12-vuotiaan pojan katoaminen Turengissa vuonna 1982

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Joo ei varmaan tarvittu Pohjoismaissa. Mutta jos olisi esim. salakuljettanut Ruotsiin niin missä tuo poika sitten olisi elänyt? Olisiko henkilöllisyys vaihdettu vai miten tehty? Pidetty jossakin piilossa? Eikö mikään systeemi olisi jossakin välissä hälyttänyt? Poika olisi tarvinnut koulutusta jne? Olettaisin että poliisi on kuitenkin sen verran uhrannut tähän katoamiseen aikaa, että saman nimisiä olisi etsinyt vaikkapa juuri Ruotsista.

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

elli72 kirjoitti:Joo ei varmaan tarvittu Pohjoismaissa. Mutta jos olisi esim. salakuljettanut Ruotsiin niin missä tuo poika sitten olisi elänyt? Olisiko henkilöllisyys vaihdettu vai miten tehty? Pidetty jossakin piilossa? Eikö mikään systeemi olisi jossakin välissä hälyttänyt? Poika olisi tarvinnut koulutusta jne? Olettaisin että poliisi on kuitenkin sen verran uhrannut tähän katoamiseen aikaa, että saman nimisiä olisi etsinyt vaikkapa juuri Ruotsista.

Ei Suomesta Ruotsiin muuttaneet ole siellä kiinnostaneet viranomaisia. Työvoimana Suomalaiset ovat siellä olleet ja pojalla on voinut olla sukulaisia joiden perheeseen hänet on otettu.Biolooginen isä on voinut käydä tapaamassa siellä. Koulutusta saa ja nimiä voidaan muuttaa. Itse pidän tätä yhtenä katoamiseen liittyvänä vaihtoehtona.
Elämä on laiffii

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

maxi kirjoitti: Kotiväki ei voi usean henkilön voimin salaisuutta pitää vuosikymmeniä niin että eletään ja touhutaan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut.
Näin juuri! Ei henkirikos tai minkään rikoksen peittely onnistu usealta ihmiseltä yhtaikaa!Itse pidän juuri tuota liftari hommaa todennäköisimpänä vaihtoehtona ,pojan katoamiseen.

Ruotsiin en usko (en mihinkään muuhunkaan maahan) pojan menneen . Ois hän aikuisena ilmoittautunut.Ei ole syytä miksi olisi edelleen äidiltään piilossa.

Elossa hän ei ole. Henkirikoksena tätä pidän.

poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1121
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Mites tämä "ymmärtäväinen miesopettaja"? Leirille mukaan ottaja(sivulla 3. Kyllin piiitkä teksi lehdestä)? Onko hän voinut olla liiankin tuttavallinen kodonnutta poikaa kohtaan? Ehkäpä hänen liikkeensä on selvitetty tähän päivään mennessä? Mutta jos ei, voihan olla, että poika piti häntä ainoana luotettavana aikuisena, jonka matkaan lähteä tai kenen luokse pyrkiä?
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

Calamity Jane kirjoitti:
maxi kirjoitti: Kotiväki ei voi usean henkilön voimin salaisuutta pitää vuosikymmeniä niin että eletään ja touhutaan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut.
Näin juuri! Ei henkirikos tai minkään rikoksen peittely onnistu usealta ihmiseltä yhtaikaa!Itse pidän juuri tuota liftari hommaa todennäköisimpänä vaihtoehtona ,pojan katoamiseen.

Ruotsiin en usko (en mihinkään muuhunkaan maahan) pojan menneen . Ois hän aikuisena ilmoittautunut.Ei ole syytä miksi olisi edelleen äidiltään piilossa.

Elossa hän ei ole. Henkirikoksena tätä pidän.

Hieman mietityttää tuossa liftariversiossa se, että olisi ollut todella kehnoa tuuria jos Jari kotona riitaannuttuaan olisi mennyt ulos ja lähtenyt liftaamaan ja kyytiin ottaja olisi sitten hänet surmannut...vähän liian paljon huonoja sattumuksia kerralla.

Siihen, että ei ole ilmoittautunut aikuisena voi olla hyvinkin monta syytä lapsena koetussa elämässä. Ei voida sanoa että elämä olisi ollut sen jälkeenkään ruusuilla tanssia ja Ruotsissa olisi voinut tapahtua vaikka mitä myös yhteiskunnasta irtaantumista ja monta muuta syytä.
Elämä on laiffii

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Mutta ne tunteet omaa äitiä kohtaan.Kyllä jossain vaiheessa haluaa tavata läheisensä.12v on vielä kiinni äidissään kuin raaka omena puussa.
Väärän henkilöllisyyden turvin elämä voi onnistua jonkun aikaa, en usko että loputtomiin.Ainakaan euroopassa.

Mutta on karsee tapaus. Sääliksi käy omaisia. 12v on vielä lapsi. Se hätä ja suru, toivottomuus,ei sitä voi edes kuvitella, kun (onneksi) ei ole tarvinnut itse kokea samanlaista tilannetta.

Muuten tuosta liftaamisesta. Itse aloitin liftaamisen 13v . Kyllä ennen tuon ikäiset(etenkin kun kukaan ei edes varoittanut)harrasti liftaamista. Ei lapsi voi käsittää kuinka se on vaarallista. Oli minunkin aikaan.Tapahtu ja ehdoteltiin kaikenlaista.

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

Calamity Jane kirjoitti:Mutta ne tunteet omaa äitiä kohtaan.Kyllä jossain vaiheessa haluaa tavata läheisensä.12v on vielä kiinni äidissään kuin raaka omena puussa.
Väärän henkilöllisyyden turvin elämä voi onnistua jonkun aikaa, en usko että loputtomiin.Ainakaan euroopassa.

Mutta on karsee tapaus. Sääliksi käy omaisia. 12v on vielä lapsi. Se hätä ja suru, toivottomuus,ei sitä voi edes kuvitella, kun (onneksi) ei ole tarvinnut itse kokea samanlaista tilannetta.

Muuten tuosta liftaamisesta. Itse aloitin liftaamisen 13v . Kyllä ennen tuon ikäiset(etenkin kun kukaan ei edes varoittanut)harrasti liftaamista. Ei lapsi voi käsittää kuinka se on vaarallista. Oli minunkin aikaan.Tapahtu ja ehdoteltiin kaikenlaista.

Totta en kuitenkaan suoraapäätä osaa yhdistellä liftariversiotasi todella tapahtuneeseen ennen kuin jalostan sitä päässäni siihen suuntaan miten se olisi voinut mennä. Oikopäätä en ole sitä täysin tyrmännytkään ja tässä on muitakin versioita joita täytyy pohtia.

Tapahtunut on silti käsittämätön ja varmasti kova prosessi omaisille asiaan liittyy molemmat biologiset vanhemmat ja sisarpuolet mummit ukit ja sukulaisia.
En niinkuin osaa mieltää sitäkään että ruumis ei missään vaiheessa mikäli sellainen on, ole tullut mistään vahingossakaan esille.
Onnettomuuttakin olen pohtinut enkä sulje sitäkään pois vielä.
Esimerkkinä kerron: täälläpäin kuuskyt luvulla tehdyllä siltatyömaalla pikkupojat olivat menneet katselemaan työmiehiä ja siltarakennelmaa. Yhtäkkiä siltaan ajettu penger oli alkanut vyörymään ja nielaissut yhden lähimpänä olleen pojan mukaansa. Häntä ei löydetty koskaan vaikka kaikki penkan maat siirreltiin ja tutkittiin mutta poika oli ja pysyi poissa.
Elämä on laiffii

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

Onnettomuus.... no!
Miksi sitten ruumista ei löytynyt? Harvoin se jää kateisiin. Yksi mahdollisuus on tosin ,jos Jari eksyi jonnekkin ja kylmä ja nälkä teki tehtävänsä. Sitäkään ei voi pois sulkea.

Saattaa toki olla niinkin jos joku tappoi pojan vahingossa ja kätki ruumiin sitten.Mutta tämäkin herättää kysymyksiä. Se omatunto, olisihan se jossain vaiheessa alkanut paukuttaan ja tekijä ois kertonut asiasta jollekkin.Ainahan on niin ,tekijä kertoo asian jollekkin.

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

Calamity Jane kirjoitti:Onnettomuus.... no!
Miksi sitten ruumista ei löytynyt? Harvoin se jää kateisiin. Yksi mahdollisuus on tosin ,jos Jari eksyi jonnekkin ja kylmä ja nälkä teki tehtävänsä. Sitäkään ei voi pois sulkea.

Saattaa toki olla niinkin jos joku tappoi pojan vahingossa ja kätki ruumiin sitten.Mutta tämäkin herättää kysymyksiä. Se omatunto, olisihan se jossain vaiheessa alkanut paukuttaan ja tekijä ois kertonut asiasta jollekkin.Ainahan on niin ,tekijä kertoo asian jollekkin.
Varsinkin vahingossa tuotettu kuolema herättää omantunnontuskat ja aiheuttaa henkilössä merkittäviä ulkoisia ja käytösmuutoksia.

Olen myös miettinyt milloin tätä tapausta on virallisesti viimeksi päivitetty vai onko ollenkaan.
Sitä vaan että ei olisi jossain vaiheessa löytynyt elävänä ja asiaa ei ole haluttu julkisesti setviä omaisten toimesta.
Elämä on laiffii

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

maxi kirjoitti:
Calamity Jane kirjoitti:Onnettomuus.... no!
Miksi sitten ruumista ei löytynyt? Harvoin se jää kateisiin. Yksi mahdollisuus on tosin ,jos Jari eksyi jonnekkin ja kylmä ja nälkä teki tehtävänsä. Sitäkään ei voi pois sulkea.

Saattaa toki olla niinkin jos joku tappoi pojan vahingossa ja kätki ruumiin sitten.Mutta tämäkin herättää kysymyksiä. Se omatunto, olisihan se jossain vaiheessa alkanut paukuttaan ja tekijä ois kertonut asiasta jollekkin.Ainahan on niin ,tekijä kertoo asian jollekkin.
Varsinkin vahingossa tuotettu kuolema herättää omantunnontuskat ja aiheuttaa henkilössä merkittäviä ulkoisia ja käytösmuutoksia.
Kuolleeksi on julistettu vuosia katoamisen jälkeen, mutta sen jälkeen ei luultavasti ole jäänteitä ruumiista löytynyt. Eli tilanne on ennallaan ja epäilys siihen suuntaan vahvistuu, että kadotettiin jonkun toimesta eikä haluttu tapaavan perheenjäseniä tätä ajatusta pakostakin tukee äidin lausuma siitä jonka mukaan jotkut huolehtivat Jarista antavat ruokaa jne..

Olen myös miettinyt milloin tätä tapausta on virallisesti viimeksi päivitetty vai onko ollenkaan.
Elämä on laiffii

Calamity Jane
Rico Tubbs
Viestit: 1224
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 2:14 am
Paikkakunta: Villi länsi

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Calamity Jane »

maxi kirjoitti:Varsinkin vahingossa tuotettu kuolema herättää omantunnontuskat ja aiheuttaa henkilössä merkittäviä ulkoisia ja käytösmuutoksia.
Näin juuri on! Ja jollekkin tappaja tunnustaa tekonsa aina. Mielestäni nämä salaajat jotka ei tuo tietoaan ilmi, ovat rikollisia, koska on jokaisen velvollisuus ilmoittaa henkirikoksesta poliisille.
maxi kirjoitti:Olen myös miettinyt milloin tätä tapausta on virallisesti viimeksi päivitetty vai onko ollenkaan.
Sitä vaan että ei olisi jossain vaiheessa löytynyt elävänä ja asiaa ei ole haluttu julkisesti setviä omaisten toimesta.

Minun tietojeni mukaan jari 12v on edelleenkin kateissa. Jostain syystä , mediakin vaikenee tästä tapauksesta. Toisia kadonneita kyllä kerrataan ehtimiseen lehdissä. Miksei tätä? Kyseessä kuitenkin lapsi?

Tay77
Theo Kojak
Viestit: 1157
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 12:01 am

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Miss_Millhone kirjoitti:
elli72 kirjoitti:Nyt pääseekin helpommin liikkumaan EU-alueella ilman passia. 80-luvun alussa tilanne saattoi olla ihan toisin.
Ei tarvittu silloinkaan, ainakaan Pohjoismaiden välillä. Minulla ei ole koskaan ollut passia ja joka vuosi käytiin sukuloimassa Ruotsissa ja Tanskassa.
Olen itse matkustanut vanhempieni kanssa Keski-Euroopassa (joskus 80-luvun lopulla) ja minut oli tuolloin "merkitty" toisen vanhempani passiin. Eli minulla ei ollut omaa passia mutta vanhempani passissa oli tiedot (ei kuvaa) minusta.

Sitä en tiedä, kuinka tuo "merkitseminen" tehtiin. Oliko tuolloin automaattisesti lasten nimet vanhempien passissa? Jos lapsi matkusti jonkun muun kuin vanhempansa kanssa, pitikö lapsella olla oma passi?
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks

Paa
Jane Marple
Viestit: 1009
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:19 pm

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja Paa »

Calamity Jane kirjoitti:
maxi kirjoitti: Kotiväki ei voi usean henkilön voimin salaisuutta pitää vuosikymmeniä niin että eletään ja touhutaan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut.
Näin juuri! Ei henkirikos tai minkään rikoksen peittely onnistu usealta ihmiseltä yhtaikaa!Itse pidän juuri tuota liftari hommaa todennäköisimpänä vaihtoehtona ,pojan katoamiseen.

Ruotsiin en usko (en mihinkään muuhunkaan maahan) pojan menneen . Ois hän aikuisena ilmoittautunut.Ei ole syytä miksi olisi edelleen äidiltään piilossa.

Elossa hän ei ole. Henkirikoksena tätä pidän.
Mä taas uskon, että henkirikoksen peittelyyn ei tarvita kuin kaksi ihmistä: äiti ja isäpuoli. Uskon, että kaksikin ihmisluontoa pystyy siihen. Isäpuoli voi olla vaikka psyko, joka on tyytyväinen kun poika on poissa ja äiti pelkää tai on jotenkin uskotellut päässään ettei isäpuoli olekaan syyllinen tai surma oli vahinko tms. Tosi erikoisen kuvan äidistä sain. Tai jos isäpuoli tappoi pojan omin päin eikä äiti joko tiedä tai edes halua tietää tai uskoa puolisoaan syylliseksi.

Viime aikojen ongelmat koulussa voineet kärjistyä kotona, ja tuloksena pojan tahaton tai tahallinen surmaaminen.

Juttu ei ole ollut esillä, koska perhe ei niin halua. Aivan taatusti tietävät mitä lapselle kävi. Ehkä poliisikin tietää, mutta todisteet eivät riitä.
Niin kuin kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä. (Snl.27:19)

maxi
Rico Tubbs
Viestit: 1270
Liittynyt: La Loka 14, 2017 8:52 am
Paikkakunta: Joulupukin maa

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja maxi »

Paa kirjoitti:
Calamity Jane kirjoitti:
maxi kirjoitti: Kotiväki ei voi usean henkilön voimin salaisuutta pitää vuosikymmeniä niin että eletään ja touhutaan kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut.
Näin juuri! Ei henkirikos tai minkään rikoksen peittely onnistu usealta ihmiseltä yhtaikaa!Itse pidän juuri tuota liftari hommaa todennäköisimpänä vaihtoehtona ,pojan katoamiseen.

Ruotsiin en usko (en mihinkään muuhunkaan maahan) pojan menneen . Ois hän aikuisena ilmoittautunut.Ei ole syytä miksi olisi edelleen äidiltään piilossa.

Elossa hän ei ole. Henkirikoksena tätä pidän.
Mä taas uskon, että henkirikoksen peittelyyn ei tarvita kuin kaksi ihmistä: äiti ja isäpuoli. Uskon, että kaksikin ihmisluontoa pystyy siihen. Isäpuoli voi olla vaikka psyko, joka on tyytyväinen kun poika on poissa ja äiti pelkää tai on jotenkin uskotellut päässään ettei isäpuoli olekaan syyllinen tai surma oli vahinko tms. Tosi erikoisen kuvan äidistä sain. Tai jos isäpuoli tappoi pojan omin päin eikä äiti joko tiedä tai edes halua tietää tai uskoa puolisoaan syylliseksi.

Viime aikojen ongelmat koulussa voineet kärjistyä kotona, ja tuloksena pojan tahaton tai tahallinen surmaaminen.

Juttu ei ole ollut esillä, koska perhe ei niin halua. Aivan taatusti tietävät mitä lapselle kävi. Ehkä poliisikin tietää, mutta todisteet eivät riitä.

Jos poliisi tietäisi tapausta ei olisi lakaistu maton alle. Poliisilla on menetelmät jossa epäilty puristetaan niin ahtaalle että murtuu tai joku lähipiiristä murtuu kertomaan.
Tässähän on annettu julkisuuteen poliisin toimesta selitys että ei epäillä henkirikosta mikään ei viittaa siihen. Uskon kyllä vahvasti poliisin toimintaan sikäli että tätä juttua on käsitelty myöhemminkin ”ovien takana” niinkuin tutkinta avataan monesti muulloinkin uudestaan eikä siitä tiedoteta tai kerrota omaisillekaan mitään.

Oma epäilyni on sellainen, että kotona sattunut suuttumus on tehnyt sellaisen reaktion pojalle että hän on lähtenyt kotoaan harhailemaan päämäärättömästi jonnekin jossa sitten on tapahtunut onnettomuus veteen joutuminen ja siksi hän on jäänyt löytymättä. Joissakin tapauksissa ruumiita on löytynyt vuosikymmenien jälkeen sellaisista paikoista josta niitä ei ole osattu edes hakea vaan löytyminen on tapahtunut vahingossa.
Elämä on laiffii

mika68
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2014 1:40 pm

Re: 12-vuotiaan pojan katoaminen vuonna 1982

Viesti Kirjoittaja mika68 »

Otsikkoon vois lisätä paikkakunnan: Turenki tai Janakkala. Se vois tuoda asiaan paikallista tuntemusta ja näkökantoja tai edes satunnaiset täällä kävijät voisivat huomioida tapauksen.
Poliisin toimista tuolta ajalta olen sitä mieltä että vaikka kuinka olisivat tehneet parhaansa, ei paikallispoliisin kokemus ja aika ole riittänyt homman hyvään hoitamiseen.

Pojan kotipaikkakunta lisätty otsikkoon
-NILS-

Vastaa Viestiin