Munkki lankesi
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17112
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Munkki lankesi
Haapajärven käräjäoikeudessa puitiin tammikuussa 2006 useisiin seksuaalirikoksiin syylliseksi epäillyn keski-ikäisen pyhäjärveläisen ortodoksimunkin tekosia.
Miestä syytettiin kolmesta raiskauksesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja kahdesta pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Rikosten epäillään tapahtuneen pääosin vuosien 2002-2003 aikana. Mies oli myöntänyt esitutkinnassa tekonsa.
Oikeus käsitteli asian ja aiemmin Pyhäjärvellä ortodoksimunkkina toiminut Risto Antero Liimatainen tuomittiin kuuden vuoden ehdottomaan vankeuteen useista seksuaalirikoksista.
Syyksi luetut rikokset tapahtuivat vuosina 2001-2005, jolloin tuomittu toimi yhteisöveljenä ja ortodoksimunkkina Pyhäjärvellä sijainneessa veljesyhteisössä.
Tuomitun syyksi luettiin kolme raiskausta, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, kaksi pakottamista seksuaaliseen tekoon ja kaksi seksuaalista hyväksikäyttöä. Suljetuin ovin käydyssä oikeudenkäynnissä oli neljä asianomistajaa, jotka kaikki olivat miespuolisia.
Tuomittu ilmoitti välittömästi tyytymättömyytensä tuomioon. Ortodoksikirkko on kieltänyt mieheltä munkinasun käyttämisen.
Lähdeaineisto HS arkisto
Hovioikeuden päätöstä en asiasta löytänyt.
Miestä syytettiin kolmesta raiskauksesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja kahdesta pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Rikosten epäillään tapahtuneen pääosin vuosien 2002-2003 aikana. Mies oli myöntänyt esitutkinnassa tekonsa.
Oikeus käsitteli asian ja aiemmin Pyhäjärvellä ortodoksimunkkina toiminut Risto Antero Liimatainen tuomittiin kuuden vuoden ehdottomaan vankeuteen useista seksuaalirikoksista.
Syyksi luetut rikokset tapahtuivat vuosina 2001-2005, jolloin tuomittu toimi yhteisöveljenä ja ortodoksimunkkina Pyhäjärvellä sijainneessa veljesyhteisössä.
Tuomitun syyksi luettiin kolme raiskausta, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, kaksi pakottamista seksuaaliseen tekoon ja kaksi seksuaalista hyväksikäyttöä. Suljetuin ovin käydyssä oikeudenkäynnissä oli neljä asianomistajaa, jotka kaikki olivat miespuolisia.
Tuomittu ilmoitti välittömästi tyytymättömyytensä tuomioon. Ortodoksikirkko on kieltänyt mieheltä munkinasun käyttämisen.
Lähdeaineisto HS arkisto
Hovioikeuden päätöstä en asiasta löytänyt.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
- Alibin Kestotilaaja
- Viestit: 5189
- Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4913
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
- Paikkakunta: Better place.
Nonnih, takaisin aiheeseen sitten täällä.Bombay kirjoitti:Antaakohan ortodoxit kristillisesti anteeksi "Veljelle"? Käännä toinenkin (pers)poski..
Käsittääkseni antaa anteeksi, sillä he eivät ole rankaisijoiden asemassa, vaan Jumala. Jokainen kohtaa oman tuomionsa sitten taivaassa, maan päällä ei voida kuin rakastaa toinen toisiamme.
Näin luin jostakin.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Noin minunkin mielestä sen pitäisi mennä raamatun mukaan. Tietääkö kukaan onko kirkko kommentoinut tapausta mitenkään?VoDKa kirjoitti:Nonnih, takaisin aiheeseen sitten täällä.Bombay kirjoitti:Antaakohan ortodoxit kristillisesti anteeksi "Veljelle"? Käännä toinenkin (pers)poski..
Käsittääkseni antaa anteeksi, sillä he eivät ole rankaisijoiden asemassa, vaan Jumala. Jokainen kohtaa oman tuomionsa sitten taivaassa, maan päällä ei voida kuin rakastaa toinen toisiamme.
Näin luin jostakin.
MUTTA:
Ainakin eräässä kirkkopolttotapauksessa jonkin aikaa sitten ei paljoa kirkonmiehiltä (vaikka olikin eri lahko) ei kuulunut anteeksiantoa vaan rangaistusvaatimuksia (mikä tietysti on oikein mielestäni), anteeksianto kyl taitaa mennä niin, että se on kirkonmiehille eri asia sitten jos "paha teko" kohdistuu niihin itseensä tai edustamaansa instituutioon.
(Tää aihe nyt on aika hiljainen ollu joten jatkan vähän offtopiccia, sorge)
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3334
- Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Costa del Crime
Tiina kirjoitti:Eikö tämän tyypin haastattelu ollut Alibissa tai Hymyssä joskus?
Tai sitten se oli joku toinen harhautunut munkki....
Tiedättekö muuten miksi nunnat ei juo kahvia?
Tietty siksi,
- Kun alkaa pian tehdä mieli munkkia.
Kolme on maailmassa turhaa asiaa
1. Nunnan nännit
2. Paavin pallit
3. Esimiehen kiitos ilman palkankorotusta
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4942
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm
^Sorry, jiiärrä, pakko kumota nuo kaks ekaa kohtaa...... onhan niitten nunnien ja paavin itsensä ihan kiva noita nännejään nipistellä/pallejaan rapsuttaa
Mutta tuohon kolmanteen kohtaan toki yhdyn minäkin
Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
-isoäitini oli ortodoksi-
Mutta tuohon kolmanteen kohtaan toki yhdyn minäkin
Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
-isoäitini oli ortodoksi-
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
-
- Sherlock Holmes
- Viestit: 7241
- Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
- Paikkakunta: Suomessa ollaan.
Anoppi on ortodoksi ja hautajaiskuvia mitä oon sillä nähnyt isästään ja muista sukulaisista, niin arkku aukihan ne siinä vainaat pötköttää.maija turjukka kirjoitti:Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
Papit heiluu hameissaan ja suitsuttaa.
Ja onhan ne jotenkin juhlallisemman tuntuisia ne tilaisuudetkin ortodoksikirkossa kuin luterilaisissa.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
- Viestit: 4913
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
- Paikkakunta: Better place.
En sen kummemmin tiedä, tuon tuomitun munkin pitämässä kierrätyskeskuksessa tuli käytyä useampaan otteeseen, niin vanhempien kuin luokankin kanssa.maija turjukka kirjoitti:Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
Ei kyllä silloin käynyt mielessä, että olisi ollut jotain outoja tapoja sillä, vaikka myöhemmin kun on miettinyt, niin tuli mieleen parikin vähintään epäilyttävää juttua...
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
Minä tapasin kerran tuon langenneen munkin vuonna 2002, kun olin vierailemassa pyhäjärveläisessä Niemelän "luostarissa" eli entisessä kunnalliskodissa, joka sijaitsi luonnonkauniissa paikassa. Vanhoja, korkeita kuusia... riippuvaoksaisia pajuja rannalla... Entinen kunnalliskoti taisi olla aika huonossa kunnossa, sitä oli tarkoitus kunnostaa talkootöillä. Minä olin kiinnostunut päästä talkootöihin joskus, mutta enpä päässyt sinne eri syistä, mitä on osoittautunut onnekseni.
Veli Risto oli halaillut minua niin innokkaasti, että minua ihmeytti, kuuluuko tuo alituinen karhumainen halailu ihan munkkiolemukseen. Valamon munkit kun eivät halaa muuten, kuin tavatessa ja hyvästellessä tai kiittäessä jumalanpalvelusten jälkeen venäläiseen tapaan.
Jonkin ajan kuluttua minä tapasin oululaisnaisen ja juttelimme veli Ristosta. Nainen sanoi tuntevansa hänet ja kertoi, että veli Risto on syntynyt keskipohjamaalaiseen vanhoillislestadiolaiseen perheeseen ja ollut nuorena miehenä jonkinlaisena aktivistina paikallisissa rauhanyhdistyksissä. Risto oli kuulemma toiminut kouluavustajana pari koulussa ja erään paikallisen vammaisyhdistyksen (kuulovammaisten?) toimitsijana, mm.rahastonhoitajana. Jäi kiinni rahakavalluksesta ja haastettiin oikeuteen. Ei tiedetty, mikä on ollut tuomiona, todennäköisesti jokin ehdollinen tuomio. Tämän jupakan takia Risto potkittiin rauhanyhdistyksestä.
Risto hairahtui ortodoksisuuteen, kun hän oli opiskellut kultasepäntaitoja Leningradissa ja sitten ryhtynyt toimimaan bussimatkaoppaana.
Minulla on SE!-lehdestä leikattu artikkeli veli Ristosta kauan ennen homoraiskausskandaalia. Minä kirjoittelen lyhennelmän tänne siitä artikkelista, kunhan löydän sen jostakin jemmasta.
Veli Risto oli halaillut minua niin innokkaasti, että minua ihmeytti, kuuluuko tuo alituinen karhumainen halailu ihan munkkiolemukseen. Valamon munkit kun eivät halaa muuten, kuin tavatessa ja hyvästellessä tai kiittäessä jumalanpalvelusten jälkeen venäläiseen tapaan.
Jonkin ajan kuluttua minä tapasin oululaisnaisen ja juttelimme veli Ristosta. Nainen sanoi tuntevansa hänet ja kertoi, että veli Risto on syntynyt keskipohjamaalaiseen vanhoillislestadiolaiseen perheeseen ja ollut nuorena miehenä jonkinlaisena aktivistina paikallisissa rauhanyhdistyksissä. Risto oli kuulemma toiminut kouluavustajana pari koulussa ja erään paikallisen vammaisyhdistyksen (kuulovammaisten?) toimitsijana, mm.rahastonhoitajana. Jäi kiinni rahakavalluksesta ja haastettiin oikeuteen. Ei tiedetty, mikä on ollut tuomiona, todennäköisesti jokin ehdollinen tuomio. Tämän jupakan takia Risto potkittiin rauhanyhdistyksestä.
Risto hairahtui ortodoksisuuteen, kun hän oli opiskellut kultasepäntaitoja Leningradissa ja sitten ryhtynyt toimimaan bussimatkaoppaana.
Minulla on SE!-lehdestä leikattu artikkeli veli Ristosta kauan ennen homoraiskausskandaalia. Minä kirjoittelen lyhennelmän tänne siitä artikkelista, kunhan löydän sen jostakin jemmasta.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
SE!-lehden artikkeli
Tämä on jostakin SE!-sensaatiolehdestä kopioitu artikkeli. Minä en tiedä numeroa, todennäköisesti yksi viimeisistä numeroista ennen SE!-sensaatiolehden lopettamista joskus vuonna 2002. Tässä on lyhennelmä.
Paksu lompakko ei takaa onnellista elämää. Hyvänä esimerkkinä on Pyhäsalmella vaikuttava veli Risto alias Risto Kärkkäinen, joka kymmenen vuotta sitten vaihtoi mersunsa luostariyhteisön rauhaan.
Suomen pienemmäksi luostariksi kutsuttu Ekumeeninen keskus on kymmenen vuoden ajan toiminut matkamiesten huokauspaikkana. Ekumeeninen keskus aloitti toimintansa Haapajärvellä, mutta kädenvääntö kaupungin kanssa siirsi toiminnan muutama vuosi sitten Pyhäsalmelle. Luotsissa on alusta saakka toiminut veli Risto eli Risto Kärkkäinen.
Jatkuva kiire pisti jarrut päälle
Veli Risto on ehtinyt kuunnella monen matkamiehen murheet. Ekumeenisen keskuksen ovet ovat nimittäin avoinna kaikille, sukupuoleen, siviilisäätyyn tai silmien väriin katsomatta.
- Työskentelin silloin 80-luvulla kelloseppänä ja kuurosokeiden parissa. Totta kai tehtäväkenttä oli täynnä haasteita, mutta elämältä suuttui sisältö. Jatkuva kiire pisti jarrut päälle, veli Risto kertaa.
Tavoitteena tasapaino
Väsyminen siviilityöhön pisti menestyvän liikemiehen elämänpaletin uuteen järjestykseen.
-Möin ja lahjoitin omaisuuteni pois. Tottakai ympäristö piti minua kajahtaneena. Mersu vaihtui ladaan ja ajanmukainen asunto entiseen kunnalliskotiin, veli Risto muistelee.
Jatkuu...
Paksu lompakko ei takaa onnellista elämää. Hyvänä esimerkkinä on Pyhäsalmella vaikuttava veli Risto alias Risto Kärkkäinen, joka kymmenen vuotta sitten vaihtoi mersunsa luostariyhteisön rauhaan.
Suomen pienemmäksi luostariksi kutsuttu Ekumeeninen keskus on kymmenen vuoden ajan toiminut matkamiesten huokauspaikkana. Ekumeeninen keskus aloitti toimintansa Haapajärvellä, mutta kädenvääntö kaupungin kanssa siirsi toiminnan muutama vuosi sitten Pyhäsalmelle. Luotsissa on alusta saakka toiminut veli Risto eli Risto Kärkkäinen.
Jatkuva kiire pisti jarrut päälle
Veli Risto on ehtinyt kuunnella monen matkamiehen murheet. Ekumeenisen keskuksen ovet ovat nimittäin avoinna kaikille, sukupuoleen, siviilisäätyyn tai silmien väriin katsomatta.
- Työskentelin silloin 80-luvulla kelloseppänä ja kuurosokeiden parissa. Totta kai tehtäväkenttä oli täynnä haasteita, mutta elämältä suuttui sisältö. Jatkuva kiire pisti jarrut päälle, veli Risto kertaa.
Tavoitteena tasapaino
Väsyminen siviilityöhön pisti menestyvän liikemiehen elämänpaletin uuteen järjestykseen.
-Möin ja lahjoitin omaisuuteni pois. Tottakai ympäristö piti minua kajahtaneena. Mersu vaihtui ladaan ja ajanmukainen asunto entiseen kunnalliskotiin, veli Risto muistelee.
Jatkuu...
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Jatkuu...
Lyhyin askelin kohti munkin kaapua
Vaikka veli Riston luotsaama Ekumeeninen keskus ei ole vielä tässä vaiheessa luostari, niin luostarimaisuutta löytyy sekä ulkoisesti että sisäisesti.
- Pyrin etenemään lyhyin askelin kohti munkin kaapua. Alunperin minulla oli vakaa tarkoitus kolkutella Valamon ovia. Kohtalo päätti toisin ja totuttelen tähän kaapun tarjoamaan sisältöön täällä Pyhälläsalmella.
Luostarimaisista piirteistään huolimatta Ekumeenisen keskuksen kynnys on ylitettävissä myös tavalliselta turistilta. Nähtävää ja koettavaa on paljon, sillä veli Risto osaa myös viihdyttämispuolen.
-Meillä käy 4000-6000 vierasta vuodessa. Toiset yöpyvät, toiset piipahtavat. Sama pätee myös niihin ihmisiin, jotka haluavat irrottautua elämän pyörteistä, veli Risto selvittää.
Luostariyhteisö
Omiin kokemuksiinsa nojaten, veli Riston on helppo ymmärtää Ekumeenisen keskuksen portille eksynyttä kulkijaa.
-Kaikki ovat tasapuolisesti tervetulleita. Me elämme kuin luostariyhteisössä, jossa tehdään työtä ja eletään vaatimattomasti. Tällä tavoin etenemme kohti tavoitetta: munkkiluostaria.
Vielä tässä vaiheessa veli Risto on saanut antaa Ekumeeniselle keskukselle suurimman työpanoksen, sillä vakinaiset veljet ovat vähissä.
-Kieltämättä vaihtuvuus on melkoinen. Kanssaveljiä on keskimäärin kolme, sillä elämä luostariyhteisössä ei ole välttämättä kaikille itsestäänselvyys. Minä löysin paikkani, joskin etsikkoaika oli vaikea ja vaativa, veli Risto tietää.
______________
Just joo, noin vuosi SE!-artikkelin ilmestymisen jälkeen Oulun ortodoksinen piispa Panteleimon vihki veli Riston virallisesti munkki Kristoferos'iksi, jolla oli oikeus kantaa munkinkaapua, viittaa ja sylinterimäistä klobukki-päähinettä.
Pian piispa tajusi tehneensä vakavan virheen veli Riston jäätyä kiinni seksuaalirikoksista. Munkkioikeudet peruttiin ja Pyhäsalmen ekumeeninen keskus suljettiin tuomion julistamisen jälkeen.
Minä ihmettelen, miksi miekkosen sukunimi on vaihtunut Kärkkäisestä Liimataiseksi. Siinä kaikki.
Lyhyin askelin kohti munkin kaapua
Vaikka veli Riston luotsaama Ekumeeninen keskus ei ole vielä tässä vaiheessa luostari, niin luostarimaisuutta löytyy sekä ulkoisesti että sisäisesti.
- Pyrin etenemään lyhyin askelin kohti munkin kaapua. Alunperin minulla oli vakaa tarkoitus kolkutella Valamon ovia. Kohtalo päätti toisin ja totuttelen tähän kaapun tarjoamaan sisältöön täällä Pyhälläsalmella.
Luostarimaisista piirteistään huolimatta Ekumeenisen keskuksen kynnys on ylitettävissä myös tavalliselta turistilta. Nähtävää ja koettavaa on paljon, sillä veli Risto osaa myös viihdyttämispuolen.
-Meillä käy 4000-6000 vierasta vuodessa. Toiset yöpyvät, toiset piipahtavat. Sama pätee myös niihin ihmisiin, jotka haluavat irrottautua elämän pyörteistä, veli Risto selvittää.
Luostariyhteisö
Omiin kokemuksiinsa nojaten, veli Riston on helppo ymmärtää Ekumeenisen keskuksen portille eksynyttä kulkijaa.
-Kaikki ovat tasapuolisesti tervetulleita. Me elämme kuin luostariyhteisössä, jossa tehdään työtä ja eletään vaatimattomasti. Tällä tavoin etenemme kohti tavoitetta: munkkiluostaria.
Vielä tässä vaiheessa veli Risto on saanut antaa Ekumeeniselle keskukselle suurimman työpanoksen, sillä vakinaiset veljet ovat vähissä.
-Kieltämättä vaihtuvuus on melkoinen. Kanssaveljiä on keskimäärin kolme, sillä elämä luostariyhteisössä ei ole välttämättä kaikille itsestäänselvyys. Minä löysin paikkani, joskin etsikkoaika oli vaikea ja vaativa, veli Risto tietää.
______________
Just joo, noin vuosi SE!-artikkelin ilmestymisen jälkeen Oulun ortodoksinen piispa Panteleimon vihki veli Riston virallisesti munkki Kristoferos'iksi, jolla oli oikeus kantaa munkinkaapua, viittaa ja sylinterimäistä klobukki-päähinettä.
Pian piispa tajusi tehneensä vakavan virheen veli Riston jäätyä kiinni seksuaalirikoksista. Munkkioikeudet peruttiin ja Pyhäsalmen ekumeeninen keskus suljettiin tuomion julistamisen jälkeen.
Minä ihmettelen, miksi miekkosen sukunimi on vaihtunut Kärkkäisestä Liimataiseksi. Siinä kaikki.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.