Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Jurii123
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Syys 06, 2019 1:03 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jurii123 »

Ultimaratio kirjoitti:
To Maalis 10, 2022 1:18 pm
Mielenkiintoista olisi nähdä vaikuttaisiko varustamoiden velvoite täyttää ulkokannet kameroilla katoamisiin. Voisi kuvitella, että kamerat ei omaehtoisia katoamisia vähennä vaan niistä jäisi todisteet.

Itseä kiinnostaa ja kiinnittäisin huomiota joskus aiemminkin palstalla esitettyyn ajatukseen häiriintyneistä miehistön jäsenistä. Millaiset ihmiset lähtee laivoille töihin? Millanen vaikutus ihmismieleen on pitkillä työ/vapaa vaihteluilla ja millanen oli esimerkiksi keskimääränen vartija 90-luvun lopun ja 2000-luvun vaihteessa? Siihen aikaan bodattiin ja vedettiin horkkaa aivan eri tavalla verrattuna tämän päivän humaanimpiin portsareihin. Näen täysin mahdollisena, että esimerkiksi 10 yötä laivaa kiertänyt järjestysmies, menettänyt malttinsa ajottain testopäissään ja tämänkaltanen poistaminen ollut helppoa, kun kameroiden sijainnit ja kameroita ollut helppo laittaa "huoltoon"..
Suurin ongelmahan ulkokansien kameravalvonnassa on se, että ne toimivat hyvin kun on kirkasta ja muutenkin hyvä sää. Sitten kun on pimeää, sataa vettä, sataa lunta, on pakkasta, laiva tärisee tai on vaikka myrsky, niin kameroista on kovin vähän hyötyä. Ei niille varustamot mitään voi.

Ghost hunting
Horatio Caine
Viestit: 6414
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Matkustajaluettelosta näkisi että olisiko näihin mitään yhteyksiä. Esim Nikun ja Ramaulaisen henkilön aikana vaikkka samoja matkustajia.
https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... 7&start=45 Turusssa kadonneet aikavälillä 2000- 2008.
Vuosina 2006- 2008 Rajatapaus on postannut sen ajan kadonneet luettelon. Sivulla 4.
Niku Patronen ja Raumalainen henkilö 2006.
Miikka on viimeisin Aurajoen ympäristössä kadonnut vuonna 2018, tämän jälkeen ollut rauhallaista, tällä rintamalla?
Nuoria miehiä kadonnut Turussa niin laivalta kuin Aurajokeen.

Avatar
Wilsson
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 12:42 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Wilsson »

Riku Rantala: M/S Mystery

https://areena.yle.fi/audio/1-61648293

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Wilsson kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 12:16 am
Riku Rantala: M/S Mystery

https://areena.yle.fi/audio/1-61648293
Eilen aloitin tämän kuuntelun. Jaksoon neljä vasta päästy mutta Rantalalle vaan terveisiä kun täällä pyörit että hyvältä kuulostaa tuo kokonaisuus toistaiseksi. Jaksot on ihan mielenkiintoista kuunneltavaa kaikkine äänitehosteineen vaikka eivät nyt tähän asti ainakaan ole mitään sen suurempaa uutta näin minfon vakiolukijalle tarjonneetkaan.

Lähinnä jäin tuossa pohtimaan olikohan kolmos vai nelosjaksossa kun oli haastateltu eläköitynyttä tutkijaa joka mainitsi kropan joutumisen laivan potkureihin ja se voisi olla syy miksi nämä ruumiit kateisiin jäävät. Tuossa myös spekuloitiin, että varsinkin ruotsin saariston reitti kohti tukholmaa on hyvin vilkasliikenteinen eli pintaan kaasuuntumisen seurauksena nouseva ruumis luulisi osuvan jonkun ohiveneilevän silmiin ennemmin tai myöhemmin.

Että millainen imuteho niillä potkureilla oikein on?
Otetaan vaikka esimerkkinä, että aikuinen mies hyppää laivan perästä lipputangon kohdalta mereen. Riittääkö potkureiden teho tässä vaiheessa imaisemaan ihmisen ja tekemään siitä kirjaimellisesti silppua?
Entä jos ihminen hyppää laivan kyljeltä alas? Siinähän tietysti hetken aikaa kellutaan laivan vierellä mutta laivan ohittaessa kropan voiko potkurit tässä kohtaa vetää ruumiin mennessään? En ole mikään laivatekniikan asiantuntija ja kyssärit voi kuulostaa vähän jopa hölmöiltä mutta tulipahan vaan mieleen.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Mun käsittääkseni sitä potkureiden vetoa ei pysty mitenkään uimalla vastustamaan, ja eikös myös kyljen vieressä köllötellessä saata imeytyä veden alle? Joku osaa varmasti sanoa vielä tarkemmin asiasta. Noissahan on myös kääntymistä varten keskelläkin jotain potkureita
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Avatar
murha.infon tiimi
Frank Drebin
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2017 6:32 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja murha.infon tiimi »

Wilsson kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 12:16 am
Riku Rantala: M/S Mystery

https://areena.yle.fi/audio/1-61648293
Minfo torilla, ekassa jaksossa kohdasta 5 min.
Eli Rantala on aloittanut tämän castin, nimenomaan tämän ketjun takia.
Take one for the team!

Jurii123
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Syys 06, 2019 1:03 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jurii123 »

ammattiamatööri kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 8:23 pm
Wilsson kirjoitti:
To Maalis 31, 2022 12:16 am
Riku Rantala: M/S Mystery

https://areena.yle.fi/audio/1-61648293
Eilen aloitin tämän kuuntelun. Jaksoon neljä vasta päästy mutta Rantalalle vaan terveisiä kun täällä pyörit että hyvältä kuulostaa tuo kokonaisuus toistaiseksi. Jaksot on ihan mielenkiintoista kuunneltavaa kaikkine äänitehosteineen vaikka eivät nyt tähän asti ainakaan ole mitään sen suurempaa uutta näin minfon vakiolukijalle tarjonneetkaan.

Lähinnä jäin tuossa pohtimaan olikohan kolmos vai nelosjaksossa kun oli haastateltu eläköitynyttä tutkijaa joka mainitsi kropan joutumisen laivan potkureihin ja se voisi olla syy miksi nämä ruumiit kateisiin jäävät. Tuossa myös spekuloitiin, että varsinkin ruotsin saariston reitti kohti tukholmaa on hyvin vilkasliikenteinen eli pintaan kaasuuntumisen seurauksena nouseva ruumis luulisi osuvan jonkun ohiveneilevän silmiin ennemmin tai myöhemmin.

Että millainen imuteho niillä potkureilla oikein on?
Otetaan vaikka esimerkkinä, että aikuinen mies hyppää laivan perästä lipputangon kohdalta mereen. Riittääkö potkureiden teho tässä vaiheessa imaisemaan ihmisen ja tekemään siitä kirjaimellisesti silppua?
Entä jos ihminen hyppää laivan kyljeltä alas? Siinähän tietysti hetken aikaa kellutaan laivan vierellä mutta laivan ohittaessa kropan voiko potkurit tässä kohtaa vetää ruumiin mennessään? En ole mikään laivatekniikan asiantuntija ja kyssärit voi kuulostaa vähän jopa hölmöiltä mutta tulipahan vaan mieleen.
Kerran olin itse töissä, kun henkilö hyppäsi aamuyöllä laivan takakannelta mereen. Silloin oli kirkas kesäyö ja laiva oli saaristossa, jolloin vauhti on varsin hiljainen. Hyppääminen havaittiin heti, mutta etsinnöistä huolimatta henkilöstä ei koskaan löytynyt jälkeäkään. Potkureiden imu ja voima on valtavat, eikä ole juuri mahdollisuutta selviytyä jos niihin joutuu. Kyllä niihin potkureihin voi joutua vaikka hyppäisi sivultakin.

Polf
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Pe Kesä 07, 2013 11:23 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Polf »

Ne ropellit tuuppaa eteenpäin semmosta muutaman kerrostalon kokoista pömpeliä. Tälleen maalaisjärjellä ajatellen siellä tarttee olla voimaa sen verran merkeleesti, että yhden pienen ihmisen lihakset on aika pieniä vertailussa.

Jeppson
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 3:34 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jeppson »

Laivoilla kadonneet, se mitä olen tapauksiin tutustunut, ei oikein nouse indikaattoria sarjamurhaajasta, tai useasta. Huolimatta, että Aurajoestakin on löytynyt kuolleita.

Varmasti hyppääminen mereen selittää osan katoamistapauksista.

Mahdollista kaappaustoimintaa olisi varmasti selvitettävä enemmän. Ilmeisesti Karibian laivoilta on kaapattu henkilöitä seksikauppaorjiksi, ja on joitain epäilyjä ollut että henkilökunnan jäseniä saattaisi olla mukana. Bulgaria, Romania - maat joissa ihmiskauppakaappauksia (elinkauppa, seksikauppa) on ollut, niin ovat melko kaukana Suomesta. Olisiko optimaalista tehdä sellaista Itämerellä?

Laivoilla kadonneet suomalaiset ovat melkein poikkeuksetta miehiä, parikymppisiä. Eikö kaappaajille tai murhaajille olisi helpompi valita naisia? Ehkä naiset laivoilla vaikka juovatkin pysyttelevät silti yhdessä? Eivätkä vaeltele pitkin laivaa yksinään kuten miehet voivat tehdä.

Faktojen puuttuessa laivoilla katoamisia tulisi lähestyä, tutkia, selvittää ilmiönä.

Laivojen tulisi parantaa ulkokansiturvallisuutta. Asentaa kameroita myös night vision. Kouluttaa turvallisuushenkilöstöä dronejen käyttöön etsintöjä varten.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Ja eikö noihin laivoihin voisi myös laittaa ulkokansille jotain verkkoja, joiden yli ei pääsisi? Tietysti jotenkin pitäisi ratkaista kuinka ne hätätilanteessa saisi avattua, mutta hidastaisi se kuitenkin hieman sieltä mereen menoa.

Noista potkureista sen verran, että leikkaahan ihan tavalliset perämoottorin potkuritkin aivan kevyesti jalkoja ja käsiä poikki, niin miksi ei sitten isojen laivojen potkurit?

Realistisinta lienee kuitenkin ajatella, että monet nuorten miesten laivakatoamisista kuitenkin ovat itsemurhia. Tapahtuuhan niitä maissakin usein ilman ennakkovaroitusta humalassa, ja laskuhumalassa. Tässä tosin häiritsee nämä kameroiden päältä olot mieltä
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Jeppson
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 3:34 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jeppson »

Näissä viimeaikoina esillä olleissa keisseissä, Niku ja Markus on monia epämääräisiä piirteitä.

Kummatkin on julistettu kuolleeksi. Nikun esitutkintamateriaali, muutama sivu, on Suomen poliisilta saatavilla. Markuksen esitutkintamateriaali on paksumpi nivaska, sekä Suomen että Ruotsin poliisien esitutkinnat, niitä Suomen poliisi ei luovuta. Miksi?

Nikun ei pitänyt lähteä risteilylle, mutta lähti kaveriporukkaan viime hetkellä kun toinen perui lähtönsä. Itsemurha? Nähtiin kahden aasialaisen naisen seurassa.

Markus taasen, epämääräisiä tapahtumia laivalla. Nainen Markuksen matkaseurueessa oli tullut huonovointiseksi juotuaan hieman, mennyt hyttiin lepäämään. Ei muista siitä mitään. Markuksella kahakkaa jonkin laivalla olleen porukan kanssa. Olisivatko juottaneet Markuksen humalaan, luullut ystäviksi ja joutunut suunniltaan kun rikosaikeita tullut ilmi? Paini järjestysmiehen kanssa?

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Minulle itselleni kävi laivalla 90-luvun alussa, ollessani n. 20, niin että olin aika humalassa ja tulin vessasta käytävälle siinä oli joku minua vanhempi äijä, ja laittoi käden mun olkapäälle ja sanoi että lähdetään tästä nyt menemään. Eikä siis ollut mikään järkkäri. Olin kuitenkin aika kokenut tappelija, ja sain heitettyä äijän portaita alas. Siihen juoksi välittömästi sen tuntevia kyselemään siltä loukkasiko. Minun kaverit olivat siinä lähellä, ja näki tapahtuneen, eikä heilläkään ollut mitään käryä, kuka se tyyppi oli. Me tietysti hävittiin äkkiä paikalta, eikä jääty selvittelemään mistä siinä oli kyse
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Jeppson
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 3:34 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jeppson »

Murheli kirjoitti:
La Huhti 16, 2022 3:05 pm
Minulle itselleni kävi laivalla 90-luvun alussa, ollessani n. 20, niin että olin aika humalassa ja tulin vessasta käytävälle siinä oli joku minua vanhempi äijä, ja laittoi käden mun olkapäälle ja sanoi että lähdetään tästä nyt menemään. Eikä siis ollut mikään järkkäri. Olin kuitenkin aika kokenut tappelija, ja sain heitettyä äijän portaita alas. Siihen juoksi välittömästi sen tuntevia kyselemään siltä loukkasiko. Minun kaverit olivat siinä lähellä, ja näki tapahtuneen, eikä heilläkään ollut mitään käryä, kuka se tyyppi oli. Me tietysti hävittiin äkkiä paikalta, eikä jääty selvittelemään mistä siinä oli kyse
Olivatko suomalaisia nuo offensiivi-porukat?

Jeppson
Alibin satunnaislukija
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 03, 2021 3:34 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jeppson »

Yle Areenan Kadonneet -Nikun jaksosta https://areena.yle.fi/1-50155681 poliisitutkijan ja toimittajan kertomaa:

1998, 2003 ja 2007 ollut klusteri katoamisia. Poliisi ei selkeästi halua puhua sarjoista (syy varmaankin resurssipula).

Matkustajat poistuessa kuvattu, mutta autokannen kautta poistuneita ei kuvattu.

Aasialaiset naiset ovat poistuneet autokannen kautta, eli heillä tai heidän mukanaan laivalla olleella henkilöllä on ollut auto. Naiset poistuivat Tukholmassa.

Poliisi ei suoranaisesti pidä Nikun katoamista itsemurhana. Nikun äiti ei pidä itsemurhaa mahdollisena, ei tuo esiin mitään siihen viittaavaa.

Kadonneet-sarjan lavastekuvaukset perustuvat varmaankin jokseenkin poliisin antamiin tietoihi , valvontakameratietoihin sekä matkakavereiden antamiin tietoihin. Lavastekuvauksissa, tietoihin pohjautuen, ikään kuin annetaan ymmärtää, että Niku olisi mennyt naisten kanssa naisten hyttiä kohti.

Myöhemmin spekuloidaan, josko Niku olisi lähtenyt hytiltä, harhaillut ulkokansille päin ja joutunut riitaan ja päätynyt veteen tai kenties itse hypännyt.

Aasialaiset naiset on etsintäkuulutettu Suomessa ja Ruotsissa, mutta eivät koskaan ole ilmoittautuneet poliisille.

Naisia ei etnisellä profiloinnilla löytynyt matkustajaluettelosta. Kuitenkin on tiedossa, että poistuivat autolla, se rajaa selvitettävien joukkoa.

Murheli
Vic Mackey
Viestit: 1989
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Murheli »

Jeppson kirjoitti:
La Huhti 16, 2022 4:07 pm
Murheli kirjoitti:
La Huhti 16, 2022 3:05 pm
Minulle itselleni kävi laivalla 90-luvun alussa, ollessani n. 20, niin että olin aika humalassa ja tulin vessasta käytävälle siinä oli joku minua vanhempi äijä, ja laittoi käden mun olkapäälle ja sanoi että lähdetään tästä nyt menemään. Eikä siis ollut mikään järkkäri. Olin kuitenkin aika kokenut tappelija, ja sain heitettyä äijän portaita alas. Siihen juoksi välittömästi sen tuntevia kyselemään siltä loukkasiko. Minun kaverit olivat siinä lähellä, ja näki tapahtuneen, eikä heilläkään ollut mitään käryä, kuka se tyyppi oli. Me tietysti hävittiin äkkiä paikalta, eikä jääty selvittelemään mistä siinä oli kyse
Olivatko suomalaisia nuo offensiivi-porukat?
Ainakin sanoi minulle Suomeksi tuon meno kehotuksen, ja suunta oli kohti vierellä olevaa ulko-ovea. Muistaakseni puhuivat Suomea siellä portaikon puolivälissä, mutta emme jääneet kuuntelemaan sen kauempaa, ettei kävisi niin, että joutuukin itse laivaputkaan. Sen muistan että se äijä lensi ilmassa puoliväliin portaikkoa, ja kohottautui siellä istumaan kyllä, että ei nyt ainakaan kuollut, onneksi. Mutta kyllä sitä välillä edelleen miettii, että mistä siinä oli kyse. Olivat aivan tavallisesti, ja siististi pukeutunutta porukkaa, mitä siinä nyt ehdin havannoida ja mieleeni painaa
Voi voi, kun päättyi elämän koi

Vastaa Viestiin