Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Wolff
Harjunpää
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 23, 2020 11:36 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Wolff »

Moi. Kiva huomata että muutkin ovat olleet kiinnostuneita Eurooppa 3 laulujen sanoituksista,samoja ajatuksia ovat minussakin herättäneet.

- Niin kauan kuin tämä Pian katoaminen on selvittämättä,järkevinkin speku on vain spekua..miksi sitten E3 sanoitukset eivät olisi hyvää spekua..

- Mielestäni ei ole montaakaan vuotta siittä kun krp tutkija tajusi tai huomasi yhteyden Adventisteihin heh missähän se toivonlinnan koulutus keskus taas sijaitseekaan???. E3 pojilla adventisti taustaa.

- Jehovan todistajat sekä Adventistit ovat molemmat NS kultti uskontoja jotka ovat mielestään ainoita oikeassa olevia yhteisöjä hmm no seurakuntia.
molemmat pitävät toisiaan väärä oppisina eivätkä hyväksy toistensa opetuksia ja vielä vähemmän sitä et tytär olisi tekemisissä vaikkapa adventisti pojan kanssa.

-Pian lapsuuden ystävättären vakaumuksesta minulla ei ole tietoa mutta hän on taiteilija joka on tehnyt piirroksia Eurooppa 3: lle. Kaivakaahan tämä taiteilija esiin ja tutustukaa hänen taiteeseensa..En nyt muista hänen nimeään mutta sekin mainittu täällä ja guuglettamalla varmaan löytyy.

-Spekuja pitää olla ja se on vaan hyvä. Noh hehhee en ole kyl vielä törmännyt siihen et alieenit olisivat siepanneet Pian..Kyllä Pian sieppaaja tässä tapauksessa olisi ihmis rotua mut tosin kieroutunut ja sairas tyyppi...

-Hmm Järvenpään sarjamurhaajallako vain tummia naisia ja vanhempia..Minulla ikä 15 korvilla pitkä suora tukka puoleen selkään ,noh ikä ainakin oikein mut ehkä hiuksiani olikin lyhennetty,,,oli nääs tämä ripari juttukin niihin aikoihin.70 luvun puolta väliä mentiin..No enhän tiedä oliko tämä hemmo se järvenpään sarjis mies mutta jos oli niin poikkesin kaavasta..Oli mennyt hiljattain naimisiinkin hän avioitui vuonna 1974. Mutta herran metsästys vietit oli kyl tallella.Nyt hän on muuttanut hiippakuntaa jo jokunen vuosi sitten..Mies oli syntynyt 1952
Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Wolff kirjoitti: Ma Joulu 28, 2020 1:49 pm Moi. Kiva huomata että muutkin ovat olleet kiinnostuneita Eurooppa 3 laulujen sanoituksista,samoja ajatuksia ovat minussakin herättäneet.

- Niin kauan kuin tämä Pian katoaminen on selvittämättä,järkevinkin speku on vain spekua..miksi sitten E3 sanoitukset eivät olisi hyvää spekua..

- Mielestäni ei ole montaakaan vuotta siittä kun krp tutkija tajusi tai huomasi yhteyden Adventisteihin heh missähän se toivonlinnan koulutus keskus taas sijaitseekaan???. E3 pojilla adventisti taustaa.

- Jehovan todistajat sekä Adventistit ovat molemmat NS kultti uskontoja jotka ovat mielestään ainoita oikeassa olevia yhteisöjä hmm no seurakuntia.
molemmat pitävät toisiaan väärä oppisina eivätkä hyväksy toistensa opetuksia ja vielä vähemmän sitä et tytär olisi tekemisissä vaikkapa adventisti pojan kanssa.

-Pian lapsuuden ystävättären vakaumuksesta minulla ei ole tietoa mutta hän on taiteilija joka on tehnyt piirroksia Eurooppa 3: lle. Kaivakaahan tämä taiteilija esiin ja tutustukaa hänen taiteeseensa..En nyt muista hänen nimeään mutta sekin mainittu täällä ja guuglettamalla varmaan löytyy.
Tässä:
https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/mita- ... atoaminen/

Ketjusta löytyikin pohdintaasi:
Wolff kirjoitti: Ke Syys 02, 2020 9:15 pm Selkäpiitä karmii kyllä ajatella, että biisin sanoihin olisi kätketty tunnustus, jota kukaan ei ole osannut ajatella?
Minkä ikäinen jo nyt edesmennyt (19,kesäkuuta 2020) solisti oli vuonna 1988....25? Olisiko Pia mennyt Eurooppa 3 treenikämpälle?

"– Hän on yhtyeen sielu ja se on hänelle ollut kaikki vuodet tärkeä terapiakanava. Keikkailimme viime kesänä ja tarkoitus oli jatkaa myös tulevaisuudessa, vaikka tälle kesälle ei ollutkaan sovittuna mitään, Pasi Riihiluoma kertoo.

– Hän on minulle suuri taiteilija, joka purki elämäntuskaansa musiikkiin. Toivottavasti pääsemme vielä soittamaan, veli sanoo.

Eurooppa 3:n tunnetuin kappale on vuonna 1989 levytetty Älä unohda minua."


Oliko solistilla jotain pimitettävää? Jotain luurankoja kaapissa menneiltä vuosilta, vai miksi kovassa nosteessa oleva yhtye jäi tauolle aikanaan?
Solisti oli siis 20-vuotias lokakuussa 1988. Jos Piian hyvä ystävä tunsi solistin levynkansihommien kautta, ei olisi ihmeellistä jos Piiakin tunsi. Piirit olivat muutenkin pienemmät kuin kaupungeissa. Huomio kiinnittyy musiikkiin terapiakanavana ja elämäntuskan purkupaikkana. No, terapia tekisikin monelle hyvää, ihan positiivisista lähtökohdista ajateltuna, ja vähintään jonkinlaista elämäntuskaa tuntenee noin 85% suomalaisista, mutta kuinka suurta ja mistä syystä. Avoimia henkirikoksia käsittelevissä ketjuissa pohditaan aina sitä, että jos tekijä on elossa, miten hän pärjää itsensä kanssa. Että teon täytyy olla myöhemmässä elämässä painolasti, paitsi siinä tapauksessa ei välttämättä ole jos psyyke on jo lähtökohdiltaan vinksahtanut. Jos psyyke ei ole lähtökohdiltaan vinksahtanut, se voi vinksahtaa kun painolastia on riittävästi.

Niin tai näin, tässä useita vaihtoehtoja mahdollistavassa katoamiscasessa pidän luultavimpana ratkaisuna sitä, että Piia on haettu kadunvarresta kotitalon välittömästä läheisyydestä autolla, sovitusti ja mahdollisimman huomaamattomasti. Kaukosäädinriita on ollut silmänlumetta, koska isälle ei ole voinut kertoa, mihin ollaan menossa ja kenen kanssa.
Touhupuntti
Agentti Scully
Viestit: 654
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Luin Eurooppa 3 lyriikoita joissa tuli vastaan "vanha hotelli" Ja tähtiä.. Tuli mieleen et onko piikkiössä ollut jotain vanhaa majataloa tms siihen aikaan? Heitän ajatuksia ilmoille 🧐
Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Eurooppa 3 -aiheesta kiinnostuneille, lukekaa tarkkaan. Jos aiempia tai seuraavia pointtejani on jo taaempana ketjussa esitelty, niin se tarkoittaa että liityn jatkoksi samoja huomioita alun perin toisistaan tietämättä tehneiden porukkaan.

Sanoitusten aikajänne tulee helposti ohitettua tai otettua selviönä. Mutta siis, ainakin kaikki netissä olevat Eurooppa 3 -kappaleet on julkaistu Piian katoamisen jälkeen, vuodesta 1989 alkaen. Jos näitä nyt mielenkiintoisiksi katsottuja sanoituksia olisi tiedossa jo vaikka vuodelta 1987, ei tätä Eurooppa 3 -keskustelua käytäisi. Jännä sattuma tämäkin.

Ilmeisesti kaikki kappaleet käsittelevät läheistä ihmissuhdetta, ja tulkintani mukaan suuri osa sellaisen päättyneisyyttä tai ainakin sellaiseen liittyvää surua/kaihoa. Tämä tuotannon yksi pääteema kuvastuu hyvin kappaleen "Jotain on poissa" nimessä. Jotain kaunista on joskus päättynyt, ja sitä, jonain tiettynä aikana koettua (rakkautta) kaivataan ja muistellaan, surraan. Hyvin monet sanoitukset on kohdistettu yksikön toiseen persoonaan, eli "sinulle", ja menneessä aikamuodossa. Ainakin kahdessa kappaleessa on selkeä kuolema-teema: "Jäätyneitä sadepisaroita" sekä "Siellä missä on jo aamu". Ylipäätään sanoituksissa ei mielestäni kaivata kuollutta veljeä, kuten joku esitti, vaan teema on miehen ja naisen suhde.

Vähintään pari herkkää balladia kuuluu monen bändin kavalkaadiin. Eurooppa 3:n tuotanto on kaikenkaikkiaan herkän melankolista. Sinänsähän solisti-sanoittaja Riihiluoman ilmeinen mielenmaisema ja elämänkaari sopivat aika monen taiteilijan profiiliin. Luova, taiteellinen herkkä mieli kipuilee. Toisaalta harvan (minkä muun?) bändin tuotanto on lähes kauttaaltaan tämäntyyppistä. Kuten monien kirjailijoiden sanotaan toistavan pohjimmiltaan samaa teemaa kirjasta toiseen, koska käsittelevät siinä jotain omaa traumaansa, niin tästä voi kuvastua samantyyppinen juoni, jos sen kulman ottaa. Spekuloidun Piia-teeman ei silti tietenkään tarvitse jokaisesta yksittäisestä kappaleesta löytyä, vaan huomion voi keskittää joihinkin, kuten seuraaviin.

Tule tyttö: Tämän sanoituksia on pohdittu jo edellä, pari lisähuomiota: Kappale on julkaistu ilmeisesti vasta 2010. Jo sanoituksissa kiinnittää huomiota kukkapenkki. Videon lopulla, kun lauluosuus on loppunut, näytetään kuva kottikärryistä täynnä multaa, sekä lapiosta. Annetaan siis vaikutelmaa kukkapenkin hoitamisesta. Sitten on kuvaa rikkakasvillisuuden keskellä olevasta paljaammasta multaisesta maasta, jossa on pari maanpinnan tasalla olevaa lituskaa kiveä. (Eivät vaikuta astinkiviltä, koska silloin ne johtaisivat suoraan korkeaan puskaan.) Eikö pelkkä kukkien näyttäminen riittäisi, jos kaipaus ja kukat ovat teema? Miksi muistojen annetaan ymmärtää tulevan tietystä kukkapenkistä, jota myös hoidetaan, tai muistojen tytön itse asiassa jopa olevan siellä kukkapenkillä kohdattavissa (siellä mä tiedän sut nähdä saan)? Ja miksi se paljaamman maan kuva, jossa ei ole kukan kukkaa? Villillä mielikuvituksella kappaleen voisi kiteyttää niin, että tiettyä tyttöä pyydetään tulemaan subjektin elämään, mutta kappaleen lopussa paljastetaan, että ei tyttö koskaan tule, koska hänen viimeinen leposijansa on tiedossa. Mutta siis vain villillä mielikuvituksella. Näitä joutuu kieli keskellä suuta kirjoittelemaan, koska etoo kenenkään mahdollinen leimaaminen.
Kappaleen video on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=xoOzDTzXrqA

"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan

kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."


Jotain on poissa: Tässä kappaleessa nuori nainen ja kuolema ovat teemana ainakin videon hautausmaakuvissa, piirretyissä kuvissa on hautaristejä ja naishahmo. Sitä ennen näytetään elävän naisen kasvoja.

Ei tuiki taivaalla tähdet: Koko tuotannossa mainitaan yksi kuukausi, lokakuu. Se on tässä kappaleessa ajankohta, jolloin subjekti "sai rukkaset".

Ei tuiki taivaalla tähdet
on vain niin pimeää
joskus hetken aikaa
kuun loistavan nään
ei ole onnea mulla
kun jätit mut pimeään
en voi luoksesi tulla
yön syliin mä jään

niin kylmä lokakuun
kun olen jäänyt yksin

kadulla seison enkä
tiedä mitä teen
sain sain rukkaset sain
sano niitä ihan miksi vain
ei tämä hetki ole
tähti hetkeni


Ikivanha yö:
sossikran kirjoitti: Ti Joulu 15, 2020 8:24 am "Tunsin tytön joka tahtoi nähdä maailmaa.
Hän tahtoi nähdä kaiken vaan ei voinut unohtaa.
No hän näki ehkä liikaa, vai mikä hänet vei.
En tiedä, vaan enää häntä täällä nähdä ei, enää koskaan."

Eurooppa 3 : Ikivanha yö
Viimeksi muokannut Catdog, Ti Joulu 29, 2020 5:17 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Piian lapsuudenystävä Ilona Niemi (kuvataiteilija) oli Piian katoamisen aikaan 13-vuotias. Ilona on ihmetellyt kun Piiaa ei etsitty tehokkaammin katoamisen jälkeen. Tämä tapaus on siitä outo, että vihjeitä tuli aluksi hyvin vähän. Mentiin vuoteen 2001 asti vähäisillä vihjeillä. Tutkinnanjohtaja taas ihmetteli, että vuonna 2018 tuli ennätysmäärä vihjeitä. Aika jännä, että 30 vuotta katoamisen jälkeen alkaa tulla noita vihjeitä noin paljon. 2019 piti käydä jotain mahdollista hautapaikkaa katsomassa. Taitaa sekin homma olla edelleen kesken.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6473
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Touhupuntti kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 4:31 pm Luin Eurooppa 3 lyriikoita joissa tuli vastaan "vanha hotelli" Ja tähtiä.. Tuli mieleen et onko piikkiössä ollut jotain vanhaa majataloa tms siihen aikaan? Heitän ajatuksia ilmoille 🧐
Paimion motelli olis nurkilla tai siis oli, motelli mikä on ennenkin tullut tässä kasessa esiin, -88 oli vielä jonkun näköisessä voimissa.
agee
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
Paikkakunta: Lounaisrannikko

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja agee »

Ketjusta löytyikin pohdintaasi:
Wolff kirjoitti: Ke Syys 02, 2020 9:15 pm Selkäpiitä karmii kyllä ajatella, että biisin sanoihin olisi kätketty tunnustus, jota kukaan ei ole osannut ajatella?
Minkä ikäinen jo nyt edesmennyt (19,kesäkuuta 2020) solisti oli vuonna 1988....25? Olisiko Pia mennyt Eurooppa 3 treenikämpälle?

"– Hän on yhtyeen sielu ja se on hänelle ollut kaikki vuodet tärkeä terapiakanava. Keikkailimme viime kesänä ja tarkoitus oli jatkaa myös tulevaisuudessa, vaikka tälle kesälle ei ollutkaan sovittuna mitään, Pasi Riihiluoma kertoo.

– Hän on minulle suuri taiteilija, joka purki elämäntuskaansa musiikkiin. Toivottavasti pääsemme vielä soittamaan, veli sanoo.

Eurooppa 3:n tunnetuin kappale on vuonna 1989 levytetty Älä unohda minua."


Oliko solistilla jotain pimitettävää? Jotain luurankoja kaapissa menneiltä vuosilta, vai miksi kovassa nosteessa oleva yhtye jäi tauolle aikanaan?
Korjattu: Lainaus oli ihan oikein. Muistin vaan väärin, kun olin tätä pyöritellyt itse.

Boldattu terapiakanava ja elämäntuska pistävät velipojan lainauksesta silmään. Pitäisikö tuo velipoika ottaa kuulusteltavaksi?
agee
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
Paikkakunta: Lounaisrannikko

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja agee »

[quote=Catdog post_id=1110927 time=1609249693 user_id=49189
Tule tyttö: Tämän sanoituksia on pohdittu jo edellä, pari lisähuomiota: Kappale on julkaistu ilmeisesti vasta 2010. Jo sanoituksissa kiinnittää huomiota kukkapenkki. Videon lopulla, kun lauluosuus on loppunut, näytetään kuva kottikärryistä täynnä multaa, sekä lapiosta. Annetaan siis vaikutelmaa kukkapenkin hoitamisesta. Sitten on kuvaa rikkakasvillisuuden keskellä olevasta paljaammasta multaisesta maasta, jossa on pari maanpinnan tasalla olevaa lituskaa kiveä. (Eivät vaikuta astinkiviltä, koska silloin ne johtaisivat suoraan korkeaan puskaan.) Eikö pelkkä kukkien näyttäminen riittäisi, jos kaipaus ja kukat ovat teema? Miksi muistojen annetaan ymmärtää tulevan tietystä kukkapenkistä, jota myös hoidetaan, tai muistojen tytön itse asiassa jopa olevan siellä kukkapenkillä kohdattavissa (siellä mä tiedän sut nähdä saan)? Ja miksi se paljaamman maan kuva, jossa ei ole kukan kukkaa? Villillä mielikuvituksella kappaleen voisi kiteyttää niin, että tiettyä tyttöä pyydetään tulemaan subjektin elämään, mutta kappaleen lopussa paljastetaan, että ei tyttö koskaan tule, koska hänen viimeinen leposijansa on tiedossa. Mutta siis vain villillä mielikuvituksella. Näitä joutuu kieli keskellä suuta kirjoittelemaan, koska etoo kenenkään mahdollinen leimaaminen.
Kappaleen video on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=xoOzDTzXrqA

"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan

kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."

[/quote]

Koko tuo Tule tyttö -kappaleen sanoitus on niin saatanan kylmäävää, jos sitä pitäisi tunnustuksena. Vaikkakin 2010, mutta onhan siinä mennyt aikaa miettiä ja pohtia ja jos kuorma on käynyt vain ylitsepääsemättömäksi ja on pakko ollut purkaa se johonkin. Ei tässä ketään leimata, vaan spekuloidaan. Itse solisitihan kuoli viime kesänä "sairauskohtaukseen" ...
Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Catdog »

agee kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 10:14 pm Ei tässä ketään leimata, vaan spekuloidaan. Itse solisitihan kuoli viime kesänä "sairauskohtaukseen" ...
Joo, ehkä juuri se, että kaveri kuoli ihan vast ikään, ja myös tutustuminen hänen elämäänsä ja tuotantoonsa (tuskaa on ollut, mistä se sitten johtuikin) saa suhtautumaan tähän sensitiivisemmin kuin "yleensä". Iltalehden jutussa muotoiltiin: "Kuolinsyyksi epäillään sairaskohtausta." Onkohan tieto vahvistunut suuntaan tai toiseen? Yksi speku oli lääkkeillä tehty itsemurha.

Jehovilla ja adventisteilla ei varmaan kumpienkaan mukaan pidä olla kanssakäymistä keskenään, mutta nuorilla se voi olla vähän eri juttu käytännössä. Jos vaikkapa diskossa, koulussa, kaveripiirissä, missä tahansa tavattu vastakkaisen sukupuolen edustaja kiinnostaa, niin silloin se kiinnostaa, ovat uskonnot mitä vaan. Sen sijaan haaste on se, miten mahdollinen romanssi/suhde salataan uskontokuntien vanhemmilta edustajilta, jos kyseessä on vaikkapa juuri jehova ja adventisti. Sopisiko "yllättäen" juuri isän ollessa saunassa tapahtunut kaukosäädinriita tähän kuvioon? Ulos piti päästä jonkinlaisella verukkeella, jos kadun varteen autoilisi kohta "vääräuskoinen" ja siksi(kin) kielletty, yksipuolinen tai molemminpuolinen ihastus tai rakkaus, josta jehova-isä ei missään tapauksessa saisi saada tietää. Näin suunnattiin siihen lokakuiseen iltaan, josta kertoo aiemmin mainittu kappale Ei tuiki taivaalla tähdet.

Mielenkiintoista on myös tämä, että vihjeet ovat vuosien mittaan lisääntyneet, ja pari vuotta sitten niitä on tullut eniten. Missäköhän tuo mahdollinen hautapaikka mahtaa olla.
wine_1 kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 5:00 pm Tämä tapaus on siitä outo, että vihjeitä tuli aluksi hyvin vähän. Mentiin vuoteen 2001 asti vähäisillä vihjeillä. Tutkinnanjohtaja taas ihmetteli, että vuonna 2018 tuli ennätysmäärä vihjeitä. Aika jännä, että 30 vuotta katoamisen jälkeen alkaa tulla noita vihjeitä noin paljon. 2019 piti käydä jotain mahdollista hautapaikkaa katsomassa. Taitaa sekin homma olla edelleen kesken.
Eilisaamu
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:06 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

Mielenkiintoinen on tämä ajatuslanka näiden sanoituksien ja Piian katoamisen välissä. Voisiko siinä todella olla jotain... Kunpa joku yhtyeen jäsenistä tai lähipiiristä tulisi kommentoimaan. Itsekin tuli aikoinaan kuunneltua Eurooppa kolmea, nauhoitin vhs kasetille jostain tv musiikkiohjelmien videoita, muistan kyllä hyvin. Sitten kirjastoon kyttämään milloin tulee c kasetti sinne :roll:

Näistä laulun sanoista tulee mieleen toki että tytön kuolema liittyy johonkin kukkaan, tai joku lempikukka tai lempihajuvesi muistuttaa laulajaa jota laulun tyttö käyttänyt. Olen itse ollut Piian katoamisen aikaan teini, ja muistan että minulla ei ollut kuin yhtä hajuvettä jonka olin saanut muistaakseni joululahjaksi, se oli Kielon hajuinen.
"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan
kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."

Vaikea ajatella tuota yhteyttä yhtyeem ja Piian välillä, voiko se olla totta....tavallaan kaukaa haettu, mutta paloja loksahtaa sieltä täältä. Ehkä he vain tunsivat mutta ei liity katoamiseen mitenkään, ja inspiroinut lauluntekijää. Mene ja tiedä.

Tässä se lapsuudenystävä joka sitä kaipaili
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ilona_Niemi
Catdog
Harjunpää
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Syys 30, 2019 3:48 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Ei tuiki taivaalla tähdet
on vain niin pimeää
joskus hetken aikaa
kuun loistavan nään
ei ole onnea mulla
kun jätit mut pimeään
en voi luoksesi tulla
yön syliin mä jään
niin kylmä lokakuun yö
kun olen jäänyt yksin

kadulla seison enkä
tiedä mitä teen
sain sain rukkaset sain
sano niitä ihan miksi vain

ei tämä hetki ole
tähti hetkeni

..
oi sade rankkasade
huuhdo minun suruni pois
huuhdo minut puhtaaksi
kuin lapsi viaton

se hyvä puoli tässä
on yössä pimeässä
ettei kukaan kyyneleitäni
nyt nää


Tämä on siis kappaleesta Ei tuiki taivaalla tähdet. Ensi kuulemalta kappaleessa on aika perussanoitus pakkien saamisesta. Pari kohtaa voi kuitenkin nähdä monitulkintaisena (jos haluaa..). Lokakuusta mainitsin jo aiemmin. Kaikista vuoden 12 kuukaudesta on lauluun valikoitunut ajankohdaksi sama kalenterikuukausi jolloin Piia katosi. Ja miksi ylipäätään mikään kuukausi piti sanoituksissa mainita, haluttiinko nostaa lokakuu esiin. Kylmä lokakuun yö oli käsillä muutama tunti sen jälkeen, kun Piiasta saatiin viimeinen havainto. "Rukkaset sain, sano niitä ihan miksi vain" rimmaa iskelmämäisesti. Mutta kätkeytyykö riimiin ajatus, että kyseessä eivät olleet mitkä tahansa rukkaset. Sen, että toinen jätti subjektin pimeään, ja sitä seuranneen yksin jäämisen voi koko tätä Eurooppa 3 -kontekstia vasten ajateltuna nähdä myös lopullisena "jättämisenä" eli kuolemana. "En voi luoksesi tulla", koska olet kuollut. Elämän ja kuoleman raja on välissä.

"oi sade rankkasade huuhdo minun suruni pois huuhdo minut puhtaaksi kuin lapsi viaton..Juu, surun pois pyyhkiminen sateessa menee ihan perusteemana, mutta mistä pomppaa se, että sateen pitäisi pyyhkiä subjekti myös puhtaaksi kuin lapsi viaton? Mikä tuon uskonnolliseen sanastoon pohjautuvan "viattoman lapsen" pointti on tässä? Kokeeko subjekti syntiä, josta hän haluaa puhdistua? Kyllä, jokainen adventistihan on uskontonsa pohjalta jo perusoletuksellisesti syntinen, kuten kristittykin, ja siksi syntejä heidänkin uskonnossaan säännöllisesti anteeksi pyydetään. Mutta pointti on se, miksi tämä teema on kappaleessa, jonka perusteema on rukkasten saaminen. Miksi hän, joka "saa rukkaset", kokee itsensä syntiseksi ja haluaa "puhdistua viattomaksi lapseksi". Jos sanatarkasti ajatellaan, rukkasten saaminen on selkeästi eri asia kuin tuleminen jätetyksi esim. pettämisen vuoksi, josta usein koetaan syyllisyyttä.

On pohdittu sitä, minne Piia olisi sinä iltana mennyt/päätynyt, ja myös kyseisen paikan yhteyttä Tule tyttö -kappaleen sanoihin "Tule tyttö mun majaani..". Ehkä solisti olisi saattanut viedä tai saattanut haluta viedä Piian yksinkertaisesti omaan kotiinsa tai vanhempiensa kotiin, jos nämä olivat vaikka poissa kotoa. Esim. treenikämppä-yhteyttä ei tarvita. Yhdessäoloa piti mainituista syistä muutenkin salailla, ja ilta oli pimeä, joten ei ole itsestäänselvyys että joku olisi heidät nähnyt saati muistanut myöhemmin.

Siinä taas mehukasta mielikuvituksen tuotosta vaikkapa etäpäivän ratoksi..
Touhupuntti
Agentti Scully
Viestit: 654
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Mielikuvitusleikkiä alla.

Ei kännyköitä, niin mikä paikka olisi riitauduttuaan 100x varma että siellä olisi tuo -sanotaanko vaikka vähän vanhempi mies puoleinen tuki tai turva- kenen luo voi mennä vaikka ihan extempore?

Kukkapenkit, kukkaistuoksu (meikkejä isän tykönä?), mitä on eurooppa3 FB sivulla olevat kuolemakuvat metsässä puuristi nurin?
agee
Remington Steele
Viestit: 210
Liittynyt: Su Heinä 07, 2019 7:30 pm
Paikkakunta: Lounaisrannikko

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja agee »

Eilisaamu kirjoitti: Ke Joulu 30, 2020 12:38 pm Mielenkiintoinen on tämä ajatuslanka näiden sanoituksien ja Piian katoamisen välissä. Voisiko siinä todella olla jotain... Kunpa joku yhtyeen jäsenistä tai lähipiiristä tulisi kommentoimaan. Itsekin tuli aikoinaan kuunneltua Eurooppa kolmea, nauhoitin vhs kasetille jostain tv musiikkiohjelmien videoita, muistan kyllä hyvin. Sitten kirjastoon kyttämään milloin tulee c kasetti sinne :roll:

Näistä laulun sanoista tulee mieleen toki että tytön kuolema liittyy johonkin kukkaan, tai joku lempikukka tai lempihajuvesi muistuttaa laulajaa jota laulun tyttö käyttänyt. Olen itse ollut Piian katoamisen aikaan teini, ja muistan että minulla ei ollut kuin yhtä hajuvettä jonka olin saanut muistaakseni joululahjaksi, se oli Kielon hajuinen.
"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan
kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."

Vaikea ajatella tuota yhteyttä yhtyeem ja Piian välillä, voiko se olla totta....tavallaan kaukaa haettu, mutta paloja loksahtaa sieltä täältä. Ehkä he vain tunsivat mutta ei liity katoamiseen mitenkään, ja inspiroinut lauluntekijää. Mene ja tiedä.

Tässä se lapsuudenystävä joka sitä kaipaili
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ilona_Niemi
Ei oo yhtään vaikea ajatella, niin kauan kun kukaan (poliisi?) ei ota siitä selvää. Yhteys on, joten ei sen kysyminen vaikka velipojalta mitään maksaisi. Ja sen aikaisia kytköksiä eri uskontoihin en jaksa pyöritellä, mutta kuten aiemmin on mainittu, olisi mahdolliset suhteet pitänyt pitää salassa. Ja jos jotain sukupuoliyhteyttä olisi ollut, sitä suuremmalla syyllä.

Koska nuo jokainen biisi ovat niin hemmetin melankolisia, että oikein ihmetyttää, miten tuollaista voi vetää ellei taustalla ole jotain draamaa.
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

agee kirjoitti: Ti Joulu 29, 2020 10:14 pm [quote=Catdog post_id=1110927 time=1609249693 user_id=49189
Tule tyttö: Tämän sanoituksia on pohdittu jo edellä, pari lisähuomiota: Kappale on julkaistu ilmeisesti vasta 2010. Jo sanoituksissa kiinnittää huomiota kukkapenkki. Videon lopulla, kun lauluosuus on loppunut, näytetään kuva kottikärryistä täynnä multaa, sekä lapiosta. Annetaan siis vaikutelmaa kukkapenkin hoitamisesta. Sitten on kuvaa rikkakasvillisuuden keskellä olevasta paljaammasta multaisesta maasta, jossa on pari maanpinnan tasalla olevaa lituskaa kiveä. (Eivät vaikuta astinkiviltä, koska silloin ne johtaisivat suoraan korkeaan puskaan.) Eikö pelkkä kukkien näyttäminen riittäisi, jos kaipaus ja kukat ovat teema? Miksi muistojen annetaan ymmärtää tulevan tietystä kukkapenkistä, jota myös hoidetaan, tai muistojen tytön itse asiassa jopa olevan siellä kukkapenkillä kohdattavissa (siellä mä tiedän sut nähdä saan)? Ja miksi se paljaamman maan kuva, jossa ei ole kukan kukkaa? Villillä mielikuvituksella kappaleen voisi kiteyttää niin, että tiettyä tyttöä pyydetään tulemaan subjektin elämään, mutta kappaleen lopussa paljastetaan, että ei tyttö koskaan tule, koska hänen viimeinen leposijansa on tiedossa. Mutta siis vain villillä mielikuvituksella. Näitä joutuu kieli keskellä suuta kirjoittelemaan, koska etoo kenenkään mahdollinen leimaaminen.
Kappaleen video on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=xoOzDTzXrqA

"Teen pienen lenkin luo kukkapenkin
siellä mä tiedän
sut nähdä saan

kukkasen poimin
kaipauksen voimin
siitä sun tuoksus
tuntea saa.."
Koko tuo Tule tyttö -kappaleen sanoitus on niin saatanan kylmäävää, jos sitä pitäisi tunnustuksena. Vaikkakin 2010, mutta onhan siinä mennyt aikaa miettiä ja pohtia ja jos kuorma on käynyt vain ylitsepääsemättömäksi ja on pakko ollut purkaa se johonkin. Ei tässä ketään leimata, vaan spekuloidaan. Itse solisitihan kuoli viime kesänä "sairauskohtaukseen" ...
[/quote]

Edit.^tuo vika kappale siis Ageen kirjoittama

Tuolla videolla kyllä pistää silmään nuo kukkapenkki-outodet(ja myös se vanha nukkekin puuta vasten). Kyseinen solistihan oli vuorokauden kadonneena 7.8-8.7.2016 kertaalleen, jolloin häntä etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Löytyy täältä ketjukin ja sorppa jos on ennenkin tätä tuotu esiin. Kelasin ketjua taaksepäin, ja noina aikoina ainakaan täällä ei ole ollut jutun aiheena tämä sama bändi..
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Touhupuntti
Agentti Scully
Viestit: 654
Liittynyt: Ke Heinä 29, 2020 11:21 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Touhupuntti »

Pionit ja unikot toistuu videossa tosi paljon .. Ja tässä pieni puutarha kappaleessa tulee heti alussa kohta "olen seurannut sinua salaa" Ja jotain kuinka puutarha alkaa kukoistamaan. Tulee tunne et joku nuori tyttö puhkeaa kukkaan, aikuistuu jne

https://youtu.be/kEiZGRDuZUc
Vastaa Viestiin