Mitä kengät kertovat?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Misri »

Kyllä se mitä siellä kengän sisällä on ollutkin, on täytynyt tiiviisti suojata kengän sisäpuolta. Koska kenkien sisäpuolella ei ollut näitä roiskahtaneita veripisaroita, mitä oli runsaammin, etenkin oikeanjalan kengän päällä, roiskeet kenkiin olivat tulleet eri kulmista, osa lähes pystysuoraan ylhäältä ,osa viistosti ja osa hyvin matalalta. Ilmeiseltä vaikuttaa, että kenkä on ollut liikkeessä, kun Tuulikin päästä lentäneet veri- roiskealueet, ovat niihin kenkiin törmänneet.
Blackman
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 6:42 pm

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Blackman »

awa kirjoitti:Kenkien sisällä ei ollut roiskeveren jälkiä, jotka täsmäsivät telttakankaan ja kenkien päällysosien kanssa. Lisäksi kengän venykkeen alla oli verta, eli kenkä oli venyttyneenä. Mahtoiko kengän sisällä pötkötellä pullea orava, vai mitä siellä kengässä yleensä pidetään?
Mistä löytyy täältä (tai jostain muualta) kuvaus (valokuva + selitys) tuosta verijäljistä kengissä?
Elikkä kiinnostaa keiden verta löytyi ja mistä kohdin kenkiä.
Jos sisäpuolelta on vain löytynyt esim. tippunutta verta (kenen?) niin onko veri tullut kenkiä riisuttaessa/laitettaessa jalkaan? Jos tekohetkellä jalassa niin veri on voinut tulla otettaessa pois jaloista.
Entä Sepon kengät? Onko niistä säilynyt tietoa? Onko niissä ollut verijälkiä?
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Misri »

Tosiaan jomman kumman NGn kengän en nyt muita tarkkaan kumman, sisäpuolella kantapään kohdalla, oli tuhrujälki. Muistaakseni siitä näyteestä, ei kuitenkaan saatu yksilöityä tulosta, sitäkään en nyt muista voitiinko joku näistä neljästä nuoresta sulkea pois. Jossain minulla kyllä on myöskin nämä kenkien Dna-lausunnot, täytyykin penkoa vanhoja Bodom-arkistojani.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Naisseurassa kengät jätettiin teltan ulkopuolelle.
Niiden jemmaus kertoo tekijöitä olleen kaksi, kun kengät oli jemmattu eri puolille polkua.
Tai jemmausmetodilla näin annettiin ainakin ymmärtää.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja awa »

Tai, että talo on jo liian lähellä. Ja sehän oli. Enää lähemmäksi ei olisi kukaan uskaltanut mennä. Ei enää tuohon suuntaan. Suunta saattoi muuttua - jopa päinvastaiseksi - hymm -

Kaikki päättyi juuri siihen mihin jälkikoiratkin pysähtyivät. Murhaajan matka ei siitä kenkäpiilolta ilmeisesti jatkunut eteenpäin?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:Tai, että talo on jo liian lähellä. Ja sehän oli. Enää lähemmäksi ei olisi kukaan uskaltanut mennä. Ei enää tuohon suuntaan. Suunta saattoi muuttua - jopa päinvastaiseksi - hymm -

Kaikki päättyi juuri siihen mihin jälkikoiratkin pysähtyivät. Murhaajan matka ei siitä kenkäpiilolta ilmeisesti jatkunut eteenpäin?

- hymm -
Tämä teoria voi hyvinkin pitää paikkansa. Jättämällä kengät siihen haluttiin antaa vihje, että tekijät poistuivat siihen suuntaan, mutta todellisuudessa poistuivat itäänpäin. Näin kenkien jättäminen sinne saa jonkun järkevän selityksen.

Tällainen tapahtumien kulku taas toisi mieleen lintupojat. He ovat poistuneet itäänpäin. Tosin samaan suuntaan ovat voineet poistua myös oikeat murhaajat. Jäljetkin loppuvat, jos se lopullinen pouistuminen on tapahtunut veneellä. Koirat kadottavat vainun. Hyvin mahdollista ainakin teoriassa.
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Toisissa ketjuissa on keskustelua kenkien piilottamisesta. Muistaakseni Sepon kengät oli kätketty huolellisemmin kivenkoloon ja Gustafssonin kengät huolimattomammin heinikkoon.
Tuosta voisi päätellä Sepon kenkien kätketyn menomatkalla ajatuksella ja Gustafssonin kengät paluumatkalla kiireellä .
Gustafsson itse kertoili kenkien löytyneen tien/ojanpekasta kaivettuna piiloon. Mikä lie ollut julkisuuteen annettu tieto löytöpaikoista tuolloin.

Maasto on pääosin kuiva kangasmaastoa, joten missään mudassa ei ole tarvinnut tarpoa. Sinne Dahlbyn niemeenkin lie päässyt pellon poikki, tien vartaa, joen sivuaa, ja kanavansillan yli ja eteenpäin suht kuivin jaloin.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Ressu>>
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Elo 12, 2010 4:01 am
Paikkakunta: Alaska

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Mielestäni tuo kenkähomma on ollut vain todella röyhkeä harhautus ja sellaisena se on täyttänyt tehtävänsä täydellisesti. Tätä ei ole tehnyt Nils, vaan todelliset harhautuksien ammattilaiset. Uskomaton röyhkeys pelasti monet kaukopartiomiehet pulasta linjojen takana. Jäljet häipyvät aika tehokkaasti, jos lampsitaan uhrien kengillä kätköpaikalle, vaihdetaan siellä omat kengät jalkaan ja hipsitään sitten vähin äänin vaikka kotiin. Pari mailleensa jatkuvasta "tunkeutumisesta" suivaantunutta kylmäpäistä ammattilaista pystyy tällaiseen sissi-iskuun. Niin, tämähän on vain minun mielipiteeni.
yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Kengät löytyivät,
tunnistettavine veriroiskeineen.
Kerrottiin myös keltaisesta huivista ja G Lönnbergin muistikirjaan oli Tobias Volinin maininta nahkatakki korpi etelä ( kenkien suuntaan noin) .
Muut tavarat kateissa. Melkein.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Ressu>>
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Elo 12, 2010 4:01 am
Paikkakunta: Alaska

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Löydettäväksi ne oli tarkoitettukin. Kyllä tämä tappokeikka oli suunniteltu jo etukäteen valmiiksi. Uhrit valikoituivat sattumanvaraisesti, eli mentaliteetilla "se joka seuraavaksi tulee rannalle.........".
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Mitenkä olisi Sariola, eikö voitaisi ajatella, ettei jemmaaja lähtenytkään itään, vaan jäi niemeen tarkkailemaan tilannetta?

Ihan samoin perustin tuo väittämä, kuin omasikin!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Jos vastoin olettamustani 'lintupojat' todella olivat tulleet Högnäsistä savipellon laitaa, kosteikon yli ja purossa kahlaten, on mahdollista, että ovat heittäneet kastuneet ja saviset kenkänsä lepikkoon ja etsineet uudet tilalle, jolloin mahdollisesti on tullut säpinää kenkien varsinaisten omistajien kanssa ?

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Oikeinko luulet Wagner, että moisista kenkäraukoista olisi tullut jotain säpinää.

Uskoisin sellaista, että ainoa säpinä olisi tullut, jos Gusse ja Seppo olisivat halunneet vaihtaa omat kenkänsä tuhat kertaa parempiin poikien kenkiin, tai saappaisiin, mitä heillä nyt sitten sattui olemaankaan kintuissaan.

Jaa ja säpinäähän olisi tullut siinäkin vaiheessa, kun pojat olisivat nähneet nuo ruojut, joihin heidän olisi pitänyt pukeutua.

Ensin helvetillinen nauru, jonka jälkeen olisi menty pitkin niemeä kaksin kerroin mahaa pidellen, joko pahoinvoinnin, tai yllettömän naurukohtauksen takia.

Siinä ne reaktiot olisivat olleet noitten kenkien kohdalla, uskon!
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Ei 60-luvulla kaikilla kenkiä ollut.
Nilsin ja Sepin kengät olivat aika kuluneita, ei mitään nykyisen gorekauden kingibootseja.
Pitkäniityssä asusteli Karjalasta evakuoitunut suurperhe, jonka lapset kävelivät kengittä kesät.
Ns tiputieteen tohtorit eivät tulleet niemeen saappaat jalassa.
Niillä kas kun on omat haisuomituisuutensa hauwojen haistella parinkin päivän jälkeen puhumattakaan siitä, miten helppoa on tunnistaa saappaanjälki murhaniemestä itään menevästä mutaikosta.
Sellaisia jälkiä ei enivei löytynyt maastotutkinnassa.
Siispä kengät jalassa ja vettä pitkin näyttäisivät tulleen, jostain syystä tämän asian salaten.
Tämä on toki vain teoriaa, joka perustuu luotettavina pitämiini havaintoihin murha-aamun osalta.

8)
matkaaja
Christopher Lorenzo
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2008 1:41 pm

Re: Mitä kengät kertovat?

Viesti Kirjoittaja matkaaja »

Ressu>> kirjoitti:Mielestäni tuo kenkähomma on ollut vain todella röyhkeä harhautus ja sellaisena se on täyttänyt tehtävänsä täydellisesti. Tätä ei ole tehnyt Nils, vaan todelliset harhautuksien ammattilaiset. Uskomaton röyhkeys pelasti monet kaukopartiomiehet pulasta linjojen takana. Jäljet häipyvät aika tehokkaasti, jos lampsitaan uhrien kengillä kätköpaikalle, vaihdetaan siellä omat kengät jalkaan ja hipsitään sitten vähin äänin vaikka kotiin. Pari mailleensa jatkuvasta "tunkeutumisesta" suivaantunutta kylmäpäistä ammattilaista pystyy tällaiseen sissi-iskuun. Niin, tämähän on vain minun mielipiteeni.

Ressun arvio lienee pitää paikkansa.
Lukittu