Kadonneet, jotka ovat oman käden kautta kuolleet

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
kajuhani69

Kadonneet, jotka ovat oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja kajuhani69 »

Alkaa mm. Kadonneet ohjelmassa häiritsemään kun aina vedotaan siihen, ettei kadonnut henkilö olisi tehnyt itselleen mitään. Toki on tietty ryhmä mm. itsemurhan tekijoistä joilla on ennakko oireita tai aikaisempia yrityksiä ja iso osahan jättää viestejä Mutta väitän silti että osalla itsemurha tulee päähänpistona ("nyt riitti" tilanne) joko ihan selvinpäin tai kännissä. Oli elämäntilanne vaikka kuinka hyvä niin yllätyksiä tapahtuu. Ihminen on todella hyvä myös monesti piilottamaan huolensa ja murheensa läheisiltään, varsinkin nuoret vanhemmiltaan. Kaikkihan tiedämme myös mikä klisee on "hyvän perheen lapsi", ihan samaa sarjaa kuin "ei meidän lapsi, ne on ne muut". Anyway, en paljonkaan laita painoarvoa omaisten sanomiselle, että olisi poissuljettua tai mahdotonta että kadonnut olisi tehnyt itselleen jotain.

Väitän että iso osa kadonneista, joita ei ole löytynyt, on päättänyt päivänsä oman kädän kautta paikassa josta ei sattuman oikusta ole tullut löydetyksi. Osa saattanut jopa hakeutua paikkaan josta ei löydetä. Kadonneiden kohdalla henkirikos on se epätodennäköisin vaihtoehto.

Toki saa ja pitääkin olla erimieltä!
tapparanmiäs
Nikke Knakkertton
Viestit: 151
Liittynyt: La Heinä 24, 2010 10:26 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja tapparanmiäs »

hyvä pointti....olen pitkälle samaa mieltä :) kai ne omaiset ja läheiset vaan hakee syyllistä usein ja elättelee toivoo loppuun asti...se epävarmuus on varmasti hirveetä :(
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Vilkaiskaahan Mika Mäenpään ketjua!
calcutta
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 11:17 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja calcutta »

Minä luulen, että jos henkilö päätyisi itsemurhaan hän yleensä päätyy tekemään itsemurhan helpoimman kaavan kautta, ja tuskin alkaa miettimään turhia,kuten esim. paikkaa,josta ei ruumista ikinä löydetä...Vaan ajattelee "mitä nopeemmin pois tästä kurjasta maailmasta sen parempi"...
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja vivy »

calcutta kirjoitti:Minä luulen, että jos henkilö päätyisi itsemurhaan hän yleensä päätyy tekemään itsemurhan helpoimman kaavan kautta, ja tuskin alkaa miettimään turhia,kuten esim. paikkaa,josta ei ruumista ikinä löydetä...Vaan ajattelee "mitä nopeemmin pois tästä kurjasta maailmasta sen parempi"...
Riippuu tapauksesta. Monien kadonneiden menneisyydestä löytyy esim. velkoja, joiden vuoksi voisi päätyä nimenomaan Mäenpää-tyyppiseen ratkaisuun suojellakseen mahdollisesti perhettään tai muuta.
Joskus myös tuntuu, että monien löytyminen on ihan sattumankauppaa. Suomen järvet ja metsät piilottavat varmaan valtaosan kadonneista ilman mitään kätkemisiäkään. :?
johnny rebel

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja johnny rebel »

calcutta kirjoitti:
Minä luulen, että jos henkilö päätyisi itsemurhaan hän yleensä päätyy tekemään itsemurhan helpoimman kaavan kautta, ja tuskin alkaa miettimään turhia,kuten esim. paikkaa,josta ei ruumista ikinä löydetä...Vaan ajattelee "mitä nopeemmin pois tästä kurjasta maailmasta sen parempi"...
Samaa mieltä.

Jos ymmärsin oikein mitä C ajatteli asian suhteen. Tuskin sitä suohon kävellään. tms. Itseltäni oma naiseni teki itsemurhan vuosia sitten, teki niin että varmasti se huomataan. Kotiimme. Ensimmäisenä mä huomasin lapsen kans sen. Jos tehdään itsemurha niin epäilen vahvasti et miks pitäis tehdä vaikeeksi asia?

Tässä asiassa, Työ oli liian kova pala.
Puhuttiin, en osannut arvata vaan:(
Viimeksi muokannut johnny rebel, Pe Elo 13, 2010 3:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
calcutta
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 11:17 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja calcutta »

johnny rebel kirjoitti:
calcutta kirjoitti:
Minä luulen, että jos henkilö päätyisi itsemurhaan hän yleensä päätyy tekemään itsemurhan helpoimman kaavan kautta, ja tuskin alkaa miettimään turhia,kuten esim. paikkaa,josta ei ruumista ikinä löydetä...Vaan ajattelee "mitä nopeemmin pois tästä kurjasta maailmasta sen parempi"...
Jos ymmärsin oikein mitä C ajatteli asian suhteen. Tuskin sitä suohon kävellään. tms. Itseltäni oma naiseni teki itsemurhan vuosia sitten, teki niin että varmasti se huomataan. Kotiin. Ensimmäisenä mä huomasin lapsen kans sen. Jos tehdään itsemurha niin epäilen vahvasti et miks pitäis tehdä vaikeeksi asia?
Juurinäin, eli ymmärsit asian pointtini. Joka oli hieman vaikeasti selitetty :lol:
Kylli
Perry Mason
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Tiedän tapauksia joissa itsemurhaaja on nimenomaan tahtonut etsiytyä piiloon mm. varmistaakseen tekonsa onnistumisen (ettei kukaan löydä liian ajoissa). Kuitenkin niin, ettei ruumis jää ikuisiksi ajoiksi kadoksiin. Etenkin pitkään suunnitelluissa itsemurhissa tekopaikka on harkittu. On tietysti monia jotka päätyvät itse tekoon impulsiivisemmin (vaikka se vaihtoehtona elämisen tuskalle olisi väikkynyt mielessä pitempäänkin), jolloin paikkaan ei välttämättä uhrata niin paljon ajatusta. Yleistää ei oikein voi, tapoja on niin monta kuin tekijöitäkin.

Ei ihan uusi aihe Minfossa:

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=3233
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
villivadelma
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 8:14 am

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Minä se en jaksa vieläkään/koskaan uskoa siihen, että Mäenpää teki itsemurhan. Kyllä siinä jotakin muuta tapahtui.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1862
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Siksipä juurikin kannattaa valita rauhallinen ja syrjäisämpi paikka, ettei tule ratkaisevalla hetkellä häirityksi. Jonkinlainen uskottava hämäys viimeiselle lähtemiselle täytyy usein järjestää. Kenties siksi moni katoaminen vaikuttaa näennäisesti niin mystiseltä. Tietenkin jos haluaa tehdä "hätähuudon" niin sitten voi kirjoitella jäähyväiskirjeitä ja viillellä ranteita poikittain auki. Selvää on, että jos aikaitaan alkaa liian avoimesti paljastelemaan, niin hengestään ei välttämättä eroon pääse, mutta kasvikseksi kroonikko-osastolle saattaa päästä.

johnny rebel kirjoitti: Jos tehdään itsemurha niin epäilen vahvasti et miks pitäis tehdä vaikeeksi asia?
calcutta
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 107
Liittynyt: To Heinä 26, 2007 11:17 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja calcutta »

vasikka kirjoitti:Siksipä juurikin kannattaa valita rauhallinen ja syrjäisämpi paikka, ettei tule ratkaisevalla hetkellä häirityksi. Jonkinlainen uskottava hämäys viimeiselle lähtemiselle täytyy usein järjestää. Kenties siksi moni katoaminen vaikuttaa näennäisesti niin mystiseltä. Tietenkin jos haluaa tehdä "hätähuudon" niin sitten voi kirjoitella jäähyväiskirjeitä ja viillellä ranteita poikittain auki. Selvää on, että jos aikaitaan alkaa liian avoimesti paljastelemaan, niin hengestään ei välttämättä eroon pääse, mutta kasvikseksi kroonikko-osastolle saattaa päästä.

johnny rebel kirjoitti:
Jos kaipaa rauhallisen paikan kuolemalleen, niin en kuitenkaan usko että tarvitsee alkaa miettimään paikkaa,josta ei ikinä tulla löytämään. Rauhallinen paikkahan voi olla jollai kalliolla metsässä. Ja tälläisissähän tapauksissa ruumis olisi löydetty. Jos meinaa haluaa kadottaa ikuisiksi ajoiksi ruumiinsa, niin se vaatii jo huomattavasti enemmän valmisteluja, joten en usko että itsemurhaa hautovat jaksavat pinnistellä niin pitkälle.....
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja aniko »

calcutta kirjoitti:Jos kaipaa rauhallisen paikan kuolemalleen, niin en kuitenkaan usko että tarvitsee alkaa miettimään paikkaa,josta ei ikinä tulla löytämään. Rauhallinen paikkahan voi olla jollai kalliolla metsässä. Ja tälläisissähän tapauksissa ruumis olisi löydetty. Jos meinaa haluaa kadottaa ikuisiksi ajoiksi ruumiinsa, niin se vaatii jo huomattavasti enemmän valmisteluja, joten en usko että itsemurhaa hautovat jaksavat pinnistellä niin pitkälle.....
Osa itsemurhista tehdäänkin kuvaamallasi tai ajattelemallasi tavalla, hetken mielijohteesta, jolloin uhri ei tosiaan jaksa tai halua pinnistellä. Tähän on ehkä helpompi elätyä kuin siihen, että kliinisesti masentuneen ihmisen on oikeasti mahdollista elää hyvinkin pitkään itsetuhoisten ajatusten kanssa ja suunnitella itsemurhaansa pitkään, sekä kyetä myös toteuttamaan vaikeakin suunnitelma. Motiiveja jo luetellaankin ylempänä (halu varmistua onnistumisesta, halu naamioida tapahtuma onnettomuudeksi tai "vain" katoamiseksi, halu suojella omaisia ruumiin löytämiseltä..). Katsopa tosiaan vaikkapa Mika Mäenpään ja Oriveden vainajan tapauksia. Niitä voi olla vaikea uskoa itsemurhiksi, ehkäpä siksi, että vaikeasti masentuneen ja nimenomaan masennuksen takia itsetuhoisen henkilön ajatusmaailmaa on hyvin vaikea ulkopuolelta ymmärtää. Tietenkin itsemurhaan voi olla muitakin motiiveja kuin masennus, jotka voivat pakottaa vaikeaan suunnitteluun ja toteutukseen.

Mutta todellakin, aina itsemurha ei synny hetken mielijohteesta tai tunteesta että on pakko kuolla heti, jolloin suunnitteluun ja toteutukseen jää mahdollisuus. Aivan samoin kuin sekä Mäenpää että etenkin Oriveden vainaja lähes jäivät löytymättä, uskon minäkin siihen että monet itsemurhan tehneet ovat vain onnistuneet jättämään ruumiinsa paikkaan josta se on riittävän nopeasti hävinnyt.
Avatar
vivy
Martin Beck
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 1:11 pm

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja vivy »

aniko onnistui tuomaan sanoiksi samat ajatukset, joita itse tänne yritin jossain vaiheessa räpeltää. :D Itse asiassa uskon henkirikokseen hyvin harvan kadonneen kohdalla (Teemu Puumala esim.), loput menevätkin onnettomuuden tai itsemurhan piikkiin.
matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Itse uskon julkisuuteen annettujen tietojen perusteilla (puhutaan nyt Kadonneet-ohjelmassa olleista tapauksista) itsemurhaan tai onnettomuuteen aika harvassa tapauksessa, mahdollisesti Juha Laitinen ja Jari Pesonen ovat voineet joutua onnettomuuteen tai tehdä itsemurhan. Aili Sarpio todennäköisesti on joutunut onnettomuuteen, mutta ei oman tai kenenkään muun toimesta vaan vahingossa.
Muutoin on aika selvää että esimerkiksi Raija Juutila ja Hilkka Laitinen ovat henkirkoksen uhreja.
aniko
Agentti Scully
Viestit: 651
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 10:52 pm
Paikkakunta: Gamla Motown

Re: Oman käden kautta kuolleet

Viesti Kirjoittaja aniko »

Kadonneet tuntuukin kyllä vähän painottuvan noihin tapauksiin joihin saattaisi liittyä henkirikos, mikä on sinänsä järkevää, koska niistä on todennäköisesti eniten tietoa yleisöllä (jollei muilla niin tekijöillä, mutta yleensä jotenkin kummasti rikoksesta on aina tietoa tai ainakin vainua jollain muullakin).
Vastaa Viestiin