Miksi Nisse valehteli?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Olen minäkin ollut sellaisessa mällissä, jossa sain kallonmurtuman itselleni, ja korvista pukkasi verta.

No kyllä minä sen kolarin koivun kanssa muistan ihan tarkkaan, paisti sitä aikaa en, kun olin autossa tajuttomana, tosin vain muutaman hetken.

Kun heräsin, niin sammutin heti virran, sillä auto oli kyljellään ja kärysi niin perkuleesti.

Siis ei muistiaukoista puhettakaan.

Sen jälkeen kävelimme noin 1,5 kilsaa ihmisten ilmoille ja siitä vaan himaan nukkumaan, ennen kuin poliisit tulivat aamulla hakemaan kuulusteluun.

No ei siitä okeudellisesti sen kummempia seurauksia ollut, mutta itselleni jäi kyllä arpi kalloon, jossa murtumalinja on nykyaiksella kuvantamisella näkyvissä ja josta lekuri on minulle muutaman kerran sanonut, että sinulla on sitten ollut kallonmurtuma ja näkyypä poskihampaassasikin olevan reikä!

Joten kyllä nuo vanhat murtumat ja uudemmatkin pienet vammat, näkyvät vallan mainiosti nykyajan välineillä.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti: No ei siitä okeudellisesti sen kummempia seurauksia ollut, mutta itselleni jäi kyllä arpi kalloon, jossa murtumalinja on nykyaiksella kuvantamisella näkyvissä ja josta lekuri on minulle muutaman kerran sanonut, että sinulla on sitten ollut kallonmurtuma ja näkyypä poskihampaassasikin olevan reikä!
Aivovammasi, joka tosin olisi helposti uskottavissa, taitaa seki olla vain puppua. Murtumalinjoja ei näe kunnolla "nykyaikaisella kuvantamisella", vaan niiden tutkimukseen käytetään edeleenkin vanhaa kunnon röntgeniä.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kuule konsta, en sanonut saaneeni aivovammaa, vaan kallonmurtuman, joka väitteistäsi huolimatta on havaittavaissa nykyaikaisilla kuvantamismenetelmillä, kuten se hampaassa ollut reikäkin.

Minulla ei olut aivoruhjetta, eikä sen kummempaa, eikä minulle jäänyt mitään jälkiseuraamuksia kolhustani, joten voit pitää turpaasi soukemmalla.

Älä anna tänne asiatonta tietoa, trolli konsta, sillä tuota voi hyvinkin pitää provona, tuota sinun paskakirjoitustasi.

Pysy asiassa!

Minä en valehtele, kuten sinä ja idolisi Nisse!
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:
Minä en valehtele, kuten sinä ja idolisi Nisse!
Pysytään sitten asiassa. Sanoit, että sinulla on arpi, jossa on murtumalinja. Kallon murtumalinjat ovat luokiteltuja, koska ne kulkevat tiettyjen alueiden läpi. Minkä tyypin murtumasta sinulla on kyse?
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
MrsSherlock
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:32 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja MrsSherlock »

konsta kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti: No ei siitä okeudellisesti sen kummempia seurauksia ollut, mutta itselleni jäi kyllä arpi kalloon, jossa murtumalinja on nykyaiksella kuvantamisella näkyvissä ja josta lekuri on minulle muutaman kerran sanonut, että sinulla on sitten ollut kallonmurtuma ja näkyypä poskihampaassasikin olevan reikä!
Aivovammasi, joka tosin olisi helposti uskottavissa, taitaa seki olla vain puppua. Murtumalinjoja ei näe kunnolla "nykyaikaisella kuvantamisella", vaan niiden tutkimukseen käytetään edeleenkin vanhaa kunnon röntgeniä.
Nykyisin kuvantamismenetelmiä on muitakin, vaikkakin röntgen on yhäkin se ykkönen, seuraavana on ultraääni, joka mahdollistaa myös pehmytkudostutkimuksen ja kalleutensa puolesta taitaa tulla magneettikuvaus, jota käytetäänkin vähemmän juurikin sen kalleuden vuoksi.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Aivan oikein, minulle tehtiin mangneettikuvaus Ortonissa v.2003 jolloin tämä lääkäri episodi tapahtui.

Kolarissa olin joskus -70 luvun puolenvälin aikoihin, jolloin vedimme keikka-automme katto edellä koivunkylkeen, ja sitä myöten paaliin.

Tuo Ortonin kuvaus johtui silloin 2003 todetusta selkärankareumastani, eli siellä otettiin kokovartalo kuva, jossa näkyivät niin käden murtumat, kuin varpaan murtuma ym. kaiken näköisiä "matkan varrella" sattuneita murtumia.

Kaikista noista minulla on tarkat muistikuvat, eikä mitään muistiaukkoon viittaavaakaan, vaikka oikean käden pikkurillin katkeaminen meneekin täysin Seagram Wishkyn piikkiin, sillä pelasin v. 1982 Vappuna taloyhtiön lentismatsissa ja dyykkasin hieman rohkeammin, kun oli nautittu "douppinkia", eikä sitä douppinkia ollut tarjoillut "talonmiäs Nyrönen" heh.

Siispä ihmettelenkin noita Gussen vammoja, joita ei löydy sitten millään, ei edes niistä 11 niskaan tulleesta puukoiskuista mitään arpia, ei siis mitään arpia, joita olisi pitänyt kaiken järjen mukaan näkyä.

Kyllä pidän moista miestä lääketieteellisenä ihmeenä, kun ruhjetasoiset aivovammat häviävät, kallonmurtumat häviävät, oliko niitä leukaluun vammoja MRI-kuvauksessa sitten olemassa, jos oli, niin kuinka ne sitten näkyivät, häh?
MrsSherlock
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:32 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja MrsSherlock »

Laitanpa muutaman linkin, missä melko selkokielisesti kerrotaan murtumista sekä pään alueen vammoista:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=spr00008

http://www.neurokirurgia.fi/fi/opetusma ... mat/?id=26

http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... ton_vammat
RockOla69
Nikke Knakkertton
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:48 pm

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Oulunmies kirjoitti:NG:lla ei ollut merkittävää verenhukkaa. Sinun kuvaamasi omat vammat olivat huomattavasti vakavampia kuin NG:n.
Sinänsä hyvä huomio Oulunmies, mutta tietenkin hoitoalan ammattilaisena tiedät, etteivät verenhukka ja päävammojen vakavuus korreloi mitenkään keskenään! 8)
MrsSherlock
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Loka 06, 2009 8:32 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja MrsSherlock »

^Mikäli Nils on menettänyt verta niin paljon kuin oletetaan tapahtumien johdosta, jo menetetty veri voi aiheuttaa kyvyttömyyden toimia suhteessa toki ihmisen kokoon. Joillekin jo verenluovutus aiheuttaa väsymystä ja huimausta.

Pään alueen vammat eivät välttämättä aiheuta toimintakyvyttömyyttä verrattaessa menetettyyn vereen. Aivoruhjeenkin saanut voi toimia (kallonpohjan murtuma) vielä rationaalisesti vamman saatuaan. Se ei poissulje henkilön toimintakykyä ellei potilas ole tajuton. 8) Aivoruhjeesta aiheutuneet oireet voivat ilmetä tapahtuneesta huomattavasti myöhemmin.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No jos Gussella ei ollut merkittävää verenhukkaa, niin kuitenkin siitä posken läpihaavasta on voinut vuotaa hyvinkin paljon verta nieluun, joka olisi ollut tajuttomalle ihmiselle kohtalokasta, mutta ei McGustatafssonille.

Kyllä sellainen verimäärä hyvinkin voisi tukehduttaa tajuttoman ihmisen.

Entä jos ja kun oli saanut aivoruhjeen, kuten "lääk.tiet. dos" Sariola kovasti väittää, niin silloin aivoödeema olisi ollut se suurin vaara, joka olisi vaatinut välitöntä sairaalahoitoa, mutta siitäkin, tämä McGaiver selvisi!!??

Konsta voi taas vedota siihen, että en ole lääkäri, enkä muuta kuin
SPR:n ensiapukurssit I,II ja III käynyt, sekä muutaman kertauskurssin, mutta sielläkin opetetaan ensiavun kannalta tärkeitä asioita, käyhän joskus konsta edes se 1.
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja kujala »

Hessu52 kirjoitti:No jos Gussella ei ollut merkittävää verenhukkaa, niin kuitenkin siitä posken läpihaavasta on voinut vuotaa hyvinkin paljon verta nieluun, joka olisi ollut tajuttomalle ihmiselle kohtalokasta, - -
Edellä esitetyissä linkeissä on muuten sivuttu tätä asiaa ja siellä on muutama muukin mielenkiintoinen seikka kasvoluiden murtumista:
Terveyskirjasto kirjoitti:Kasvovammoja syntyy kolareissa, kun etupenkillä istuva lyö päänsä tuulilasiin tai ohjauspyörään. Toinen tavallinen syy on pahoinpitely, esimerkiksi nyrkinisku tai potku. Ohuimmat kasvojen luut ovat vain muutaman millimetrin vahvuisia, ja helposti murtuvia. Veren vuotaminen nieluun voi aiheuttaa tajuttomalle nopeasti tukehtumisvaaran.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Aivan oikein, minulle tehtiin mangneettikuvaus Ortonissa v.2003 jolloin tämä lääkäri episodi tapahtui.


Miksi sinulle tehtiin kallon MRI-kuvaus Ortonissa? Mikä se sinun murtumalinjasi oli?

MRI ei ole kovinkaan hyvä väline murtumien etsimiseen.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

RockOla69 kirjoitti:
Oulunmies kirjoitti:NG:lla ei ollut merkittävää verenhukkaa. Sinun kuvaamasi omat vammat olivat huomattavasti vakavampia kuin NG:n.
Sinänsä hyvä huomio Oulunmies, mutta tietenkin hoitoalan ammattilaisena tiedät, etteivät verenhukka ja päävammojen vakavuus korreloi mitenkään keskenään! 8)

en nyt täysin ymmärtänyt pointtiasi? Massiivinen verenhukka yhdistettynä aivovammaan ei ainakaan paranna aivovamman ennustetta. Toistan; NG:n haavat, nirhaumat, murtumat, naarmut jne. eivät aiheuttaneet massiivista tai edes vuotosokkiin viittaavaa verenvuotoa. Tämä tiedoksi myös tuolle miss holmesille vai mikä se oli.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No konsta, etkö ole lukenut tarkkaan mikä oli syynä.

Kallon murtumalinja on oma asiani, mutta aivoruhjetta eikä muunkaanlaista aivovammaa minulla ei todettu!

Syynä oli siis selkärankareuma ja minulla kun selkäranka on hieman pidempi (ei sijaitse housuissa kev.) niin kuin sinulla, vaan lähtee ristiselästä jatkuen tuonne niskan ja kallon välimaille, niin samalla se kuvattiin koko ruppi, varpaista päälakeen, ei se sen enempää maksanut.

Ja kas vain, sieltä löytyivät ne kaikki vanhatkin vammat, kuten sen hetkinen varpaan nivelen murtumakohta, joka yleinen reumatapauksissa.

Pari vuotta aiemmin murtuneet kylkiluuni näkyivät kirkkaana kohtana kuvissa, ym., joten kyllä vaan niistä hyvin näkyivät vanhat vammani.

Kenties tämä sairauskertomus riittänee nikki konstalle ja tyydyttää hänen uteliaisuuttaan!?
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Miksi Nisse valehteli?

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:
Syynä oli siis selkärankareuma ja minulla kun selkäranka on hieman pidempi (ei sijaitse housuissa kev.) niin kuin sinulla, vaan lähtee ristiselästä jatkuen tuonne niskan ja kallon välimaille, niin samalla se kuvattiin koko ruppi, varpaista päälakeen, ei se sen enempää maksanut.
Homo Sapiens lajilla selkäranka loppuu kaularankaan ja vasta seitsemän nikaman jälkeen tullaan kalloon. Sori vaan, en tasenkaan usko sanaakaan, koska Otronissa ei edes ole neurologian poliklinikkaa tai alan erikoislääkäreitä.

Tämän palstan nimi on "miksi nisse valehteli", etkä korjannut sitä, vaikka myönsitkin, että otsikko on värjäävä. Tälle palstalle sopisi paljon paremmin nimeksi: miksi Hessu valehtelee. Silloin otsikkokaan ei olisi pielessä.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
Vastaa Viestiin