Bodom-tietoa aloittelijoille?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tuo "ylös yöllä 2 aikaa", on se oikea tekstin alkuperäinen muoto. ED. viestissäni oli virheellisesti aikaa-sanasta tullut aikaan. Mikä on sen lauseen merkitys, sitä on keskustelun historiassa kovasti mietitty ja pohdittu. Eniten epäselvyyttä on aiheuttanut numero "2", joka kys. tekstissä on jäänyt muodoltaan epäselväksi tulkita.

Virallinen tukinnallinen murhien tekoaika 04.00-06.00, rakentui Karjalaisen havaintoihin, NGn kuulustelukertomukseen, laulukirjan tekstiin Sepi oli metskaamassa, lintupoikien havaintoihin teltan takaa poistuvasta hahmosta, sekä Kivilahden havaintoon klo. kuuden kulkijasta. Itse pidän myöskin tätä tutkinnallista näkemystä varmana, näistä ed mainituista syistä. Kivilahden saapumisaikaa onkipaikalleen, on tutkijoiden toimesta kuitenkin arvioitu uudelleen, koska hän ja Karjalainen eivät tehneet havaintoja toisistaan.

NGn 23.6. 1960 antaman kuululustelukertomuksen Sepon onkitapahtuman kelloaika sopii yhteen Karjalaisen havaintojen kanssa. NG on siinä kertomuksessaan maininnut, että kun hän palasi välillä murhaniemestä teltalle pukemaan lämmintä vaatetta ylleen, niin tytöt olivat olleet silloin hereillä. Joten tämä laulukirjaan kirjoittu viimeinen lause "Sepi oli metskaamassa", sen kirjoittamisen ajankohta sopiin NGn kertomaan. Laulukirjan teksti oli kirjoitettu kahdella eri kynällä, josta voisi päätellä, että lauseet siihen on kirjoitettu myöskin eri-aikaan.

"Sivujuonne", kaikki kyläläiset epäilivät toisiaan, joten kaikenlaisia huhuja oli liikkeellä..Myös kartanon väkeen kohdistui näitä huhuja, aikalaistutkinnassa ne huhut kuitenkin todettiin perusteettomiksi.
Uta
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2013 10:40 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Uta »

Tässä pienet lainaukset muutamasta mielestäni mielenkiintoisesta Kartano-aiheisesta Minfo.viestistä (toivottavasti lainauksista ei pahastuta), koska olen mm. ihmetellyt sitä, että poliisin tulo paikalle kesti niinkin kauan :

Koodi: Valitse kaikki

Re: Teltan paikka.
Krieg kirjoitti:Oittaan kartanolla oli 1960 5.6. helluntaiaamuyöllä ongelma. Kartanon mailla oli ehkä neljä ruumista ja vieraana ollut nuorukainen oli kadokasissa. Soitto tutulle sisäministerille joka soitti poliisiylijohtajalle KRP:hen.Kun hälytys paikallispoliisille tuli, oli KRP:n johto jo tietoinen asiasta. Aaamulla vierasta lähdettiin viemään pois kartanolta.

Re: Teltan paikka.
Kirjoittaja Wagner » Ma Loka 26, 2009 7:41 pm 
KRP: palveluksessa ollut tätini Saga Engman ilmoitti, että KRP oli saanut tiedon noin 8:05-8:15 ja että KRP:n 'pojat' tulivat hänet hakemaan surma/murhapaikalle asunnoltaan Nimismiehenmäestä noin kello 9 aikoihin. Surma-alue uhreineen ja maastoineen oli varsin verinen paikalletullessa ja paikalla oli ollut ulkopuolisia ihmisiä, Kolit ja muita, joista tätini Kolit heti tunsi vanhoina kalakavereina.
Vasta KRP:n todettua tilanne paikalle oli pyydetty poliisivoimia ja alue oli eristetty.
En ole asiantuntija, mutta olen silti puolesta tai vastaan, tai sitten en.
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Virallinen tieto poliisien saapumisajoista surmapaikalle:

ETP. JOHDANTO


" Sunnuntaina 5. kesäkuuta 1960 kello 11.30 ilmoitti kirvesmies Esko Oiva Johansson puhelimitse Leppävaaran poliisille, että Bodominjärven eteläpäässä Oittaan kartanon maalla, lähellä Veston vesilaitosrakennustyömaata oli tapahtunut ”verityö”, jossa ainakin kolmea henkilöä oli pahoinpidelty (Seppo Boismania, Irmeli Björklundia ja Anja Tuulikki Mäkeä) ja että yksi uhreista oli vielä elossa (Nils Gustafsson). Johansson oli saapunut tapahtumapaikalle noin kello 11.15 aikoen mennä uimaan ja tällöin hän oli havainnut niemen keskipaikkeilla kasassa olevan teltan ja sen päällä kolme veristä henkilöä. Mihinkään koskematta ilmoittaja ja samoihin aikoihin paikalle tullut toinen mies, Sigurd Vuolasmaa, olivat lähteneet hälyttämään poliisia Veston rakennustyömaan konttorihuoneen puhelimella.

Hieman ennen Johanssonia ja Vuolasmaata tapahtumapaikan olivat huomanneet uimarannalla olleet neljä nuorta (Harriet Husman, Marita Husman, Nils Blomqvist ja Henrik Rosenqvist).

Leppävaaran poliisipartio, ylikonstaapeli Gösta Lönnberg ja konstaapeli Kauko Paavola saapuivat tapahtumapaikalle kello 11.45. Tapahtumapaikkaa muuttamatta poliisipartio oli pyytänyt paikalle keskusrikospoliisin rikostutkijoita, jotka konstaapeli Paavola oli käynyt tapahtumapaikalle autolla noutamassa. Ylikonstaapeli Gösta Lönnberg oli laatinut havainnoistaan muistion, joka sisältää mm. piirroskuvan tulohetken tilanteesta. Poliisipartion jälkeen paikalle oli saapunut ambulanssi, jolla Nils Gustafsson oli toimitettu Töölön sairaalan tapaturma-asemalle, jossa potilaan tuloajaksi on merkitty kello 14.00.

Kriegin kirjoittamasta viestistä, en osaa sanoa, mihin lähteeseen kertomuksensa perustuu. Joku pikkupoika oli kyllä ollut kadoksissa samana päivänä kun nämä surmateot paljastuivat. Ja hänestä oli tehty katoamisilmoitus poliisille. Poika oli kuitenkin muist. palannut onnellisesti omia aikojaan kotiinsa. Kys. poika ei asunut kartanolla. Kartanossa oli kyllä ollut vieraita, mutta vieraat olivat aikuisia Aili Karjalaisen sisko ja siskonmies olivat heillä vierailemassa.

Tämä Wagnerin kertomus tädistään ja krp:n pojista, on tuttuakin, tutumpi jo vanhoilta foorumeilta. Kertomus aiheutti sen, että monet kirjoittajat menettivät kokonaan luottamuksen kys. kirjoittajan kertomuksiin."
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri kirjoitti: <blabla>Tämä Wagnerin kertomus tädistään ja krp:n pojista, on tuttuakin, tutumpi jo vanhoilta foorumeilta. Kertomus aiheutti sen, että monet kirjoittajat menettivät kokonaan luottamuksen kys. kirjoittajan kertomuksiin.</blabla>"
Kyllä asia oli tosi eikä kukaan täysipäinen sitä ole epäillytkään.
Kyllä tuo tätini käynti rikospaikalla on tarkistettavissa KRP:stä.
Voisit Misri aloittelijana keskittyä vain lukemaan Bodomista.
Alinomaiset rimanalituksesi ja luulemasi eivät vakuuta ketään.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ "Täyspäisyyteni" loppui siihen, kun yritin sinulta tivata toistamiseen tarkennuksia tarinaasi. Niitä tarkennuksia ei vain sinulta tullut koskaan. Toisilta kirjoittajilta saamani yksityinen informaatio selvitti minulle lopulta kaiken tarvittavan tiedon.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri kirjoitti:^ "Täyspäisyyteni" loppui siihen, kun yritin sinulta tivata toistamiseen tarkennuksia tarinaasi. Niitä tarkennuksia ei vain sinulta tullut koskaan. Toisilta kirjoittajilta saamani yksityinen informaatio selvitti minulle lopulta kaiken tarvittavan tiedon.
Olen kertonut sen, mitä tätini asiassa minulle on kertonut.
Miten sellaista voisi tarkentaa kukaan ulkopuolinen ?
Mikä oli sellainen sinulle kaiken selvittävä, ulkopuolinen tieto ?
Tuo asiaton mollaamisesi voisi loppua: et koskaan ole kysynyt minulta asiasta mitään.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Sanotaan sitten sivistyneemmin, että on olemassa virallinen totuus ja Wagnerin omintakeinen kertomus tädistään ja krp:pojista, jota kukaan ei voi "valheeksi" osoittaa..
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri kirjoitti:Sanotaan sitten sivistyneemmin, että on olemassa virallinen totuus ja Wagnerin omintakeinen kertomus tädistään ja krp:pojista, jota kukaan ei voi "valheeksi" osoittaa..
Olen kertonut kerrottua. Tätini kertomaa ei ole syytä epäillä.
Kun et Misri kuitenkaan vastannut tarkentavaan kysymykseeni,
on selvää, että olet jälleen vetänyt hatusta tekemiäsi väitteitä.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Minulle käy hyvin sellainen tieto totuudeksi, jonka voi luotettavasti jollain muulla asialla varmentaa. Nyt kuitenkin sinun kertomuksesi ja virallisen tutkinnallisen tiedon välillä on suuri ristiriita. Mistä kukaan voi tietää, onko tätisi koskaan edes kertonut sinulle kys. kaltaista kertomusta, siitä on vain sinun sanasi. Vai onko kertomasi vain vilkkaan mielikuvituksesi tuotosta, josta kertomastasi saat jonkinlaista huvia itsellesi ? Olet varmaan kuullut sanonnan, "kun kolmesti valehtelee, se valhe on silloin kertojalleen jo totta.." Kuten tämän ketjun nimikin antaa jo ymmärtää, niin täällä pitäydytään tutkinnallisessa tiedossa, niin kaun kunnes se virallinen tieto (todistettavasti) muuksi osoitetaan.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Misri.
En todellakaan ole kertonut mitään perättömyyksiä.
Voit tarkistaa asian KRP:ltä, jos siellä vielä olisi tallella julkista tietoa tuosta asiasta.

Aiemmin 2010 asiasta kirjoitettua:

KRP:n tätini , edesmennyt Saga Engman, haettiin 'KRP:n poikien toimesta' kotoaan Nimismiehenmäestä aamuyhdeksältä. Paikalta oli Bodomille noin 5 kilometriä tuolloin.

KRP oli siten paikalla jo aamupäivällä havannoimassa verityön seuraamukset.
Mahdollisesti joku byrokraattinen kuvio on poistanut tämän tiedon surmien selvityksestä.
Ottivat kyllä paikalla kuviakin, myös paikallaolleesta yleisöstä.
Tiedusteltuani asiasta KRP:ltä en saanut asian osalta mitään muuta tietoa, kuin että kiistivät Sagan olleen Keskusrikospoliisin jälkeen KRP:n palveluksessa, josta kuitenkin eläköityi jo 1980-luvulla.


8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Misri
Jessica Fletcher
Viestit: 3450
Liittynyt: La Marras 22, 2008 12:05 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Tämä tekstinpätkä ei nyt todista mitään asiasta, koska se ilm. on sinun omaa tekstiäsi. Sitä en tietenkään voi kiistää, koska minulla ei ole asiasta tietoa, etteikö tätisi olisi voinut olla krpn palveluksessa, ja jopa kirjurina Bosdomin surmapaikalla. Mutta silloin tuon kirjotuksessasi olevan kellonajan klo. 9. 00 täytyy olla virheellinen. Koska virallisen tiedon mukaan ilmoitus verityöstä on tehty klo. 11.30. Ja poliisit Paavola ja Lönnberg ovat saapuneet tapahtumapaikalle klo. 11.45.

^ Virallinen tieto poliisien saapumisajoista surmapaikalle:

ETP. JOHDANTO


" Sunnuntaina 5. kesäkuuta 1960 kello 11.30 ilmoitti kirvesmies Esko Oiva Johansson puhelimitse Leppävaaran poliisille, että Bodominjärven eteläpäässä Oittaan kartanon maalla, lähellä Veston vesilaitosrakennustyömaata oli tapahtunut ”verityö”, jossa ainakin kolmea henkilöä oli pahoinpidelty (Seppo Boismania, Irmeli Björklundia ja Anja Tuulikki Mäkeä) ja että yksi uhreista oli vielä elossa (Nils Gustafsson). Johansson oli saapunut tapahtumapaikalle noin kello 11.15 aikoen mennä uimaan ja tällöin hän oli havainnut niemen keskipaikkeilla kasassa olevan teltan ja sen päällä kolme veristä henkilöä. Mihinkään koskematta ilmoittaja ja samoihin aikoihin paikalle tullut toinen mies, Sigurd Vuolasmaa, olivat lähteneet hälyttämään poliisia Veston rakennustyömaan konttorihuoneen puhelimella.

Hieman ennen Johanssonia ja Vuolasmaata tapahtumapaikan olivat huomanneet uimarannalla olleet neljä nuorta (Harriet Husman, Marita Husman, Nils Blomqvist ja Henrik Rosenqvist).

Leppävaaran poliisipartio, ylikonstaapeli Gösta Lönnberg ja konstaapeli Kauko Paavola saapuivat tapahtumapaikalle kello 11.45. Tapahtumapaikkaa muuttamatta poliisipartio oli pyytänyt paikalle keskusrikospoliisin rikostutkijoita, jotka konstaapeli Paavola oli käynyt tapahtumapaikalle autolla noutamassa. Ylikonstaapeli Gösta Lönnberg oli laatinut havainnoistaan muistion, joka sisältää mm. piirroskuvan tulohetken tilanteesta. Poliisipartion jälkeen paikalle oli saapunut ambulanssi, jolla Nils Gustafsson oli toimitettu Töölön sairaalan tapaturma-asemalle, jossa potilaan tuloajaksi on merkitty kello 14.00.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Minulla ei ole tietoa siitä, miksi KRP salaisi omia mysteereitään muun kuin jo 90-luvulla havaitun osalta, jolloin KRP:n tutkija Hutri ilmoitti löytäneensä sille toimittamastani tietokoneesta hakemistot ja ne tulostaneensa. Tulosteista ilmeni epäilynalaisten asiakirjojen syntyajankohta, kun kyse oli epäilystä siitä, että erään yhtiön asiamiehenä ollen olisin laatinut takapäivttyjä asiakirjoja, jolloin minulle asian luonnetta kertomatta tuli kutsu kuulusteluun, jolloin ensimmäiseksi ilmoitin, että jos tälläisestä minua epäillään, voin luovuttaa tietokoneeni sen seikan selvittämiseksi, milloin eri kymmenille asiakkailleni laatimani kirjelmät olivat tehdyt. Poliisin seurassa kone haettiin, KRP:ssä naispuolinen tutkija Hutri minulle puhelimitse ilmoitti, ettei asiassa ole epäselvää ja että oli tulostanut koneellani olevien tiedostojen hakemistot. Sittemmin KRP ilmoitti, ettei koneesta saatu tietoja ulos, ilmeisesti siksi, että poliisi myötäilee syyttäjäviranomaisen tahtoa, kuten Bodominkin osalta ETP:n osalta kävi: jos selvä vastanäyttö uhkaa käräjäoikeuden punnitsemana syyttäjän vaatimuksia, se poistetaan, ellei laaja julkisuus pakota toteamaan tosiasioita ETP:n ohi.

Samaa on tapahtunut eri oikeusasteissa kautta maan, jopa siten, että todistajien nauhoitettuja lausumia on manipuloitu Espoon KO:ssa useissa havaitsemissani tapauksissa.

KRP:n toimintaan tulisi puuttua asettamalla sen yläpuolelle kontrolloiva elin, joka estäisi väärinkäytökset sen piirissä. Poliisin tulisi olla luotettava, erityisesti Keskusrikospoliisin.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

Onhan KRP:n toimista mahdollisuus valittaa vaikkapa oikeusasiamiehelle. Kyllä se varmaan otettaisiin käsittelyyn. Uskon, että, jos jokin vääryys on tapahtunut, se oikaistaan, olettaen , että näyttöä on.
Tietokoneen tiedostoista kannattaa tällaisessa tapauksessa olla kopiot.
Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Wagner »

ANDYROM kirjoitti:Tietokoneen tiedostoista kannattaa tällaisessa tapauksessa olla kopiot.
Ennen koneen luovutusta (oli DOS-aikaa) otin talteen sen vapaan levyosuuden.
Koneen palautuessa siitä oli kadonnut tiedostoja melkoisesti, juuri vastanäyttö.
Vastanäytön puutteessa tuomio tuli siitä, että olisin avustanut yhtiön perustamalla
tahoa, jolla olisi ollut maksuhäiriöitä ulosotossa, josta minulla taas ei ollut tietoa.
6000 mummonmarkan sakko siitä, että pyynnöstä perustin osakeyhtiön asiakkaalle.

8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
ANDYROM
Hetty Wainthropp
Viestit: 457
Liittynyt: La Elo 15, 2009 10:02 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

otin talteen sen vapaan levyosuuden
Jos nyt ymmärrän oikein, otit tyhjää talteen.
Vastaa Viestiin