Kopla - 9 (ketju 2)

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Sellaista asiaa, jota ei ole, ei ole tarpeen todistaa.
Väitteen tekijälle jää velvollisuus sen todistamiseen.
Jo aikaa sitten joskus 60-luvulla silloinen poliisi etsi
tutkittavakseen vain tosiasioita eikä niiksi vain
silloisten lehtien markkinoinnin edistämiseksi tekemiä
väitteitä, joihin kuuluivat stoorit kioskimiehestä ja
Assmannista, joita tuolloinenkin rahvas himokkaasti luki.

Esitutkintapöytäkirjoista 60-luvulta alkaen ei löytyne mitään
mainintaa ns 'lintupoikien' kuulemiksi väitetystä, joskin varsin
paljon juuri heidät tekoihin liittäviä lausumia.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Maza
Jane Marple
Viestit: 1032
Liittynyt: La Touko 26, 2007 1:17 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maza »

Wagner kirjoitti:Sellaista asiaa, jota ei ole, ei ole tarpeen todistaa.
Väitteen tekijälle jää velvollisuus sen todistamiseen.
Jo aikaa sitten joskus 60-luvulla silloinen poliisi etsi
tutkittavakseen vain tosiasioita eikä niiksi vain
silloisten lehtien markkinoinnin edistämiseksi tekemiä
väitteitä, joihin kuuluivat stoorit kioskimiehestä ja
Assmannista, joita tuolloinenkin rahvas himokkaasti luki.

Esitutkintapöytäkirjoista 60-luvulta alkaen ei löytyne mitään
mainintaa ns 'lintupoikien' kuulemiksi väitetystä, joskin varsin
paljon juuri heidät tekoihin liittäviä lausumia.

8)
"Ei löytyne"... niinpä. Ei tunnu löytyvän mitään kirjallista lähdettä sen kumoamiseen, että pusikosta olisi huudeltu lintupojille. Toistaiseksi lähden siitä, että tarina on totta. Nyt on enää vain selvitettävä, että kuka sieltä huuteli.
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.

rootbeer
Harjunpää
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2012 8:22 am

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja rootbeer »

Pharnamoh kirjoitti:
Annatko lähteen: missä dokumentissa (lehti, kirjallisuus) tuo lause "jättäkkää ne rrrauhaan" on julkaistu ja kuka on sen kirjoittanut? Ja kerro, missä dokumentissa tämä maininta: "joku mahdollisesti saksaa äidinkielenään puhunut henkilö" on julkaistu ja kuka sen on kirjoittanut?
Olet oikeassa,sotkin hieman asioita.Mutta,kuulustelupöytäkirjoista ei löydy mainintaa puskista huutelusta.Haapalaista ei voitu kuulustella uudestaan tällä vuosituhannella,mutta Salosta voitiin.Tässäkään kuulustelussa tuota väitettyä huutelua ei ole huomioitu eikä kirjattu.Näin ollen me,jotka emme tuohon huuteluun usko,olisimme kiitollisia edes jonkinlaisesta näytöstä siitä,että puskista on tosiaan jotain huudettu.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Muistakseni poliisi itse informoi jo 60-luvulla siitä, että lehdistössä esitetty kalanippukuva ja väitetty huutelu 'jättäkää ne rauhaan' olivat toimittajien mielikuvitusta eivätkä liittyneet kolmoismurhaan.
Hesarin arkistosta tuo juttu kai vielä löytyisi.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

von Serpentin
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 4:59 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja von Serpentin »

Noin se menee, mitä Wagner kirjoittaa, siis molemmat väitteet, poikien sanonta ja kalat Y-haarukassa, ovat lehtimiesten sekoiluja, joko tahallisia tai tahattomia.

Maza
Jane Marple
Viestit: 1032
Liittynyt: La Touko 26, 2007 1:17 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Maza »

von Serpentin kirjoitti:Noin se menee, mitä Wagner kirjoittaa, siis molemmat väitteet, poikien sanonta ja kalat Y-haarukassa, ovat lehtimiesten sekoiluja, joko tahallisia tai tahattomia.
Mutta missä ovat faktat? Kuka on väitteen kiistänyt ja missä? Mikä lehti ja minkä päivän numero ja kenen lausunto?
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.

von Serpentin
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 4:59 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja von Serpentin »

Lukekaa niitä aikalaislehtiä, sieltä ne selviää.

Pharnamoh
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 7:42 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pharnamoh »

von Serpentin kirjoitti:Lukekaa niitä aikalaislehtiä, sieltä ne selviää.
Sehän on helpommin sanottu kuin tehty. Mutta että voit noin varmasti asiasta väittää, sinun on täytynyt niitä lehtiä äskettäin lukea. Joten kerroppa mitä lehtiä ja mitä numeroita pitää lukea. Parempi olisi tietysti postata ne kohdat, joissa huutelu kiistetään/kumotaan tänne palstalle. Ja kun mainitset lehdet monikossa, niin postaa sitten ne kaikki.
Jos taas tämä heittosi on mutua=musta tuntuu, niin kiitos vaan mutusta. :roll:
"I'm a plain man; rum and bacon and eggs is what I want, and that head up there for to watch ships off."

Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Mutu on tässä tapauksessa tervettä järkeä, sillä jokainen täysijärkinen tajuaa, että huutelu olisi oikeudessa mainittu, kun siellä mainittiin kaiki mahdollinen tilanteeseen liittyvä.

Parille nimimerkille ei vain mene jakeluun vaan pitää inttä ja yrittää pitää hengissä täysin perätöntä tarinaa.
Pasilan mies.

Pharnamoh
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 7:42 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pharnamoh »

Matlock kirjoitti:Mutu on tässä tapauksessa tervettä järkeä, sillä jokainen täysijärkinen tajuaa, että huutelu olisi oikeudessa mainittu, kun siellä mainittiin kaiki mahdollinen tilanteeseen liittyvä.

Parille nimimerkille ei vain mene jakeluun vaan pitää inttä ja yrittää pitää hengissä täysin perätöntä tarinaa.
On erittäin alentavaa kritisoida toista kirjoittaa toteamalla että hän ei ole täysijärkinen. Se saattaa olla jopa kiellettyä palstan säännöissä.

Sen sijaan että toteat että tästä huutelusta ei saa keskustella, voisit kertoa missä lintupojat/poika ovat kertoneet, että huutelua ei ole ollutkaan? Aivan asiallisesti sinä ja muut inttäjät voitte kertoa mihin lähteeseen tietonne, että tarina on perätön, perustuu. Tämä tuskin on liikaa vaadittu.
"I'm a plain man; rum and bacon and eggs is what I want, and that head up there for to watch ships off."

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja awa »

Jostainhan tuollainen tieto huudosta tulee. Jos se lukee lehdessä, niin silloin se on lehtiin jostakin tullut ja se lienee kiistaton asia. Mikäli tuollaisesta huudahduksesta ei ole kirjoitettu edes aikalaislehdissä, niin silloin voidaan puhua keksitystä konstailusta.

Mutta mistä tieto lehtiin/toimittajalle olisi tullut? Tämä on jo vaikempaa, sillä voi olla, että ainoastaan aikalaistoimittaja tietää kuka asiasta kertoi. Kertoja voi olla lintupojat itse, lintupoikien kaveri, äiti, isä, vaari, naapuri tai ihan kuka tahansa, joka on tämän kertomuksen huudosta lintupojilta kuullut.

Olen sitä mieltä, että tuohon aikaan lehtitoimittajien moraali oli todella korkealla tasolla, ja siitä johtaa osin juurensa tuo nykyisin hupailumielessä kerottu toteama, että kyllä se totta on kun se lehdessä lukee.

Vuonna 1960 letitoimittajat olivat asiallisia ja luotettavia. Sokeeraavia lööppejä ei tuolloin harrastettu, vaan lehdissä pyrittiin antamaan ihmisille oikeaa tietoa. Tästä syystä olen sitä mieltä, että jos tuollainen lause on lehtiin kirjoitettu, niin joku aikalainen on siitä kertonut. Olisihan se mielenkiintoista jos joku tuon lehtiartikkelin tänne voisi kopioida nähtäväksi - minulla sitä ei ole.

rootbeer
Harjunpää
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2012 8:22 am

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja rootbeer »

Löytyi "pienen" etsinnän jälkeen.Iltasanomat - tuo oikean tiedon tyyssija - kertoi toimittajansa kuulleen pojilta että heidän näkemänsä mieshahmo olisi poistuessaan pusikkoon sanonut "jättäkää heidät rauhaan".Ao. numero ilmestyi 28.6.1960.
HS arvosti lintupoikien lintutietämystä enemmän kuin monet muut.HS uutisoi poliisin kuulustellen kahta "lintutieteilijää" 13.6.-60.Kuulusteluissa lintutieteilijät eivät maininneet huutelua,eivät olleet edes ihan varmoja piiloutujan sukupuolesta,KH totesi että kyseessä oli "ilmeisesti mieshenkilö".
Näillä eväillä jokainen tehköön oman päätelmänsä tuon huutelun todenperäisyydestä.

Pharnamoh
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 7:42 pm

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Pharnamoh »

rootbeer kirjoitti:Löytyi "pienen" etsinnän jälkeen.Iltasanomat - tuo oikean tiedon tyyssija - kertoi toimittajansa kuulleen pojilta että heidän näkemänsä mieshahmo olisi poistuessaan pusikkoon sanonut "jättäkää heidät rauhaan".Ao. numero ilmestyi 28.6.1960.
Kiitos rootbeer! Tieto "huutelusta" on siis ollut aivan tuore. Ja tuossa käy ilmi että mies ei ole huutanut, vaan sanonut "jättäkää heidät rauhaan". Eikä myöskään mainita että mies olisi sanonut "rrrauhaan", millä jotkut ovat syyllistäneet Assmania, joka puhui murtaen suomea.
Nyt sitten haluan "inttäjien" kertovan missä lintupojat ovat kiistäneet kuulleensa miehen puhuvan. Elikkä osoittakaa kirjallinen lähde.
"I'm a plain man; rum and bacon and eggs is what I want, and that head up there for to watch ships off."

Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kopla - 9 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Täällä vuosia kirjoitellut nimimerkki merivuokko on elossa olevan lintupojan eli Salosen lähisukulainen ja olisi varmasti kestonut, jos täällä jo aikoja sitten torpattu huuteluteoria pitäisi paikkansa.

Ja kuten jo monen kertaan sanottu, Salosta on haastateltu Bodom-oikeudenkäynnin aikoihin lehtiin, joissa kertonut seikkaperäisesti niin tulonsa teltalle kuin töyrään taakse piiloutujan näkemisensä eikä mitään mainintaa mistään huutelusta. Tuosta ja siitä ettei oikeudessakaan mainittu huutelua, jokainen täysikärkinen käsittää, ettei ole huudeltu.
Pasilan mies.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kupla - 9

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Salosta kuultiin varsin tarkasti eri havainnoistaan, huutelusta ei puhunut mitään, mutta jotain myönsi:

MT: Millainen sää oli ?
HS: No sellainen kun aurinko juuri nousee...

Aurinko nousi 5.6.1960 noin kello 3.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Vastaa Viestiin