Munkki lankesi

Tänne keskustelut seksuaalirikoksista. Muista että henkirikoksille on oma palstansa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17112
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Munkki lankesi

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Haapajärven käräjäoikeudessa puitiin tammikuussa 2006 useisiin seksuaalirikoksiin syylliseksi epäillyn keski-ikäisen pyhäjärveläisen ortodoksimunkin tekosia.

Miestä syytettiin kolmesta raiskauksesta, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja kahdesta pakottamisesta seksuaaliseen tekoon. Rikosten epäillään tapahtuneen pääosin vuosien 2002-2003 aikana. Mies oli myöntänyt esitutkinnassa tekonsa.

Oikeus käsitteli asian ja aiemmin Pyhäjärvellä ortodoksimunkkina toiminut Risto Antero Liimatainen tuomittiin kuuden vuoden ehdottomaan vankeuteen useista seksuaalirikoksista.

Syyksi luetut rikokset tapahtuivat vuosina 2001-2005, jolloin tuomittu toimi yhteisöveljenä ja ortodoksimunkkina Pyhäjärvellä sijainneessa veljesyhteisössä.

Tuomitun syyksi luettiin kolme raiskausta, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, kaksi pakottamista seksuaaliseen tekoon ja kaksi seksuaalista hyväksikäyttöä. Suljetuin ovin käydyssä oikeudenkäynnissä oli neljä asianomistajaa, jotka kaikki olivat miespuolisia.

Tuomittu ilmoitti välittömästi tyytymättömyytensä tuomioon. Ortodoksikirkko on kieltänyt mieheltä munkinasun käyttämisen.

Lähdeaineisto HS arkisto

Hovioikeuden päätöstä en asiasta löytänyt.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Äijä oli vähän aikaa sitten jossakin dokumentissa, jossa mainittiin tästäkin jutusta.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Antaakohan ortodoxit kristillisesti anteeksi "Veljelle"? Käännä toinenkin (pers)poski..
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Bombay kirjoitti:Antaakohan ortodoxit kristillisesti anteeksi "Veljelle"? Käännä toinenkin (pers)poski..
Nonnih, takaisin aiheeseen sitten täällä.

Käsittääkseni antaa anteeksi, sillä he eivät ole rankaisijoiden asemassa, vaan Jumala. Jokainen kohtaa oman tuomionsa sitten taivaassa, maan päällä ei voida kuin rakastaa toinen toisiamme.

Näin luin jostakin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

VoDKa kirjoitti:
Bombay kirjoitti:Antaakohan ortodoxit kristillisesti anteeksi "Veljelle"? Käännä toinenkin (pers)poski..
Nonnih, takaisin aiheeseen sitten täällä.

Käsittääkseni antaa anteeksi, sillä he eivät ole rankaisijoiden asemassa, vaan Jumala. Jokainen kohtaa oman tuomionsa sitten taivaassa, maan päällä ei voida kuin rakastaa toinen toisiamme.

Näin luin jostakin.
Noin minunkin mielestä sen pitäisi mennä raamatun mukaan. Tietääkö kukaan onko kirkko kommentoinut tapausta mitenkään?

MUTTA:

Ainakin eräässä kirkkopolttotapauksessa jonkin aikaa sitten ei paljoa kirkonmiehiltä (vaikka olikin eri lahko) ei kuulunut anteeksiantoa vaan rangaistusvaatimuksia (mikä tietysti on oikein mielestäni), anteeksianto kyl taitaa mennä niin, että se on kirkonmiehille eri asia sitten jos "paha teko" kohdistuu niihin itseensä tai edustamaansa instituutioon.

(Tää aihe nyt on aika hiljainen ollu joten jatkan vähän offtopiccia, sorge)
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Eikö tämän tyypin haastattelu ollut Alibissa tai Hymyssä joskus?
Tai sitten se oli joku toinen harhautunut munkki....

Tiedättekö muuten miksi nunnat ei juo kahvia?
Tietty siksi,
- Kun alkaa pian tehdä mieli munkkia. 8)
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Tiina kirjoitti:Eikö tämän tyypin haastattelu ollut Alibissa tai Hymyssä joskus?
Tai sitten se oli joku toinen harhautunut munkki....

Tiedättekö muuten miksi nunnat ei juo kahvia?
Tietty siksi,
- Kun alkaa pian tehdä mieli munkkia. 8)
:lol:

Kolme on maailmassa turhaa asiaa

1. Nunnan nännit
2. Paavin pallit
3. Esimiehen kiitos ilman palkankorotusta
Avatar
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4942
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 8:58 pm

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

^Sorry, jiiärrä, pakko kumota nuo kaks ekaa kohtaa...... onhan niitten nunnien ja paavin itsensä ihan kiva noita nännejään nipistellä/pallejaan rapsuttaa :wink: :roll:

Mutta tuohon kolmanteen kohtaan toki yhdyn minäkin :lol:

Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....

-isoäitini oli ortodoksi-
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

maija turjukka kirjoitti:Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
Anoppi on ortodoksi ja hautajaiskuvia mitä oon sillä nähnyt isästään ja muista sukulaisista, niin arkku aukihan ne siinä vainaat pötköttää.
Papit heiluu hameissaan ja suitsuttaa.
Ja onhan ne jotenkin juhlallisemman tuntuisia ne tilaisuudetkin ortodoksikirkossa kuin luterilaisissa.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

maija turjukka kirjoitti:Kuinkas moni muuten on tutustunut ortodokseihin lähemmin tai käynyt esim. Uudessa Valamossa? Itselleni oli ainakin nuorena aikuisena järisyttävä kokemus osallistua ortodoksihautajaisiin, vähän oli eri meiningit kuin luterilaisilla....
En sen kummemmin tiedä, tuon tuomitun munkin pitämässä kierrätyskeskuksessa tuli käytyä useampaan otteeseen, niin vanhempien kuin luokankin kanssa. :roll:

Ei kyllä silloin käynyt mielessä, että olisi ollut jotain outoja tapoja sillä, vaikka myöhemmin kun on miettinyt, niin tuli mieleen parikin vähintään epäilyttävää juttua...

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

maija turjukka kirjoitti:^Sorry, jiiärrä, pakko kumota nuo kaks ekaa kohtaa...... onhan niitten nunnien ja paavin itsensä ihan kiva noita nännejään nipistellä/pallejaan rapsuttaa :wink: :roll:

Mutta tuohon kolmanteen kohtaan toki yhdyn minäkin :lol:
Käsittääkseni selibaattilupaus kattaa myös masturbaation..
wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Viesti Kirjoittaja wretch »

Bombay kirjoitti:Käsittääkseni selibaattilupaus kattaa myös masturbaation..
Muistakaamme esimerkiksi Rodrigo Borgia, josta tuli paavi Aleksanteri VI :P
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Minä tapasin kerran tuon langenneen munkin vuonna 2002, kun olin vierailemassa pyhäjärveläisessä Niemelän "luostarissa" eli entisessä kunnalliskodissa, joka sijaitsi luonnonkauniissa paikassa. Vanhoja, korkeita kuusia... riippuvaoksaisia pajuja rannalla... Entinen kunnalliskoti taisi olla aika huonossa kunnossa, sitä oli tarkoitus kunnostaa talkootöillä. Minä olin kiinnostunut päästä talkootöihin joskus, mutta enpä päässyt sinne eri syistä, mitä on osoittautunut onnekseni.
Veli Risto oli halaillut minua niin innokkaasti, että minua ihmeytti, kuuluuko tuo alituinen karhumainen halailu ihan munkkiolemukseen. Valamon munkit kun eivät halaa muuten, kuin tavatessa ja hyvästellessä tai kiittäessä jumalanpalvelusten jälkeen venäläiseen tapaan.

Jonkin ajan kuluttua minä tapasin oululaisnaisen ja juttelimme veli Ristosta. Nainen sanoi tuntevansa hänet ja kertoi, että veli Risto on syntynyt keskipohjamaalaiseen vanhoillislestadiolaiseen perheeseen ja ollut nuorena miehenä jonkinlaisena aktivistina paikallisissa rauhanyhdistyksissä. Risto oli kuulemma toiminut kouluavustajana pari koulussa ja erään paikallisen vammaisyhdistyksen (kuulovammaisten?) toimitsijana, mm.rahastonhoitajana. Jäi kiinni rahakavalluksesta ja haastettiin oikeuteen. Ei tiedetty, mikä on ollut tuomiona, todennäköisesti jokin ehdollinen tuomio. Tämän jupakan takia Risto potkittiin rauhanyhdistyksestä.
Risto hairahtui ortodoksisuuteen, kun hän oli opiskellut kultasepäntaitoja Leningradissa ja sitten ryhtynyt toimimaan bussimatkaoppaana.

Minulla on SE!-lehdestä leikattu artikkeli veli Ristosta kauan ennen homoraiskausskandaalia. Minä kirjoittelen lyhennelmän tänne siitä artikkelista, kunhan löydän sen jostakin jemmasta.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

SE!-lehden artikkeli

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Tämä on jostakin SE!-sensaatiolehdestä kopioitu artikkeli. Minä en tiedä numeroa, todennäköisesti yksi viimeisistä numeroista ennen SE!-sensaatiolehden lopettamista joskus vuonna 2002. Tässä on lyhennelmä.

Paksu lompakko ei takaa onnellista elämää. Hyvänä esimerkkinä on Pyhäsalmella vaikuttava veli Risto alias Risto Kärkkäinen, joka kymmenen vuotta sitten vaihtoi mersunsa luostariyhteisön rauhaan.

Suomen pienemmäksi luostariksi kutsuttu Ekumeeninen keskus on kymmenen vuoden ajan toiminut matkamiesten huokauspaikkana. Ekumeeninen keskus aloitti toimintansa Haapajärvellä, mutta kädenvääntö kaupungin kanssa siirsi toiminnan muutama vuosi sitten Pyhäsalmelle. Luotsissa on alusta saakka toiminut veli Risto eli Risto Kärkkäinen.


Jatkuva kiire pisti jarrut päälle

Veli Risto on ehtinyt kuunnella monen matkamiehen murheet. Ekumeenisen keskuksen ovet ovat nimittäin avoinna kaikille, sukupuoleen, siviilisäätyyn tai silmien väriin katsomatta.
- Työskentelin silloin 80-luvulla kelloseppänä ja kuurosokeiden parissa. Totta kai tehtäväkenttä oli täynnä haasteita, mutta elämältä suuttui sisältö. Jatkuva kiire pisti jarrut päälle, veli Risto kertaa.

Tavoitteena tasapaino


Väsyminen siviilityöhön pisti menestyvän liikemiehen elämänpaletin uuteen järjestykseen.
-Möin ja lahjoitin omaisuuteni pois. Tottakai ympäristö piti minua kajahtaneena. Mersu vaihtui ladaan ja ajanmukainen asunto entiseen kunnalliskotiin, veli Risto muistelee.


Jatkuu...
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Avatar
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 2:33 am

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Jatkuu...

Lyhyin askelin kohti munkin kaapua

Vaikka veli Riston luotsaama Ekumeeninen keskus ei ole vielä tässä vaiheessa luostari, niin luostarimaisuutta löytyy sekä ulkoisesti että sisäisesti.
- Pyrin etenemään lyhyin askelin kohti munkin kaapua. Alunperin minulla oli vakaa tarkoitus kolkutella Valamon ovia. Kohtalo päätti toisin ja totuttelen tähän kaapun tarjoamaan sisältöön täällä Pyhälläsalmella.


Luostarimaisista piirteistään huolimatta Ekumeenisen keskuksen kynnys on ylitettävissä myös tavalliselta turistilta. Nähtävää ja koettavaa on paljon, sillä veli Risto osaa myös viihdyttämispuolen.
-Meillä käy 4000-6000 vierasta vuodessa. Toiset yöpyvät, toiset piipahtavat. Sama pätee myös niihin ihmisiin, jotka haluavat irrottautua elämän pyörteistä, veli Risto selvittää.


Luostariyhteisö

Omiin kokemuksiinsa nojaten, veli Riston on helppo ymmärtää Ekumeenisen keskuksen portille eksynyttä kulkijaa.
-Kaikki ovat tasapuolisesti tervetulleita. Me elämme kuin luostariyhteisössä, jossa tehdään työtä ja eletään vaatimattomasti. Tällä tavoin etenemme kohti tavoitetta: munkkiluostaria.

Vielä tässä vaiheessa veli Risto on saanut antaa Ekumeeniselle keskukselle suurimman työpanoksen, sillä vakinaiset veljet ovat vähissä.
-Kieltämättä vaihtuvuus on melkoinen. Kanssaveljiä on keskimäärin kolme, sillä elämä luostariyhteisössä ei ole välttämättä kaikille itsestäänselvyys. Minä löysin paikkani, joskin etsikkoaika oli vaikea ja vaativa, veli Risto tietää.


______________

Just joo, noin vuosi SE!-artikkelin ilmestymisen jälkeen Oulun ortodoksinen piispa Panteleimon vihki veli Riston virallisesti munkki Kristoferos'iksi, jolla oli oikeus kantaa munkinkaapua, viittaa ja sylinterimäistä klobukki-päähinettä.
Pian piispa tajusi tehneensä vakavan virheen veli Riston jäätyä kiinni seksuaalirikoksista. Munkkioikeudet peruttiin ja Pyhäsalmen ekumeeninen keskus suljettiin tuomion julistamisen jälkeen.
Minä ihmettelen, miksi miekkosen sukunimi on vaihtunut Kärkkäisestä Liimataiseksi. Siinä kaikki.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Vastaa Viestiin