Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Vanhakansa kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:36 pm Eipä ole tullut vähään aikaan kirjoiteltua, vaan vähänpä on muuttunut Piian tapauksen ympärilläkään...

1988 - Muistan hyvin ajan, kun Piia katosi. Olin itse silloin Piikkiön Koroisten yläasteella. Muistan, miten Piian veljelle kerrottiin, että Piian äidin ryyppykaverit olivat Piian tappaneet ja upottaneet suohon. Toinen vahva (mm Piian veljen) versio noihin aikoihin oli, että Piia olisi matkustanut Ahvenanmaalle, missä hänellä oli ”kaveri”. Itselläni oli lisäksi hyvin selvä muisto siitä, miten autolastillinen romaneita (1 mies, 3 nuorta naista) ajoi keskelle Koroisten ala-asteen pihaa joitain vuosia aikaisemmin. Romanit etsivät käsiinsä Piian ja potkivat häntä ala-asteen yläpihalla, minkä sattuneesta syystä näki minun lisäkseni vain muutama muu ihminen.

Nämä kolme muistoa yli 30 vuoden takaa muodostavat itselleni yhä mielestäni tärkeimmät tutkintalinjat. Romanit, Ahvenanmaa, jokin Piialle tapahtunut satunnainen tuttu...

Enpä silloin 1988 osannut yhdistää noita tapahtumia ja aikoja. Kun koulussa kerrottiin, että paimiolaiset olivat Pontelassa hakanneet Utterin pojat sairaalakuntoon, enpä osannut ajatella, että kyseessä oli sama ilta, jolloin Piia katosi. Ilmeisesti kukaan muukaan ei näitä tapahtumia yhdistänyt. Meni vuosikymmen ja kaksikin, ennenkuin luin mikrofilmeiltä näistä tapahtumista ja ymmärsin heti, että nämä asiat liittyvät vähintäänkin ajallisesti toisiinsa.

Vuosien saatossa useampi piikkiöläinen on sanonut minulle, että Piia varmasti oli Pontelassa ennen katoamistaan. Siis sinä iltana, jolloin Utterin pojat hakattiin Pontelassa sairaalakuntoon. Se oli Paimiolaisen lukioluokan järjestämä tapahtuma, johon ei ulkopuolisia kaivattu. Poliisi oli saanut etukäteen vihjeen tapahtumista ja partioi Pontelan aluetta ennen bileitä, takavarikoiden kaljakasseja alaikäisiltä. Varmasti tämä aiheutti paljon harmistusta. Myöhemmin Pontelassa illanvietto keskeytettiin ja riehuminen levisi ympäri Piikkiön keskustaa. Tapahtumat poikivat myöhemmin käräjillä useampia pahoinpitelytuomioita. Olisi absurdia sulkea tämä tutkintalinja pois todennäköisimpien joukosta. Piikkiön keskustassa kulkeva Piia Ristikankare oli samalla tavalla potentiaalinen uhri, kuten oli kuka tahansa Piikkiössä sinä iltana liikkeellä ollut.

Piia asui lähellä väkivaltaiseksi tiedettyjä romaneja, jotka edustivat toista ääriuskonnollista herätysliikettä, eli helluntaislaisia. Samat romanit olivat aiemmin viillelleet Teijoa ja potkineet Piiaa. Molempia tapahtumia olen henkilökohtaisesti todistanut. Tämä on täysin väistämättä merkityksellinen tutkimuslinja.

Poliisilla on ollut lähes 3 vuotta (tai lähes 33 vuotta jos ihan tarkkoja ollaan) aikaa selvittää, keitä tuomittiin pahoinpitelyistä Pontelan bile-iltana lokakuussa 1988. Mitään ei ole kuulunut. Olen heille kertonut, että minulta saa nimet, ketkä Pontelassa bileet järjestivät ja paikalla olivat. Ei ilmeisesti kiinnosta, kun ei ole asiaan välitetty palata.

Kirje on tietysti tärkeä linja myös. Ei ole mahdollista, että joku on sen kirjoittanut ilman, että jollain tavalla liittyisi tapaukseen. Kirjeen kirjoittaja on ollut tekijä, teon todistaja tai paljon tapahtumista muuten tiennyt taho, jolla on ollut syy tuoda yksityiskohtia julkisuuteen. Ilman kirjettähän tapaus olisi jo pitkälti unohdettu, joten tuskin tässä harhaanjohtamisesta kysymys on ollut.

Ahvenanmaan linja, Pontela, romanit, Jehovien omat piirit, perheen sisällä tapahtunut onnettomuus, muu onnettomuus, kalastajalinjat, onhan näitä erilaisia, jos kaikki otetaan huomioon...

Minua satuttaa syvästi se, että Piian kohtalo on painumassa unholaan. Jotenkin tämä pitäisi saada ratkaistua. Heikin ja Teijonkin vuoksi... siksi olen valmis maksamaan 10 tuhatta euroa vihjeestä, joka johtaa Piian ruumiin löytämiseen ja toiset 10 tuhatta euroa lisää vihjeestä, joka johtaa Piian murhaajan / tappajan löytämiseen (vaikkei tätä enää voisikaan tuomita). Saa laittaa yyveetä. Rahojen välittämisen suhteen ei tule ongelmaa, kyllä löytyy tarvittaessa asiaan soveltuvat järjestelyt.
Asustiko romanit siinä ykköstien mörskässä, mikä nykyään on rampattu viimisen päälle? Ennen vanhaan siinä asui epämäärästä sakkia. Talo on ainakin ihan lähellä Piian pysäkkiä.
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

onkohan näitten romanien nimistä tai edes etunimistä mitään hajua.
Ajattelin vaan ,että jos löytys edes muutama etunimi tai kutsumanimi niin saattas pystyä tekeen jotain.
mut nämä ei käytännössä kärytä toisiaan eikä puhu..
mut tuli tos mieleen kans et jollain tunnetulla romanilla vois olla kontakteja ja tietoo noin muutenkin
Salomonin Tuoma
Harjunpää
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 09, 2018 9:03 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Salomonin Tuoma »

Vekku11 kirjoitti: Ti Huhti 21, 2020 5:52 pm onkohan näitten romanien nimistä tai edes etunimistä mitään hajua.
Ajattelin vaan ,että jos löytys edes muutama etunimi tai kutsumanimi niin saattas pystyä tekeen jotain.
mut nämä ei käytännössä kärytä toisiaan eikä puhu..
mut tuli tos mieleen kans et jollain tunnetulla romanilla vois olla kontakteja ja tietoo noin muutenkin
Viimeaikoina vilkasta keskustelua. Ja hyvinkin sellaisia asioita mitä toivoisi olevan selvityksessä viranomaispuolella.
Koston pelko voisi tosiaan selittää tuon kirjeen.
Tuli mieleen Karpon esittämä jakso jossa romaniperhe terrorisoi naaourustoa Haaparannassa. Ei viranomaiset tehneet asialle mitään kunnes väkivalta yltyi niin että hengenlähtö oli tuurista kiinni. Kirveellä oli uhria hakattu niin että päästä puuttui iso osa kalloa.
Se oli surullinen esitys tosielämästä. Poliisi on täysin voimaton.
Karpo ja Haaparannan naapuriterrorismi.
Se liittyy tähän siten että
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

kuten erinäisissä yhteyksissä on kerrottu niin tuo romanien väkivalta on omanlaistaan ja monesti raakaa ja rankkaa. ei sitä itelleen halua.
tuo Karpon jakso on melkonen kyllä olen nä'hnyt sen pari kertaa.
Mutta ei kaikki romanit tosiaan ole väkivaltaisia.
mut jos Piian ja Teijojn kohdalle osui tämmöstä haaraa niin mitä vaan on voinut käydä.
kyllä se henki välilä lähtee turhankin helposti.
näilläkin nurkilla on tapaus jossa pari jykevämpää mannee heilautti pienikokosta kännissä olevaa äijää. siit'ä pää kadunreunaan ja keskussairaalaan. Sinne jäi.
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Ghost hunting kirjoitti: Ti Huhti 21, 2020 3:56 pm
Asustiko romanit siinä ykköstien mörskässä, mikä nykyään on rampattu viimisen päälle? Ennen vanhaan siinä asui epämäärästä sakkia. Talo on ainakin ihan lähellä Piian pysäkkiä.
Ihan siinä samalla nurkalla ne pyöri mistä puhut, Piikkiönjoen molemmin puolin... Luodontien alussa olevaa rakennusta tarkoittanet, siellä oli kyllä näitä helluntailaisten kokouksia ja romanipäiviä myös. Tietysti ihan kiinnostava hahmo oli myös tontin uusi omistaja joskus siinä vuosituhannen vaihteessa. Tai sitten tarkoitat sitä vanhaa kestikievarin taloa, jonka paikalla on aivan uusia rivareita siinä joen toisella puolella. Yhtä kaikki, sama porukka, samat mestat. En kyllä olisi yhtään hämmästynyt, jos joskus selviäisi, että Piian matka päättyi tuohon Luodontien alkuun. Mutta se on täysin spekulatiivista ja yksi teoria niin kovin monen muun joukossa....
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

kellään mitään käsitystä siitä, että olisko joku noista Piian kiusaamiseen / elämään liityneistä romaneist amahdollisesti vedellyt viimisiään/kuollut suuunnilleen kun tuo kirje päivätty tai vähän sen jälkeen.
Semmonenkin juttu saatas liittyuä asiaan.
meinan et jos olis tullut tunnontuskiin ja tämmöstä kautta yrittänyt sitte.
vois ehkä viedä jäljille.
Vekku11
Jane Marple
Viestit: 1012
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 10:54 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vekku11 »

ja kun miettii laajemmin keissiä ja tuota alkuvuosien poliisin saamattomuutta ja todisteiden mystistä häviämistä niin tulee kylä mieleen myös semmmone pieni mahdollisuus että kun ollaan oltu kuuitenkin suht pienissä poliisipiireissä et olisko mahdollisesti myös poliisi kokenut uhkailua asian tiimoilta.
että ei tutkita tai käy huonosti.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Vanhakansa kirjoitti: Ti Huhti 21, 2020 10:24 pm
Ghost hunting kirjoitti: Ti Huhti 21, 2020 3:56 pm
Asustiko romanit siinä ykköstien mörskässä, mikä nykyään on rampattu viimisen päälle? Ennen vanhaan siinä asui epämäärästä sakkia. Talo on ainakin ihan lähellä Piian pysäkkiä.
Ihan siinä samalla nurkalla ne pyöri mistä puhut, Piikkiönjoen molemmin puolin... Luodontien alussa olevaa rakennusta tarkoittanet, siellä oli kyllä näitä helluntailaisten kokouksia ja romanipäiviä myös. Tietysti ihan kiinnostava hahmo oli myös tontin uusi omistaja joskus siinä vuosituhannen vaihteessa. Tai sitten tarkoitat sitä vanhaa kestikievarin taloa, jonka paikalla on aivan uusia rivareita siinä joen toisella puolella. Yhtä kaikki, sama porukka, samat mestat. En kyllä olisi yhtään hämmästynyt, jos joskus selviäisi, että Piian matka päättyi tuohon Luodontien alkuun. Mutta se on täysin spekulatiivista ja yksi teoria niin kovin monen muun joukossa....
Sitä isompaa taloa mikä on Herburgeria vastapäätä, 110 tien toisella puolella. Rivaritontilta ei tainnut mitään löytyä? Nykyään ihan lähellä luodontien tontilla on myös jotakin "meininkiä" tuloillaan. Asusti siinä lähelleä eräs mielenkiintoinen hahmo yhteen aikaan, mikä alkoi rakentamaan sitä joenranta taloa.
Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Onko Vanhakansalla tai muilla tarkempaa tietoa, mitä seurauksia Piian kimppuun käyneille romaneille tuli?

Mahtaako paketissa/kipsissä ollut käsi liittyä tähän?
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Mariangel kirjoitti: Ke Huhti 22, 2020 8:41 pm Onko Vanhakansalla tai muilla tarkempaa tietoa, mitä seurauksia Piian kimppuun käyneille romaneille tuli?

Mahtaako paketissa/kipsissä ollut käsi liittyä tähän?
Minkään tiedon mukaan, mitä minulla on, ei tullut koskaan kenellekään Ristikankareen perheen lapsia pahoinpidelleelle mitään seurauksia, ei edes Piian kuolemasta... joskus olen tänne tästä pidemmältikin kirjoittanut.
Raindog
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Heinä 22, 2018 4:44 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Raindog »

Vanhakansa kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:36 pm Minua satuttaa syvästi se, että Piian kohtalo on painumassa unholaan. Jotenkin tämä pitäisi saada ratkaistua. Heikin ja Teijonkin vuoksi... siksi olen valmis maksamaan 10 tuhatta euroa vihjeestä, joka johtaa Piian ruumiin löytämiseen ja toiset 10 tuhatta euroa lisää vihjeestä, joka johtaa Piian murhaajan / tappajan löytämiseen (vaikkei tätä enää voisikaan tuomita). Saa laittaa yyveetä. Rahojen välittämisen suhteen ei tule ongelmaa, kyllä löytyy tarvittaessa asiaan soveltuvat järjestelyt.
Muistelisin, että poliisi epäilee erästä 1956 tai 57 syntynyttä miestä Piian murhasta eniten. Tiedätkö tästä romaniporukasta ketään sen ikäistä? Hän olisi ollut 31- tai 32-vuotias Piian katoamisen aikaan.

Kun Heinonen ilmoitti tuosta vuosiluvusta, epäilin heti erästä Turun ja Kaarinan seudulla asuvaa, lukuisista lasten seksuaalisista hyväksikäytöistä epäiltyä miestä, joka on tuon ikäinen. En kuitenkaan tiedä, liittyykö hän tähän ryhmään millään tavalla.
Roseq
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 10:19 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Roseq »

Hei, miten minulta on mennyt kokonaan ohi tuo kohta,jossa poliisi epäilee tiettyä -57-56 vuonna syntynyttä. Onko sitä ääneen sanottu tai johonkin kirjoitettu? Haluaisin kuulla ehdottomasti. Itse juttua seuranneena,ajattelisin tekijän olleen lähempänä Piian ikää ja olleen tuttu ennestään,ehkä parikymppinen autoileva nuorimies. Toiminut yksin. Ja kirjeen nimimerkkiä olen pohtinut,Tom Boras,jazz ja kantrimuusikko,oli tunnettu ainakin muusikoiden keskuudessa. Tom on Borås,sillä on tuskin mitään tekemistä Ruotsin kanssa. Nämä vain omia mietintöjä.
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Roseq kirjoitti: To Huhti 23, 2020 7:52 pm Hei, miten minulta on mennyt kokonaan ohi tuo kohta,jossa poliisi epäilee tiettyä -57-56 vuonna syntynyttä. Onko sitä ääneen sanottu tai johonkin kirjoitettu? Haluaisin kuulla ehdottomasti. Itse juttua seuranneena,ajattelisin tekijän olleen lähempänä Piian ikää ja olleen tuttu ennestään,ehkä parikymppinen autoileva nuorimies. Toiminut yksin. Ja kirjeen nimimerkkiä olen pohtinut,Tom Boras,jazz ja kantrimuusikko,oli tunnettu ainakin muusikoiden keskuudessa. Tom on Borås,sillä on tuskin mitään tekemistä Ruotsin kanssa. Nämä vain omia mietintöjä.

Minulla on muistikuva, että poliisi olisi maininnut, että mies on syntynyt vuonna 1959 ja että hän käy päivätöissä. Kirje oli päivätty 20.11.2001 ja paikkakunnan kohdassa luki Borås. Kirje oli kuitenkin lähetetty Turusta ja leimattu siellä 5.12.2001. Allekirjoitus oli Tom on Borås.
Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Roseq kirjoitti: To Huhti 23, 2020 7:52 pm Hei, miten minulta on mennyt kokonaan ohi tuo kohta,jossa poliisi epäilee tiettyä -57-56 vuonna syntynyttä. Onko sitä ääneen sanottu tai johonkin kirjoitettu? Haluaisin kuulla ehdottomasti. Itse juttua seuranneena,ajattelisin tekijän olleen lähempänä Piian ikää ja olleen tuttu ennestään,ehkä parikymppinen autoileva nuorimies. Toiminut yksin. Ja kirjeen nimimerkkiä olen pohtinut,Tom Boras,jazz ja kantrimuusikko,oli tunnettu ainakin muusikoiden keskuudessa. Tom on Borås,sillä on tuskin mitään tekemistä Ruotsin kanssa. Nämä vain omia mietintöjä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62ea ... e0cff29dc9 eli siis 1959 oli tuo vuosi
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6458
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Olisiko tuo vihjailua, että tekijä kuuluisi jollakin tavalla musiikki piireihin. Vaikka joku Pontelasta tuttu.
Auto porukka johdattanut Sauvon tutkimuksiin, mihin kuuluisi Turkulainen epäilty?
Jokin taho suojelee näitä.
Vastaa Viestiin