Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
RoboCop

Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja RoboCop »

Jatkoa ketjusta: viewtopic.php?f=7&t=793&start=585 T. Mode

Linkki päivitetty
-NILS-

nöyhtä
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Marras 20, 2008 6:56 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nöyhtä »

Voi hyvänen aika sentään.. Lueskelin tuon 1 ketjun läpi ja ei voinut kuin ihmetellä erään asennetta. Sirulla toki oli erinomaisia pointteja jutuissaan, ne vaan tuppasivat hukkumaan ylimielisen ja suorastaan ärsyttävän "kyllä minä tiedän" -asenteen alle. Eniten kuitenkin huvitti se, kuinka varma Siru on siitä, että omistaja on itse irstauksissaan nuoria tyttöjä kohtaan palkannut kyytinsä liftanneen Merjan vain saadakseen tuon tytön ilokseen. Itse olen saanut kesätöitä iäkkäämmältä mieheltä (n.60v) joka minut (tuolloin 16v) tienposkesta kyytiin noukki. Työ toki oli aivan erilaista, vain mansikkamaalta, mutta pointti onkin se keskustelu joka työn saamiseen johti. Keskustelu eteni jokseenkin näin:

mies - Keskustaankos oot kyytiä vailla?
minä - Juu, sinnehän minä.
mies - No kyytillä pääsee torille saakka.
minä - Hienoa, kiitoksia.
mies - No kuinkas se on kesä mennyt, onko tullu lomailtua vai oltua töissä?
minä - Lomailtua vain, ei onnistanu töiden suhteen tänä kesänä. Harmillista.
mies - Mitäs töitä oisit halunnu?
minä - Melkein mikä vaan ois kelvannu mistä jotain ois maksettu.
mies - Minun maille sais kyllä mansikoita tulla poimimaan. Ei tunnu se työ nuorille enää vaan kelpaavan.....

Ja tuota rataahan se sitten eteni siihen, että seuraavalla viikolla piti pellolle ilmaantua, jotta voidaan katsoa kuinkas homma sujuu. Miksei olisi voinut MV:n tapauksessa mennä jokseenkin samoin vaikka työ ja aika olikin eri? Kuten aiemmin todettu, että vaikka tuo työ oli nuorelle naiselle erikoinen, ei se ollut ennenkuulumatonta.

En itse sulkisi pois ainoatakaan vaihtoehtoa. Täällä kun on paljon ollut juttua todennäköisistä vaihtoehdoista ja tilastoista, niin sen perusteella mitä itse oon mistään tilastoista selvää ottanut, on pakko uskoa, että niitä epätodennäköisäkin asioita tapahtuu.

Vielä tuosta, että MV olisi ensimmäinen liftarimurhaajan uhri, joka olisi "saalistettu" työmatkalta ja vieläpä aikaisin aamulla... Mistäpä mahdollinen liftarimurhaaja olisi tiennyt tytön olevan työmatkalla? Tuskin kaulassa oli kylttiä: "Palaamassa töistä kotiin, tarjoa kyytiä!". Eikä tuollainen murhaaja olisi ollut välttämättä etsimällä etsimässä uhria. Itse ainakin olen kuullut sanonnasta "tilaisuus tekee varkaan" ja huomannut sen pitävän monessa asiassa paikkansa. Entäs sitten se aikaisin aamulla? Miksi ihmeessä ei aikaisin aamulla? Ei riitä perusteluksi se, että yleensä moiset tapahtuvat päivällä tai illalla. Noin aikaisin sunnuntaina on varmasti ollut vähemmän liikennettä ja siten silminnäkijöitä, kuin koska tahansa päivällä tai illalla, joten rikollisen kannalta varsin hyvä aika löytää uhri. Se ettei sellaista olisi tapahtunut ennen, ei tarkoita etteikö sitä olisi voinut tapahtua tuolloin. Ja jos noin tapahtuikin, ei kyseessä ollut välttämättä millään tavalla suunniteltu teko. Se selittäisi sen, miksi tapaus on jäänyt alueella ainoaksi. Lopulta kaikessa on kyse vain sattumista ja niiden nivoutumisesta yhteen.

Tuota ensimmäistä ketjua lukiessa osui silmään monia epäkohtia joihin olisi tehnyt mieleni puuttua, mutta mitä enemmän luin, sitä turhemmaksi sen huomasin. Ei täällä näemmä riitä mitkään perustelut jos joku on jotain päättänyt ja siihen sokeasti tahtoo uskoa. Onneksi sentään moni on valmis ottamaan huomioon muitakin seikkoja kuin vain omia teorioitaan tukevia. Ainoa varmaksi tiedetty fakta tässä kuitenkin on se, ettei meistä kukaan voi varmaksi tietää mitä Merjalle on tapahtunut, ellei joku sitten satu olemaan Merja.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Tuota ensimmäistä ketjua lukiessa osui silmään monia epäkohtia joihin olisi tehnyt mieleni puuttua, mutta mitä enemmän luin, sitä turhemmaksi sen huomasin. Ei täällä näemmä riitä mitkään perustelut jos joku on jotain päättänyt ja siihen sokeasti tahtoo uskoa. Onneksi sentään moni on valmis ottamaan huomioon muitakin seikkoja kuin vain omia teorioitaan tukevia. Ainoa varmaksi tiedetty fakta tässä kuitenkin on se, ettei meistä kukaan voi varmaksi tietää mitä Merjalle on tapahtunut, ellei joku sitten satu olemaan Merja.

Puutu, hyvä noyhtä, vaan epäkohtiin jos sellaisen huomasit! Joka ketjussa on joku, joka on rakastunut aiheeseensa, eikä anna tuumaakaan periksi, mutta ei kannata välittää, koska suurin osa on kuitenkin aidosti kiinnostuneita. Merja Vaaran kohtalo on varmasti yksi niistä, joista kaikki toivoisivat ratkaisua, mutta kun oikein mitään vihjettä ei ole vuosikymmeniin saatu.

Ei ole löytynyt pääkalloa, eikä kukaan ole tunnonvaivoissaan avautunut. Onko sitten kadonnut kairaan, uponnut vesistöön vai hävinnyt ulkomaille saakka. Liekö enää omaisiakaan odottamassa.

nöyhtä
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: To Marras 20, 2008 6:56 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja nöyhtä »

Siis lähinnä nuo epäkohdat olivat näitä Sirun "minä tiedän" -juttuja siitä miten asiat ovat olleet ja menneet, ja joita moni oli jo Sirulle yrittänyt selittää. Valitettavasti minäkään en ollut vielä tuolloin syntynyt, en koskaan ole Rovaniemellä tai muutenkaan Vaasaa pohjoisempana käynyt saati sitten asiaan liittyviä henkilöitä tuntenut, joten mitään muuta annettavaa minulla ei tähän ketjuun ole, kuin mahdollisuuksien spekulointi. Niin, tosiaan... Ei ole edes mitään "fiilistä" siitä mitä on sattunut, kuten yleensä vastaavissa tapauksissa, pelkkää arvailua ja mahdollisuuksien pyörittelyä. Mutta siksihän me ilmeisesti kaikki täällä olemme, spekuloimassa. Paitsi tietenkin Siru, joka ei spekuloi, vaan tietää ja omaa sitä kuuluisaa intuitiota, onhan hän sentään ollut kertaalleen (Karoliina Kesti) oikeassa ja saanut selkeitä faktoja sieltä toiselta sivustolta :roll:

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja fangs »

Hei lukekaas huviksenne tämä blogikirjoitus. Kyseessä "selvänäkijän" blogi ja kirjoitus Vaaran katoamisesta.

Selvänäköjutut itsessään ovat toki höpöhöpöjuttuja, mutta olisiko oikeasti niin, että tältä mieheltä on joku pyytänyt apua silloin 80-luvulla kuten hän väittää? ("Koska katoaminen oli mysteeri,niin tutkijoille,kuin Merjan omaisillekin,minut kutsuttiin apuun syksyllä 1984.") Jos hän tosiaan puhuu totta, niin näkyhöpinöiden lisäksi tuossa on lehtiartikkeleissa julkaisematonta tietoa ainakin sen verran, että ylipäätään joku on kysynyt selvänäkijältä apua (ei käsittääkseni mitenkään ennenkuulumatonta), pieni lisätieto Merjan työolosuhteista (sai nukkua jos hätäsoittoja ei tullut ja huoneessa oli sitä varten kapea laveri), sekä se että poliisi epäilee jotakuta teosta, mutta todisteita ei ole.

Onko myös niin, että joku havainto on tullut Merjasta Rovaniemellä vuoden päästä katoamisestaan, ja tuo "selvänäkijä" pitää sitä havaintoa keksittynä? Ja onkohan tuo henkilö, jonka sukunimi alkaa S:llä, oikeastikin olemassa, vai onko sekin pelkkää "näkyä"?

edit. unohtui linkki

Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

On ihan mielenkiintoista saada lisää mielipiteitä ja jotain uutta. Eihän se aivan mahdotonta ole, että tämäkin tapaus joskus selviäisi. Ei ole tainnut kukaan käydä vielä katsomassa sitä Kalottivartioinnin osoitetta?

Jos poliisi on ollut niin vakuuttunut siitä, että tekijä on ollut tiedossa, mutta todisteita ei ole, niin mistä syystä asiallisiin vihjeisiin mahdollisesta ruumiin piilotuspaikasta on suhtauduttu niin jyrkän kielteisesti?
Olikohan se liian lähellä, jos olisikin viimein todiste löytynyt?

Tuohon selvänäkijään en luottaisi, vaikka en mitään erityistä ennakkoluuloa heitä kohtaan tunnekaan. Mulä on hänestä jotenkin sellainen käsitys, että vastaukset ovat jotakuinkin tuota tyyliä "voi olla... en kerro..." Voi hyvinkin olla olemassa joku, jolla on jonkinlainen yliluonnollisen "selvä" näkemys siitä, mitä Merjalle tapahtui.

Sitä tuskin kukaan uskoo, että Rovaniemellä olisi joku onnistunut piileskelemään kovin pitkään niin, ettei kukaan olisi kuullut juoruja eikä nähnyt muualla kuin markkinoilla. Että se siitä, että vasta vuoden päästä olisi nähty.

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja fangs »

Ande kirjoitti:Tuohon selvänäkijään en luottaisi, vaikka en mitään erityistä ennakkoluuloa heitä kohtaan tunnekaan. Mulä on hänestä jotenkin sellainen käsitys, että vastaukset ovat jotakuinkin tuota tyyliä "voi olla... en kerro..." Voi hyvinkin olla olemassa joku, jolla on jonkinlainen yliluonnollisen "selvä" näkemys siitä, mitä Merjalle tapahtui.
No en minäkään selvänäkijän "näkyihin" tai ennustuksiin tietenkään usko saati luota, mutta se voi pitää paikkansa, että hän on silloin aikoinaan käynyt siellä paikan päällä. Kyllähän noita on toisinaan käytetty, vaikka eivät tietääkseni ainoatakaan rikostapausta ole onnistuneet ratkaisemaan. Ja sekin vähä on minusta kiinnostavaa sen melkein neljänkymmenen sivun vilkas liikenne -väittelyn jälkeen ( :D )
Ande kirjoitti:Sitä tuskin kukaan uskoo, että Rovaniemellä olisi joku onnistunut piileskelemään kovin pitkään niin, ettei kukaan olisi kuullut juoruja eikä nähnyt muualla kuin markkinoilla. Että se siitä, että vasta vuoden päästä olisi nähty.
Siitäkään ei ollut kyse, että hetkeäkään uskoisin Merjan jossain piileskelleen ja ilmaantuneen vuoden päästä Rovaniemen markkinoille, mietin vain pitääköhän se paikkansa, että sellainen näköhavainto on poliisille ilmoitettu. Tässä jutussa on niin mahdottoman vähän tietoa, että kiinnostaa vain kaikki pienetkin yksityiskohdat.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Hyvä juttu, fangs. Kiitos vinkistä! Tuossa voi olla tosiaan se kiinnostava puoli, että kuka kääntyi selvännäkijän puoleen, ja mitä hän tiesi. Ja tuliko hän paljastaneeksi näkijälle jonkin oikean vihjeen tahattomasti tai tahallaan.

Selvännäkijät ovat herkkiä huomaamaan asiakkaan eleistä ja sanoista vihjeitä, joihin he sitten perustavat "näkynsä". Siinä on voinut vahingossa löytyä totuuden jyvä.

Toki näkijä saattaa heitella todennäköisyyksiäkin; onnistuneet arvaukset muistetaan ja väärät unohtuvat. Näkihän joku Karoliina Kestinkin oksillä ja lehdillä peitettynä risukossa, juuri kun uutisissa oli nähty Vapepan etsijöitä keltaisissa liiveissään juuri sellaisessa maastossa. Ymmärrettävästi on pysynyt hiljaa kun asia lopulta selvisi.

Mutta tosiaan, lämpökattilan olisi pitänyt olla aika iso ja palaa huippukuumuudella, että kallo ja reisiluutkin olisivat hävinneet. Lisäksi äijän olisi pitänyt huolehtia myös tuhkien tyhjennyksestä. Ja miten hän olisi päässyt sisälle, kai ulko-ovi oli kuitenkin lukossa?

Työnantajan joku nyrkkeilytuttu...? Mutta ei kyllä missään ole mainittu, että sellaisia olisi ollut käymässä talossa noihin aikoihin.

hannu2hanhi
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 1:01 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu2hanhi »

Raija Juutilan tapauksen jälkeen olen miettinyt, voisiko Merjan kohtalo ollakin toisenlainen. Juutilan katosi lähtiessään Viroon, mutta löytyi 20 vuotta myöhemmin miehensä työpaikan pihalta. Mitä jos Merja ei koskaan liftannutkaan? Kuinka varmoja ovat nuo liftaushavainnot? Ovatko havainnot oikealta aamulta ja onko havainnoissa nähty nuori nainen todistetusti ollut Merja? Noita teorioita tai kysymyksiä on toki tässä ketjussa ennenkin esitetty, mutta Juutilan tapauksen jälkeen aloin itse ensimmäisen kerran epäillä, että Merja ei tienvarteen koskaan päässytkään.

Vaikka se niin hullulta kuulostaakin, lappalaisten taikausko on vahvistanut liftariteoriaa (olen itse lapsuuteni ja nuoruuteni asunut pääosin Lapissa ja suvut ovat sieltä). Monet aikuisetkin uskoivat Tervolassa Louejoen haamuliftariin, joka urbaanilegendojen tavoin hävisi takapenkiltä. Kun Rovaniemeltä lähdetään etelään, Louejoen kohta on yksi looginen paikka dumpata ruumis. Haamuliftari oli noissa tapauksissa tietysti Merja Vaara, joka halusi siunattuun maahan.
-hannu hanhen apunikki (aika näyttää, onko lopullinen)

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

En ole seurannut viime aikoina tätä keskustelua, mutta onko joku ajatellut käydä siellä Anden aikoinaan mainitsemassa luupaikassa?

Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Maisemat ovat muuttuneet sen jälkeen, on tullut sen tilalle uusi risteys. Mutta tuskin sieltä ilman miinaharavaa tai ruumiskoiraa mitään löytyy.
Jostain syystä poliisi ei välitä sellaisten apuvälineitten kanssa edes etsiä, eikä välittänyt yli 10 vuotta sitten.

Liftarin havaitseminen on minun käsittääkseni erittäin epätodennäköinen, mutta mahdollinen. Tai siis ettei kukaan ole oikeasti edes nähnyt liftaamassa vaan "kyyhöttämässä" vai mikä se sanamuoto olikaan?
Sekään ei ole täysin mahdotonta, että hän olisi liftannut, mutta A) kukaan ei muista nähneensä tai B) ensimmäinen kulkija poimi hänet kyytiinsä. Eniten uskon siihen vaihtoehtoon, että silminnäkijä kyllä näki jonkun, mutta - oliko se Merja ja oliko oikea aamu.

Itsekin niihin aikoihin paljon liftasin, mutta ei olisi tullut pieneen mieleenkään liftata sunnuntaiaamuna siihen aikaan,varsinkin kun silloinkin meni juna Muurolan suuntaan. Junalla ja kävellen olisi ollut nopeammin perillä kuin mainitussa "vilkkaassa" risteyksessä liftaamalla.
Kokemusta on, eräänkin kerran kokonaisen päivän tienvarressa seisoin.

hannu2hanhi
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 1:01 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja hannu2hanhi »

En jaksa kelata noita vanhoja tekstejä. Missä kohtaa Ande on se paikka, missä niitä luita on nähty? Kummalla puolella Kemijokea kulkevalla tiellä ja minkä kylän tai paikan kohdalla? Olen itse kesällä taas Lapissa, joten voisi vaikka käydä siellä, jos paikka oikeasti on mielenkiintoinen.
-hannu hanhen apunikki (aika näyttää, onko lopullinen)

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja fangs »

hannu2hanhi kirjoitti:Raija Juutilan tapauksen jälkeen olen miettinyt, voisiko Merjan kohtalo ollakin toisenlainen. Juutilan katosi lähtiessään Viroon, mutta löytyi 20 vuotta myöhemmin miehensä työpaikan pihalta. Mitä jos Merja ei koskaan liftannutkaan? Kuinka varmoja ovat nuo liftaushavainnot? Ovatko havainnot oikealta aamulta ja onko havainnoissa nähty nuori nainen todistetusti ollut Merja? Noita teorioita tai kysymyksiä on toki tässä ketjussa ennenkin esitetty, mutta Juutilan tapauksen jälkeen aloin itse ensimmäisen kerran epäillä, että Merja ei tienvarteen koskaan päässytkään.
No ei tietenkään ole todistetusti Merja, milläs sellaisen voisi todistaa. Tuo ensimmäinen ketjuhan on lähes pelkkää väittelyä siitä, oliko se havainto uskottava vai ei. Hyvin vaikea sanoa. Itse voisin pitää kumpaakin vaihtoehtoa uskottavana.

Minäkin olen miettinyt tuota, olisiko Merjan jäänteet voineet löytyä jostain yllättävänkin läheltä. Onhan noita tapauksia, Juutila ja se hemmo joka eleli toistakymmentä vuotta talossaan vaimo muurattuna uuniin ja mitähän näitä nyt on ollut.

hannu2hanhi kirjoitti:En jaksa kelata noita vanhoja tekstejä. Missä kohtaa Ande on se paikka, missä niitä luita on nähty? Kummalla puolella Kemijokea kulkevalla tiellä ja minkä kylän tai paikan kohdalla? Olen itse kesällä taas Lapissa, joten voisi vaikka käydä siellä, jos paikka oikeasti on mielenkiintoinen.
Ykkösketjun sivuilla 5-6 näyttää olevan aika tarkka selostus paikasta, jos siitä on apua. Tuskinpa parikymmentä vuotta sitten nähtyä luuta löytyy, ja jos löytyisikin niin se luultavasti olisi poron, mutta ainahan voit yrittää. :) Jos käyt Rovaniemellä, niin käy ihmeessä siellä kirjastossa samalla, jos ja kun ei kukaan muu sitä ennen saa aikaiseksi.

Ande
Jack Bauer
Viestit: 986
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 3:48 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Ande »

hannu2hanhi kirjoitti:En jaksa kelata noita vanhoja tekstejä. Missä kohtaa Ande on se paikka, missä niitä luita on nähty? Kummalla puolella Kemijokea kulkevalla tiellä ja minkä kylän tai paikan kohdalla? Olen itse kesällä taas Lapissa, joten voisi vaikka käydä siellä, jos paikka oikeasti on mielenkiintoinen.
En toista enää itseäni, käy katsomassa karttaa siellä aiemmalla sivulla. Noin vuonna 1995 se oli vielä pusikkoisempi, ja siinä on jonkunlainen rehevä puronvarsi, johon tuskin kenelläkään on mitään asiaa. Sen vieressä oli vatukkoa hakkuuaukealla. Tuskin itsekään olisin varma paikasta, jos nyt sinne menisin. Vanha karttakin on tainnut tässä vuosien varrella kadota.

Minulla on noina vuosina Rovaniemellä eläneenä oma käsitykseni todennäköisistä vaihtoehdoista. Niihin ei todellakaan kuulu se, että joku olisi ollut muka liftaamassa siihen aikaan aamusta vaikka risteystä olisi kuinka vilkkaaksi väitetty. Jos silminnäkijän havainto pitää paikkansa, hän ei liftannut siinäkään tapauksessa. Mutta ehkä hän kuitenkin odotteli siellä jotain tuttua, jonka kanssa kyydistä oli sovittu tai joka oli sellainen vakikulkija, jolla myös loppui yövuoro jokseenkin samaan aikaan.
Tämä taas tuo mieleen yhden syyn sille, miksi yövuoroja tekeviä poliiseja ei asia kiinnosta... en kai minä vaan vihjaile mitään?

Tämä olisi mielestäni ykkösvaihtoehto. Ajatellaanpa sitten, miten matka jatkui: Valajaskoskesta yli itäpuolentielle ja siinä vaiheessa Merjalle olisi selvinnyt, että ei nyt ollakaan menossa suorinta tietä kotiin. Jotain sattui, ja siinä vaiheessa hän päätyi ruumiina pusikkoon.

Toinen vaihtoehto olisi se, että Merja ei lähtenyt hengissä työpaikaltaan. Se ei tietenkään sulje pois sitä vaihtoehtoa, että jäännökset olisi heitetty autosta sopivaan pusikkoon hiljaisen tien varressa.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Merja Vaaran katoaminen 1980 Rovaniemi (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Onpa mukava huomata, että aivonystyrät ovat olleet käytössä tämän asian tiimoilta. Olen itsekin ajatellut lisää tuota selvännäkijää, ja hokasin, että eihän sillä ole niinkään väliä mitä se sanoi näkevänsä, vaan ne taustat miksi se siellä oli!

Eli selvännäkijä oli käymässä vartiointiliikkeen toimistossa, tai mikä keskus se olikaan, koska hänelle näytettiin mm. kapea laveri, jossa yöpäivystäjä sai ottaa nokoset, jos puheluja ei tullut.

Ja ollakseen sisällä talossa, näkijä tarvitsi luvan isännältä. Hänen sukulaisissaan taas on hyvinkin väkeä, jotka uskovat enteisiin ja ennustuksiin. Tästä päättelen, että isäntä itse kutsui selvännäkijän paikalle. Eikä takuulla olisi kutsunut, jos olisi vähänkään ollut syyllinen!

Vastaa Viestiin