Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Minkä ikäinen olit? Tai ainakin, olitko paljon nuorempi kuin tuo perääsi lähtenyt äijä...
Mistä hän lähti, discostako vai ilmaantuiko muualta? Näitkö tyyppiä enää toista kertaa laivalla ollessasi? Mikä on oma selityksesi siihen, että juuri sinun perääsi lähdettiin - yksin liikkuminenko?
Tykitän kysymyksiä, asia kiinnostaa syystä jota en nyt ehdi selittää.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö

Hergé
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Syys 15, 2017 10:51 am
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Hergé »

Maybrick se on ollut joko 91 tai 92 vuonna. Olin silloin 19 vuotias. Olin kaverien kanssa diskossa ja päätin lähteä hyttiin. Mies huusi mulle selän takaa hei odota ja juoksi mua kohden. Jokin sisäinen ääni sanoi mulle, et pakene. Sillä oli tummat verkkarit, ruskeat hiukset. Ikää oli ehkä 50-60. En ollut humalassa, siksi kait voitin juoksukisan. Sydän hakkas kyllä sen jälkeen. Olis varmaan pitänyt kertoa siitä laivan henkilökunnalle, mutta siihen aikaan ei oikein ajatellut asiaa niin pitkälle.
Kerran me kuollaan, mutta ensin meidän on elettävä.

Kujakatti
Susikoski
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2014 1:08 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Kujakatti »

Mulla kokemus vuodelta 77 tai 78. Olin parikymppinen ja ystävien kanssa Siljan Hki-Tukholma -laivalla. Lähdin iltayhdentoista aikaan diskosta hytissä käymään. Hyttikäytävällä huomasin yhden hytinoven olevan vähän raollaan. Kun tulin oven kohdalle, sieltä tuli mies ja tarttui käsivarteeni vetäen minua sisään, huomasin hytissä olevan muitakin miehiä. Harrastin silloin tennistä, joten olin huippukunnossa ja pystyin repimään itseni irti. Juoksin peloissani takaisin diskoon ja tyttökaverini kanssa menimme infoon kertomaan tapahtuneesta. Henkilökunnan edustaja lähti kanssamme etsimään hyttiä, mutta hätäpäissäni en pystynyt muistamaan oikeaa hyttiä, joten asia jäi siihen. Tyttökaveri työskenteli Siljalla, joten hän tiesi näistä katoamisista ja pelkäsi tosissaan. Mies, joka käteeni tarttui oli suomalainen (puhui suomea), tummatukkainen, tuli mieleen tämä tumma kansa, jota silloin paljon näki ruotsinlaivoilla.

Seuraava kosketus asiaan oli 97, kun tyttäreni luokka (13 v) lähti luokkaretkelle Norjaan ja ylitti meren Tukholmaan Vikingillä. Luokanvalvojan aviomies oli komisario Helsingin poliisissa ja vannotti, että nuoret ei saa liikkua illalla tai yöllä laivan sisä-eikä ulkokäytävillä. Hän vetosi näihin laivakatoamisiin, joten joku tatsi poliisillakin lienee katoamistapauksiin tai epäily ainakin. Luokanvalvoja ja mukana olleet vanhemmat järjesti sitten yötä varten vahtivuorot, jotta hyttikäytävän varrella yöpyneet nuoret ei päässeet hyteistään ulos yöllä.

Hergé
Alibin satunnaislukija
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Syys 15, 2017 10:51 am
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Hergé »

Ehkä nämä laivakatoamiset jonkun toimesta ovat vähentyneet lisääntyneen kameravalvonnan vuoksi. Tekijä ei uskalla toimia niin härskisti tai sitten tekijästä on tullut vanha. Mun perässä juossut ukko on nyt varmaan 80 paremmalla puolella. Se oli Folke Westin näköinen äijä, mut vaan sen näköinen. En usko että hän olisi mua tiiraillut etukäteen Diskossa. Oli varmaan ajatellut mun olevan helppo saalis, nuori tyttö humalassa yksin menossa hyttiin. Toisin kävi.

Kyllä poliisilla on varmasti ollut epäilyksiä, mutta siihen aikaan ei ollu vielä kameroita niin paljoa.
Kerran me kuollaan, mutta ensin meidän on elettävä.

Morotius
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Kesä 19, 2017 2:40 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Morotius »

Tuskinpa laivoilla mikään sarjamurhaaja on liikuskellut, tai tuskin ainakaan yksin vastuussa kaikista laivalla tapahtuneista katoamisista. Enemmän liputan sitä että tilaisuus tekee varkaan tai tässä tapauksessa murhaajan. Aiemmin ruotsinlaivoillakin valvonta oli aivan onnetonta ja matkustajien henkilöllisyyksien tarkastus aivan lapsenkengissä (ei ehkä vieläkään mitään huippu luokkaa, mutta kameravalvonta ja kameroiden kuvanlaatu parantunut tuosta ajasta).

Avatar
Brigitte
Armas Tammelin
Viestit: 78
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 2:34 am
Paikkakunta: Villi Länsä

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Brigitte »

Kenties Viking Sallyn "partiopoika" on tykännyt risteillä useamminkin? Lyhensin lainausta, jotta siinä olisi lähinnä ketjun kannalta olennaista asiaa. https://yle.fi/uutiset/3-11734514
Viking Sallyn murhasta syytetty uhkasi exäänsä 2015: ”Olen murhaaja ja voin todistaa sen” – pakeni vankilasta kaivamalla tunnelin lusikalla

Syyttäjä ja poliisi eivät kommentoi, liittyvätkö miehen puheet siihen, että selvittämättömän rikoksen tutkinta avattiin.

13.1. 10:11 Päivitetty 13.1. 10:20

Tuomas Rimpiläinen

@TRimpilainen

Viking Sallyn murhasta syytetty tanskalaismies on syyllistynyt vuoden 1987 tapahtumien jälkeen useisiin vakaviin rikoksiin. Hän on myös kertonut useille henkilöille, että hän on tappanut ihmisiä.

Joku surmasi heinäkuussa 1987 saksalaisen Klaus Schelklen ja haavoitti vakavasti hänen naisystäväänsä Bettina Taxisia matkustaja-alus Viking Sallyn kannella. Tanskalaismiestä pidettiin vuosikymmeniä jutun avaintodistajana. Vuonna 2016 poliisi alkoi epäillä häntä rikoksen tekijäksi.

Miehen viimeisin vankeusrangaistus on vuodelta 2017. Tuolloin hänet tuomittiin muun muassa ex-vaimonsa laittomasta uhkauksesta. Miehen rikoshistoriasta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Ilta-Sanomat. Sitä ennen asiasta on uutisoinut Tanskassa Ekstra Bladet.

Mies ei halua antaa haastattelua, mutta hän on asianajajansa välityksellä kiistänyt olevansa syyllinen Viking Sallyn henkirikokseen. Hän on kertonut saapuvansa vapaaehtoisesti Suomeen oikeudenkäyntiä varten toukokuussa.

”Osaan olla paha”

Kun mies uhkaili ex-vaimoaan, hän vihjasi tekstiviesteissä olevansa tappaja, joka ei ole jäänyt kiinni. Puheet ilmenevät Ylen saamista tanskalaistuomioistuinten asiakirjoista:

”Osaan olla paha, koska olen tappanut kahdesti aiemmin.”

”Kyllä, olen murhaaja ja voin todistaa sen, mutta jos tekisin niin, olisin vankilassa pitkään, enkä halua sitä, koska silloin pakenisit kostoani, joka tulee, kun et osaa odottaa sitä.”


Toisesta tuomiosta ilmenee, että mies on vihjannut myös poliisille, että on tappanut ihmisen. Vuonna 2016 hän kirjoitti poliisille ja syyttäjälle kirjeen, jossa hän kutsui itseään tikittäväksi pommiksi.

Perusteeton henkirikoksilla leuhkiminen ei ole harvinaista rikollisille, eikä se todista ketään syylliseksi.

Vaimoaan mies uhkasi vuonna 2015, ja asiaa käsiteltiin oikeudessa 2015–2016. Turun poliisi on kertonut, että Viking Sallyn henkirikostutkinta avattiin uudelleen vuonna 2016, kun poliisi sai asiasta lisää tietoa.

Tutkinnanjohtaja Veli-Matti Soikkeli tai syyttäjä Kai Selander eivät kommentoi, onko uhkaustuomiolla tai miehen puheilla mitään tekemistä tutkinnan uudelleen avaamisen kanssa.

Uhkaustuomion ohessa mies tuomittiin myös muun muassa törkeän pahoinpitelyn yrityksestä, sillä hän heitti itse tehtyjä pommeja sisään ex-vaimonsa makuuhuoneeseen.

[ - - ]

Asiakirjoista ilmenee, että uhkaustuomion saadessaan mies oli viettänyt yhteensä 19 vuotta elämästään vankilassa. Mies on elämänsä aikana käyttänyt useita eri nimiä, ja hänen edesottamuksistaan löytyy tietoa jopa suomalaisista sanomalehdistä.

[ - - ]

Miehen rikoshistoriaan sisältyy Ylen saamien asiakirjojen, Ekstra Bladetin tietojen sekä muun tanskalaismedian tietojen perusteella ainakin ryöstö, ampuma-aserikoksia, talousrikoksia ja uhkauksia.

carapalo
Harjunpää
Viestit: 297
Liittynyt: Ma Helmi 17, 2014 11:21 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja carapalo »

Hergé kirjoitti:
Su Joulu 20, 2020 5:26 pm
Olin joskus 90- luvun alussa risteilyllä Turku- Tukholma. Illalla kun lähdin yksin diskosta hyttiin, niin joku random 50v äijä verkkareissa lähti perään. Se meni juoksukilpailuksi hyttikäytävällä, jonka voitin. Jos olisin hävinnyt, niin olisinko merenpohjassa?
Hyttikäytävältä merenpohjaan?Tuskimpa.Luultavampaa on,että ukko olis vaan vienyt hyttiinsä ja raiskannu tai ainakin yrittänyt sitä.Tai sitten vaan olis pyytänyt sulta viinaa.Olosuhteet laivalla pistää monesti mielikuvituksen ylikierroksille.Siihen päälle/alle kun vielä viinaa juodaan kaksin käsin ja ikäänkuin tuhotaan vielä oma kovalevy ja arvostelukyky niin syntyy näitä "sarjamurhaaja" tarinoita.Taitaa olla yksi ainut todistetusti yli laidan heitetty ihminen.Se mikä tässäkin ketjussa on mainittu.Kaiteethan on laivoilla korkeat 140-150cm.Ja jos yläkansilta saa jonkun kammettua yli kaiteen niin uhri putoo seuraavalle kannelle.Tarvitaan kaksi vastaan yksi tilanne.Varmasti on perää siinä, että etenkin takavuosina kun ei tarvinnu olla hyttiä vaan salongeissa sai nukkua niin laivalla pyöri kyllä hyvin epämääräistä porukkaa.Ja jokunen ihminen on voinut joutua mereen avustetusti,mutta heittämällä tuskin.Kait te hyvät ihmiset olette sen verran laivoilla olleet, että olosuhteet ja realiteetit on tullut selviksi?Erittäin hankalaa etenkin yläkansilta heittää ketään mereen.

carapalo
Harjunpää
Viestit: 297
Liittynyt: Ma Helmi 17, 2014 11:21 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja carapalo »

Kamerat ulkokansilla on jo kait useimmilla laivoilla.Pimeässä kuvasta ei välttämättä kunnolla tunnistaisi tekijöiden kasvoja. Tallenteelta näkisi että joku kahakka on ollut.En usko että kameroilla mitään enneltaehkäisevää vaikutusta on,koska en usko suunnitelmalliseen sarjaviskojaan.Koska komentosillalla on aina yösinkin joku, niin halpa ratkaisu voisi olla ,että otollisilla paikoilla voisi olla mikit joista ääet johtuisi komentosillalle, näin sieltä käsin voitaisiin reagoida, jos taistelun ääniä yöllä kannelta kuuluu.Ovet ulos kannelle on oltava auki ympäri vuorokauden,turvallisuussyistä.Keinot on kuitenkin aika vähissä.

tutkijax
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: To Heinä 14, 2016 1:47 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja tutkijax »

Käsittämättömän monta kertaa ne kamerat ovat vaan ollut "huollossa" kun joku on kadonnut.

foreSKIN
Nikke Knakkertton
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 6:39 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja foreSKIN »

Ei jälkeäkään: 11 suomalaista kadonnutta ja kaivattua-kirjassa oli luku tästä Markus Leväniemestä. Kirjan ovat kirjoittaneet Tiina Saari ja Maiju Majamaa. Löytyy myös äänikirjana.
Täytyy tunnustaa, että mulle tämä Markus Leväniemi oli uusi tuttavuus. Niku Patronen on paljon tunnetumpi laivalta kateisiin jäänyt, mutta Markus Leväniemi katosi täsmälleen samalta laivalta (Isabellalta) kuin Patronenkin, ja vain puoli vuotta myöhemmin kuin Patronen!
Silti Patronen on jostain syystä muodostunut laivakatoamisten "kasvoiksi", vaikka ihan yhtä mielenkiintoinen ja kummallinen tämä Leväniemenkin tapaus on.
Intouduin sitten googlettamaan Leväniemeä ja löysin tämän Iltalehden artikkelin: MERTEN MYSTEERIT - Vuosien varrella useita nuoria miehiä on kadonnut jäljettömiin risteilyaluksilla. Omaiset eivät saa ikuisen arvoituksen äärellä rauhaa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8a32 ... 45b128e50e

Laitan siitä nyt vain linkin tähän, koska artikkeli on jo kopioituna kertaalleen tässä ketjussa muutamaa sivua aikaisemmin. Artikkelia on muokattu myöhemmin, sen aikaisempi otsikko on jotakuinkin "Katosi laivalla - Markus Leväniemi, Niku Patronen, Niko Arkke (jne)...".
Niko Arkke oli, jos mahdollista, vielä tuntemattomampi minulle kuin Leväniemi. Nikun ja Nikon tapauksissa on yhteistä esim. tuntemattomiksi jääneet naiset, joiden seurassa viimeiset havainnot nuorukaisista on tehty.
Leväniemen omaiset valittelevat poliisin nihkeää toimintaa ja epäystävällisyyttä. Kannattaa lukea tai kuunnella tuo kirja, mua alkoi ainakin kiinnostaa nämä merellä kadonneet niin paljon, että piti ihan etsiä käsiini tämä aikaisemmin huuhaana sivuuttamani ketju.

Enpä tiedä sarjamurhaajasta. Luulen, että suomalaisten nuorten miesten suurin vihollinen on alkoholi. Joudutaan kännissä tappeluun, saadaan hölmöjä ja uhkarohkeita päähänpistoja, tai ajaudutaan mustasukkaisuuksissa ja/tai voimakkaassa laskuhumalassa valtavaan epätoivoon.
Uskon, että sekä laivalla kuin maissakin osa suomalaisten nuorten miesten itsemurhista tapahtuu humalassa puolivahingossa. Silleen "kännissä ja läpällä", seuraukset vaan on peruuttamattomat.
Uskon että aika moni näistä laivakatoamisista on itsari tai onnettomuus. Mutta sitten toisaalta jää ärsyttävä epäilys; ketä ne naiset oli, mikä se seurue oli, miksei ne kamerat koskaan toimi, miksei niitä tallenteita pääse katsomaan, miksi poliisi on tehoton, mitä jos, mitä jos, mitä jos...?
Elinkauppa kuulostaa täysin käsittämättömältä ja raflaavalta ja epäuskottavalta. Toisaalta maailmassa ja myöskin pienessä pohjoisessa kotimaassamme tapahtuu jatkuvasti asioita, joita emme uskoneet koskaan tapahtuvan - kunnes ne tapahtuvat.

Joten nostanpa tämän ketjun, vaikken siihen nyt sinänsä mitään uutta tuonutkaan. Mutta kiinnostuin aiheesta!
Intiaanit eivät pysäyttäneet muukalaisten maahanmuuttoa. Siksi he istuvatkin nyt reservaateissa.

Leiffi
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Touko 10, 2021 3:53 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

tutkijax kirjoitti:
Pe Maalis 26, 2021 5:09 pm
Käsittämättömän monta kertaa ne kamerat ovat vaan ollut "huollossa" kun joku on kadonnut.
Rikkooko joku kameroita tahallaan vai tietääkö/tiesikö joku ennalta, milloin huoltokatkoja on?

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

foreSKIN kirjoitti:
Ke Huhti 07, 2021 10:07 am
Enpä tiedä sarjamurhaajasta. Luulen, että suomalaisten nuorten miesten suurin vihollinen on alkoholi. Joudutaan kännissä tappeluun, saadaan hölmöjä ja uhkarohkeita päähänpistoja, tai ajaudutaan mustasukkaisuuksissa ja/tai voimakkaassa laskuhumalassa valtavaan epätoivoon.
Uskon, että sekä laivalla kuin maissakin osa suomalaisten nuorten miesten itsemurhista tapahtuu humalassa puolivahingossa. Silleen "kännissä ja läpällä", seuraukset vaan on peruuttamattomat.
Uskon että aika moni näistä laivakatoamisista on itsari tai onnettomuus.
Tuo "alkoholin syy" on varmaan juuri se minkä varaan kannattaa laskea jos itse on ulkopuolinen tekijä. Missään muualla kuin laivalla ei pääse yhtä helposti laidan yli eroon haluamastaan henkilöstä lopullisestu. Kameroitakaan ei paljon ole/ollut. Tutkinta on hidasta eikä sitä tehdä koska alkoholi. "Se vain pelleili ja putosi varmaan laidan yli". Case closed. Toisaalta maissakaan emme näe epätoivoisten ja pakit saaneiden henkilöiden hyppivän sillalta hetken mielijohteesta laskuhumalassa jokeen baari-illan jälkeen. Ja oikeasti masentuneet eivät varmaan jaksa varata risteilyä tehdäkseen teon siellä.

foreSKIN
Nikke Knakkertton
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2010 6:39 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja foreSKIN »

MikaK kirjoitti:
Ke Touko 19, 2021 5:37 pm
Tuo "alkoholin syy" on varmaan juuri se minkä varaan kannattaa laskea jos itse on ulkopuolinen tekijä. Missään muualla kuin laivalla ei pääse yhtä helposti laidan yli eroon haluamastaan henkilöstä lopullisestu. Kameroitakaan ei paljon ole/ollut. Tutkinta on hidasta eikä sitä tehdä koska alkoholi. "Se vain pelleili ja putosi varmaan laidan yli". Case closed.
Kyllä, totta toki tämäkin. Käsittääkseni tuolla suuressa maailmassakin aika moni sarjamurhaaja keskittyy helppoihin ja heikkoihin; prostituoituihin, karanneisiin, päihtyneisiin, lapsiin...
MikaK kirjoitti:
Ke Touko 19, 2021 5:37 pm
Toisaalta maissakaan emme näe epätoivoisten ja pakit saaneiden henkilöiden hyppivän sillalta hetken mielijohteesta laskuhumalassa jokeen baari-illan jälkeen. Ja oikeasti masentuneet eivät varmaan jaksa varata risteilyä tehdäkseen teon siellä.
Paitsi että näemme. Tai siis ei välttämättä jokeen, mutta vaikka siitä ei uutisissa lue niin Suomessa kuitenkin useampi henkilö vuorokaudessa päättää päivänsä. Hirttää, hukuttautuu, hyppää korkealta, ampuu naulapyssyllä, ampuu aseella, vetää ranteet auki, ajaa rekan keulaan, kävelee junan alle, syö lääkkeitä, ottaa yliannostuksen...
Osa on varmasti suunniteltu ja harkittu, osa tapahtuu hetken impulssista. "Oikeasti masentuneetkin" jaksaa ja tekee vaikka mitä sitten kun päätös on tehty.
Intiaanit eivät pysäyttäneet muukalaisten maahanmuuttoa. Siksi he istuvatkin nyt reservaateissa.

Bohemian Rhapsody
Hetty Wainthropp
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Loka 27, 2015 10:05 am

Re:

Viesti Kirjoittaja Bohemian Rhapsody »

Patricia C. Itämaa kirjoitti:
Pe Elo 03, 2007 4:42 pm
On aivan pakko kertoa eräs tarina,mikä sai vilunväreet nousemaan pystyyn. Oli jotain 80-luvun loppu abiristeily. Eräs järjestyksenvalvoja käyttäytyi koko laivamatkan erittäin agressiivisesti meitä nuoria kohtaan,jopa pukkasi kerran meitä tyttöjä kun olimme hissiin menossa. Sellainen vaalea pitkätukkainen mies,lihaksikaskin. Laiva oli muistaakseni Cinderella. Sitten tapahtui valitettava juttu,eräs luokkatoverimme särki vahingossa ikkunan,tämä mies oli alkanut aivan hurjana etsiä tätä poikaa,poika oli kätketty erääseen toiseen hyttiin koska oli aika kännissä :roll:
Tämä mies mesosi kuin "hullu" etsien poikaa,agressiivisuus vain lisääntyi tästä. Itse ajattelin tuolloin,että en ikinä uskaltaisi olla tuon ihmisen kanssa samassa tilassa. Hänhän olisi vienyt tämän pojan laivan putkaan.Luulen,että pojalle olis käynyt ohrasesti. Onkohan sama väkivaltainen henkilö vielä töissä laivalla.
Pelottaa vieläkin kun ajattelen. :oops:

Sen vain sanon,että jos sen henkilön nyrkin väliin joutuu,henki lähtee varmasti,todella joka aistilla pelottava henkilö,muistan ulkonäön vieläkin.
Harvoin ketään muuten pelkään :twisted:

Kovin muuten kuulostaa esim. tuo Arken tapaus samanlaiselta,ensin häikkää henkilökunnan kanssa...huh
Olen ollut tuolla samalla laivalla samoihin aikoihin ja uskon tämän. Siellä työskenteli henkilö joka vaikutti varsin aggressiiviselta.
Mortui vivos docent

bob
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Touko 09, 2015 3:56 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja bob »

Otanpa tähän vähän kantaa kun pidän itseäni jonkinmoisena olosuhteiden asiantuntijana, en oo enää laskuissa pysynyt, mutta arviolta mulla on takana n. 200-350 yksittäistä laivamatkaa Viikkareilla, Siljalla (Fin-Swe) tai sitten vastaavalla Stenalla (Swe-Den) ja vielä jonkin verran lisäksi Wasalla ja vanhalla SeaWindillä. Teinipoikana usein tuli liikuttua tuolla kansilla ihan yksinkin, vaikka kovasti siitä aina varoiteltiin, se täysin säkkipimeä meri siinä kaiteen alla oli vaan niin helkkarin pelottava, että oli sitä ihan pakko käydä katsomassa. Ja kyllä noissa laivoissa on paljon kaiteita, joiden yli saa kipattua ihmisen erittäin helposti, jälkeen päin usein mietin, että jos joku olisi hiipannut taakse, niin eipä olisi tarvinnut kuin vähän rivakammin nostaa nilkoista ylöspäin. Ei olis ollut yhtään mitään tehtävissä, ainoa toivo, että joku sattuu näkemään ja itse pysyy pinnalla siihen saakka kunnes laiva saadaan kääntymään ja palaamaan. Eli vartti jäävedessä pyristelyä on siinä tilanteessa ainoa reitti hengissä säilymiseen. Todennäköisesti ei olisi siinä jäisessä aallokossa edes päässyt takaisin pinnalle, saatika sitten pystynyt siinä hetkeäkään shokissa pinnalla pysymään niiden satakiloisten jääkuutioiden hakatessa joka suunnasta päähän.

Erään kerran näin nuorten miesten poppoon, joka sai lopulta yhden jäbän kiipeämään sinne kaiteen toiselle puolelle muiden kovaan ääneen hurratessa. Ja alla ei todellakaan ollut mikään alempi kansi vaan helvetin kylmä Ahvenanmeri. Kyllähän tuolla kannella on varmaan joku röökin pummaus joskus mennyt pieleen, tullut riita ja lopulta joku nostettu nilkoista kaiteen yli, mutta kyllä mä silti väitän, että lähes kaikki katoamiset on itse aiheutettuja, joko tahallisesti tai vahingossa. Sitä paitsi useammankin kerran on tullut nähtyä night clubeissa sellaista ihmissuhdedraamaa, että ei yhtään ihmetytä, että sopivassa promillemäärässä iskee se hirveä elämänvitutus kun muija ei anna ja uhkas jättää heti kun tullaan satamaan, lähti vielä jonkun hurrihomon matkaan perkele. Elämä pilalla ja eiku uimaan, siitähän muija saa viimosen kerran nenilleen vittu. En minäkään usko mihinkään ennalta suunniteltuun itsariin, että menenpä pitämään hauskaa ja sen jälkeen uppoamaan Utön ja Hangon väliin, jee. Sen sijaan noi puitteet voi olla herkälle nuorelle itsetunnolle liikaa. Matka voi olla kuukausitolkulla odotettu koko nuoruusajan huipentuma ja kun se sitten meneekin ihan vituilleen joka asian suhteen eikä saa edes piltsaa, niin saattaahan siinä tulla tehtyä hätiköityjä loppuratkaisuja. Sarjamurhaajaolettama saa minultakin peukkua alaspäin, sori.

Vastaa Viestiin