Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Kartsa68 kirjoitti:Kun tämä lääketieteellinen ihme (Nils Gustafsson) edes jotain jostain muistaa, kannattaa niitä pohtia. Kai nuo onkimiehet olisi voinut aiemminkin kertoa, kuin vasta kuulusteluissa armon vuonna 2004. Ainakin itse olisin kertonut, jos kaverini olisi tapettu. Tai sitten se muisti siellä vain siltä osin lenteli korvien väliin kun alkaa olemaan koivet kusessa.
Ihan totta, tuollaisen kyllä luulisi jäävän muistiin ihan tuoreeltaan kun viitekehys on kuitenkin niin vakava ja kaikenlaisista ulkopuolisista on ainakin 60-luvulla kovasti kyselty. Toisaalta jos haluaisi keksiä jonkun jutun sekoittamaan pakkaa tai ohjaamaan epäilyjä muualle, niin miksi kertoa aivan mitäänsanomaton tarina parista kalastajasta? Gustafssonhan kertoi jutun aika myöhäisessä vaiheessa joten looginen selitys voisi olla valemuisto, joka on syntynyt tarpeesta antaa kuulustelijoille edes jotain uutta, kun niin kovasti tivaavat.
Hässäkkä paikalla on varmasti ollut melkoinen. Mutta yksi keskeisimpiä ja mahdollisesti ratkaiseva tekijä on silti: mistä poliisi sai vihkoonsa NG:n nimen ja syntymäajan. Sahakangas on ainoa tiedossa oleva, joka todistuksensakin myötä olisi voinut nämä paikalla antaa.
En kyllä jaksa uskoa että tieto olisi Sahakankaalta peräisin, hänhän ei koskaan väittänytkään tuntevansa Gustafssonia kovin läheisesti. Vai kuinka monen seurustelukumppanisi kanssa samoissa piireissä pyörineen, vain ulkonäöltä tutun tyypin syntymäajan muistaisit tuosta vaan? Itse olen saanut tyttöystäviltäkin satikutia samasta aiheesta :lol: Gustafssonkaan ei tunnu kovin uskottavalta lähteeltä, puolitajuton tai sellaista teeskentelevä voisi ehkä örähdellä etu- ja sukunimen mutta syntymäajan antaminen vaatii jo selkeää kommunikointia ja poliisimies tuskin unohtaisi tuollaista "pikkuseikkaa"...
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Ei kait siinä tarkkaa syntymäaikaa annettu, vaan ainoastaan synnyinvuosi, tehkäätten ystävällisesti ja korjatkaa, jos olen väärässä.

Muistaakseni kuitenkin jompi kumpi poliiseista muisteli saaneensa tietää nimen rekisterinumeron perusteella, mutta ei sekään tunnu oikein uskottavalta, sillä ei sitä niin nopeasti olisi pyhänä ARK:sta saanut ja varsinkaan, kun pyöriä oli kaksi ja kuskeja kans.

Joku paikalla ollut on Gussen tunnistanut ja sen mukaan Gösta on nimen vihkoonsa piirtänyt.

Mistä sitä tietää, kuinka tunnettu Gusse on kylillä ollut, sillä kyllä motukalla on päässyt siihen aikaan mukavasti myös Oittaan kiskalle limua juomaan ja tupakkia vetämään, sekä uhoilemaan, että otetaanks matsi, otetaanks matsi.

Silloin nimi jää mieleen, vaikka nimi ei olisikaan Jari Tervo!

No jospa joku ottikin haasteen vastaan ja tuli sitten 5.6.60 yöllä, otti matsin, tuhoten siinä samalla muutaman viattoman nuoren elämän.

Avatar
Hovimestari
Martin Beck
Viestit: 754
Liittynyt: To Syys 03, 2009 10:51 pm

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

Hessu52 kirjoitti:Ei kait siinä tarkkaa syntymäaikaa annettu, vaan ainoastaan synnyinvuosi, tehkäätten ystävällisesti ja korjatkaa, jos olen väärässä.
Oikeassa olet, tsekkasin tuon kuvan ja pelkkä syntymävuosihan siinä. Oli vaan jotenkin jäänyt päähän että olisi tarkka syntymäaika.

Pelkän syntymävuoden olisi Sahakangas saattanut muistaakin - ainakaan itse en tuonikäisenä muistanut tarkkoja syntymäaikoja kuin ehkä ihan lähimmiltä kavereilta, syntymävuodet taas olivat "ulkopiiristäkin" aika hyvin tiedossa koululuokkien, kutsuntojen jne. perusteella ja muutenkin tärkeää tietoa esim. tarvittaessa hakumiestä :lol:
Muistaakseni kuitenkin jompi kumpi poliiseista muisteli saaneensa tietää nimen rekisterinumeron perusteella, mutta ei sekään tunnu oikein uskottavalta, sillä ei sitä niin nopeasti olisi pyhänä ARK:sta saanut ja varsinkaan, kun pyöriä oli kaksi ja kuskeja kans.
En tiedä tarkkaan v. 1960 käytännöistä, mutta luulisi että poliisi kyllä saa rekkaritiedot nopeammin kuin tavallinen kansalainen, oli arki tai pyhä.
Joku paikalla ollut on Gussen tunnistanut ja sen mukaan Gösta on nimen vihkoonsa piirtänyt.

Mistä sitä tietää, kuinka tunnettu Gusse on kylillä ollut, sillä kyllä motukalla on päässyt siihen aikaan mukavasti myös Oittaan kiskalle limua juomaan ja tupakkia vetämään, sekä uhoilemaan, että otetaanks matsi, otetaanks matsi.
Voi olla kyse näiden yhdistelmästäkin, eli Lönnberg on saanut poikien tiedot ARK:lta ja joku paikallinen on osannut yhdistää pojat pyöriin: "Joo mä näin ne eilen kiskalla, se iso ajo tolla aajiiässällä ja pienemmällä oli toi ämtseta"

Itse kyllä epäilen että tieto on tullut jollain niin rutiininomaisella tavalla, ettei se ole jäänyt poliiseille mieleen. Taaskaan en tiedä v. -60 käytännöistä, mutta itse kun olen poliisia auttanut jossain paljon pienemmissäkin asioissa, niin aina on otettu omatkin tiedot ylös. Jos joku olisi paikanpäällä ilmoittanut Gustafssonin tuntevansa niin vaikea uskoa että asia olisi jätetty siihen...
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

En usko lyöntivälineenä käytetyn pakoputkea, sillä kyllä jo sen aikaisilla välineillä olisi havaittu, että lyntiaseena oli käytetty laakeapintaista astaloa.

Putki olisi jättänyt luuhun puolikuunmuotoisen iskujäljen, joka olisi taatusti erottunut luusta.

Uskon astalona käytetyn samaa kiveä, jolla pojat löivät telttakepit kiinni, sillä siinähän se on lepäillyt sopivasti noukittavana surmatöihin.

Ettei olisi ollut peräti liian kutsuvasti?

Kenellä muuten olikaan musta kynsi, eli oliko sormi jäänyt luun ja kiven väliin?

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Hessu52 kirjoitti:En usko lyöntivälineenä käytetyn pakoputkea, sillä kyllä jo sen aikaisilla välineillä olisi havaittu, että lyntiaseena oli käytetty laakeapintaista astaloa.

Putki olisi jättänyt luuhun puolikuunmuotoisen iskujäljen, joka olisi taatusti erottunut luusta.

Uskon astalona käytetyn samaa kiveä, jolla pojat löivät telttakepit kiinni, sillä siinähän se on lepäillyt sopivasti noukittavana surmatöihin.

Ettei olisi ollut peräti liian kutsuvasti?

Kenellä muuten olikaan musta kynsi, eli oliko sormi jäänyt luun ja kiven väliin?
Kyllikki Saaren tapauksessa pystyttiin vielä parinkymmenen vuoden jälkeen sulkemaan kiven pois mahdollisena tekovälineenä. Vammat olivat niin rajuja ja sen tyyppisiä, että ne oli aiheuttanut jokin rautaesine, todennäköisesti putkenpätkä. Bodomissa ei ilmeisesti ole voitu vetää näin tarkkoja johtopäätöksiä?

(Ohvia on, kuuluisi vamma-keskusteluun)

Mickey
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:56 pm

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Mickey »

Se millään pakoputkella ketään tappanu. Irrotti kiertokangen moottorista ja sillä jakeli täsmäiskuja kalloon.
Sitten kaikessa rauhassa, kasasi moottorin uudestaan.
Kukaan ei vain älynnyt avata moottoria ja verrata iskukohtia kiertokankeen.
On se ollu ovela tappaja.

Susiposki
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 26, 2009 6:50 pm

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Susiposki »

Onko jokin media yrittänyt selvittää, missä moottoripyörät nykyään ovat: romutettuja-jossain liiterin nurkassa-tai vielä käytössä?
Jaa miksi pitäisi tutkia: ihan mukavahan juttu lehteen saataisiin. Kai niiden historia selviää joistakin rekistereistä?

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja dazu »

Minua kiinnostaa itse moottoripyöriä enemmän Sepon moottoripyörän rekisterikirja. Jos se tulisi jostain jäämistöstä, tai keräilijältä esiin, niin se voisi jopa johtaa murhaajan luo.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1530
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Tessu »

ARK perustettiin vasta 1966, ja aika vaikea voi olla selvittää missä mootoripyörät nykyään menee...vielä vaikeampi voi olal saada mitään vanhoja papereita.
Pitäisi tietää mikä on myyty minnekkin ja kuka taas sen jälkeen hoidellu ja minne,ihmisiä kuollu välistä ja varmaan romutettu kuten monet muutkin pyörät tai sitten jopa museorekisterissä eripapruilla kun omia ei ole ollu.
Ja mitä pidemmälle tahtois tonkia alkaa se maksaakkin jossain vaiheessa,olishan se kiva löytää sellanen mutta aika harvinaista.
Aukkoja on aika paljon vanhojen ajoneuvojen tiedoissa,nykyäänkin voi näkyä että auton omistaa se ja se tai kuolinpesä mutta...auto myyty jonnekkin katsastamattomana tai jopa romutettu ja on vaan tiedot jääny roikkumaan kun ollu ns.hälläväliä omistaja ja omistajakin jo kuollu,noin voi olla käyny siihen aikaankin.

Joosua
Adrian Monk
Viestit: 2910
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Joosua »

dazu kirjoitti:
Ke Heinä 22, 2020 8:33 pm
Minua kiinnostaa itse moottoripyöriä enemmän Sepon moottoripyörän rekisterikirja. Jos se tulisi jostain jäämistöstä, tai keräilijältä esiin, niin se voisi jopa johtaa murhaajan luo.
Kumpaakaan moottoripyörää ei tekijä paikalta vienyt. Joten pyörä jäi ilmeisesti omaisten haltuun.

Voitko kertoa miksi olisi oletettavaa että ko moottoripyörän löytyminen voisi johtaa murhaajan luo?

Itse voisin ajatella että jos pyörä olisi paikalta hävinnyt, siis kauas eikä lähipusikkoon, niin se viittaisi tietenkin enemmän ulkopuoliseen tekijään ja silloin sitä kannattaisi etsiä. Nythän moottoripyöristä kumpikaan ei ollut kadonnut joten ryöstömotiivikaan ei ole todennäköinen.

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1530
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mutta...tuohon aikaan ei joka pojalla ollutkaan moottoripyörää eikä kaikki sellaista osannu ajakkaan,jos tekijä oli ulkopuolinen tuskimpa otti pärisevää Jawaa alle ja lähtis pakoon,sellanen kyllä herättää koko kylän ja varmasti on jokaisen pikkupojan ja vähän isommankin mielenkiinnon kohde kun sellanen saapuu jonnekkin,siihen aikaan tuommosen pyörän tutkiminen oli helppo juttu ja yhdistäminen johonkin tapahtuneeseen,ei sillon hylättyjä pyöriä löytyny sieltä täältä ja aina ne olis kiinnostanu muitakin.
Että pyörien paikan päältä löytyminen ei oikein todista mitään,monessakin henkirikoksessa olis ollu joku ajolaite käytettävissä mutta tekijä ei ole käyttäny kun on pelänny kiinni jääntiä.

Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1386
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Jawaa???
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1530
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin mikä lie sitten oli pyörien merkki joku tuolla Jawastakin puhui...mutta se merkityksetöntä moottoripyörä on aina pitänyt sellaista ääntä ja varsinkin tuohon maailmanaikaan että varmasti joku sen olisi havainnut jos sellaisen olis varastanu.
Jopa tänäpäivänä jos joku tuolla yöllä kurvailee jää jonkun mieleen,eriasia voiko nähdä mitään tärkeää.

Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4658
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Poikien moottoripyörät. ( ketju 2 )

Viesti Kirjoittaja dazu »

Joosua kirjoitti:
Ma Loka 19, 2020 9:42 am
dazu kirjoitti:
Ke Heinä 22, 2020 8:33 pm
Minua kiinnostaa itse moottoripyöriä enemmän Sepon moottoripyörän rekisterikirja. Jos se tulisi jostain jäämistöstä, tai keräilijältä esiin, niin se voisi jopa johtaa murhaajan luo.
Kumpaakaan moottoripyörää ei tekijä paikalta vienyt. Joten pyörä jäi ilmeisesti omaisten haltuun.

Voitko kertoa miksi olisi oletettavaa että ko moottoripyörän löytyminen voisi johtaa murhaajan luo?

Itse voisin ajatella että jos pyörä olisi paikalta hävinnyt, siis kauas eikä lähipusikkoon, niin se viittaisi tietenkin enemmän ulkopuoliseen tekijään ja silloin sitä kannattaisi etsiä. Nythän moottoripyöristä kumpikaan ei ollut kadonnut joten ryöstömotiivikaan ei ole todennäköinen.
Missäs kohtaa olen sanonut, että moottoripyörän löytyminen vois johtaa murhaajan luo? Mahtaakohan lukemisen kanssa olla nyt jotain vaikeuksia?
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden

Vastaa Viestiin