POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%
 
Ääniä yhteensä: 25

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Ei surmapaikka/teltta ollut tuohon kuvaan merkityllä paikalla, vaan edempänä.
Uimarannalta tuli paras polku paikalle, kuvassa näkyvä polku on muotoutunut myöhemmin.
Alkuperäisistä kuvista asia on todettavissa.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Wagner kirjoitti:Ei surmapaikka/teltta ollut tuohon kuvaan merkityllä paikalla, vaan edempänä.
Uimarannalta tuli paras polku paikalle, kuvassa näkyvä polku on muotoutunut myöhemmin.
Alkuperäisistä kuvista asia on todettavissa.

8)
Tarkasta teltan paikasta on ollut eriäviä näkemyksiä. Minun arvioni mukaan se on ollut tuossa, johon olen sen piirtänyt. Asiaa sekoittaa vielä se, että poliisien myöhemmin pystyttämä teltta on ollut enemmän polun päällä kuin alkuperäinen. Jermon kirjassa teltta on myös piirretty väärään paikkaan ja väärään asentoon. Eri suunnista otetuista alkuperäiskuvista on voitu mitata karkeasti etäisyys siihen koivuun. Alkuperäiskuvana on ollut myös kuva sivultapäin, josta etäisyys koivuun voidaan arvioida kohtuullisen tarkasti. Mittakaavana siinä voi käyttää moottoripyörän renkaan halkaisijaa. Nimimerkki Teemu väitti muistaakseni, että poliisien pystyttämä teltta oli reilusti enemmän polun päällä kuin alkuperäinen teltta. Epäilin tuota, mutta omien mittausteni jälkeen päädyin aivan samaan, mutta siirtymä vähemmän, eli alle metrin. Kun vielä suuria mäntyjä on kaadettu siitä oikealta puolelta, on vanhojen ja uusien kuvien vertailu vaikeaa. Lisäksi pienet männyt ovat voineet kasvaa suuriksi. Tässä on vähän erilaisia näkemyksiä, mutta ei kovin suuria eroja ole eri henkilöiden arvioissa. Alla omia vertailujani.

Kuva

Tämä on ns. lavastuskuva etelään, joka minun arvioni mukaan on siis otettu suunnilleen polun suuntaan. Ns. uhrikuva on otettu selvästi enemmän vasemmalle ja sen kuvaussuunta (keskiviiva) menee aivan läheltä koivun runkoa, ehkä noin 15 cm:n päästä. Tämä lavastuskuva etelään (sen keskiviiva) ohittaa koivun noin 130 cm:n päästä. Kuvat on otettu melkein samasta pisteestä, mutta kuvaussuuntien välillä on kulma, jonka suuruutta voi yrittää arvioida ja laskeskella. Nämä ovat tietysti minun arvioitani, enkä voi väittää, että siinä on absoluuttinen totuus - olen kyllä tutkinut asiaa eri valokuvista.
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Tutkin vielä tuota ns. uhrikuvaa siltä kannalta mihin suuntaan se kuva on otettu ja missä kuvaaja on seissyt. Nimimerkki "Kujala" neuvoi minulle tekniikan miten kuvasta voidaan määrittää kuvaajan paikka.

Lähtökohtana käytin nimimerkki "Teemun" antamia arvoja. Männyn ja koivun väli 9,3 m ja mänty - koivu linja ei ole aivan polun suuntainen vaan manty poikkeaa siitä 2,3 astetta lähemmäksi polun linjaa. Polun leveydeksi otin v. 2005 valokuvissa olleet arvot, eli polun reuna 1m koivusta ja polku 1m leveä. Lisäksi piirsin polun täysin suoraksi vaikka siinä on pientä ja loivaa kaartelua. Lisäksi piirsin polkua vielä teltan paikalta ohikin selvyyden vuoksi. Lukuisten valokuvien perusteella sijoitin teltan mahdollisimman tarkasti oikeaan paikkaan ja täsmälleen oikeaan suuntaan, niin että oviaukko osoittaa 4 astetta idästä koillisen puolelle, eli suuntaan 86 astetta. Tämä on nyt käsittääkseni melko hyvin oikealla paikallaan. Nimimerlkki "Kujala" neuvoi tekniikan, jonka avulla voidaan valokuvasta määrittää kuvaajan paikka. Koetin noudattaa sitä pikkutarkasti ja huolellisesti. Tulos oli tällainen. Käytin hyviä valokuvia apuna. Tein tämän lähinnä kokeillakseni tuota tekniikkaa. Se näyttää toimivan, mutta aika pikkutarkka siinä saa olla, ettei laske väärin.

Kuten huomataan, kuvaussuunta on hieman polusta vasemmalle, ja todellakin, myös tällä tavalla voidaan näyttää toteen, että "uhrikuvassa polku näyttää kaartavan oikealle", joka tieto oli kyllä muutenkin jo aivan varma, ainakin allekirjoittaneelle. Eri mielipidettä ovat edustaneet mm. Hessu, awa, groot, Blackman ja moni muu, mutta ei se minua ole haitannut. Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa aivan vapaasti. Tietysti olen mietiskellyt, että miksi näin selvä asia saa muutamat melkein kiihtymään. Saahan sitä olla mitä mieltä haluaa ja saa olla väärässäkin, ei tietysti tahallaan. Tämähän on vain yksi pieni yksityiskohta. Mietin mielelläni tällaisia ongelmia ja matematiikkaan vivahtavia tehtäviä aikani kuluksi. Saa kritisoida ja olla eri mieltä, mieluimmin perustellen. Hyvää vuodenjatkoa kaikille! Tässä tuo puuhastelun tulos: Teltan paikka, polku, kuvaussuunta ym.

http://www.salixa.info/u-kuva-kuvaajan-paikka.jpg
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Muutama selitys koskien tuota piirrosta:

- Tuo vihreä viiva, joka lähtee männyn oikealta puolelta kohti koivua on polun suuntainen. Se ylittää teltan alueen aivan jalkopäästä kutitellen teltassa makaavien varpaita. Se on polun suuntainen, mutta noin 1,5 m polun keskiviivan oikealla puolella. Teemu on tehnyt tarkkoja havaintoja ja mittauksia. Teemun yhdistelmäkuvan keskilinja menee juuri samoin kuin tuo vihreä viiva. Teemun yhdistelmäkuva on kuitenkin virheellinen. Oikea kuvauslinja ylittää teltan alueen melko keskeltä, kuten valokuvasta voi todeta. Tuo koivu-mänty linja poikkeaa polun suuntaisesta linjasta Teemun mukaan 2,3 astetta. Laskin männyn olevan käytännössä 37 cm lähempänä polun linjaa kuin mitä on koivu. Kuvassa tuo teltan pohjoinen pitkä sivu näyttää olevan melko kohtisuorassa kuvauslinjaan nähden. Se johtuu siitä, että teltan yläkulmaa on käännetty peittämään teltassa makaavaa. Lukuisten valokuvien avulla teltta on voitu asettaa melko tarkalleen oikeaan paikkaansa ja oikeaan asentoonsa. Ainakin näin arvioin. Ei heitä tuosta paljoa.

- Hessulle 10 pistettä. Miksi? Hän on osannut asettaa OK:n seisomaan juuri tuolle uhrikuvan kuvauslinjan keskiviivalle ja ottanut valokuvan juuri samaan suuntaan kuin uhrikuvassa on. Ällistyttävän lähelle samaa. Polku näkyy siinä Hessun ottamassa K:n kuvassa menevän oikealle aivan samalla tavalla kuin on uhrikuvassa. Silti nämä muutamat väittävät, että "uhrikuvassa polku kaartaa vasemmalle" vieläpä kiivaassa äänilajissa. Saa olla omaa mieltään, mutta minua tuo vähän ihmetyttää ja huvittaakin. Vaikka jokainen näkee omilla silmillään, että polku kaartaa oikealle, niin siitä huolimatta pitää jurrittaa vastaan. Se tässä huvittaa. ;-)

- Piirroksen helpottamiseksi polku on otettu lähtökohdaksi, se on asetettu pystysuoraan ja piirretty aivan suoraksi. Teemun mukaan polku poikkeaa pohjoisesta 13 astetta. Se on otettu arvoksi tähän. Oikea pohjoinen on hieman enemmän oikealla, eli sen 13 astetta. Se on melko vähän, sillä esim. luode poikkeaa pohjoisesta jo 45 astetta. Polun suunta on siis paljon lähempänä pohjoista kuin luodetta. "Papillonin" ottamista hyvistä kuvista nähdään, että polku on teltalta etelään noin 60m yllättävän suora. Voidaan piirtää viivottimella viiva ja se pysyy koko ajan melko lähellä polun keskiviivaa. Tämän voi jokainen kokeilla "Papillonin" kuvista. Hessun tyypilliset maalailevat kuvaukset polun kaartelusta sinne ja tänne voi ohittaa olan kohautuksella. Polku teltalta etelään on yllättävän suora. Ei tietysti ikuisesti, mutta siinä niemen alueella. Nykyään tuo polku on tallautunut leveäksi - sen reunat ovat paikoitellen häipyneet pois. Vanhoissa kuvissa polku on kapeampi, mutta yllättävän suora niissäkin.
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Lavastuskuva etelään

Lisään vielä näihin kaaviokuviin "lavastuskuva etelään". Se on tosiaan aivan eri kuva kuin ns. "uhrikuva". Kuvattu eri paikasta ja eri suuntaan. Näiden kahden kuvan näkökulma koivuun ja moottoripyöriin on melko samanlainen, kuvaajat ovat olleet koivuun nähden melko samassa suunnassa, mutta ei aivan. Teltan pituus tiedetään, mutta koivun tarkkaa paksuutta ei tiedetä. Koivun rungon poikkileikkauksen halkaisija pitää laittaa vähän arviolta. Se lukema vaikuttaa siihen, kuinka lähellä tai kaukana kuvaaja näyttää olevan kohteestaan. Sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä. Tämän kuvan kuvaaja on seissyt Mänty-Koivu linjalla melko lähellä mäntyä. Siis selvästi polun sivussa. Uhrikuvan kuvaaja on seissyt männyn kohdalla, polun jatkeen keskellä, siis polulla ja suunnannut kohti koivua, joka on noin 1,5 m:n päässä polun keskilinjasta. Siis selvästi polun suunnasta vasemmalle. Lavastuskuvan ottaja on taas suunnannut kuvauslinjansa vinottain polun yli.

Olen käyttänyt alkuperäisiä kuvia ja tulos on luotettava. Siis uhrikuvassa polku kaartaa oikealle ja lavastuskuvassa vasemmalle. Alun perin kysyttiin nimenomaan "polun suuntaa uhrikuvassa" kuten hyvin kaikki tietävät. Enemmistö arvasi väärin ja vähemmistö oli oikeassa! Näin käy joskus! ;-) ;-) ;-)

http://www.salixa.info/lavastuskuva-etelaan-kuvaaja.jpg
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Vertailu AITO KUVA ja KAAVIOKUVA
Huom! Tässä ei ole uhrikuva vaan lavastuskuva etelään.

Teki mieli testata kuinka hyvin laatimani kaaviopiirros sopii yksiin alkuperäisen kuvan kanssa.
Pyöräytin kaaviopiirrosta niin, että se on samaan suuntaan kuin lavastuskuva etelään.

Itse hämmästyin, että se sopi kuin nenä päähän. Tästä nähdään, että polku ei mene sinne tuuhean kuusen vasemmalle puolelle, johon Hessu (ja awa) arveli sen menevän, vaan sen keskellä olevan poliisin kainalon alta melko pystyyn. Minä oli olettanut sen menevän vielä pystympään, mutta lähelle minun viimeisempää mielipidettäni tuo meni. Tämä lavastuskuva etelään on tosiaan otettu etelään, eikä suoraan polun suuntaan. Tämä ei ollut yllätys minulle, mutta miten lienee Hessulle ja awalle ja monelle muulle.

http://www.salixa.info/lavastuskuva-etelaanX.jpg
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Edelleen tähän aiheeseen:

Olen tehnyt itselleni yhdistelmäkuvan KAAVIOPIIRROS + UHRIKUVA.

Se vahvistaa, että kaaviopiirros on lähellä oikeaa. Näin eri puolilta tarkasteltuna näyttää siltä, että teltta on kyllä oikealla paikalla kaaviokuvassa, mutta se tuntuu olevan hieman liiaksi "itään". Sitä pitäisi aivan ilmeisesti hieman pyöräyttää muutama aste vastapäivään. Tuo teltan suunta on katsottu ns. TV-kuvasta. Kaltevasta maasta ja hämärästä taustasta johtuen tuo arvio "suunta 86" voi olla hieman liikaa oikealle. Jos teltta olisi kohtisuorassa polkuun nähden, olisi sen suunta 77 astetta, siis 13 astetta vasemmalle idästä. Mutta tuosta 13:sta ehkä puolet, eli noin 7 astetta se saattaa olla. Se olisi silloin "suunta 83". Lisäksi uhrikuvassa teltan oikeaa alakulmaa on käännetty siinä olevan uhrin päälle, joten se teltan alareuna ei ole alkuperäisessä muodossaan. Muutoin kaikki täsmää hyvin myös tässä yhdistelmäkuvassa. Mielestäni nämä kaaviot osuvat hyvin kokonaisuuteen. Se on ainakin varmaa, että "uhrikuvassa polku näyttää kaartavan oikealle" , vaikka "vahvat voimat" Hessun ja awan johdolla ovat vahvasti eri mieltä. No jokainen saa olla omaa mieltään. Minulla ei jää pienentäkään epäilysta siitä, mihin suuntaan polku kaartaa on uhrikuvassa. 8)
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Mitä valokuvasta voi nähdä?

http://www.salixa.info/TVkuva-suunnat2B.jpg

Joutoaikaa on ja olen viime aikoina tutkinut vanhoja valokuvia ja kirjoituksia, jotka liittyvät Bodomin tapaukseen. Esillä oleva valokuva tunnetaan nimellä "TV-kuva". Tästä nähdään mm. teltan pituussuunta muutaman asteen tarkkuudella vertaamalla karttaan. Mitä muuta tästä voitaisiin päätellä?

1) Teltan itäpäädyn kolmen tapin kautta kulkee varjo.

2) Tuon varjon synnyttää ns. Nilsin koivu.

3) Parista muusta kuvasta nähdään, että teltan länsipäädyn kolme tappia osoittavat noin 10 cm ison männyn läntisestä kyljestä vasemmalle. Kun lisäksi tiedetään, että teltan pituus on 190 cm, voidaan sekä teltan itäpäädyn, että länsipäädyn linjat piirtää paikalleen. Teemun mittausten mukaan väli koivu - iso mänty on 9,3 m. Lisäksi hänen mittaustensa mukaan linja koivu - iso mänty poikkeaa polun yleislinjasta 2,3 astetta, ja polun yleislinja on 13 astetta pohjoisesta vasemmalle. Siitä voidaan laskea, kuinka paljon lähempänä iso mänty on polun keskiviivan muodostamaa linjaa kuin on koivu. Se on 37 cm. Otettava huomioon tämä 37 cm.

4) Nyt tiedetään myös polun suunta. Jos ison männyn halkaisija on 50 cm, niin merkataan piste, joka on ison männyn itäisestä sivusta 12 cm itään. Se piste on 37 cm männyn keskipisteestä itään. Koivusta tähän pisteeseen piirretty viiva on polun kanssa saman suuntainen (Teemun mukaan). K
Männyn läntisestä sivusta 180 cm itään on pisten, johon osoittavat teltan itäpäädyn tapit.

5) Jos teltan itäpäädyn tapit osoittaisivat 12 cm ison männyn itäsivun oikealle puolelle, olisi teltan itäpääty tasan polun suuntainen. Ison männyn kohdalla teltan itäpäädyn linjan etäisyys männyn oikeasta sivusta on 130 cm. Teltan itäpäädyn tapit osoittavat siis aina siihen. Samat tapit osoittavat aina myös koivuun tuon varjokuvan mukaan. Katsotaan paljonko kaari 118 cm (130-12) on asteissa. Sen verran teltan lyhyet sivut osoittavat enemmän oikealle kuin polun yleissuunta. Mitä tuo kaari vastaa asteissa? Halkaisija 18.6 m, kehä 58.40 m, kaari 1.18 m vastaa 7,27 astetta. Tämän laskelman mukaan teltan itäpäädyn tapit osoittavat 7 astetta enemmän oikealle kuin polun suunta. Polun suunta oli Teemun mukaan 347 astetta, siis teltan lyhyt pääty osoittaa suuntaa 354 astetta, eli 6 astetta pohjoisesta vasemmalle tämän laskelman mukaan. Samoin teltan pitkät sivut osoittavat aina 6 astetta idästä vasemmalle eli suuntaan 84 astetta.

6) Kun Nilsin koivun varjo on teltan itäpäädyn tappien päällä, osoittaa varjo aina silloin myös samaan suuntaan kuin itäpäädyn tapit eli suuntaan 354 astetta. Pohjoisen suuntaan on matkaa vielä 6 astetta. Paljonko se on ajassa. 360 astetta 24 tuntia, 6 astetta 15 min. Siis kello on ollut "klo 11.45" kun varjo on osunut noihin itäpäädyn tappeihin.

7) On olemassa valokuva, joka on otettu teltasta ja moottoripyörästä suoraan sivulta. Siitä voidaan laskea teltan eteläsivun etäisyys koivusta. Rengasta voi käyttää mittatikkuna. Se etäisyys on noin 1,00 m. Nyt teltta voidaan piirtää tarkasti oikealle paikalleen.

Tässä laskelmassa saatiin tulokseksi, että teltan suuaukko osoittaa 6 astetta idästä vasemmalle. Se tuntuu oikeammalta kuin 4 astetta, jota myös on laskeskeltu ja arveltu.

Tämä ns. "TV-kuva" on hyvä apu kun määritetään teltan paikkaa piirrokseen. Olen käyttänyt Teemun mittaamia arvoja tässä laskelmassa. Olen piirtänyt tuon teltan ympäristöineen näiden laskelmien mukaisesti.

HYVÄÄ VUODENJATKOA!
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Tuo Nilsin koivun käyttäminen aurinkokellona on mielenkiintoinen yksityiskohta. Se kuva on satuttu ottamaan sellaisella hetkellä, jolloin Nilsin koivun varjo kulkee teltan itäpäädyn tappien kautta, kaikkien kolmen tapin kautta. Sattuma sekin, että nuo tapit osoittavat Nilsin koivuun. Tämä yksityiskohta muutaman muun tiedon kanssa sitoo teltan itäisen päädyn osoittamaan suuntaan 6 astetta etelästä vasemmalle, eli suuntaan 174 astetta. Se on melko tarkka tieto. Näin itäinen pääty osoittaa suuntaan 6 astetta idästä vasemmalle, eli suuntaan 84 astetta.

Koska varjo osoitti kuvassa 6 astetta pohjoisesta vasemmalle, on kello ollut silloin 11.36, sillä 1 aste vastaa 4 minuuttia ja 6 astetta siis 24 minuuttia. Sekin on tietysti likiarvo, mutta kuitenkin se on lähellä totuutta. KLO 11.36
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Olen nyt puuhastellut tämän aiheen "teltta ja polku" kimpussa useita päiviä aivan aikani kuluksi. Mielestäni teltta on nyt paikallaan, samoin polku, ja uhrikuvan ja lavastuskuva etelään kuvaussuunnat. Tuota lähemmäs totuutta en näillä saatavilla olevilla tiedoilla pääse. Tässä vielä yhteenvetokuva...

http://www.salixa.info/u-kuva-kuvaajan-paikkaB.jpg
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2112
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

No voi herranen aika sentään,teltan sijaintiko siis ratkaisee Bodomin tekijän.Eivätköhän jutun alkuperäiset tutkijat ja valokuvaajat olleet riittävän selvillä teltan sijainnista.Olen minäkin pitkän matematiikan lukenut.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2112
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

Tuosta "raahauspolusta" vielä.Täysin varmaa on,että mitään merkkejä ei jää maastoon,jos kuka tahansa ihminen on raahattu tai talutettu rantaan yhden kerran.Muita polkuja tietysti on voinut olla jo sitä ennen.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Niemen keskipolku

Niemen korkeimmalla kohdalla kulkeva ns. "keskipolku" on yllättävän suora. Otetaan janan lähtöpiste koivusta hieman oikealle ja päätepiste "särmäkiveen", joka on ehkä noin 45 m koivusta etelään ja sijaitsee keskellä polkua, ja piirretään jana näkyville. Huomataan, että tämä jana pysyttelee koko ajan polulla, välillä sen oikealla ja välillä sen vasemmalla puoliskolla. Heitto tästä suorasta viivasta on korkeintaan muutama kymmenen senttiä puoleen tai toiseen. Valokuvassa polun suuntaan katsottaessa se näyttää hieman kaartelevan mutta katselukulma liioittelee. Vertaamalla puiden paksuuteen kullakin kohdalla, saadaan todellinen kuva "polun suoruudesta". Se kertoo, että polku on siinä niemen alueella melko suora, poluksi harvinaisen suora. Joku kirjoittaja on kuvannut, että polku kaartelee runsaasti sinne ja tänne kulkien välillä jopa "itäkaakkoon", joka väite ei tietysti pidä paikkaansa. Kaakko on etelästä 45 astetta vasemmalle, ja itäkaakko peräti 67,5 astetta etelästä vasemmalle. Polun suunta on esim. Teemun mittausten mukaan ollut 13 astetta etelästä vasemmalle. Siitä se heittelee eri kohdissa korkeintaan vain muutaman asteen puoleen ja toiseen lyhyillä pätkillä. Katso kuva!

http://www.salixa.info/polku-suora.jpg
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Skoone näyttää kyselleen perusteluja kannalleni. No tässä niitä lisää.


POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA. (Palataan tuohon ratkaisuun. Perustellaan oikea ratkaisu.)

Palataanpa tähän kysymykseen. Enemmistö arvioi, että uhrikuvassa polku kaartuu vasemmalle. Se on kuitenkin väärä vastaus. Oikea vastaus näkyy suoraan itse uhrikuvasta. Miten se siitä näkyy? Kyseisessä kuvassa näkyy teltan koillisen kulman kiinnitystappi alkuperäisellä paikallaan. TV-kuvasta nähdään, että teltan itäpään tapit osoittavat suoraan Nilsin koivun tyveen. Parista muusta kuvasta nähdään, että teltan länsipään tapit osoittavat ison männyn vasemmalle puolelle, ehkä korkeuskorjaus huomioon ottaen noin 10 cm männyn läntisestä (vasemmasta) kyljestä vasemmalle. Teemun tarkkojen mittausten perusteella voidaan näillä tiedoilla laskea teltan pitkittäissuunta - samoin kaikkien sivujen suunnat, kun yhden sivun suunta tiedetään. Se on noin 6 astetta esim. idästä vasemmalle, johon oviaukko osoittaa. Teltan lyhyen päädyn suuntaisesti piirretty viiva osoittaa siis 6 astetta etelästä vasemmalle. Se piirtämämme viiva siis osoittaa 6 astetta etelästä vasemmalle. Polku on karkeasti sen suuntainen. Ei aivan tarkkaan, siillä polku on Teemun mittausten mukaan 13 astetta etelästä vasemmalle (niemen kärjestä niemen tyvelle katseltaewssa). Polun yleissuunta niemellä osoittaa siis vain hyvin vähän enemmän vasemmalle kuin tuo piirtämämme viiva. Suorakulma on 90 astetta, ja esim. 7 astetta on siitä 1/12,8 osa eli se kulma on hyvin terävä.

Toisaalta nähdään uhrikuvasta, että uhrikuvan pystysuora puolittaja (kuvaussuunta) kohtaa teltan pitkän pohjoissivun noin sen sivun keskipisteessä, tai jopa hieman sen oikealla puolella. Lisäksi nähdään itse kuvasta, että tämä kuvaussuunta menee hyvin vinosti teltan alueen yli. Ei siis samaan tapaan kuin "lavastuskuvassa etelään", jossa kuvaussuunta näyttää menevän suunnilleen kohtisuoraan teltan pituussuunnan yli. Jo silmällä nähdään, että nämä kaksi kuvaussuuntaa poikkeavat suuresti toisistaan. "Uhrikuvan" vasemmalle ja "Lavastuskuvan-etelään" oikealle.

Verrataan noita kahta suoraa. 1) Näkyvissä olevasta teltan koilliskulman tapista koivun tyveen (teltan lyhyen sivun suunta) ja 2) Uhrikuvan pystysuora puolittaja (uhrikuvan kuvaussuunta). Verrataan näiden kahden suoran väliin jäävää kulmaa aivan silmämääräisesti. Se on huomattavan suuri, verrattuna siihen, että teltan lyhyen päädyn suunta poikkeaa vain 6 astetta etelästä vasemmalle, mutta tämä uhrikuvan kuvaussuunta poikkeaa siitä paljon enemmän vasemmalle. Siis tämä kuvaussuunta on enemmän vasemmalle kuin polun suunta. Ja edelleen polku näyttää siis kaartuvan oikealle uhrikuvassa. Näin silmällä nähdään jo oikea vastaus, mutta tarkat arvot voidaan karkeasti laskea. Viime laskujeni mukaan: 1) Uhrikuvan kuvaussuunta 160 astetta 2) Polun suunta katsottaessa niemen kärjen puolelta niemen tyvelle päin 167 astetta (Teemun mukaan) 3) Lavastuskuvan kuvaussuunta 179 astetta.

"Lavastuskuva etelään" kuvaussuunta on siis "yllättäen" melko tarkkaan etelään. Polku on tosiaan siitä 12 astetta enemmän vasemmalle katsottaessa etelään päin. (167 astetta). On tosi, että "lavastuskuvassa etelään" polku kaartaa vasemmalle. Polku 167 astetta. Lavastuskuva etelään 179 astetta. Mutta sitä ei kysytty. Uhrikuvassa polku kaartaa oikealle. Uhrikuvan kuvaussuunta on noin 160 astetta, polun suunta 167 astetta. Siis polku kaartaa oikealle. Tarkat luvut voivat hieman heittää noista esittämistäni, mutta suunta on varmasti oikea jo silmämääräisenkin arvion peruteella.

Teemun esittämä yhdistelmäkuva "Teemun uhrikuva etelään" sensijaan on virheellinen. Sen kuvan kuvauslinja (kuvan pystysuora puolittaja) menee lähes teltta-alueen vasemmalta puolelta ohi, kun oikeassa uhrikuvassa kuvauslinja kohtaa teltan pitkän pohjoisen sivun suunnilleen sen sivun keskipisteessä. Siinä on suuri ero ja näin ollen voidaan sanoa heti, että Teemun yhdistelmäkuva on "virheellinen" suuremmitta selityksittä. Muistelen, että nimimerkki "Kujala" esitti ensin aivan oikeita arvioita teltan oviaukon suunnasta ja uhrikuvan kuvaussuunnasta, mutta taisi muutta mielipidettään pois oikeasta, kun muutamat muut (vähemmän viisaat? ;-) )olivat eri mieltä.

LAVASTUSKUVA ETELÄÄN

Se on totta , että lavastuskuvassa etelään, polku kaartaa vasemmalle. Myönnän, että siinä olin pitkään väärässä. Mutta kysymys olikin uhrikuvasta ja siinä olin koko ajan oikeasssa. Myöskään lavastuskuvassa etelään polku ei suinkaan mene sinne "moottoripyörän takaa vasemmalle" siellä näkyvän kuusen ja koivun välistä. Tällaista hassua kantaa edusti Hessu ja awa antoi Hessun kannalle täyden tukensa. Polku on lähes moottoripyörän suuntainen ja menee melko ylös siinä kuvassa, mutta kylläkin kuvan keskilinjasta hieman vasemmalle. Siinä kuvassa polku kyllä kaartaa lievästi vasemmalle. Tämä lavastuskuva etelään on todellakin otettu melkein tarkalleen etelään, eli laskelmieni mukaan suuntaan 179 astetta. Polun suunta on Teemun mukaan 167astetta, siis noin 12 astetta enemmän vasemmalle kuin "lavastuskuva ertelään" suunta. Kuvaussuunta saadaan tässäkin kuvassa piirtämällä kuvaan pystysuora puolittaja.

On otettava huomioon, että teltan läntinen pääty on suunnilleen keskellä polun jatketta. Polun piirtäminen voidaan aloittaa sieltä teltan länsipäädystä, ja suunnata sieltä hyvin loivasti pystysuoraan verrattuna vasemmalle. Polun piste alapäässä voidaan ottaa kyykyssä olevan poliisin vasemmasta nyrkistä ja kuvan yläreunan piste sieltä ylhäällä keskellä olevan poliisin oikean kyynärpän alle. Silloin polku on paikallaan ja kaartaa kuvassa loivasti vasemmalle. Polku ei suinkaan mene sinne koivun ja sen oikealla puolella olevan pitkäoksaisen kuusen välistä, jonne Hessu ja awa sitä kiivaasti osoittelivat. Sieltä päädytään niemen itärannalta veteen. :-) Jos koivun rungon halkaisija on 34 cm, niin verrannon avulla saadaan lavastuskuvan kauvauslinjan etäisyydeksi koivun rungon pinnasta n. 140 cm. Uhrikuvan kuvauslinja vastaavasti menee vain noin 20 cm:n päästä koivun rungosta. Jos kuvaajat ovat seisseet samalla paikalla molemmissa kuvissa, on kuvaussuunnilla merkittävä ero suunnissa, mutta uhrikuvassa kuvaaja on lisäksi seissyt lännenpänä. Tästäkin ilmenee kuvaussuuntien selvä ero.

Jos joku on kiinnostunut ja tekee nämä samat havainnot ja laskelmat samoista valokuvista, niin päätyy kyllä samoihin tuloksiin. Siitä olen varma. Pikkutarkat lukemat voivat hieman heittää, mutta päälinjat ovat samat.
Avatar
Xerxes
Axel Foley
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 12:11 am

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

SUUNNAT TELTALTA ETELÄÄN

Edellä olevissa kirjoituksissa nuo suunnat on määritelty. Tähän kuvaan nuo eri suunnat on koottu ja piirretty vieri viereen yhdistelmäksi:

1) Etelä 180 astetta
2) Lavastuskuva etelään 179 astetta
3) Teltan lyhyen sivun suunta 174 astetta
4) POLKU 167 astetta
5) Uhrikuva 160 astetta

http://www.salixa.info/bdkan/suunnat-etelaan.jpg
Vastaa Viestiin