Mustalaiset

Sana on vapaa, jos uskaltaa...
Millavaan
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1388
Liittynyt: Su Elo 28, 2022 8:31 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

Onhan toki oikeasti olemassa rehellisiä romaneja pakko vaan muistuttaa. Kaksi ajaa paikallisliikennettä ja mun entinen esimies oli myös.

Tämä ja kolme seuraava viestiä siirretty Kokkolan ampumajupakka-ketjusta
-NILS-
Sheriflock
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2017 12:48 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Sheriflock »

Millavaan kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 1:39 pm Onhan toki oikeasti olemassa rehellisiä romaneja pakko vaan muistuttaa. Kaksi ajaa paikallisliikennettä ja mun entinen esimies oli myös.
Totta. 99% vaan tuntuu pilaavan sen rehellisen 1%:n maineen!
satakunta
Harjunpää
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 10:27 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja satakunta »

Millavaan kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 1:39 pm Onhan toki oikeasti olemassa rehellisiä romaneja pakko vaan muistuttaa. Kaksi ajaa paikallisliikennettä ja mun entinen esimies oli myös.
Ja timestamp kuvaa näistä satuolennoista ei varmaankaan ole.
Millavaan
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1388
Liittynyt: Su Elo 28, 2022 8:31 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

satakunta kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 3:04 pm
Millavaan kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 1:39 pm Onhan toki oikeasti olemassa rehellisiä romaneja pakko vaan muistuttaa. Kaksi ajaa paikallisliikennettä ja mun entinen esimies oli myös.
Ja timestamp kuvaa näistä satuolennoista ei varmaankaan ole.
No en oo mikään mustalaisten suurin fani mutta totta se on. Yksi ajaa tuota linjaa mitä käytän ja sit tää mun entinen esimies oli vielä siivousalan yrittäjä. Käytti töissä työvaatteita mutta hänellä oli autossaan hame takapenkillä. Vei muuten aika paljon tilaa.
Avatar
Eaglegoat
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: To Joulu 15, 2022 7:39 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Eaglegoat »

satakunta kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 3:04 pm
Millavaan kirjoitti: Ke Huhti 05, 2023 1:39 pm Onhan toki oikeasti olemassa rehellisiä romaneja pakko vaan muistuttaa. Kaksi ajaa paikallisliikennettä ja mun entinen esimies oli myös.
Ja timestamp kuvaa näistä satuolennoista ei varmaankaan ole.
https://hymy.fi/uutiset/tassa-tulee-tak ... uudestaan/

Onhan näitä ihan rehdillä työllä itsensä elättäviä jokunen Suomessa. Mutulla heitän, että vaihtelee paljon alueittain ja klaaneittain mikä se asennoituminen kouluttautumiseen ja rehelliseen työhön on. Valitettavan paljon juuri sitä huonompaa asennetta kyllä. Sit vielä varttimustalaiset erikseen.
canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1884
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Toi parturikeissi toi parille mannelle ihan hyvin fyffeä, mutta vei varmaankin ainakin pariltasadalta nuorelta mannelta sen ensimmäisen rehellisen työpaikan.

Minä, vanhana työllistäjänä (palkannut aika monta mamuakin) en edes harkitse jonkun Lindgrenin tai Leifin tai Rosellan palkkaamista. Sori vaan jos ootte ehkä hyviä duunareita, en vaan voi ottaa sitä riskiä jos ette sitten loppupeleissä olekaan. Voi olla että ootte jopa kantasuomalaisia ja äippänne vaan on ollut niin idiootti että paiskannut teitä mannelta kuulostavalla nimellä.

Se että jatkatte yhtiskunnan reunalla köyhäilyä ei ei ole minun RASISTIN vika, vaan sukujenne vika kun olette hankkineet sellaisen maineen joka vielä korreloi liian pahasti tilastollisen totuuden kanssa. Ikävää mutta näin asiat vaan reaalitodellisuudessa panee.
Mens malus in corpore sano
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17099
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

canis lupus kirjoitti: To Huhti 06, 2023 2:09 pm Toi parturikeissi toi parille mannelle ihan hyvin fyffeä, mutta vei varmaankin ainakin pariltasadalta nuorelta mannelta sen ensimmäisen rehellisen työpaikan.

Se että jatkatte yhtiskunnan reunalla köyhäilyä ei ei ole minun RASISTIN vika, vaan sukujenne vika kun olette hankkineet sellaisen maineen joka vielä korreloi liian pahasti tilastollisen totuuden kanssa. Ikävää mutta näin asiat vaan reaalitodellisuudessa panee.
Aivan. Taidatkos sitä paremmin sanoa.

Ja taas mennään. Kumma juttu kun ei mainitse Ylöjärven eikä Kokkolan ampumisista mitään, saati mustalaisten ylivoimaisesta edustuksesta rikostilastoissa. Mutta ennakkoluulot mainitaan, vaikka ne eivät edes ole ennakkoluuloja.
Vantaalainen Heidi, 25, jakaa arkeaan Tiktokissa ja toivoo sen muuttavan asenteita – ”Liian usein romaniasu herättää ihmisissä epäluuloja”

Heidi Nyman, 25, tietää miltä tuntuu, kun kaupassa joku vahtii kaikkea mihin kosket. Vaatekaupassa myyjä saapuu herkästi Nymanin viereen viikkaamaan siistiä pinoa. Hän myös tietää, ettei ole sattumaa, että vartijat ilmestyvät liikkeiden oville, kun Nyman tekee ostoksia. Muistissa on kerta, kun sisäänkäynnin portit hälyttivät ja vartijat juoksivat Nymanin luokse kaupan toiseen päähän. Ja kerta, kun miesvartijat piirittivät ja halusivat tutkia Nymanin hameen. Nyman nosti hamettaan, ja sen jälkeen palautti juuri maksamansa lastenvaatteen takaisin kassalle.
– Tunsin oloni niin nöyryytetyksi. Lähikaupassa minut onneksi tunnetaan ja saan kulkea siellä rauhassa, Nyman sanoo.

Miksi te elätte muiden verorahoilla? Tämä on yleisin kysymys, jonka Vantaalla asuva Nyman, Suomen romani, kuulee edelleen. Kaduilla ja sosiaalisen median kanavissa.
– Yhteiskunnassa on otettu iso harppaus kohti suvaitsevaisuutta, mutta edelleen liian usein romaniasu herättää ihmisissä epäluuloja. Ei edes anneta mahdollisuutta olla hyvä ihminen.

Nyman uskoo, että epäluulot ja uskomukset johtuvat siitä, että ihmiset eivät tunne ketään romanitaustaista, eivätkä romanikulttuuria. Nyman uskoo myös, että tiedon jakaminen lisää ymmärrystä. Siksi hän on päättänyt jakaa omaa arkeaan Tiktok-sovelluksessa. Nymanin kanavalla on yli 8 500 tilaajaa ja suosituimpia videoita on katsottu yli 150 000 kertaa.
– Toivon, että ihmiset näkevät, että olen ihan tavallinen Heidi.

Tunsin oloni niin nöyryytetyksi.

Nyman vastaa videoillaan seuraajiensa kysymyksiin romanikulttuuriin liittyen. Ihmisiä on askarruttanut esimerkiksi se, onko romanivaatteiden väreillä jokin tietty merkitys.

Näyttävät vaatteet herättävät Nymanin mukaan monesti kysymyksiä ja myös ikäviä tilanteita.
– Siskollani oli hiljattain kauneusalan tutkinnon näyttötilaisuus koulussa. Hän oli kysynyt, saako tulla omissa vaatteissaan ja oli saanut myöntävän vastauksen. Näyttöaamuna hän ei kuitenkaan romaniasun vuoksi saanut tehdä hoitoja, vaan ainoastaan palvella asiakkaita. Olin todella surullinen hänen puolestaan.

Tiktok-kanavallaan Nyman on antanut vastauksia kysymyksiin, saavatko romanit ottaa lävistyksiä. Seuraajia on kiinnostanut myös, mitä tulee ottaa huomioon, jos saa kutsun romanikotiin kyläilemään.

Videot syntyvät perheen arjen keskellä, useasti Länsi-Vantaalla sijaitsevassa kerrostaloasunnossa, jossa Nyman asuu aviomiehen ja viisivuotiaan tyttärensä kanssa.
– Teen videoita silloin, kun se tuntuu hyvältä. Olen kyllä ihan amatööri, omalla kännykkäkameralla vaan kuvailen, hän sanoo.

Nyman kokee, että asenteet romaneja kohtaan juontavat juurensa pitkälle historiaan.
- Mutta miksi minua syytetään asioista, joita jotkut muut ovat tehneet? Jos edes yksikin ihminen muuttaa ajattelutapaansa, ajattelen, että video kannatti tehdä, hän toteaa.

Nyman toivoo pystyvänsä edistämään tasa-arvoisempaa ja suvaitsevaisempaa yhteiskuntaa myös tulevaisuudessa. Hän aloitti sosionomiopinnot Diakonia-ammattikorkeakoulussa vuoden alussa.

Hän toivoo löytävänsä opintojen jälkeen työn, jossa voi edistää arvojaan. Nyman haaveilee yhteiskunnasta, jossa hän voi kasata vaatteita lastenvaunujen päälle kauppakierroksen ajaksi ilman epäilyksiä, kuten muutkin suomalaiset äidit.
– Kun joskus kohtaat romanin, älä kohtaa häntä romanikulttuurin edustajana vaan ihmisenä.
Julkaisemme uudelleen alkuvuoden luetuimpia ja kiinnostavimpia juttuja. Tämä juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 2.3. 2023.
ess.fi
7.4.2023 10:53
...epäluulot ja uskomukset johtuvat siitä, että ihmiset eivät tunne ketään romanitaustaista, eivätkä romanikulttuuria.
Juu, mutta ihmiset osaavat lukea lehdistä ja netistä, sekä hyvin monella on omakohtaisia kokemuksia ja ne kokemukset ovat poikkeuksetta erittäin epämiellyttäviä. Kysy vaikka kusetetuilta ja hakatuilta vanhuksilta, äläkä jauha paskaa ennakkoluuloista. Kulttuuri mainittu!
...mitä tulee ottaa huomioon, jos saa kutsun romanikotiin kyläilemään.
Että olenko tosiaan niin helposti kusetettavan näköinen, omistanko jotain minkä he haluavat, onko minulla luottotiedot kunnossa - jos on, niin hankin luottokiellon, ilmoitan kavereille, että jos ei minusta kuulu seuraavaan viiteen minuuttiin mitään kun olen sinne mennyt, että tulevat hakemaan ja että onko mustalaisilla nyt just puutteita hakattavista ihmisistä.
Mutta miksi minua syytetään asioista, joita jotkut muut ovat tehneet?
Kuule, ihan sama se on suomalaisillakin. Meitäkin syytetään neekereiden orjuuttamisesta ja jostain yhteisestä velasta ja vastuusta, vaikka ne asiat ovat jotkut muut tehneet. Eikä siinä kaikki, vaan se todellakin on meidän syytä ja nyt maksamme velkaa. Miksette siis tekin.
Nyman toivoo pystyvänsä edistämään tasa-arvoisempaa ja suvaitsevaisempaa yhteiskuntaa myös tulevaisuudessa.
Ja se lähtee aina siitä, että syytätte suomalaisia epäluuloisuudesta, ennakkoluuloista ja rasimista. Koskaan ette näe syitä omassa röyhkeässä toiminassamme, että missä romani siellä röyhkeä ja etuileva ylimielisyys, pyssyt paukkuu, joku hakataan ja jotain varastetaan.
- Rakenna siinä sitten tollaisten kanssa yhtään mitään.
Miksi te elätte muiden verorahoilla?
No ei aina. Myös suomalaisvanhusten säästöillä eläminen kuuluu heidän kulttuuriin. Kuin myös pikavippien ottaminen sekä autojen ostaminen yksinäisten miesten piikkiin ja se piikki on auki työttömyysrahojen sekä eläkeiden suhteen. Siinä sivussa tulleita pahoinpitelyjä myöten.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Black Sabbath
Armas Tammelin
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Loka 22, 2014 5:40 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Black Sabbath »

No nyt on romanien kansallispäivä..sitä pitää kaikkien kunnioittaa, ei muuta kuin hameet heilumaan sen kunniaksi... :D
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5149
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja meitzi »

canis lupus kirjoitti: To Huhti 06, 2023 2:09 pmToi parturikeissi toi parille mannelle ihan hyvin fyffeä, mutta vei varmaankin ainakin pariltasadalta nuorelta mannelta sen ensimmäisen rehellisen työpaikan
Tuskin koko pohjoismaista löytyy kahtasataa nuorta mannea, jotka olisivat työpaikkaa vailla. Jokusen kymmentä varmaan, ja heille hyvin ikävää, mutta ei sentään sataa tai satoja.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
satakunta
Harjunpää
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 10:27 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja satakunta »

canis lupus kirjoitti: To Huhti 06, 2023 2:09 pm Toi parturikeissi toi parille mannelle ihan hyvin fyffeä, mutta vei varmaankin ainakin pariltasadalta nuorelta mannelta sen ensimmäisen rehellisen työpaikan.

Minä, vanhana työllistäjänä (palkannut aika monta mamuakin) en edes harkitse jonkun Lindgrenin tai Leifin tai Rosellan palkkaamista. Sori vaan jos ootte ehkä hyviä duunareita, en vaan voi ottaa sitä riskiä jos ette sitten loppupeleissä olekaan. Voi olla että ootte jopa kantasuomalaisia ja äippänne vaan on ollut niin idiootti että paiskannut teitä mannelta kuulostavalla nimellä.

Se että jatkatte yhtiskunnan reunalla köyhäilyä ei ei ole minun RASISTIN vika, vaan sukujenne vika kun olette hankkineet sellaisen maineen joka vielä korreloi liian pahasti tilastollisen totuuden kanssa. Ikävää mutta näin asiat vaan reaalitodellisuudessa panee.
Onneksi oli firmalle tuo tuomio. Jää Halpahallin tuotteisiin pukeutujat nuolemaan näppejään.
Ack4ever
Nikke Knakkertton
Viestit: 175
Liittynyt: Ti Loka 11, 2022 1:14 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Ack4ever »

"Joku kerta Lidlissä romaninainen vaati kassalla kovaan ääneen päästä vessaan. Kassa sanoi ettei heillä ole vessaa asiakkaille. Nainen väitti että ennenkin päässyt."
Toi on sitä harhauttamista, mitä lie kaikkea tapahtunut sillä aikaa kun kaikkien keskittyminen on kiinnittynyt vessahätäänsä ulvovaan mustalaisakkaan...
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1209
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Njaa... Kerran kaupungilla kuului kova huuto ja kiroilu pitkän matkan päähän. Lähempää näin että romaninainen laonnut jalkakäytävälle istumaan, ja tosiaan huutaa kuin sumusireeni. Kyllähän siinä psykoosi tuli mieleen. Mutta tiedä sitten mikä häppeningi oli.
satakunta
Harjunpää
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Loka 27, 2021 10:27 am

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja satakunta »

Ifigeneia kirjoitti: La Huhti 08, 2023 11:33 pm Njaa... Kerran kaupungilla kuului kova huuto ja kiroilu pitkän matkan päähän. Lähempää näin että romaninainen laonnut jalkakäytävälle istumaan, ja tosiaan huutaa kuin sumusireeni. Kyllähän siinä psykoosi tuli mieleen. Mutta tiedä sitten mikä häppeningi oli.
Olisko hameeseen tullut.. kova kuzihätä.
cigano
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 26, 2022 6:11 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja cigano »

Onko tästä mustalaisesta täällä lisää tietoa?

ManneVeijoFlorin.jpeg
ManneVeijoFlorin.jpeg (438.14 KiB) Katsottu 699 kertaa
received_173739913930391.jpeg
received_173739913930391.jpeg (219.23 KiB) Katsottu 699 kertaa
Kuvien kokoa kohtuullistettu sekä alempaa kuvaa myös rajattu
-NILS
mikko1979
Hetty Wainthropp
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2011 5:09 pm

Re: Mustalaiset

Viesti Kirjoittaja mikko1979 »

Kävin tänään Jyväskylässä ja kun olin lähdössä Seppälän Citymarketin parkkipaikalta huomasin kaupan edessä poliisiauton ja kaksi poliisia ja jonkun kolmannen henkilön. Kun olin lähempänä poliisiautoa, huomasin, että tämä kolmas henkilö onkin "Hulda" ja jalkakäytävällä oli rivissä ainakin neljä erilaista viinapulloa ja rahtihameesta kaivettiin niitä lisää esille. Taisi jäädä vappujuomat poliisin haltuun.
Vastaa Viestiin