65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

aumari kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 9:58 am
MEG kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 5:51 am Mitenkä hiusten väri tähän katoamiseen liittyy? En pysty seuraamaan järkeilyänne.
Se nyt oli vain oma mielipiteeni yleisesti käytetyistä tuntomerkeistä. Vähän aiheen vierestähän se oli, mutta täällä näköjään on tapana, että jos esittää oman mielipiteen tai spekun, niin kohta on joku hyökkäämässä kimppuun ja teilaamassa toisten kirjoitukset.
Niin, minä kommentoin sitä, että opuhuttaissa Äkerlundin ja Silanderin katoamisesta, niin Åkerlundin katoamisilmoituksessa oli naisen tukanvåri annettu ruskeaksi, mutta lehdet jkirjoittivat vaaleaverikön katoamisesta, joka on mielestäni harhaanjohtava. Sillä uskon, että suuri osa suomenkielisistä lukijoista ajattelee, että vaaleaverikkö on myös vaaleatukkainen! Ja kysymys aumarille (joka itse hyökkäsi minun viestini sisältöä vastaan): minkävärinen tukka on siniverisellä :D ?
Muista lähdekritiikki!
WannabeH
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Elo 28, 2018 11:54 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja WannabeH »

skoone kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 5:12 pm
Zessie kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 5:05 pm
WannabeH kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 11:32 am Kertokaapa viisaammat, että onko B miesystävänsä fb kuvassa vuonna 2013?
Lykkäilee kottikärryjä punainen mekko päällään.
Kuvahan on otettu heinäkuussa 2015.
Joo, väärän vuoden oon laittanut, hyvä kun korjasit...
Mutta siis, siinä kuvassa B on oletettavasti aikalailla saman näköinen kun katoamisen aikaan. Kun sitä vertaa poliisin julki antamaan kuvaan niin ainakin mun silmiin ero on iso. En nimittäin tunnistanu varmaksi tuosta mekko kuvasta...
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1998
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja aumari »

skoone kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 1:28 pm
aumari kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 9:58 am
MEG kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 5:51 am Mitenkä hiusten väri tähän katoamiseen liittyy? En pysty seuraamaan järkeilyänne.
Se nyt oli vain oma mielipiteeni yleisesti käytetyistä tuntomerkeistä. Vähän aiheen vierestähän se oli, mutta täällä näköjään on tapana, että jos esittää oman mielipiteen tai spekun, niin kohta on joku hyökkäämässä kimppuun ja teilaamassa toisten kirjoitukset.
Niin, minä kommentoin sitä, että opuhuttaissa Äkerlundin ja Silanderin katoamisesta, niin Åkerlundin katoamisilmoituksessa oli naisen tukanvåri annettu ruskeaksi, mutta lehdet jkirjoittivat vaaleaverikön katoamisesta, joka on mielestäni harhaanjohtava. Sillä uskon, että suuri osa suomenkielisistä lukijoista ajattelee, että vaaleaverikkö on myös vaaleatukkainen! Ja kysymys aumarille (joka itse hyökkäsi minun viestini sisältöä vastaan): minkävärinen tukka on siniverisellä :D ?
Minä en hyökännyt. Siniverisellä ei välttämättä ole sinistä tukkaa.
herttaruutu
Susikoski
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Helmi 03, 2014 2:35 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja herttaruutu »

WannabeH kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 5:23 pm
skoone kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 5:12 pm
Zessie kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 5:05 pm
Lykkäilee kottikärryjä punainen mekko päällään.
Kuvahan on otettu heinäkuussa 2015.
Joo, väärän vuoden oon laittanut, hyvä kun korjasit...
Mutta siis, siinä kuvassa B on oletettavasti aikalailla saman näköinen kun katoamisen aikaan. Kun sitä vertaa poliisin julki antamaan kuvaan niin ainakin mun silmiin ero on iso. En nimittäin tunnistanu varmaksi tuosta mekko kuvasta...
Puhutaanko tässä nyt kuvasta, jossa on B:n lisäksi kaksi muuta henkilöä? Tuo kuva on lisätty faceen 9.7.2013 eli tuskin on vuodelta 2015.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

herttaruutu kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 7:10 pm
WannabeH kirjoitti: Ke Tammi 22, 2020 5:23 pm
skoone kirjoitti: Ti Tammi 21, 2020 5:12 pm

Kuvahan on otettu heinäkuussa 2015.
Joo, väärän vuoden oon laittanut, hyvä kun korjasit...
Mutta siis, siinä kuvassa B on oletettavasti aikalailla saman näköinen kun katoamisen aikaan. Kun sitä vertaa poliisin julki antamaan kuvaan niin ainakin mun silmiin ero on iso. En nimittäin tunnistanu varmaksi tuosta mekko kuvasta...
Puhutaanko tässä nyt kuvasta, jossa on B:n lisäksi kaksi muuta henkilöä? Tuo kuva on lisätty faceen 9.7.2013 eli tuskin on vuodelta 2015.
Ei varsinaisesti juuri tuosta kuvasta! Ja my bad, kuva on tosiaankin lisätty fbhen 2013!!
Muista lähdekritiikki!
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

skoone kirjoitti: To Tammi 16, 2020 2:36 pm
Diego kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 7:47 pm
skoone kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 7:29 pm Olen vertaillut Åkerlundin ja Silanderin katoamisia ja tullut siihen tulokseen, että kyseessä on kaksi eri henkilöä.
Oletusarvoisesti näin on. Mutta jännä ilmiö, joku osaava voisi kirjoittaa näiden ympärille kirjan! :)
Nyt olen tutkaillut vähän enemmän ko henkilöistä löytyvää tietoa ja keskusteluja heidän katoamisistaan.

...
Tässäkin, kuten niin useassa tapauksessa, on lehtihenkilöt laittaneet heti alkuun väärää tietoa liikenteeseen. Eli katoamisilmoituksessa sanotaan, että KBÅ on ruskeahiuksinen! Mutta eikös vaan häntä aleta kutsua vaaleaveriköksi heti ensimmäisissä uutisissa hänen katoamisestaan..
Tämä viesti on siihen kadonneiden ulkonäköä koskevaan keskusteluun. Aumari väitti että "vaaleaverikkö" tarkoittaa "vaaleaveristä" eikä vaaleaa tukanväriä...

Minusta on toki tärkeää tietää minkävärinen tukka kadonneella on ja uskoisin, että 99% suomenkielisistä lukijoista ajattelee, että vaaleaverikkö on vaaleatukkainen! Luulenpa, että tuo -verikkö on tullut vääränä lainauksena "färg" -sanasta ja väri on muuttunut vereksi...
Minusta on edelleen tärkeää tietää minkäväriset hiukset kadonneella on.

Birgitta Silanderin tapauksessa emme voi tietää minkäväristä peruukkia hän ehkä käytti...Olisipa mahdollista sekin, että hänellä oli jokin sairaus ja ehkä senkin vuoksi käytti peruukkia. Tämä on spekua vaan.

Omalta osaltani lopetan keskustelun hiusten väristä ja veren väristä.
Muista lähdekritiikki!
Bohemian Rhapsody
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 10:05 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Bohemian Rhapsody »

Olen odotellut sen Saksassa löydetyn naisen henkilöllisyyttä. Eivät tavoita sukulaisia ilmeisesti. Yhtä ihmeellistä kuin tässäkin, aivan kuin ketään ei olisi. :roll:
Mortui vivos docent
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Silander oli syntynyt 1950. Saksan nainen kymmenen vuotta nuorempi ,ruumiilla olleen henkilökortin mukaan.
Keskustelussa jotkut ovat ihmetelleet "kuinka joku voi keskellä Helsinkiä kadota kuin maan nielemänä" . Mitähän tuollakin tarkoitetaan?. Olisihan voinut puhelimen roskakoriin sammuttaen, kulkea jalan tai eri liikennevälineillä (matkakorttiaan käyttämättä) miltei rajattomasti mihin suuntaan tahansa.
aumari
Vic Mackey
Viestit: 1998
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja aumari »

Skoonelle vielä sen verran, että olet oikeassa tuon ilmaisun synnystä, en itse tullut ajatelleeksi.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

aumari kirjoitti: Pe Tammi 24, 2020 9:26 am Skoonelle vielä sen verran, että olet oikeassa tuon ilmaisun synnystä, en itse tullut ajatelleeksi.
Oi, kiitos, että kerroit!
Muista lähdekritiikki!
Bohemian Rhapsody
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 10:05 am

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Bohemian Rhapsody »

MEG kirjoitti: Pe Tammi 24, 2020 6:05 am Silander oli syntynyt 1950. Saksan nainen kymmenen vuotta nuorempi ,ruumiilla olleen henkilökortin mukaan.
Keskustelussa jotkut ovat ihmetelleet "kuinka joku voi keskellä Helsinkiä kadota kuin maan nielemänä" . Mitähän tuollakin tarkoitetaan?. Olisihan voinut puhelimen roskakoriin sammuttaen, kulkea jalan tai eri liikennevälineillä (matkakorttiaan käyttämättä) miltei rajattomasti mihin suuntaan tahansa.
Missä tämä Saksan naisen ikä mainittu, mennyt itseltä tyystin ohi? Mutta verrattavissa kyllä, ei tunnu oikein kukaan kaivaneen.
Mortui vivos docent
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Löytöalueen poliisi kertoi Iltalehdelle ,että ruumiilta löytyi Suomalainen henkilökortti , joka oli osoitettu 60v. naiselle.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

MEG kirjoitti: Su Tammi 26, 2020 2:07 pm Löytöalueen poliisi kertoi Iltalehdelle ,että ruumiilta löytyi Suomalainen henkilökortti , joka oli osoitettu 60v. naiselle.
Oliko se "osoitettu" silloin kun nainen oli 60-vuotias? Vai olisiko nainen ollut syntymävuotensa mukaan löydettäessä 60-vuotias?
Muista lähdekritiikki!
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kortin haltija oli tuolloin 2019-lopulla 60-v. Tästä on keskusteltu :Ajankohtaista-Nyt osiossa.
Tähtisade
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: To Heinä 24, 2008 5:37 pm

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

Pitkästä aikaa palstalla! Birgitan tapaus tuli taas uniin. Katoamistapauksia olen seurannut käytännössä ikäni, mutta ei yksikään muu tapaus tule näin usein ja ennen kaikkea yllättäen uniin.

Viime vuonna havahduin katoamisen vuosipäivään vähän liian myöhässä, mutta nyt on taas tarkoitus muistutella mediaa Birgitan tapauksestakin. Toivottavasti siis luvassa vuosipäiväjuttua. Jos jotain täsmentäviä/asiallisia kysymyksiä palstalaisilla nousee mieleen, niin laittakaa minulle vaikka yksärilläkin, niin voin listata niitä sähköpostiini.

Yksärillä saamani tiedon mukaan Birgitan miesystäväkin on sittemmin hypännyt avioon - ja elelee yhä pääosin siellä Espanjassa.

Ilmeisesti tänä vuonna Birgitta voidaan julistaa kuolleeksi?
Vastaa Viestiin