Uusia näkökulmia Bodomiin

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Yllä vaikeaselkoinen kuulustelun pätkä, asian ytimestä.

kyllä siinä jotain on tapahtunut; mielestäni yritys viitata ulkopuoliseen hyökkäykseen
niitä ei löydy enää mistään; viittaus tavaroihin ja murha aseeseen
itte oon ja kärsiny; viittaus omaan vammautumiseen ja sen aiheuttamiin kipuihin
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Uta »

ANDYROM kirjoitti:Asiat näyttää siltä, miltä haluaa. Suomeksi: tuo kommunikaatio oli aivan käsittämätöntä tuossa kuulustelussa, samanlaista on sitten muuallakin.
Kaksi mahdollisuutta: joko ei käsittänyt, miten suomenkielellä pitää kommunikoida tai loputon asian peittely.

Mitä ruotsinkielisten kunnostautumiseen rikosrintamalla tulee, niin huippuja löytyy. Ruben Oskar Auervaara ( Jansson ) on kuulunut tähän ryhmään. Hän osasi kommunikoida ( näytellä ) koska sai niin monet suomenkieliset naiset käännettyä. Hänestä kirjoitetussa kirjassa todetaan, että hän ei elämänsä aikana tehnyt mitään hyödyllistä yhteiskunnan hyväksi.

Minullakin on ruotsinkielisiä sukulaisia. :mrgreen:


Jos peitteli jotain, niin minun mielestäni ei ainakaan omia tekemisiään. Mieluummin niin, että jos oli herännyt epäilys jostain, ei uskaltanut sitä sanoa ? Niinkin voisi olla, eikö vaan?

Mutta todennäköisesti ei tiennyt mitä vastata hiukan "hassusti" muotoiltuun kysymykseen teosta, että mitä nämä teot eli murhat mielestäsi on (olisi pitänyt kysyä på svenska). Olisiko siis pitänyt vastata esim. niin, että teot ovat jollain tapaa vinksahtaneen ihmisen tai vinksahtaneiden ihmisten tekoja eli murhia. Ehkä hän oletti, että hänen olisi pitänyt jotenkin osata profiloida murhaaja ja murhan syyt.

Vai että Auervaara... oliko ne kaikki petkutetut suomenkielisiä?

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että onpa äidinkielemme sitten suomi taikka ruotsi, niin samanlaisia suomalaisia suomen kansalaisia ja jääräpäisiä jörriköitä me silti ollaan.

:) t.Uta
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tuomisen kysymys oli hieman enemmän kuin pelkkä kysymys, siinä mentiin hieman pintaa syvemmälle eli asian ytimeen kuten Yövuoro tuossa edellä totesi. Murha, murhat ja murhaaja eivät ole lainkaan "hassuja" sanoja. NGlle ne kuitenkin olivat luoksepääsemättömän vaikeita sanoja. Otit aiemmin esiin tämän NGn lausahduksen Saloniuksen haastattelusta, "jos vielä pääsis nokitteen "sen" kanssa, niin katottais sitte kuka kaatuu." Käsittääkseni hän takoitti tällä sen-sanalla murhaajaa. Miksi ei kuitenkaan käyttänyt sitä ilmeisintä viha-sanaa murhaajan? :roll:
ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Luontevat vastaukset olisivat olleet:( laitoin kursiivilla sulkuihin )

MT: Jälleen kun puhutaan siitä, tässä on nyt kolmen henkilön kuolema...
NG: joo
MT: ...tai kolmen ihmisen murhasta.
NG: Mmmmm
MT: Mitä nämä teot sun mielestä on?
NG: No kyllä siinä on, jotain tapahtunut koska niitä ei löydy enää mistään ja mä olen nähnyt niitten haudat ja käynyt joka joulu haudalla. (Kyllä ne oli kauheita tekoja, käsittämätöntä väkivaltaa, murhiksi niitä on nimitetty )
MT: Mutta mitä nämä teot sinun mielestä on?
NG: En minä osaa sanoa.(Kyllä kai ne on murhia tai surmia, vai mitä sä haluat mun sanovan"
MT: No miten sä koet oman tilasi?
NG: No oma tila on se mikä on, ja mull on puhdas omatunto...mä oon itte ja kärsiny siitä
( Jäin henkiin kuin ihmeen kaupalla, sitä mä ihmettelen, kyllä tämä mulle on ollut suuri murhe ja kärsimys, kun ystävät sillä tavalle meni, paha kun ei muista mitään, toivottavasti oikea murhamies vielä saadaan kiinni )

Tällaista tuli nyt mieleen, jotka olisivat olleet kavereitaan surevan, Boidom- kohtalon kokeneen vastauksia.
Halusin vaan sanoa, miten normaali ihminen tuo esiin asiat todennäköisesti tällaisessa keskustelussa.
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Uta »

Voi Teitä.... :wink:

Tuomisen kysymyksiä voi kyllä vallan mainiosti pitää hiukan "hassusti" muotoiltuina (kuten huomaatte), mutta Andyromin vastaus-ehdotukset ovat hyvät ja ymmärrettävät.
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Voi myöskin sinulle! :wink: Kyllä Tuomisella on myöskin tätä psykologista silmää, kuten rikostutkijan koulutukseen nyk. kuuluukin. Ei varmaan ollut hänelle ensimmäinen kerta kun kohtaa henkilön joka torjuu tiettyjä asioita, kun niistä puhutaan tunteentasolla.

Aivan selvästi sama torjunta oli päällä kuulusteluissa, kun käsiteltiin NGn todellisia vammoja. Itse näenkin, että nämä torjunnat ovat niitä hukkuvan "oljenkorsia" joihin hädissään tartutaan, ettei mieli järkkyisi.

" Kielletyt tunteet mun sisälläin, niiden vangiksi jäin." :roll:
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Uta »

Misri kirjoitti:^ Voi myöskin sinulle! :wink: Kyllä Tuomisella on myöskin tätä psykologista silmää, kuten rikostutkijan koulutukseen nyk. kuuluukin. Ei varmaan ollut hänelle ensimmäinen kerta kun kohtaa henkilön joka torjuu tiettyjä asioita, kun niistä puhutaan tunteentasolla.

Aivan selvästi sama torjunta oli päällä kuulusteluissa, kun käsiteltiin NGn todellisia vammoja. Itse näenkin, että nämä torjunnat ovat niitä hukkuvan "oljenkorsia" joihin hädissään tartutaan, ettei mieli järkkyisi.
:roll:



Torjun omalta osaltani tämän oljenkorsi-vaihtoehdon, sillä on myös niitä "joissa asuu totuus, mutta jotka eivät puhu siitä sanoilla".

Hyvää yötä :)
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tosiasioiden kohtaaminen tekee kipeää, mutta siihen kannattaa pyrkiä. Jos kieltää tunteensa siksi kun ne tekee niin pirun kipeää, silloin elää vain puolittaista varjoelämää.

Hyvää yötä, myös sinulle Uta ja kauniita unia! :P
ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Mä en ymmärrä Misrin tunnenäkökulmaa. Miten tähän tunteet kuuluvat, aivan asiaahan tällainen kuulustelutilanne on. Jos jokin tunne NG:llä on päällä, niin se, että miten tästä nyt kaikkein vähimmällä selviäisi :!:
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Niin näillä "tunteilla" tarkoitan nyt näitä rankemmanpuoleisia asioita, eli niitä asioita mistä NGtä syytettiin. Näitä kipeitä asioita se Tuominen yritti juuri törkkiä ulos sieltä lukitusta mielen ja muistin ( NGn elinikäinen muistiaukko ja jollei ei lytynyt mitään lääketieteellistä perustetta ja jota voi asiantuntijan Lauerman mukaan myöskin teeskennellä jos ihminen kokee jostain asiasta suurta häpeää) syövereistä.. Häpeän ja kasvojenmenetys tunteet ne vasta rankkoja tunteita onkin.
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Uta »

Misri kirjoitti:^ Niin näillä "tunteilla" tarkoitan nyt näitä rankemmanpuoleisia asioita, eli niitä asioita mistä NGtä syytettiin. Näitä kipeitä asioita se Tuominen yritti juuri törkkiä ulos sieltä lukitusta mielen ja muistin ( NGn elinikäinen muistiaukko ja jollei ei lytynyt mitään lääketieteellistä perustetta ja jota voi asiantuntijan Lauerman mukaan myöskin teeskennellä jos ihminen kokee jostain asiasta suurta häpeää) syövereistä.. Häpeän ja kasvojenmenetys tunteet ne vasta rankkoja tunteita onkin.


Minun käsitykseni mukaan eiliset ymmärrettävät tulkinnat ydinkysymysten vastauksiin tulivat Yövuorolta ja Andyromilta. Ja nimim. Xerxes´in kirjoittama ymmärrettävä kommentti noihin vammajuttuihin löytyi tuolta toisesta ketjusta. Heillä taitaa olla myös sitä psykologista korvaa.

Häpeää ja syyllisyyttä voi käsittääkseni tuntea jo pelkästään siitä, että on jäänyt henkiin, että miksi minä vain selvisin. Mutta voisi ajatella myös niin, että ne joissa asuu suru, he eivät puhu siitä sanoilla vaikka kuinka "törkitään"... varsinkaan miespuoliset "jörrikät". Eikö niin?

t.Uta
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tuo on täysin sinun oma mielipiteesi. Se ei kuitenkaan vaikuta minun ajatteluuni pätkän vertaa. Minulle riittää hyvin se, että olen sinut omien näkemysteni kanssa. En kaipaa mielipiteideni tueksi mitään mielistelylaumaa. Kyllä näistä NGn sanomista voi vääntää vaikka minkälaisia arvioita suuntaan tai toiseen. Kuitenkin huomaan sinun kohdallasi, että kokonaisvaltainen perehtymisesi tähän juttuun on puuttellista. Enemmänkin sinun aktivitettisi keskittyy kirjoittajaan kuin itse asioihin. Oletko koskaan arvioinut tätä juttua myös siitä näkökulmasta, että NG on tehnyt nämä teot. Videoitu vammakuulustelu osoitti minulle selkeästi sen, että nämä liioittelut omista vammoistaan oli jonkilainen suojakilpi NGn psyykelle mistä piti pitää kynsin hampain kiinni. Uskomatonta ja täysin käsittämätöntäntä oli myöskin se, että rikostutkijan piti pyytää NGn vammat tutkineen lääkärin selvittämään hänelle hänen omat vammansa..

Xerxesin vamma-asiantuntijuudesta totean vain, että hoh-hoijaa.
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Uta »

Puutteellinen olen, sen tiedän kyllä itsekin. Taisin kuitenkin heti alkuun mainita, että en ole asiantuntija näissä lääketieteellisissä asioissa, mutta enpä arvannut, että on kiellettyä olla samaa mieltä jonkun kanssa, pahoitteluni siitä.

Syyllinen vaiko syytön... sitä tässä on kyllä ehditty vuosien varrella pohtimaan puoleen ja toiseen. Ja kuten huomaat, olen päätynyt (jo aikoja sitten) syyttömyyden kannalle. Kuuntelen tietysti vastaväitteitäkin, mutta mielipiteeni ei silti hevillä muutu (kuten ei sinunkaan).

Ihannetila olisi meidän kaikkien ja varsinkin NG:n kannalta se, että oikea syyllinen löytyisi (oli se sitten kuka hyvänsä) ja saataisiin loppu näille pähkäilyille. Sitten voitaisiin siirtyä hyvillä mielin Ulvila- osioon.

t.Uta
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Se puutteellisuus on helposti korjattavissa kun ottaa itse asioista selvää. :P Arvostan sellaista kirjoittajaa joka on aidosti kiinnostunut ja perehtynyt hyvin tämän jutun aineistoon. Vaikka näkökannat olisivat erilaiset kuin minulla hyväksyn sen ilman sarvia ja hampaita. Näihin asiallisiin näkemykseen vastaan omilla näkökannoillani. Mutta sellaiset kirjoittajat helposti kierrän kaukaa, jotka keskittävät kirjallisen antinsa pelkästään toiseen kirjoittajan arvosteluun.

Minulle on muodostunut vahva näkemys syyllisyydestä vuosien saatossa. Enkä salaa sitä kirjoituksissani enkä yritä peesailla ja esittää toisten mieliksi jotain muuta kuin mitä itse ajattelen näistä asioista. Se itse tekeminen ja ajatteleminen on minulle tärkeää, vain silloin voin olla rehellisesti sinut itseni kanssa. Sen voin myöntää, että olen hieman tosikko joskus omissa mielipiteissäni.
susikoira
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2014 5:27 pm

Re: Uusia näkökulmia Bodomiin

Viesti Kirjoittaja susikoira »

Kirjoittelen näille sivuille ensimmäistä kertaa vaikka olen lukenut Bodomista jota kuinkin kaiken ja myös käynyt murhapaikalla muutamaan otteeseen. Olen huomannut että mielipiteet eli mutu-tuntumat jakautuvat täällä melko tasan kahteen leiriin ja joitain siltä väliltäkin on. Ise olen käytettävissä olevan älyni ansiosta päätynyt samoille linjoille kuin esimerkiksi nikit Hessu52, awa, Misri, yövuoro jne. tämän linjan kannattajat. Muita voin vain ihmetellä, ei millään pahalla, tämä on mielipiteeni. Mutta asiaan. Bodomin murhien ollessa tapetilla 2004, kävimme useitakin keskusteluja kaveripiirissä ko. geissistä. Muistan kun eräs henkilö mainitsi Gussen papan(siis isoisän) asuneen murhien tapahtuma-aikaan aivan Bodomin lähistöllä. Onko kellään tarkempaa tietoa? Tuli vain mieleeni kun mietin näitä kadonneita tavaroita ja mahdollista apua lavastuksessa jonka tosin Gusse on mielestäni kyennyt aivan hyvin itsekin tekemään.
Vastaa Viestiin