Bodomin mysteerio 1960

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mitä ajattelet viranomaisten laatimista, yksittäisiä rikoksia koskevista asiakirjoista

Tämänkaltainen aineisto hyödyttää keskustelua
60
81%
Aineisto hyödyttää, mutta sitä ei tulisi esittää julkisesti
6
8%
Aineiston esittäminen on tarpeetonta
0
Ei ääniä
Aineiston esittäminen on vahingollista
1
1%
Ei mielipidettä
7
9%
 
Ääniä yhteensä: 74

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja teemu »

Telttapaikasta ei ole täsmällistä autenttista karttaa, joten tein yritelmän, joka on linkin takana.

Kartakkeessa on esitetty teltta suhteessa muutamaan puuhun, moottoripyörien paikat, polku ja jyrkänne kaavamaisesti sekä joidenkin vuoden 1960 kuvien ottopaikat ja kuvakulmat. Teltan paikka on laskettu kuvista puiden suhteen. Boismanin moottoripyörästä ei ole kuvaa, joten sen paikka perustuu sanalliseen tietoon. Pyörä on voinut olla myös niemen kärjen puolella puuta.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja awa »

teemu kirjoitti: Teltasta sisältä katosi mm. Gustafssonin kello ja lompakko. Ytti arveli, että Gustafssonin veriroiskeet olisivat voineet tulla heilahtaneesta kädestä. Jos joku kaiveli telttaa II-3 aukon kautta, niin hän on voinut saada kätensä Gustafssonin ja Björklundin vereen, ja on voinut sotkea omaansa mukaan, jos oli veressä.
Mielenkiintoista, olisiko murhaaja haronut kädellään Gustafssonin hiuksia ja siten saanut tämän verta käsiinsä?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Oliko Boismanin takki aiheuttanut void alueen hänen päänsä alle?
Tuon takin poisvetäminenkin lie sotkenut sekin aluetta?
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

yövuoro kirjoitti:Oliko Boismanin takki aiheuttanut void alueen hänen päänsä alle?
Tuon takin poisvetäminenkin lie sotkenut sekin aluetta?
Niin - löytyikö Boismanin verta muualta kuin siitä kohti, mistä hänet löydettiin? Luulisi verta tulleen paljon, koska hän ainoana kuoli puukoniskuihin. Pään alla oleva takki olisi kyllä ollut märkä verestä. Miksi ihmeessä murhaaja (tai muu paikalla ollut) halusi viedä sen?

Gustafsson kertoi oman kadonneen lompakkonsa rekisteriotteineen olleen takataskussa. Sepon rekisteriote oli saman lähteen mukaan nahkatakin povitaskussa. Sattumaako, että molemmat vietiin?

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja awa »

Mariacka kirjoitti:Gustafsson kertoi oman kadonneen lompakkonsa rekisteriotteineen olleen takataskussa. Sepon rekisteriote oli saman lähteen mukaan nahkatakin povitaskussa. Sattumaako, että molemmat vietiin?
Tämä tietysti viittaisi hyvin tuttuun tekijään, joka olisi tiennyt, että Gustafsson säilytti rekisteriotetta housujensa takataskussa. Tai onhan tietysti mahdollista, että murhaaja koplasi taskut ja löysi sattumalta etsimänsä ja vei salaperäisen mystisesti tuon rekisteriotteen.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Takataskusta voi kyllä melko vaivattomasti viedä lompakon, mutta että pään alla olevasta nahkapuseron taskusta "snutattaisiin lämiskä", on kyllä melko erikoinen juttu?

Ensinnäkin, mennä kaivelemaan surmatun "nahkista", jonka on täytynyt olla verestä märkä ja kun teltta on ollut vieläpä romautettuna, niin mistä surmaaja on yleensäkään tiennyt, että Sepin puseron POVITASKUSSA on ollut lompakko?

Seppo makasi selällään ja hän on kuollut niille sijoilleen, joten tuo takin vieminen pään alta on kyllä ollut taikurimainen temppu, ilman mitään verisiä pyyhkäisyjälkiä.

kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja kujala »

teemu kirjoitti:Telttapaikasta ei ole täsmällistä autenttista karttaa, joten tein yritelmän, joka on linkin takana.
Kommentoin karttaa ihan lyhyesti muutamilta osin.

Ensinnä, Lönnbergin piirroksessa näkyy myös Sepin motskarikoivu (pieni pallura Sepin motskarin alapuolella), joten voitaneen lähteä siitä, että Sepin motskari on ollut koivun pohjoispuolella.

Toiseksi kysyisin, olisiko mahdollista saada teltan takana olleiden kuusten ja pensaan paikka arvioimalla kartakkeeseen?

Olen tähän heittänyt muutaman suuripiirteisen pointterin pensaan ja kuus(t)en paikasta:
kuusi I
kuusi II
kuusi III

Tähän liittyy Jermon oikean puoliskon kuvauspaikka. Koska Jermon kuvassa kuusia ei näy Nilsin motskarikoivun vasemman puoliskon ja männyn välisellä alueella ja on lisäksi täysin mahdotonta, että tuon kokoinen kuusi voisi kokonaan piiloutua Nilsin motskarikoivun taakse, on johtopäätös, että kuuset ovat Jermon kuvassa koivun oikealla puolella. Tämä merkitsee, että kartakkeessa Jermon kuvan kuvauspaikkapisteestä on kyettävä vetämään suora viiva siten, että se ohittaa Nilsin motskarikoivun oikealta puolelta ja kuuset jäävät tämän viivan oikealle puolelle:
kuusi IV

kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja kujala »

Tässä vielä yksi pointteri kuusesta. Kuusen etäisyyttä teltasta on vaikea arvioida, kun kuva on otettu itärannan suuntaan, teltan yli. Uhrikuvassa kuitenkin näkyy tilanne sivulta päin, jolloin voidaan tehdä arvio, että lähimmät kuusen oksat ovat noin metrin päässä teltan I-päädystä:
etäisyys

Tämä ei kerro, missä runko tarkalleen on, mutta kun tähän lisätään ehkä 1 - 1,5 metriä, päästään luultavasti rungon paikkeille. Summittainen arvio:
teltan I-pääty - kuusen runko 2,5 m? :?:

kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja kujala »

Olen päivitellyt kuviin vielä kaksi pointteria. Ns. Vainio-kuvassa olen vetänyt linjan teltan kulmasta kahteen kuuseennäreeseen. Samat kuusennäreet näkyvät Jermo-kuvassa ja olen vetänyt linjan siihenkin. Linjat eivät mene täydellisesti kohdilleen, mutta suhteellisen hyvin. Kuusennäreen paikka voisi mennä kartakkeeseen samalla vaivalla kuin kuusten ja pensaan lisääminen?

Mielestäni kepit/teltta on suunnilleen samassa asennossa Vainio-kuvassa, Jermo-kuvassa ja itään otetussa lavastuskuvassa. Kolmesta pointterista (kuusentaimet, pensas, kaksi kuusta) näkyy Vainio-kuvassa kaikki, itään otetussa lavastuskuvassa kaksi ja Jermo-kuvassakin kaiketi kaksi. Näiden kolmen kuvan yhtenäistäminen lienee siis vielä suhteellisen helppoa.

Päivitetyt kuvat:
Vainio-kuva
Jermo-kuva

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kiitos vain hyvistä mallinnoksista kujala, mutta niissä on yksi vika, ne ovat suoria linjoja, jota niemessä oleva polku ei suinkaan ole.

Polku on alkujaan ollut kapea ja kiemurteleva mutkainen polku, jossa yksi ihminen on pystynyt kävelemään, tai ajamaan prätkällä.

Surmien jälkeen on kuitenkin tapahtunut järisyttävä muutos, jolloin polku on levennyt ensin kahden rinnakkain käveltäväksi ja lopulta noihin mittoihin, jolloin niemelle oisi helppo ajaa karauttaa jopa citymaasturilla.

Kuten uhrikuvasta hyvin ilmenee, niin polku pohjoisesta katsottuna ohitaa koivun idän puolelta ja kulkee koivun jälkeen jonkin matkaa ja kääntyy sen jälkeen parinkymmenen metrin päästä oikealle.

Miksi Lönnberg olisi piirtänyt Gussen "mopon" muuten koivuun vinottain, jollei hän olisi verrannut sen asentoa johonkin ja tässä tapauksessa se on mitä ilmeisemmin ollut polku.

Näin ollen, vanha polku on osittain kulkenut Gussen motukan takapyörän alta, eikä tässä ole kujalan hyvistä mallinnoksista huolimatta mitään epäselvää, joten jätän asiasta kirjoitteluni tähän ja pidän Sariolaa edelleen asioista täysin tietämättömänä.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja teemu »

^^^Kiitos palautteesta. Muutin paria yksityiskohtaa:

UN-331 on nyt (11.3.2009) Lönnbergin piirroksen ja UL-901 edelleen uhrikuvan mukaisessa asemassa, edellinen puuta vasten ja jälkimmäinen jalan varassa.

Panoraaman puoliskot on nyt esitetty rajaamatta ja yhdessä, jotta kuva-alue ulottuu reunoilla laajemmalle. Kuva on Jermon kirjan aukeamakuva, johon hahmotellun teltan harja on poikittain paikalla olleeseen telttaan nähden.

Moottoripyörien ja telttapaikan kuvat voi näyttää erillisessä ikkunassa klikkaamalla hyperlinkkejä, jotka saa esiin viemällä hiiren kursori kohteeseen.

Kartakkeella on nyt koottuna muutamia, mysteerion vuonna 1960 tunnettuja perusasioita, ja sitä voi käyttää uusien teemakartakkeiden pohjana.

Esimerkiksi puustoa voi lisätä johonkin teemaan. Aion käydä niemessä itsekin mittaamassa paikkoja tilaisuuden tullen, ja voin esittää oman versioni.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja teemu »

Mariacka kirjoitti:
yövuoro kirjoitti:Oliko Boismanin takki aiheuttanut void alueen hänen päänsä alle?
Tuon takin poisvetäminenkin lie sotkenut sekin aluetta?
Niin - löytyikö Boismanin verta muualta kuin siitä kohti, mistä hänet löydettiin? Luulisi verta tulleen paljon, koska hän ainoana kuoli puukoniskuihin. Pään alla oleva takki olisi kyllä ollut märkä verestä. Miksi ihmeessä murhaaja (tai muu paikalla ollut) halusi viedä sen?

Gustafsson kertoi oman kadonneen lompakkonsa rekisteriotteineen olleen takataskussa. Sepon rekisteriote oli saman lähteen mukaan nahkatakin povitaskussa. Sattumaako, että molemmat vietiin?
Sekä Björklundin alkuperäinen että Boismanin lopullinen päänsija lattialla ovat väitettyjen nahkatakkityynyjen kohdalta vailla isoja verijälkiä. Sen sijaan keskellä telttaa on lammikko III-sivun edessä.

Boismanin verta on hänen päänsä lähettyvillä, mistä on valunut lammikko jalkopäähän. Teltan I-sivun ulkopuolella on myös jälki, mutta ei muualla.

Telttaa on ollut vaikea tutkia sisältä ennen kuin ainakin yksi uhreista on saatu pois sieltä. Gustafsson on ilmeisesti vedetty teltan harjan suunnassa ulos ja sen jälkeen hänet on voitu tutkia teltan ulkopuolella, ainakin farmarintaskujen osalta. Kellon on voinut ottaa ranteesta II-3 aukon kautta.

kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja kujala »

Hessulle: kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä. Jos olet seuraillut noita mallini numeroita, niin olen toistaiseksi päässyt vasta osaan 6/7. Olen varannut itselleni oikeuden pistää koko pakan sekaisin viimeisessä osassa, joten katsotaanpa, mitä sieltä on sitten aikanaan tulossa.

Teemulle: tarkoitin Jermo-kuvassa toki pelkästään telttakeppejä, en kuvaan piirrettyä telttaa itsessään. Esim. III-päädyssä saattaisi olla kolme telttakeppiä samassa kohdassa/linjassa kuin Vainio-kuvassa.

Onko piirroksesta mahdollista saada GIF tms. versiota, jossa ei olisi lainkaan hajavärejä?

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

teemu kirjoitti:Sekä Björklundin alkuperäinen että Boismanin lopullinen päänsija lattialla ovat väitettyjen nahkatakkityynyjen kohdalta vailla isoja verijälkiä. Sen sijaan keskellä telttaa on lammikko III-sivun edessä.
OK. Takki on siis vedetty vainajien pään alta pois. Miksi?
teemu kirjoitti:Telttaa on ollut vaikea tutkia sisältä ennen kuin ainakin yksi uhreista on saatu pois sieltä. Gustafsson on ilmeisesti vedetty teltan harjan suunnassa ulos ja sen jälkeen hänet on voitu tutkia teltan ulkopuolella, ainakin farmarintaskujen osalta. Kellon on voinut ottaa ranteesta II-3 aukon kautta.
Jälleen kerran ihmetyttää, miksi suurin ja painavin sekä ainut elossa ollut on vedetty teltasta - jos hän on ollut päällimmäisenä sekasorron syntymisen jälkeen, niin vammat ovat ihmeen vähäiset verrattuna kuolleiden vammoihin. Teoria esim. Björklundin suojakilpenä käyttämisestä kaatuu tuohon - entäs kylkiasento (vammat toisella puolen päätä)?

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Bodomin mysteerio 1960

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Homma viittaa suuresti siihen, ettei Gustafsson ole ollut paikallaan murhenäytelmän sattuessa, vaan ulkona teltasta.

Nuo teltan verijäljet pitäisi testata uudestaan, kuinka ne ovat syntyneet, eli ovatko kaikki syntyneet lähes samaan aikaan, vai onko jotkin verijäljet syntyneet jo ennen varsinaista tragediaa.

Nyky tekniikalla tuon kyllä pystyisi selvittämään, vaikka se saattaisi maksaa jonnii verran veromarkkoja.

No jättää Halonen sitten jonkun yksityislentokoneen vuokrauksen pois ja matkustaa turistiluokassa, tai miks ei, vaikka rahtitavarana Mosambikiin Gambiaan ja pelkästään menorahtina, heh, jolloin säästyisi Bodomin surmiin pätäkkää.

Vastaa Viestiin