Estonia

Erilaiset salaliittoteoriat tänne.
Muulle foliohattuilulle on "Huu Haa" osasto

Valvoja: Moderaattorit

Oikeusnotaari
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

julli77 kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 1:28 am
-kaiketi autokansi oli vesitiivis ja luukut kiinni matkan aikana?
-kylki reikä vesirajan yläpuolella ja visiirin lommot.
-miten vesi meni alakertaan?
-joku törmäys kuitenkin on ollut
-amorella olis myös uponnut syksyllä,mutta kapteeni pelasti ajamalla matalikkkoon,
-siellä sentään oli aikas komiat reiät pohjassa ja 2kansi täynnä vettä ym.
Veden virtausta alakansille ei kunnolla tutkittu JAIC:n loppuraportissa. Matruusi Linde kertoi muistaakseni lausunnossaan, että ongelmien alettua hän aloitti välittömästi vesitiiviiden ovien sulkemisen, mutta tiedossa ei ole, suljettiinko kaikki vesitiivit ovet ja luukut. Asiaa ei selvitelty aikoinaan vuoden 1994 sukkelluksissa, joissa kyllä mentiin esim. hytteihin sisään ja jopa etsittiin salkkuja yms. kuten ylläolevasta YLE:n uutisesta käy ilmi.
Vääryys ja kohtuuttomuus

Thev.ekvivalentti
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 03, 2020 12:04 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Thev.ekvivalentti »

-amorella olis myös uponnut syksyllä,mutta kapteeni pelasti ajamalla matalikkkoon,
-siellä sentään oli aikas komiat reiät pohjassa ja 2kansi täynnä vettä ym.
Tämä lienee fakta, mutta onko tällaisia fotoja jossain jaettu? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Avatar
MissMallard
Christopher Lorenzo
Viestit: 1600
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Thev.ekvivalentti kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 4:46 pm
-amorella olis myös uponnut syksyllä,mutta kapteeni pelasti ajamalla matalikkkoon,
-siellä sentään oli aikas komiat reiät pohjassa ja 2kansi täynnä vettä ym.
Tämä lienee fakta, mutta onko tällaisia fotoja jossain jaettu? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Ei kai nyt suoraan julkisesti ole jaettu kuvia ainakaan mediassa. Mutta Amorella-ketju löytyy erikseen täältä Minfosta. Kyllä siellä reikiä oli ja ainakin jonkin verran vettä. Oliko 2 kansi täynnä vettä niin sellaista ei ainakaan julkisesti mediaan ole sanottu. Sen verran saivat tilkittyä jne. kuitenkin laivaa siellä haveripaikan tuntumassa että se pääsi telakalle.

CPO
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

Oikeusnotaari kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 2:33 pm
julli77 kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 1:28 am
-kaiketi autokansi oli vesitiivis ja luukut kiinni matkan aikana?
-kylki reikä vesirajan yläpuolella ja visiirin lommot.
-miten vesi meni alakertaan?
-joku törmäys kuitenkin on ollut
-amorella olis myös uponnut syksyllä,mutta kapteeni pelasti ajamalla matalikkkoon,
-siellä sentään oli aikas komiat reiät pohjassa ja 2kansi täynnä vettä ym.
Veden virtausta alakansille ei kunnolla tutkittu JAIC:n loppuraportissa. Matruusi Linde kertoi muistaakseni lausunnossaan, että ongelmien alettua hän aloitti välittömästi vesitiiviiden ovien sulkemisen, mutta tiedossa ei ole, suljettiinko kaikki vesitiivit ovet ja luukut. Asiaa ei selvitelty aikoinaan vuoden 1994 sukkelluksissa, joissa kyllä mentiin esim. hytteihin sisään ja jopa etsittiin salkkuja yms. kuten ylläolevasta YLE:n uutisesta käy ilmi.
Olen aina epäillyt noiden virolaisten merimiesten lausuntoja, ne on muuttuneet ja eivät tue tapahtumien kulkua kaikkineen. En luota siihen, että autokannelta alas menevät kongit, ovet ja kuilut olisi olleet suljettu vaaditulla tavalla Tallinnassa, enkä usko, että Linde on niitä järjestelmällisesti myöskään alkanut sulkemaan. Kun on havainnut keulasta tulevan vettä, niin on juossut ylös minkä jaloistaan päässyt.

Autokannen pystykuilut(hissit, kongit, kanavat) ovat varmasti mahdollistaneet veden kulkeutumisen alas, pitää muistaa, että vaikka suunnittelussa on otettu huomioon vesi autokannella, ei kukaan uskonut, että tuollaiset määrät vettä sinne pääsee. Vuosien saatossa on tullut uusia pystyläpivientejä, joiden toimivuus on mennyt tiiviyden edelle. Ei kukaan, ei edes suunnittelijat ajatelleet, että tuollainen voisi upota.

Mikään näistä uusista "todisteista" ei ole muuttanut mielipidettäni siitä, että kyseessä on vain valitettava onnettomuus mikä johtui monesta yksittäisestä tekijästä. Tuo aseiden salakuljetus on vain luonut salaperäisyydenverhon koko hommalle, kun ruotsalaiset paniikissa teki omituisia ratkaisuja uppoamisen jälkeen.

Thev.ekvivalentti
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 03, 2020 12:04 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Thev.ekvivalentti »

Ei kai nyt suoraan julkisesti ole jaettu kuvia ainakaan mediassa.
Onko sitten OTKES media vai ei... en ota kantaa, mutta kyllä vaan OTKES:in raportista nyt löysin (s. 35 muun muassa). Raportin oikolukijalle ei ole ollut oikea ja vasen ilmeisesti tuttuja käsitteitä. Siihen johtopäätelmään voi tulla, kun katsoo kuvia ja niiden tekstejä :)

Avatar
MissMallard
Christopher Lorenzo
Viestit: 1600
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Thev.ekvivalentti kirjoitti:
To Maalis 04, 2021 5:57 pm
Ei kai nyt suoraan julkisesti ole jaettu kuvia ainakaan mediassa.
Onko sitten OTKES media vai ei... en ota kantaa, mutta kyllä vaan OTKES:in raportista nyt löysin (s. 35 muun muassa). Raportin oikolukijalle ei ole ollut oikea ja vasen ilmeisesti tuttuja käsitteitä. Siihen johtopäätelmään voi tulla, kun katsoo kuvia ja niiden tekstejä :)
Amorella-ketjun aktiiviseen aikaan ei vielä ollut loppuraporttia saatavilla koska sen valmistuminen kestää kuukausia. Loppuraportista on tuotu päivän mediaan esiin se että kyseessä oli tekninen ongelma. Lisäksi tuotiin esiin kivi väylällä, ja sen myöhempi räjäytys. Kuvia laivan sisältä ei ole ollut suoranaisessa päivän mediassa tuon onnettomuuden jäljiltä sieltä missä vahinko on ollut relevantti. Amorellasta voi jauhaa siellä omassa ketjussaan. ps.Oliko se kansi 2 täynnä vettä kuten ylempänä väitettiin?

Avatar
Jovian
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

Oikeusnotaari kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 5:26 pm
Jovian kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 4:57 pm
Voin välittömästi sanoa yhtään viestiä lainaamatta sen että Eintmann ei voinut nähdä keulavisiiriä vedessä. Miksikö?

Koska keulavisiiri on ollut paikoillaan ainakin 01:15 asti. Tämän vahvistaa myös raportti. Eintmann oli kannella suunnilleen 01:02 aikoihin.

Lisäksi kuten useaan otteeseen on tässä keskustelussa sanottu myös se ettei keulavisiirin mahdollinen voima olisi voinut matemaattisestikkaan aiheuttaa tuota reikää.
Nykyään on yleisesti tiedossa, että tapahtumat alkoivat alkuperäisessä raportissa kuvatun sijaan n. 10-15 aiemmin. Keulavisiiri on siis irronnut samoihin aikoihin lähempänä tasatuntia.

Ks. esim

Esim. https://yle.fi/uutiset/3-5811288
Miten selittää sitten mielekkäästi se että hätäkutsu lähetettiin vasta 1:20? Estoniako ajoi 20 minuuttia ilman keulaa eikä maydayta lähetty? Näiden kellonaikojen kanssa on sekoiltu sinne sun tänne kun tutkintalautakunta huomasi ettei todistajien kellonajat vain täsmännyt siihen, mitä miehistö kertoi. Miehistö kertonut lähes yksiselitteisesti tapahtumien alkavan 10-15 minuuttia myöhemmin kuin matkustajat. Kaikillako se kello oli väärässä, vai mikä homma?

En väittänyt sitä ettei uppoaminen alkanut luultua aikasemmin, mutta keulaportin irtoaminen primäärisenä onnettomuussyynä vaatii sen, että Estonia olisi kirjaimellisesti mennyt myrskyssä ilman keulaporttia 20 minuuttia ilman hätäkutsua. Siinä on taas selittelemistä viralliseen teoriaan uskoville. "Ei sitä huomattu kun oli huono näkyvyys keulaan" juujuu. Vihreät merkkivalotkin paistoivat autokannella vielä yhden jälkeenkin, ja siellä oli työntekijöitä jotka ovat todistaneet tästä mutta uskokoot ken tahtoo. Tälläinen kollektiivinen kellonajoissa väärässä oleminen olisikin taas yhden sortin käänne tässä saagassa jossa "ei ole mitään nähtävää." Ainut varma tieto on 1:21:55 lähetetty mayday kutsu. Siinä on oikeastaan ainut ankkurikohta koko saagan aikajanalle. Mitä tapahtui sen ympärillä?

Muutenkin hätäkutsun myöhäinen aikakohta ihmetyttää suuresti, ja lisäksi myös tuo ylen dokumentti kapteeni Pihtin kohtalosta. Olisiko mahdollista että Piht tiesi mitä on tapahtunut ja kielsi lähettämästä hätäkutsua, koska uskoi tilanteen olevan hallinnassa? Jos Eintmann on tajunnut yhden aikaa että laiva uppoaa niin miten voi olla että komentosillalla asia tajuttiin vasta 1:20? Kaiken voi tietenkin selittää miehistön osaamattomuudella ja sillä että laivan uskottiin pysyvän pinnassa, mutta eihän tätäkään omituisuutta voi tämän asian tiimoilta kiistää.

Pihtin ja kaksostyttärien kohtalo ei ole mikään puhdas sattuma. Ei kukaan kirjaa huvikseen kapteenin nimeä selviytyneiden listaan ja jos kaverit vielä tunnistivat 100% tarkasti hänen olevan elossa, niin kuinka paljon sitä todistusaineistoa vaaditaan? Mikä instanssi olisi toiminut näin nopealla aikataululla viedäkseen Piht pois median käsistä, luultavasti suoraan Utön saarelta? En ihmettelisi yhtään vaikka tämä ylen dokumentissa nähty huhu olisi tullut ensimmäisestä viranomaiskäskystä siirtää Piht Turkuun sairaalaan, mutta tässä vaiheessa joku hakee Pihtin suoraan Utölta pois, ties minne. Ja millä motiiveilla?
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."

Avatar
Rasvamaha
Alibin satunnaislukija
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Yle areenassa:

Missä on Estonian kapteeni
Yle dokkari
Yle dokkari
Screenshot_20210305_090652.jpg (310.02 KiB) Katsottu 684 kertaa
Katso Yle Areenassa: http://areena.yle.fi/1-50653022


Sori jos aikaisemmin ollut jo keskustelua dokkarista

damfin
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5210
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jovian kirjoitti:
Pe Maalis 05, 2021 4:04 am
Miten selittää sitten mielekkäästi se että hätäkutsu lähetettiin vasta 1:20? Estoniako ajoi 20 minuuttia ilman keulaa eikä maydayta lähetty? Näiden kellonaikojen kanssa on sekoiltu sinne sun tänne kun tutkintalautakunta huomasi ettei todistajien kellonajat vain täsmännyt siihen, mitä miehistö kertoi. Miehistö kertonut lähes yksiselitteisesti tapahtumien alkavan 10-15 minuuttia myöhemmin kuin matkustajat. Kaikillako se kello oli väärässä, vai mikä homma?
Kyllähän tuo aikajana on ihan mielekkäästi selitetty...
- klo 00.55 vahtimatruusi kuuli keularampin luona terävän metallisen pamahduksen (Estonia kohtasi aallon noin 30 asteen kulmassa)
- ensimmäiset matkustajat kannelta yksi lähtivät jo noiden äänien jälkeen.
- klo 01.00 jälkeen keulavisiirin lukituslaitteet ja saranat pettivät (visiiri jäi roikkumaan rampin kotelon varassa)
- visiiri työntyi eteenpäin ja pakotti rampin osittain avautumaan
- klo 01.10-01.15 kolmas konemestari havaitsi monitorista veden tunkeutuvan autokannelle rampin sivuista
- (ramppi osittain auki)
- noin klo 01.15 visiiri putosi mereen vetäen rampin kokonaan auki.
- vesi tulvi autokannelle. Alus kallistui oikealla noin 15 asteen kulmaan.
- klo 01.20 kallistuma kasvoi noin 20-30 asteeseen. Koneet pysähtyivät ja laivalla kuultiin vironkielinen hälytys.
- klo 01.22 Estonia lähetti ensimmäisen hätäkutsun.
- klo 1.30 aluksen kylki oli kokonaan veden alla. Estonia alkoi upota
- klo 01.50 alus katosi pinnan alle.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006252104.html

Eli kuten tuosta näet, Estonia ei ajanut 20 minuuttia ilman keulaa, keula roikkui vielä paikallaan 15 minuuttia sen jälkeen kun ensimmäiset matkustajat sekä vahtimatruusi havahtuivat paukkeeseen.
Yritin tähän allekirjoitusta, mutta kuulakärkikynä naarmutti näytön, ja tussilla tehty jäi tuohon näytölle eikä näy viesteissä...

Salomonin Tuoma
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Elo 09, 2018 9:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Salomonin Tuoma »

damfin kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 8:37 am
HannesHolmes kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 1:48 am
Mitä nyt tätä äkkipysähdystä tullut pyöriteltyä mielessä että mikä sen olisi voinut aiheuttaa niin ehkä itse sulkisin pois pelkän keulavisiirin. Jos vertaa estonian kokonaismassaa visiirin massaan niin periaatteessa visiiri ei olisi kyennyt saavuttamaan tarpeeksi kovaa vastakkaista nopeutta estonian menosuuntaan nähden irrotessaan että se olisi saanut aikaan äkkipysäyksen.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt täysin väärin sen miksi se keulavisiiri sen äkkipysäyksen aiheutti.

Ei se itse keulavisiiri tai laivan siihen törmääminen äkkipysäystä aiheuttanut vaan keulavisiiri oli se joka mahdollisti laivan vauhdikkaan etenemisen kiilamaisuudellaan, joten kun se keulavisiiri poistui jättäen jäljelle pelkän tylpän keulan niin siitä seurasi äkkipysäys.

Voit testata asian kesällä, hyppää ensin kymmenestä metristä veteen suippo pää edellä, ja sen jälkeen toista testi hyppäämällä vatsa edellä, niin huomaat kuinka se tylppä muoto aiheuttaa äkkipysäyksen.
Juuri näin. Keula on haukannut päin aaltoa ilman visiiriä ja alus hidastunut todella äkisti.

Thev.ekvivalentti
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: La Loka 03, 2020 12:04 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Thev.ekvivalentti »

MissMallard:lle
Amorellasta voi jauhaa siellä omassa ketjussaan.
Samaa mieltä.
ps.Oliko se kansi 2 täynnä vettä kuten ylempänä väitettiin?
Ei jäänyt sellainen kuva. Keulabulbi oli riekaleina ja haukannut "jonkin verran vettä". Lisäksi Kaikuluotaimen sensori oli tohjona. Kuvan mukaan näytti, että kontakti on ollut energinen eikä tämä kivi tai lohkare ole siirtynyt "vapaaehtoisesti" laivan tieltä :)

HannesHolmes
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Salomonin Tuoma kirjoitti:
Pe Maalis 05, 2021 12:47 pm
damfin kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 8:37 am
HannesHolmes kirjoitti:
Ti Maalis 02, 2021 1:48 am
Mitä nyt tätä äkkipysähdystä tullut pyöriteltyä mielessä että mikä sen olisi voinut aiheuttaa niin ehkä itse sulkisin pois pelkän keulavisiirin. Jos vertaa estonian kokonaismassaa visiirin massaan niin periaatteessa visiiri ei olisi kyennyt saavuttamaan tarpeeksi kovaa vastakkaista nopeutta estonian menosuuntaan nähden irrotessaan että se olisi saanut aikaan äkkipysäyksen.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt täysin väärin sen miksi se keulavisiiri sen äkkipysäyksen aiheutti.

Ei se itse keulavisiiri tai laivan siihen törmääminen äkkipysäystä aiheuttanut vaan keulavisiiri oli se joka mahdollisti laivan vauhdikkaan etenemisen kiilamaisuudellaan, joten kun se keulavisiiri poistui jättäen jäljelle pelkän tylpän keulan niin siitä seurasi äkkipysäys.

Voit testata asian kesällä, hyppää ensin kymmenestä metristä veteen suippo pää edellä, ja sen jälkeen toista testi hyppäämällä vatsa edellä, niin huomaat kuinka se tylppä muoto aiheuttaa äkkipysäyksen.
Juuri näin. Keula on haukannut päin aaltoa ilman visiiriä ja alus hidastunut todella äkisti.
Hidastuu toki nopeasti muttei kuitenkaan taida tuntua siltä kuin olisi törmätty johonkin niin että esim. yhden matkustajan herätyskello lentää lattialle ja siitä lähtee samalla patteri irti. Vaatii myös sen että keulavisiiri lähtee yksinään irti ja keularamppi jää kiinni asentoon. Kyllä tuo alkuperäinen Kuolemannaakan pohdinta taitaa silti olla tällähetkellä se kaikkein loogisin vaihtoehto. Pitää myös muistaa että pystysuuntaisen törmäysreiän lisäksi taaempaahan löytyi myös pitkittäissuuntainen reikä alempaa.

Avatar
MissMallard
Christopher Lorenzo
Viestit: 1600
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Thev.ekvivalentti kirjoitti:
Pe Maalis 05, 2021 1:22 pm
MissMallard:lle
Amorellasta voi jauhaa siellä omassa ketjussaan.
Samaa mieltä.
ps.Oliko se kansi 2 täynnä vettä kuten ylempänä väitettiin?
Ei jäänyt sellainen kuva. Keulabulbi oli riekaleina ja haukannut "jonkin verran vettä". Lisäksi Kaikuluotaimen sensori oli tohjona. Kuvan mukaan näytti, että kontakti on ollut energinen eikä tämä kivi tai lohkare ole siirtynyt "vapaaehtoisesti" laivan tieltä :)
Kiitti tiedosta ja taidanpa lukaista itsekin sen Amorellan loppuraportin kun näin siitä "muistuttelit". Pahoittelut jauhaa-sanan käytöstä: tarkoitin keskustelua. Tämä Amorellasta omalta osaltani.

tasaraha
Nikke Knakkertton
Viestit: 152
Liittynyt: Ti Loka 06, 2020 7:22 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja tasaraha »

Jovian kirjoitti:
Pe Helmi 26, 2021 4:57 pm
Pihtin ja kaksostyttärien kohtalo ei ole mikään puhdas sattuma. Ei kukaan kirjaa huvikseen kapteenin nimeä selviytyneiden listaan ja jos kaverit vielä tunnistivat 100% tarkasti hänen olevan elossa, niin kuinka paljon sitä todistusaineistoa vaaditaan? Mikä instanssi olisi toiminut näin nopealla aikataululla viedäkseen Piht pois median käsistä, luultavasti suoraan Utön saarelta? En ihmettelisi yhtään vaikka tämä ylen dokumentissa nähty huhu olisi tullut ensimmäisestä viranomaiskäskystä siirtää Piht Turkuun sairaalaan, mutta tässä vaiheessa joku hakee Pihtin suoraan Utölta pois, ties minne. Ja millä motiiveilla?
Tämä se itseäkin on mietityttänyt. Esimerkiksi pelastetut ruotsalaiset ovat kertoneet, että nimi kysyttiin heti pelastushenkilökunnan toimesta. Kuinka siis kapteenin tai tanssisisarusten nimet päätyivät listalle? Onko joku pelastunut muka sanonut nimekseen Avo Piht, saati että pari naispuolista pelastunutta olisi sitten valehdellut olevansa nämä sisarukset? Mitä höytyä tästä valehtelusta olisi ollut, kun totuus olisi kuitenkin tullut ilmi pian.
Muistaakseni tämä toinen sisaruksen kohdalla oli jossain pelastuneiden sukunimen lisäksi lempinimi, jonka vain harva tiesi.

Sitten Kalev Vahtras ja Lembit Leiger. Näistä on aika monta versioita, mutta yhteistä se että viranomaiset ovat ensin vahvistaneet omaisille, että ovat pelastuneiden joukossa, mutta myöhemmin heidän onkin sitten ilmoitettu kuolleiksi.

Esimerkiksi yhdellä YouTube -klipillä turmasta selvitynyt ruotsalainen poliisi kertoo kuinka halusi soittaa sairaalasta vaimolleen, että hän on elossa. Sairaanhoitaja vastasi, että tämä poliisi ei itse voi soittaa, mutta viranomaiset ottavat yhteyden omaisiin. Poliisi kertoi, että hoitaja kysyi hänen henkilötunnuksen ja jne. Poliisin mukaan tämän jälkeen hänen vaimolle tosiaan soitettiin sairaalasta ja kerrottiin ilouutiset.

Eli onko samoin sitten toimittu Vahtraksen ja Leigerin kohdalla, eli heidän on pitänyt antaa henkilötunnus ym. ja sitten otettu yhteys omaisiin? Vai onko kaikki sittenkin omaisten keksimää?

Näitä ensin pelastuneiksi listattuja ja sitten myöhemmin deletoituja on kuitenkin useita, joten mistä ja kuinka ne nimet on ensin pelastuneiden listalle ilmaantuneet? Ei niitä pelastushenkilökunta hatusta ole voinut vetää ja vähän vaikea on uskoa, että niin moni pelastunut olisi ilmoittanut jonkun toisen nimen. Edelleen miksi ilmoittaa jonkun toisen nimi, kun totuus olisi kuitenkin pian tullut ilmi.

Frendi kertoi aikoinaan tuon dokkarissa olevan Raidin (toimittaja) kertoman tarinan vähän pidempänä versiona. Suomen kieli Raidilla on kuulemma sen verran hyvin hanskassa ettei ole voinut esimerkiksi ymmärtää kaikkea tapahtunutta väärin.

Sitten se tullipomon murha Estonian uppoamisen jälkeen. Siitähän ei ole mitään varmaa tietoa liittyikö mitenkään Estoniaan. Se toteutettiin kuitenkin niin ammattimaisesti, että tilaaja tuskin on ollut joku tullilaitoksen toimintaan suivaantunut viinan salakuljettaja.

Avatar
Kuolemannaakka
Frank Columbo
Viestit: 9331
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Tuo Avo Piht -dokumentti tuli äsken Perjantai-ohjelmassa, jossa käsiteltiin salaliittoteorioita (ja tietysti lähinnä keskityttiin kertomaan, etteivät ne ole missään tapauksessa ikinä totta... ellei sitten muutamassa harvassa tapauksessa "journalisti ole niitä paljastanut"). Journalistilla kun on ilmeisesti jotain korkeampia kykyjä paljastaa asioita, ja journalistin paljastamina teoriat ovatkin ihan totta.

No mut juu, dokumentin jälkeen asiantuntijat kertoivat, että he tunsivat sääliä tätä vaimoa kohtaan joka uskoi miehensä pelastuneen turmasta ja myös sitä pariskuntaa, jonka tanssija-kaksostytöt myös pelastuivat ja katosivat sittemmin. Kun ihmiset tämmöisen tregedian jälkeen haluaa hakea jotain merkittävää syytä tapahtumille, vaikka visiiri se vain irtosi myrskyssä.

Ja jäi asiantuntijoilta ja ohjelmasta kokonaan mainitsematta, että laivan kyljestä "löytyi" justiinsa tässä iso reikä, joka oli sitä ennen salaliittoteoriaa ja minkä olemassaolon esim suomalaiset asiantuntijat kielsivät, vaikka siitä oli kerrottu jo pian 15 v sitten. Ja jäi päivittelemättä Estonian salaiset asekuljetukset, jotka nekin olivat pelkkää hassua salaliittoteoriaa yli 10 vuotta, kunnes ne sitten vähällä kohulla myönnettiin.

Niin että tässä Estonian jutussa nyt ei välttämättä olisi niin kauhean ihmeellistä, että asioita aletaan epäilemään. Olisi voitu mainita nämä asiat, kun kuulemma toinen asiantuntijoista oli tutkinut salaliittoteorioita 10 vuotta. Nyt jäi vähän semmonen fiilis, että mehän tiedämme, miten asiat oikeasti ovat, kun meillä on oppiarvo ja oomme asiantuntijoita, emmekä suinkaan mitään hassuja hörhöjä.
Laajennettu kakkospainos Ulvilan surma -kirjasta on valmis! Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja allaolevasta linkistä! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


"Naakat sotkevat paikkoja ja rikkovat heinäpaaleja."

Vastaa Viestiin