2-vuotiaan tytön katoaminen Sallan Kursussa 1941

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Minä epäilen kylläkin siivetöntä kotkaa, oli se sitten kuka hyvänsä.
En usko, että tällainen katoaminen olisi edes ollut valtakunnanallisissa lehdissä, paikallisessa varmaan. Ja vaikka olisi ollutkin, niin se on jäänyt lukematta. Ei ihmisiä siinä vaiheessa, juuri jatkosodan alkaessa, tuollainen kiinnostanut. He seurasivat rintamalinjan ja hyökkäyksen etenemistä.
Mutta asiasta toiseen. Se oli kuitenkin 50-luvun alkua,kun äiti luki tuon jutun minulle. Se oli sitten varmaan joku aikakauslehti, missä oli vanhoja tarinoita. Tai sitten löytänyt kellarista tai vintistä vanhoja lehtiä.
Olin pieni tyttö ja minua järkytti tuo tarina. Siksi muistin heti jutun, kun olin lukenut avausviestin.
Sota-aika, rauhattomat olot. Asiaa ei sitten koskaan perusteellisesti tutkittu.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Eivät tavalliset ihmiset seuranneet hyökkäyksen etenemistä rintamalla jo siitäkään syystä, ettei sodankäynnistä kovin konkreettisesti tiedotettu. Kotirintamaa pidettiin tahallaan pimennossa ja julkaistiin vain henkeä nostattavaa propagandaa. Sotilaatkin päiväsivät kirjeensä "sieltä jostakin", ja sensuuri tutki ja suttasi mustaksi rivit, joista mahdollisesti olisi ilmennyt sijanti tai muita faktoja.

Eli mitä suurimmassa määrin lehdissä julkaistiin kotirintaman tapahtumia ja niitä myös luettiin vähintäin samalla kiinnostuksella kuin rauhan aikana.
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Atlanta kirjoitti:Minä epäilen kylläkin siivetöntä kotkaa, oli se sitten kuka hyvänsä.
En usko, että tällainen katoaminen olisi edes ollut valtakunnanallisissa lehdissä, paikallisessa varmaan. Ja vaikka olisi ollutkin, niin se on jäänyt lukematta. Ei ihmisiä siinä vaiheessa, juuri jatkosodan alkaessa, tuollainen kiinnostanut. He seurasivat rintamalinjan ja hyökkäyksen etenemistä.
Mutta asiasta toiseen. Se oli kuitenkin 50-luvun alkua,kun äiti luki tuon jutun minulle. Se oli sitten varmaan joku aikakauslehti, missä oli vanhoja tarinoita. Tai sitten löytänyt kellarista tai vintistä vanhoja lehtiä.
Olin pieni tyttö ja minua järkytti tuo tarina. Siksi muistin heti jutun, kun olin lukenut avausviestin.
Sota-aika, rauhattomat olot. Asiaa ei sitten koskaan perusteellisesti tutkittu.
Olen jättänyt toistaiseksi kertomatta, että minäkin kuulin jutun lapsena, vaikken ollut syntynyt 50-luvulla, jolloin siitä ehkä on vielä kirjoitettukin. Syy miksi alkujaan jätin kertomatta oli se, että minun kuulemassani versiossa asia oli tapahtunut "joskus sota-aikaan". Paikkaa en muista kerrotun, enkä muitakaan yksityiskohtia.

Nythän 50-luvun sijaan onkin päädytty 40-lukuun. Mitä sitten onkin tapahtunut, ajankohta sopii nyt siihen mitä minulle on kerrottu lapsena. Asia jäi tuolloin mietityttämään, koska olin itsekin nähnyt isoja lintuja ja niiden pesiä.
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Kyllä ihmiset seurasivat rintaman tapauksia. Tottakai tiedotus oli niukkaa, vakoojia saattoi olla missä vain. Mutta sen perusteella mitä tietoa tuli, niin kyllä ihmisiä kiinnosti. Ja tiedän senkin, että kirjeissä oli siellä jossakin päiväyksessä.
Silti voi olla ettei tuollainen uutinen silloin tavoittanut valtalehdistöä.
Kyllähän maailmassa sattuu asioita, joista ei koskaan kirjoiteta missään tai on lyhyt maininta jossain paikallislehdessä.
Salla oli muutenkin levoton paikka tuolloin.

Jos asialla ei ollut siivetön kotka, niin sitten oikea. Perustelen sillä, että taisteluitten häiritsemä, hätääntynyt, nälkäinen lintu on napannut ekan, mikä ravinnoksi sopii.
On voinut lentää vaikka mihin.
Sodan aikana kadonneesta tytöstä ei koskaan löydy edes hiusnauhaa. Se nyt on itsestään selvä.
Hävisi aikuisia miehiäkin niin, ettei koskaan löytynyt mitään.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Ennen kuin ruvetaan miettimään katoamisen syytä olisi kyllä ensin selvittää onko ketään kadonnut. Osaako kukaan sanoa, mistä noita ihmisten kuolinaikatietoja on kaivettu muihin ketjuihin? Tapaus on tietenkin aika vanha, mutta ehkä Terttu Hämäläinen voisi silti löytyä?
HonestJoe
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 10, 2013 12:56 am

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja HonestJoe »

Höpö-höpöksi ovat lähes kaikki "katoamiset" osoittautuneet tarkemmissa tutkimuksissa. Joskus 1898 kaiketi viimeksi on pystytty todistamaan vammautuneen suden iskeneen kouluun matkalla olleen lapsen kimppuun, kuitenkaan tappamatta...
Kaikki muut ovat olleetkin lähinnä ennen sosiaalisia tukiverkostoja tapahtunutta liiallisen pääluvun vähennystä. Asia on jopa ollut jonkinverran hyväksyttyä aikoinaan. Nimismiehillä on ollut tuhansia m2 harteillaan...
Kuinka raadolliselta tuntuukin, ihan palkallisena tätä tuli museolla tutkittua.
Miksi joku iso lintu pihapiiristä mitään tulisi noutamaan, kun aavaa on kilometritolkulla, mistä varmasti saa helpommin syötävää?
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja skoone »

HonestJoe kirjoitti:Höpö-höpöksi ovat lähes kaikki "katoamiset" osoittautuneet tarkemmissa tutkimuksissa. Joskus 1898 kaiketi viimeksi on pystytty todistamaan vammautuneen suden iskeneen kouluun matkalla olleen lapsen kimppuun, kuitenkaan tappamatta...
Kaikki muut ovat olleetkin lähinnä ennen sosiaalisia tukiverkostoja tapahtunutta liiallisen pääluvun vähennystä. Asia on jopa ollut jonkinverran hyväksyttyä aikoinaan. Nimismiehillä on ollut tuhansia m2 harteillaan...
Kuinka raadolliselta tuntuukin, ihan palkallisena tätä tuli museolla tutkittua.
Miksi joku iso lintu pihapiiristä mitään tulisi noutamaan, kun aavaa on kilometritolkulla, mistä varmasti saa helpommin syötävää?

Eihän tässä ole kuin muutama vuosi siitä kun susi tappoi lenkkeilijän, aikuisen ihmisen Itä-Suomessa.

En ymmärrä tätä vänkäystä mistään riistan/luonnonsuojelusta tässä tapauksessa. Ihmettelen suuresti näitä "tutkijoita" täällä, nimittäin tutkijoitakin on niin monensorttisia. Ja jotkut saavat silti palkkaakin.

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että joskus muinoin on erämaatalon pihasta joutunut pikku tyttö kadoksiin ja on oletettu, erään silminnäkijän, ehkä epämääräistenkin selostusten perusteella, että iso lintu olisi tytön vienyt.

Ihan ilman tutkijan palkkaakin, mutta tutkijankoulutuksen hankkineena, olen valmis uskomaan, että on todella mahdollista, että tyttö TH on kadonnut kotipihaltaan ja iso lintu on hänet vienyt.
Muista lähdekritiikki!
Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Skoone kirjoittaa:

Eihän tässä ole kuin muutama vuosi siitä kun susi tappoi lenkkeilijän, aikuisen ihmisen Itä-Suomessa.

Milloin ja missä tämä on tapahtunut? Karhu on käynyt muutaman kerran kimppuun, mutta susi ei ole tappanut ihmistä Suomessa sitten 1800-luvun.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja skoone »

Spekultantti kirjoitti:Skoone kirjoittaa:

Eihän tässä ole kuin muutama vuosi siitä kun susi tappoi lenkkeilijän, aikuisen ihmisen Itä-Suomessa.

Milloin ja missä tämä on tapahtunut? Karhu on käynyt muutaman kerran kimppuun, mutta susi ei ole tappanut ihmistä Suomessa sitten 1800-luvun.
Voi mun häpeä, sen siitä saa kun tuohtuneena kirjoittaa. Karhupa tietenkin!
ps en ole isojen eläinten tutkija, onneksi;) ds
Muista lähdekritiikki!
Hauki
Agentti Scully
Viestit: 655
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 9:13 am

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Hauki »

Mutta miksi kotka olisi asutuksen pihalta vienyt tytön, kun tuohon vuoden aikaan ja tuolla seuduin on ollut pieniä poronvasoja varmasti valittavaksi asti. Se on kotkalle paljon lajinmukaisempaa ravintoa ja sen saalistus sisältää kotkan näkökulmasta paljon pienempiä riskejä.
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Lapsi ilman vaatteita ( jos oli), kaiken lisäksi tyhjällä pihalla jossa ei ollut muita ihmisiä voi olla kotkan mielestä kuin mikä tahansa luontokappale. Parivuotias kuulostaa kyllä aika isolta.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja skoone »

tuli tuplaus. poistin tämän.
Viimeksi muokannut skoone, Pe Marras 15, 2013 2:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja skoone »

TiiaStiina kirjoitti:Lapsi ilman vaatteita ( jos oli), kaiken lisäksi tyhjällä pihalla jossa ei ollut muita ihmisiä voi olla kotkan mielestä kuin mikä tahansa luontokappale. Parivuotias kuulostaa kyllä aika isolta.
Poro synnyttää aivan toukokuun alussa ja heinäntekoaikaan poronvasa on jo niin iso, että pieni lapsi on kevyempi saalis. Vrt minä painoin 7 -vuotiaana 19 kiloa, olin huono syömään.
Muista lähdekritiikki!
m_ysteeri_
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 8:15 pm

Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja m_ysteeri_ »

...
Viimeksi muokannut m_ysteeri_, Ma Huhti 28, 2014 8:46 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Got Blood?
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2012 1:40 pm

Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul

Viesti Kirjoittaja Got Blood? »

m_ysteeri_ kirjoitti:Itse kun näin tämän videon, niin tuli heti mieleeni tämä tapaus jossa mietittiin että onko mahdollista, että voiko haukka/kotka viedä lapsen? :shock:
Tämän videon perusteella joka tuli vastaan fb niin kyllä voi.

https://www.facebook.com/photo.php?v=58 ... =2&theater
Tämä on jo aikoja sitten todettu väärennetyksi, eli kotka ei nappaa tässäkään yhtään mitään...
Take Your shot, Im standing here.
-Monroe, Ginger, Conte-
Vastaa Viestiin