Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Kovin olet kiivaan oloinen keskustelija.
Minun mielestäni sinun tulisi jotenkin perustella ilmeisen vihjaava näkemyksesi, että Heikki Ristikankare on aiheuttanut Piian kuoleman asuntovaunussa tai asuntovaunulla.
Omasta mielestäni näkemyksesi perusteluiden kyseleminen ei heijasta minkäänlaista kiivautta, vaan pikemminkin päinvastoin.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

complex kirjoitti: To Marras 18, 2021 1:32 am Kuva

Kirjettä on jo analysoitu paljon, mutta laitanpa omanikin tähän.

"Tulin suomeen illalla"
Ei palannut vaan "tuli". Ei saapunut satamaan, vaan tuli Suomeen. Viittaisi siihen että 'Tom' tosiaan olisi tullut Ruotsista/Maarianhaminasta suomeen. Se, että puhuvatko ahvenanmaalaiset Suomeen vai mantereelle tulosta en osaa sanoa.

"Kun olin selvinnyt ajokuntoon"
Pitkä matka edessä, mutta tuli kuitenkin juotua lautalla. Jokseenkin erikoinen lause, joka vaikuttaa selittelyltä. Tämä kuitenkin vahvistaa ajatusta, että henkilö ollut yksin matkassa. Kulkuneuvo on ollut mukana lautalla ja sielä nukuttu/selvitelty päätä muutama tunti? Tässä tulee väkisinkin mieleen että 'Tom' olisi rekkakuski ja ottanut pienet nokoset hytissä ennen matkan jatkamista. Rekka ajettu ulos lautalta ja samalla kenties päästelty piikkiön shellille saakka n.20min.

"Piikkiössä näin noin keskiyöllä, kun tajuttoman tuntuista tyttöä oltiin nostamassa henkilöautoon"
Henkilöautokuski sanoisi varmaan tässä että 'valkoiseen Volvoon', mutta rekkakuski nimenomaan että 'henkilöautoon'. Valehtelu tehdään yleensä futuurissa ja tässä yksi esimerkki "oltiin nostamassa". Lokakuun pimeydessä ajon aikana melko hyvä havainto. Tästä tulee mieleen että havaintoa tehdessä rekka olisi ollut edelleen parkissa ja valaistun huoltoaseman pihassa?

"Auto oli merkiltään Volvo ja väri oli valkoinen Registeri xxxxx"
Vihjeessä ei ollut tietoa kuka oli nostamassa tyttöä autoon. Luulisi että olisi tullut mieleen antaa jokin arvio olivatko vanhoja/nuoria/miehiä/naisia, mutta ei. Autosta kuitenkin annettiin tarkat tiedot rekisteriä myöten, joten havainto tehty todella läheltä.

Osittain uskottava tarina havainnosta, mutta rekisterinumero tarkkana yksityiskohtana ilman mitään muuta tietoa tekijöistä tai tarkemmasta havaintopaikasta epäilyttää. Olisiko osa tarinasta kuitenkin totta? Aiemmin spekuloitu "tunnustuskirje".

Poliisille kirje antoi mahdollisuuden epäillä henkirikosta ja jatkaa tutkimuksia. Motiivi voisi tulla myös tätä kautta.

Tässä kuva Ykköstien Shellistä, Piikkiöstä vuodelta 1983. Kuvassa näkyy myös puhelinkoppi, joka olisi voinut olla yksi määräpää Pian matkalla tuona iltana.
Kuva
Hyvä kuva liikenneturvallisuudeltaan ehkä hieman vaarallisella paikalla sijainneesta puhelinkopista.
Mikäli vihjekirjeen tapahtumat olisivat totta, koskisivat Piiaa ja kerrottu aika n. keskiyöllä pitäisi paikkansa, se mutkistaisi asioita lisää. Piia olisi viettänyt kotoa lähdön jälkeen useita tunteja jossain, kenenkään häntä havaitsematta.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Piikkiön shellin kuva muistuttaa mieleen paikkoja, ei ollut pihalla tuo koppi vaan Toivonlinnantien vieressä, näkyvällä paikalla johon baarikansalla ja risteyksessä ajavilla oli hyvä näkyvyys, niin kuin yhdellä uskonlahkollakin, pysäkille lyhyt matka.
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Ghost hunting kirjoitti: To Marras 18, 2021 6:27 am Piikkiön shellin kuva muistuttaa mieleen paikkoja, ei ollut pihalla tuo koppi vaan Toivonlinnantien vieressä, näkyvällä paikalla johon baarikansalla ja risteyksessä ajavilla oli hyvä näkyvyys, niin kuin yhdellä uskonlahkollakin, pysäkille lyhyt matka.
Laitetaas vielä toinenkin kuva menneiltä ajoilta, se toinen "räkälä". Mulla on tästä Salvelan baarista vaan tyhjä reikä päässä, mutta tää ilmeisesti on 1989-90 purettu ja tilalle tuli ensin Toms Burger tms jonka lama vei ja nykyään tossa on Hese tai tarkemmin sanoen Hesen parkkipaikka. Ihan tossa Shellin/Joutsen Baarin takana siis. Salvelan baari on itse asiassa saattanut olla 1988 syksyllä jopa auki...
Liitteet
salvela.jpg
salvela.jpg (42.5 KiB) Katsottu 1430 kertaa
sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Kyllähän puhelinkoppi olisi looginen kohde kotoaan pikaisesti poistuneelle nuorelle mikäli sellainen kuvio on tapahtunut. Soittanut kopista jollekin tutulleen. Koppi antaa suojaakin kylmänä ja sateisena iltana.

Facebookin piikkiö-seuran sivuilla on pari muutakin kuvaa Piikkiön keskustasta entisiltä ajoilta. Mielestäni myös tästä puhelinkopista lähikuva.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

Vanhakansa kirjoitti: To Marras 18, 2021 9:43 am
Laitetaas vielä toinenkin kuva menneiltä ajoilta, se toinen "räkälä". Mulla on tästä Salvelan baarista vaan tyhjä reikä päässä, mutta tää ilmeisesti on 1989-90 purettu ja tilalle tuli ensin Toms Burger tms jonka lama vei ja nykyään tossa on Hese tai tarkemmin sanoen Hesen parkkipaikka. Ihan tossa Shellin/Joutsen Baarin takana siis. Salvelan baari on itse asiassa saattanut olla 1988 syksyllä jopa auki...
Siis kuka oli tämä Tom? Ja koska tämä hampurilaispaikka oli toiminnassa?

Ja tuosta kuuluisasta kirjeestä. Nyt olen taas tutkinut kirjettä ihan suomen kielen tutkijan silmin. Ja tarkasteluni jälkeen olen todella hämmästynyt siitä, että kirjeen kieltä sanotaan huonoksi! Siinähän on vain muutama, ilmeisesti tahallisesti lukijain hämäykseksi, tehty virhe.
Siis esimerkiksi
1.
Polis
, registeri ja Tom on Borås.
2. Yhden verbin imperfektin tunnus "i" on jäänyt pois...toisaalta puhekielessä tämä "i"-tunnus jätetään pois yleisesti.
3. Pilkkujen jälkeen ei ole välilyöntiä.
4. Kirje on aloitettu "Kun" -sanalla, mikä antaa kuvan tottumattomasta tekstinkirjoittajasta (tämäkin saattaa olla hämäystä).

Mutta todella taitavasti on käytetty lauseenvastikkeita ja muita sentyyppisiä rakenteita. Lyhenteetkin on oikeaoppisesti kirjoitettu. Mielenkiintoinen on tuo yksikön partitiivin pääte "a" TV:n jälkeen. Nimittäin jos luetaan TV televisioksi, niin silloin sanotaan esim "katsoin televisioa" ja TV:a on oikein. Tietysti jos luetaan TV "teevee", niin pääte olisi TV:tä!
Muista lähdekritiikki!
sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sossikran »

skoone kirjoitti: To Marras 18, 2021 10:16 am
Vanhakansa kirjoitti: To Marras 18, 2021 9:43 amtilalle tuli ensin Toms Burger
Siis kuka oli tämä Tom? Ja koska tämä hampurilaispaikka oli toiminnassa?
Tämähän on mielenkiintoinen tieto! Siis kulmilla oli joku "Tom"?

Netissä on lista lakkautetuista yrityksistä. En nyt tähän hätään löydä...
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

sossikran kirjoitti: To Marras 18, 2021 10:24 am
skoone kirjoitti: To Marras 18, 2021 10:16 am
Vanhakansa kirjoitti: To Marras 18, 2021 9:43 amtilalle tuli ensin Toms Burger
Siis kuka oli tämä Tom? Ja koska tämä hampurilaispaikka oli toiminnassa?
Tämähän on mielenkiintoinen tieto! Siis kulmilla oli joku "Tom"?

Netissä on lista lakkautetuista yrityksistä. En nyt tähän hätään löydä...
Siis joo, itse olen ollut jo vuosia niin "puutunut" ton kirjeen analysointiin, että eipä tullut mieleen, että tää olis varmaan joillekin arvokasta tietoa :) mulle kirje on ihan yksiselitteisesti pyrkimys ohjata tutkintaa Volvo-kuskin suuntaan ja Heinonen mun mielestä podcastissa vahvistaa, että Volvokuski on ollut paimiolainen.

Mutta tosta Toms Burgerista... Tom "Tomppa" (sukunimi nyt hakusessa, saattoi olla Ruokonen kuten siskonsa) oli alkuun Piikkiön keskustassa sijainneen STOP-grillin viimeinen vetäjä, joka laajensi grilliä ja siihen grilliin tulivat myös sisätilat tuolloin. Ainakin viikonloppuisin grilli oli auki myös myöhään yöhön. Sisällä oli videopelejä ja muuta. Parille syrjäytyneelle nuorelle se oli sellainen pakopaikka, jossa aikaa kului paljonkin, kun ei kouluun tai kotiin huvittanut mennä. Piian en tiedä tai muista siellä käyneen.

Piian katoamisiltana STOP-grilli on melko varmaan ollut auki ja mainitsenkin sen tossa podcastissa oikeastaan ainoana paikkana, johon Piia olisi voinut hakeutua, jos olisi lähtenyt keskustan suuntaan. STOP-grilli sijaitsi seurakuntataloa vastapäätä Salvelanlaaksontien ja Hadvalantien risteyksessä, missä nykyään ilmakuvissa näkyy leikkipaikka ja on nimetty "Piikkiön Keskuspuistoksi".

STOP oli Tomin aikaan suosittu paikka ja ruokiaan vieläkin monet muistelee. STOP-grillin menestyksen myötä Tom otti isot lainat ja rakensi tolle Salvelan tontille Tom's Burger -nimisen ravintolan, joka on tuo nykyinen Hesen talo 110-tien varressa, vaikka onhan sitä Heseä rempattu ja kai laajennettukin jälkikäteen. Pihvilautasessa ei ollut grillimaustetta säästelty, sen muistan... Investointi oli iso ja lainankorot taivaissa tuossa 90-luvun taitteessa. Tomilta tais mennä siinä vähän kaikki ja ilmeisesti sen jälkeen elämä oli alamäkeä. Ilmeisesti ei ole elossa enää, mutta tästäkään mulla ei ole varmuutta. Kun lukee Piikkiö ennen ja nyt -FB ryhmää niin tällainen kuva syntyy.
Liitteet
stopgrilli.jpg
stopgrilli.jpg (198.82 KiB) Katsottu 1334 kertaa
stop2.jpg
stop2.jpg (33.53 KiB) Katsottu 1334 kertaa
sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Mahtoiko tällä Tomilla olla yhteyksiä Boråsiin?
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Grilli-Tom on mielenkiintoinen lisä soppaan. Muistelen ehdottaneeni, että Piian uusi "autoileva tuttavuussuhde", jolle hän mahdollisesti soitti puhelinkopista, oli kehittynyt pikaruokapaikan kautta.
Piiaa on luonnehdittu mm. "hän haki aina hyvää ruokaa". Luonnollisesti sen voi katsoa tarkoittavan Piian suhtautumista ammatillisiin opintoihinsa mutta minä väänsin sen tarkoittavaksi, että hän haki mahdollisesti jostain esim. hyvää pizzaa tahi purilaista.
Olen kyllä Vanhakansan kanssa samaa mieltä tuosta vihjekirjeestä.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Olisiko tämä Tom voinut grillistään nähdä kun tajutonta tyttöä nostetaan autoon? Muu kirjeessä on hämäystä ettei tunnisteta.

Yrittäjällähän on sidoksia pankkeihin ja muihin silmäätekeviin. Suuret laajennussuunnitelmat lähitulevaisuudessa joten paikkakunnan kermaa ei sovi suututtaa? Jos jonkun silmäätekevän jälkikasvu asialla asiasta ei voinut puhua silloin?

Volvosta vielä sen verran että tuohon aikaan Volvo oli ns. paremman porukan automerkki.
joepoika
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 17, 2011 3:06 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja joepoika »

complex kirjoitti: To Marras 18, 2021 1:32 am "Kun olin selvinnyt ajokuntoon"
Pitkä matka edessä, mutta tuli kuitenkin juotua lautalla. Jokseenkin erikoinen lause, joka vaikuttaa selittelyltä. Tämä kuitenkin vahvistaa ajatusta, että henkilö ollut yksin matkassa. Kulkuneuvo on ollut mukana lautalla ja sielä nukuttu/selvitelty päätä muutama tunti? Tässä tulee väkisinkin mieleen että 'Tom' olisi rekkakuski ja ottanut pienet nokoset hytissä ennen matkan jatkamista. Rekka ajettu ulos lautalta ja samalla kenties päästelty piikkiön shellille saakka n.20min.
Nykyään tämä ei pääsääntöisesti onnistuisi Naantalissa eikä varsinkaan Turussa. Laivat on yleensä laiturissa kiinni lyhimmän mahdollisen ajan, jotta vuorokaudessa ehditään Ruotsiin ja takaisin.

Myös 80-luvun lopusta tai 90-luvun alusta muistan, että kun Turusta on menty iltalaivalla, on ajoissa oleva joutunut ensin odottamaan että se laiva ylipäätään tulee laituriin. Tämä siis joko Vikingilla tai Siljalla. Tai molemmilla. Olisiko Finnlinesilla tai jollain muulla maantierahtiin keskittyneellä varustamolla ollut Turussa tai Naantalissa rauhallisempi tahti, eli laiva olisi ollut koko yön kiinni laiturissa ja kukaan ei olisi tullut patistamaan kuskia ajamaan itsensä autoineen ulos ennen aamua?

Turussa laivalta tulevien puhallusratsiat, silloin kun niitä järjestettiin, oli ainakin 90-luvulla hyvin usein Linnankadulla linnan paikkeilla ja "kaikki" sen tiesivät. Jos lukemat arvelutti niin saattoi kuitenkin ajaa laivasta ulos ja jäädä sopivaan parkkiin satamaan odottelemaan joko selviämistä tai ratsian loppumista tai sitten ottaa riskiä ja lähteä toiseen suuntaan.

Mutta enpä tosin usko kirjeen kirjoittajan tarinaan ainakaan matkustamisen osalta muutenkaan.
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

LexVeritas kirjoitti: To Marras 18, 2021 12:04 pm Grilli-Tom on mielenkiintoinen lisä soppaan. Muistelen ehdottaneeni, että Piian uusi "autoileva tuttavuussuhde", jolle hän mahdollisesti soitti puhelinkopista, oli kehittynyt pikaruokapaikan kautta.
Piiaa on luonnehdittu mm. "hän haki aina hyvää ruokaa". Luonnollisesti sen voi katsoa tarkoittavan Piian suhtautumista ammatillisiin opintoihinsa mutta minä väänsin sen tarkoittavaksi, että hän haki mahdollisesti jostain esim. hyvää pizzaa tahi purilaista.
Toi on ihan hyvä pointti toi "haki aina hyvää ruokaa". Pidin itse vain kömpelönä ilmaisuna, mutta ehkä siinä on perää, jos olisi vaikka grillistä hakenut ruokaa. Ehkä jopa koko perheelle? Voisi selittää isän ja Teijon ristiriitaiset muistot. Isä muisti, että Piia ei kotona kokkaillut ja Teijo puolestaan, että Piia huolehti ja järjesti perheelle ruuan pöytään.

Kävin myös miettimään sitä, että Piiaa ei ysillä kauheasti koulussa näkynyt. Joskus taisin asiasta kirjoittaa tänne palstallekin. Taisin itse jopa kuvitella, että hän oli vaihtanut koulua. Olisiko hän sittenkin notkunut päivät keskustan grillillä, kuten tiedän muutaman syrjäytyneen kaverin tehneen. Olisi siinä varmaan tullut Tom tutuksi... tai vaikka olisi koulussa ja muualla notkunutkin, päivän päätteeksi kuitenkin hakenut "hyvää ruokaa" kotiin, jotta kaikilla olisi syötävää.

Mulla on mielikuva, että Tom olisi ollut noin kolmekymppinen kaveri, mutta voin olla väärässäkin. Grillillä yrittäjät vaihtui aika tiuhaan ja omissa mielikuvissani siellä oli aina joku eri naama tiskin takana, kun siellä tuli käytyä, mikä omalla kohdallani ei kyllä usein ollut.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4083
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

"haki aina hyvää ruokaa"
tarkoittaa mielestäni todellakin, että haki aina hyvää ruokaa ts. nouti sitä.

Mikäli se tarkoittaisi esimerkiksi, että "yritti aina valmistaa maittavan aterian" tms. niin mielestäni silloin ilmaus/lausuma olisi enemmän kömpelö, mitä mieltä nikki Vanhakansakin on.

Tulkinta on tosin osin kiinni myös siitä, kuka tuolla tavalla on Piiaa luonnehtinut.

Olen aiemmin liittänyt pikaruokapaikan Turkuun ja lähelle asuntolaa.

Tästä grilli-asiasta saattaisi Piian tunteneilla olla jokin katoamisen kannalta merkityksellinen muistikuva.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

– Mies, jonka uskomme ajaneen autoa, on syntynyt vuonna 1959. Piian katoamisen aikaan hän oli tehnyt useita seksuaalirikoksia. Hän asui Turun seudulla ja liikkui alueella, josta Piia katosi. Olen siinä käsityksessä, että hän on edelleen elossa, mutta hän on kieltänyt, että hänellä on mitään tekemistä Piian katoamisen kanssa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62ea ... e0cff29dc9
Vastaa Viestiin