Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Blackman
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 6:42 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Blackman »

Kyllä tuolla hoitoajalla, tai sen pituudella, tuntuu olevan merkittävä vaikutus.

Etkös sinä Sariola ole juurikin vedonnut noihin hoitoaikojen pituuteen kun olet vammojen vakavuutta puolustellut?

Päättäisit nyt, että onko niillä hoitoaikojen pituudella väliä vai ei.
Jos se en ollut minä ja jos se et ollut sinä, niin oliko se joku kolmas?
Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Blackman kirjoitti:Kyllä tuolla hoitoajalla, tai sen pituudella, tuntuu olevan merkittävä vaikutus.
.
Pitkä hoitoaika voi johtua senaikaisesta hoitokäytännöstä. Toisaalta silloinkin tapahtui vakavia loukkaantumisia, mitkä vaativat makuuttamista. Jos päättelee niin, että pitkä makuuttaminen merkitsee auutomaattisesti lieviä väärin hoidettuja vammoja, metsään mennään.
Pasilan mies.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja awa »

Matlock kirjoitti:Toisaalta silloinkin tapahtui vakavia loukkaantumisia, mitkä vaativat makuuttamista. Jos päättelee niin, että pitkä makuuttaminen merkitsee auutomaattisesti lieviä väärin hoidettuja vammoja, metsään mennään.
Kyllä - silloinkin -60 tapahtui vakavia loukkaantumisia, mutta hoidettiinko vakavasti loukkaantuneet aina ensin tavallisella vuodeosastolla, tupakansavussa? Ja hoitiko heitä ensimmäisenä harjoittelija?

Tässä on hyvin erikoinen ristiriita siihen käsitykseen, että Gustafsson olisi ollut tulovaiheessa mitenkään vakavasti loukkaantunut, edes tuon aikaisen mittapuun mukaan.

Gustafsson siirrettiin neurokirurgiseen klinikkaan ilmeisesti siitä syystä, että pojan muisti toipuisi. Mitään selittävää syytä muistamattomuuteen ei aivoista kuitenkaan löytynyt. Ei silloin - eikä nyt uusimmissakaan tutkimuksissa. Siis selittäviä vammoja ei ole löytynyt.

Potilas toipunut hyvin, ainoastaan muistamattomuus oli totaali - sanottiin sairaalasta. Muistamattomuus Gustafssonilla oli jopa niin totaali, että ei hypnoosissakaan muistanut kaikkea. Elokuvankirkkaasti hän kertoi tapahtumia, mutta vastasi johonkin hypnoraattorin kysymykseen tottuneesti - "että sitä mä en muista". Näin hypnoosissakin esiintyi muistamattomuutta.

- hymm -
Viimeksi muokannut awa, Ma Marras 28, 2011 1:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

Minä voisin osallistua tähän pitkään Gustafssonin vamma keskusteluun ja puuttua tuohon pitkään sairalaan toimittamis aikaan. Kirjattiin saapuneeksi sairaalaan vasta iltapäivällä.

Josko nuo kaksi sormea olikin potilaan voiton merkki pääsimpä viimeinkin hoitoon. Tuolloin ei ambulanssi henkilöstö laittanut potilasta ensihoitoon tiputukseen.

Teko ajasta tuolloin oli kulunut jo liki 12 tuntia, hoito henkilöstö ei kerro tuosta seikasta mitään, on mahdollista, että NG sai vammansa useita tunteja myöhemmin mitä toiset retkeläiset.
Blackman
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 6:42 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Blackman »

Matlock, tuo mitä kirjoitin oli lähinnä Sariolalle, joka joka käänteessä on vetoamassa noihin hoitoaikoihin ja nyt sitten kirjoitti, ettei niillä hoitoaikojen pituudella olekkaan merkitystä.
Jos se en ollut minä ja jos se et ollut sinä, niin oliko se joku kolmas?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Blackman kirjoitti:Kyllä tuolla hoitoajalla, tai sen pituudella, tuntuu olevan merkittävä vaikutus.

Etkös sinä Sariola ole juurikin vedonnut noihin hoitoaikojen pituuteen kun olet vammojen vakavuutta puolustellut?

Päättäisit nyt, että onko niillä hoitoaikojen pituudella väliä vai ei.
Tottakai on niillä merkitystä. Olen ollut aina samaa mieltä. Minusta näyttää, että v.1960 on hoitoaika ollut oikein sopiva sen ajan normien mukaan. Nykyaikana se olisi todennäköisesti lyhyempi, mutta ei radikaalisti. Sillä mielikuvituksessa suoritetulla mielivaltaisella hoitoajan lyhennyksellä, johon arvion esittäjällä ei ole riittävää pätevyyttä, ja joka voi mennä pieleen, ei kannata lähteä perustelemaan yhtään mitään. Todetaan vain se todellinen hoitoaika, noin 18 vuorokautta, ja se riittää. Lisähuomautuksena voisi olla, että nykyaikana se voisi olla lyhyempi. Silti tuolla loppukaneetilla ei ole mitään merkitystä. Puhutaan todellisista hoitoajoista, se on viisaampaa. Jos yksi todistaja käräjäoikeudessa onkin puhunut "pitkästä hoitoajasta" ei se ole muuttunut yleiseksi totuudeksi. Eivät muut lääkärit ole ihmetelleet hoitoaikaa minun tietäääkseni. Hoitoaika vaikuttaa sopivalta.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Itse oli -60 luvulla pidemmän aikaa sairaalassa ja minut pidettiin siellä varmuuden vuoksi vielä viikon tarkkailussa, vaikka oli luvattu se, että pääsisin pois.

Joo ylilääkäri oli sitä mieltä, että "makaile nyt vaan kaikessa rauhassa, ei sinulla minnekään kiire ole".

Ainoa hyvä puoli hommassa oli, että erään toisen potilaan kanssa saimme "sairaala konjakkia" muutaman kupin päivässä, jotain koetta varten, en tiiä mikä koe oli kyseessä, mutta hyvää konjakki teki nuorelle pojalle, no 17 vuotiaalle kumminkin!

Ei taitaisi enää nykyään konjakkia saada?

Sitten tuolla muualla Matlock ihmettelee sitä, kun itse ihmettelin Gustafssonin kusemisia ja paskontamisia, että miksei niistä ole kirjauksia, niin tuolloin ollessani sairaalassa, hoitajat ja lääkärit aina ensi töikseen kysyivät suolen toiminnasta/toimimattomuudesta ja virtsalla käynneistäni.

Ne kirjattiin aina tarkkaan sinne papereihini, joten kyllä nuo kirjaamiset tärkeitä olivat, onkohan nuo kirjaamiset myös Nisukan kohdalla tehty?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja awa »

Laitetaanpa tuolta toisaalta tänne tuo Hessun viittaama keskustelu ja siihen myös minun vastaukseni. Oikeassahan Hessu on.
Hessu52 kirjoitti:Sitten tuolla muualla Matlock ihmettelee sitä, kun itse ihmettelin Gustafssonin kusemisia ja paskontamisia, että miksei niistä ole kirjauksia, niin tuolloin ollessani sairaalassa, hoitajat ja lääkärit aina ensi töikseen kysyivät suolen toiminnasta/toimimattomuudesta ja virtsalla käynneistäni.

Ne kirjattiin aina tarkkaan sinne papereihini, joten kyllä nuo kirjaamiset tärkeitä olivat, onkohan nuo kirjaamiset myös Nisukan kohdalla tehty?
Matlock kirjoitti:Vaippa sinne laitetaan eikä noita jätöksiä yleensä mihinkään kirjailla, jos siihen ei ole mitään erityistä syytä, kuten ehkä joissain suolistovaivoissa tms.

Eivät kaikki tajuttomat suinkaan koko ajan kuseskele ja paskantele.

Kyllä ne "jätökset" kirjataan potilaspapereihin - tai oikeammin WC -reissut, pissaamiset ja vatsan toiminta. Joskus niitä seurataan hyvinkin tarkasti. Potilaiden vatsan toiminta on merkittävä hoidon seurannan väline. Etenkin jos potilaan tajunnan taso on alentunut. Ja tässä tullaan edelleen siihen tosiseikkaan, että edes tuota ei ole Gustafssonin osalta toteutettu. Uskoisin kuitenkin, että poika on vatsansa käynyt toimittamassa sairaalassa ollessaan.

Potilaspapereihin olisi voitu kirjata vaikka seuraavasti:

Päivittäiset toiminnot:
Potilas toiminut istenäisemmin iltapäivällä kuin aamupäivällä. Käynyt suihkussa ohjatusti ja wc.ssä itsenäisesti. Vatsa toiminut. Kävellyt fysioterapuetin kanssa käytävällä... jne..


Sitten vielä tuo, että kyllä ne tajuttomat pissii ja ulostaa housuunsa, jopa todennäköisemmin, kuin hereillä olevat tai krapulaansa pois nukkuvat. Näin se menee.
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Navetanhajuinen kirjoitti:
Josko nuo kaksi sormea olikin potilaan voiton merkki pääsimpä viimeinkin hoitoon. Tuolloin ei ambulanssi henkilöstö laittanut potilasta ensihoitoon tiputukseen.
Oiskohan tuo V-merkki ollut ihan vaan, että "Venttiä tänne vähän äkkiä!"

Wikipedia:
"Ventti (savukemerkki).
Ventti (aikaisemmin tunnettu nimellä Boston) on savukemerkki, jota myydään Suomessa ainoastaan itsekäärittäväksi."


Eikös Boston ollut Nissen merkki ja telttapaikalta löytyi aski ym.? Mitenköhän se Nisse muistiaukossaan ja stupidor-tilassaan muisti vetävänsä röökiä?

No, jotkut asiat eivät unohdu koskaan.



(kopio omasta aikaisemmasta viestistäni toisesta ketjusta)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti: ..... Joo ylilääkäri oli sitä mieltä, että "makaile nyt vaan kaikessa rauhassa, ei sinulla minnekään kiire ole".

Ainoa hyvä puoli hommassa oli, että erään toisen potilaan kanssa saimme "sairaala konjakkia" muutaman kupin päivässä, jotain koetta varten, en tiiä mikä koe oli kyseessä, mutta hyvää konjakki teki nuorelle pojalle, no 17 vuotiaalle kumminkin!

Ei taitaisi enää nykyään konjakkia saada?

..... , hoitajat ja lääkärit aina ensi töikseen kysyivät suolen toiminnasta/toimimattomuudesta ja virtsalla käynneistäni.

Ne kirjattiin aina tarkkaan sinne papereihini, joten kyllä nuo kirjaamiset tärkeitä olivat, onkohan nuo kirjaamiset myös Nisukan kohdalla tehty?
Vai sai Hesukka konjakkia!? 8)

Eipä taida kukaan kirjoittajista päästä lukemaan sairaalan hoitotietoja. Ne ovat olemassa ja liitteenä asiakirjoissa.

7. Hoitotiedot Gustafssonista vuodelta 1960; HYKS, SPR:n sairaala, liite 12 sivut 4-28.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Keksi Sariolakka minulle parempi nimi, kuin "Hessukka", muiostuttaa liikaa "Ressukkaa", joka täällä myös kirjoittelee, vaikka eipä tuo minua mitenkään häiritse, Sariolakka!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Keksi Sariolakka minulle parempi nimi, kuin "Hessukka", muiostuttaa liikaa "Ressukkaa", joka täällä myös kirjoittelee, vaikka eipä tuo minua mitenkään häiritse, Sariolakka!
Tein tuon tarkoituksella, jotta Hessu huomaisi, kuinka törkeän rumaa ja alatyylistä on tehdä tuollaisia nimiväännöksi.
Julperi
Neuvoja-Jack
Viestit: 515
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 10:21 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Julperi »

Ottamatta nyt kantaa syyllisyyteen/syyttömyyteen ja muistiaukkoihin,niin kyllähän juttu on niin että jos saisimme nähdä uhrien kuvat ja ne laitettais vierekkäin henkiin jääneen kuvan kanssa olis vammat yhdellä aika vähäiset muihin verrattuna.
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Julperi kirjoitti:Ottamatta nyt kantaa syyllisyyteen/syyttömyyteen ja muistiaukkoihin,niin kyllähän juttu on niin että jos saisimme nähdä uhrien kuvat ja ne laitettais vierekkäin henkiin jääneen kuvan kanssa olis vammat yhdellä aika vähäiset muihin verrattuna.
Asia on juuri näin kuten kiteytit osuvasti Julperi.

Harmillista, että saatavilla on vain yhden henkilön sairaalakuvat rajun kolmoismurhan jälkeen - siloposkisessa naamassa ainakaan ei toden totta näy tuosta hirmutyöstä jälkeäkään.

Netistä (mm. rikostutkinta jenkkisivuilta) kyllä löytyy samantyyppisiä kuvia vammoista kuin Bodom uhreilla asiakirjojen mukaan on ollut. Niitä olen itsekin vertaillut ja ei voi muuta kuin ihmetellä.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Näin toteaa myös kasvo ja leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio, jonka edustamassa hoitoyksikössä hoidetaan vuositasolla yli 400 - kasvomurtuma tapausta.

"Kontio ei todistajana halua julkisesti ilmaista kantaansa Gustafssonin syyllisyydestä tai syyttömyydestä.

– Olen tutkinut potilasta ja todennut, että vammat ovat erilaiset kuin muilla uhreilla, mikä herättää kysymyksiä, hän muotoilee".


:roll: ?
Lukittu