Tervehdys kaikille uudelta kirjoittajalta. Rohkaistuin rekisteröitymään pitkään näitä Estoniaan liittyneitä juttuja selailtuani. Täällä on monenkirjavaa kirjoittajaa mutta myös todella hyvin asiaan perehtyneitä jotka ovat myös tuoneet itsellekin paljon uutta tietoa onnettomuudesta. Siitä iso kiitos nimimerkkejä yksilöimättä.
Itse olen maakrapu joka ei laivoista ymmärrä teoriaa enempää. Ammattini vuoksi joudun usein tekemään ensimmäisen arvion ja dokutentoimaan havainnot ongelmiin johtaneissa tilanteissa joiden perusteella tutkintaa suoritetaan. Mutta maalla se on helppoa kun kaikkea voi tutkia ajan kanssa ja uudestaan.
Itseä kiinnostaa tapahtumaketjun loogisuus tekniseltä kannalta. Se että keulaportti on revennyt kiinnikkeistään on tapahtunut. Se että missä vaiheessa ja minkä seurauksena repeytyminen on tapahtunut herättää itsessä mielenkiinnon.
Myönnän etten ole esimerkiksi onnettomuusraporttia lukenut sanasta sanaan, silmäillyt läpi. Sieltä toivottavasti löytyy selitykset mitkä itseäni askarruttaa.
Keskityn tuohon keulaportiin nyt. On selvää noiden sukelluskuvien perusteella ja visiirin kuvien perusteella että korvakkeiden kiinnitysten seurauksena se visiiri on irronnut laivasta. Huomioni kiinnittyy yhä keulavisiirissä oleviin nostosylintereihin. Ne molemmat ovat irronneet sieltä laivan puolelta, eivät visiirin kiinnikkeistä. Toinen mikä yleensä näkyy kuvissa on varrestaan taipunut, toisen varresta ei saa löytämissäni kuvissa selvää kuten tässä:
https://ilkkapohjalainen.fi/mielipide/y ... -1.3104150
Tuossa kuvassa kiinnittää itse huomion visiirin sylinterien sijoitus. Toinen sylinteri olisi asennettu niin että sylinterin varsi nousee ylös kun visiiri avataan ja toinen niin että sylinteri itse nousisi visiirin mukana ja sylinterin varsi olisi laivan rungossa? Kummallinen ratkaisu tekniseltä kannalta.
Sitten on toinen merkillinen asia. Onnettomuutta kuvaavissa animaatioissa, raporteissa ja selvityksissä kerrotaan visiirin päässeen kiinnityksistään ja vetäneen keularampin mukanaan auki. Kuitenkin kaikissa kaavioissa mitkä olen nähnyt on keulavisiirin noston sylinterit laivan kannen sisäpuolella, eli eivät olisi noin vähin vaurioin voineet nousta paikoiltaan? Tuolla on ehkä paras näkemäni kuva videon alussa noista visiirin nostosylintereistä, muualta en ole löytänyt
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page1.html
Mikäli itseltäni näin vähillä tiedoilla kysyttäisi keulaportin tai visiirin pettämistä joutuisin sanomaan että syy tuntematon. Mikäli kysyttäisi arviota missä vaiheessa keulaportti on irronnut laivasta arvioisin että siinä vaiheessa kun oli jo kyljellään. Tuo keulaportti ei käsittääkseni voi hypätä semmoista loikkaa edes aaltojen voimasta ylöspäin että nuo kiinni jääneet sylinterit olisi hypänneet alapään kiinnikkeet revenneenä kannen yläpuolelle. Toinen vaihtoehto on että sylinterit hajottivat kannen läpi tiensä. Tämä on mahdollista kun en tiedä minkälaista ainetta tuo kansi tuossa keulassa oli?
Se, että ainakin näkyvä visiirin sylinteri oli männänvarsi ulkona kiinnostaa myös. Luulen ettei tuohon aikaan ollut lukkoventtiileitä sylintereissä. Se selittäisi sylinterin päässeen ulommaiseen mittaansa hydrauliletkujen katkettua kun laivassa ollut korvake on irronnut. Toki voi olla joku voima vääntänyt sylinterin auki asentoon ennnen korvakkeen repeämistä, mutta silloin olisi visiiri ollut aika pystyssä auki. Tai sitten kiinnikkeiden revettyä on sylinteri ottanut kiinni jonnekin ja visiirin paino vetänyt männän varren auki.
En tiedä oliko viestilläni keskusteluun juurikaan mitään uutta annettavaa, lähinnä pohdintaa tuosta visiiristä ja miten se voisi irrota tai tipahtaa. Itselle ei mene läpi noilla sojottavilla sylintereillä että hyppäsi mereen.