TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Voihan "sehveri" sentään, kun Wagner taas kerran paljastaa viisauttaan, vai jälkikoirat eivät saaneet vainua?

Ja milloinka nämä vihikoirat niemelle saatiin, samaan aikaan kuin edesmennyt tätisi, jolle toivotan kevyet mullat?

Eikös tämä "Rekkulauma" tullut vasta parin päivän kuluttua surmista, jolloin monet pienet ja isommat "käpälät", olivat jo sotkeneet niin paikat, kuin hyvän vainun saamisenkin.

Eikä se mikään ihme olisi ollut, jos koirat olisivat kenkäpiilolle osanneet, sillä kait Gussen sukkamehu sen verran turskia on ollut, kun pojaan on reiänkin kalvanut, että koirat olisivat jo kilsankin päästä vihiä saaneet.

Ei ei Wagner, sinun ajatuksesi taipuu jälleen kerran siihen pakkomielteeseesi, josta olemme niin monet kerrat kiistelleet, joten tuollainen "prpppp". noista sinun mietteistäsi.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Pysy tasollasi, kunnes alat asioita ymmärtämään.
:roll:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Minä pysyn kyllä tasollani, mutta sinulla kun ei ole tasoa lainkaan, eli saatat kirjoittaa mitä vaan ja samalla sotket asioita ja tuohon tapaasi kirjoittaa voisivat modet puuttua herkemmin.

Et vastannut kysymykseeni, milloin jälkikoirat tulivat niemelle, siis samaan aikaanko, kuin tätisi, vai toiko hän koirat peräti sunnuntai-aamuna muassaan paikalle, ennen kuin paikallispoliisi oli edes käynyt niemellä, kuten olet väittänyt?

Kauanko jälkikoirat saavat mielestäsi muka vihin kiinni, jos sille tarjotaan esim. jotain vaatekappaletta, tms.?

Kas kun itselläni on ollut muutama sussari, joita koulutin aikoinaan nimenomaan "etsijäkoiriksi", jotka hakevat pusikoista kadonneita henkilöitä.

Kisoihinkin tuli osallistuttua pari kertaa.

Minua et saa uskomaan, että tätisi olisi ollut niin "hyvävainuinen", että hän olisi ollut sunnuntaina n. klo. 09.00 aikaan Bodomin niemellä rikospoliisit mukanaan ja mitä vittua hän siellä sitten olisi tehnyt, sotkemassa tutkijoiden tutkimuksia lisää, häh?

Kuulehan nyt Wagner, kun tänne kirjoittelet, niin kirjoittele sitten asioista, äläkä asioitten vierestä, tai ihan jostain ihan muusta tuubasta, kuten tapanasi on..
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja kujala »

^Parhaat jälkikoirat kai pystyvät löytämään jäljen vielä 24 h jäljen syntymisen jälkeen, mutta tämä edellyttää, että koira _tietää_, mitä sen pitää etsiä. Mites muuten se koira pystyisi seuraamaan metsässä jotakin _tiettyä_ jälkeä, ellei juuri siksi, että sille on annettu jokin haju, jota se seuraa? Metsä/polut ovat täynnänsä eläinten/ihmisten jättämiä hajureittejä, eikä koira mitenkään voi valikoida yhtä reittiä niistä, ellei sille ole annettu lähtöhajua.

Jos koira pistetään metsässä _satunnaisesti_ etsimään "jotakin" jälkeä, se voi löytää ihan minkä tahansa jäljen: hirven, jäniksen, marjastajan, metsien miehen reitin - ei koira silloin todellakaan tiedä, mitä sen pitäisi etsiä, ja niinpä se voi löytää ihan mitä tahansa.

Bodomilla v. 1960 tuskin tiedettiin, kuka murhaaja on, joten miten koirat olisivat voineet löytää metsästä/poluilta murhaajan reitin, jos niille ei annettu murhaajan lähtöhajua? Tuskin niille annettiin edes Nilsin kenkää haisteltavaksi, koska Nilsin kengäthän löydettiin kaiketi ilman koiria, jolloin poliisi pystyi päättelemään kenkien kulkureitin teltalta löytöpaikalle - mihin olisi tarvittu koiria?

Käsitykseni mukaan koirat otettiin mukaan, jotta poliisit saivat kertoa lehdistölle, että "koirat on otettu mukaan". Taas syntyi yksi Bodomin legenda.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Jälkikoirat tuotiin paikalle ihmeteltävän myöhään, vasta alkuviikolla surmien jälkeen.
Koiran vainu on riittävä paikallistamaan tuhansien joukosta etsitty haju.
Alueella ei ollut satanut ennen koirien saapumista.
Koirien vainu on ollut siten riittävä rikostutkintaan.
Gustafssonin mahdollisesta liikkumisesta ei saatu mitään havaintoa.
Sukassa lienee sama tuoksu vainua varten kuin jalassakin.

Ymmärrettävistä syistä väittämiensä mukaan itse- ja montyydyttämätön rasvahappo eivät tätäkään tosiasiaa halua hyväksyä.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja kujala »

^ID-jälkikoirat eli tietyn ihmisen hajujäljelle opetetut koirat ovat tulleet poliisiin käyttöön vasta 1990-luvulla (!). Kuvitelma siitä, että koirista oli jotakin hyötyä, perustuu kolmeen kuvitelmaan: ensiksi on kuvitelma siitä, että poliiseilla oli käytössä ID-jälkikoiria - ei pidä paikkaansa, vaan ID-jälkikoirat ovat tulleet poliisin käyttöön vasta 1990-luvulla. Tästä voi syntyä kuvitelma, että käytössä oli yksityishenkilöiden omistamia ID-jälkikoiria - tätä ei tiedetä vaan kyseessä saattoivat - ja todennäköisesti olivatkin - ns. sattumanvaraista jälkeä seuraavat koirat, jolloin tuloskin on sattumanvarainen. Kolmanneksi keksitään kuvitelma, että annettiinhan niille yksityishenkilöiden omistamille ID-jälkikoirille nuuskittavaksi _Nilsin sukkaa_, koska ajateltiin, että Nils on surmaaja - taaskin yksi kuvitelma lisää.

Näistä kolmesta kuvitelmasta syntyy sitten kuvitelmien mukaiset johtopäätökset. Pyrin vain osoittamaan, että ajatusketju sisältää pelkkiä perusteettomia oletuksia eikä koirien hyödyllisyydestä voi tietää yhtikäs mitään, ellei tiedä, mihin jälkikoirat oli opetettu ja ohjeistettiinko niitä opetuksen mukaisesti oikeilla eikä väärillä vihjeillä.

Mutta ei tästä sen enempää. Wagner on oikeassa - kuten aina. :lol:
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Wagner »

kujala kirjoitti:^ID-jälkikoirat eli tietyn ihmisen hajujäljelle opetetut koirat ovat tulleet poliisiin käyttöön vasta 1990-luvulla (!).<blabla>
Mutta ei tästä sen enempää.
Wagner on oikeassa - kuten aina. :lol:
Vainukoiria on käytetty 1500-luvulta lähtien.
:lol:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Koiruus
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:46 pm
Paikkakunta: Dogville

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Koiruus »

[quote="kujala"]^Parhaat jälkikoirat kai pystyvät löytämään jäljen vielä 24 h jäljen syntymisen jälkeen, mutta tämä edellyttää, että koira _tietää_, mitä sen pitää etsiä. Mites muuten se koira pystyisi seuraamaan metsässä jotakin _tiettyä_ jälkeä, ellei juuri siksi, että sille on annettu jokin haju, jota se seuraa? Metsä/polut ovat täynnänsä eläinten/ihmisten jättämiä hajureittejä, eikä koira mitenkään voi valikoida yhtä reittiä niistä, ellei sille ole annettu lähtöhajua.

Jos koira pistetään metsässä _satunnaisesti_ etsimään "jotakin" jälkeä, se voi löytää ihan minkä tahansa jäljen: hirven, jäniksen, marjastajan, metsien miehen reitin - ei koira silloin todellakaan tiedä, mitä sen pitäisi etsiä, ja niinpä se voi löytää ihan mitä tahansa.


Juuri näin se menee, mullon ittellä kaks jälkikoiraa. Ja se jälki mitä se lähtee seuraa, ei huku vaikka jäljen päältä olis menny kuinka monta ihmistä tai eläintä ristii rastii.
One nation under dog
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Mullakin on kaksi koiraa. Ne osaavat reittinsä takaisin tunturista vaikka päivien jälkeen.
Varsinkin jos niille haistattaa omaa vaellussukkaa.

Vakaa oletukseni on se, että uhrien kadonnutta omaisuutta etsittiin nimenomaan esittämällä koirille uhrien ominaishajuja. Jos Gustafsson olisi sukkasillaan tai paljan jaloin verissäpäin käynyt muka kätkemässä kamoja, olisivat ainakin kengät löytyneet hänen ominaishajujälkiensä perusteella.

Uhrien ominaishajusta ei liene ollut hyötyä kadonneita tavaroita etsittäessä, mikä jo osaltaan vahvasti viittaa ulkopuoliseen tai ulkopuolisiin surmatyön osalta.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja kujala »

^Poliisilehti 5/2006:
"Uusin suuntaus on hajutunnistus eli id-tunnistus, jota on käytetty jo1900-luvun alusta lähtien rikosten tutkinnassa Euroopassa ja erityisesti Hollannissa. Suomessa uusi menetelmä otettiin käyttöön virallisesti tämän vuoden tammikuussa."
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja kujala »

Niin, todettakoon vielä, että jäljestys, ID-jäljestys, tavaranetsintä ja modernein eli hajutunnistus (ID-tunnistus) tarkoittavat kaikki eri asioita, ja koira pitää kouluttaa jokaiselle osa-alueelle erikseen (yksi osa-alue ei sulje toista pois). Varmaan on vain se, että ID-tunnistus on otettu käyttöön Suomessa vasta 2006 ja toisaalta perinteistä sattumanvaraista jäljestystä on harjoitettu iät ja ajat. Tässä tapauksessa käyttökelpoisimmat olisivat olleet ID-jäljestys ja tavaranetsintä. Bodomin koiraetsintöjen onnistumisesta ei todellakaan voi esittää mitään muuta kuin arvailuja, koska ei ole tiedossa, mihin koirat oli koulutettu ja osattiinko niitä ohjeistaa oikein. Tämän pitemmälle ei valitettavasti pääse.
Koiruus
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:46 pm
Paikkakunta: Dogville

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Koiruus »

Kaikki lähtee perusjäljestyksestä ja siitä erikoistutaan johonkin tiättyy esim. ruumis-, raunio- tai kanttarellikoiraks.
One nation under dog
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Näinhän se on, kuten koiruus ja kujala toteavat, mutta Wagnerin hajujen ja varsinkin, jos Wagner heittää hikisen vaellussukkansa koiran kuonon eteen.

Kunhan koira on tuosta shokista palannut tajuihinsa, niin ihan varmasti varmaan koira menee niin hämmennyksiin, että vaistomaisesti haluaa pois korvesta sivistyksen ja kunnon ihmisten pariin.

On se vaan niin viisas eläin, tuo koira!
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja awa »

Oliko se niin, että jälkikoirat kadottivat sen ainonkin vainun juuri kenkäpiilolla?

Ovelahan tuo kiilusilmä oli kun koirat siinä harhautti. Pyrkivätkö koirat sitten takaisin teltalle ja taluttajat riuhtoivat niitä tietysti kenkäpiilolta eteenpäin - eihän se kiilusilmä teltalle takaisin palannut - vaan jatkoi toki matkaansa piilotettuaan kengät. Niinhän sen täytyi olla.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TEORIA JA TODISTEET ULKOPUOLISESTA TEKIJÄSTÄ

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Wagner kirjoitti:Jälkikoirat tuotiin paikalle ihmeteltävän myöhään, vasta alkuviikolla surmien jälkeen.
Koiran vainu on riittävä paikallistamaan tuhansien joukosta etsitty haju.
Alueella ei ollut satanut ennen koirien saapumista.
Koirien vainu on ollut siten riittävä rikostutkintaan.
Gustafssonin mahdollisesta liikkumisesta ei saatu mitään havaintoa.
Sukassa lienee sama tuoksu vainua varten kuin jalassakin.

Ymmärrettävistä syistä väittämiensä mukaan itse- ja monityydyttämätön rasvahappo eivät tätäkään tosiasiaa halua hyväksyä.

8)
Tuohon vielä lisättäköön, että erityisesti verijäljet säilyvät aistittavina kauan ja tuon ajan koiria käytettiin usein esimerkiksi haavoittuneiden hirvien etsintään juuri verijälkiä seuraamalla.

Wer hebt, er lebt

8)
Vastaa Viestiin