Totta vai tarua? Vääristelyt kautta aikojen

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:
Yleensä aivovamman saanut ihminen kuolee, jos hän ei saa tehohoitoa heti vammauduttuaan. Hän on tehohoitoa vaativa potilas jolle ensimmäiset tunnit vammautumisesta ovat elintärkeitä.
Tarkoitat tässä ilmeisesti teho-osastoa? 1960 tehohoito oli varmaankin olemassa, tosin sitä ei vielä 1960 kutsuttu sillä nimellä. Suomeen tuli ensimmäinen tehohoidon yksikkö vasta 1964, Töölön sairaalaan sellainen perustettiin järjestyksessä toisena, 1966.

Tämä tieto _______:lta:(siis viivalta)
Teho-osaston toiminta käynnistyi Töölön sairaalassa marraskuussa 1966 professori Pentti Rokkasen aloitteesta, ja osasto oli järjestyksessään toinen teho-osasto Suomessa kahta vuotta aiemmin perustetun Lastenklinikan teho-osaston jälkeen.

Esittämäsi "asiantuntijatieto" on enemmän ja vähemmän potaskaa, joten joudun antamaan virtuaalisen, ankaran rangaistuksen: Lenin rintamerkki katsotaan välittömästi menetetyksi ja lisäksi joudut käymään aivovammoista kertovilla sivuilla tarkistamaan tietosi. Lopuksi sinun on korjattava tuo virheellinen väitteesi, että aivovammapotilas kuolee, jos ei pääse välittömästi tehohoitoon.
Viimeksi muokannut konsta, La Tammi 12, 2008 9:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:.....

Yleensä aivovamman saanut ihminen kuolee, jos hän ei saa tehohoitoa heti vammauduttuaan.
....
Tuo awan toteamus kuuluu tässä sarjassa Vääristelyt kautta aikojen TOP 5 ryhmään ja siinä numeroksi 1. :? :) 8) :x :P :cry:

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Aivan totta - aivovammapotilas ei todellakaan aina kuole ilman hoitoa.

Kirjoitukseni oli ehkä hieman huonosti muotoiltu - mutta tarkoitin tietysti tuon kaltaista " aivovammaa" joka oireiden perusteella juuri Gustafssonilla epäiltiin olevan.

Eli - niin vakavan aivovamman saanut ihminen, joka on tajuttomana tuntikausia ja muistamattomana päiviä - kuolee jos ei saa hoitoa ja sen on oltava tehokasta.

Jos sana tehohoito on kielletty niin kätetään nyt sitten vaikka tätä termiä - tehokasta hoitoa. Mutta Gustafsson ei tainnut saanut minkäänlaista hoitoa aivovammaansa.

Toki - lievä aivovammahan se aivotärähdyskin on ja se ei nykytiedon mukaan vaadi muuta hoitoa kuin normaalia elämää - voinnin mukaan.

Tuolloin -60 aivotärähdyksen saanutta kehoitettiin vain lepäämään ja sitten taas lepäämään. Gustafssonia makuutettiin puhtaissa lakanoissa - oikein sairaalan vuodeosastolla. Ja tuo hoito vain pitkitti aivotärähdyksen oireita.

Konsta ja Sariola - teillä vain on vaikeuksia ymmärtää sitä, että Gustafssonilla todetut vammat ja "oireet" ovat voimakkaasti ristiriidassa. Joku toinen voisi todeta, että ne ovat lääketiteellinen mahdottomuus.

Tuo on konstan mainitsema ->

" Lisäksi oli muistaakseni jalkapohan heijastumasta päätelty, että se ei ollut ihan normaali ja kirjattiin muistaakseni epävarmaksi indikaatioksi."

Todellakin "ei - oikeasti tajuttomalle" tehdyt Babinski-testit voivat todellakin olla vähän epävarmoja. :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Awa, jos tuolla luulet saavasi prinikkasi takaisin, niin ei onnistu. Et oikestaan sano mitään tuossa viestissäsi, eli mikä oli pointtisi?

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

^^Konsta - laita tuon kaltaiset viestisi minulle vaikka yv nä, koska ne ei vie keskustelua mihinkään suuntaan eikä kiinnosta ketään.

Vastaisin sinulle - että yritän vain kirjoittaa ja tarkentaa kirjoituksiani niin, että kaikki ne ymmärtää oikein. Joskus muotoilen asioita väärin ja sen myönnän - sitä tapahtuu ja se on valitettavaa. Mutta yritän tarkentaa ja parantaa tekstejäni tulevaisuudessa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

No, Awa, myönnettäköön, että tuo meni jo parempaan suuntaan. Ja prinikankin saat takaisin, jos lakkaat esiintymästä asiantuntijana ja varman tiedon haltijattarena.

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:Aivan totta - aivovammapotilas ei todellakaan aina kuole ilman hoitoa.
...............
Kirjoitukseni oli ehkä hieman huonosti muotoiltu -
Todellakin "ei - oikeasti tajuttomalle" tehdyt Babinski-testit voivat todellakin olla vähän epävarmoja. :D
Tuosta ylläolevasta voi päätellä, että awa ei ole näissä "sairaus-asioissa" mikään erityinen asiantuntija. Hän sekoittaa jo perusasioita keskenään.

Toinen johtopäätös on, että hän sekoittaa myös selviä tosiasioita hämmästyttävällä tavalla keskenään ymmärtämättä koko asiaa. Järkevä looginen päättely ja esittäminen ontuu pahasti.

Sairaalaan tuotaessa ja sen jälkeen NG ei luonnollisesti ollut enää tajuton, vaan hänellä oli alentunut tajunnan taso ensiavun antaneen lääkärin arvion mukaankin. Tämä lääkäri, tuolloin amanuenssi, oli oikeudessa todistamassa. Siis sairaalassa tehtyjen testien aikana NG ei ollut enää tajuton. Vaikka sairaalassaolon aikana oli potilaalla vielä muistiaukko, niin se on eri asia. Se ei ole sama asia kuin tajuttomuus.

Sen verran olen lukenut alan kirjoituksia, että tiedän, että muistiaukon pituuden mukaan arvioidaan ja määritellään aivovamman vakavuusastetta. Aivospesialisti Tenovuon mukaan kysymyksessä on ollut "keskivaikea aivovamma". Sieltä muistuu mieleen myös Tenovuon arvio, että keskivaikeasta aivovammasta noin puolet paranee oireettomiksi.

Hessu52 jossakin kyseli, että missä on mainittu, että NG:llä oli aivoruhje. - Niin oli kirjoitettu potilaskorttiin diagnoosiksi, tosin käyttäen vastaavaa lääketieteellistä termiä. Tämä ilmenee asiakirjoista kun tarkkaan lukee. Ne röntgenkuvat, joiden perusteella kallonpohjan murtuma on määritelty aikoinaan, ovat kadonneet. Niitä ei ole enää käytettävissä. Siitä on väärin tehdä sitä johtopäätöstä, että kallonpohjan murtumaa ei ole ollut, koska sitä osoittavat röntgenkuvat ovat kadonneet. Kyllä sen ajan lääkärit ovat osanneet tulkita röntgenkuvia aivan oikein. Heitä on turha epäillä.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Sairaalaan tuotaessa ja sen jälkeen NG ei luonnollisesti ollut enää tajuton, vaan hänellä oli alentunut tajunnan taso ensiavun antaneen lääkärin arvion mukaankin. Tämä lääkäri, tuolloin amanuenssi, oli oikeudessa todistamassa. Siis sairaalassa tehtyjen testien aikana NG ei ollut enää tajuton. Vaikka sairaalassaolon aikana oli potilaalla vielä muistiaukko, niin se on eri asia. Se ei ole sama asia kuin tajuttomuus.

Sen verran olen lukenut alan kirjoituksia, että tiedän, että muistiaukon pituuden mukaan arvioidaan ja määritellään aivovamman vakavuusastetta.
Ai - sairaalaan tuotaessa ei Gustafsson ollut enää tajuton - näinhän varmasti olikin.

Mutta mikä ihmeen tila se siitä sitten jatkui normaalilla vuodeosastolla - jossa sen enempää taju kuin muistikaan ei palannut ?

" Oliks se torstai kun heräsin ? "

Sariola, kun kerrot että -> "Sen verran olen lukenut alan kirjoituksia, että tiedän, että muistiaukon pituuden mukaan arvioidaan ja määritellään aivovamman vakavuusastetta."

Kerro Sariola, lukeneena ihmisenä - mikä ihme sai Gustafssonin heräämään vasta torstaina ?

Vammojensa puolestahan hän ei ollut enää edes tajuton silloin, kun hänet tuotiin sairaalan ensiapuun ja sieltä hänet siirrettiin vuodeosastolle lepäämään.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voi voi Sariolaa, kun noin awaa asiattomasti riepottelee ja haukkuu asiantuntemattomaksi.

Itseään hän pitää pätevänä asiantuntijana, kun on lukenut lääkärinkirjaa.

Itse olen käynyt Punaisenristin ensiapukurssit 1,2,ja kolmosen, sekä kertauskurssit, joten tiedän mitä onnettomuustilanteessa uhrille pitää tehdä, kenestä uhrista aloittaa, järjestää asiat niin, ettei esim. auto-onnettomuudessa tapahdu enää lisää onnettomuuksia ym.

Silti en pitäisi itseäni minään asiantuntijana, vaikka uskoisin saaneeni oppia enmmän SPR-ensiapukurssit käytyäni, kuin Sariola omissa lääkärileikeissään.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:
Mutta mikä ihmeen tila se siitä sitten jatkui normaalilla vuodeosastolla - jossa sen enempää taju kuin muistikaan ei palannut ?

.
Pakko antaa taas Awalle huomautus, nimittäin ei ollut olemassa muita kuin normaaleja vuodeosastoja. Käsitin, että tämän läksyn olisit jo oppinut.

Sinä Awa et yksinkertaisesti tiedä, kuinka NG:tä hoidettiin. Mutta jotakin kertoo sekin, että heti seraavana aamuna oli selkäydinpunktio - lääkärit olivat tehtäviensä tasalla - vaikka oli pyhäpäivä.

No punasoluja ei ollut paljoa, mutta valkosolujen määrä selkäydinnesteessä oli poikkeuksellisen korkea.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kuten konsta tietänet, niin sehän on aivan normaalia, että selkäydipunktiossa (lumbaalipunktio) aina verta irtoaa jonkin verran, mutta noiden veriarvojen määritys ei ole mitenkään tarkkaa.

Koe on sinänsä paskamainen, varsinkin jos sen suorittaa amanuenssi, jolta ylilääkäri kysyy potilaan kuullen, "oletko tätä ennen tehnyt"?

Siihen amanuenssi sitten vastaa, että: "En, mutta olen nähnyt, kuinka se tehdään".

"Joskushan se ensimmäinen kertakin on tehtävä, joten aloitetaan tästä", sanoo ylilääkäri.

Siinä sitten amanuenssi vapisevin käsin yrittää pökätä vapisevan potilaan selkärankaan piikkiä ja arvaahan sen, että homma menee munille, jopa niin monesti, että ylilääkäri vaihtaa rangan niveltä ja ottaa kokeen itse.

Mikään ei myöskään nostata hikeä otsalle niin herkästi, kun kuulee tiettyjen hoitokärryjen kitisevän ja kilievän käytävällä, sen merkiksi, että kohta sitä selkärankaa taas rassataan. "Nimimerkki asian monasti kokenut".

Ja tuo tarina on tosi, sekä sekin vielä, että se tapahtu hieman huhtikuussa, vuonna 1969.

Lupaa ei minulta kyselty ja mitäpä sitä kyselemään, kun homma olisi tehty joka tapauksessa, että silleen.

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Heh, vähän samoja kokemuksia. Minua pistettiin selkäytimeen järkyttävissä synnytyskivuissa, venäläinen lääkäriharjoittelija joka sanoi kovaan ääneen itkuiselle, raivoisalle ja kipuiselle kouristelevalle Lokalle: "ala heilu sina nainen, kun nyt pistan ja kun liikut, sina halvaantu. Jos jalka mene tunnoton, sano heti minalle." Loka potkaisee lääkäriä. "Ala hyva nainen potkase enaa minua, mina pistaa sinulle hoitaja pitamaan kiinni, mina olla laakari joka vie kipu pois." Kipu ei mennyt pois, mutta nyt jo naurattaa. Silloin ajattelin että tämä on nyt tässä ja viimeistä kertaa.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti: Ja tuo tarina on tosi, sekä sekin vielä, että se tapahtu hieman huhtikuussa, vuonna 1969.
No tuo tarina on helppo uskoa, vaikkei silloin lääkäriharjoitelijat enää olleetkaan nimitykseltään amanuesseja. Itsellä on samanlainen kokemus epiduraalialueelle tunkeutumisesta. Taju lähti ihan oikeasti.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti: Pakko antaa taas Awalle huomautus, nimittäin ei ollut olemassa muita kuin normaaleja vuodeosastoja. Käsitin, että tämän läksyn olisit jo oppinut.
.
Muistelen, että juuri sinä konsta olet pontevasti kertonut kuinka Gustafsson siirrettiin parin päivän jälkeen neurologiselle osastolle ?

Mutta jos ei ollut muita kuin normaaleja vuodeosastoja - niin ehkä "tajunnan tasoltaan" häiriintynyttä Gustafssonia vain kärräiltiin, vaihtelun virkistämiseksi - ympäri sairaalaa.
Viimeksi muokannut awa, Ma Tammi 14, 2008 1:52 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti: ......

Mutta mikä ihmeen tila se siitä sitten jatkui normaalilla vuodeosastolla - jossa sen enempää taju kuin muistikaan ei palannut ?

" Oliks se torstai kun heräsin ? "

Sariola, kun kerrot että -> "Sen verran olen lukenut alan kirjoituksia, että tiedän, että muistiaukon pituuden mukaan arvioidaan ja määritellään aivovamman vakavuusastetta."

Kerro Sariola, lukeneena ihmisenä - mikä ihme sai Gustafssonin heräämään vasta torstaina ?

Vammojensa puolestahan hän ei ollut enää edes tajuton .......
Jaa, että mikä tila? Taisi lääkäri nimittää sitä "Stupor-tilaksi". Ei todellakaan ollut tajuton sairaalaan tuotaessa, vaan hänen tajunnan tilansa oli alentunut. Hän saattoi örähdellen yrittää antaa vastauksia lääkärin mukaan. Jo tiistaina äiti sai tavata poikaansa sairaalassa, mutta aluksi NG luuli äitiään poliisiksi. Siis oli vielä sekava, mikä kuuluu aivovamman tunnettuihin oireisiin. Sitten hän tunnisti äitinsä ja keskusteli melkoisen järkevästikin hänen kanssaan. Vaikka onkin tajuissaan ja keskustelee, niin myöhemmin sillä kohtaa voi hyvinkin olla muistiaukko. Tällainen on siis täysin mahdollista. Tätä ilmiötä awa ei taida ymmärtää vaikka tämän hänelle kertookin. Muistiaukko ja tajuttomuus eivät ole sama asia. Henkilö voi hyvinkin olla tajuissaan ja keskustella, mutta silti sillä kohdalla voi myöhemmin olla muistiaukko. Tämä on faktaa. Sen muistiaukon pituutta en mene arvioimaan - tehköön sen asiaan perehtyneet lääkärit. Tuota täydellistä pitkää muistiaukkoa lääkärit olivat kyllä ihmetelleet, mutta Tenovuo piti sitä aivan normaalina ja asiaankuuluvana, eikä mitenkään poikkeuksellisena. Tenovuo myös kehotti luottamaan aikalaislääkärien diagnoosiin ja menettelyyn - hän piti heitä hyvin pätevinä. Minä arvelen Tenovuon osuneen aivan oikeaan. Se on todennäköistä, vaikka itse en asiantuntija olekaan.

Vastaa Viestiin