Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 443
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Foxie »

kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Casasta on siis lähdetty noin klo 22 koska ystävän poikkis on soittanut, että nyt lähetään Huideen. Sitten on kuitenkin odotettu melkein tuo 50 min... Missä? Ulkona kylmässä? Keskustorin Mäkkärissä? Jokin tässä kuviossa nyt ei ihan toimi, etenkin kun Raisa on selkeästi ollut halukas lähtemään Pirkkalaan, johon ei sitten loppuviimein ole saatu kyytiä.
Juuri tätä olen miettinyt, että joku tässä "virallisessa" kuviossa ei oikein toimi.

16-kesäisenä täysissä bilevarusteissa kapakkaan, kapakassa 30 minuuttia, ulos ja ulkona odottelua 50 minuuttia. Mikä oli illan kuvio? Oliko Raisalla jo aiemmin kesällä/syksyllä tapana mennä K-18 ravintoloihin kaverilta lainaamillaan henkkareilla vai oliko tämä se nk. "eka kerta"? 16-kesäisenä mulla oli käytössä ainoastaan rehellisesti väärennetty opiskelijakortti. Sen avulla en tosin päässyt sisään yhteenkään Turun keskustan yökerhoon. Muutama kortteli Kauppatorilta ja kyseinen kortti riitti tietyissä pubityyppisissä ratkaisuissa. Niissä sitten tyypillisesti istuttiin loppuilta.

Lainattuja täysi-ikäisen tai väärennettyjä henkkareita mulla ei ollut kertaakaan. Parhaalla kaverillani oli kevarikortista "väärennetty ajokortti" => valkoisella maalitussilla ja mustalla ohuella kalvotussilla syntymävuodesta 1976 muotoiltiin 1970. Itselläni ei koskaan pokka riittänyt vastaavaan. 22-vuotiaan ajokorttiaan näyttäneen "isoveljen" siivellä myös juuri 18 vuotta täyttänyt "pikkuveli" sai sen oluttuoppinsa, mutta ainoastaan pari korttelia ydinkeskustan ulkopuolella sijainneista pubeista. Muistaakseni tällä kombolla ei kertaakaan päästy sisään mihinkään Turun keskustan yökerhoista. Jos olisimmekin 16-kesäisinä päässeet, niin siellä oltaisiin myös istuttu tappiin saakka.
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Siitä en osaa sanoa, oliko ystävä joukkuekaveri vai joku muu. Jotenkin olen aina ajatellut, että joukkue. Ystävä asui Ruotulassa, olisiko Raisa saanut häneltä juuri kyydin aikaisemmin päivällä. Vai voisiko Ruotulassa asuminen viitata juurikin siihen, että kyseessä on lapsuudenkaveri, tai ainakin koulukaveri.
Mun mielestäni tässä olisi pari ensiarvoisen tärkeää tietoa!

Oliko tyttökaveri Raisan joukkuekaveri vai tuttu jostain muusta yhteydestä? Oliko hän täysi-ikäinen?
Itse asiassa en tullut edes miettineeksi tuota vaihtoehtoa, että olisiko Raisa saanut kyydin kotiinsa koripallo-ottelun jälkeen juuri tältä kaverilta. Ruotula ei mun mielestäni viittaa lapsuudenkaveriin. Täytyy muistaa, että Raisan vanhemmat olivat eronneet hieman (muutama vuosi?) ennen Raisan katoamista. Mun käsittääkseni Raisa asui lapsuutensa Koljontiellä, Petsamossa. Vanhemmat erosivat, jolloin Raisan äiti muutti Ruotulaan Laalahdenkadulle, ja Raisan isä jäi asumaan Raisan lapsuudenkotiin Koljontielle. Raisa ja Raisan pikkusisko muuttivat äitinsä luo Ruotulaan, mutta Raisan isoveli (-puoli) jäi isänsä kanssa asumaan Petsamoon.
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Olisiko illan maali ollut juurikin Raisalla Pirkkala, ja kaverilla poikaystävän meiningit. Mutta... miksi? Miksi viettää iltaa ensin yhdessä etkoilla, sitten tuskin puoltakaan tuntia baarissa jossa ei olla ilmeisesti oltu edes yhdessä kun Raisa on tanssinut varusmiehen kanssa, ja sitten noin 50min jossain ulkona? Omaan mieleeni tulee oikeastaan vain yksi vaihtoehto: Tällä kaverilla on ollut jotain mitä Raisa on halunnut, tai toisin päin. Mitä se olisi voinut olla? Alkoholia? Tuntee portsarin? Kyyti Pirkkalaan? Miksei mennä bussilla? Oliko bileet Pirkkalassa sellaisella alueella, johon ei julkiset kulkeneet?
Niinpä!

Mun mielestäni tuntuu todella ontolta selitykseltä, että ystävyksillä oli tarkoitus lähteä ainoastaan juhlimaan Raisan hyvin sujunutta koripallo-ottelua. Toisaalta eihän sitä itsekään tarvinnut teini-ikäisenä mitään erikoista syytä, että lähti lauantai-illalla kaupungille. Tässä nyt kuitenkin tuntui olevan jotain muutakin taustalla. Miksi Raisa valitsi ylleen täydelliset bilevaatteet sisäbilettämiseen? Mikä oli illan meininki? Lähtikö (ei joukkue-?) kaveri Raisan mukaan vain juhlistaakseen Raisan hyvin sujunutta koripallo-ottelua? Vai oliko hän Raisan joukkukaveri? Minkälainen vaatetus Raisan tyttökaverilla oli?

Tulihan sitä itsekin nuorempana lähdettyä esim. huhtikuussa keväisen lämpimän päivän päätteksi yörientoihin nk. "kesäpoikana", vaikka yöllä baarista poistuessa oli käytännössä pakkasta. Aina silloinkin vähintään se toinen mukana ollut kaveri oli pukeutunut yhtä kevyesti. Typerä olohan siinä olisi tullut, kun itse olisi puskenut aurinkolasit naamalla, T-paidalla ja huppari olkapäillä yökerhoon, kun kaveri olisi tullut mukana tyyliin toppahaalareissa. Kun mentiin kaksistaan samantyylisissä varusteissa yökerhoon ei ollut mitään ongelmaa. Luotiin vain mielikuvaa, että ollaan juuri alkuillasta tultu joltain Espanjan lennolta takaisin Suomeen.

Oliko Raisan tarkoitus enemmänkin vain piipahtaa kaupungilla ja tulla suhteellisen ajoissa takaisin kotiin? Ottaen huomioon, että hänellä oli seuraavana päivänä myös velvollisuus olla toimitsijana toisessa koripallo-ottelussa. Tavallaan hieman vaikeata ajatella, että tarkoituksena olisi ollut lähteä vetämään aivan päädyt ja mahdollisesti illan päätteeksi päätyä jopa vieraaseen sänkyyn, kun kyseessä oli kuitenkin A) täysi-ikäisen kanssa seurusteleva teini-ikäinen tyttö ja B) vastuuntuntoinen urheilijanuorukainen, jolla oli harrastukseensa liittyvä sovittu meno seuraavana iltapäivänä.
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Kiitos tuosta markka-ajan tarkennuksesta, omasta mielestäni tuo 20mk on todella vähäinen summa, ja tuo tekstisi varmensi sen. Luulen, että tuo raha on annettu juurikin yöbussin lisämaksuun, joka euroaikana v. 2006 oli 2,5e, joka vastaa markka-aikana noin 11 markkaa. Olisiko rahat menneet Casassa juomiin, ja ystävästä tuntui pahalta, että Raisa on jäänyt kaupungille yksin? Tuo puhuisi ehkä sen puolesta, että ystävä on tosiaan luullut että Raisa pääsee yöbussilla joko Pirkkalaan tai jompaan kumpaan kotiinsa.
Myös mun mielestäni tuo 20 markkaa tuntuu todella oudolta. 90-luvun loppupuolella rahapulassa ainakin äijäporukoissa oli tapana ennemmin se "pystytkö lainaamaan satasen?" kuin mikään parinkympin tai edes muutaman kympin pyyntö. Voi olla, että tyttöporukoissa oli eri meininki. Ainakin mun muistaakseni 20 markalla ei tehnyt käytännössä yhtään mitään. Olisiko voinut olla, että Hesburgerin Kerrosateria olisi maksanut tyyliin 19,90? Nyt on pakko sanoa, että en muista!
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Varusmiehestä: Mietin joitakin sivuja sitten, että varusmies on voinut olla johtajakoulutuksessa, jossa ilmeisesti paluuaika on klo 01. Mutta käsittääkseni Pirkkalassa ei tuohon aikaan ole ollut inttitoimintaa, joten... Lähin kasarmi on ollut Parolassa tai Säkylässä. Säkylä on muuten todella lähellä Huidea. Jos paluuaika on klo 01, ja matkaan menee noin tunti, niin silloin vm on lähtenyt Tampereelta viimeistään klo 00. Mitä jos Raisa on Seurikselta lähtiessään törmännyt samaan varusmieheen, ja saanut häneltä kyydin? Varusmies tosin ei olisi ehtinyt tuossa tunnissa tappaa ja piilottaa ketään, etenkin kun vaatteet olisi pitänyt vaihtaa. Vai oliko hänellä siviilit päällä ja vaihtanut ennen kasarmille paluuta? Mitä jos varusmiehen tarina olla tarua, että hän on pian Raisan tanssimisen jälkeen vaihtanut baaria? Jotenkin tuo varusmiehen stoori iltalomista ei jotenkin omaan mieleen käy ihan järkeen, ellei hänellä ole ollut kyyti kasarmille tiedossa. Hän on myös luultavasti tiennyt Raisan olevan matkalla Pirkkalaan...
Johtajakoulutus tai ei, mutta oliko viikonloppuisin iltalomia?

Tämän mä tiedän varmaksi: PsVK, Dragsvik, NylBr 1-98
- varusmiehillä oli iltavapaa (kvällsare) maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 18-21. Alikersanteilla ja siitä ylemmillä tuntia pidempään eli 18-22
- varusmiehillä oli pidennetty iltavapaa (lång kvällsare) keskiviikkoisin klo 18-24. Alikersanteilla ja sitä ylemmillä tuntia pidempään eli 18-01
- varusmiehillä oli viikonloppuvapaa pe 18:00 - su 24:00. Alikersanteilla ja sitä ylemmillä tuntia pidempään eli maanantaihin 01 saakka

Jos meillä oli viikonloppu kiinni, meillä oli joko beredskap, stor beredskap tai sitten oltiin metsäleirillä. Muita vaihtoehtoja ei ollut. Beredskap on se minimimiehitys, mikä on joka varuskunnassa joka viikonloppuna (olen pahoillani, mä en pysty kääntämään, suomenkieliset Säkylän käyneet kääntäkööt mulle). Nämä jätkät ovat sitten valmiudessa antamaan virka-apua, jos esim. poliisi tarvitsee apua kadonneen henkiön etsintään viikonloppuna tms. Stor beredskap on laajennettu versio edellisestä. Näitä ei mun mielestäni ollut 330 palvelusvuorokauden aikana kuin ehkä kaksi kertaa. Tällöin varuskuntaan jää huomattavan paljon enemmän varusmiehiä, mutta tällöin on myös jotain suunniteltuja harjoituksia varuskunta-alueella tai sen liepeillä. Metsäleiriviikonloppuina me olimme tietysti Syndalenissa tai jossain hevonkuusessa.

Henkilökohtaisesti mulle ei ainakaan koskaan tullut tutuksi se, että gines-viikonloppuisin olisi ollut mitään iltavapaata. Voi olla, että tyyliin jossain MP (SP? - sotilaspoliisi) -puolella on ollut tällaisia, mutta ei se ainakaan mitenkään hirvittävän yleistä ollut kaikissa kompanioissa. Kuten sanottua, puhun ainoastaan Dragsvikin varuskunnan puolesta ja vuodelta 1998. Voi olla, että suomenkielisissä varuskunnissa asiat ovat olleet toisin. Korjatkaa, jos olen väärässä! Onko viikonloppu-gineksillä iltavapaita?
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Noista kamoista puhuin siksi, että joku aikaisemmin spekuloi että mitä jos Raisa jätti kamansa Casan narikkaan, ja siksi niitä ei ole löytynyt. Mutta tämän voi mielestäni sulkea pois juuri sen takia, että Casasta on selvästi lähdetty sillä aikeella, että takaisin ei mennä (kyyti Pirkkalaan/Huideen). Lisäksi ystävä on todistanut, että Raisalla on ollut bleizeri päällä ja kännykkä sen taskussa eron hetkellä klo 22:50. Minun mielestäni Raisa ja vaatteet + känny/rahat löytyvät sieltä mistä ruumiskin.
Edelleen mietin sitä, että mitä kamoja Raisa olisi voinut jättää narikkaan.

Raisalla oli päällään lyhyt, musta hame, punainen hihaton toppi, ohut, lyhythihainen neule sekä musta bleiseri. Oliko hänellä edes käsi-/olkalaukkua? Nokia 2110i painaa perusakulla 236 grammaa ja on 25 milliä paksu. Tehoakku teki puhelimesta jopa neljän paksuisen. Perusakulla (550mAh) puhelimen valmiusaika oli 30 tuntia. Parhain saatavilla ollut tehoakku oli 1500mAh, joka pidensi valmiusajan jopa 80 tuntiin. Nämä ajat ovat siis täysin käyttämättömälle puhelimelle. Tosiasiallisesti vähäiselläkin käytöllä normiakkua piti ladata joka yö, tehoakulla meni ehkä juuri ja juuri se yksi yö lataamatta eli joka toinen yö. Tehoakku oli myös aivan järjetön mötikkä.

Kuva

Pikaisesti löydetty kuva Nokian 2110i puhelimeen sopivasta 1200mHa akusta. Mulla oli tehoakku, mutta mä käytin sitä ainoastaan intissä metsäleireillä. Miehenä mä en olisi ikinä käyttänyt 2100i-luuria sekä tehoakkua jossain julkisilla paikoilla. "Venttikympin" aikoihin mä olin kohtuullisen hyvässä kunnossa oleva 183cm/85kg ja tuntui siltä, että povitaskussa ollut 2110i perusakulla väänsi isommankin miehen nahkatakin luonnottomaan asentoon. Voin vain kuvitella millainen se olisi ollut 16-vuotiaan naisen bleiserin taskussa...
Zessie
Neuvoja-Jack
Viestit: 558
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:37 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Zessie »

Kiitos Foxie erittäin mielenkiintoisista havainnoista. Alkaa yhä varmemmin näyttää, että kaikki se mitä tästä tapauksesta on uutisoitu pitää asettaa vahvasti kyseenalaiseksi ihan illan alusta alkaen. Raisan humalatila: puoli tuntia baarissa = ehkä yksi pikkusiideri = pieni hiprakka. Mihin sitten tunniksi: jonkun asuntoon, jossa vahvempia juomia => humalainen Raisa mutta en usko, koska kukkamyyjä ei sellaista kertonut. Matka Huittisten Seurahuoneelle: tarua ja ensimmäisssä kommenteissa silloin aikanaan siitä todettiinkin, ettei oltu mainittu Seurahuoneesta mitään. Siis mentiinkö tosiaan viemään yhtä tai usempaa kaveria Säkylään kasarmille? Siinä olisi mennyt n. 3 tuntia, joten paluu olisi ollut turhan myöhäistä Raisalle ja selittäisi sen miksi hän ei kyytiin halunnut. Tarkoitus oli varmaan mennä bussilla kotiin mutta, jos sortui jossakin juomaan toisen paukun, niin sitten piti kävellä lähimpään kotiin = isän asunnolle, jonne oli kävellyt useasti aikaisemminkin. Mutta useasta havainnosta huolimatta kävelijää ei ole saatu vahvistettua Raisaksi, vaikka havainnot tukevat reittiä Koljontielle? Paljon epämääräisiä havaintoja kaupungilta mutta varmasti 99% muista naisista. Ja eikö todella tyttökaverin kanssa enää soiteltu? Se on outoa , millainen kaveri se oikein oli. Luulisi, että olisi soitettu ja kysytty esim. ovatko Seurahuoneella eikä kaahattu sinne hakemaan. Missään loppuillan havainnoista ei tunnu olevan mitään järkeä ja olivat varmaankin ihan muita henkilöitä.
dasda
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 2:46 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dasda »

kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Hups, siellähän se puhelun sisältö olikin. Hyvä pointti! Eli Casasta on siis lähdetty noin klo 22 koska ystävän poikkis on soittanut, että nyt lähetään Huideen. Sitten on kuitenkin odotettu melkein tuo 50 min... Missä? Ulkona kylmässä? Keskustorin Mäkkärissä? Jokin tässä kuviossa nyt ei ihan toimi, etenkin kun Raisa on selkeästi ollut halukas lähtemään Pirkkalaan, johon ei sitten loppuviimein ole saatu kyytiä. Kummallista! No, onhan sitä 16-vuotiaana vähän pöhelö eikä tuo 50min odottelu välttämättä tunnu missään, mutta... itse kyllä tuon ikäisenä haluttiin olla koko ajan menossa, eikä odottelemassa jotain muuta saapuvaksi, ellei ollut oikein hyvä syy (kyyti, alkoholi, panohommat).
Se tän voisi esimerkiksi selittää, että sieltä Casablancasta ei ole lähdetty omasta alotteesta. Voi olla esim. että joku poke on narauttanut väärien henkkarien käytöstä aikaisemmin, tunnisti tapauksen ja poisti ravintolasta. Näitä asioita kun on aikaisemminkin jätetty kertomatta tutkinnallisista syistä, niin mielestäni tämäkin voisi olla mahdollista. Tuskin sitten tällä pokella on ollut sen enempää kerrottavaa tästä, kuin että poisti ravintolasta.
Einstein
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 11:57 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Einstein »

Aiemmin on todettu varmana varusmiehen olleen nimenomaan pirkkalasta. Kyllä tuohon aikaan iltaloma päättyi klo 22 ja pidennetty iltaloma klo 24. Tod. Näk. Ollu tämä pidennetty koska joutunut olemaan viikonlopun kiinni, eikä enää alokas, koska silloin jos oltiin kiinni ei iltalomalle päässyt. Sillä mietin yhteyttä aiemmin jos varusmies menossa pirkkalaan ja raisa myös. Varusmiehen paluusta ja liikkeistä pitää olla niin tarkka varmuus, että on suljettu pois, ellei ole sullonu takakonttiinsa ja hävittäny seuraavalla vapaalla.
Poliisa
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 1:26 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Poliisa »

Minua on myös ihmetyyttänyt raisan ja kaverin nopeasti päättynyt yhteinen ilta??? Lähdettiin yhdessä juhlimaan. Puunattiin itseään ja oltiin raintolassa yhdessä noin tunti?! Tuliko riita tai Raisalle uusi ajatus jostain. Olisiko Raisa vähän ollut kiinnostunut itseään vanhemmista miehistä? Vaatetus oli vaan niin konservatiivisen oloinen...vai olenko ihan väärässä tuon ajan 16 v tytön bileasusta?

Eikä tosiaan olisi otettu koko ilo irti siitä, että päästiin kapakkaan vai oliko se ollut Raisalla jo pitkään tapana...lähteä väärennettyillä papereille bilettämään. Eikö Seurahuoneelle ollut yleensä ikä jotain 20 tai 21? Sinne pääsy luulisi olleen vielä vaikeampaa. Jollei sitten portsari joku hyvä tuttu?

Jotenkin tyttöjen ravintolailta päättyi ihmeen nopeasti. Miksi ei menty suorilla sinne Pirkkalan kotibileisiin? Luulisi että oman poikaystävän kanssa olisi siitä jo aiemmin sovittu ja kyytikin järkätty. Kyllä olisin poikaystävä vähän ihmetellyt että pitää ensin kapakkaan päästä...miksi? jos kerta bileet on olemassa.

RAisan asu kotibileisiinkin jotenkin jäykkä.

Olisiko Raisa ollut jo jonkun perään jota mentiin tavoittelemaan sellaisella sihteeriasulla keskustaan? Haluttiin jotain vanhempaa miellyttää?

Olenko ymmärtänyt että RAisa ei ollut perjantaina koulussa? Miksi ei ollut? MItä ja missä vietti perjantain?
Samoiten oli sämpylät unohtuneet leipoa lauantain otteluun kioskiin? Miten se nyt sillai? Oliko tyypillistä Raisalle? Olisi perjantain lintauspäivänä ollut hyvää aikaa?

Raisan kaveri on varmasti osannut poliisille selvittää mistä kiikasti:
Miksi illanvietto kahdestaan kesti vain tunnin verran?
Miksi Raisa ei käyttänyt kaverilta saamaansa 20 mk bussiin kohti Pirkkalaa?
Mihin se raha oli tarkoitettu sitten?
weisses fleisch
Harjunpää
Viestit: 309
Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja weisses fleisch »

Foxie kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 8:01 am
kid kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 5:43 am Kiitos tuosta markka-ajan tarkennuksesta, omasta mielestäni tuo 20mk on todella vähäinen summa, ja tuo tekstisi varmensi sen. Luulen, että tuo raha on annettu juurikin yöbussin lisämaksuun, joka euroaikana v. 2006 oli 2,5e, joka vastaa markka-aikana noin 11 markkaa. Olisiko rahat menneet Casassa juomiin, ja ystävästä tuntui pahalta, että Raisa on jäänyt kaupungille yksin? Tuo puhuisi ehkä sen puolesta, että ystävä on tosiaan luullut että Raisa pääsee yöbussilla joko Pirkkalaan tai jompaan kumpaan kotiinsa.
Myös mun mielestäni tuo 20 markkaa tuntuu todella oudolta. 90-luvun loppupuolella rahapulassa ainakin äijäporukoissa oli tapana ennemmin se "pystytkö lainaamaan satasen?" kuin mikään parinkympin tai edes muutaman kympin pyyntö. Voi olla, että tyttöporukoissa oli eri meininki. Ainakin mun muistaakseni 20 markalla ei tehnyt käytännössä yhtään mitään. Olisiko voinut olla, että Hesburgerin Kerrosateria olisi maksanut tyyliin 19,90? Nyt on pakko sanoa, että en muista!
Itsekin noihin aikoihin teini-ikääni eläneenä tuntuu kyllä tosi vieraalta ajatus, että alaikäisillä pennuilla, joilla ei ole ansiotuloja, olisi ollut satasia huvin vuoksi mukana kanniskeltavaksi, saati sitten lainailtavaksi. Kyllä siihen aikaan sen ikäisenä jos lainasi/jäi pystyyn rahaa kaverille, niin se oli juurikin joku bussilipun hinta. Nykypenskoilla toki asia on varmaan ihan eri, kun ostovoima ja kulutustottumukset on ihan toista kuin ennen vanhaan.
Einstein
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: To Tammi 02, 2020 11:57 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Einstein »

Pelkkä hampurilainen maksoi 19,90. Ateria 29,90 :D
Mutta olen sitä mieltä, että pirkkalan bileisiin on ollut pyrkimys kun kaverikin lähti. Onko sinne ollut tarkoitus mennä varusmiehen kyydillä, multiojan taksilla vai jollain muulla random kyydillä. Taksilinjaa pidän parhaimpana, tai siis jonkun lupaamaa taksikyytiä, onkohan tuota sääksjärveä tutkittu miten hyvin.
Hyvä pointti myös tuo onko yritetty miellyttää jotain vanhempaa mummotyylillä. Tosin itsekin "ylipukeuduin" ravintoloihin alaikäisenä... Tais olla muotikin vähän erilaista jotain tuon suuntaista.
Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6473
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Miksi Raisaa ei heitetty kotiin, eihän se olisi ollut kuin pieni mutka matkassa. Kiirettä oli pois tuolta Huittisten Seurahuoneelta.
Laitetaas taas, v8 pauketta, nyt kerrostaloalueelta vaikka vähä niin kuin Haarakadun saundia ja fiilistä, oliko sillo tollasta ilmassa? Chevy Caprice V8 Sound
https://www.youtube.com/watch?v=lA3ydOZEu9c
wine_1
Harjunpää
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 12:02 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja wine_1 »

Nyt aika paljon mietitään Raisaa ja mitä hänelle olisi voinut käydä, mutta entä sitten tekijän profiili? Raisa katosi suoraan keskustasta, joten seurasiko joku häntä? Tiedetään, että on näitä jotka seuraavat humalaisia naisia, jotka lähtevät baarista ja sitten on näitä kyytiinottajia. Ruumiin, puhelimen, henkkareitten yms. katoaminen antaa epäilyksen sille, että tekijä asuu lähiseudulla.

Itse en usko häiriintyneeseen naiseen tai muuhunkaan mielisairaaseen riehujaan, koska pitäisin todennäköisenä, että ruumis olisi silloin jäänyt siihen paikkaan, missä kuolema tapahtui. Autolinja taas vaikuttaa mahdolliselta, sillä miten ihmeessä se Raisa olisi minnekään kauas siinä vaatetuksessa kävellyt. Poliisilla on ollut kyllä ihan kiitettävä määrä epäiltyjä, joten olisikohan tekijä jopa niiden joukossa. Aina nämä tapaukset menee hankalaksi, kun ruumista ei löydy.
Opie
Susikoski
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 16, 2020 2:34 am

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Opie »

Poliisa kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 1:30 pm Olisiko Raisa vähän ollut kiinnostunut itseään vanhemmista miehistä? Vaatetus oli vaan niin konservatiivisen oloinen...vai olenko ihan väärässä tuon ajan 16 v tytön bileasusta?

RAisan asu kotibileisiinkin jotenkin jäykkä.

Olisiko Raisa ollut jo jonkun perään jota mentiin tavoittelemaan sellaisella sihteeriasulla keskustaan? Haluttiin jotain vanhempaa miellyttää?
Voi olla että olet väärässä. Vuosituhannen lähestyessä loppuaan samettipaidat oli muotia, tuon ikäisillä ja muillakin aika normi vaate. Bleiseri leikkauksesta ja muusta riippuen voi olla vähän tätimäinen, tai hyvinkin säpäkkä nuorella naisella. 03-05 aikana kun itse olin tuossa iässä, aika monella ikätoverilla sellainen oli.

Tarkoitushan oli kai Raisallakin näyttää vanhemmalta baariin menoa varten, tai tällaista on heitetty ilmoille. Pukeutumiseen on nuorella paljon muitakin motiiveja kuin miehet.
Poliisa
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 1:26 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Poliisa »

Vähän tutkimuksesta ja asiantuntijan sanomaa:

"Näin suomalainen surmaa:
NUORTEN MIESTEN MURHE. Tappaja on tyypillisesti 20-29-vuotias mies, tavallinen työntekijä tai työtön. Ammattirikollisten osuus on vähäinen.
UHRI TUTTU. Uhri on lähes aina tekijän tuttava, naapuri, puoliso tai sukulainen."
MURHAPÄIVÄ ON LAUANTAI. Henkirikokset kasautuvat viikonvaihteeseen. Lauantai on viikon vaarallisin vuorokausi - erityisesti naisille. Toinen huippu koetaan “pikkulauantaina", keskiviikon ja torstain välisenä yönä.
TEKOA EI PEITELLÄ. Useimmiten surmaaja jää rikospaikalle odottamaan poliisia. Osa joutuu paniikkiin ja pakenee, mutta harva yrittää piilottaa ruumiin. Kätkijöiden suosiossa ovat metsät, lammet ja hiekkakuopat. Naiset koettavat miehiä useammin hävittää tekonsa jäljet. Valtaosa naisista toimii yhdessä miehen kanssa; ruumiin siirtely on työlästä puuhaa. Vain muutama tekijä paloittelee tai polttaa vainajan."

Kannattaa lukaista murhaajan tavoista ja profiloinnista (sis myösmm. Kyllikki Saaren tapauksesta juttua)
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/ar ... ratoriossa

"Pääsääntöisesti henkirikokset tehdään yksin, mutta nuorten tekemistä henkirikoksista suurin osa on ryhmässä tehtyjä."
Sigsegv
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 1:14 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Sigsegv »

Foxie kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 12:04 am Ensimmäinen asia olisi rakentaa kunnon aikajana. Useita aikajanojahan täälläkin on rakenneltu lähes ainoastaan illan tapahtumien ja epävarmojenkin näköhavaintojen pohjalta. Aikajanaa tulisi pidentää huomattavasti ja ensimmäisenä kirjata siihen ainoastaan todennettavissa olevat faktat. Mielestäni sopivin aikajana olisi noin 24 tunnin mittainen.

Yksi tosiasia on se, että Raisa on ollut lauantaina 16.10.1999 pelaamassa koripalloa ja tehnyt joukkueelleen 22 pistettä. Tämä pitäisi olla suhteellisen helposti tarkastettavissa. ...
Olen samaa mieltä tuosta aikaikkunasta - se on tällä hetkellä liian kapea ja jotain olennaista jää nyt huomaamatta. Useimmissa lehtiartikkeleissakin korostuu se, että havaintoja/asiaa on lähinnä tuosta klo 23:00 seudulta. Täydensin karttaan lauantaipäivän ja sunnuntain tapahtumia.

En muista onko tämä Henkirikoskatsaus 2019 linkattu aiemmin tänne. Sisältää ihan mielenkiintoista statistiikkaa esim. sivulla 26&58 - "osapuolten suhde". https://helda.helsinki.fi/handle/10138/301889
Raisa Räisäsen katoamistapaus kartalla - https://maphub.net/Sigsegv/raisa
Poliisa
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 1:26 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Poliisa »

Hetkinen...

Klo 22:50 - Sokoksen edessä
Hieman ennen iltayhtätoista Räisäsen ystävä nousi Sokoksen edessä Hämeenkadulla poikaystävänsä ajamaan autoon, jonka määränpäänä oli Huittisten Seurahuone.

"Tampereen ja Huittisen välinen etäisyys linnuntietä mitattuna on 67 kilometriä. Ajomatka autolla Tampereelta Huittisiin on 77 kilometriä ja matkaan kuluu arviolta aikaa 1 tunti 5 minuuttia."

Eli....Raisan ystävät ovat olleet Huiitisissa 23.55 aikaisintaan?

ja...

Räisäsen ystävä ei viipynyt Huittisissa pitkään, vaan palasi seurueineen Tampereelle aamuyöllä. Hän soitti Räisäselle matkalta puolenyön jälkeen ja antoi puhelimen soida pitkään, mutta siihen ei vastattu.

No ei tosiaan oltu pitkään Huittisissa...

Outoa tämäkin!
Poliisa
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: To Joulu 12, 2019 1:26 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Poliisa »

Oliko Raisalla siis oikeasti 2 poikaystävää yhtäaikaa? Toinen asui Kangasalla (ei vastannut puhelimeen eikä tavannutkaan Raisaa lauantaina, kun korjasi autoaan ja toinen biletti Pirkkalassa jonkun kotibileissä?)

Millaistakohan autoa hän korjaili?
Artem13
Susikoski
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 19, 2011 4:35 pm

Re: Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Artem13 »

Poliisa kirjoitti: Ma Tammi 20, 2020 11:08 pm Oliko Raisalla siis oikeasti 2 poikaystävää yhtäaikaa? Toinen asui Kangasalla (ei vastannut puhelimeen eikä tavannutkaan Raisaa lauantaina, kun korjasi autoaan ja toinen biletti Pirkkalassa jonkun kotibileissä?)

Millaistakohan autoa hän korjaili?
Tässä taas yksi mielenkiintoinen seikka, itse kun olin tossa iässä ja odotin tyttöystävän soittoa, oli puhelin koko ajan silmien edessä ja maltoin ehkä
pari sekuntia odottaa, ennen kuin sen soidessa vastasin. Tässä kummallakaan poikaystävällä ei tuntunut olevan suurempia haluja yhteisen
lauantai-illan viettoon? Siitä ulkotakista aikaisemmin mietin, enkä koko ketjua lukenut jäikö se johonkin narikkaan vai oliko päällä silloin, kun
erilaisia viimeisiä havaintoja ovat ihmiset tehneet. Kylmä vuodenaika niin takki kyllä otetaan päälle ulos lähteissä jos vähänkin on tolkku tallella?
Vastaa Viestiin