Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja skoone »

dazu kirjoitti:^Mikä on Ande sun idea sen suhteen, että miten Merja onnistui liftaamaan kotiinsa aiempana sunnuntaina tuohon samaan aikaan samasta paikasta? Sitten toisekseen, että miksi Merja oli sanonut äidilleen, että liftaa kyydin tuona katoamisaamuna?
Sori, vastaan AndeIIe tehtyihin kysymyksiin.

Ehkä edeIIisenä sunnuntaina Iiftasi ja viisastui kun Iiftin antaja saattoi Iähennellä..

Ja äideiIIe sanotaan totuus tai ei sanota totuutta...
Muista lähdekritiikki!
Eilisaamu
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:06 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

Minä olen ajatellut että Merja odotti tiettyä kyytiä, sen perusteella että silminnäkijä näki tytön istuvan selin tielle päin. Olen itse aikoinaan liftannut, monenakin kesänä tuli liikuttua kyseisellä tavalla, ja itsellä kyllä silmät aika tiiviisti oli sinne suuntaan mistä mahdollinen kyyti olisi tulossa. Vaikka olisi hiljaistakin. Ja tyyli oli kyllä sellainen että jos tosiaan joku hiljainen aika tai paikka, niin sitä lähti kävelemään sinne päin mihin oli matkalla. Nimittäin onhan siinä se riski liftatessa että kukaan ei otakaan kyytiin ja sitä haluaa kuitenkin määränpäähän jossain vaiheessa. Merjankin ajattelisi työvuoron jälkeen haluavan kotiin nukkumaan.
Siksi siis itsellä vahva epäily että odotti sovittua kyytiä.
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 8:00 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

Eilisaamu kirjoitti:Ja tyyli oli kyllä sellainen että jos tosiaan joku hiljainen aika tai paikka, niin sitä lähti kävelemään sinne päin mihin oli matkalla. Nimittäin onhan siinä se riski liftatessa että kukaan ei otakaan kyytiin ja sitä haluaa kuitenkin määränpäähän jossain vaiheessa.
Matkaa oli nelisenkymmentä kilometriä, joten kynnys lähteä kävelemään voi olla aika korkea. Bussipysäkki on sinänsä hyvä paikka liftaamiselle, koska siinä on auton helppo pysähtyä ja oletettavasti ajonopeudetkin tuossa kohtaa matalat?

Oman (melko vähäisen) liftauskokemukseni mukaan liftaaminen kannattaa nimen omaan paikassa, jossa auton on helppo pysähtyä.

Muilta osin kyllä olen taipuvainen olemaan samaa mieltä, todennäköisesti Merja pääsi aina saman auton kyydissä kotiin. Ehkä oli kuitenkin koettamassa onneaan, josko joku aikaisemmin tuleva auto nappaisi kyytiin. Kävikö tällä kertaa "tuuri" ja pääsi aikaisemmin auton kyytiin, vai osoittautuiko vakikyyti kohtalokkaaksi, siitä ei hajua.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

dazu kirjoitti:^Mikä on Ande sun idea sen suhteen, että miten Merja onnistui liftaamaan kotiinsa aiempana sunnuntaina tuohon samaan aikaan samasta paikasta? Sitten toisekseen, että miksi Merja oli sanonut äidilleen, että liftaa kyydin tuona katoamisaamuna?
Otetaanko kertausta aiemmin kirjoitetuista, osaisiko joku esittää faktatietoa näihin kysymyksiin:
1. Montako työvuoroa Merja oli tehnyt ennen katoamistaan? Minun käsittääkseni ei kovinkaan monta.
2. Kuinka monena sunnuntaiaamuna hänen väitetään liftanneen kotiinsa?

Ja vielä kolmas kysymys: kerroitteko te 17-vuotiaina äidillenne kaikki edesottamuksenne? En minä aikakaan kertonut, en edes niitä liftausreissuja Rovaniemellä 1970-luvun loppupuolella.

Ja vastaus lainaamaani kysymykseen: Minun ideani on se, että ainakaan sunnuntaiaamuna Merja ei oikeasti liftannut kertaakaan. Tämä idea perustuu kohtuullisen vahvaan liftauskokemukseen ja Rovaniemen liikenteen tuntemiseen v. 1980.
Avatar
dazu
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4667
Liittynyt: Pe Elo 19, 2011 4:28 pm
Paikkakunta: Tampereen puukotushoodit

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja dazu »

Ande kirjoitti:Otetaanko kertausta aiemmin kirjoitetuista, osaisiko joku esittää faktatietoa näihin kysymyksiin:
1. Montako työvuoroa Merja oli tehnyt ennen katoamistaan? Minun käsittääkseni ei kovinkaan monta.
Minun tietojeni mukaan Merjalla olisi tullut vuorokauden päästä katoamisesta kolme viikkoa täyteen kyseisessä vartiointifirmassa. Vai olikohan niin, että työt olivat alkaneet vasta keskellä viikkoa, jolloin kolme viikkoa olisi tullut täyteen vasta pari-kolme päivää katoamisesta. Mulla on hämärä muistikuva, että olisi aloittanut työt tiistaipäivänä...
Tarkka ilmaisu on, että Merja oli ollut töissä vartiointifirmassa vajaa kolme viikkoa. Lehdissä on nähty usein ilmaus "kaksi viikkoa", tai "pari viikkoa".
Ande kirjoitti:2. Kuinka monena sunnuntaiaamuna hänen väitetään liftanneen kotiinsa?
Ainakin yhtenä, koska näin on sanottu, että Merja on liftannut aiemmin myös sunnuntaiaamuna. Merjallahan oli tuolloin kadotessaan kolmas viikonloppu töiden aloittamisen jälkeen.

Varmaankaan ei ole kertonut kaikkea äidilleen... Jos Merjalla oli joku vakikyyditsijä, niin miten tämä asia ei ole noussut pintaan missään vaiheessa? Poliisi ei ole ainakaan julkisuuteen tuonut tällaista mahdollisuutta esiin... Onko sellaista sitten poliisissa epäilty? Ja miksi tätä vakikyyditsijää ei olla löydetty, jos sellainen on ollut? Eikö Merja ole kertonut hänestä kenellekään?

Jos mietitään sitä, mitä mahdollisesti on tapahtunut, niin olen sillä kannalla, että tekijä on kuljettanut Merjaa autolla Jaatilaan päin, mutta kääntynyt sitten johonkin sivummalle, ei kovin kauas päätiestä, mitä pitkin on Jaatilaan päin ajettu ja täällä sivummalla tekijä on raiskannut ja surmannut Merjan. Tekijä on tuntenut hyökkäyspaikan sikäli hyvin, että on tiennyt, että siellä saa raiskata rauhassa.
Ruumiin hävittäminen näin hyvin voi selittyä sillä, että tekijä on tuntenut alueen erittäin hyvin, eli asunut sillä alueella, missä hän on teon tehnyt ja, mihin on ruumiin hävittänyt, tai sitten sillä, että tekijä on ollut vakikyyditsijä, joka on pelännyt, että häntä tullaan epäilemään ensimmäisenä ja, että hänet tullaan nostamaan ainoaksi epäillyksi, jos ruumis löytyy. Vakikyyditsijän on siis täytynyt nähdä erityistä vaivaa ruumiin hävittämisessä, jotta näyttäisi siltä, että Merja on vain kadonnut ja, että mitään rikosta ole välttämättä edes tapahtunut.
Tekijän uskon olleen vähintään 23-vuotias paikallinen mies, jolla on ollut vakituinen työpaikka, skenaariosta riippumatta.
Jos tekijä ja uhri eivät tunteneet toisiaan ennalta, niin kuvio vaatisi melkein sen, että tekijällä on ollut aiempaa seksuaalirikostaustaa ja, että hän on asunut kaupungin ulkopuolella, eli liftariraiskaaja, joka on liikkunut paljon autolla ja tuntenut paikat, joissa voi raiskata ja, mihin voi mahdollisesti hävittää ruumiin.
Suomen on ottanut otteeseensa USAsta ja Venäjältä johdettu alt-right oikeisto ja USAsta johdettu vihervasemmisto, jotka toteuttavat USAn ja Venäjän sisäpolitiikkaa Suomessa ja ovat näin tehneet Suomesta ks. maiden jatkeen ja vieneet Suomelta itsenäisyyden
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 8:00 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

dazu kirjoitti:Jos Merjalla oli joku vakikyyditsijä, niin miten tämä asia ei ole noussut pintaan missään vaiheessa? Poliisi ei ole ainakaan julkisuuteen tuonut tällaista mahdollisuutta esiin... Onko sellaista sitten poliisissa epäilty? Ja miksi tätä vakikyyditsijää ei olla löydetty, jos sellainen on ollut? Eikö Merja ole kertonut hänestä kenellekään?
Vakikyyditsijä oli ainakin minun puoleltani spekulointia. En muista missään kohtaa törmänneeni minkäänlaiseen kommenttiin siitä, kenen kyydissä Merja meni kotiin aiempina työpäivinään. Ainoastaan, että liftaamalla (eli siis jonkun/joidenkin kyydissä). Sikäli kun poliisi ei ole asiasta käsittääkseni mitään kertonut, erilaisia skenaarioita voi miettiä todennäköisyyksinä. Siis että on esimerkiksi "mahdollista" tai "todennäköistä" tai "erittäin todennäköistä". Minusta on vähintäänkin "mahdollista", että Merja päätyi kotiin aina tai useimmiten saman henkilön kyydissä. Miksi?

- Merja liftasi päivittäin samaan suuntaan.
- Oletettavasti useasti (aina?) myös samaan aikaan.
- Jos liftaat joka aamu puoli kuudelta samassa paikassa, luultavasti ohi menevät suurelta osin samat autot - siis samat ihmiset, jotka yötyön jälkeen ovat menossa kotiinsa Rovaniemeltä etelään.
- Uskon löytyvän ihmisiä, jotka mielellään ottavat matkaseuraksi nuoren naisen, vaikka sitten joka aamu.

Jonkun verran on aiemmin keskusteltu täällä siitä, että esimerkiksi keskeytymätöntä kolmivuoroa tekeviä teollisuuslaitoksia ei Rovaniemellä juuri tuohon aikaan ollut. Kuitenkin on ainakin joitakin työntekijäryhmiä, joissa mahdollinen tekijä on saattanut olla. Esimerkiksi sanomalehtien varhaisjakelijat.

Pidän siis mahdollisena, että tekijä oli lähes joka aamu liikenteessä samaan suuntaan kuin Merja, samaan aikaan Merjan kanssa. Asui esimerkiksi Tervolassa. Joka aamu kyytiin -> fiksaatio nuoreen naiseen -> raiskausmurha joko epäonnistuneen lähentelyn seurauksena tai ilman sitä.

Mutta toki kaikki vain spekulaatiota. Kun faktoja on kovin vähän.
Eilisaamu
Martin Riggs
Viestit: 627
Liittynyt: To Touko 15, 2008 11:06 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

En alkanut nyt lukemaan ketjua läpi, olen kyllä lukenut aikoinaan. Mutta onko siihen mahdollisuuteen siis olemassa selitystä, kun minulla muistikuva että Merja lähti yövuorosta juuri siihen aikaan kun pomon vaimo lähti töihin. Ja oliko niin että pomo kuskasi vaimonsa töihin?... Mutta kuitenkin että Merja olisi siellä siksi selkä tielle päin istunut odottamassa kyytiä, koska odotti tätä pomoa kunnes vaimo on viety/lähtenyt töihin. Jonka jälkeen pomo olisi voinut viedä Merjaa kotiin.

SeuraavaKIN pelkkää spekua;
Mikäli tämä pomo on ollut lähentelevää tyyppiä, ja se ensin tuntunut Merjasta imartelevalta, saihan hän vielä työpaikankin. Mutta parin viikon jälkeen pomon himot alkaneet hyrrätä enemmän, mutta Merjaa sen sijaan alkanut kyllästyttää ja inhottaa vanhan miehen lähentelyt ja mahdollisesti jos pomo käynyt jo entistä rohkeammaksi yrityksessään, jolloin tilanne riistäytynyt käsistä.

Olen itsekin siis liftannut nuorena ja paljon paljon pidempiä matkoja.
Innostunut

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Innostunut »

dazu kirjoitti:
Ande kirjoitti:Otetaanko kertausta aiemmin kirjoitetuista, osaisiko joku esittää faktatietoa näihin kysymyksiin:
1. Montako työvuoroa Merja oli tehnyt ennen katoamistaan? Minun käsittääkseni ei kovinkaan monta.
Minun tietojeni mukaan Merjalla olisi tullut vuorokauden päästä katoamisesta kolme viikkoa täyteen kyseisessä vartiointifirmassa. Vai olikohan niin, että työt olivat alkaneet vasta keskellä viikkoa, jolloin kolme viikkoa olisi tullut täyteen vasta pari-kolme päivää katoamisesta. Mulla on hämärä muistikuva, että olisi aloittanut työt tiistaipäivänä...
Tarkka ilmaisu on, että Merja oli ollut töissä vartiointifirmassa vajaa kolme viikkoa. Lehdissä on nähty usein ilmaus "kaksi viikkoa", tai "pari viikkoa".
Ande kirjoitti:2. Kuinka monena sunnuntaiaamuna hänen väitetään liftanneen kotiinsa?
Ainakin yhtenä, koska näin on sanottu, että Merja on liftannut aiemmin myös sunnuntaiaamuna. Merjallahan oli tuolloin kadotessaan kolmas viikonloppu töiden aloittamisen jälkeen.
...
Anteeksi, jos jankkaan, mutta mikä on lähteesi näille tiedoille? Kiinnostaa ihan vilpittömästi, koska en ole itse kyseisiä tietoja löytänyt, vaikka olen kovasti kaivellut.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Eilisaamu kirjoitti:En alkanut nyt lukemaan ketjua läpi, olen kyllä lukenut aikoinaan. Mutta onko siihen mahdollisuuteen siis olemassa selitystä, kun minulla muistikuva että Merja lähti yövuorosta juuri siihen aikaan kun pomon vaimo lähti töihin. Ja oliko niin että pomo kuskasi vaimonsa töihin?...
Ei ollut. Ihan vain muistutukseksi siitä, että vartiointiliikkeen omistaja kertoi pyytäneensä Merjaa herättämään hänet ja vaimonsa töistä lähtiessään. Töihin lähdöstä ei ole puhuttu mitään. Todennäköisesti omistaja jatkoi itse sunnuntain takapäivystystä kotoaan Merjan vuoron loputtua. Vaimo on voinut kyllä mennä takaisin nukkumaan kahvit juotuaan ja aamukusella käytyään, mutta sitä tarina ei kerro.

Heitänpä tähän vielä pari vaihtoehtoa kyydistä

1) Random, nuori nainen ei ollut niin tarkka ja ymmärtäväinen aikatauluista ja oli henkisesti valmistautunut kulkemaan matkan usealla eri kyytillä - esimerkiksi ensin Muurolaan ja siitä myöhemmin eteenpäin toisella kyydillä.

2) Sovittu kyyti - joko ennestään tutun kanssa tai kyyti oli sovittu yön aikana "senssipuhelimessa", mikä ei ollut tuohon aikaan varsinainen seksi- vaan ajanviettopalvelu. Mitenkähän tarkka puhelinkuri firmassa oli?

3) Kyydin tarjosi joku töistä (mistä?) pääsevä tai töistä etuajassa (5.30 - 5.45) karannut.

4) Kyydin tarjosi joku Rovaniemen eteläpuolelle sunnuntaiaamuksi töihin menijä. Muurolan pösilä? Voimalaitos? Uitto? VR? Muurolaan olisi ehtinyt kuudeksi ilman "sattuneesta syystä syntyviä ylimääräisiä mutkia", Hirvaalle vielä helpommin ja Petäjäisellekin hieman yli kuudeksi. Kuka myöhästyi töistä tuona aamuna? Itäpuolen tietä Petäjäisen kautta Muurolaan olisi matka kestänyt 15 - 20 minuuttia pitempään kuin nelostietä + tekoon käytetty aika
+ ruumiin hävittäminen. Lyhimmillään alle puoli tuntia, mikäli ruumis on vain dumpattu jonnekin. Ja paikkojahan dumppaamiselle erityisesti itäpuolella riittää.

5) Mitään kyytiä ei koskaan ollutkaan. Tässä tapauksessa joku valehtelee ja todistaja erehtyy. Todennäköisyys on pieni ajankohta ja alueen koko huomioiden.
Viimeksi muokannut Chikatilo, Ma Syys 02, 2019 8:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
morbidelli
Agentti Scully
Viestit: 684
Liittynyt: To Loka 01, 2009 1:34 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja morbidelli »

Chikatilo kirjoitti:
Eilisaamu kirjoitti:En alkanut nyt lukemaan ketjua läpi, olen kyllä lukenut aikoinaan. Mutta onko siihen mahdollisuuteen siis olemassa selitystä, kun minulla muistikuva että Merja lähti yövuorosta juuri siihen aikaan kun pomon vaimo lähti töihin. Ja oliko niin että pomo kuskasi vaimonsa töihin?...
Ei ollut. Ihan vain muistutukseksi siitä, että vartiointiliikkeen omistaja kertoi pyytäneensä Merjaa herättämään hänet ja vaimonsa töistä lähtiessään. Töihin lähdöstä ei ole puhuttu mitään. Todennäköisesti omistaja jatkoi itse sunnuntain takapäivystystä kotoaan Merjan vuoron loputtua. Vaimo on voinut kyllä mennä takaisin nukkumaan kahvit juotuaan ja aamukusella käytyään, mutta sitä tarina ei kerro.
Laitetaanpa muistin virkistykseksi linkki tuohon NP:n juttuun vai Alibiko se oli. Anyway, vaimo lähti töihin kuudeksi. Ei ole tietoa kyyditsikö mies. Juttu ei kerro kaikkea mutta tuosta vois syntyä se käsitys että mies on hoitanut päivystystä Merjan työvuoron päätyttyä joten onhan sen tunnollisesti pysyttävä puhelimen ääressä.
https://aijaa.com/fC3w37

Innostunutkaan ei löydä tuosta jutusta varmuutta sille liftasiko Merja edellisenäkin sunnuntaina. Äidin haastattelun yhteydessä mainitaan että liftasi lähestulkoon aina. Sitä ei kerrota miksi vain lähestulkoon. Päiväsaikaan tai arkiaamuisin tietysti saattoi junalla/linja-autollakin päästä.
Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

Pitäisi varmaan käydä Specsaversilla. Juu. Kyllä vaimo tuon jutun mukaan oli menossä töihin kuudeksi. Aika kiirettä piti sunnuntaiaamuna. Jäiköhän hampaat pesemättä vai oliko työpaikka aivan "hoodeilla". Puoli tuntia herätyksestä työpaikalle vaatii kovaa rutiinia - varsinkin naisilta, joilla valmistelut eivät välttämättä jää aamulla leegojen huuhteluun ja suolikaasun purkamiseen.

Pahoittelen "oikaisuani", joka oli osittain selkeän virheellinen. Se toki jäi avoimeksi, oliko vartijoitsija kuskaamassa vaimoaan töihin. Kiire olisi ollut hänelläkin. Toisaalta suuri osa yli nelikymppisistä pesi tuohon aikaan hampaansa Coregalla, joten aamulla riitti, kun työnsi proteesit suuhun...

Luontevaa firmassa toki olisi ollut myös se, että vaimo jatkaa sunnuntaina päivystäjänä ja omistaja lähtee itse rundille jossain vaiheessa. Money talks, varsinkin sunnuntaisin.
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Innostunut

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Innostunut »

Kävin tässä taannoin vähän kaivelemassa vanhoja Lapin Kansoja mikrofilmiltä Rovaniemen pääkirjastossa.

Äkkiselti löysin ainoastaan yhden pienen jutun liittyen Merjaan.

Lapin Kansa, tiistaina 29.7.1980 (aika äkkiä muuten!):

Tyttönen kadoksissa Rovaniemellä

Rovaniemen maalaiskunnan Jaatilasta kotoisin oleva Merja Tuulikki Vaara on kadonnut matkalla työstä kotiinsa varhain sunnuntaiaamuna. Merja Tuulikki Vaara on lähtenyt työpaikaltaan Kalottivartioinnista sunnuntaiaamuna klo 05.30 aikaan kotiinsa Jaatilaan, eikä hänestä ole tämän jälkeen kuultu mitään.

Merja Vaara on yleensä kulkenut matkan Rovaniemeltä Jaatilaan liftillä. Merja Tuulikki Vaara on syntynyt 19.7.1963. Hän on 155 senttiä pitkä ja hoikkavartaloinen. Hänen silmänsä ovat siniset ja tukka ruskea, suora ja harteille ulottuva. Yllään hänellä on ruskeat samettifarmarit ja harmaa pusero, jossa on kirjaimet MYA.

Merja Tuulikki Vaaran sunnuntaiaamun jälkeen nähneitä tai hänen olinpaikastaan tietäviä pyydetään ottamaan yhteyttä Rovaniemen rikospoliisiin puh 003.


Elokuun lehdissä en huomannut juttuja, mutta saattoi olla omakin moka, kun oli vähän hoppu. Pitää käydä katselemassa uudestaan, kun taas on mahdollisuus.
Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Bee_in_the_light kirjoitti:
dazu kirjoitti:Jos Merjalla oli joku vakikyyditsijä, niin miten tämä asia ei ole noussut pintaan missään vaiheessa? Poliisi ei ole ainakaan julkisuuteen tuonut tällaista mahdollisuutta esiin... Onko sellaista sitten poliisissa epäilty? Ja miksi tätä vakikyyditsijää ei olla löydetty, jos sellainen on ollut? Eikö Merja ole kertonut hänestä kenellekään?
Vakikyyditsijä oli ainakin minun puoleltani spekulointia. En muista missään kohtaa törmänneeni minkäänlaiseen kommenttiin siitä, kenen kyydissä Merja meni kotiin aiempina työpäivinään. Ainoastaan, että liftaamalla (eli siis jonkun/joidenkin kyydissä). Sikäli kun poliisi ei ole asiasta käsittääkseni mitään kertonut, erilaisia skenaarioita voi miettiä todennäköisyyksinä. Siis että on esimerkiksi "mahdollista" tai "todennäköistä" tai "erittäin todennäköistä". Minusta on vähintäänkin "mahdollista", että Merja päätyi kotiin aina tai useimmiten saman henkilön kyydissä. Miksi?

- Merja liftasi päivittäin samaan suuntaan.
- Oletettavasti useasti (aina?) myös samaan aikaan.
- Jos liftaat joka aamu puoli kuudelta samassa paikassa, luultavasti ohi menevät suurelta osin samat autot - siis samat ihmiset, jotka yötyön jälkeen ovat menossa kotiinsa Rovaniemeltä etelään.
- Uskon löytyvän ihmisiä, jotka mielellään ottavat matkaseuraksi nuoren naisen, vaikka sitten joka aamu.

Jonkun verran on aiemmin keskusteltu täällä siitä, että esimerkiksi keskeytymätöntä kolmivuoroa tekeviä teollisuuslaitoksia ei Rovaniemellä juuri tuohon aikaan ollut. Kuitenkin on ainakin joitakin työntekijäryhmiä, joissa mahdollinen tekijä on saattanut olla. Esimerkiksi sanomalehtien varhaisjakelijat.

Pidän siis mahdollisena, että tekijä oli lähes joka aamu liikenteessä samaan suuntaan kuin Merja, samaan aikaan Merjan kanssa. Asui esimerkiksi Tervolassa. Joka aamu kyytiin -> fiksaatio nuoreen naiseen -> raiskausmurha joko epäonnistuneen lähentelyn seurauksena tai ilman sitä.

Mutta toki kaikki vain spekulaatiota. Kun faktoja on kovin vähän.
Samaan suuntaan kulkevilla oli joko päivätyö eivätkä kulkeneet sunnuntaisin, tai vuorotyö ja työajat satunnaisia. Pelkkää yövuoroa tekeviä ei tainnut paljon muualla ollakaan kuin vartiointiliikkeissä.
Muistuttaisin, että vuosi oli 1980. Milloin Rovaniemellä onkaan jaettu sanomalehtiä sunnuntaiaamuisin, eli kuinka kauan Lapin Kansa oli 7-päiväinen?
On tietenkin sekin vaihtoehto, että Merja meni aivan muuhun suuntaan kuin 4-tielle ja kotiin päin, syystä tai toisesta. Ei siihen aikaan olisi ollut moni näkemässä.
Vielä pieni spekulaatio aiheesta "ei kerrota äidille". Mitä me silloin nuorina emme olisi kertoneet? Jos kumppani olisi ollut huomattavasti vanhempi, ukkomies ja ehkä vielä tuttu, joku muu epämääräinen seuralainen, jota äiti ei olisi hyväksynyt, niin en varmaan olisi kertonut.
Bee_in_the_light
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 8:00 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Bee_in_the_light »

Ande kirjoitti:Samaan suuntaan kulkevilla oli joko päivätyö eivätkä kulkeneet sunnuntaisin, tai vuorotyö ja työajat satunnaisia. Pelkkää yövuoroa tekeviä ei tainnut paljon muualla ollakaan kuin vartiointiliikkeissä.
Muistuttaisin, että vuosi oli 1980. Milloin Rovaniemellä onkaan jaettu sanomalehtiä sunnuntaiaamuisin, eli kuinka kauan Lapin Kansa oli 7-päiväinen?
Kuten kirjoitinkin, "Pidän siis mahdollisena, että tekijä oli lähes joka aamu liikenteessä samaan suuntaan kuin Merja" (lihavointi lisätty). Tämän spekulaation kannalta en pidä ratkaisevana, että tekijä oli tuona aamuna tulossa työvuorosta - riittää, että tiesi Merjan odottavan tuolla paikalla aikaisin aamulla. Tuskin kukaan poikkeuksetta täsmälleen samoja vuoroja Merjan kanssa työskenteli.

Lapin Kansa ilmeisesti muuttui 7-päiväiseksi vuotta myöhemmin.

En osaa tietenkään tehdä kattavaa listaa yötyöläisistä vuoden 1980 Rovaniemellä, mutta kuvittelisin siellä potentiaalisia tehtäviä löytyvän. Varsinaisten vartiointiliikkeiden ohessa esimerkiksi erilaisia yövahtimestareita, -vartijoita tai -päivystäjiä on saattanut olla sairaaloiden ja varuskunnan tapaisissa paikoissa. Ehkä jossain hotellissa.

Yleisesti Merjan kuitenkin lehtijutuissa mainitaan kulkeneen matkan ("lähes aina") liftaamalla. En muista missään tätä suuresti epäillyn (paitsi tällä keskustelufoorumilla), voin toki muistaa väärin. Ajatuksena liftaamisen ei siis pitäisi olla mitenkään poikkeuksellinen, luulisi sen muuten herättäneen ihmetystä jo tuoreeltaan.

Ehkä liftasi, ehkä ei. Tekijä sen tietää, jos on vielä elossa.
Paikalla
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5184
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Jos ohiajaneen naisen huomiot pitävät paikkansa, niin minua ihmetyttää tuo kyykkiminen.
Oliko Merjalla joku ongelma? Vatsakipuja?
Voiko olla kuitenkin sairaskohtaus kyseessä...?
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Vastaa Viestiin