Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Tänään (maanantai 29.08.2022) oli ilmestynyt YLE Areenaan Viimeinen johtolanka -podcasteihin bonusjaksoja mm. Piia Ristikankareellekin.

Kuuntelin tämän uuden podcastin, jossa mainittiin mm. Vanhakansan uusista tutkimuksista. Vanhakansa, miten tutkimuksesi etenevät?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Kötti kirjoitti:
Ma Elo 29, 2022 9:45 pm
Tänään (maanantai 29.08.2022) oli ilmestynyt YLE Areenaan Viimeinen johtolanka -podcasteihin bonusjaksoja mm. Piia Ristikankareellekin.

Kuuntelin tämän uuden podcastin, jossa mainittiin mm. Vanhakansan uusista tutkimuksista. Vanhakansa, miten tutkimuksesi etenevät?
Viimeisillä minfon sivuilla on tätä jo sivuttukin. Uskon, että paikallistietäjien "tiimimme" on selvittänyt "volvokuskin" henkilöllisyyden. Eli siis kuuluisan Tom on Boråsin vihjekirjeessä mainitun Volvon omistajan, joka poliisin mukaan oli vaalea/valkoinen farmari-Volvon omistaja, syntynyt vuonna -59.

Poliisikomisaario Heinosen haastattelussa YLEn podcastissa "volvomies" mielestäni viimeitään kiistatta liitetään Paimiossa toimineeseen raiskausjengiin, joka oli ainakin yhden tytön raiskannut sairaalakuntoon Piian katoamisen aikoihin, mutta poliisi on kyllä useammankin kerran myöntänyt, että "volvomiehen" ja hänen jenginsä tilillä oli useita uhreja. Näistä keisseistä ei kuitenkaan ollut tuomioita. Asian tarkempaa selvittelyä vaikeuttaa merkittävästi se, että raiskauksia on tuohon aikaan voinut selvitellä rahalla, jolloin niistä ei ole koskaan jäänyt merkintöjä kuin korkeintaan poliisin esitutkinta-arkistoihin.

Tästä em raiskausjengistä jo aiemmin tiesimme yhden henkilön, joka liittyy jäljittämäämme "volvomieheen". Molemmat paimiolaisia ja vaikutusvaltaisten perheiden poikia. Jopa sellaisia n. 30-v poikia, joiden isät olisivat melko suoraan voineet vaikuttaa tapauksen tutkintaan.

Kuten Heinonenkin on sanonut, "volvomiehen" kaveriporukka sopii "kiusallisen hyvin" Piian katoamiseen. Tämä tukee hyvin omia "tutkimuksiamme". Yksi lanka tässä on se, että Piian katoamisyönä Pontelassa ja ympäri Piikkiötä tapeltiin rajusti, mm Jouni Utteria lyötiin vasaralla päähän ja myös hänen veljensä Keijo joutui sairaalaan, koska häneltä murrettiin nenä. Kuitenkaan Piikkiön tuomiokunnan käräjäoikeuden arkistoista ei löydy merkintöjä näistä tappeluista, vaikka kyllä pitäisi löytyä. Sekin sopii tutkimuksiimme ja osin tukee tulkintaamme yön tapahtumista.

Oman lusikkansa soppaan tuo Kunnallislehden hiljaisuus asiasta, joka on näin jälkikäteen ajatellen hyvin häiritsevää. Omalla tavallaan epäsuorasti sekin tuntuu osuvan kokonaiskuvaan jollain tavalla hyvin. Kuten toki moni muukin pikkuseikka, joista voin toivottavasti kertoa myöhemmin.

Muutama muukin mehevä vihje on tässä viime viikkoina tullut, mutta ei niistä nyt sen enempää. Ne eivät varsinaisesti tue "isoa kuvaa", mutta eivät sitä kyllä kyseenalaistakaan.

Mariangel
Neuvoja-Jack
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 2:00 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Kiitos, Vanhakansa!

Onko tuon illan/yön tapahtumien (tappelut Pontelassa ja Piian katoaminen) jälkeinen uutisointi ollut tosiaan niin vähäistä jopa paikallislehdissä, ettei ainakaan minun tietääkseni Heikki-isä missään haastatteluissa ole ottanut niiden yhteyttä esiin?

Eki-setä
Neuvoja-Jack
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2018 8:27 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Eki-setä »

^ Hienoa Vanhakansa ja muu paikallistiimi! Jatkakaa kaivamista.

Entistä enemmän haiskahtaa, että oli olemassa syitä, miksi poliisi ei saanut Piian kohtaloa selvittää.

Zessie
Neuvoja-Jack
Viestit: 553
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:37 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Zessie »

Vanhakansa ja tiimi hienoa työtä!

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Vanhakansa, entäpä tämä podcastissa mainittu nainen, joka oli selvinnyt täpärästi väkivaltaisen miesjoukon käsistä (ja joka oli ottanut yhteyttä Piian isään Piikkiön kirjaston pihalla), niin eikö hänen henkilöllisyytensä ole selvillä?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Kötti kirjoitti:
Ti Elo 30, 2022 8:38 pm
Vanhakansa, entäpä tämä podcastissa mainittu nainen, joka oli selvinnyt täpärästi väkivaltaisen miesjoukon käsistä (ja joka oli ottanut yhteyttä Piian isään Piikkiön kirjaston pihalla), niin eikö hänen henkilöllisyytensä ole selvillä?
Kaksi nimen puolesta sopivaa ehdokasta on kontaktoitu, mutta kumpikaan ei ole etsimämme henkilö. Luultavasti meillä on väärä nimi, kun ei ole löytynyt.

ParisGirl
Lauri Hanhivaara
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2018 7:36 pm
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja ParisGirl »

Nimimerkki Vanhakansalle ja muulle tiimille iso hatunnosto! Mahtavaa työtä! Tässähän alkaa tuntua siltä että tämä Piian kohtalo vielä selviää, eiköhän tässä vaiheessa ala olla asiasta tietävillä melko kuumat paikat.
The truth is out there.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6416
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Bonusjakson mukaan tutkinnanjohtaja ja tutkijoita on vaihtunut, toivottavasti saadaan vihjesumaa purettua uudella innolla.
Hyvinkin vaikuttaa siltä, että kylillä on pelattu rahan ja muiden palkkioiden kanssa. Toivottavasti aika kuluu näitten pelaajien tappioksi ja häviö häämöttää.

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Vanhakansa kirjoitti:
Ke Elo 31, 2022 2:32 pm
Kötti kirjoitti:
Ti Elo 30, 2022 8:38 pm
Vanhakansa, entäpä tämä podcastissa mainittu nainen, joka oli selvinnyt täpärästi väkivaltaisen miesjoukon käsistä (ja joka oli ottanut yhteyttä Piian isään Piikkiön kirjaston pihalla), niin eikö hänen henkilöllisyytensä ole selvillä?
Kaksi nimen puolesta sopivaa ehdokasta on kontaktoitu, mutta kumpikaan ei ole etsimämme henkilö. Luultavasti meillä on väärä nimi, kun ei ole löytynyt.
Vanhakansa, eikö olekin niin, että podcastissa tämän naisen nimen kohdalla on <piip>?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Kötti kirjoitti:
Ke Elo 31, 2022 7:05 pm

Vanhakansa, eikö olekin niin, että podcastissa tämän naisen nimen kohdalla on <piip>?
Joo kyllä se nimi on podcastissa piipattu piiloon. Itse asiassa nimi mainittiin yhdessä kohtaa podcastia silloin, kun kausi julkaistiin, mutta tuli korjatuksi/piipatuksi piiloon vielä saman päivän aikana.

Kötti
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: La Syys 11, 2010 2:36 am

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Vanhakansa kirjoitti:
Ke Elo 31, 2022 9:45 pm
Kötti kirjoitti:
Ke Elo 31, 2022 7:05 pm

Vanhakansa, eikö olekin niin, että podcastissa tämän naisen nimen kohdalla on <piip>?
Joo kyllä se nimi on podcastissa piipattu piiloon. Itse asiassa nimi mainittiin yhdessä kohtaa podcastia silloin, kun kausi julkaistiin, mutta tuli korjatuksi/piipatuksi piiloon vielä saman päivän aikana.
Vanhakansa, toivottavasti sait nimen talteen ennen kuin nimi piipattiin?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!

Vanhakansa
Frank Drebin
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2018 12:05 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Vanhakansa »

Kötti kirjoitti:
Ke Elo 31, 2022 10:51 pm
Vanhakansa, toivottavasti sait nimen talteen ennen kuin nimi piipattiin?
Joo nimi oli tiedossa jo ennen kuin alkuperäinen podcast tuli ulos n. vuosi sitten. Yritimme sitä podcastiakin varten jäljittää jo silloin, mutta ei onnistuttu. Vähän epäilyttää, paljonko juttu voisi edetä uhri löytämällä. Raiskausjengi on ollut olemassa, poliisi on sen myöntänyt, kuten senkin että jutut sovittiin rahalla. Uhri oli tunnistanut vain yhden raiskaajan. Silti, vaikka ilmestyisi kymmenen muuta raiskattua tyttöä ja koko raiskausjengi nimettäisiin, ei se vielä tarkoittaisi, että Piian katoaminen ratkeaisi. Ruumista ei ole, joten ilman tunnustusta ei ole murhaakaan (tai ainakin olisi äärimmäisen vaikeaa näyttää murhaa toteen ilman ruumista tai tunnustusta, erityisesti näin vanhassa tapauksessa).

Silti, vaikka epäilyttääkin, voisiko raiskauksen uhrilta tulla apua Piian katoamisen selvittämiseen, on se silti yksi potentiaalisimmista linjoista, joita voi edes teoriassa edetä.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

Vanhakansa kirjoitti:
To Syys 01, 2022 7:20 pm

Joo nimi oli tiedossa jo ennen kuin alkuperäinen podcast tuli ulos n. vuosi sitten. Yritimme sitä podcastiakin varten jäljittää jo silloin, mutta ei onnistuttu.

'''''''

Silti, vaikka epäilyttääkin, voisiko raiskauksen uhrilta tulla apua Piian katoamisen selvittämiseen, on se silti yksi potentiaalisimmista linjoista, joita voi edes teoriassa edetä.
Eikö ole mitään foorumia, missä voisi ko naista peräänkuuluttaa. Ehkä nimi on muuttunut. Jokin juttu johonkin paikallislehteen ? Tai olisiko jokin radiojuttu parempii? Eli yleisesti joku tekisi tutkimusta miten naisten elämään on kauan sitten raiskatuksi tuleminen vaikuttanut..Joku vaikka kirjoittaisi gradun aiheesta.
Muista lähdekritiikki!

Avatar
Yggdrasil
Jane Marple
Viestit: 1005
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 10:31 pm

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Anteeksi mutta mun jakeluun ei mene se että miksi kaikki raiskarit myös aina yhdistetään murhaajiksi? On meinaa aivan eri asia ottaa mimmi väkisin kun pistää se sitten kylmäksi samalla tai sen jälkeen. Samoin tuomiot teoista ihan eri planeetalta joten jos nyt joku olisi nakkia väkisin piilottanut niin ottaen huomioon tuomioiden lyhyydet kasarilla jolloin ensinnäkin 70% yhdyntään pakottamisista jäi selvittämättä niin miksi tappaa joku teini muutaman kk:n ehdollisen takia. Ensikertalaisille ei yleensä tuomita alle 2v tuomiota vankilaan nykyään ja tuskin tuomittiin kasarillakaan?

Toki onhan se helppo kuviteltu motiivi/skenaario tapahtumille mutta kysyisin onko jotain faktaa mistä tämä kumpuaa vai mielikuvituksesta vaan?
---

Vastaa Viestiin