Sivu 110/111

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Pe Marras 05, 2010 10:43 am
Kirjoittaja kukkuu
Hessu52 kirjoitti:No niin, mikähän päivämäärä tuossa lehdessä oli, olisi mukava tietää, eli jos tuollainen lausunto nukkumajärjestyksestä on saatu, kukasen on antanut ja miten?
Nuohan on 2000-luvun lehdistä.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Pe Marras 05, 2010 1:10 pm
Kirjoittaja awa
Nukkumajärjestys kuuluu niihin tietoihin, jotka vain murhaaja ja Gustafsson voivat kertoa, näin otaksun. Olisikin mielenkiintoista tietää missä vaiheessa tuo nukkumajärjestyksen kertominen on Gustafssonin toimesta ensimmäisen kerran kerrottu.

No, todennäköistä on, että aikalaispoliisia ei tuo nukkumajärjestys ole tippaakaan kiinnostanut, mutta onhan Gustafsson voinut tuon kertoa, vaikka sitä ei suoraan ole kysyttykään - tapansa mukaan.

- hymm -

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Pe Marras 05, 2010 5:05 pm
Kirjoittaja Hessu52
Tätä juuri hain, mitä awa kirjoittaa.

Milloin ja missä tilanteessa poliisi on saanut nukkumajärjestyksen tietoonsa, sillä sitä ei ole todellakaan tiennyt muut, kuin mahdollinen kiilusilmä!

Niin ja Gustafssonni.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Pe Marras 05, 2010 9:39 pm
Kirjoittaja Kotipoliisi
Erittäin mielenkiintoista itse asiassa.

Meillä on tiedossa ainoastaan Nissen kertomus teltan nukkumisjärjestyksestä, kiilusilmä ei ole vielä palannut framille kertomaan omaa näkemystään.

Ainoastaan Nissellä oli täysi tieto siitä, mihin kohtaan teltassa kannattaa iskeä kivellä ja puukolla, että ruumiita tulee.

Itseasiassa jos liikenteessä olisi ollut kiilusilmä, miten ihmeestä kiilu olisi älynnyt tehdä murhat niin äänettömästi summamutikassa ja vielä poukkoillut paikalla lavastaen niin, että yksi hengissä ollut olisi yskinyt ja vaikeroinut siinä koko ajan...

8)

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Pe Marras 05, 2010 11:38 pm
Kirjoittaja Hessu52
Näin on näkyleipä!

Jossain muullakin on mätää, kuin Tanskanmaalla!

Joku on kusettanut isoa joukkoa ihmisi, oikein viidenlitran mitalla, se on varmaa.

No kukahan se lienee, Sariola?

Re:

Lähetetty: La Loka 04, 2014 10:12 pm
Kirjoittaja kukkuu
teemu kirjoitti:
Loka kirjoitti: ...
Ajattelet siis, että motskarilla teltan yli ajo saa kaikki paitsi Mäen tajuttomiksi ettei ääntä lähde? Lieneekö mahdollista sittenkään.. kun miettii vielä, että ajajan olisi pitänyt ajaa Jokaisen Uhrin Pään Päältä jotta syntyisi sellaiset vammat että taju on pois heti.
Mallin taustalla oli geometris-fysikaalinen tarkastelu. Vastaan pääasiassa siltä pohjalta:

Teltan pääpuoli (III-sivu) oli niemen keskipolulla, lähes polun suuntaisena. Nukkumaan mennessä päät olivat rivissä polun reunassa, sen suuntaisesti, vaikka teltan sisällä. Björklund olisi nukkunut reunimmaisena kasvot mantereelle päin.

Oletetetaan, että polkua pitkin tuli motskari, joka osui telttaan Björklundin kasvojen kohdalla. Törmayksen seurauksena se olisi menettänyt ohjattavuutensa ja jatkanut fysiikan lakien mukaan suoraan eteenpäin kaikkien muiden päiden yli. Riittää siis, että olettaa motskarin osuneen Björklundiin. Loppu onnettomuus seuraa luonnonlaeista. Yli ajamiseen olisi kulunut sekunnin murto-osa.

Boisman löydettiin teltan reunasta. Mäen nukkumapaikka olisi näin ollen ollut Boismanin ja Gustafssonin välissä. Teltta oli niin kapea, että neljä saattoi nukkua siinä vain kyljellään. Tilaa oli eniten, jos kaikki olivat samalla kyljellä. Jos oletetaan, että se oli oikea kylki, niin vasen puoli oli kaikilla ylhäällä. Sikäli se sopii, että vammat olivat kaikilla juuri vasemmalla puolella päätä.

Mäki taas oli muita pienikokoisempi. Pyörä ei olisi välttämättä osunut häneen, vaan kulkenut Gustafssonin ja Boismanin kautta. Siksi hän olisi selvinnyt pienin kolhuin, ja olisi voinut yrittää ulos teltasta.

Mitä ääneen tulee, niin olisi kuulunut moottoripyörän käyntiääntä, joka voimistuu pyörän tullessa kuusikossa lähemmäs rantaa. Käyntiääni olisi päättynyt rysähdys-muksahdukseen, ja mahdollisesti kuljettajan ja/tai kyydissä olleen manailuun. Enempää ääntä ei olisi tarvinnut kuulua.

Sitten tulkinnanvaraista psykologista puolta: Yliajaneet olisivat voineet yrittää sovitella tilannetta, ja nostaa revenneen teltan jotenkin pystyyn. Henkilövahinkojen paljastuminen ja siitä mahdollisesti seuranneet Mäen avunhuudot olisivat saattaneet johtaa hänen hiljentämiseensä telttaan leikattuun II-1 aukkoon. Kaksi muuta olisi puukotettu, jottei jää todistajia. Björklundin kohdalla tämä olisi ollut turhaa. Gustafsson oli saanut iskun vaaralliseen paikkaan korvansa yläpuolelle. Hän saattoi näyttää kuolleelta, joten häntä ei olisi tarvinnut puukottaa.

Pois olisi päässyt kenenkään näkemättä itään päin, Illansuun kautta kulkevaa talvitien pohjaa.

Lisää fysiikkaa tulee mukaan ruumiiden jäähtymisestä. Tapahtumat ovat voineet sattua eri aikaan ja aikaisemmin, kuin on otaksuttu. Siksi todistajat eivät olisi osanneet kertoa syntyneistä äänistä.

Malli on kehittynyt useiden vuosien aikana keskusteluun tulleista havainnosta, joita ovat mm. väitetty moottoripyörän jälki, rasvatahrat, bensan haju, lasiesineiden särkyminen, tappelun äänien puuttuminen, teltan yhden kulman hajoaminen, teltan romahtaminen, teltan sijainti polulla, jolla ei ennen ole ollut telttaa, ja useammanlaisten raskaiden astaloiden jäljet uhreissa. Sillä ei ole mitään tekemistä Paloaron ja Palon Assmann-kirjan kanssa. Toki tiedän, että useimmat tapaukseen perehtyneet sanovat murhaajan olleen pahasti poissa tolaltaan, eikä selkeää motiivia ole löytynyt. Kun murha ei ole ratkennut, niin keskustelussa on eräänlainen vapaus yrittää selittää havaintoja mielestään mahdollisilla syillä.
Nostetaan tämäkin välillä ylöspäin koska Teemukin on intoutunut kirjoittelemaan. Tästä se totuus löytyy, mielestäni.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Su Loka 05, 2014 8:26 am
Kirjoittaja teemu
Onnettomuus selittäisi monia uhrien vammoja ja yksityiskohtia teltalla. Siinä voisi olla jotain. Tämä oli niitä harvoja ellei ainoa ketju, jota miehissä vaadittiin lopetettavaksi.

Kukkuu perusti kirjoittajille kuvapankin, josta tosin bannien myötä vedettiin kuvia pois. Jotain on vielä jäljellä. Linkitän sieltä uudelleen kuvan omista selvennyksistäni tapahtumapaikkojen mahdollisiksi sijainneiksi (punaisella). Karttapohjana (mustalla) on vanhoista kartoista KRP:ssä tehty rekonstruktio murha-ajan karttakuvasta Gustafssonin esitutkintapöytäkirjaan, muutaman tutkinnan kannalta olennaisen henkilön ja asian paikat lisättyinä (myös mustalla). Karttapohjalta mm. näkyy reittejä, joita pitkin pääsi niemeen ja sieltä pois kävellen tai joitakin myös moottoripyörällä. Merkittävin ero nykytilanteeseen on, että oikopolku Korsbackan ja vanhan uimarannan välillä ei ole enää käytössä leirintäalueen aidan takia

Kuva

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Ti Loka 07, 2014 5:29 pm
Kirjoittaja teemu
Rajustakin onnettomuudesta voi jäädä henkiin, jos suojana on tarkoituksenmukaiset turvalaitteet ja onni on myöten.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _xWhHmS9ao

Tunnetusti voi myös kuolla kaaduttuaan seisovasta asennosta ja lyötyään päänsä kovaan lattiaan.

Onnettomuusteorian keskustelussa arvioitiin, että 5-10% hiljaa ajaneen moottoripyörän liike-energiasta olisi riittänyt Björklundin saamien ns. astalovammojen aiheuttamiseen ja hänen menehtymiseensä paikalle.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Ti Loka 07, 2014 8:45 pm
Kirjoittaja Uta
Onnettomuusteoriaa puoltaisi tietysti ne yöllä nähdyt / kuullut moottoripyörä -jutut...

Jos esim. tiedettiin niemellä olevan moottoripyöriä olisi tarkoitus voinut olla näyttää, että kyllähän mekin osataan täällä "kurvailla", mutta sitten sattuikin hirvittävä törmäys-vahinko, koska teltta olikin oletettua lähempänä polkua. Loppu olisikin sitten tapahtuman lavastusta ja jälkien peittelyä joksikin aivan muuksi kuin päälle-ajoksi.

Eikö siitä telttakankaasta tällaisessa tapauksessa pitäisi löytyä jotain yliajon eli renkaan jälkiä, vai eikö sellaisia ehkä etsittykään? Luulisi kuitenkin jotain jälkiä jääneen, eikö?

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: Ke Loka 08, 2014 10:38 pm
Kirjoittaja teemu
ETP:ssä ei ole tietoa renkaan jäljestä.

Aikaisemmin tässä ketjussa oli oheinen kuva, missä Jawa 250cc ja murhateltta ovat samassa mittakaavassa. Lavastuskuvien mukaisessa asemassa teltan kuvaussuunta on mantereelta päin katsoen, mistä moottoripyörä olisi voinut tulla. Moottoripyörää on käännetty 90 astetta, että sen ulkonemat näkyvät paremmin, ja sen etupyörää nostettu vastaamaan sisällä makaavien korkeutta.

Kuva

Keskustelussa kiinnitettiin huomiota siihen, että teltan pieni poikittaisrepeämä sopisi etulokasuojan tekemäksi. Pystyrepeämän keskivaiheilla oleva vaakajälki on suunnilleen iskunvaimentajan alapään kohdalla. Jos nämä olisivat moottoripyörästä peräisin, niin renkaan jälkeä pitäisi hakea ison pystyrepeämän reunoista esim. kemiallisen analyysin avulla.

Kuva

Kuvassa Bodomin automuseon jawa.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: To Loka 09, 2014 10:15 am
Kirjoittaja kukkuu
Mites Teemu sulle voisi lähettää yksäriä? Onko se vuonna 2009 ollut mailiosoite vielä käytössä? Se minulta löytyy.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: To Loka 09, 2014 2:25 pm
Kirjoittaja teemu
Yksärillä on tietoa.

Muuten mainio juttu, että on näin paljon vanhan onnettomuuskeskustelun kuvitusta vielä tallessa.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: To Loka 09, 2014 9:48 pm
Kirjoittaja kukkuu
teemu kirjoitti:Yksärillä on tietoa.

Muuten mainio juttu, että on näin paljon vanhan onnettomuuskeskustelun kuvitusta vielä tallessa.
Kiitos.

Olen nyt kahden päivän aikana lukenut järjestemällisesti alusta alkaen tämän topicin viestejä. Nyt on sivu 78 menossa.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: La Loka 11, 2014 10:35 am
Kirjoittaja Uta
Teemun viesti...
Kuvassa Bodomin automuseon jawa.
Tuo melko "hurjan" näköinen Jawa tuossa kuvassa (muistuttaa vanhaa tunturi-sporttiani :) ) ja onnettomuusteoria viittaavat oikeastaan nekin siihen, että uhrien jalat olivat rantaan päin.

Re: Onnettomuusteoria

Lähetetty: La Loka 11, 2014 11:04 am
Kirjoittaja TiiaStiina
Jos ulkopuolinen olisi ajanut telttaa päin kaksipyöräisellä, voin kuvitella että hänen ensimmäinen reaktionsa olisi raivari siitä että teltta oli pystytetty keskelle polkua. Joku helposti ärtyvä tyyppi voisi menettää täydellisesti itsehillintänsä sellaisesta.