Bodom-tietoa aloittelijoille?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja teemu »

Bertta Takala kuoli 1996. Hänen jälkeensä Irmeli Björklundin murhan asianomistajiksi tulivat hänen lapsensa ja mahdollisesti v. 1960 eläneiden, mutta myöhemmin kuolleiden lasten elossa olleet jälkeläiset. Nämä lapset sukuselvityksineen on mainittu verottajalle toimitetussa perukirjassa. Virallisen syyteaineiston valmistelua varten KRP on todennäköisesti käyttänyt suoraan väestörekisteriä, yksityishenkilöiden allekirjoittaman perukirjan asemesta, sekä vielä kysynyt kuulemisen yhteydessä, tiedetäänkö muita asianomistajia olleen olemassa.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Kuten tiedämme myös, vuonna 2003-2004 ei elossa ollut yhdenkään uhrin vanhempia. Kuitenkin teemun viestiin lisäyksenä, osin ot:nä, mainittakoon että viimeisenä asianomistajana (jos puhutaan nyt vanhemmista) kuoli Siiri Boisman, joko vuonna 2001 tai 2002.
Ensimmäisenä puolestaan Eino Mäki, eli Tuulikin isä, hän kuoli jo surmien jälkeen, vuonna 1960. Jos oikein muistan, erityisen läheisiä sisaruksia ei ollut sen enempää Tuulikilla kuin Irmelilläkään, Sepolle Antti taisi olla läheinen (eli selvennyksenä: vain vähän nuorempi tai vanhempi).

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja skoone »

matlockb kirjoitti:Kuten tiedämme myös, vuonna 2003-2004 ei elossa ollut yhdenkään uhrin vanhempia. Kuitenkin teemun viestiin lisäyksenä, osin ot:nä, mainittakoon että viimeisenä asianomistajana (jos puhutaan nyt vanhemmista) kuoli Siiri Boisman, joko vuonna 2001 tai 2002.
Ensimmäisenä puolestaan Eino Mäki, eli Tuulikin isä, hän kuoli jo surmien jälkeen, vuonna 1960. Jos oikein muistan, erityisen läheisiä sisaruksia ei ollut sen enempää Tuulikilla kuin Irmelilläkään, Sepolle Antti taisi olla läheinen (eli selvennyksenä: vain vähän nuorempi tai vanhempi).
Hetkinen matlockb, miten minä muistan niin, että Sepin äiti kuoli aika pian poikansa jälkeen? Hänhän oli jo silloin 1960 sairaalloinen.

Tuulikillahan oli veljiä ainakin kaksi, eimerkiksi se, joka poltti surmateltan filtin ja tyttöjen veriset vaatteet saunan pesässä kun poliisit olivat ne hänelle antaneet.

Sepolla oli pikkuveli, mutta NG oli ainoa lapsi.
Muista lähdekritiikki!

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

^Oletko varma ettet sekoita Eino Mäkeen?
Hän oli sairaalloinen jo vuonna 1960 ja Tuulikin kuolema masensi (henkinenkin puoli petti) vielä lisää ja hän tosiaan kuoli pian surmien jälkeen, tämän asian olen jostain lukenutkin ja lisäksi kuullut Tuulikin serkulta, joka hänkin tosin tapahtuma-aikaan oli vasta 1-2 vuotias eli ei Tuulikkia muista henkilökohtaisesti.
Siiri Boisman sen sijaan eli kyllä 2000-luvulle, jostain olen tarkemmankin kuolinajankohdan selvittänyt ja se lienee edelleen jossain tallessa, sen verran muistan että Siiri Boisman oli elossa aianakin vuonna 2001 mutta todennäköisesti myös kuoli myöhemmin samana vuonna.
Melkoinen valemuisto (kuten eräässä Ulvilalaisessa henkirikoksessa sanottaisiin) jos muistaisin noin pahasti väärin mutta kaikki on mahdollista ja varmistan asian vielä.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja skoone »

matlockb kirjoitti:^Oletko varma ettet sekoita Eino Mäkeen?
Hän oli sairaalloinen jo vuonna 1960 ja Tuulikin kuolema masensi (henkinenkin puoli petti) vielä lisää ja hän tosiaan kuoli pian surmien jälkeen, tämän asian olen jostain lukenutkin ja lisäksi kuullut Tuulikin serkulta, joka hänkin tosin tapahtuma-aikaan oli vasta 1-2 vuotias eli ei Tuulikkia muista henkilökohtaisesti.
Siiri Boisman sen sijaan eli kyllä 2000-luvulle, jostain olen tarkemmankin kuolinajankohdan selvittänyt ja se lienee edelleen jossain tallessa, sen verran muistan että Siiri Boisman oli elossa aianakin vuonna 2001 mutta todennäköisesti myös kuoli myöhemmin samana vuonna.
Melkoinen valemuisto (kuten eräässä Ulvilalaisessa henkirikoksessa sanottaisiin) jos muistaisin noin pahasti väärin mutta kaikki on mahdollista ja varmistan asian vielä.
Surffailin vähän ja luulen löytäneeni Eino Mäen kuolinvuoden, siis 1978. Nyt kuitenkin aloin muistella, että Elsa M, Tuulikin äiti taisikin olla se sairaalloinen henkilö. Hänellähän oli 8 lasta ja Tuulikki oli nuorin (tai toiseksi nuorin) näistä lapsista.

Sepon pikkuveljen nimi on Sakari, Antti oli isänsä nimi.
Muista lähdekritiikki!

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

skoone kirjoitti:Sepon pikkuveljen nimi on Sakari, Antti oli isänsä nimi.
Osalainaus.

Juurikin näin, skoone, kiitos tarkennuksesta Antti oli Sepon isä ja Sakari on veljen nimi, kyseessä oli tahaton ajatusvirhe, meni nimet sekaisin.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Korjaan sen verran muistikuvia että Tuulikki Mäellä oli myös vanhempi veli, Reino joka on syntynyt 1938.

Irmelin äiti Bertta Takala ei ollut erityisen vanha kuollessaan, hän oli syntynyt 17.4.1921, Eino Mäki puolestaan oli syntynyt 1909 ja Elsa Mäki 1910.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja skoone »

matlockb kirjoitti:Korjaan sen verran muistikuvia että Tuulikki Mäellä oli myös vanhempi veli, Reino joka on syntynyt 1938.

Irmelin äiti Bertta Takala ei ollut erityisen vanha kuollessaan, hän oli syntynyt 17.4.1921, Eino Mäki puolestaan oli syntynyt 1909 ja Elsa Mäki 1910.
Dokumentoidun tiedon mukaan Mäen perheessä oli 8 lasta.
Muista lähdekritiikki!

Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Uta »

Näinkö siis, että...

Seppo Boismanin vanhemmat
Antti Boisman > kuolinvuosi ?
Siiri Boisman > kuolinvuosi 1960 ?

Tuulikki Mäen vanhemmat
Eino Mäki > kuolinvuosi 1978
Elsa Mäki > kuolinvuosi ?

Irmeli Björklundin äiti
Bertta Takala > kuolinvuosi 1996

Perukirjatietoja me ulkopuolisina tuskin saadaan, mutta saisikohan tuolta Väestörekisteristä jotain? Tai no, ehkei sieltäkään? Kirkonkirjoistakin kait saa tietoja sitten kun sata vuotta on aikaa kulunut. Niin että tulevat sukupolvet sitten selvittää nämäkin asiat, jos ei sitä ennen keksitä mitään muita konsteja. :)

Netistäkin löytyvän Käräjäoikeuden päätöksen 07.10.2005 mukaan
tapauksen asianomistajat olivat:
Björklund Juhani Ensio
Boisman Sakari Tarmo
Keihäs Alli Maria
Mäki Antti Eino Jaakko
Mäki Reino Ilmari
Reuter Kyllikki Katariina
Rundberg Sirkka Hannele
Sillanpää Anna-Liisa
Takala Juhani Ilmari
Takala Hannu Henrik
Takala Veli-Pekka
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ei ihan noin, Uta, mutta et sinä täysin hakoteillä ole.

Tuli muuta menoa, eli en ehtinyt varmistaa Siiri Boismanin kuolinvuotta mutta joka tapauksessa hän kuoli vasta 2000-luvulla, ei vuonna 1960 tästä olen melko varma mutta päätäni, jonka sisällä ei tosin mitään ole, en laita kuitenkaan pantiksi ennenkuin olen varmistanut asian (se on nopeasti ja helposti tehty kun vain muistaa), Elsa Mäki tosiaankin kuoli luonnollisen kuoleman joulukuussa 1960, johon murha ei suoraan vaikuttanut mutta varmasti epäsuora yhteys sillä on ollut.
Äidin jo ennestään heikko terveys tuskin parantui yhtään siitä että joku raakalainen surmasi lapsensa.

Eino Aleksanteri Mäki suri loppuelämänsä Tuulikkia ja hänen kohtaloaan, Eino Mäki kuoli 14.9.1973, ei siis vuonna 1978.
Antti Boisman on väestörekisteritietoihin (joihin muidenkin kuolinaika perustuu) pohjautuvien muistiinpanojeni mukaan kuollut 3.10.1977, hän oli kuollessaan 69-vuotias.
Huomattavasti muisti kirkastui kun löysin osan muistiinpanoista, Siiri Boismanin kuolinaikaa en vielä ole löytänyt (lue: ehtinyt etsiä), hän oli kuitenkin samanikäinen kuin Eino Mäki, eli syntynyt vuonna 1909.

Olen kyllä siitä tietoinen että Mäen perheessä oli 8 lasta (ilmaisin asian epäselvästi, pahoittelut siitä) mutta muistin väärin että he olisivat Tuulikkia nuorempia, sillä ainakin Reino on 7 vuotta vanhempi kuin Tuulikki.
Todellisuudessa kuitenkin todennäköisesti Tuulikki onkin nuorin/nuorimmasta päästä, uhrien sisarusten ikään en ole aikaisemmin perehtynyt käytännössä ollenkaan ja Irmelillähän ei täysiä siskoja/veljiä edes ollut vaan sisko- ja velipuoli(a).
Tuulikin synnyttyä on äitinsä ollut 35-vuotias, vaikka toisaalta kyllähän lapsia on voinut niin tuolloin kuin nykyisinkin tehdä jopa yli 40-vuotiaana, kuitenkin se on aina ollut hieman harvinaisempaa ja joskus naiselle jopa vaarallista.
Oikeudenkäyntiin (2004) mennessä ainakin yksi Tuulikin veljistä ja yksi sisarista oli jo kuollut.

En sano Gustafssonia syyttömäksi tai syylliseksi, mutta ot:nä; kuitenkin hän antoi Alibille sopivasti haastattelun vuonna 1980 kun elossa olivat enää hänen oma isänsä, Irmelin äiti (biologista isäähän ei tiedetä) ja Sepon äiti, sopivasti kolme vuotta aikaisemmin oli Antti Boismankin siirtynyt ajasta iäisyyteen.
Korostan myös sitä, että haastatteluajankohta saattoi hyvinkin olla sattumaa sillä vuonna 1980 Bodomin murhista tuli 20 vuotta kuluneeksi ja osittain sen vuoksihan Gustafssonia haastateltiin.

E: Siiri Maria Elisabeth Boisman, os. Kovanen oli syntynyt 25.5.1909 Viipurissa, kuolinvuosi on enää hukassa mutta itse olen kirjoittanut seuraavan merkinnän omiin muistiinpanoihin "elossa ainakin v. 2001"

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja skoone »

Uta kirjoitti:Näinkö siis, että...
Uta, en viitsi jatkaa keskustelua, missä mainitaan ihmisten nimiä ja syntymäaikoja.

Itse asiassa niillä ei ole mitään merkitystä tässä.

En myöskään pidä siitä, kun esiin tulee eri ihmisten muistiin pohjautuvia tietoja. On hyvä, että on luotettavaa taustatietoa ja on hyvä, että pystytåån käsittelemään ja hyödyntämään tätä tietoa tutkimuksissa. Nythän Bodomia ei kuitenkaan enää kai tutkita virallisesti.

Itse olen aivan varma NG syyttömyydestä.

Syyllisiksi tapahtumille on kovin monta ehdokasta; yksin tai kaksin tai jopa suuremmalla joukolla tehtyä surmatyötä ei kuitenkaan mun käsitykseni mukaan saada selville koskaan. Valitettavasti.
Muista lähdekritiikki!

Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Uta »

Hei Skoone, olen pahoillani, että tulin lainanneeksi asianosaiset Käräjäoikeuden päätöksestä.
Se oli varmaankin turhaa, mutta tehty mikä tehty. Vahinko kuitenkin tapahtui yrittäessäni näin osoittaa etten löytänyt hakemaani puutteellisesta ETP:stäni. Sorry!
terv.Uta
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.

Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Uta »

Uta kirjoitti:Hei Skoone, olen pahoillani, että tulin lainanneeksi asianomistajat Käräjäoikeuden päätöksestä. Se oli varmaankin turhaa, mutta tehty mikä tehty. Vahinko kuitenkin tapahtui yrittäessäni näin osoittaa etten löytänyt hakemaani puutteellisesta ETP:stäni. Sorry!
terv.Uta
Lisään tähän vielä, että jos kuitenkin tarkoitit tätä vanhemmat-"koostetta", niin...
Seppo Boismanin vanhemmat
Antti Boisman > kuolinvuosi ?
Siiri Boisman > kuolinvuosi 1960 ?
Tuulikki Mäen vanhemmat
Eino Mäki > kuolinvuosi 1978
Elsa Mäki > kuolinvuosi ?
Irmeli Björklundin äiti
Bertta Takala > kuolinvuosi 1996

...laitoin sen, koska nuo edellisissä viesteissä ehdotetut tiedot eivät mielestäni täsmänneet omiin tosin puutteellisiin tietoihini, ja sen lisäksi vastaukset olivat mielestäni ristiriitaiset. Lista oli siis olevinaan loppupäätelmäni kuolinajoista edellä mainittujen viestien perusteella. Syntymäaikoja en ole kysellytkään. Taisi juttu lähteä liikkeelle siitä, että kaipailin tietoa IB:n tuntemattomasta isästä, IB:n äidin lapsista sen toisen lintupojan takia, IB:n äidin äidistä, sekä sukunimestä Björklund.

Kiitos kuitenkin tiedoista matlockb:lle, teemulle, sekä Sinulle itsellesi, t.Uta
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja skoone »

Uta kirjoitti:Hei Skoone, olen pahoillani, että tulin lainanneeksi asianosaiset Käräjäoikeuden päätöksestä.
Se oli varmaankin turhaa, mutta tehty mikä tehty. Vahinko kuitenkin tapahtui yrittäessäni näin osoittaa etten löytänyt hakemaani puutteellisesta ETP:stäni. Sorry!
terv.Uta
Uta, niin minäkin olin kiinnostunut ainoastaan Irmeliä koskevista tiedoista; hänen äidinvanhemmistaan, isästään ja hänen muista kuin T -nimisistä sisaruksista. Voi olla, että aivan täyssiskoa tai -veljeä ei IBllä ollut ollenkaan. Siis niissäkään sisaruksissa, jotka eivät olleet/ole T-nimisiä.

Koska näyttää siltä, että IBn isä on tuntematon, niin tässä asiassa ei pääse eteenpäin.

Taidanpa jättää nämä Bodom -asiat taas tältä erää.
Muista lähdekritiikki!

Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Eikös siellä Utan listassa asianomistajista ollut yksi Björklund? Siis Juhani Ensio Björklund?
Eiköhän se ollut juuri Irmelin isän puoleisia sukulaisia tai Irmelin veli?

Harmi, ettei tämä juttu ole selvinnyt. Vanhemmatkin ehtivät kuolla ennenkuin mitään selvyyttä asioihin tuli. Jokainen isä ja äiti varmaan suri viimeiseen päiväänsä asti rakasta lastaan ja hänen väkivaltaista kuolemaansa.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.

Vastaa Viestiin