Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

Pommiteoriasta vielä Meyerin raportista, vähän pätkitty selkeyden vuoksi, mutta koko teksti löytyy:

https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... pter32.htm

In April 1995 the JAIC published the "PART-Report covering technical issues on the capsizing on 28 September 1994 in the Baltic Sea of the ro-ro passenger vessel MV Estonia" which included also certain picture material, among others the picture below showing the aft part of the visor bottom with the visor lug being part of the Atlantic lock.
lug.jpg
lug.jpg (33.73 KiB) Katsottu 1102 kertaa
The blue coloured part of the lug - see arrow - looked as if having been exposed to heat which was unusual since this part had been below water. The JAIC was contacted and it turned out that samples had been taken already on 25 November 1994 and had been examined upon request of the Central Criminal Police in Finland and Kari Lethola as chairman of the Finnish part of the JAIC on 30.03.95. The tests were carried out on 30.05.95 by the Criminal Laboratory Technical Division, Helsinki. The "available" documentation was received - already translated into English - from Kari Lethola.

----

»Result of investigations

Show remains of explosives aimed for civilian use with blasting works or of the most normal military explosives have not been found in the samples 1-4. They have not either found anything that indicates anything of self-made explosives in the tests.

Methods of investigation

Thin layer chromatography
Liquid chromatography
Indications reactions
signed Criminal Chemist Raija Turunen
Marja-Leena Eskelinen Criminal Chemist«


Note: It is obvious that such a surface test would result in nothing because the samples had been under water for almost 7 weeks. Since the investigation of the TWA 800 crash it is public knowledge that explosives cannot be traced by means of the methods applied by the laboratory when the objects have been under water for more than one week. It would, even today and in 20 years time, be possible to prove explosion damage by scientific methods by means of which the destroyed molecular structure is examined. This, however, was not done according to the available documents.



Eli oikalla tutkimustavalla räjähteen osuus asiaan olisi helposti kuitattu ja rutatun fooliopion kanssa roskiin heitetty. Sitä odotellessa..
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

sikakoira kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:46 pm ^^^
Mikähän mahtaisi olla syy jälkien peittelemiseen . Tuo ettei Estoniaa myöskään olisi ajettu vastaavassa kelissä ei myöskään pidä paikkaansa mikäli haastatteluja on uskominen. Estoniaa oli nimenomaan ajettu vastaavissa keleissä useasti eikä sen kertainen poikennut mitenkään totutusta.
Tämä jälkimmäinen linjautuu sen kanssa, mitä intuitioni on sanonut koko ajan näiden pommien suhteen ja myös kiinni olleen rampin suhteen ja rampin kaiteiden irti hitsauksen suhteen, että M/S Estoniaa operoitiin merenpohjassa
Tämmöinen kutina ollut itselläni myös. :wink: Veikkaan että paikalta on haettu arkaluonteinen lasti. Tähän viittaa myös väittämät ettei autokannelle ole mitään asiaa sukeltajien turvallisuuden vuoksi vaikka sieltä on sukellusmateriaalia.
Tarkistinpas mitä näistä rampin kaiteista tiedetään, ja katsokaahan mitä Meyer Werft näistä kirjoitaa:
Note: A reconstruction of the track of the ROV which found the rail sections revealed that they are lying ca. 270 m to the South or SSW of the stern of the wreck, i.e. on the initial track of ESTONIA. According to the construction of the casualty sequence-of-events ESTONIA had passed this position at about 00.55/01.00 hours.

https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 9.2pt2.htm
Kuitenkin Meyer Werftin raportissa tuolla sivulla myös mainitaan, että osia näistä rampin palasista olisi ollut myös Estonian vierellä. En siis ihan nyt hahmota, että mitä helvetin perkelettä näille rampin kaiteille on oikein tapahtunut. Auttaisikohan Onnettomuustutkintakeskuksen raportti tässä asiassa.

En löydä sanaakaan koko raportista. Löytääkö joku muu? Aika outoa, jos tässä teknisessä mestarinäytteessä ei ole sanaakaan rampin kaiteista.

https://www.onnettomuustutkinta.fi/mate ... portti.pdf

Täytyy muuten sanoa, että te jotka puolustelette tätä virallista raporttia, niin pysähtykää hetkeksi ja miettikää. Tässä asiassa on yhtä iso skandaali se, että merenkulun viranomaiset, tekniset oppilaitokset ja tietenkin itse onnettomuustutkintakeskus ovat tuottaneet tällaista huuhaata. Tämä on todella pelottava asia. Tästä pitäisi ihan yhtälailla tehdä kunnon tutkimus ja sen myötä esimerkki siitä, miten auktoriteettiuskovaisuus johtaa suoraan helvettiin.
strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:57 pm
strömmingen kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:40 pm
Keskitien Kulkija kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:30 pm Meyer teetätti onnettomuudesta kattavan raportin, jonka lopputulemana oli, että Estonia ei ollut merikelpoinen monista vioista johtuen (mutta silti sen olisi pitänyt jäädä selälleen kellumaan, eikä upota hetkessä)
Miten niin sen olisi pitänyt jäädä kellumaan ? Sehän kaatui kyljelleen autokansi vettä täynnä. Ennenkun joku näyttää kuvamateriaalia jossa vesitiiviit ovet on suljettuna, väitän että miehistö ei ole niistä ollut turhantarkka. Silloin se ei kellu. Kun vaihtoehtona on pommi, sukellusvene tai huolimaton neuvostoliittolaistaustainen matruusi, viimeksimainitun läsnäolo on ainoa josta voidaan olla varmoja.
Luonnonlait ja ro-ro alusten rakenne määrittää sen katsos. Ei ole toista ro-ro alusta, joka ei olisi kellahtanut tällaisessa tilanteessa ympäri ja jäänyt kellumaan. Koita ihmeessä löytää esimerkki, jossa näin ei ole käynyt. Sellaista ei ole. Nopeaan uppoamiseen tarvitaan reikä.
Ro-ro-alus ei uppoa jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Muuten se ei kellu. Eikö tämä asia nyt mene kaaliin että se on aivan helvetin sama sille vedelle tuleeko se sinne alaosaan reiästä vai valuuko se autokannelta. MIkä jumalauta ero sillä vedellä on ? Kerro se luonnonlaki joka laittaa erilaista vettä reiästä 1-kannelle verrattuna siihen veteen mikä valuu autokannelta 1-kannelle.

Ro-ro-alus ei jää kyljelleen jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Tästähän me ollaan yksimielisiä? Se pyörähtää ympäri. Se että tuo reikä löytyi laivasta todistaa oikeasti vain sen että vesitiivis osastointi vuoti. Kerro millaisella luonnonlailla se 0-/1-kansi olisi täyttynyt vedellä tuosta yhdestä reiästä jos ne vesitiiviit ovet oli niinkun piti. Niitä reikiä pitäisi ola molemmin puolin laivaa ja vähintään enemmän kuin yksi per sivu että se niistä täyttyisi.

Siellä on jumankauta kymmenen kännistä laivapoikaa kulkenut edestakaisin konehuoneen, autokannen ja muutama muun kriittisen vesitiiviiksi tarkoitetun osaston väliä. Jos joku väittää että neuvostomatruusi laittaa oven perässään kiinni ja pyyhkii jalat, ei tunne neuvostoihmistä.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

strömmingen kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:32 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:57 pm
strömmingen kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:40 pm

Miten niin sen olisi pitänyt jäädä kellumaan ? Sehän kaatui kyljelleen autokansi vettä täynnä. Ennenkun joku näyttää kuvamateriaalia jossa vesitiiviit ovet on suljettuna, väitän että miehistö ei ole niistä ollut turhantarkka. Silloin se ei kellu. Kun vaihtoehtona on pommi, sukellusvene tai huolimaton neuvostoliittolaistaustainen matruusi, viimeksimainitun läsnäolo on ainoa josta voidaan olla varmoja.
Luonnonlait ja ro-ro alusten rakenne määrittää sen katsos. Ei ole toista ro-ro alusta, joka ei olisi kellahtanut tällaisessa tilanteessa ympäri ja jäänyt kellumaan. Koita ihmeessä löytää esimerkki, jossa näin ei ole käynyt. Sellaista ei ole. Nopeaan uppoamiseen tarvitaan reikä.
Ro-ro-alus ei uppoa jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Muuten se ei kellu. Eikö tämä asia nyt mene kaaliin että se on aivan helvetin sama sille vedelle tuleeko se sinne alaosaan reiästä vai valuuko se autokannelta. MIkä jumalauta ero sillä vedellä on ? Kerro se luonnonlaki joka laittaa erilaista vettä reiästä 1-kannelle verrattuna siihen veteen mikä valuu autokannelta 1-kannelle.

Ro-ro-alus ei jää kyljelleen jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Tästähän me ollaan yksimielisiä? Se pyörähtää ympäri. Se että tuo reikä löytyi laivasta todistaa oikeasti vain sen että vesitiivis osastointi vuoti. Kerro millaisella luonnonlailla se 0-/1-kansi olisi täyttynyt vedellä tuosta yhdestä reiästä jos ne vesitiiviit ovet oli niinkun piti. Niitä reikiä pitäisi ola molemmin puolin laivaa ja vähintään enemmän kuin yksi per sivu että se niistä täyttyisi.

Siellä on jumankauta kymmenen kännistä laivapoikaa kulkenut edestakaisin konehuoneen, autokannen ja muutama muun kriittisen vesitiiviiksi tarkoitetun osaston väliä. Jos joku väittää että neuvostomatruusi laittaa oven perässään kiinni ja pyyhkii jalat, ei tunne neuvostoihmistä.
Itseäni harmittaa suuresti, että tätä rasistista asennetta, jota Suomen viranomaiset levittelivät Estonian miehistöstä heti M/S Estonian uppoamista seuranneesta päivästä asti elävät edelleen.

Tällä hetkellä on itsenäisellä tutkimuksella saatu dokumentoitua yksi reikä. Onnettomuustutkintakeskus kielsi reiän olemassaolon vielä 2000-luvun alussa, sen jälkeen kun sen olivat dokumentoineet Meyer Werftin tutkimukset sekä Jutta Raben järjestämä sukellus. Virallisen totuuden mukaan reikää ei ole.

Nyt on kuitenkin löytynyt yksi reikä, ja kuka tietää, montako reikää vielä löydetään?

Hyvin osaat myös ajatella, miten vesi pääsee sisään. Mites, kuinka ilma pääsee ulos? Siinähä on katsos se juttu kuinka ilmatasku syntyy. Toivottavasti osaat sen verran ruotsia, että ymmärrät liitteenä olevan kuvan. Koko sepustuksen voit lukea täältä: https://heiwaco.com/LTP.pdf

Aikamoista pokkaa sulla kyllä väitellä telakkaa ja laivanrakennusinsinöörejä vastaan. Mutta onhan se ymmärrettävää. Auktoriteettiuskoiset ihmiset itkee kun totuus vie kuin pässiä narusta.
Liitteet
Screenshot 2020-10-06 at 20.45.33.png
Screenshot 2020-10-06 at 20.45.33.png (131.01 KiB) Katsottu 1080 kertaa
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Ti Loka 06, 2020 8:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:31 pm
sikakoira kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:46 pm ^^^
Mikähän mahtaisi olla syy jälkien peittelemiseen . Tuo ettei Estoniaa myöskään olisi ajettu vastaavassa kelissä ei myöskään pidä paikkaansa mikäli haastatteluja on uskominen. Estoniaa oli nimenomaan ajettu vastaavissa keleissä useasti eikä sen kertainen poikennut mitenkään totutusta.
Tämä jälkimmäinen linjautuu sen kanssa, mitä intuitioni on sanonut koko ajan näiden pommien suhteen ja myös kiinni olleen rampin suhteen ja rampin kaiteiden irti hitsauksen suhteen, että M/S Estoniaa operoitiin merenpohjassa
Tämmöinen kutina ollut itselläni myös. :wink: Veikkaan että paikalta on haettu arkaluonteinen lasti. Tähän viittaa myös väittämät ettei autokannelle ole mitään asiaa sukeltajien turvallisuuden vuoksi vaikka sieltä on sukellusmateriaalia.
Tarkistinpas mitä näistä rampin kaiteista tiedetään, ja katsokaahan mitä Meyer Werft näistä kirjoitaa:
Note: A reconstruction of the track of the ROV which found the rail sections revealed that they are lying ca. 270 m to the South or SSW of the stern of the wreck, i.e. on the initial track of ESTONIA. According to the construction of the casualty sequence-of-events ESTONIA had passed this position at about 00.55/01.00 hours.

https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... 9.2pt2.htm
Kuitenkin Meyer Werftin raportissa tuolla sivulla myös mainitaan, että osia näistä rampin palasista olisi ollut myös Estonian vierellä. En siis ihan nyt hahmota, että mitä helvetin perkelettä näille rampin kaiteille on oikein tapahtunut. Auttaisikohan Onnettomuustutkintakeskuksen raportti tässä asiassa.

En löydä sanaakaan koko raportista. Löytääkö joku muu? Aika outoa, jos tässä teknisessä mestarinäytteessä ei ole sanaakaan rampin kaiteista.

https://www.onnettomuustutkinta.fi/mate ... portti.pdf

Täytyy muuten sanoa, että te jotka puolustelette tätä virallista raporttia, niin pysähtykää hetkeksi ja miettikää. Tässä asiassa on yhtä iso skandaali se, että merenkulun viranomaiset, tekniset oppilaitokset ja tietenkin itse onnettomuustutkintakeskus ovat tuottaneet tällaista huuhaata. Tämä on todella pelottava asia. Tästä pitäisi ihan yhtälailla tehdä kunnon tutkimus ja sen myötä esimerkki siitä, miten auktoriteettiuskovaisuus johtaa suoraan helvettiin.
MIksi siinä raportissa pitäisi olla jotakin niistä rampin kaiteista jotka on irrotettu vasta kun paatti on pohjassa. Onnettomuustutkinta ei seuraa myöskään hylyn ruostumista eikä sitä pissaavatko kalat sen päälle. Pointti on selvittää se onnettomuuden syy.

En siis puolustele. Mutta ehdotan että itse pysähdyt miettimään mikä rooli onnettomuustutkinnalla on. Ei se hylyn jälkihoito kuulu sille millään tavalla. Se mitä Ruotsi teki peitelläkseen epämääräistä lastia on ihan toinen juttu joka ei liity onnettomuustutkintaan.

En siis puolustele. Olen samaa mieltä että hylky täytyy tutkia kunnolla ja selvittää miksi se upposi. Pidän todennäköisempänä sitä että laiminlyönnit johtivat siihen että onnettomuus pääsi tapahtumaan niinkuin se on raportissa kerrottu tapahtuneen.

Yhtään faktaa ei ole esitetty mistään muusta vaihtoehdosta. Täysin järjettömiä teorioita kuten että setä näki monta metriä pitkän ja leveän esineen meressä kulkevan vasemmalle. Joten setä oli paapuurin puolella katsomassa kun keulavisiiri upposi. Mutta täällä selitetään miten se oli sukellusvene joka teki reiän tyyrpuurin puolelle. Sellaseen hommaan ei ihan jokainen sukellusvenemiehistö kykenekään että puskee reiän laivan kylkeen ja sitten kiertää laivan toiselle puolelle kelluskelemaan. Edes ruotsalainen kännissä ei ole niin tyhmä.
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

^
Huomautan tässä myös, että MS Estoniassa on myös porraskäytäviä, aivan laivan ylimmiltä kansilta, kannelle 0 jossa sijaitsi mm. saunat yms. Laivan kallistuman ollessa n. 45° kannet 4-5 alkavat olla vesirajassa. Sieltä löytyy sitten avointa pintaa, josta vesi pääsee varmasti laivaan sisään ja jos vesitiiviit ovet ovat auki, se vesi pääsee sinne kannelle 0 asti, ihan painovoiman vaikutuksesta.

Itsekään en todellakaan usko niiden ovien olleen kiinni. Mikäli niistä ovista on matkustajia päässyt pelastautumaan ja kiipeämään kannelta 1 laivan ylimmille kansille, niin niistä samoista ovista on vesi päässyt kyllä toiseen suuntaankin.

Sen verran olen myös nähnyt venäläistä työkulttuuria, että meno ei tosiaan ole niin justiinsa. Paikat ei ole siistejä, työkalut eivät mene omille paikoilleen, ja ovet joiden kuuluu olla kiinni voivat olla auki ja niihin kytketyt turvarajat voivat olla ohitettu hyppylangalla tms. virityksillä.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10711
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Se on juurikin näin, tuosta oli uutisissa ja muualla jo silloin aikanaan kun uppoaminen oli tapahtunut jo paljon juttuja ja tutkimuksia siitä mitä reittejä pitkin se vesi pääsi sieltä autokannelta niille alimmille kansille, ja onhan tännekin jo lainailtu lausuntoja niiltä alemmilta kansilta pelastuneilta jotka kertoivat käytävillä olleesta vedestä, lisäksi kun pelastuneet ja sitä yrittäneet eivät takuulla hyteistä poistuessaan niitä hyttien ja porraskäytävien ovia perässään sulkeneet niin se siitä vesitiiviistä osastoinnista.

Tuosta atlantti-lukosta ja sen lekalla rikki hakkaamisesta tai auki räjäyttämisestä tajusin tuossa juuri erään koomisen ongelman...
kun väitätte että se rikottiin lekalla tai jotenkin muuten väkisin, niin tiedättekö missä se estonian atlantti-lukko sijaitsi?
Se muutes sijaitsi siellä keulaportin ja visiirin väliin jäävässä tilassa, jonne ei ihan vähällä pääse silloin kun keulavisiiri on suljettu :mrgreen:
Ja jos sinne joku jostain luukusta olisi mennyt sitä lukkoa rikki hakkaamaan, olisi lukon rikkoutuminen tietänyt välitöntä lähtöä tälle lekan kanssa hutkijalle kun visiiri olisi lävähtänyt aallokossa auki, että silleen :lol:
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

XiphiasGladius kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:52 pm ^
Huomautan tässä myös, että MS Estoniassa on myös porraskäytäviä, aivan laivan ylimmiltä kansilta, kannelle 0 jossa sijaitsi mm. saunat yms. Laivan kallistuman ollessa n. 45° kannet 4-5 alkavat olla vesirajassa. Sieltä löytyy sitten avointa pintaa, josta vesi pääsee varmasti laivaan sisään ja jos vesitiiviit ovet ovat auki, se vesi pääsee sinne kannelle 0 asti, ihan painovoiman vaikutuksesta.

Itsekään en todellakaan usko niiden ovien olleen kiinni. Mikäli niistä ovista on matkustajia päässyt pelastautumaan ja kiipeämään kannelta 1 laivan ylimmille kansille, niin niistä samoista ovista on vesi päässyt kyllä toiseen suuntaankin.

Sen verran olen myös nähnyt venäläistä työkulttuuria, että meno ei tosiaan ole niin justiinsa. Paikat ei ole siistejä, työkalut eivät mene omille paikoilleen, ja ovet joiden kuuluu olla kiinni voivat olla auki ja niihin kytketyt turvarajat voivat olla ohitettu hyppylangalla tms. virityksillä.
Tässä artikkelissa aika hyvin selitetty, miksi alus upposi niin nopeasti:

https://www.spiegel.de/international/eu ... 27875.html

Perustuu siis saksalaisten vuonna 2008 tekemiin simulaatioihin, jotka käyvät toteutuneen skenaarion kanssa aika lailla yksi yhteen. Siinä on simuloitu jopa ulkokansille päässeiden määrä pelottavan tarkasti.
Viimeksi muokannut Oikeusnotaari, Ti Loka 06, 2020 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vääryys ja kohtuuttomuus
reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

XiphiasGladius kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:52 pm ^
Huomautan tässä myös, että MS Estoniassa on myös porraskäytäviä, aivan laivan ylimmiltä kansilta, kannelle 0 jossa sijaitsi mm. saunat yms. Laivan kallistuman ollessa n. 45° kannet 4-5 alkavat olla vesirajassa. Sieltä löytyy sitten avointa pintaa, josta vesi pääsee varmasti laivaan sisään ja jos vesitiiviit ovet ovat auki, se vesi pääsee sinne kannelle 0 asti, ihan painovoiman vaikutuksesta.

Itsekään en todellakaan usko niiden ovien olleen kiinni. Mikäli niistä ovista on matkustajia päässyt pelastautumaan ja kiipeämään kannelta 1 laivan ylimmille kansille, niin niistä samoista ovista on vesi päässyt kyllä toiseen suuntaankin.

Sen verran olen myös nähnyt venäläistä työkulttuuria, että meno ei tosiaan ole niin justiinsa. Paikat ei ole siistejä, työkalut eivät mene omille paikoilleen, ja ovet joiden kuuluu olla kiinni voivat olla auki ja niihin kytketyt turvarajat voivat olla ohitettu hyppylangalla tms. virityksillä.
Niillä ovilla ei ole mitään merkitystä oli auki tai kiinni laiva kun kaatuu ympäri se jää kellumaan!!. Estonian olisi pitänyt kellua samalla tavalla kuin finn baltic tai itse asiassa vielä paremmin.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

strömmingen kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:47 pm En siis puolustele. Mutta ehdotan että itse pysähdyt miettimään mikä rooli onnettomuustutkinnalla on. Ei se hylyn jälkihoito kuulu sille millään tavalla. Se mitä Ruotsi teki peitelläkseen epämääräistä lastia on ihan toinen juttu joka ei liity onnettomuustutkintaan.
Ehkä olen sitten käsittänyt ihan väärin, että mitä onnettomuustutkinnan pitäisi saada aikaiseksi. Ajattelen katsos itse, että onnettomuustutkinta selvittää tapahtuneen syyt ja miten tapahtumat ovat edenneet. Kuten tämä onnettomuustutkintakeskuksen M/S Estonia raportti esittää tekevänsä, toki.

Se mikä minua tässä hämää on se, että jos tutkimuksen aikana käy ilmi asioita, jotka sotivat omaa hypoteesia vastaan tai vaativat lisäselvityksiä, miksi niitä ei tehdä? Kuten esimerkiksi nämä rampin kaiteet. Kyllä varmasti Otkesin pojat on myös nähneet videot, jossa rampin kaiteet ovat irti. Jos selitys näille on se, että autokantta käytiin tutkimassa, miksei sitä kerrota raportissa?

Näin suuressa inhimillisessä tragediassa on katsos vastuu tutkijalla totuudenmukaisen tiedon tuottamisessa, koska se koskettaa henkilökohtaisesti tuhansia ihmisiä. Selviytyjiä ja heidän omaisiaan, kuolleita ja heidän omaisiaan. Sen lisäksi kyseessä on vielä kansallinen trauma. Monikohan meistä on pelännyt autolautan kyydissä johtuen M/S Estonian uppoamisesta? Veikkaan, että aika moni, minut voitte laskea mukaan.

Kysymys ei siis ole mistään "jälkihoidosta" vaan tiedontuontannosta, joka antaa ihmisille rauhan. Nythän tämä asia on hoidettu niin, että rauhaa ei saa vielä edes 26 vuoden jälkeenkään perkele.

Tästä voit lukea vuonna 1996 Meyer Werftin lähettämän kirjeen tätä M/S Estonia tutkintaa johtaneelle ruotsalaiselle Börjelle. Kopioin tähän sen loppupäätelmät, koko höskä tosiaan löytyy täältä, jakautuu kahdelle sivulle eli klikatkaa seuraava kun pääsette sivun loppuun: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .4.471.htm

Conclusion

Based on the above summarised and partly commented statements of relevant passengers and crew members it has to be concluded that the "Sequence of Events" must have been somewhat different from what the International Commission has so far submitted and also what the authors Anders Hellberg and Anders Jörle assume in their book "Katastrofen Kurs". This can only be explained by the apparent fact that neither the Commission nor the authors have - so far - carefully scrutinised the passengers' statements which - in combination with the statements of the crew members from the engine department - do explain what and when it happened.

The detailed evaluation of the testimony available to us indicates that

(a) there was water on the cardeck well before the casualty sequence-of-events commenced;
(b) there were certain quantities of water on the 1st Deck, i.e. deck below cardeck, in particular in the forward part, already before the sudden starboard list started;
(c) the vessel's trim had changed since the departure from Tallinn from down by the stern to down by the bow because of the full visor, and the water having entered the cardeck via the damaged bow ramp and other openings;
(d) there had been severe crash noises on the cardeck at approximately 00h45/00h50 and probably the bow ramp was smashed open from the inside of the cardeck, but was prevented from falling into the visor by its hydraulic cylinders resisting the opening movements, however, the water quantities streaming onto the cardeck from the full inside of the visor rapidly increased;
(e) this was apparently reported to those on the bridge by Silver Linde and the speed was reduced and the bow turned into the wind/sea, i.e. to port, the starboard list increased slightly simultaneously Silver Linde was instructed to close the bow ramp hydraulically;
(f) After having started the hydraulic pumps, he may have mixed up the handles on the panel and activated the actuator of the visor which broke at first the much weakened hinges at starboard and subsequently the port ones, followed by the side locks, whilst the Atlantic lock remained intact for the time being;
(g) the visor was then moving forward/aft between the hinge plates at vessel's side and the deck beam at frame 159 which created the noises compared by many passengers and crew to a sledge-hammer beating against the hull, the gap on forecastle deck as well as at both sides opened and closed and the water penetration into visor and, consequently, also through the partly open bow ramp onto the cardeck increased substantially;
(h) the vessel took a sudden and considerable starboard list at 01h02 which after ca. 2 minutes was already 20°: which required 800 ts water on the cardeck, the list increased further.
(j) the vessel continued to turn to port, but more rapidly because with the increasing starboard list the still active starboard stabilizer fin took over the function of a rudder blade and made the vessel turn to port (fin is down to counter the starboard listing) rather quickly whilst the rudder blades, although being at hard astarboard, had little or no effect due to the list compared to the stabilizer fin, list had exceeded 30° at about 01h10 and the main engines stopped;
(k) the visor broke off and the ramp was totally open at about 01h15 when the list was in excess of 40°, auxiliaries stopped and the emergency generator started, the stabilizer fins stopped moving up and down;
(l) the vessel, stabilized at a list of between 40°-50°, was then already heading approximately SE, i.e. the funnel pointing in the direction where the wind came from;
(m) the vessel was on her side at 01h31 when also the emergency generator stopped.
(n) It has to be assumed that the visor separated from the vessel at about 01h15 (was probably seen by Margus Treu on the monitor) and that the Atlantic lock broke shortly before as is demonstrated by the bending to of the visor lug to starboard.

In summary of the 75 pages before it has to be concluded that the primary cause of the casualty is the

a.) water filled visor in combination with the damaged/leaking bow ramp which - under the prevailing circumstances and by the impossibility to adjust any starboard list as the port ballast tanks were already full upon sailing - led to a slowly flooding of parts of the cardeck including down flooding into 1st Deck and
b.) that the extremely hard setting-in of vessel's bow into short high seas from port ahead created by the vessel proceeding under the circumstances at too high speed caused improper and/or not at all secured cars to crash against the bow ramp - also being improperly secured - which became pushed open allowing even larger quantities of water to enter the cardeck.

The subsequent attempt by crew members to close the ramp and to hold down the visor hydraulically failed totally and led to breaking of the visor hinges
- by its extremely weak condition due gross negligent repair attempts
- which further increased the water ingress through the partly open bow ramp and led to a sudden 20° starboard list. Due to the continuously streaming-in of water through the partly open bow ramp
- the vessel was meanwhile on a south-easterly heading due to the rudder effect of the starboard stabilzer fin with her deep starboard side now exposed fully to wind/sea
- the list increased until the vessel stabilized for some time at between 40°-50°, and thereafter quickly listed to 90°. The visor separated from the vessel probably at about 01h15 and the bow ramp was fully open for some time which certainly increased the water ingress onto cardeck even more, however, at that time the vessel had a list of ca. 40° already with all 4 main engines shut-off and lying with the deep starboard side exposed to the heavy beam seas, thus being in a hopeless condition with capsizing/sinking being just a question of minutes.
Tämä siis osoituksena siitä, että jo ennen oman raporttinsa julkaisua Meyer Werft koitti saada JAIC:a huomioimaan esimerkiksi selviytyjien kokoemukset paremmin. JAIC julkaisi oman raporttinsa neljä vuotta tämän jälkeen, tietenkin selviytyjien sanomisia vääristellen kuten muutama sivu sitten tuli osoitettua.
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Ti Loka 06, 2020 9:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:46 pm
strömmingen kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:32 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 7:57 pm

Luonnonlait ja ro-ro alusten rakenne määrittää sen katsos. Ei ole toista ro-ro alusta, joka ei olisi kellahtanut tällaisessa tilanteessa ympäri ja jäänyt kellumaan. Koita ihmeessä löytää esimerkki, jossa näin ei ole käynyt. Sellaista ei ole. Nopeaan uppoamiseen tarvitaan reikä.
Ro-ro-alus ei uppoa jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Muuten se ei kellu. Eikö tämä asia nyt mene kaaliin että se on aivan helvetin sama sille vedelle tuleeko se sinne alaosaan reiästä vai valuuko se autokannelta. MIkä jumalauta ero sillä vedellä on ? Kerro se luonnonlaki joka laittaa erilaista vettä reiästä 1-kannelle verrattuna siihen veteen mikä valuu autokannelta 1-kannelle.

Ro-ro-alus ei jää kyljelleen jos vesitiiviit osastot ovat vesitiiviitä. Tästähän me ollaan yksimielisiä? Se pyörähtää ympäri. Se että tuo reikä löytyi laivasta todistaa oikeasti vain sen että vesitiivis osastointi vuoti. Kerro millaisella luonnonlailla se 0-/1-kansi olisi täyttynyt vedellä tuosta yhdestä reiästä jos ne vesitiiviit ovet oli niinkun piti. Niitä reikiä pitäisi ola molemmin puolin laivaa ja vähintään enemmän kuin yksi per sivu että se niistä täyttyisi.

Siellä on jumankauta kymmenen kännistä laivapoikaa kulkenut edestakaisin konehuoneen, autokannen ja muutama muun kriittisen vesitiiviiksi tarkoitetun osaston väliä. Jos joku väittää että neuvostomatruusi laittaa oven perässään kiinni ja pyyhkii jalat, ei tunne neuvostoihmistä.
Itseäni harmittaa suuresti, että tätä rasistista asennetta, jota Suomen viranomaiset levittelivät Estonian miehistöstä heti M/S Estonian uppoamista seuranneesta päivästä asti elävät edelleen.

Tällä hetkellä on itsenäisellä tutkimuksella saatu dokumentoitua yksi reikä. Onnettomuustutkintakeskus kielsi reiän olemassaolon vielä 2000-luvun alussa, sen jälkeen kun sen olivat dokumentoineet Meyer Werftin tutkimukset sekä Jutta Raben järjestämä sukellus. Virallisen totuuden mukaan reikää ei ole.

Nyt on kuitenkin löytynyt yksi reikä, ja kuka tietää, montako reikää vielä löydetään?

Hyvin osaat myös ajatella, miten vesi pääsee sisään. Mites, kuinka ilma pääsee ulos? Siinähä on katsos se juttu kuinka ilmatasku syntyy. Toivottavasti osaat sen verran ruotsia, että ymmärrät liitteenä olevan kuvan. Koko sepustuksen voit lukea täältä: https://heiwaco.com/LTP.pdf

Aikamoista pokkaa sulla kyllä väitellä telakkaa ja laivanrakennusinsinöörejä vastaan. Mutta onhan se ymmärrettävää. Auktoriteettiuskoiset ihmiset itkee kun totuus vie kuin pässiä narusta.
OIkeesti ? Et siis tajunnut ollenkaan. Ei sitä ilmataskua muodostu jos sinne pääsee vettä.

Tuo LUFT kun ei tarkoita ilmatiivistä osaa vaan sitä osastoitua kerosta minkä ei pitäisi täyttyä vedellä jolloin siellä oleva ilma pyöräyttäisi laivan nurinpäin.

Ota tuosta kuvasti 2 kopiota. Piirrä toiseen kopioon reikä kylkeen ja toiseen kopioon autokannelle auki oleva ovi. Sitten pähkäile miten se ilma karkaa sieltä eri tavalla riippuen siitä tuleeko se vesi reiästä vai autokannelta.

Jos vaikka itse lukisit tuon heiwaco-jutun. Sieltä etenkin kohta
Even if it was possible that the 'Estonia' sank because the watertight doors in the hull below the bulkhead deck
were open, the Panel of Experts generally had no comments about the rules for watertight doors. Nevertheless
the rules were edited.

The regulations II-1/15.1 to 12 were made to apply only to ships constructed on or after 1 February 1992 (sic),
even if it is strangely said that para. 6.5 applies to ships constructed before that date. Nobody has been able to
explain this anomaly in the rules.

Previously reg. 15.14 stated clearly that all watertight doors shall be kept closed during navigation. Now new
regs. 15.6.5 and 15.9.3 permits that watertight doors may be open at sea.

Because the 'Estonia' probably sank because the watertight doors were open, you wonder why SOLAS now is
relaxed about the requirement that watertight doors shall be closed at sea.
EDIT: Täydensin lainausta kun pudotti sivunvaihdon jälkeisen osan pois.
Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

Lainausta lyhennetty..
matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 6:33 pm
Jostain on kuulunut sellaista huhua, että siellä olisi toisella rekalla koitettu työntää toista rekkaa ulos autokannelta. Eli raapiva ääni on voinut aiheutua tästä rekkojen siirtelystä ulos autokannelta.

Oma epäilykseni tällä hetkellä on, että tuo sukellusvenejuttu on sittenkin disinformaatiota. Tässä koitetaan peittää sitä, että aluksen sisällä oli käynnissä jonkinlainen niin sanotusti korkean tason operaatorio. Kyljen reikä saattaa sittenkin olla pommin tekemä. Nyt julkaistussa dokumenttisarjassahan sitä reikää analysoi joku Norjan armeijan pamppu muistaakseni. Mitä luulette, olisiko hänellä motiivi sanoa, että ei voi olla räjähdyksen tekemä? Saattaisi olla, jos tässä on nähdäkseni joidenkin Nato-maiden ja Ruotsin kera koitettu peitellä, että siellä on tapahtunut jotain aivan muuta kuin virallinen totuus kertoo. Se ruotsalainen sukeltaja, joka kävi reiällä 1.10.1994 oli muuten myös räjähde-expertti ja hän kertoi 2018, että hänen mielestään kyseessä oli räjähdysreikä. Tässä linkissä tuo hänen haastattelunsa, haastattelija kyllä vaikuttaa disinformaatiota mielellään levittävältä hahmolta, mutta kannattaa silti kuunnella.

https://www.youtube.com/watch?v=t371fiZPsSQ

En tiennyt vielä viikko sitten tästä koko M/S Estonia asiasta abouttiarallaa yhtään mitään. Dokumenttisarjan katsomisen jälkeen tutustuin olemassa oleviin todistusaineistoihin ja siitähän se nyt on lähtenyt purkautumaan aika nopeasti. Esimerkiksi Meyer Werft on tuottanut raportin, joka on nostanut nämä kaikki epäkohdat virallisessa totuudessa tikun nokkaan jo 90-luvun lopulla, mutta jotenkin ja jostain syystä salaisuutta on onnistuttu ylläpitämään näin kauan.

Mutta niin. Katsokaahan, että edetäänkö tässä asiassa uuden tutkinnan kohdalla nyt niin, että mennään sukellusveneteorialla, joka oli Ruotsin itsensä vahinko. Siinä laitettaisiin Ruotsi vastaamaan tästä koko hommasta, kuten kuuluukin. Mutta koko totuutta se ei välttämättä paljasta, sillä todistusaineisto nyt viittaisi siihen, että atlanttilukkoa hakattiin kesken merimatkan lekalla. Se selittyy ainoastaan sillä, että sieltä autokannelta on koitettu saada ulos ne viimeisenä tulleet ajoneuvot, jotka silmännäkijäkin näki. Tässä hänen kommenttinsa, esiintyy myös tuoreessa dokkarisarjassa: https://www.expressen.se/nyheter/sara-o ... a-estonia/
Hassua, nyt kun tutustuin Meyer Werftin teettämään raporttiin, aloin itsekin ajatella, että sukellusveneteoria voisi hyvinkin olla pelkkä savuverho, joka on tarvittaessa helppo dubunkata. Uudessa dokumenttifilmissä ei Raben suusta tainnut tulla yhtäkään räjähteisiin viittaavaa kommenttia (jääneet leikkauspöydälle?), vaikka vuonna 2000 löysi todisteita niistä. (täytyypä katsoa dokkari uudestaan kriittisemällä silmällä)

Tiedä, vaikka koko dokumentti olisi tehty disinformaatiomielessä, uusi sukellus oli nopea ja hätäinen, vaikka toimintaa ei estelty. (Rabe ja Bemis taisivat pyöriä useina päivinä alueella) Onkohan dokkarin tekijä muuten saanut syytettä/tuomiota hautarauhan rikkomisesta?
reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

Oikeusnotaari kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:58 pm
XiphiasGladius kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:52 pm ^
Huomautan tässä myös, että MS Estoniassa on myös porraskäytäviä, aivan laivan ylimmiltä kansilta, kannelle 0 jossa sijaitsi mm. saunat yms. Laivan kallistuman ollessa n. 45° kannet 4-5 alkavat olla vesirajassa. Sieltä löytyy sitten avointa pintaa, josta vesi pääsee varmasti laivaan sisään ja jos vesitiiviit ovet ovat auki, se vesi pääsee sinne kannelle 0 asti, ihan painovoiman vaikutuksesta.

Itsekään en todellakaan usko niiden ovien olleen kiinni. Mikäli niistä ovista on matkustajia päässyt pelastautumaan ja kiipeämään kannelta 1 laivan ylimmille kansille, niin niistä samoista ovista on vesi päässyt kyllä toiseen suuntaankin.

Sen verran olen myös nähnyt venäläistä työkulttuuria, että meno ei tosiaan ole niin justiinsa. Paikat ei ole siistejä, työkalut eivät mene omille paikoilleen, ja ovet joiden kuuluu olla kiinni voivat olla auki ja niihin kytketyt turvarajat voivat olla ohitettu hyppylangalla tms. virityksillä.
Tässä artikkelissa aika hyvin selitetty, miksi alus upposi niin nopeasti:

https://www.spiegel.de/international/eu ... 27875.html

Perustuu siis saksalaisten vuonna 2008 tekemiin simulaatioihin, jotka käyvät toteutuneen skenaarion kanssa aika lailla yksi yhteen. Siinä on simuloitu jopa ulkokansille päässeiden määrä pelottavan tarkasti.
Heti alkaa juttu virheellä se kello on tänäpäivänäkin vähän puolen yön jälkeen pysähtynyt pitemmälle ei tarvi edes lukea.
strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

reinoo kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 9:00 pm
XiphiasGladius kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 8:52 pm ^
Huomautan tässä myös, että MS Estoniassa on myös porraskäytäviä, aivan laivan ylimmiltä kansilta, kannelle 0 jossa sijaitsi mm. saunat yms. Laivan kallistuman ollessa n. 45° kannet 4-5 alkavat olla vesirajassa. Sieltä löytyy sitten avointa pintaa, josta vesi pääsee varmasti laivaan sisään ja jos vesitiiviit ovet ovat auki, se vesi pääsee sinne kannelle 0 asti, ihan painovoiman vaikutuksesta.

Itsekään en todellakaan usko niiden ovien olleen kiinni. Mikäli niistä ovista on matkustajia päässyt pelastautumaan ja kiipeämään kannelta 1 laivan ylimmille kansille, niin niistä samoista ovista on vesi päässyt kyllä toiseen suuntaankin.

Sen verran olen myös nähnyt venäläistä työkulttuuria, että meno ei tosiaan ole niin justiinsa. Paikat ei ole siistejä, työkalut eivät mene omille paikoilleen, ja ovet joiden kuuluu olla kiinni voivat olla auki ja niihin kytketyt turvarajat voivat olla ohitettu hyppylangalla tms. virityksillä.
Niillä ovilla ei ole mitään merkitystä oli auki tai kiinni laiva kun kaatuu ympäri se jää kellumaan!!. Estonian olisi pitänyt kellua samalla tavalla kuin finn baltic tai itse asiassa vielä paremmin.
No nyt meni liian paksuksi. Ettäkö vesitiiviin osastoinnin tekevien ovien auki olemisella ei olisi merkitystä. Hitto kun ihmiset eivät ymmärrä perusasioita. Se saatana ei kellu jos sinne alakertaan ei jää tarpeeksi ilmaa. Ja sitä ei jää jos osastointi vesitiiviillä ovilla ei ole kunnossa. Silloin se vesi pääsee leviämään liian laajalle alueelle.
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 3:03 pm
Näin traumapsykologin lehtolapsena voin sanoa, että puhutte puutaheinää. Saattaapi olla False Memory Syndrome Foundationin vaikuttamaa väärää tietoa - huomasitteko muuten, että kyseinen pulju pantiin viimein viime vuonna pakettiin? Kovaa disinformaatiota tykittivät pyöreät 30 vuotta ennen kuin tiedemaailma potki heidät hevonvittuun.
https://doi.org/10.1016/j.brat.2019.103546

Tuo yksittäinen järjestö on voinut touhuta nimissään ihan mitä tahansa, se ei kyllä millään tavalla muuta sitä, että muistojen vääristyminen ja väärien muistikuvien syntyminen on aivan todellinen ilmiö.

Tuossa viestin alussa on linkki, josta voit käydä lukemassa ihan tänävuonna julkaistua tietoa aiheesta, liittyen muistojen palautumiseen post-traumaattisen stressireaktion jälkeen.
Vastaa Viestiin