Sivu 94/306

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 10:51 pm
Kirjoittaja reinoo
CCC kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:12 pm
Jos ajatellaan, että keulaportti olisi irronnut kokonaan, mikä ei ole puolueettomat tiedot huomioiden kovin todennäköistä, ja joka tapauksessa näyttää se olleen ihan laivan läheisyydessä, niin miksi se on pitänyt kuljettaa "kilometrien päähän"? Tietysti siksi ettei" virallisen sadun " sovittaminen olisi mahdollista.

Noista kaiteista, eiköhän ne leikattu samalla, kun leikattiin porttikin. Sillä ruotsin armeijan (must) salasukelluksella heti upotuksen jälkeen, josta on nimettömiä armeijalausuntoja.

Kaikki sopii kuvioon, ainoastaan alkusyy ja rikoilllsten lopullinen suunta hieman hakusessa... ruotsi toki yksi keisssin syyllinen,, se lienee ainoita faktoja jonka voi estonian uppoamisesta sanoa varmuudella.
Ei sitä porttia edes kuljetettu mihinkään nostettiin vaan ylös hylyn tarkka siaintikin oli sillo salainen.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:04 pm
Kirjoittaja Iivis
strömmingen kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 8:32 pm

Siellä on jumankauta kymmenen kännistä laivapoikaa kulkenut edestakaisin konehuoneen, autokannen ja muutama muun kriittisen vesitiiviiksi tarkoitetun osaston väliä. Jos joku väittää että neuvostomatruusi laittaa oven perässään kiinni ja pyyhkii jalat, ei tunne neuvostoihmistä.


Eikös ne ovet mene kiinni ilman laittamista?

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:08 pm
Kirjoittaja sikakoira
CCC kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:12 pm
Jos ajatellaan, että keulaportti olisi irronnut kokonaan, mikä ei ole puolueettomat tiedot huomioiden kovin todennäköistä, ja joka tapauksessa näyttää se olleen ihan laivan läheisyydessä, niin miksi se on pitänyt kuljettaa "kilometrien päähän"? Tietysti siksi ettei" virallisen sadun " sovittaminen olisi mahdollista.

Noista kaiteista, eiköhän ne leikattu samalla, kun leikattiin porttikin. Sillä ruotsin armeijan (must) salasukelluksella heti upotuksen jälkeen, josta on nimettömiä armeijalausuntoja.

Kaikki sopii kuvioon, ainoastaan alkusyy ja rikoilllsten lopullinen suunta hieman hakusessa... ruotsi toki yksi keisssin syyllinen,, se lienee ainoita faktoja jonka voi estonian uppoamisesta sanoa varmuudella.
Jep, siinä syy miksi Lehtola valehteli alkuun medialle hylyn sijainnin reilulla kahdella kilometrilla sivuun todellisesta paikasta. Ehdittiin käydä rakentelemassa keulaporttiteoria kohdilleen. Visiirihän oli paikannettu jo varhaisessa vaiheessa samalla kuin hylkykin.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:11 pm
Kirjoittaja xflr6
tasaraha kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:47 pm
Itse mietin pitkään erilaisia syitä aluksen uppoamiselle. Kyllä se sukellusvenekin kävi mielessä. Ei se mahdottomuus ole, vaikka niin kovasti väitetään. Räjähteille en jostain syystä lämmennyt.
Ihmettelen joka tapauksessa tätä asiantuntijoidenkin laajalti viljelemää väitettä/kieltämistä, että muka samaan aikaan olisi visiirille tapahtunut jotain ja sitten vielä aluksen kylkeenkin tullut reikä. Eli siis tämä asenne, että höpö höpö, todennäköisyys mallia lottovoitto, että nämä kaksi sattuisi samaan aikaan?
Eikös se alus juuri noin pidäkin upottaa. Tuhotaan keula ja tehdään kylkeen reikä, että menee vauhdilla pohjaan, eikä jää pinnalle kellumaan, kuten muut autolautat vastaavissa tapauksissa.


Ei ehdi kirjoittaa nyt enempää, mutta kiva on ollut lukea teidän kaikkien pohdintoja.

Ai joo, tosta boksereissa pelastuneesta Viron konsulista Pietarissa, siis nykyisin. Itse en häntä tunne, mutta kaveri on ollut tekemisissä ja sanoi, että kyllä se jotain siellä on nähnyt. EIhän se väittänytkään, että olisi sukellusveneen nähnyt.
Vau! Kylläpä kiinnostaisi kuulla lisää sun juttuja!

Tuosta Susanne Pundista en löytänyt googlesta suomeksi, ruotsiksi enkä englanniksi mitään.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:12 pm
Kirjoittaja XiphiasGladius
Iivis kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 11:04 pm

Eikös ne ovet mene kiinni ilman laittamista?
Itse en ole ikinä nähnyt autokannella miehistön ovia joissa olisi tuo avaus- ja sulkuautomatiikka. En edes uusissa laivoissa.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:24 pm
Kirjoittaja CCC
reinoo kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:51 pm
CCC kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:12 pm
Jos ajatellaan, että keulaportti olisi irronnut kokonaan, mikä ei ole puolueettomat tiedot huomioiden kovin todennäköistä, ja joka tapauksessa näyttää se olleen ihan laivan läheisyydessä, niin miksi se on pitänyt kuljettaa "kilometrien päähän"? Tietysti siksi ettei" virallisen sadun " sovittaminen olisi mahdollista.

Noista kaiteista, eiköhän ne leikattu samalla, kun leikattiin porttikin. Sillä ruotsin armeijan (must) salasukelluksella heti upotuksen jälkeen, josta on nimettömiä armeijalausuntoja.

Kaikki sopii kuvioon, ainoastaan alkusyy ja rikoilllsten lopullinen suunta hieman hakusessa... ruotsi toki yksi keisssin syyllinen,, se lienee ainoita faktoja jonka voi estonian uppoamisesta sanoa varmuudella.
Ei sitä porttia edes kuljetettu mihinkään nostettiin vaan ylös hylyn tarkka siaintikin oli sillo salainen.
Ei olenkaan edes mahdotonta, :| olikohans nostoa seuraamassa mediaa, tuskin, silloinhan koordinaattihuijaus paljastuisi...

Tuli mieleen, että jaicin oma tutkimuslaivahan meni väärään paikkaan, kun heille annettiin väärät koordinaatit. :mrgreen: Olikohan meidän oman demarikumileimasimen "hylyn turvaamista" taas... :shock:

Tuo todisteiden heittely on kyllä uskomatonta :twisted: ja yllatys Virkkarit ei kommentoi niihin. :mrgreen:

franssonin johdolla ja hanuliak oli sukellusjohtaja, kai melkeinpä kaikki nostetut todisteet joko viskattiin takaisin tai vietin ruotsiin ILMAN REKISTERÖINTIÄ.

Tragikoominen syy, ettei mahdu kopteriin - no entä se tutkimusalus???

Siellä tutkimuksissa ei edes ollut Jaicista kuin ilmeisesti swedu todistajien heittelijä Stenström ja ja karppinen? Jonka kieltää, mutta Meisterin mukaan oli. Oliko nolona?

Vifdu edes paikallaolevia tutkijoita ei tiedetä. Ei ihme, kun saksalaistoimittajat paikalla sanoi: "jos tämä sekoilu kantaisi mantereelle, syntyisi kapina"...

Andi Meister ei kuulemma saanut edes puhua sukeltajien kanssa (Rockwater). Jopa lehtola sanoi vasta 2010 luvulla, että " sinällään harmi, sukeltajat ei oikein totelleet meitä " (NE SIIS TOTTELI RUOTSIA, EI JAICIA???!!)

SIELLÄHÄN OLI SWEDUJEN MERENKULKULAITOS JA VIRANOMAISET VASTUUSSA. Mitä tutkimista tuo on? Peittelyä Vain!!

Tassraha Hieno avauskirjoitus. Pundin kirje, en " edes muistanut ", niin paljon juttuja, kuullut jne varman joskus. Epäiltiin, että siinnä voisi olla jotain todistella, mitä kävi - lopulta on olikin vain paperilappunen, eikä Meister saanut sitäkään, tietty... :|

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:34 pm
Kirjoittaja joepoika
Kuolemannaakka kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:35 pm
Ehkä se nyt vaan kumminkin meni niin, että lasti pääsi aallokossa liikkumaan ja rikkoi rampin ja kallistuman myötä rysähtelivät kaikki autot ja kuorma-autot pitkin seiniä ja kaatoivat aluksen ja varmaan rikkoivat sen seinänkin.

Onko mahdollista, että kyljen reikä olisi tullut autokannella olleiden autojen törmätessä seinään? Vai olivatko autot ihan toisaalla/eri korkeudella?
Reikä ilmeisesti on pääasiassa ensimmäisen autokannen ja sen alla olevan ykköskannen korkeudella.

En usko, että suoraan lastin liikkuminen rikkoo suuremmin mitään ainakaan ennen kuin alus on kallistunut. Ahdastahan siellä on ollut niin kiinnitysten rikkoutuminen tai puuttuminen johonkin ehkä 30-40 asteen kallistumaan asti aiheuttaa vain sen, että vähät raot autojen välillä poistuvat ja kuorma-autot alkavat nojata toisiinsa tai seinään. Rytinä alkaisi sen jälkeen kun kallistuma on 70-80 astetta tai perä on pohjassa ja keula osoittaa taivaalle, mutta silloin vesi jarruttaa jo pudotusta.

Mutta voisin jatkaa rungon muodonmuutosteoriaani. Jos autokannella on vaikka puoli metriä vettä sen lisäksi että se on täynnä autoja, niin kestääkö sen lattia sen kuorman, jos alapuolella ei vielä ole vettä? Tässähän ei oltu suunniteltu tankkilaivaa. Yksinkertaistaen ota taikinakulho, teippaa puoliväliin alumiinifoliosta kansi, laita kulho vedellä täytettyyn kylpyammeeseen, aseta folion päälle kivi jonka massa on hiukan pienempi kuin alla olevan ilmatilan noste ja ala vähän keinuttaa jos ei muuten mene läpi.

Jos aluksen lattia/runkorakenne ei kestä, niin se menee mutkalle, venyy tai katkeaa. Jos se tapahtuu seinän lähellä, on rakennelmasta kiinni pullistuuko seinä ulos tai sisään. Ja sisäänhän tässä on seinä mennyt.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:52 pm
Kirjoittaja sikakoira
^
On siellä sukellettu ja jotain betonisäkkejä näytetty julkisuuteen muttei sitten paljoa muuta. Lastin liikkuminen ei selitä sisäänpäin metrin syvää reikää kyljessä. Pohjassa oli aikaisemmilla sukelluksilla raportoitu useitakin aukkoja.

Re: Estonia

Lähetetty: Ti Loka 06, 2020 11:55 pm
Kirjoittaja e18
Metrin vesimäärällä siellä on jo 100 ylimääräistä rekkaa eli 3 miljoonaa kiloa heiluvaa kuormaa perus rahdin lisäksi mikä tanssii raudan päällä veden voimasta. Alapuolella vielä pohja kantaa niin ei ihme jos rakenteet alkaa pettää ja pauletta kuulumaa. Ja tuo metri siellä on ollut ihan varmasti kun vielä kellunut

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 12:05 am
Kirjoittaja matalanveenmanaatti
tasaraha kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 10:47 pm
Ai joo, tosta boksereissa pelastuneesta Viron konsulista Pietarissa, siis nykyisin. Itse en häntä tunne, mutta kaveri on ollut tekemisissä ja sanoi, että kyllä se jotain siellä on nähnyt. EIhän se väittänytkään, että olisi sukellusveneen nähnyt.
Haluaisin jo alkaa ajatella, että kyseessä oli Baltic Sea Anomaly aka UFO, joka otti sen verta vauriota tästä että upposi Itämeren pohjaan. Ei vissiin sijaitse hirveän kaukana Estonian uppoamispaikasta. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Sea_anomaly

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 12:12 am
Kirjoittaja sikakoira
^
Hehe,toi oli hyvä :lol:

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 8:16 am
Kirjoittaja Rescuer
Lyhennetty lainausta...
xflr6 kirjoitti:
Ti Loka 06, 2020 4:31 pm
Aseita tuotiin varmasti Venäjältä niin paljon kuin ikänä kyettiin. Mutta tätä en havaitse, että miksi se olisi syy upottaa Estonia ainakaan ruotsalaisten toimesta, kun nimenomaan sinne teknologia oli menossa! Jos taas Venäjä olisi laivan upottanut, niin sitä olisi rynnätty kieli pitkällä tutkimaan ympäri maailman.
Aseita ei Venäjältä tuotu juuri lainkaan, eikä varsinkaan Estonialla. Ne aseet mitkä länsimaita (mukaan luettuna Ruotsi) olisi kiinnostanut, ei matkustaja-alukseen olisi lastattu; panssarivaunut, lentokoneet jne.
Ase-/sotilasteknologiaa kyllä länsimaat halusivat ja niitä mm. Estonialla Ruotsin kautta kuljetettiin. Viestilaitteita, tutkien ja tulenjohtojärjestelmien osia yms.
1) hätäkutsua ei lähetetty kuin aivan viime tipassa,
Asia mistä ei todellista varmuutta ikinä saada. Estonian radiokalusto oli pre-GMDSS järjestelmän mukainen ja alus oli A2-alueella. Eli hätäkutsu olisi silloisten määräysten mukaan pitänyt lähettää ensisijaisesti puheella MF-hätätaajuudella 2182 kHz.
Tuo 2182 kHz on Itämerellä aina ollut ongelmallinen kuuluvuuden suhteen rannikkoradioasemien ja meripelastuskeskusten suuntaan. Alukset taas kuuntelivat kyseistä taajuutta vahtivastaanottimen kautta, eli kaiutin oli vaimennettuna lukuun ottamatta kahta kolmen minuutin pätkää jolloin kaiutin aukesi automaattisesti. Eli jos Estonia olisi tuolla määräysten mukaisesti lähettänyt alkuun hätäkutsua, niin muut alukset olisivat sen kuulleet ainoastaan 00.30-00.33 tai 01.00-01.03.
Toinen ensijainen silloisten määräysten mukainen tapa lähettää hätäkutsu olisi ollut lähettää se sähkötyksellä taajuudella 500 kHz. Sen kuuluvuus Itämeren alueen rannikkoradioasemilla ja meripelastuskeskuksissa oli vielä huonompi, ja laivat kuuntelivat (jos kuuntelivat) tuota automaattisen vastaanottimen kautta. Siljan ja Vikingin laivoissa kun taisi tuolloin jo olla GMDSS-määräysten mukainen laitteisto, eli niillä ei tuota sähkötysasemaa enää ollut käytössään.
2) radiohäirintä oli massiivista Itämeren alueella;
Itämeren alueella ei ollut mitään massiivista radiohäirintää. Helsinki Radion rannikkoradioketjussa oli tekninen vika, jonka takia Meri-VHF kanavalla 16 oli ajoittain ollut pitkiäkin aikoja kantoaalto päällä. Muuten oli ajankohtaan nähden normaalin huono radiokeli.

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 8:21 am
Kirjoittaja Rescuer
Täällä kun moni kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen raportissa lukevan sitä tai tätä, niin mistähän sen Onnettomuustutkintakeskuksen raportin löytäisi? Heidän sivuiltaan kun ei löydy muuta kuin tuo tutkintakomission raportin suomennos...

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 10:22 am
Kirjoittaja CCC
Hitto, en muistanut miten paljon tuosta keulavisiiri oli kiinni/vieressä estoniaak onkin todisteita, ihan JAIC kirjeenvaihdosta lähtien. :twisted: Uskomatonta ettei asia ole kiinnostanut mediaa ns. tippaakaan. Liekö fin, est, SWE tutkijat vaan niin tyhmiä, tienneet tai vaiennettu?

Saatiinkohan tuosta laajasta "koko pohjoisen Itämeren häiriösignaalista" koskaan mitään. Tarkempia tietoja, asiallisten tutkijoiden eli saksalaisten mukaanhan se oli "valtiollista" (Nato/rus?). :roll: Jaic nyt tietty edes tutkinut, paitsi mitattiin meriveden pitoisuuksia jne turhaa. :mrgreen:

Re: Estonia

Lähetetty: Ke Loka 07, 2020 11:03 am
Kirjoittaja sikakoira
Kuva

Näkyvät osathan pyrittiin peittämään soralla ja kiviaineksella.Mielenkiintoista jos tuo ovi oli ensimmäisellä sukelluksella auki kuten ennen ensimmäistä virallista sukellusta tehdyt sukellukset kertoivat. Teoriahan on että lastista koitettiin päästä eroon tuon kautta ennen ensimmäistä kallistumista puolenyön aikaan 8) Ovi selittäisi myöskin kuinka sukeltajat pääsivät sisään autokannelle keularampin ollessa kerrotun mukaan liian ahdas sukeltajille.
The forward starboard pilot door is situated in that area (at frame 122) and should thus have been visible on the mudline video. However, the video films of both 1 October (seabed survey) and 2 December (mud line survey) have been edited in just that area, i.e. the films have been cut and the superstructure side and the pilot door cannot be seen! This pilot door would provide easy access into the car deck space - if it were open! The German group of experts 3.13 has suggested that this door was opened just before the accident - the listing - and that crew throw suspect cargo overboard carried in two trucks that had been parked just aft of the forward ramp. These trucks had been loaded last at Tallinn. If the starboard forward pilot door were open, when the ship listed due to hull leakage, massive amounts of water would have entered there and collected on deck 2 and assisted the listing.
The Gregg Bemis dive expedition 2.24 inspected the area (Section D) in 2000 and found that the superstructure side was covered by sand (!) up to the level of the fender between hull and superstructure that didn't match the seabed mud, i.e. sand had been deposited against the wreck to change/raise the mud line and to cover the superstructure side and the pilot door. The whole area below the wreck - where you could have seen the superstructure side in 1994 - was filled with sand in 2000! It can hardly have been swept in by, say currents.

Cargo inside the superstructure may not necessarily block the pilot door opening from inside - the cargo rests on the underside of deck no. 4 >13 meters above the keel. The pilot door is only 7,6-9,6 meters above the keel.

It is a fascinating hypothesis that the 'big hole' that Mr Håkan Bergmark noticed in the side, when he dived, was the open forward pilot door, and that the Franson divers used the same door to access the car deck 2-4 December 1994! Evidently they could never inform the public that the divers accessed the car deck via an open door in the superstructure side! The public would of course have asked why a side door was open in the superstructure of the wreck in the first place. The open pilot door was probably seen already on the ROV-video taken on 1 October 1994, which was then edited not to show the opening 1.4.