Aarne Olavi Kivilahti.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kaikkein uskomattomin asia kuitenkin on se, miten haukankatseinen ystävämme Olavi Kivilahti on nähnyt vartiopaikaltaan kallion läpi keskiniemen, sillä minä en siitä Kivilahden mainitsemasta paikasta istuviltani nähnyt juurikaan keskiniemeen, vaikka olen Kivilahtea huomattavasti pitempi.

Sariola tuskin on siihen niemeen ikinä löytänyt, jos on ikinä löytänyt Bodomin niemeenkään?

Kas kun Kivilahti ei ole nähnyt lintupoikia siinä kahden metrin päässä, vai tekeekö likinäköisyys sen, ettei lähelle näe, mutta kauas näkee.

Kulkijan kenkien väriä olisi ollut aluskasvillisuuden vuoksi mahdoton nähdä, vaikka olisi seisonutkin ja valaistus olisi ollut eri, eli keskiniemei ei olisi tehnyt länsipuolen rantaa varjoisaksi, jolloin kulkijaa on todellakin vaikea havaita Kivilahden mainitsemasta paikasta.

Olen melko pitkälle kallistumassa konstan ajattelemaan suuntaan, tämän Kivilahden tarinoinnissa, kunnollista motiivia vaan en ole keksinyt.

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kuten olen todennut aikaisemminkin Hessu poikkeaa sujuvasti totuudesta, eikä se tunnu vaivaavan häntä lainkaan. Siitä vain! Kommentoin tuonne väliin Hessun ajatuksia.
Hessu52 kirjoitti:Kaikkein uskomattomin asia kuitenkin on se, miten haukankatseinen ystävämme Olavi Kivilahti on nähnyt vartiopaikaltaan kallion läpi keskiniemen, sillä minä en siitä Kivilahden mainitsemasta paikasta istuviltani nähnyt juurikaan keskiniemeen, vaikka olen Kivilahtea huomattavasti pitempi.

Ensinnäkin sama paikka oli v. 1960 eri näköinen. Keskiniemen länsiranta oli paljon paljaampi kuin nykyään. Näkyy vanhoista kuvista. Myös näkymät Kivilahden olinpaikasta olivat väljemmät. Ei ole myöskään mitään takuita siitä, missä asennossa OK oli tarkkaillessaan tuota kulkijaa. Aivan tarkka paikkakin on hämärän peitossa. Utelias poika saattoi oikein kurkottaa nähdäkseen kulkijan mahdollisimman tarkoin.

Sariola tuskin on siihen niemeen ikinä löytänyt, jos on ikinä löytänyt Bodomin niemeenkään?
Kas kun Kivilahti ei ole nähnyt lintupoikia siinä kahden metrin päässä, vai tekeekö likinäköisyys sen, ettei lähelle näe, mutta kauas näkee.

Minulla ei ole mitään vaikeuksia löytää tuonne niemeen. Se on helppo juttu. Ei ole mitään varmaa tietoa siitä, että lintupojat olisivat tulleet 2 m:n päähän, tarkkaa etäisyyttä ei ole tietääkseni ilmoitettu. Se on varmasti enemmän. Lisäksi on jo todettu monissa yhteyksissä, että OK oli pitkänäköinen, eikä suinkaan likinäköinen. Hän näki hyvin kauas, mutta lukiessa hän tarvitsi lukulaseja. Likinäklöisyyteen syyttäjä olisi iskenyt kuin haukka, mutta siellä lienee selvitetty, että OK olikin pitkänäköinen ja näki varsin hyvin kauas. Siksi syyttäjäpuoli ohitti tämän ja oli hiljaa näkökyvyn suhteen.

Kulkijan kenkien väriä olisi ollut aluskasvillisuuden vuoksi mahdoton nähdä, vaikka olisi seisonutkin ja valaistus olisi ollut eri, eli keskiniemei ei olisi tehnyt länsipuolen rantaa varjoisaksi, jolloin kulkijaa on todellakin vaikea havaita Kivilahden mainitsemasta paikasta.

Olen nähnyt vanhoja valokuvia Kivilahden olinpaikasta keskiniemen länsirannan suuntaan. Niemen länsiranta oli niissä melko avoin ja näkyvyys siihen suuntaan on hyvä. Se on vuonna 1960. Tosin matkaa kävelijään on ollut yli 30 m, joten kenkien musta väri saattaa olla jo mielikuvituksen antama lisäys. Katsoja on ehkä saanut vaikutelman kenkien mustasta väristä, mutta se havainto ei kyllä ole aivan luotettava. Matkaa on ollut liikaa. Tuo "arvaus" on kyllä voinut osua oikeaankin, mutta ei ole luotettava. Niin miten lienee, mutta käräjäoikeus on pitänyt Kivilahden todistusta luotettavana. Vaikea keksiä hyvä syy valehtelemiseen. Tuo kenkien väri ei ole tässä ratkaisevassa asemassa.

Olen melko pitkälle kallistumassa konstan ajattelemaan suuntaan, tämän Kivilahden tarinoinnissa, kunnollista motiivia vaan en ole keksinyt.

Voidaan epäillä, että myöskään lintupojat eivät ole kertoneet kaikkea aivan pikkutarkasti oikein. Tietysti sama epäilys on molempia näitä tärkeitä todistajia kohtaan. Esimerkiksi herää epäilys, että he eivät sattuneet aivan sattumalta sinne niemeen teltan lähelle, vaan se saattoi olla täysin harkittu menettely ja oli tarkoituskin käydä katsomassa ketä sinne niemeen oli leiriytynyt. No se olisi vain pientä sievistelyä, ellei muuta vakavampaa tapahtunut.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja awa »

Kivilahden näkemisessä ei ole luotettavaa muu kuin se, että kulkija kulki tiettyyn suuntaan, aamulla, ja oli kiireiseltä vaikuttanut (mies), joka oli pukeutunut tummiin housuihin ja vaaleampaan yläosaan.

On myös huomioitavaa, että nämä tumma ja vaalea - yläosa/alaosa - meni Kivilahdellakin välillä toisin päin.

Toki kuvaus oksia taittelevasta ja lyhytkaulaisesta miehestä tuo mielenkiintoisia juonteita tähän spekulaatioon, mutta nehän oli niitä hypnoosijuttuja. Mistä Kivilahti nyt ne olisi keksinyt, jos oli totta.

No - nyt tietysti joku vanha poliisi ilmoittaa, että kyllä siellä oli niitä taiteltuja oksia.

- saas nährä -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kannattaa huomata, että lintupojat olivat nähneet "noin 10-vuotiaan pojan onkimassa luodolla". Tuo saattaa merkitä sitä, että he näkivät pojan melko kaukaa, ja arvioivat iän väärin. Lisäksi vaikuttaa siltä, että poika oli siinä vaiheessa onkimassa siellä kallionkielekkeen reunalla, "luodolla". Senjälkeen OK oli lopettanut onkimisen ja mennyt sinne ylös kalliolle "kallion syvennykseen" ja havainnut siellä ollessaan sen rannalla kävelijän. Hänellä on siinä ollessaan ollut paremmin aikaa tarkkailla ympäristöä, kun ei itse onkinut. Näin voisi arvella tilanteen kehittyneen. Tuossa on voinut olla väliä noiden kävelijöiden välillä jonkin aikaa, olihan Kivilahden arvio tapahtuma-ajasta nimenomaan vain arvio. Se saattaisi olla vaikkapa klo 6.10 - 6.15. Nämä ovat tietysti vain veikkauksia. Varmoja tietoja ei ole, on vain Kivilahden oma kertomus, ja sekin voi olla jo ajan patinoima.

Navetanhajuinen
Harjunpää
Viestit: 322
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 2:17 am

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Navetanhajuinen »

15.6.1960 OK.n tarinassa hän ei onkinut missään ennen Ruohosten saapumista rantaan n. 9.00 myöhemmin kertoo heidän saapuneen vasta klo 10 -11 aikaan ongelle lähdettiin vasta 11 aikoihin Onni Ruohosen kanssa veneellä. Kuulustelussa 2003 häneltä kysytään hänen mielipidettä mahdollisesta tekijästä, hänelle ei ole tullut mitään ajatusta mahdollisesta tekijästä koko kuluneena aikana. Kuitenkin hän 2005 toisaalla nimeää tekijäksi Veston työmaan työnjohtajan ja muistaa jopa hänen nimensä.

Olavi Kivilahden ja Nils Gustafsonin kertomuksissa on samankaltaisia eroavaisuuksia ajanjaksojen välillä, joten heidän 1960 kertomuksensa eivät ole kaikiltaosin uskottavia.

Todellinenkin tapahtuma on vaikea muistaa yli 40 vuoden jälkeen, kehitetty tarina on vieläkin huonompi. Monesti käy niin ettei muista mitä on tullut valehdeltua.

Teltta nuorten ja rannan nuorten teoriassa OK sioittuisi onkimaan murhaniemen kärkeen n. 3.45 Sepon tilalle. Tuskin joka päivä ja öisinkin rannassa aikaansa viettävä nuoriso siirtyi koteihinsa vieraan telttaseurueen majoittuessa heidän kulmilleen. Kiinnostavat moottoripyörät ja äpsinkitoiminta vetivät heidät yhteen.

Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tämä ei ole minun mielipiteeni, mutta ilmeisesti joku voisi ajatella näin!

Joku muu henkilö on NG:n puolesta käynyt uhkailemassa OK:ea, että tämän täytyy puhua poliiseille sopivasti. Ellei kerro sopivia asioita "palataan asiaan". Siis kysymyksessä olisi uhkaus. Tällainen ajatus kaatuu kuitenkin siihen, että myös hypnoosissa OK on puhunut samaan suuntaan. Kuvauksissa ei ole ristiriitaa.

Vaikuttaa siltä, että OK on puhunut totuuden!

Tuo kävelijä siis lienee ollut vaalea, normaalivartaloinen ja vaaleanruskeatukkainen. Se tarkoittaa, että hän ei ole ollut Gustafsson. Näin tuosta on pääteltävä. Ja tämä tuntematon mies ei ole ilmoittautunut. Se viittaa todennäköisesti siihen, että hänellä on jotakin salattavaa, jota ei poliisille sovi kertoa. 8)

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Tuo kävelijä siis lienee ollut vaalea....
Lienee lienee, tai sitten ei liene. Vaikea sitä on mennä sanomaan.
Sariola kirjoitti: Ja tämä tuntematon mies ei ole ilmoittautunut. Se viittaa todennäköisesti siihen, että hänellä on jotakin salattavaa, jota ei poliisille sovi kertoa.
No voi olla, että tuolla kulkijalla on tosiaan jotakin salattavaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Kivilahden kertomasta havaintopaikasta ei ole voinut tehdä havaintoja väitetystä läntisen niemen kulkijasta, jos on istunut tai maannut.
Kuva
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Kivilahti kertoo Tuomiselle 2003 olleensa helluntaina Bodomilla pukeutuneena T - paitaan ja shortseihin.

Tosiasiassa hän oli pukeutuneena ruskeaan tuulikangaspuseroon, vihreisiin farkkuihin ja ruskeisiin puolikenkiin.

Niin se muisti heittää. Joten olenkin ottanut aikataulua väsätessäni - 60 luvun kuulustelut ja muut tiedot ykkössijalle.

Mutta edelleen jeesinkiä kaipaisin: Teemu koettijo selittää, en tajunnut:

Siis miten saa exelillä tehdyt listat vaikkapa puketin kautta näkyville? Ne on melko laajoja ja pitkiäkin, entä miten se pdf tms toimii ja pelaa?
- Sanos muuta ja älä muuta sano!

Kotipoliisi
Martin Beck
Viestit: 847
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:07 pm
Paikkakunta: Stadin Kernel

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Terve, jos haluat excel-tiedostosi muuntaa pdf:ksi, täytyy sulla olla pdf converter. Se ei yleensä ole ohjelmistoissa valmiina ja maksaa jonkin verran. Netistä tosin löytyy maksutta näitä muuntajia - tässä yksi:

http://www.tucows.com/preview/380401

Lataa tämä koneeseesi (tocows on luotettava sivusto) ja kun menet sen jälkeen exceliin on yläpalkkiin tullut kuvake pdf:ksi käännöstä. Klikkaa sitä kun haluamasi excel-tiedosto on auki ja excel muuntuu pdf:ksi ja tallentuu samaan tiedostoon missä alkuperäinen oli. Sitten siirrät sen pdf:n pukettiin.

En tiedä, mutta eikö toi puketti hyväksy myös exceleitä, ettei tarvitsisi muunnella tiedostoja?

Toivottavasti auttoi 8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja teemu »

papillon kirjoitti:....
Niin se muisti heittää. Joten olenkin ottanut aikataulua väsätessäni - 60 luvun kuulustelut ja muut tiedot ykkössijalle.

Mutta edelleen jeesinkiä kaipaisin: Teemu koettijo selittää, en tajunnut:

Siis miten saa exelillä tehdyt listat vaikkapa puketin kautta näkyville? Ne on melko laajoja ja pitkiäkin, entä miten se pdf tms toimii ja pelaa?
1960-kuulustelut ovat hyvä peruste. Myöhemmissä on toki voinut tulla uutta. On kuitenkin oltava kriittinen.

Jos haluat välittää taulukot buketin kautta, niin ne on muutettava kuvatiedostoiksi (esim. jpg, png, bmp). Tämän voi tehdä mm. piirto-ohjelmalla (esim. Corel Draw tai Open Officen Sdraw) maalaamalla taulukon, kopioimalla sen leikepöydälle ja sieltä siirtämällä piirto-ohjelman sivulle. Siellä sitä voi editoida lisää ja lopuksi tuoda se ulos (export) kuvamuodossa. Buketin sisäänkopiointi tunnistaa tallaisen kuvatiedoston, vaikkei näekään alkuperäistä taulukkolaskentatiedostoa tai siitä tulostettua pdf-tiedostoa.

Pdf-tiedoston linkittäminen käy MI:n editorissa verkko-osoitteen kautta, mutta silloin pitää olla palvelin, minne pdf on ensin siirretty. Esim. Kujalalla on oma verkkosivu, minne voi tallettaa pdf-tiedostoja. Joissain laajakaistasopimuksissa on kylkiäisenä oma verkkosivumahdollisuus. Sinne voi sijoittaa pdf-tiedostoja ja saada niille Minfoon kelpaava verkko-osoite. Mahdollisesti on olemassa ilmaispalveluja, minne myös voisi sijoittaa pdf-tiedostoja verkkoon, mutten osaa sanoa tarkemmin missä olisi.

Taulukon muunnos kuvaksi ja linkitys buketin kautta tuntuu helpoimmalta, ellet halua tuoda taulukkoja suoraan merkkimuodossa editorilla, kuten ehdottelin. Jos käytät kuvamuotoa, niin päivityksen voi tehdä buketissa, eikä tarvitse olla mahdollisuutta editoida vanhaa viestiä Minfossa. Jos näin teet, niin kannattaa laittaa version päiväys kuvaan, että lukijat pysyvät ajan tasalla.

Henkilöluettelo ja aikajana ovat erittäin tervetulleita friskaamaan keskustelua.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja teemu »

Wagner kirjoitti:Kivilahden kertomasta havaintopaikasta ei ole voinut tehdä havaintoja väitetystä läntisen niemen kulkijasta, jos on istunut tai maannut.
[img=http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2400280.jpg][/img]linkki kuvaan
Tuosta ei istualtaan näe niemen tyveen eikä pellolle. Jos vaihtaa paikkaa ja sopivasti kurkkii, niin sitten kyllä.

Miten on sen jutun kanssa, että KRP:n lavastuksessa kesäkuussa 1960 poliisit olisivat aluksi sijoittaneet Kivilahden eri paikkaan, kuin missä lintupojat muistivat nähneensä 10v onkipojan? Näin Merivuokko on kertonut toisen käden tietona Heikki Saloselta.

Olisiko lintupoikien alunperin havaitsemalta onkivan pojan paikalta nähnyt niemen tyveen? Vai miten tämä paikka-asia oikein on?

Raid

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Raid »

teemu kirjoitti: Pdf-tiedoston linkittäminen käy MI:n editorissa verkko-osoitteen kautta, mutta silloin pitää olla palvelin, minne pdf on ensin siirretty.....
Mikali tiedostoja halutaan liittaa niin voi lahettaa sahkopostilla [email protected] niin ne saadaan siirrettya omalle serverillemme...

RAID

papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Raid kirjoitti:
teemu kirjoitti: Pdf-tiedoston linkittäminen käy MI:n editorissa verkko-osoitteen kautta, mutta silloin pitää olla palvelin, minne pdf on ensin siirretty.....
Mikali tiedostoja halutaan liittaa niin voi lahettaa sahkopostilla [email protected] niin ne saadaan siirrettya omalle serverillemme...

RAID
Okei, mutta kerro miten niitä pääsee muuttelemaan, sillä esimerkiksi väsäämäni kuka-kukin-on Bodomjutussa ei ole täydellinen, siinä on puutteita ja virheitä siksi mielipidejutuista puhumattakaan.
haluan muokata sitä edelleen.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Aarne Olavi Kivilahti.

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Excelissä on noin 32000 funktiota, kaikkia ei ole dokumentoitu itse sovelluksessa.
Excelin voi laittaa toimimaan myös serverinä, jossa näkyvyysalueet on rajattu haluamallasi tavalla.

Yksinkertaisimmillaan voisit tehdä taulukosta tekstimuotoisen tulosteen, jonka lähetät minfoon.
Se voidaan taltioida kiinteään linkkiosoitteeseen ja jos muutoksia tulee, lähetät muokkaamasi
tekstin uudelleen, jolloin minfo voinee sen asettaa jo tehdyn viiitteen mukaiseen paikkaan.

Tai generoi koosteestasi webbisivu, johon itselläsi on salasanan takana muutosoikeudet.

Lukittu