Tyynyliina

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Erik
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 8:37 pm

Viesti Kirjoittaja Erik »

konsta kirjoitti:
Erik kirjoitti:

Muistatko, että löytyykö jostain suoraa lainausta tästä, että mitä siinä liinassa on ollut?
Bodomin mysteerissä oli jo 60-luvun tutkimus ja uudempi tutkimus oli 2000-luvulta, eiköhän se etp:stä löydy. On se näillä sivuillakin jo muutamaan keertaan ollut, mutta vaikea löytää.
Muistan joskus nähneeni jonkun pätkän etp:stä tuosta tyynyliinasta, mutta en muistanut ollenkaan tuota huulipuna- ja kahvi-juttua, siksi kyselin.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Erik kirjoitti:

Muistan joskus nähneeni jonkun pätkän etp:stä tuosta tyynyliinasta, mutta en muistanut ollenkaan tuota huulipuna- ja kahvi-juttua, siksi kyselin.
Bodomin mysteeriosta:
oli maassa valkoinen likainen tyynynpäällinen, joka oli kiedottu valkoisella kuminauhalla kääröksi ja jonka alkuperää ei vielä ole saatu selville. Tyynynpäällinen on pussimallia, kooltaan 40 x 48 senttiä, palttinaa ja siinä oleva nauha on tekosilkkiä. Päällinen on ommeltu kahdesta kangassuikaleesta siten, että liitesauma kulkee keskellä päällistä. Siitä löytyi pienehköjä, erillään olevia veritahroja sekä sen kulmasta pistemäisiä veripirskeitä, jotka ilmeisesti ovat syntyneet tippuneesta tai räiskyneestä verestä. Veri ei melkoisella varmuudella sovi ryhmiin A ja O. Lisäksi päällisestä löytyi maasta tullutta likaa ja todennäköisesti lehtivihreää, mutta ei rasvaa eikä öljyä. Edelleen siinä on jälkiä todennäköisesti huulipunasta ja kahvista. Sen ympärillä ollut kuminauha on pituudeltaan noin 70 senttiä liitettynä ompeleella kahdesta kappaleesta. Kysymyksessä on napinreiällinen sukkanauha ja se on katkaistu todennäköisesti jollain teräaseella. Katkeamiskohdassa on mahdollisesti verta ja nauhasta löytyy myös lehtivihreän jälkiä. Se on saattanut olla esim. alushousujen vyötärönauha. Kokonaisuutena katsoen näyttää siltä, että tyynynpäällinen olisi ollut jonkun esineen suojuksena tai myöskin tilapäisenä kuukautissiteenä.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2646
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Tyynyliinassa on avain Bodomin mysteerin ratkeamiseen. Siinä on tekijän DNA. Kenkien (ja muiden tavaroiden) vieminen on jotenkin ymmärrettävämpää kun miettii että tekijä on sentään masturboinut teltan vierellä ennen tekoja tai niiden jälkeen. Tiedä vaikka seksuaalimurhaaja olisi poikiin mieltynyt, olihan Sepon housunnapit auki ja Nissen suhteen hänen muistiaukkonsa aikaan on voinut tapahtua ties mitä. Ehkä anaalinen raiskaus rantatörmällä jonka jälkeen elävä mutta tajuton uhri on heitetty pinon päälle. Lyön vetoa että poikien takapuolia, ainakaan Nissen ei ole tarkastettu huolella jälkeenpäin.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Tai jos se kiilusilmä homppeli on tarjonnut vähän rajumpaa suuseksiä kun leuat on mennyt hajalle? :lol:
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Hei unohdatte että Bodom tapahtui 1960. Kil kal, kil kal!
Nothing is quite what it seems
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Jack the Ripper kirjoitti:Tyynyliinassa on avain Bodomin mysteerin ratkeamiseen. Siinä on tekijän DNA.
Aivan samaa mieltä.
Mysteerio onkin, miksi Arskan DNA on vielä testaamatta.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

teemu kirjoitti:Seerumilaitos selvitti tyynyliinan veritahroja ABO-testeillä vuonna 1960. A- ja O-ryhmät olivat epätodennäköisiä.
Muutamissa muissa tahroissa todettiin olevan valkuaista.

2000-luvun tutkimuksissa tyynyliinasta ei otettu verinäytteitä.
1960-todettu valkuainen tunnistettiin siemennesteeksi, jonka DNA:ta verrattiin neljän elävän ja yhden kuolleen henkilön DNA-profiiliin. Yksikään ei sopinut. Gustafsson ja Boisman olivat testattujen joukossa. Näin ollen siemenneste kuuluu jollekin tuntemattomalle henkilölle. Mahdollisesti näytettä on verrattu myös poliisin DNA-rekisteriin, mutten ole nähnyt sellaista mainintaa.
Tyynyliinassa oli merkitty kirjailuksi BS.
Siis vain sattumaltako sama, joka koristaa Arskan mutsin liinavaatteita ?
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Tyynyliina

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Olihan niitä neitosia BS nimikirjaimin.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Wagner kirjoitti:
teemu kirjoitti:Seerumilaitos selvitti tyynyliinan veritahroja ABO-testeillä vuonna 1960. A- ja O-ryhmät olivat epätodennäköisiä.
Muutamissa muissa tahroissa todettiin olevan valkuaista.

2000-luvun tutkimuksissa tyynyliinasta ei otettu verinäytteitä.
Tyynyliinassa oli merkitty kirjailuksi BS.
Siis vain sattumaltako sama, joka koristaa Arskan mutsin liinavaatteita ?
8)
Käsittääkseni jäi epäselväksi, oliko tyynyliinassa ollut verta ollenkaan. Ihmisvalkuaista on siemennesteessä.

Tyynyliinan merkinnät BS1 ja BS2 ovat näytteenottokohtia, muuten tyynyliina oli "kahdesta palttinasuikaleesta kokoon kursittu", tuskin se kenenkään kapio oli.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tyynyliina

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Okei, tästähän onkin helppo päätellä loput Aisopus-aiheisesti:

Aasin presidentin kesähameen värinen yskös lensi parabelikaarta noudattaen ylös puunoksaan, jossa se romanialaisen rekkiakrobaatin tavoin kieppui 6 kierrosta suorin vartaloin pudotakseen jonkun aikaa jojoiltuaan suoraan tyynyliinaan.

Myöhemmin näyte eristettiin ja kun varmuuden vuoksi kenttähenkilöstön DNA oli tutkittu sen estämiseksi, ettei tutkimuksessa sekotettaisi tekijää ja poliisia, tuli englantilaistutkijalle miettäväksi, miten asia ilmaistaan hienovaraisesti, kun löydös muuta kertoo.

Niinpä hän päätyi siihen, ettei löydöksen DNA:ta yhdistetty kehenkään uhreista, joskin hirnui koko matkan pubiinsa ja tarjoilu loppui jo toisen tuopin jälkeen.

Sen pituinen se.

:lol:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja teemu »

Wagner kirjoitti:
teemu kirjoitti:.... siemennesteeksi, jonka DNA:ta verrattiin neljän elävän ja yhden kuolleen henkilön DNA-profiiliin. Yksikään ei sopinut. Gustafsson ja Boisman olivat testattujen joukossa. Näin ollen siemenneste kuuluu jollekin tuntemattomalle henkilölle. Mahdollisesti näytettä on verrattu myös poliisin DNA-rekisteriin, mutten ole nähnyt sellaista mainintaa.
...
ETP:n mukaan rikosteknisessä laboratoriossa saatua tunnistetta on verrattu DNA-rekisteriin, josta ei löytynyt vastaavaa tunnistetta. (RTL 8087/6/03, s. 6). Tunnistetta ei siten ole voitu yhdistää sellaisiin muihin vakaviin rikoksiin tai niistä epäiltyihin, joiden tutkinnassa on määritetty DNA.
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja teemu »

Mariacka kirjoitti:...
Käsittääkseni jäi epäselväksi, oliko tyynyliinassa ollut verta ollenkaan. Ihmisvalkuaista on siemennesteessä...
Päällisessä esiintyi veritahroja. Ne olivat pienehköjä toisistaan erillään olevia täpliä ja - päällisen kulmassa - pistemäisiä erillisiä pirskeitä, mistä päättäen tahrat ovat tippuneesta ja/tai räiskyneestä verestä syntyneitä.
Lähde: KRP:n kriminaalilaboratorion LAUSUNTO n:o B 637/1960

KRP:n oma laboratorio on yllä pitänyt tahroja verenä, ja valtion seerumilaboratorio myöhemmin tutkinut niitä verenä. Vuonna 1997 otetuissa näytteissä 4.6 ja 4.7 oli vereltä vaikuttavia hyvin pieniä pisaroita. Jälkimmäisten tutkimusten yhteydessä verta ei ole osoitettu verenosoitustestillä, edellisten yhteydessä ei sanota, että olisi käytetty verenosoitustestiä. Kohtalainen varmuus mielestäni kuitenkin on, että verenosoitustesti olisi tehty v. 1960.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

teemu kirjoitti:KRP:n oma laboratorio on yllä pitänyt tahroja verenä, ja valtion seerumilaboratorio myöhemmin tutkinut niitä verenä. Vuonna 1997 otetuissa näytteissä 4.6 ja 4.7 oli vereltä vaikuttavia hyvin pieniä pisaroita. Jälkimmäisten tutkimusten yhteydessä verta ei ole osoitettu verenosoitustestillä, edellisten yhteydessä ei sanota, että olisi käytetty verenosoitustestiä. Kohtalainen varmuus mielestäni kuitenkin on, että verenosoitustesti olisi tehty v. 1960.
Voi olla, että muistan väärin, mutta muistelen nähneeni jossain mainitun, että tahrojen epäiltiin olivat joko ruostetta tai verta. Seerumlaitoksen lausunnossa puhutaan vain presipitiinikokeesta, ja presipitiini on aine, joka saostaa valkuaisen (proteiinin). En tiedä, oliko v. 1960 olemassa jo verenosoitustestejä (epäilen ettei, sillä ne ovat kehittyneet huimasti viimeisen 10 v aikana), mutta kuten sanottu, myös spermassa on valkuaista, jonka presipitiini on tässä tapauksessa ainakin tunnistanut.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2586
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Tyynyliina

Viesti Kirjoittaja MEG »

N.G-oikeudenkäynnissä tuli ilmi että tyynyliinasta oli 1960 leikattu vereentyneet alueet irti tutkimuksiin.
Asiasta käytiin sanaharkkaakin puolustaja Leppiniemen ja syyttäjän välillä.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6549
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Tyynyliina

Viesti Kirjoittaja awa »

Niin, olikos se niin, että liinasessa olleiden nauhojen päistä oli todettu verijäljet. Eli murhaaja olisi leikannut verisellä puukolla nauhat poikki.

Aikalaistutkijat ei saaneet noista verijäljistä tietoon mitään olennaista.

On täysin mahdollista, että kyseessä oli sekaverisen puukon jättämät jäljet joita aikalaistutkijat ei saaneet tutkituksi. Ja tämä on aivan luonnolista tuonaikaisilla tutkintavälineilä.

Toki nykytutkijoille oli pettymys, että nuo veriset nauhojen päät oli hävitetty - näin olen asian ymmärtänyt.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin