Milloin ja miten Nisse pääsi pois teltasta?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

Merivuokko kirjoitti::oops:
Ei siellä liikkunut ulkopuolisia, olisi nähty.
:oops:
Dahlbyn porukka häippäsi vähin äänin ja Vesilaitoksella oltiin hyvin hiljaa.
Niinkuin OK sanoi,, näki Vesilaitoksen miehen.
Mutta ei näkeminen tee tekijää. :oops:
Haluatko Merivuokko viestittää, että juttu oli vähän Kytäjän tyyppinen :?: :?:
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
Merivuokko
Jane Marple
Viestit: 1004
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 7:26 pm

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

faku63 kirjoitti:
Merivuokko kirjoitti::oops:
Ei siellä liikkunut ulkopuolisia, olisi nähty.
:oops:
Dahlbyn porukka häippäsi vähin äänin ja Vesilaitoksella oltiin hyvin hiljaa.
Niinkuin OK sanoi,, näki Vesilaitoksen miehen.
Mutta ei näkeminen tee tekijää. :oops:
Haluatko Merivuokko viestittää, että juttu oli vähän Kytäjän tyyppinen :?: :?:
En, jokainen tapaus on oman tyyppisensä :oops:
Lähden siitä itse, että paikalla oli useampia kuin yksi, mutta yksi teki itse teon.
Parhaillaan radiossa on joku visailu, jossa kysytään minä vuonna tapahtui bodomin kolmoismurha. Vuodella heitti vastaus.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Yksi myöhäsyntyinen todistaja, Siv Jansson-Knuts, ilmaantui vasta 2000-luvulla todistamaan, kuinka hän oli nähnyt miehen pään kurkistavan ulos teltasta.

Tapauksesta on kulunut liian kauan. Eräiden tietojen mukaan jo noin klo 9 oli joku nuorimies (Blomqvist) nähnyt NG:n makaavan teltan päällä. Niinpä en usko tuon naisen nähneen teltasta ulos ryömimistä, vaan se lienee mielikuvituksen tuotetta. Muistot ja mielikuvitus ovat menneet sekaisin. Minä en pane mitään painoa tuolle todistukselle. Eri asia ovat ne, jotka ovat kertoneen tietonsa jo v. 1960, eli yli 40 vuotta aikaisemmin. Siinäkin yhteydessä ihmetyttää, miten poliisille ilmoitus meni niin myöhään, ja loukkaantunut päätyi sairaalaan vasta klo 14. Jotain kummaa viivyttelyä siinä on tapahtunut. Miksi?
Mata Hari
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:06 pm

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Voiko olla niin, että potilas on tuotu sairaalaan aikaisemmin, mutta varsinainen sisäänkirjaaminen on tapahtunut klo 14. Sisäänkirjaustekstihän voi sisältää sitten vaikka tiedon, että "potilas tuotiin poliklinikalle klo 12.00...." Eli tuo klo 14.00 voisi olla tulotekstien kirjaamisaika. Ja sitä varsinaista sisäänkirjauksen tekstiähän meistä ei lienee kukaan tiedä.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kun Valepukki Sariola väität minun lausuvan oletuksia totuutena, niin miten voit väittää, että joku olisi nähnyt Gussen makaavan teltan päällä ja jonkun nuoren pojan hänet havainneen, n. klo 09.00.

Älä väitä tuollaisia asioita tosiksi, kun ei ole mitään todistetta, että teltan päällä n. klo 09.00 maannut olisi ollut Gusse.

Siitä ei ole mitään todisteita, etteikö se olisi voinut olla myös Sepi, joka oli vielä kätkemättä teltan riekaleisiin.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu selvästi parantaa otettaan. Vaikka sisältö taannehtiikin melkoisesti, niin enää ei tule pitkiä sepustuksia nuoruusajoilta. Se hyvä merkki.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Toisaalta taas näyttää siltä että veitsiään teroitteleva legurisetä alkaa paksunahkaa ahdistaa, josko ei saakaan siistiä viiltoa ensiyrittämällä.
No se on rankkaa, toisaalta olisi varmaan rankkaa odotella sukellussessiota, sen tuloksia ainakin.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Kun Valepukki Sariola väität minun lausuvan oletuksia totuutena, niin miten voit väittää, että joku olisi nähnyt Gussen makaavan teltan päällä ja jonkun nuoren pojan hänet havainneen, n. klo 09.00.

Älä väitä tuollaisia asioita tosiksi, kun ei ole mitään todistetta, että teltan päällä n. klo 09.00 maannut olisi ollut Gusse.

Siitä ei ole mitään todisteita, etteikö se olisi voinut olla myös Sepi, joka oli vielä kätkemättä teltan riekaleisiin.
------------------------------------------------------------------------------------
Kuvaus ei sovi Sepiin, mutta sopii kyllä NG:iin. Siitä minulla ei ole tietoa kuinka hyvin tuo silminnäkijä on pysynyt totuudessa. Katkelma kuulustelupöytäkirjasta.
------------------------------------------------------------------------------------

Kuulustelupaikka: Espoon kihlakunnan poliisilaitos

Kuulustelupäivä: 10.8.2005

Kuulustelija: Antti Syrjäaho

Kuulusteltavan nimi: Rantanen, ***** ***** ******


KUULUSTELUKERTOMUS

Merkitään: Kuulustavalle on ennen kuulustelua ilmoitettu hänen asemansa kuulustelussa, selvitetty todistajan asemaan liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä ilmoitettu oikeudesta pyytää kuulustelutodistaja paikalle. kuulusteltavan mukaan kuulustelu voidaan suorittaa ilman kuulustelutodistajaa.

Kuulustelu alkaa...

Minua ei ole aikaisemmin kuulusteltu tutkittavana olevaan asiaan. Olen huhtikuussa tänä vuonna lähettänyt keskusrikospoliisille sähköpostiviestin, jossa olen pääoiirteittäin selvittänyt nyt kuulustelussa esille tulevat Bodominjärven tapahtumiin liittyvät havaintoni helluntaina 1960.

Viestin poliisille lähetin siksi että asiasta liikkui julkisuudessa erilaisia versioita ja halusin ilmoittaa poliisille omakohtaiset havaintoni, koska omat havaintoni joiltakin osin poikkeavat julkisuudessa esitetyistä väitteistä.

Olin tapahtuma-aikaan 11-vuotias ja asuin vajaan kahden kilometrin päässä rikospaikasta Bembölessä. Kävin tuohon aikaan usein minua noin pari vuotta vanhemman Harry Wendelinin kanssa Bodominjärvellä uimassa.

Menimme jälleen helluntaina (5.6.1960) Harryn kanssa uimaan murhaniemeksi myöhemmin nimettyyn paikkaan joskus aamupäivällä kello 9 - 10 aikoihin. Tulimme niemen kärkeen pientä polkua Bembölestä.
Polun vieressä, ehkä noin 20 metrin päässä rannasta ja 150 metrin päässä niemen kärjestä havaitsimme vihertävän kasassa olevan teltan. Teltan päällä, polun puoleisessa reunassa makasi selällään mies, jonka pää osoitti niemen kärjen suuntaan. Mies vaikutti elottomalta ja totesin hänen toisen poskensa ja huulensa olevan

voimakkaasti turvoksissa. Muistamani mukaan turvotuksen läheisyydessä oli jonkin verran verta, mutta muualla, esimerkiksi vaatteissa en verta havainnut. Katsoin miestä arviolta metrin päästä.

Miehen vaatteita en sen tarkemmin muista, mutta hänellä oli joka tapauksessa vaaleampi paita kuin housut. Mies ei minun paikalla ollessani liikkunut ja oletin hänen nukkuvan. ..... .....
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Jos nyt lähtökohtaisesti oletetaan todistajan puhuvan totta.

Kiinnittää huomiota pari yksityiskohtaa.

1) Mies vaikutti elottomalta ja totesin hänen toisen poskensa ja huulensa olevan voimakkaasti turvoksissa.

2) ... minun paikalla ollessani ei liikkunut ja oletin hänen nukkuvan. ....

Tuosta voisi päätellä miehen olleen todennäköisesti tajuton. Miehen paikka ja makaamissuunta sopivat siihen, mitä on myöhemmin kerrottu olleen NG:n maatessa siinä teltan päällä. Sama paikka ja asema. SB makasi eri suuntaisesti.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Kyllä Hessu vielä keskustelijaksi korottuu, kunhan ensin hankki perustiedot Bodomin surmista vuodelta 1960.
Minusta meidän tulisi suhtautua ymmärtäväisesti tähän joko provoilevaan tai aidosti kehittymättömään keskustelijaan, jolle osaltani soisin malttia lukea ja ymmärtää, mitä muut keskustelijat asiassa esittävät sekä välttämään kiroilua ja muiden keskustelijoiden nimeämistä milloin valehtelijoiksi ja milloin miksikin.

Oletukseni on, että arvoisa nimimerkki HessuXY on Bodomin lähellä sijaitsevan erään hoitokodin asukki, joka nauttii omissa piireissään arvonantoa ottamalla voimakkasti kantaa läheisen järven tapahtumiin liittyviin keskusteluihin, sillä onhan hän epäiltävästi mielestään ehdottomasti asiantuntija asiasssa ollessaan niin lähellä 1960 helluntaisurmien tapahtumapaikkaa.

Jos näin on, toivoisin tätä keskustelua mahdollisesti seuraavien kyseisen laitoksen hoitoalan henkilöiden miettivän sopivan lääkityksen mahdollisuuksia tavoitteena parantaa potilaan sosiaalisia kommunikointivalmiuksia, joita kehittämällä sopeutuminen normaaliyhteiskuntaan helpottuu merkittävästi ja erityisesti sopivalla mielialalääkityksellä turvattaisiin tämän epäillyn potilaan osalta se, että hän huomaisi tavallisen pohdinnan estävän väärinkäsityksiä ja siten poistaisi mahdollisista aggressioista aiheutuvat ympäristöhäiriöt.
8)
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Kuulustelupaikka: Espoon kihlakunnan poliisilaitos

Kuulustelupäivä: 10.8.2005

Kuulustelija: Antti Syrjäaho

Kuulusteltavan nimi: Rantanen, ***** ***** ******

....Olin tapahtuma-aikaan 11-vuotias ja asuin vajaan kahden kilometrin päässä rikospaikasta Bembölessä. Kävin tuohon aikaan usein minua noin pari vuotta vanhemman Harry Wendelinin kanssa Bodominjärvellä uimassa.

..... Mies vaikutti elottomalta ja totesin hänen toisen poskensa ja huulensa olevan voimakkaasti turvoksissa. Muistamani mukaan turvotuksen läheisyydessä oli jonkin verran verta, mutta muualla, esimerkiksi vaatteissa en verta havainnut. Katsoin miestä arviolta metrin päästä.

Miehen vaatteita en sen tarkemmin muista, mutta hänellä oli joka tapauksessa vaaleampi paita kuin housut. Mies ei minun paikalla ollessani liikkunut ja oletin hänen nukkuvan. .....
(lisäsin tummennukset Sariolan lainaamaan tekstiin, niiltäosin joita haluan kommentoida)

Käyttääkö 11 vuotias poika tallaisia ilmaisuja kuten, eloton tai voimakkaasti turvoksissa. Mielestäni ei käytä - joten taas tullaan siihen, mitä poika on sanatarkasti kertonut ja mitä kirjuri on kirjannut?

On mahdollisesti tehty johdattelevia kysymyksiä jne. Toisaalta poika lopuksi toteaa, että "oletin hänen nukkuvan". Hieman sekavaa.

Mielestäni on erikoista, että poika ei nähnyt tämän (ilmeisimmin Gustafssonin) vaatteissa verta. Housuja vaaleampi paita oli pysynyt verettömänä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:

Käyttääkö 11 vuotias poika tallaisia ilmaisuja kuten, eloton tai voimakkaasti turvoksissa. Mielestäni ei käytä - joten taas tullaan siihen, mitä poika on sanatarkasti kertonut ja mitä kirjuri on kirjannut?

On mahdollisesti tehty johdattelevia kysymyksiä jne. Toisaalta poika lopuksi toteaa, että "oletin hänen nukkuvan". Hieman sekavaa.

Mielestäni on erikoista, että poika ei nähnyt tämän (ilmeisimmin Gustafssonin) vaatteissa verta. Housuja vaaleampi paita oli pysynyt verettömänä.
Ei vaan lähes kuusikymppinen käyttää sellaisia sanontoja. Muutenkin tuo vastauksesi osoittaa, että olet pihalla kuin lumiukko ja vain kiemurtelet. Kuka olisi tehnyt johdattelevia kysymyksiä? Tuominen?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Niinpä - hän oli havainnot tehdessään 11 vuotias poika, joka myöhemmin muisteli näkemäänsä. Kertoi tämän poski turvoksissa makaavan vaikuttaneen elottomalta mutta kertookin sitten, että "oletin hänen nukkuvan". Erikoista.

Mutta tuo poika joka havaintoja tehdessään oli 11 vuotias ei nähnyt Gustafssonin "vaaleassa" paidassa ollenkaan verta - oliko murhaaja kiilusilmä pukenut Gustafssonille, viileänä iltana pois lähtiessään, vielä villapuseron päälle. Omituista - sillä Gustafsson itse kertoi nukkuneensa jonkinlainen ruutupaita päällä. (joita siihen aikaan käytettiin)

No - olihan se Gustafssonin nahkapusero kuitenkin kovasti vereentynyt.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
squirrel
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 6:10 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja squirrel »

Eiköhän tässä teltasta ulospääsemisessä tai veren sisällä olemisessa ole se, että Nilsin syyllisyyteen uskovista hän on tainnut voida saada turpaan jo aikaisemmin. Veta olisi silloin teltassa. Eli kaikki veri ei olisi tullut yhdestä tapauksesta, vaan kahdesta eri tappelusta.

Toisaalta teltasta ulos pääseminen voi riippua myös siitä, missä Nils on makoillut. Mielestäni tämä olisi olennainen tieto. Ehkäpä teltan ulkopuolelle pääseminen riipu käytännössä siitä missä on oviaukko, ja keitä on tiellä. Nilsin luulee voineen tulla ulos myös jälkeen päin. Jos on ollut jonkun alla, on ollut osittain suojassa. Ja on kai mahdollista että veri ei ole tällöin valunut päälle, se kun noudattaa maan vetovoimaa. (Ruumis suojaa vinosti, kalteva taso, Nilsin torso pitää toista puolta koholla, joten veri tietysti valuu juuri sinne toiselle puolelle. Mutta vain sen aikaa kuin Nils on paikalla, tämän jälkeen veri valuu tietysti eri tavoin, kun ruumiin asento on eri.)

PS: En kuitenkaan usko ensi sivulla mainittuun:
Eikos tama Nils kertonut, etta murhaaja oli raahannut hanet pois teltasta ja yrittanyt hukuttaa kun kivi oli jo rikki ja puukkokin jo kadoksissa. Han tuli sitten ehka hairityksi eika hukuttanutkaan vaan heitti Nilsin tajuttomana teltan paalle.

Niin, ei Nils tata tietenkaan itse kertonut vaan vanhemmat taman hanelle kertoi tai han luki asiasta lehdesta.
Sillä varmaan on ihan faktaa kun vanhemmat kertoo. Juttuna saman arvoinen kuin mikä tahansa keksitty spekulaatio. :)
Kuinka muka voi tietää syyllisen, jos ei millään todisteilla suostuisi hyväksymään tätä syyttömäksi?
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Gustafssonin vaatteissa ei ole silminnäkijähavaintojen mukaan ollut verta. Niiden mainittiin olleen kunnossa ja eräs silminnäkijä, joka oli tuolloin pieni poika, kertoi myöhemmin lausunnossaan, katsoneen ja arvioineen Gustafssonia ja hänen tilaansa teltalla, noin metrin päästä.(eli hyvin läheltä) Ja hän ei nähnyt Gustafssonin vaatteissa verta. Paidan hän mainitsi vaaleammaksi kuin housut.

Teltan pohjalla on verta ilmeisimmin ollut runsaastikin ja teltta muutoinkin on vereentynyt aika kattavasti. Voisiko siellä sisällä säilyä vereentymättä - tai mahdollisesti ryömiä tai kontata tai vaikka, otsanahkaa rypistelemällä raahautua ulos teltasta - vereentymättä ?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin