NG:n liikkeet murhien jälkeen

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Arska ja Risto etsivät pesää :!: Siis tarkoititko "pesää" eikö nyt olis parempi ollut mennä johonkin, missä pesää on tarjolla, kuten tansseihin?

Vaikea yhdistää sitten taas lintuharrastusta murhaamiseen!

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Wagner »

ANDYROM kirjoitti:Arska ja Risto etsivät pesää :!: Siis tarkoititko "pesää" eikö nyt olis parempi ollut mennä johonkin, missä pesää on tarjolla, kuten tansseihin?

Vaikea yhdistää sitten taas lintuharrastusta murhaamiseen!
Kauklahdessa oli tuolloin Björghagen-niminen tanssipaikka aikuisille.
Klikkaa allekirjoitukseni 'A' tai 'K'-kirjainta niin saat katsauksen 1960 jamimusasta.

Murrosikäiset etsivät tuolloin seuraa muualta.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Jos oikein tiedän, niin kyllä ne tanssipaikat olivat iskupaikkoja n 17-18 vuotiaille. Moottoripyöräilijät elivät tietenkin omaa elämäänsä, kuten tämä Bodomin retkikuntakin. Oli tavallista lähteä moottoripyöräretkelle, johon kuului viinaa ja naiset. Minulla on eräs sukulainen, joka eli näin, mutta tansseista se seura etsittiin, motoristi saattoi kyllä saada sussunsa vaikka huoltoaseman baarista tai ties mistä.

Jaa niin, mikähän se murrosikäisen ikäraja tässä Wagner on? Jos tarkoitat alkaen 13 v, ne eivät käyneet tansseissa, tuskin tekivät kuin pikkurötöksiä.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Suojaikäräja taisi olla vielä 1960 16 vuotta, korjatkaa, jos olen väärässä.
Tuokin ikäraja vaihtelee maittain edelleen.
Minusta suojaikäräja tulisi määritellä henkilön itsensä perusteella, ei yleisesti.
Kuten avattareni kertoo, suojaikää tarvitsisin jatkuvasti ainakin Joulun alla.

8)

ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Mutta mikään mahdoton ajatus ei ole onkimiesten osuus. Tämäkin tarinantynkä on käyty läpi, mutta laitan sen tähän, kun Wagner on tarjonnut sitkeästi tätä Arskaansa. Siis onkimiehet tms ovat tulleet teltalle ja syntynyt riitaa tai suunsoittoa. Motiivina ollut kateus, moottoripyöristä ja tytöistä. kateus on mahtava koston voima, jos sellainen ajatus syntyy, sanottu pahasti. Tämä selittäisi G:n kaksi sormea pystyssä sairaalassa. Sinänsä kyllä m-pyörät jäivät rauhaan.
Mikähän mahtoi olla Arskan ikä noihin aikoihin?

Huh! Eipä taida tästä tulla koskaan valmista!

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tämä onkimiehet myytti elää vahvasti? Syynä siihen lienee se kuuluisa Suomekuvalehden lavastuskuva onkivapoineen ja kaloineen. Karjalaisen havaintoa kahdesta nuorukaisesta keskiniemeltä, tukee NGn vuoden 60 kuulustelukertomus Sepon aamuöisestä onkimisesta. Kuten myös lauvihkon merkintä Sepon metskaamisesta. Aikalaiskertomuksessaan NG kertoo käyneensä Sepon luona murhaniemen kärjessä. Ja kertoo Seon myohemmin siirtyneen keskiniemeen. Omaa käyntiään keskiniemessä ei muista tai halua muistaa.

Tästä NGn kahden sormen pystyyn nostamisesta, kun poliisit kysyivät murhaajan tuntomerkkejä NGtä sairaalassa. Se tulkittiin merkiksi kahdesta murhaajasta. Itse olen sitä mieltä , että NG sai tämän ahaa-elämyksen lintupojista.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Tuo kahden sormen näyttäminen on käsitelty jo aiemmin.
Agincourtin taistelussa englantilaiset pitkäjousimiehet esittivät vastapuolen ranskalaisille etu- ja keskisormiaan näyttämällä, että vielä pitkäjousumiehiä on rintamalla, kun ranskalaiset olivat vangeiksi saamiltaan jousimiehiltä sanotut sormet katkaisseet ennen vankien vaihtoa estääkseen heidän rintamakelpoisuuttaan. Samaa ilmausta käytti myös 2. maailmansodassa Winston Churhill, jonka käsimerkki tosin tulkittiin merkiksi 'Victory' eli voitto, vaikka tarkoitti itse asiassa ruutia vielä riittävän Hitlerin valloituspyrkimyksiä vastaan.

Ilmeistä on, että Nils mahdollisesti viittasi vain surmaajien lukumäärään, kun tuskin tunnisti itsensä tuossa tilassaan voitto/revanssihenkiseksi.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ 4-5 päivää kestänyt vakavaan aivovammaan kuuluva totaalinen muistamattomuus väistyi yllättäen tilapäisesti jo ma. 6.6.60. NG muistikin yllättäen, että murhaajia olikin kaksi ( kaksi sormea pystyssä). Tämän valaistumisen jälkeen ei enää palannut samaan näkemykseen toistamiseen uudelleen. Se kahden tekijän linja ammuttiin alas kun lehdissä kirjoitettiin kahdesta viattomasta lintuharrastajasta, jotka olivat itse ilmoittautuneet poliiseille jo samana päivän aikana, kuin murhat olivat tulleet viralliseen tietoisuuteen.

Puliukko
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2012 10:21 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Puliukko »

ANDYROM kirjoitti:Mutta mikään mahdoton ajatus ei ole onkimiesten osuus. Tämäkin tarinantynkä on käyty läpi, mutta laitan sen tähän, kun Wagner on tarjonnut sitkeästi tätä Arskaansa. Siis onkimiehet tms ovat tulleet teltalle ja syntynyt riitaa tai suunsoittoa. Motiivina ollut kateus, moottoripyöristä ja tytöistä. kateus on mahtava koston voima, jos sellainen ajatus syntyy, sanottu pahasti. Tämä selittäisi G:n kaksi sormea pystyssä sairaalassa. Sinänsä kyllä m-pyörät jäivät rauhaan.
Mikähän mahtoi olla Arskan ikä noihin aikoihin?

Huh! Eipä taida tästä tulla koskaan valmista!
Tuota olen itsekin pitänyt yhtenä mahdollisena vaihtoehtona. Vuotta aikaisemmin Heikki Salonen veli kertoi murhaniemessä soudelleen kaksi miestä, joiden tuntomerkit sopivat Hans Assmanniin ja hattua myöten RJ-nimiseen mieheen, joka oli Hansin kaveri ja aatetoveri, joka asui aikanaan lähellä Bodomia. Olivat Salosen mukaan tiirailleet uteliaasti telttailijoita. Jossain on väitetty, että tuolloin vuonna 59 NG olisi ollut siellä telttailemassa poikaporukan kanssa, mutta sitä en tiedä, miten luotettava tuo tieto sitten on.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Puliukko kirjoitti:
ANDYROM kirjoitti:Mutta mikään mahdoton ajatus ei ole onkimiesten osuus. Tämäkin tarinantynkä on käyty läpi, mutta laitan sen tähän, kun Wagner on tarjonnut sitkeästi tätä Arskaansa. Siis onkimiehet tms ovat tulleet teltalle ja syntynyt riitaa tai suunsoittoa. Motiivina ollut kateus, moottoripyöristä ja tytöistä. kateus on mahtava koston voima, jos sellainen ajatus syntyy, sanottu pahasti. Tämä selittäisi G:n kaksi sormea pystyssä sairaalassa. Sinänsä kyllä m-pyörät jäivät rauhaan.
Mikähän mahtoi olla Arskan ikä noihin aikoihin?

Huh! Eipä taida tästä tulla koskaan valmista!
Tuota olen itsekin pitänyt yhtenä mahdollisena vaihtoehtona. Vuotta aikaisemmin Heikki Salonen veli kertoi murhaniemessä soudelleen kaksi miestä, joiden tuntomerkit sopivat Hans Assmanniin ja hattua myöten RJ-nimiseen mieheen, joka oli Hansin kaveri ja aatetoveri, joka asui aikanaan lähellä Bodomia. Olivat Salosen mukaan tiirailleet uteliaasti telttailijoita. Jossain on väitetty, että tuolloin vuonna 59 NG olisi ollut siellä telttailemassa poikaporukan kanssa, mutta sitä en tiedä, miten luotettava tuo tieto sitten on.
59 kaksi miestä oli seurannut veneestä nuorten telttailua Bodomin suuremmassa saaressa.
Bodomin Koukkupojat Ry hoiti järven kalastuksenvalvontaa etelästä saareen saakka.
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Avatar
Omnipod
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: To Maalis 03, 2016 12:55 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Omnipod »

Hessu52 kirjoitti:"Neljä menee metsään, yksi tulee pois", niin mikä se onkaan se loogisin tosiasia?
Mutta eihän se mennyt niin, vaan metsään meni ihan turkasesti porukkaa, vain kolme ei tullut pois.

Aiemmin puhuttiin siitä, että NG olisi kaatunut mopolla. Jos NG olisi kaatunut mopollaan jossain kohtaa, olisi vammat ihan erilaisia, ne eivät olisi keskittyneet lähes kokonaan pään alueeseen, vaan vähintäänkin toisessa kädessä olisi ollut paljon enemmän ruhjevammoja.
Sariola kirjoitti:Gustafssonin villapusero, farmarihousut ja paita on taatusti poliisin toimesta tutkittu. Ilmeisesti noin silmämääräisesti ja todettu vaatteiden olevan "kunnossa". Ei voida ajatella, että poliisi ei epähuomiossa olisi tutkinut noita vaatteita. Ei 60-luvun poliisi sentään niin tyhmä ollut. Tämä viittaa siihen, että esim. housujen lahkeissa ei ole silmämääräisen tutkimisen perusteella havaittu veriroiskeita.

Tällainen havainto viittaisi siihen, että olettamus, että NG:llä olisi ollut farkut jalassa ja samoin kengät jalassa ja hän olisi ollut teltan ulkopuolella iskiessään TM:eä niin, että veriroiskeita lentäisi kenkiin, on väärä. Veriroiskeita olisi pitänyt lentää myös housujen lahkeisiin - se on selvää. Mutta eipä ole lentänyt, TAI ainakaan poliisi ei ole raportoinut veriroiskeita housujen lahkeissa.
Tutkittiinko uhrien vaatteita? Missään ei puhuta sellaisesta. Jokaisessa nyt verta hieman oli, tietysti, miksei myös NG:n vaatteissa. Miksi sitten poliisi on säilyttänyt NG:n kengät? Koska ne löytyivät paikalta pois vietynä, ne ovat todisteita. Murhaaja on niihin luultavasti koskenut. Tällaista päätelmää ei voitu tehdä NG:n housuista, joten ne on luovutettu omaisille. Voi hyvinkin olla, että NG:n housun lahkeissa on ollut veriroiskeita, mutta niihin ei ole kiinnitetty huomiota, koska luonnollisesti tässäkin hakatussa uhrissa verta varmasti on.

Huomattiinko NG:n kenkien roiskeverijäljet vasta sen jälkeen, kun NG:n vaatteet oli luovutettu jo omaisille?

Minusta on myös hassua, että NG:n vaatteet on kuitattu sanalla "OK". Mutta oliko kenenkään uhrin vaatteista raportoitu enempää kuin NG:n vaatteistakaan? Tiedetään värit ja vaatetyypit. Tiedetään jos on sepalus auki, housut puolitangossa tai paita kohonnut. Siinä se. "OK":n olettaisi viittaavaan siis siihen, että vaatteet olivat päällä kuten kuului, eikä sepaluskaan ollut auki.

Sepon sepalus oli auki. Tarkoittaako se sitä, että vetoketju oli vetämättä ylös/napit napittamatta välistä ja housunkaulus kuitenkin kiinni? Vai sitä, että myös housunkaulus oli auki. Nukkuminenhan on paljon mukavampaa, jos avaa kireät housut näin.

Bou
Jack Bauer
Viestit: 924
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:46 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Bou »

Olisikin ollut erinomaisen hyvä asia, jos Nilsin sukat ja housut olisi ollut tallella näihin roisketutkimuksiin.
Tämän ketjun kolmannella sivulla Awan postaamat linkit kannattaa kuunnella. Varsinkin se alin, jossa kerrotaan, mitä uudet tutkimukset toivat esille ruumiiden siirtelyistä vielä erittäin pitkällä viiveellä veren hyytymisen jälkeen.
Kuka kumma siellä vietti tuntikausia lavastelemassa?? 8)

garcia
Jane Marple
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 11:13 am

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja garcia »

Oletetaan että NG oli syyllinen. Mikähän logiikka hänellä oli jäädä ruumiiden viereen makaamaan lopultakin jos vammatkin oli sen verran vähäset että itsekin tajus että ei tässä olla alkuunkaan henkihieverissä? Ihan pelkästään lavastuksena ois kannattanu lähteä kävelemään lähimmälle talolle ja ilmottaa:"Joku hullu hyökkäs meidän kimppuun, mä onnistuin pääsemään pakoon, kutsukaa poliisi."

darude
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2015 12:21 am

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja darude »

garcia kirjoitti:Oletetaan että NG oli syyllinen. Mikähän logiikka hänellä oli jäädä ruumiiden viereen makaamaan lopultakin jos vammatkin oli sen verran vähäset että itsekin tajus että ei tässä olla alkuunkaan henkihieverissä? Ihan pelkästään lavastuksena ois kannattanu lähteä kävelemään lähimmälle talolle ja ilmottaa:"Joku hullu hyökkäs meidän kimppuun, mä onnistuin pääsemään pakoon, kutsukaa poliisi."
Hyvä pointti. Haasteena siinä lavastuksessa olisi, että joutuu puhumaan. Ja silloin jäisi suustaan kiinni. Tässä normaalissa lavastusversiossa voi leikkiä puhekyvytöntä, kävelykyvytöntä ja muistinsa menettänyttä viikon tai pari. Empatia tekee tehtävänsä. Kyl mä näin toimisin.

Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: NG:n liikkeet murhien jälkeen

Viesti Kirjoittaja Misri »

Valmista käsikirjoitettua toimintamallia tuskin tekijällä on tämänkaltaisessa teossaan ollut. Fyysisten toimintojen normaalisoidutta kun ajattelu on jo selkeytynyt ja on tajunnut tekonsa ja sen tuomat seuraukset. Siinä vaiheessa sitä varmaankin pyörittelee päässään monenlaisia ajatuksia, kukaties ehkä jopa sitä pakoa paikalta, kuitenkin tajunnut, että se viittaisi suoraan syyllisyyteen. Joten seuraava ajatus, mahdollisuus selvitä on vaihtoehtoinen toimintamalli, lavastaa rikospaikka näyttämään siltä, että teko viittaisi jotenkin ulkopuoliseen tekijään. Tässä ajattelu mallissa saattoi tekijälle olla apuja Tulilahden kaksois-surmista, jotka olivat lehdissä tapetilla Runar Holmströmin vankitsemisoikeudenkäynnin vuoksi. Eli lavastaa teot näyttämään ryöstö/seksuaali murhilta. Olihan Tulilahti jutussakin tekijä kopioinut Kyllikki Saaren murhajutusta sen närejutun kaivamansa haudan päälle.

Viimeinen vaihtoehto olisi tietysti se, että olisi pyrkinyt hakemaan apua. Mutta uskottavuus kynnys siihen taisi olla liian korkea. Ehkä kuitenkin turvllisempi vaihtoehto ja vähemmän selityksiä vaatinut. Oli jäädä siihen teltan päälle esittämään vakavasti loukkaatunutta puhe ja toimintakykynsä menettänyttä murhaajan uhria. Kasvovammoissa on se katu-uskottavuus taattu, koska kasvot turpoavat helpoti muodottomiksi ja veri kasvoissa lisää tehokkuus vaikutelmaa. Paikalle ensiksi saapueet katselijat päivittelivät teltan päällä makaavan eloon jääneen verisiä ja turvonneita kasvoja.

Mahdollisuus avunpyyntoihin ja huomatuksi tulemiseen, olisi ollut kun lintupojat saapuivat telttaannähden katseluetäisyydelle. Teltan päällä ei ensinkään näkynyt ketään, eikä sieltä kuulunut mitään ääntä. Olisi jo siinä vaiheessa luullut eloonjääneen täysin kypsyneen ruumiiden päällä olemiseen, kun vielä huomio ne tietyt hajuhaitat.

Vastaa Viestiin