Mallinnusketju

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Misri »

^^ Sigrud Vuolasmaa joka palasi telttapaikalle hälytyksen teon jälkeen yhdessä Johanssonin kanssa, Sigrud jäi 15m-päähän teltasta, hän on kertonut nähneensä, teltan päällä makaavan miehen, joka oli liikkunut. Kyllä se nyt vaan niin on sariola, että NG on ihan itse kääntyillyt teltan päällä, ilman ainoatakaan avustavaa kättä.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Samaa lässynläätä Sariolalta, johon olemme jo tottuneet, vaan emme ole halunneet.

Sinä et tiedä Sariolamitään, ennen kuin olet käynyt niemellä, näin se vaan valitettavasti on, joten luuletko kenekään täysipäisen uskovan noihin haihatteluihisi?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Misri kirjoitti:^^ Sigrud Vuolasmaa joka palasi telttapaikalle hälytyksen teon jälkeen yhdessä Johanssonin kanssa, Sigrud jäi 15m-päähän teltasta, hän on kertonut nähneensä, teltan päällä makaavan miehen, joka oli liikkunut. Kyllä se nyt vaan niin on sariola, että NG on ihan itse kääntyillyt teltan päällä, ilman ainoatakaan avustavaa kättä.
Hyvin mahdollista! Eihän hän ollut tajuton, vaan alentuneessa tajunnan tilassa vastaanottaneen lääkärin mukaan. En kuitenkaan sulje pois muitakaan vaihtoehtoja, koska en voi sitä tietää.
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:
Olen varma, että "polun suunta uhrikuvassa" on sellainen, että osa ei ymmärrä vieläkään mikä on totuus siinä asiassa. Miten lienee kotipoliisin nykyinen kanta? Tämä kysymys saattaa mennä moneltakin yli ymmärryksen!
No, polun suunta uhrikuvissa ja muissakin kuvissa selviää - kun käy paikan päällä! Ja sen lisäksi vertaa 60-luvun valokuvia jo nyt levinneisiin "polkuihin".

En tiedä mistä peräpohjolan Teboilin ikkunapöydästä (ilmainen wlan-yhteys) näitä piirtelyitä suolletaan mutta kannattaisi edes kerran käydä paikan päällä täällä pääkaupunkiseudulla ja Bodomilla niin välttyisi jatkuvalta tosiasioiden vääristelyltä.

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Eräs tapa määritellä teltan suuntaus, eli mihin suuntaan oli teltan pitempi sivu.

Tarkoista kartoista nähdään, että tuo Murhaniemen päällä kulkeva polku on suuntaan noin 15 astetta pohjoisesta vasemmalle, tai etelään katsottaessa noin 15 astetta etelästä vasemmalle. Hyvistä valokuvista nähdään, että koivu ja mänty muodostavat linjan, joka on suunnilleen saman suuntainen kuin tuo polku, mutta on hieman polkulinjan oikealla puolella. Toisista valokuvista on nähty, että teltan länsipään tapit osoittavan tuon ison männyn rungon vasempaan reunaan. Kuvitellaan sen männyn rungon halkaisijaksi 50 cm ja teltan pituudeksi noin 190 cm. Jos teltta olisi siinä männyn kohdalla yltäen sen länsipää männyn vasempaan reunaan (etelästä katsottaessa), niin teltan itäpääty olisi 165 cm männyn keskipisteestä oikealle. Jostakin valokuvasta näkee (TV-kuva), että teltan itäisen päädyn tapit osoittavat suoraan koivuun. Koivun varjo nimittäin menee teltan päätytappien kautta jossakin valokuvassa. Kun nyt piirretään piste, sinne 165 cm isosta männystä itäänpäin, ja se yhdistetään koivun keskipisteeseen janalla, osoittaa tuo jana teltan itäisen päädyn suuntaa. Koivun ja männyn väli tiedetään, se on 9,50 metriä. Nyt voidaan tuon kulman suuruus laskea käyttäen trigonometrisiä funktioita. Karkea käytännön arvo saadaan käyttämällä laskun perusteena ympyrän arvoja. Ympyrän säde=9,50m, halkaisija=19m, kehä=59,66m. Verranto: 5966 : 360 = 165 : x . Tuossa x edustaa sitä astelukua, jolla teltan päädyn suunta poikkeaa polun suunnasta. x=n.9,96 . Eroksi saadaan n. 10 astetta. Eli teltan itäpääty osoittaa suuntaan 5 astetta pohjoisesta vasemmalle, tai 5 astetta etelästä vasemmalle katsottaessa etelään päin. Edelleen teltan pituussuunta osoittaa tällöin noin 5 astetta idästä koillisen puolelle. Hyvin samoihin lukemiin päädyttiin, kuin laskemalla TV-kuvasta ja kartalta suuntiman mukaan, jolloin saatiin 4-8 astetta, riippuen siitä mihin katsoo sen teltan keskiviivan osuvan siellä valokuvassa. Jos sanotaan teltan oviaukon osoittavan suuntaan 5 astetta idästä koillisen puolelle, niin ollaan hyvin lähellä totuutta. Kun ottaa Murha.infon etusivulta tuon BODOM-osion ja hakee sieltä tuon kuvan teltasta, niin huomaa, että teltta on piirretty siellä väärään asentoon. Eli siellä teltan pitkä sivu osoittaa pohjoiseen. Sehän on väärin. Jo Bodomin Mysteerio toteaa, että teltan oviaukko osoittaa itään. (Tämän laskelman mukaan noin 5 astetta idästä vasemmalle, siis koilliseen päin). Tähä tulokseen varmaan Kotipoliisikinn yhtyy! Siis 5 astetta idästä koilliseen päin on "oikea" lukema! 8)
Ainakin tämän laskelman mukaan.
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:
Olen varma, että "polun suunta uhrikuvassa" on sellainen, että osa ei ymmärrä vieläkään mikä on totuus siinä asiassa. Miten lienee kotipoliisin nykyinen kanta? Tämä kysymys saattaa mennä moneltakin yli ymmärryksen!
No, polun suunta uhrikuvissa ja muissakin kuvissa selviää - kun käy paikan päällä! Ja sen lisäksi vertaa 60-luvun valokuvia jo nyt levinneisiin "polkuihin".

En tiedä mistä peräpohjolan Teboilin ikkunapöydästä (ilmainen wlan-yhteys) näitä piirtelyitä suolletaan mutta kannattaisi edes kerran käydä paikan päällä täällä pääkaupunkiseudulla ja Bodomilla niin välttyisi jatkuvalta tosiasioiden vääristelyltä.

8)
Kiitos kutsusta! Käydään sopivan tilaisuuden tullen! En kyllä usko, että se aiheuttaisi mitään ahaa-elämyksiä, vielä vähemmän avartaisi aivokapasiteettia, tai olisi jonkunlainen korkeammalle tasolle siirtyminen. Täällä on esiintynyt niin tarkkoja ja tuoreita valokuvia, että polun paikka on tarkoin tiedossa jo etukäteen, ei se siitä voi muuttua ja ruveta siellä paikan päällä kiemurtelemaan aivan eri tavalla kuin tuoreissa valokuvissa. Vai eihän tuota varmasti tiedä! :D Jos siellä on sitten aivan toinen todellisuus?! 8) :D
Kone on muuten oma, itse suunniteltu, ja firma koonnut, oma laajakaistaliittymä. Shellillä käyn joskus, teboilia ei ole lähimaillakaan. Millä Teboililla se Kotipoliisi muuten surffailee?

Jos jollakin on väärä käsitys "polun suunnasta uhrikuvassa", niin en usko sen korjaantuvan paikan päällä käymälläkään. Se vika tai virhe on jossakin muualla, ehkä kallonkutistajalla käynti auttaisi. Tämä oli huumoria! :D
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

No niin Sariola on taas sellaisessa vauhdissa, että tässä yksi laskutehtävä, jota tuskin ratkaisee tänä vuonna:

Tutkimuksessa poimittiin 17-20 vuotiaista suomalaisista miehistä 350 hengen satunnaisotos ja kysyttiin, kenelle on tullut Brillen hematoma säännöllisesti. 32 henkeä ilmoitti saaneensa Brillen hematoman säännöllisesti nakkikioskitappelun yhteydessä.

Laske tämän perusteella 95%:n luottamusväli Brillen hematoman suhteelliselle osuudelle
koko aikuisväestössä.

Olettaen, että otoksen suhteellinen Brillen hematoman saajien pysyy likimain samana, miten luottamusvälin pituus muuttuu, jos Brillen hematomien saajien määrä yht´äkkiä nelinkertaistuu?
8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kenies sellaiselle, jolla kapasiteetti on jo täynnä, niemellä käynti ei antaisi mitään, mutta kyllä se yleisesti ottaen antaa!

Ei se polku mene niin kuin nuo uudemmat kuvat näyttävät, vaan kyllä paikan pääällä käynti avartaisi polunkin mutkittelua niemellä, mutta kun ei kapasiteetti anna myöten, niin ei sille mitään voi, muttei tarvitsisi puhua ihan puppua noista suunnista!
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kirjoitti:No niin Sariola on taas sellaisessa vauhdissa, että tässä yksi laskutehtävä, jota tuskin ratkaisee tänä vuonna:

Tutkimuksessa poimittiin 17-20 vuotiaista suomalaisista miehistä 350 hengen satunnaisotos ja kysyttiin, kenelle on tullut Brillen hematoma säännöllisesti. 32 henkeä ilmoitti saaneensa Brillen hematoman säännöllisesti nakkikioskitappelun yhteydessä.

Laske tämän perusteella 95%:n luottamusväli Brillen hematoman suhteelliselle osuudelle
koko aikuisväestössä.

Olettaen, että otoksen suhteellinen Brillen hematoman saajien pysyy likimain samana, miten luottamusvälin pituus muuttuu, jos Brillen hematomien saajien määrä yht´äkkiä nelinkertaistuu?
8)
Tuo menee yli minun ymmärrykseni! Vai meneeköhän ali. Ohi kuitenkin!
Pannaanpa Kotipoliisillekin tehtävä. Tämän olen joskus jostakin poiminut.

KENELLÄ ON KALA?

1. Samalla kadulla on viisi taloa, joista jokainen on eri värinen. Jokaisen talon omistaja on eri kansallisuutta.
2. Talojen omistajista, jokainen juo eri juomaa, polttaa eri merkkistä savuketta ja omistaa eri lemmikkieläimen.
3. Kenelläkään ei siis ole samaa lemmikkiä, kukaan ei juo samaa juomaa, polta samaa savukemerkkiä eikä .....
Kysymys kuuluu: "Kuka omistaa kalan?"

Faktat:
1)X Britti asuu punaisessa talossa.
2)X Ruotsalaisella on koiria lemmikkeinä.
3)X Tanskalainen juo teetä.
4)X Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella.
5)X Vihreän talon omistaja juo kahvia.
6)X Henkilö, joka polttaa Pall Mallia, kasvattaa lintuja.
7)X Keltaisen talon omistaja polttaa Dunhillia.
8)X Henkilö, joka asuu keskimmäisessä talossa, juo maitoa.
9)X Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa.
10)X Henkilö, joka polttaa Blendiä, asuu kissan omistajan naapurissa.
11)X Henkilö, jolla on hevonen asuu sen naapurissa joka polttaa Dunhillia.
12)X Henkilö, joka polttaa Bluemastersia, juo olutta.
13)X Saksalainen polttaa Princeä.
14)X Norjalainen asuu sinisen talon naapurissa.
15)X Henkilöllä, joka polttaa Blendiä, on naapuri joka juo vettä.
Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sovitaanko Sariola, että palaat linjoille kun olet ratkaissut tämän Statistics for Dummies tehtävän.

Sillä aikaa täällä Murhainfossa ratkeaa Bodomin murhamysteerio ja päästään sitten yhdessä keskustelemaan jatkotoimenpiteistä.


8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kotipoliisi kirjoitti:Sovitaanko Sariola, että palaat linjoille kun olet ratkaissut tämän Statistics for Dummies tehtävän.

Sillä aikaa täällä Murhainfossa ratkeaa Bodomin murhamysteerio ja päästään sitten yhdessä keskustelemaan jatkotoimenpiteistä.
8)
Minä taas puolestani odotan, milloin Kotipoliisi on keksinyt ratkaisun tähän tehtävään "Problems for Mummies", eli KENELLÄ KALA?

Kummallakin on nyt vaikea tehtävä ratkaistavanaan!
No, meni nyt huumorin puolelle, mutta menköön!
Tehtävä on aivan oikea ja ratkaistavissa.
8) 8) 8)

En tiennyt vastausta ja koemielessä ratkaisin tuon tehtävän. Kyllä se voidaan ratkaista. Aikaa meni kyllä jonkun verran. Siis "Kenellä oli kala?"
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

"Sanallisten tehtävien mestari awa" tai "Kotipoliisi" tässä tehtävä odottaa. Eikös se jollakin ollut jo kalanpää ennestään - mutta kenellä on lemmikkinä kala? Kas, siinä vasta kysymys! :D :D :D

KENELLÄ ON KALA?

1. Samalla kadulla on viisi taloa, joista jokainen on eri värinen. Jokaisen talon omistaja on eri kansallisuutta.
2. Talojen omistajista, jokainen juo eri juomaa, polttaa eri merkkistä savuketta ja omistaa eri lemmikkieläimen.
3. Kenelläkään ei siis ole samaa lemmikkiä, kukaan ei juo samaa juomaa, polta samaa savukemerkkiä eikä .....
Kysymys kuuluu: "Kuka omistaa kalan?"

Faktat:
1) Britti asuu punaisessa talossa.
2) Ruotsalaisella on koiria lemmikkeinä.
3) Tanskalainen juo teetä.
4) Vihreä talo on valkoisen talon vasemmalla puolella.
5) Vihreän talon omistaja juo kahvia.
6) Henkilö, joka polttaa Pall Mallia, kasvattaa lintuja.
7) Keltaisen talon omistaja polttaa Dunhillia.
8) Henkilö, joka asuu keskimmäisessä talossa, juo maitoa.
9) Norjalainen asuu ensimmäisessä talossa.
10) Henkilö, joka polttaa Blendiä, asuu kissan omistajan naapurissa.
11) Henkilö, jolla on hevonen asuu sen naapurissa joka polttaa Dunhillia.
12) Henkilö, joka polttaa Bluemastersia, juo olutta.
13) Saksalainen polttaa Princeä.
14) Norjalainen asuu sinisen talon naapurissa.
15) Henkilöllä, joka polttaa Blendiä, on naapuri joka juo vettä.

Apukuva:
Kuva

Tehtävä voidaan kyllä ratkaista. Aikaa varmaan kuluu. Tässä on nyt mahdollisuus näyttää kykynsä "sanallisen tehtävän" ratkaisussa!
Kotipoliisi, awa, tai kuka tahansa, yritys on vapaa.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6549
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:Olen melko varma, että uhrikuva on otettu siitä männyn vieressä olevan kiven päältä, vai mitä mieltä olet, awa, tai kuka yleensäkään on niemellä käynyt Sariola älköön vaivautuko!
Kyllä kyllä, täysin mahdollista. Siinä suunnassa kuva on otettu.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
kujala
Martin Riggs
Viestit: 610
Liittynyt: Su Helmi 24, 2008 11:55 pm

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja kujala »

Hessu52 kirjoitti:Olen melko varma, että uhrikuva on otettu siitä männyn vieressä olevan kiven päältä, vai mitä mieltä olet, awa, tai kuka yleensäkään on niemellä käynyt Sariola älköön vaivautuko!
Sanoisin itse, etta uhri- ja lavastuskuva on otettu kiven edesta, noin metrin pari koivulle pain ja hiukan itaan pain.

Mutta perusratkaisu on edelleen "kivelta tai kiven tuntumasta" - Teemu esitti toimivan ratkaisun perusteluineen jo kauan sitten, eika siihen vielakaan ole oikein mitaan lisattavaa.

Sorry, ettei aakkoset toimi taalla Madeiralla... :wink: :lol:
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Mallinnusketju

Viesti Kirjoittaja Sariola »

kujala kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Olen melko varma, että uhrikuva on otettu siitä männyn vieressä olevan kiven päältä, vai mitä mieltä olet, awa, tai kuka yleensäkään on niemellä käynyt Sariola älköön vaivautuko!
Sanoisin itse, etta uhri- ja lavastuskuva on otettu kiven edesta, noin metrin pari koivulle pain ja hiukan itaan pain.

Mutta perusratkaisu on edelleen "kivelta tai kiven tuntumasta" - Teemu esitti toimivan ratkaisun perusteluineen jo kauan sitten, eika siihen vielakaan ole oikein mitaan lisattavaa.

Sorry, ettei aakkoset toimi taalla Madeiralla... :wink: :lol:
Terve "kujala"!
Minä oletan, että paremmin tuon kiven tuntumasta, ja että tuo tuntuma voi olla melko reilukin. Se on kyllä mahdollista, että uhrikuva ja lavastuskuva on otettu täsmälleen samasta pisteestä (tuskin sentään sattui samaan pisteeseen). Uhrikuvassa kuvan keskilinja menee noin 15 cm:n päästä koivun oikealta puolelta ohi, kun taas lavastuskuvassa kuvan keskilinja menee noin 105 cm koivun rungon ohi oikealta. Nämä linjat leikkaavat toisensa, ja on mahdollista, että kuvaaja on seissyt siinä linjojen leikkauspisteessä. Kuvien kuvaussuunnat siinä tapauksessa poikkeavat toisistaan, koska ne ohittavat koivun reippaasti eri etäisyyksiltä, 15 cm ja 105 cm. Kuitenkin niillä on yhteinen piste kuvaajan paikalla. (Tällöin mm. kaarnakuviot ovat samanlaiset molemmissa kuvissa).

Arvioidaan, että kuvaaja on seissyt noin 7 m:n päässä koivusta kuvatessaan. Jos hän seisoi samalla paikalla molempia kuvia ottaessaan, niin siellä nuo kuvauslinjat olivat noin 90 cm:n päässä toisistaan. Tuo merkitsee kuvaussuunnissa noin 7,4 asteen eroa. En usko, että kuvaaja seisoi noissa kahdessa kuvassa aivan samassa paikassa. Oletan, että uhrikuvan kuvaaja seisoi lännempänä kuin lavastuskuvan kuvaaja. Tällöin nuo kuvauslinjat muodostavat keskenään suuremman kulman. Ehkä 12-15 astetta. Nämä ovat arvioita, tarkkaa arvoa on vaikea ellei mahdotonta laskea.

Mielestäni on virhe olettaa, että uhrikuvan ja lavastuskuvan kuvaussuunnat olisivat aivan yhteneväiset. Lavastuskuva on pyritty ottamaan kohti etelää. Se on sattunut melkein polun suuntaan. Eräästä tarkasta kuvasta löytyi kiintopioste, ja voitiin todeta, että lasvastuskuva menee aavistuksen polun oikealle puolelle. Arvion mukaan se 40-50 m:n päässä heittäisi polun oikealle puolelle 3-4 metriä. Se merkitsee käytännössä noin 4 astetta enemmän oikealle kuin polku. Polun suunta oli arviolta noin 15 astetta vasemmalle etelästä, joten lavastuskuvan suuntaus on sen mukaan noin 11 astetta vasemmalle etelästä. Eipä ole osunut aivan etelään.

Eräässä laskelmassa sain uhrikuvan kuvaussuunnaksi 12 astetta enemmän vasemmalle kuin lavastuskuvan suunta. Tällöin sen suunta olisi 23 astetta etelästä vasemmalle. Minä itse pidän näitä lukuja lähimmäs oikeaa osuvina. Tarkkoja arvoja on hyvin vaikea saada laskemalla. "Likiarvoja" nämä ovat parhaimmillaan. Nämä kolme suuntaa minun viimeisen arvioni mukaan ovat:
* Lavastuskuva etelään 169 ast
* Polku 165 ast
* Uhrikuva 157 ast
Etelä on tietysti suunnassa 180 ast ja Kaakko 135 ast
Sattuipa mukavasti. Tämän mukaan uhrikuvan kuvaussuunta olisi tasan kaakon ja etelän puolivälissä, eli eteläkaakko.
Nämä ovat minun suuntaa antavia arvioitani. Myönnän, että ne voivat vähän heittää oikeasta.
Vastaa Viestiin