DNA-näytteet.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

DNA-näytteet.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mietiskeltyäni taas kerran tätä Bodomin mysteeriota, niin mieleeni tuli DNA-keskustelu, jota hyvinkin vilkkaana käytiin Suomi24:ssä.

Niin siitä, että olisiko teltasta otettu, tai olisiko siitä mahdollista saada Sepon käsien kohtaa näytettä, sillä Seppohan oli tutkimusten mukaan kiedottu ylävartalostaan telttakankaaseen, kädet rinnan päällä.

Jos ja kuten hänellä on todettu olleen rystyissä hankaumia, eli lyönnistä jonkun leukapriin olevia puolustusvammoja, niin olisiko käsistä jäänyt siirtymänä vierasta DNA:ta telttakankaaseen.

Tokihan teltta on varmaankin tutkittu tarkkaan, veritutkijoiden toimesta, mutta olisiko tällainen juttu saattanut tulla heidän mieleensä.

DNA:han säilyy hyvinkin pitkään, jollei se joudu kosteuden kanssa tekemisiin, mitä se tellta ei kaiketi ole ollut, koska siitä niinkin paljon näytteitä otettiin.

Jos teltasta löytyisi juuri Sepon käsien kohtaa vierasta DNA:ta, niin silloin se kaataisi teorian, että pojat olisivat illan aikana muksineet toisiaan ja että varmuudella murhapaikalla on ollut joku ulkopuolinen.

Niin hullulta vaikka tämä kuulostaakin, niin olen kirjoituksessani vakavissani, mutta kun minulla ei ole sen enempää tietoa veritutkimuksista, kuin DNA:stakaan, olisi mukava tietää olisiko moinen mahdollista.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Taitaa olla tuo teltta jo menneén talven lumia. Kolmospäädyssä oli mielenkiintoisia pisaroita, joita ei edes tutkittu. Lisäksi tutkituista verialueista noin kymmenkunta ei antanut mitään tulosta.

Toki teltta voitaisiin vielä käydä läpi, sentti sentiltä, mitä itsekkin kannatan, mutta veikkaanpa, ettei sitä kukaan enää tee. Ellei sitten harjoitustyönä, jossakin alan oppilaitoksessa.
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

Yksi mielenkiintoinen pointti verijäljissä on, kun ETPn mukaan teltan sisäpuolelta löydettiin ainoastaan SBn veriroiskeita. Tai siis oli, muttei saatu näyttöä kelle kuuluu.Luulisi nykyvehkeillä saavan DNAn selville. Ihme juttu ettei verijälkiä tutkittu(+muita jälkiä) enempää. Tutkijakin sanoi, että me tutkitaan mitä pyydetään, mutta olisi ollut mielenkiintoista tutkia telttaa vähän enemmänkin.............
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

faku63 kirjoitti:Yksi mielenkiintoinen pointti verijäljissä on, kun ETPn mukaan teltan sisäpuolelta löydettiin ainoastaan SBn veriroiskeita. Tai siis oli, muttei saatu näyttöä kelle kuuluu.Luulisi nykyvehkeillä saavan DNAn selville. Ihme juttu ettei verijälkiä tutkittu(+muita jälkiä) enempää. Tutkijakin sanoi, että me tutkitaan mitä pyydetään, mutta olisi ollut mielenkiintoista tutkia telttaa vähän enemmänkin.............
Siis Nilsin veriroiskeitako tarkoitat?
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

konsta kirjoitti:
faku63 kirjoitti:Yksi mielenkiintoinen pointti verijäljissä on, kun ETPn mukaan teltan sisäpuolelta löydettiin ainoastaan SBn veriroiskeita. Tai siis oli, muttei saatu näyttöä kelle kuuluu.Luulisi nykyvehkeillä saavan DNAn selville. Ihme juttu ettei verijälkiä tutkittu(+muita jälkiä) enempää. Tutkijakin sanoi, että me tutkitaan mitä pyydetään, mutta olisi ollut mielenkiintoista tutkia telttaa vähän enemmänkin.............
Siis Nilsin veriroiskeitako tarkoitat?
Niin no lähinnä kiinnostaa, millä perusteella on jälkiä jätetty tutkimatta. Onko ne ollut tuhrujälkiä, vai mitä. Onko siis tutkittu teoriaa tukevia jälkiä, eikä ensin tutkittu, ja sitten hutkittu. En nyt haluaisi mitenkään "halveerata" RKPn menetelmiä, mutta paljonko tässä casessa on teltan veroisia todisteita. Kyllä minä olisin ottanut teltasta kaiken irti, mitä vaan voi saada, oli määrärahat sitten kuinka tiukassa hyvänsä :?
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

faku63 kirjoitti: En nyt haluaisi mitenkään "halveerata" RKPn menetelmiä, mutta paljonko tässä casessa on teltan veroisia todisteita. Kyllä minä olisin ottanut teltasta kaiken irti, mitä vaan voi saada, oli määrärahat sitten kuinka tiukassa hyvänsä :?
Tutkijat olivat samaa mieltä, mutta aika ei riittänyt, ehkei rahatkaan, kun Bodom nieli melkoisesti eupeiskaa, 30 miestyövuotta, testit, lausunnot jne. Kaikesta ei näyte onnistúnut, osa jätettiin tutkimatta.

Mutta jos luet sitä ETP:tä tarkemmin, niin silellä teltan sisällä oli nimenomaan Nilsin veriroiskeita, iskun seurauksena syntyneitä.
alpo
Nikke Knakkertton
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 7:03 pm

Viesti Kirjoittaja alpo »

Etukäteen uskottiin, että DNA- näytteiden avulla saadaan ratkaiseva näyttö, "viimeinen naula Gustafssonin arkkuun". Mutta kuten tunnettua, niin ei käynyt. Mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa parhaiten DNA- tulosten antia:
1) DNA- näytteet osoittivat melko vakuuttavasti Gustafssonin syyttömyyden
2) DNA- näytteistä ei voinut vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen ratkaistaessa Gustafssonin mahdollista syyllisyyttä
3) Vaikka DNA- näytteet osoittivatkin melko vakuuttavasti Gustafssonin olleen syyllinen, riittävä epäilys jäi ja näin ollen Gustafssonia ei voitu tuomita.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Pahan pistit. :wink:

DNA -tutkinta on näemmä kiistanalaista, näytteet eivät aina riitäkään todisteeksi. Vaikka ne monenmoista kertovatkin, eivät ne ole oikeudessa vielä "puheen veroisia".
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Vaihtoehto 2) minusta. Etukäteen puhuttiin kovasti läpimurrosta nimenomaan DNA-näytteiden ja verijälkien perusteella. Odotin itsekin jännittyneenä, että mitähän sieltä nyt kuuluu. Mutta - paljon porua, vähän villoja.
Nothing is quite what it seems
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Vastaan 1) vaihtoehdon, koska näinhän se oli. Tämä on vain hyvin yksipuolinen kysymys, eikä tällä kenestäkään syytöntä tehdä. Voidaan vain todeta että verijälkien perusteella Gusse on hyvin väljillä vesillä.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Minä en vastaisi ihan ykkösellä. DNA mielstäni ei ántanut kovinkaan vakkuúttavasti viitettä kumpaankaan suuntaa. Vaikkakin vähän enemän syyttömyyden suuntaan se viittaisi.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olen siitä vakuuttunut, että jos teltalla on ollut ulkopuolinen murhaaja, olisi hänestä jäänyt paikalle DNA jäämiä, hien veren, tai ihosolujen myötä.

Pienen pieni nahkahiukkanen jostain ruumiin osasta olisi jo kertonut teltalla olleen ulkopuolisen tekijän.

Nyt sellaisia ei kuitenkaan löytynyt.

Teltta pitäisi vielä kerran tutkia millin murto-osankin tarkasti.

Löytyi kuitenkin selvästi kaikkien retkeläisten DNA.

Oman testini perusteella, sellainen tappotouhu on melkoinen suoritus.

Itse "surmasin" vain yhden mallinuken, kolmen sijaan, mutta jo sen kanssa "taistellessa" minulle pukkasi hien pintaan ja satutin käteni puukon terään, josta veripisaroita putoili oletetun teltan pohjalle.

On häviävän pieni mahdollisuus, että ulkopuolisesta murhaajasta ei olisi telttaan jäänyt DNA-jälkeä, mutta sekin pieni mahdollisuus, että näin olisi saattanut olla, johti siihen, että Espoon käräjäoikeus totesi näyttäneen vahvasti siltä, että paikalla on ollut ulkopuolinen tekijä.
Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Hessu52 kirjoitti:Olen siitä vakuuttunut, että jos teltalla on ollut ulkopuolinen murhaaja, olisi hänestä jäänyt paikalle DNA jäämiä, hien veren, tai ihosolujen myötä.

Pienen pieni nahkahiukkanen jostain ruumiin osasta olisi jo kertonut teltalla olleen ulkopuolisen tekijän.

.
Eikös kuitenkin retkeilijöistäkin havaittu ja etsitty vain verta? Hien ja ihosolujen metsästys miltei puolen vuosisadan jälkeen lie varsin vaikeaa.

Itse en kyllä näe mitenkään välttämättömänä tai edes todennäköisenä hyökkääjän vahingoittumista vaikka itse satuitkin telomaan kätesi mallinukkea puukottaessasi. Varsinkin, jos hyökkääjiä on ollut kaksi, toinen on voinut astalolla tehdä esityön.
Pasilan mies.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Lähdetään siitä, että surmat on tehty 04.00-06.00 välisenä aikana, jolloin aurinko on jo jonkun aikaa lämmittänyt ilmaa.

Kasi murhaajaa odottaa tilaisuutta hyökätä teltan kimppuun, vakaana aikeenaan surmata telttailijat, tai ainakin yksi heistä.

Siinä saaattaa hermot ja Boston palaa, kun odottelee H-hetkeä.

Aivan varmasti kovempihermoisellekin pukkaa hien päähän, ei sellaiste kovista taida ollakaan.

Siittä sitten teltassa olijoiden kimppuun ja mätkimään, toinen astalolla ja toinen puukolla uhreja.

Voinen väittää, että jommalta kummalta, ellei kummaltakin olisi hikipisaroita pirskoutunut teltan pintaan, jopa sellaiseen paikkaan, mikä ei välttämättä tulisi olemaan edes veren kanssa tekemisissä.

Sen takia teltan tutkiminen vielä kerran, olisi paikallaan, jotta saataisiin nämä tutkimattomat alueet myös tutkittua.

Kyllä Suomesta pitäisi jo siihen olla mahdollisuuksia, sillä olemmehan johtavia maita teknologiassa, joka koskee myös rikostekniikkaa.

Olen ymmärtänyt, että teltasta etsittiin myös ulkopuoliseen tekijään viittaavia DNA- aineistoa, kuitenkaan mitään löytämättä, joten kahden murhaajan teoriaan uskon vielä vähemmän.

Onneksi Seppo oli ennen retkeä pessyt teltan huolellisesti, joka on tuhonnut siellä jo kenties ennestään olleet sperma, ynnä muut DNA-jäljet.
CJS
Harjunpää
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 12:19 pm

Viesti Kirjoittaja CJS »

Hessu52 kirjoitti:Aivan varmasti kovempihermoisellekin pukkaa hien päähän, ei sellaiste kovista taida ollakaan.

Siittä sitten teltassa olijoiden kimppuun ja mätkimään, toinen astalolla ja toinen puukolla uhreja.

Voinen väittää, että jommalta kummalta, ellei kummaltakin olisi hikipisaroita pirskoutunut teltan pintaan, jopa sellaiseen paikkaan, mikä ei välttämättä tulisi olemaan edes veren kanssa tekemisissä.

Sen takia teltan tutkiminen vielä kerran, olisi paikallaan, jotta saataisiin nämä tutkimattomat alueet myös tutkittua.
Niin kyllähän hiestä voidaan DNA:ta tutkia. Kysymys vain kuuluu onko se mahdollista vuosikymmenten jälkeen..? Onko noin vanhaa hikeä koskaan yritetty tutkia?

Tosin en olisi ihan yhtä varma voimakkaasta hikoilusta. Ihmiset hikoilevat aika eri lailla ja yksilötkin eri lailla eri tilanteissa. Enpä tiedä onko preoffensiivisesta hikoilusta mitään tietoa, mutta epäilen etteivät kaikki ihmiset puskissa odotellessaankaan niin paljoa hikoile, että otsalle tms. muodostuisi riittävän isoja hikipisaroita. Ilmakaan ei vielä siinä aamutuimaan ollut kuitenkaan niin huippulämmin, että se välttämättä olisi hikoilua useimmille aiheuttanut.

Tekemäsi mielenkiintoinen omakohtainen kokeilu osoittaa sen, että veitsenheiluttelu on raskaampi suoritus kuin mitä moni ehkä äkkiseltään ajattelee (+ osoittaa konkreettisesti myös sen, että tekijän haavoittuminen puukkoa iskiessä ei ole se kaikkein epätodennäköisin juttukaan). Kuitenkin siinäkin on eroja kuinka äkkiä ihmiset alkavat hikoilla tuollaisen suorituksen aikana, joka ei kuitenkaan kestä kovin kauaa. Hyvin on mahdollista, että joku ei tuosta ala vielä suuremmin hikoilla tai hiki pukkaa pintaan vasta teon oltua ohi.

Saattaisi olla kyllä ihan tutkimisenarvoinen juttu, mikäli se on mahdollista, koska tekijä on todellakin voinut hikoilla. Minuakin vähän harmistuttaa, ettei koko telttaa tutkittu (DNA:n osalta), mutta rahojen ja muiden voimavarojen puute tuskin on rikostutkijoiden syytä...

Mutta tässä on silti se sama juttu kuin veren kanssa, että jälkien puuttuminen ei kerro mitään siitä onko paikalla ollut joku ulkopuolinen vai ei. Näin olisi, vaikka koko rikospaikka kaikkine tavaroineen, vaatteineen ja maaperineen päivineen olisi mahdollista tutkia. Silloin mahdollisuus löytää jotain tekijän DNA jälkiä kasvaisi, mutta aina on mahdollista ettei mitään jää/löydy. Tietysti silloin olisi tiedossa ties vaikka mitä muuta, jos käsillä olisi muutakin kuin mitä nyt on.
Vastaa Viestiin