Estonia
Valvoja: Moderaattorit
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2468
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
En tiedä missä kohti tuo putki menee. Mainitaan Suomen talousalue.
"Kaasuputken tutkimuksissa löytyi sukellusveneen hylky"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaa ... ky/1948810
"Kaasuputken tutkimuksissa löytyi sukellusveneen hylky"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaa ... ky/1948810
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Tuostahan tuo nyt aika lähellä Estonian reittiä toki kulkee mutta eiköhän tuolla nyt sota-ajalta ole merenpohjassa vähän sitä sun tätä eli tuskin voinee enempää johtopäätöksiä tehdä. Siinähän on tietysti pohdittavaa että jos jollain olisi tieto esimerkiksi venäläisen sukellusveneen törmäyksestä Estonian kanssa niin miksi länsi tämän haluaa salata. Enemmänkin järkilogiikkaa löydän siitä, että pikku vahinko olisi käynyt vaikka ruotsalaisen paatin kanssa ja se on sitten taas asioita jotka eivät ikipäivänä saa tulla julkisuuteen.
Tietysti kyllähän edelleen päässä kummittelee miksi salainen -leimaa on nuijittu valtavaan määrään Estonia-papereita Ruotsissa ainakin. Mihin nämä liittyvät ja miksi ne pitää salata. Yksityisyydensuoja toimii syynä toki aina mutta käsitteeni tätä salaiseksi luokiteltua aineistoa on aivan valtava määrä.
Tietysti kyllähän edelleen päässä kummittelee miksi salainen -leimaa on nuijittu valtavaan määrään Estonia-papereita Ruotsissa ainakin. Mihin nämä liittyvät ja miksi ne pitää salata. Yksityisyydensuoja toimii syynä toki aina mutta käsitteeni tätä salaiseksi luokiteltua aineistoa on aivan valtava määrä.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2468
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Kiitos kommenteista ja vaivannäöstä jne. @ammattiamatööri!
Tulee vaan mieleen että kyllä tähän politiikka ja valtioidenkin väliset suhteet liittyy kuten matkan varrella on tullut varmaan kaikkien huomattua.
Jos kyseessä olisi ollut sukellusvene niin sen käsittely ja ymmärtäminen olisi ollut hyvin vaikeaa. Samalla olisi paljastunut ehkä ikäviä sotilasteknisiä ja pitkä liuta muita asioita.
Olen vain käsityksessä että esim. Venäjän karhua on vuosikymmenet pelätty ja pokkuroitu joten voisihan se salailun syystä ja seurauksista mennäkin. Ruotsin sukellusvene olisi ollut hyvin kiusallinen jne.
Aurinkoista juhannusta kaikille ketjulaisille ja muullekin palstaväelle!
Tulee vaan mieleen että kyllä tähän politiikka ja valtioidenkin väliset suhteet liittyy kuten matkan varrella on tullut varmaan kaikkien huomattua.
Jos kyseessä olisi ollut sukellusvene niin sen käsittely ja ymmärtäminen olisi ollut hyvin vaikeaa. Samalla olisi paljastunut ehkä ikäviä sotilasteknisiä ja pitkä liuta muita asioita.
Olen vain käsityksessä että esim. Venäjän karhua on vuosikymmenet pelätty ja pokkuroitu joten voisihan se salailun syystä ja seurauksista mennäkin. Ruotsin sukellusvene olisi ollut hyvin kiusallinen jne.
Aurinkoista juhannusta kaikille ketjulaisille ja muullekin palstaväelle!
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Melko vauhdillahan Estonian uppoamisen jälkeen silloinen Ruotsin PM Bildt antoi ulostulon Turussa, että uppoaminen johtui suunnitteluvirheestä. Eri dokkareita jos tarkastelee niin tämä tapahtui joku 14 tuntia uppoamisen jälkeen ja muuttui melko pian siihen muotoon, että visiiri on irronnut merenkäynnissä. Kyllähän se tietysti vähän kyssäriä herättää, että miten ihmeessä uppoamisen syy voidaan noin nopeasti vahvistaa kun koko visiiriä ei oltu paikallistettu ja hyvä jos oltiin ensimmäiset todistajat saatu edes puhutettua. Itse hylynkin paikantaminen aloitettiin virallisten papereiden mukaan vasta päivä onnettomuuden jälkeen.
Tähän liittyy vahvasti ne foliopipoteoriat, että nämä lausunnot olisi annettu salaisen tiedon perusteella. No mitä se salainen tieto sitten on ollut oikein hurjaksi jos heittäytyy niin mielikuvitus tuo mieleen käsikirjoituksen tapahtumista valmiina ennen kuin tapahtumia on edes tapahtunut.
Miksi siis oli noin kiire tulla kertomaan onnettomuuden syyt julki sen sijaan että oltaisiin rauhassa selvitelty asioita on se kysymysmerkki ja samalla antaa virtaa sille teorialle, että mitä jos ei sittenkään virallinen totuus pidä paikkaansa.
No ei siitä sen enempää tulipahan vaan mieleen.
Tähän liittyy vahvasti ne foliopipoteoriat, että nämä lausunnot olisi annettu salaisen tiedon perusteella. No mitä se salainen tieto sitten on ollut oikein hurjaksi jos heittäytyy niin mielikuvitus tuo mieleen käsikirjoituksen tapahtumista valmiina ennen kuin tapahtumia on edes tapahtunut.
Miksi siis oli noin kiire tulla kertomaan onnettomuuden syyt julki sen sijaan että oltaisiin rauhassa selvitelty asioita on se kysymysmerkki ja samalla antaa virtaa sille teorialle, että mitä jos ei sittenkään virallinen totuus pidä paikkaansa.
No ei siitä sen enempää tulipahan vaan mieleen.
Re: Estonia
"Kun Estonia oli uppoamassa, joissakin laivoissa havaittiin valaisematon tuntematon alus, joka meni suoraan poispäin Estoniasta. Myös Suomen Rannikkovartiosto havaitsi uppoamisen aikoihin Jussarön edustalla venäläisen rahtialuksen, Volgoneft I:n, joka oli ajamaisillaan karille, mutta väisti karikkoa viime tingassa. Volgoneft I ei vastannut Rannikkovartioston yhteydenottoyrityksiin. "
Mahdollinen törmääjä, mutta kyllähän varmasti tuon kokoiselle alukselle olisi silminnäkijöitä...
Sukellusveneillä voi törmäillä ja nilkuttaa vähin äänin satamaan, esim Kursk oli tehty niin vahvaksi, että kestäisi törmäämisen toiseen alukseen .
Ja jos joku olisi tahalleen avannu visiirin lukitukset, pudottaakseen lastia mereen tai jotakin,
niin niittenhän lukitusten pitäis sitten varmaan olla ehjiä, täh.
Mahdollinen törmääjä, mutta kyllähän varmasti tuon kokoiselle alukselle olisi silminnäkijöitä...
Sukellusveneillä voi törmäillä ja nilkuttaa vähin äänin satamaan, esim Kursk oli tehty niin vahvaksi, että kestäisi törmäämisen toiseen alukseen .
Ja jos joku olisi tahalleen avannu visiirin lukitukset, pudottaakseen lastia mereen tai jotakin,
niin niittenhän lukitusten pitäis sitten varmaan olla ehjiä, täh.
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
En tiiä liittyyks tähän mitenkään mutta Estonian keulavisiiristähän on sahattu osia pois ja niitä säilytetään jossain aivan muualla kuin itse visiiriä.
Mielenkiintoista vaan että mikä tähän on ollut sitten syynä peukaloida visiiriä jälkikäteen. Toki voi joku looginen selitys löytyä kuten tarkemmat tutkimukset ja ei ole koko visiiriä viitsitty mukana roudata mutta ei kai tähän jälkihitsaamiseen ole missään kukaan mitään virallista selitystä antanut
Re: Estonia
Kannattaa varmaankin lukea JAICn loppuraportti, siellä nuo visiirin kiinnitysten pettämiset on analysoitu aika tarkkaan. Siellä on löytynyt myös jonkinlaista suunnitteluvirhettä pohjalukituksen korvakkeista. Dokumentaatio noista kiinnikkeistä oli osittain puutteellinen ja joistain löytyi vain kokoonpanokuvia. Kiinnikkeiden pettäminen pystyttiin osoittamaan jopa laskennallisesti. Suurin syy ensimmäisen kiinnikkeen pettämiseen oli sivuvastainen aallokko ja kova vauhti. Komentosillalla ei ollut haisuakaan, mitä on tapahtumassa ja vauhtia ei hiljennetty edes ensimmäisten rysähdysten jälkeenkään. Loppu on sitten historiaa.
Hiukan hymyilytti täällä hehkutukset uuden tutkimuksen alettua, että "virolaiset tulevat nyt tutkimaan todellisen uppoamissyyn". Virolaiset kun yrittivät parhaansa mukaan vesittää virallisen tutkimuksen aikoinaan. Mutta jos nykyisellä tutkimusporukalla on ammattiylpeyttä, niin raportti tulee olemaan karua luettavaa salaliittoteoreetikoille, kuten ennustin heti alkuvaiheessa.
Hiukan hymyilytti täällä hehkutukset uuden tutkimuksen alettua, että "virolaiset tulevat nyt tutkimaan todellisen uppoamissyyn". Virolaiset kun yrittivät parhaansa mukaan vesittää virallisen tutkimuksen aikoinaan. Mutta jos nykyisellä tutkimusporukalla on ammattiylpeyttä, niin raportti tulee olemaan karua luettavaa salaliittoteoreetikoille, kuten ennustin heti alkuvaiheessa.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Eihän kyseinen ensi keväänä julkaistava raportti mikään uusi loppuraportti ole vaan lähinnä raportti repeämistä ja analyysit sekä johtopäätökset eli mun käsitys on, että viranomainen ottaa nyt kantaa reikien syntyyn ja antaa omat johtopäätökset ei tässä mitään uutta loppuraporttia olla tekemässä.Brass kirjoitti: ↑Su Kesä 26, 2022 7:11 pm Hiukan hymyilytti täällä hehkutukset uuden tutkimuksen alettua, että "virolaiset tulevat nyt tutkimaan todellisen uppoamissyyn". Virolaiset kun yrittivät parhaansa mukaan vesittää virallisen tutkimuksen aikoinaan. Mutta jos nykyisellä tutkimusporukalla on ammattiylpeyttä, niin raportti tulee olemaan karua luettavaa salaliittoteoreetikoille, kuten ennustin heti alkuvaiheessa.
Tai no vähän epäselvää koska discoveryn jatko-osissa kerrottiin että Ruotsin onnettomuustutkintakeskus ainakin on haastatellut selviytyjiä uudestaan. Myös niitä joita ei koskaan ole viranomaisten toimesta aikoinaan kuultu. Mutta ovatko nämä osa jotain uusia julkaisuja vai pelkkiä puhutteluja mappien syövereihin. Toivon, että julkaistaan
Mutta vähän epäilen, että raportt eii oikein muuta sitten kumoa kuin sen reikäteorian ja voisin jo betsata sen puolesta, että jostain suunnasta alkaa tämänkin tutkimustuloksen kiistäminen. Tälleen yleisesti Estonian ympärillä jos on 1000 kysymysmerkkiä niin ei sillä vielä jauhoja suuhun lyödä kellekkään mikäli uudet tutkimukset sata niistä onnistuu hävittämään.
Re: Estonia
Pitää myös muistaa nekin faktat, että Ruotsin puolella on poltettu ja "hukattu" dokumenttejä, sekä haluttu haudata betonikuoreen koko laiva niin kuin ydinjätteille ja vaarallisille kemikaaleille aikoinaan on tapana ollut tehdä.Brass kirjoitti: ↑Su Kesä 26, 2022 7:11 pm Kannattaa varmaankin lukea JAICn loppuraportti, siellä nuo visiirin kiinnitysten pettämiset on analysoitu aika tarkkaan. Siellä on löytynyt myös jonkinlaista suunnitteluvirhettä pohjalukituksen korvakkeista. Dokumentaatio noista kiinnikkeistä oli osittain puutteellinen ja joistain löytyi vain kokoonpanokuvia. Kiinnikkeiden pettäminen pystyttiin osoittamaan jopa laskennallisesti. Suurin syy ensimmäisen kiinnikkeen pettämiseen oli sivuvastainen aallokko ja kova vauhti. Komentosillalla ei ollut haisuakaan, mitä on tapahtumassa ja vauhtia ei hiljennetty edes ensimmäisten rysähdysten jälkeenkään. Loppu on sitten historiaa.
Hiukan hymyilytti täällä hehkutukset uuden tutkimuksen alettua, että "virolaiset tulevat nyt tutkimaan todellisen uppoamissyyn". Virolaiset kun yrittivät parhaansa mukaan vesittää virallisen tutkimuksen aikoinaan. Mutta jos nykyisellä tutkimusporukalla on ammattiylpeyttä, niin raportti tulee olemaan karua luettavaa salaliittoteoreetikoille, kuten ennustin heti alkuvaiheessa.
Jos tutkintaporukalla olisi yhtään ammattiylpeyttä, niin kävisivät tutkimassa autokannen, ja nostaisivat keularampinkin ylös, sekä etsisivät atlanttilukon... Ja koittaisivat saada rockwaterin sensuroimattomat ja leikkaamattomat videot tutkittavaksi..
Toki kaikki salaliittoteoriat on helppo haudata kun tehään vaan pikainen ulkopuolinen kuvaus, ja kielletään taas laivalle sukeltamiset...
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Joo ei muuta kun ministeriöiden kassakaapit auki Ruotsin suunnalla niin rupeaa niitä vastauksia aika moneen kysymysmerkkiin löytymään. Vähän veikkaan että mitkään jälkikäteen suoritetut tutkimukset eivät voi suureen osaan kysymyksiä vastata koska ne kyssärit koskee valtioiden toimia onnettomuuden jälkeen
Re: Estonia
Alan kallistua päivä ja kuukausikuukaudelta siihen lopputulemaan, että Estonian uppoamiselle ei tulla saamaan keulavisiirin irtoamisen lisäksi mitään muuta selvitystä edes nykyisen huippulaitteidenkaan osalta. Hylky olisi ehdottomasti pitänyt nostaa ylös keinolla millä hyvänsä paikannuksen jälkeen. Jäänee ikuiseksi mysteeriksi - ellei nostoon jostain syystä vuosien tai vuosikymmenien aikana saataisi lupaa.
Tuntuu hassulta. Mikäli A380 lentokone tippuisi mereen 800 ihmistä sisällään, uskoisin että hylky yritettäisiin kyllä nostaa keinolla millä hyvänsä Ok, koko luokka on pienempi, mutta periaatteena.
Tuntuu hassulta. Mikäli A380 lentokone tippuisi mereen 800 ihmistä sisällään, uskoisin että hylky yritettäisiin kyllä nostaa keinolla millä hyvänsä Ok, koko luokka on pienempi, mutta periaatteena.
Re: Estonia
^Onnettomuustutkinta laivoissa keskittyy ihan samaan tapaan kuin lentokoneissa syyn selvittämiseen siksi, että se osattaisiin ottaa huomioon muiden vahinkojen estämiseksi. Lentokoneissa asia on tietysti huomattavasti komplisoidumpi tekniikan takia ja toisaalta pienetkin ongelmat voivat johtaa suuriin henkilövähinkoihin. Siksi lentokoneita etsiskellään ja nostellaan, että löytyy syy, joka voi olla perhosen kotilo pitot-putkessa.
Estonian tapauksessa pitää erottaa laivan käyttö salakuljetukseen ja uppoamisen syyt, jos niillä ei ole yhteyttä, Ruotsin salailu johtuu sotilasteknologian salakuljetuksen salailusta ja antaa tietysti bensaa liekkeihin foliohatuille.
Pohjalukosta sen verran, että pultti on valokuvattua ja muut osat tallella sekä murtuneet kiinnikkeet tutkittu. Pultti oli ehjä ja sen voi tietysti päätellä murtumistakin. Tyhmästi tekivät kuitenkin, että pultin tiputtivat mereen. Ensimmäisenä petti kuitenkin tutkimuksen mukaan visiirin vasen lukitus.
Estonian tapauksessa pitää erottaa laivan käyttö salakuljetukseen ja uppoamisen syyt, jos niillä ei ole yhteyttä, Ruotsin salailu johtuu sotilasteknologian salakuljetuksen salailusta ja antaa tietysti bensaa liekkeihin foliohatuille.
Pohjalukosta sen verran, että pultti on valokuvattua ja muut osat tallella sekä murtuneet kiinnikkeet tutkittu. Pultti oli ehjä ja sen voi tietysti päätellä murtumistakin. Tyhmästi tekivät kuitenkin, että pultin tiputtivat mereen. Ensimmäisenä petti kuitenkin tutkimuksen mukaan visiirin vasen lukitus.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Tietysti Estoniassa on useita haaroja joista itse uppoamissyyt on vain yksi.
Mutta se on vaan fakta, että JAIC ei aikoinaan omaa osaansa tehnyt tarpeeksi avoimesti mikä taas jättää isoja kysymysmerkkejä.
Ja näin jälkiviisaana sehän oli Ruotsilta kardinaalimoka lähteä kiistämään asekuljetukset. Kun on housut kintuissa kiinni jääty niin se selitys, että kyseisellä lähdöllä ei ollut aseteknologiaa jättää todellakin epäilyksen varjon. Koska jos siellä on kuljetuksia ollut niin se taas voi selittää Ruotsin halut saada koko paatti jemmaan ja avaa haaran sille, että mukaan teorioihin tulee esim. sabotaasin mahdollisuus vihollisvallan puolelta vielä kun faktana taidetaan tietää, että varustamo on kokenut uhkailua.
Myöskin epäilys siitä, että kaikkia sukelluksia alukselle ei ole julkisuuteen raportoitu on aika vahva. Miksi siellä on käyty kun virallinen totuus on pelkkää onnettomien sattumien summaa. Voi olla, että ei liity onnettomuussyihin tai sitten voi olla että liittyy. Raportteja ei näistä julkisuudessa ole.
Tässä vaan on eri viranomaistahojen suunnalta vedetty tilanne sellaiseksi että vaihtoehtoisia haaroja on edelleen aivan liikaa. Niiden poissulkeminen näin melkein 30 vuotta onnettomuudesta on erittäin haastavaa ilman jonkin sortin asiakirjavuotoa.
Ja siis kyllä itsekin pidän keulavisiirin irtoamista ja siitä aiheutunutta tapahtumaketjua melko kiveen hakattuna. Mutta se mitä sen jälkeen on tapahtunut ja missä aikajanassa onkin sitten se suurempi kiistanalainen aihe. Edelleen koen, että liikaa isoja ristiriitoja on todistajalausunnoissa jotta näitä eroja voisi selittää vain väärällä muistikuvalla.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2468
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Voi himskatti kun väsyneenä yötä myöten lukee jotakin netistä eikä paina mieleen kenen kirjoittamaa juttua lukee. Mutta törmäsin silminnäkijähavaintoihin koskien Estonian keulaporttia ja kuinka usea matkustaja jne. oli havainnut niitä keulaporttiin liittyviä ongelmia kuukausien ajan ennen onnettomuutta Eli niissä korostui silminnäkijähavainnot siitä että keulaportti ei ollut auennut satamassa ja siitä lekalla hakkaamisesta jne jne.
Onkohan ketjussa ne silminnäkijähavainnot; muistaako joku? Joku fläsäri tuli että ne löytyisi ketjusta. Niitä oli vino liuta.
Ja kyllä se faktaa on että tuo keulaportti oli vaan huono, heikko, huonokuntoinen, hauras vai mikä olisi oikea termi sitä kuvaamaan... paska(na)??
Onkohan ketjussa ne silminnäkijähavainnot; muistaako joku? Joku fläsäri tuli että ne löytyisi ketjusta. Niitä oli vino liuta.
Ja kyllä se faktaa on että tuo keulaportti oli vaan huono, heikko, huonokuntoinen, hauras vai mikä olisi oikea termi sitä kuvaamaan... paska(na)??
Re: Estonia
Joo juurikin samaa olen itsekin lukenut. Taisi olla joku rekkamies joka matkusti usein Estonialla. Lisäksi muistaakseni taisi mainita myös siitä että havaitsi Estonian autokannella usein vettä lattialla.MissMallard kirjoitti: ↑Ma Kesä 27, 2022 9:22 pm Voi himskatti kun väsyneenä yötä myöten lukee jotakin netistä eikä paina mieleen kenen kirjoittamaa juttua lukee. Mutta törmäsin silminnäkijähavaintoihin koskien Estonian keulaporttia ja kuinka usea matkustaja jne. oli havainnut niitä keulaporttiin liittyviä ongelmia kuukausien ajan ennen onnettomuutta Eli niissä korostui silminnäkijähavainnot siitä että keulaportti ei ollut auennut satamassa ja siitä lekalla hakkaamisesta jne jne.
Onkohan ketjussa ne silminnäkijähavainnot; muistaako joku? Joku fläsäri tuli että ne löytyisi ketjusta. Niitä oli vino liuta.
Ja kyllä se faktaa on että tuo keulaportti oli vaan huono, heikko, huonokuntoinen, hauras vai mikä olisi oikea termi sitä kuvaamaan... paska(na)??
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."