Missä onget?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja Tovi »

Renault kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 12:08 pm
^ Muistanko väärin, oliko kioskiukko edes tiskin takana sinä iltana kun tämä Gustafssonin porukka saapui paikkakunnalle? Pääsääntöisesti kioskin myynnin taisi hoitaa Gyllströmin vaimo ja Vallu vain tuuraili välillä.
Paikalla käyneenä Kivilahden olinpaikan ja murhatelta välimatka on pidempi kuin karttaan vilkaistessa voisi kuvitella. Suoraa näköyhteyttä ei ole, koska keskiniemi nousee aika reiluksi maastoesteeksi siihen väliin.
Näinhän se olikin, empä heti muistanut. Tietysti vaimo on voinut tuhahtaa, että prätkäporukka meni telttoineen rannan suuntaan.
Itse en ole saanut poikettua paikalla kun sinne päin on niin vähän asiaa mutta olen sitä vähän suunnitellut ensikesälle. Auttaisi varmasti kun näkisi itse paikan ja juuri noita välimatkoja.
LexVeritas kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 12:10 pm
En sulkisi lähipiirin mustasukkaisuutta pois mahdollisista motiiveista. Lähipiiri tarkoittaa lähipiiriä, ei ainoastaan telttaseuruetta tai murhapaikan lähistöllä asuneita. Lähipiiristä ei ole etsitty tarpeeksi tiheällä kammalla esim. Björklundiin sairaalloisesti ihastunutta. Tapaukseen voi alun perin liittyä myös moraalista/uskonnollista närkästyneisyyttä. Keskiniemen tyypit olivat mahdollisesti uhrin sukulaisia, joissa yhdistyivät nämä piirteet. Toinen heistä jäi paikalle ja on mahdollisesti klo kuuden kulkija. Hän jäi paikalle ehkä siksi, koska ei voinut jättää henkihieverissä ollutta siskoaan.
Tämä kyllä on näistä vuosien varrella olleista "out of box" -pohdinnoista yksi tavallaan loogisimmista. Mutta jos kyseessä olisi Irmelin lähipiiriä, olisi jompi kumpi tytöistä väkisinkin varmaan huomannut ja tunnistanut henkilöt. Pojat eivät olisi tunteneet. Ja miksi päästää retki ja kanssakäyminen ns. rajan yli ja sitten hyökätä, stopin touhulle olisi varmaan voinut laittaa jo aiemmin?
Käsittääkseni Irmelin tavaroita ei pahemmin ollut kateissa (sori, en nyt jaksa tarkistaa mysteeriosta tms.), mielestäni seikka johon ei ole kiinnitetty juurikaan huomiota kuten vaikka tähän "ylitappamiseen" vaikka kyse on Irmelistä, tästä teon pääkohteesta kuitenkin.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Mäet ja Björklundit olivat miltei naapureita eli lähipiiriä toisilleen... Irmeliltä ei kadonnut mitään tavaroita. Mäki hyvinkin mahdollisesti kuoli kituen. Hän oli uhreista ainoa, jota ei oltu lyöty kasvoihin eikä kertaakaan puukolla, hänen päänsä oli peitetty huovalla.

Käsitykseni on, että ainakin yksi uhreista huomasi kyttäyksen ja teki siitä merkintöjä laulukirjaan, josta ne myöhemmin miltei kaikki revittiin pois. Todistettu asia kenties voisi olla, että laulukirjasta on revitty sivuja pois "5pnä Petkella" -kirjoittamisen jälkeen. Seuraavalta sivulla ei ollut painumia.

Tilanteen ei tietenkään uskottu äityvän niin pahaksi kuin tapahtui.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Tovi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 22, 2015 12:18 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja Tovi »

LexVeritas kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 12:41 pm
Mäki hyvinkin mahdollisesti kuoli kituen. Hän oli uhreista ainoa, jota ei oltu lyöty kasvoihin eikä kertaakaan puukolla, hänen päänsä oli peitetty huovalla.
Eikös tuo ole ihan varmaksi todettu seikka, että Tuulikki oli elossa muutaman tunnin?
Itse pidän tuota huopa-asiaa toisarvoisena, uskon että se on voinut hyökkäyksen aikana tai jälkeen joutua hänen kasvoilleen, kaikkihan siellä oli mytyssä ja sekaisin. Kasaa on siirrelty tai siinä on ollut liikettä vielä myöhemminkin. No tietysti voi olla niinkin, että jos kyseessä on tekijä Irmelin lähipiiristä, on tutun tytön kasvot haluttu peittää pois näkyvistä....


Kuinka tuo asia, että nimenomaan Irmeli on "ylitapettu" eikä hänen tavaroitaan kadonnut, jäsentyisi Gustafsonin lavasteluihin? Itse en keksi mitään selitystä vaikka monet pitävät nimenomaan tuota "ylitappamista" selkeänä Gustafsonia vastaan puhuvana seikkana.
Vai onko ylipäätään käynyt sellainen sattumus, että oli hyökkääjä kuka tahansa, on tämä kahminut kassiin irtotavaroita joista yksikään nyt vaan ei satu kuulumaan Irmelille?

E: pahoittelut että karkaa ketjun aiheesta, voidaan jatkaa muuallakin....

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Itse pidän tuota huopa-asiaa toisarvoisena, uskon että se on voinut hyökkäyksen aikana tai jälkeen joutua hänen kasvoilleen,
Anja Mäki oli uhreista myös ainoa, jonka verijälkiä ei löydetty teltan sisältä. Tutkinnan mukaan on mahdotonta sanoa, onko hän ollut ensimmäisen iskun saadessaan jalkeilla teltan ulkopuolella. Toisen iskun saadessaan hän ilmeisestikin on maannut maassa (ehkä hieman kohottautuneena) vähintään puolittain ulkona teltasta. Minulla on oikeastaan mihinkään perustamaton käsitys, että häntä lyötiin astalolla viimeisenä. Mäellä on ollut hiertymää kaulassa, häntä lienee kuristettu ennen astaloiskuja?

Luulisin huovan joutuneen hänen päänsä päälle tarkoituksella, esim. yninän hiljentämiseksi tai/ja tekoon osallisen tunnettua häpeää ja/tai surua "viattomasta" uhrista.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Childofhale
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2020 8:35 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja Childofhale »

Renault kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 12:08 pm
^ Muistanko väärin, oliko kioskiukko edes tiskin takana sinä iltana kun tämä Gustafssonin porukka saapui paikkakunnalle? Pääsääntöisesti kioskin myynnin taisi hoitaa Gyllströmin vaimo ja Vallu vain tuuraili välillä.
Paikalla käyneenä Kivilahden olinpaikan ja murhatelta välimatka on pidempi kuin karttaan vilkaistessa voisi kuvitella. Suoraa näköyhteyttä ei ole, koska keskiniemi nousee aika reiluksi maastoesteeksi siihen väliin.
Kyllä, mutta ainakin yksi aikalainen todisti Gyllströmin samana iltana kiroilleen ranta alueella seurueen telttailua.
Totuutta etsiessä on tärkeintä tiedostaa mitä kaikkea ei tiedä.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Childofhale kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 6:19 pm
Renault kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 12:08 pm
^ Muistanko väärin, oliko kioskiukko edes tiskin takana sinä iltana kun tämä Gustafssonin porukka saapui paikkakunnalle? Pääsääntöisesti kioskin myynnin taisi hoitaa Gyllströmin vaimo ja Vallu vain tuuraili välillä.
Paikalla käyneenä Kivilahden olinpaikan ja murhatelta välimatka on pidempi kuin karttaan vilkaistessa voisi kuvitella. Suoraa näköyhteyttä ei ole, koska keskiniemi nousee aika reiluksi maastoesteeksi siihen väliin.
Kyllä, mutta ainakin yksi aikalainen todisti Gyllströmin samana iltana kiroilleen ranta alueella seurueen telttailua.
Ruth Koli todella väitti niin, vaikkei Gyllströmiä tuntenutkaan.

Kuulustelusta 8.10.2003

Markku Tuominen: Oliko siinä silloin edellisenä iltana paljon muita ihmisiä?
Ruth Koli: Oli...oli siinä, no me oltiin siinä venerannassa jo...ja sillon siinä oli kyllä muun muassa tämä G (kioskimies), mistä nyt on puhuttu ja hän oli kovin vihainen, se mun täytyy sanoa....että hän oli todella hirveän vihainen ja hän kiroili siitä että tänne tulevat että kohta ne kylän ihmiset ei saa tulla tänne enään että kun tollasella vehkeellä aletaan tänne tulemaan....niin tota...mutta en nyt hänestäkään tiedä mutta kovin kiukkuinen hän oli...että se on ainoa mitä hänestä tiedän
MT: Tunsitteko tämän G:n (kioskimies)?
RK: En, mä tiesin vaan että se oli G...olen kuullut nyt vaan...että se on se G

Hänen aviomiehensä Martti Koli muistaa toisin.

Kuulustelusta 12.9.2003

MT: Palataan siihen edelliseen iltaan, ketä muistat muita henkilöitä siellä olleen. Sanoit joidenkin uimareiden olleen?
MK: En mä muista ketä siellä olleen…
MT: Oliko ketään aikuisia, tuttuja?
MK: Ei….en mä ainakaan muista että olis ketään aikuisia ollut…kyll siel joskus joku aikuinen oli…se oli se Gyllström siellä joskus iltaisin uimassa…oli hyvä uimari….muita ja…
MT: Oliko tämän Gyllströmin kanssa mitään keskustelua?
MK: Ei koskaan ollut …Ei me oltu sen mar tuttuja hänenkään…, moikattiin vaan….ei me koskaan mitään juteltu…
MT: Sillon sinä edellisenä iltana ei ollut tää Gyllström?
MK: En ainakaan muista että siellä olis ollut ketään muita aikuisempia henkilöitä…voi olla että siinä joku nainen oli lasten kanssa……mutta mä en muista ainakaan että siellä ketään olis ollut…että kovin se oli sellainen piiloinen paikka."
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja awa »

Vähän muistetaan sitä ja toinen muistaa tätä, toisaalta sen ymmärrän. Kioskimies on voinut olla vihainen tai on ollut olematta paikalla ollenkaan - jotenkin luotan rva:n muistikuviin enemmän. Hän on varmasti seurannut paikallista "alfa-urosta" tarkemmin kuin miehensä.

Mutta kaikesta päätellen mitään kovin erikoista ei sielläkään tapahtunut, ja oikestaan sen tietää siitä, että risteäviä muistikuvia esitetään - eli ei se kioskiukko ole siellä suureen ääneen riehunut minkä kaikki muistaisi.

Minua kiinnostaa tässä onkijutussa eniten tuo Gustafssonin itsensä kertomus kalamiesten tapaamisesta!

Osaisiko Gustafsson arvioida mihin kellonaikaan keskusteli näiden y-haaraisten kalojen kalastajien kanssa? Gustafsson näki miehet ja näki kalat. Onkohan tätä tietoa kellonajasta dokumentoitu?

Kalastajilta jäi onget ja ne kalat. Eriskummallista. Onget vielä jotenkin olisin ymmärtänyt, että ne jätettin, koska niitä on turhaa ja vaikeaakin vaikkapa pyörällä tai kävellen kuljettaa, mutta se on erikoista, että kalat jäi, koska ne oli tuohon aikaan arvokkaita!
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Minua kiinnostaa tässä onkijutussa eniten tuo Gustafssonin itsensä kertomus kalamiesten tapaamisesta!

Osaisiko Gustafsson arvioida mihin kellonaikaan keskusteli näiden y-haaraisten kalojen kalastajien kanssa? Gustafsson näki miehet ja näki kalat. Onkohan tätä tietoa kellonajasta dokumentoitu?
Gustafsson ei vieläkään ole kertonut nähneensä tai tavanneensa kalamiehiä, vaan ainoastaan kala- ja onkipoikia illalla 4.6.1960 n. kello 21.30-23.

ETP:
7.4.2004 suoritetussa kuulustelussa kysyttäessä onko kuulusteltavalla mitään lisättävää tai muutettavaa aikaisemmin kerrottuun Gustafsson kertoo hänelle ennestään tuntemattomien, kahden kalapojan olleen pohjoisella niemellä, ja hänen ja Boismanin käyneen noin kello 21.30-23 aikaan heitä katsomassa ja heittäneen huulta heidän kanssaan. Gustafsson kuvaa kalapoikien ikää ja ulkonäköä. Kysyttäessä hän arvelee kertoneensa tapaamistaan kalapojista myös vuoden 1960 kuulusteluissa (s. 2). Pyydettäessä Gustafsson sijoittaa onkipojat alueesta piirtämäänsä karttaan todeten ”oletetaan nytte että ne olis tässä (läntisen niemen lännen puoleisella rannalla) näin vierekkäin” (13.5.2004, s. 10).
"Pohjoinen niemi" lienee sama kuin itäinen murhaniemi, Hästberget. Läntisellä niemellä tarkoitettaneen keskiniemeä, luulisin.
Erkkikään ei pelkän esitutkintapöytäkirjan tämän kohdan mukaan ota selvää, missä onkipojat ovat olleet. Koska Gustafsson kuitenkin kieltää käyneensä keskiniemessä, niin voitaisiin ehkä olettaa, että onkipojat ovat olleet välillä myös murhaniemen länsirannalla vaikka Gustafsson itse olettaa heidän olleen keskiniemen länsirannalla.
Lisäksi oli keskimmäisen niemen kärjessä ollut kaksi 12-14 vuotiasta poikaa ja eräs ehkä 20-vuotias nuorukainen ongella (todennäköisesti Ole Ahlroos, Krister Ekroos ja Seppo Vuolio,)
Viimeksi muokannut LexVeritas, Ma Joulu 06, 2021 11:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja awa »

LexVeritas kirjoitti:
Ma Joulu 06, 2021 11:19 pm

Gustafsson ei vieläkään ole kertonut tavanneensa kalamiehiä, vaan ainoastaan onkipoikia illalla 4.6.1960 n. kello 21.30-23
Miksi tämä tuli Nils Gustafssonille mieleen vasta toisessa poliisikuulustetussa? Minun mielestä Gustasfsson yritti muistaa potentiaalisia murhaajia hänen tilalleen!!

Miksi olisi syyttömänä noin tehnyt !!
Viimeksi muokannut awa, Ma Joulu 06, 2021 11:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Ei varmaan pitänyt pikkupoikia mahdollisina murhaajina ja luuli, että onkipojat olivat muutenkin poliisin tiedossa. Kuten olivatkin.

Mielestäni voi myös olla varsin ymmärrettävästi vittuilua Tuomiselle.
Viimeksi muokannut LexVeritas, Ma Joulu 06, 2021 11:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja awa »

Kellonaikahan tässä on se merkityksellinen!

Se taitaa sinulla olla hukassa?

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Ei ole tarkkaa kellonaikaa. ETP:n mukaan se on 21.30-23.

Mielestäni on melko hölmö ajatus, että Gustafsson olisi vihjannut muka-keksimiensä onkipoikien olevan murhaajia? Eikös hänen olisi kannattanut siinä tapauksessa kertoa tavanneensa esim. kyräileviä ja tylyjä kala-aikamiehiä eikä onkipoikia, joiden kanssa heitti huulta?

Ehkä hän kertoi onkipojista, jotta voitaisiin selvittää olivatko nämä ehkä nähneet jotain, mitä hän itse ei ollut nähnyt.
Poliisi ei ole kyennyt tunnistamaan kaikkia niemillä murha-iltana liikkuneita henkilöitä.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

Reozil

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja Reozil »

Minun veikkaus on, että ns. kalappojat olivat Nils ja Boismann. Siksipä ne kalat jäin sinne rannalle.

Avatar
LexVeritas
Perry Mason
Viestit: 3998
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Karjalainen ei väittänyt aamuisten keskiniemen tyyppien onkineen. Mielestäni hänen murhaniemen kärjessä näkemänsä onkija on Boisman paluumatkallaan teltalle ja keskiniemen tyypit tuntemattomia, jotka siis saapuivat keskiniemeen vasta Boismanin poistuttua sieltä. Karjalaisen nähdessä toisen heistä liikkuvan rivakasti kohti lahden pohjukkaa, uhreista jokainen oli jo sisällä teltassa.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä 2 aikaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Missä onget?

Viesti Kirjoittaja awa »

LexVeritas kirjoitti:
Ke Joulu 22, 2021 3:37 am
Karjalainen ei väittänyt aamuisten keskiniemen tyyppien onkineen...
...
Nils Gustafsson kertoi onkimiehistä. Vamaankin häneltä pitäisi kysyä hieman lisätietoa onkimiehistä ja tapaamisesta noiden miesten kanssa!

No - sanoisin, että Gustafssonilta pelkkää p ... puhetta koko onkimiehet. Mutta sekin tuli hänelle vasta myöhemmissä poliisikuulusteluissa mieleen, mutta ei tullut mieleen koskaan aiemmin, vaikka sitä kysyttiin.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Vastaa Viestiin