Déjà vu

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Kiitos infosta!
I am an African!

Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »


Lennox
Poliisikoira Rex
Viestit: 272
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 11:40 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Lennox »

Bomba kirjoitti: Jamais vu tarkoittaa tilannetta, jossa et muista esim. jonkun henkilön nimeä vaikka tiedät sen tietäväsi, eli nimi on ns.kielen päällä. Tämä johtuu siitä, että aivoissa on tallennettuna tämä tieto, mutta aivot eivät saa aktivoitua sitä.
Tätä tapahtuu useinkin, mutta yleensä niin, että siihen liittyy joku tietty henkilö. Minulla on loistava nimimuisti (harvoja asioita, mitä tässä elämässä muistan!), mutta joidenkin ihmisten nimet unohtuvat aina. Nämä eivät edes ole mitään vaikeita muistettavia, mutta jostain syystä tiettyjen tyyppien kohdalla tökkii aina. Lienee yleistä, mutta silti kummastuttaa, miksi näin.
Keep the city clean, keep the trash in jail.

Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mulle tulee näitä "etiäisiä"melkoisen usein ja olenkin vakuuttunut siitä, että päässäni on vikaa;) tosin etiäisistä on siinä mielessä hyötyä, että laseja tulee rikottua nykyään huomattavasti vähemmän ja koirat karkaa harvemmin :D
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-

chamilla
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 12:35 pm

Viesti Kirjoittaja chamilla »

veikkaan että meillä kaikilla on siinä tapauksessa päässä vikaa

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Lydia07 kirjoitti:Déjà vu
Oletko koskaan kokenut ilmiötä, jossa tunnet olleesi uudessa paikassa tai tilanteessa aiemminkin?


Äsken juuri tuli tunne, että oon varmaan ollut täällä ennenkin.
Sitten katsoin lähetettyjen viestieni määrän ja totesin, että asiaan ei TODELLAKAAN liity mitään mystistä.... 8)

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Olen usein kokenut jonkunlaisen käänteisen deja vu -ilmiön, eli jossain tilanteessa tulee ajatus, että olen ollut tässä aiemminkin, vaikka tiedän että en varmasti ole. Sitten jonkun ajan päästä sama tilanne toistuu. Tällainen saattaa toistua monen vuodenkin välein, ja lopulta en enää muista, milloin oli ensimmäinen kerta. Tässä ei tietysti ole mitään omituista, jollei ajatella, että ensimmäinen kerta olisi jotenkin tulevaisuuden näkemistä.

Joskus olen myös unessa nähnyt etukäteen paikkoja, mutta siinä ei tarvitse olla mitään kummallista. Hauska juttu oli, kun näin unta, että kuljin Kairon basaarissa ja löysin vanhoja rahoja. Kun pari vuotta unen jälkeen menin sinne ensimmäisen kerran, niin tosiaan löysin maasta kolikoita.
Every ship must sail a world.

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

ABC kirjoitti:Olen usein kokenut jonkunlaisen käänteisen deja vu -ilmiön, eli jossain tilanteessa tulee ajatus, että olen ollut tässä aiemminkin, vaikka tiedän että en varmasti ole. Sitten jonkun ajan päästä sama tilanne toistuu. Tällainen saattaa toistua monen vuodenkin välein, ja lopulta en enää muista, milloin oli ensimmäinen kerta. Tässä ei tietysti ole mitään omituista, jollei ajatella, että ensimmäinen kerta olisi jotenkin tulevaisuuden näkemistä.

Joskus olen myös unessa nähnyt etukäteen paikkoja, mutta siinä ei tarvitse olla mitään kummallista. Hauska juttu oli, kun näin unta, että kuljin Kairon basaarissa ja löysin vanhoja rahoja. Kun pari vuotta unen jälkeen menin sinne ensimmäisen kerran, niin tosiaan löysin maasta kolikoita.
samantapaisia tuntemuksia täälläkin.
Unessa muutes joskus huomaan, että tämähän on tuttu paikka -aiemmista unista! 8)
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Sama vika rahikaisella, ja väliä "vierailuilla" saattaa olla jopa kymmenen vuotta tai enemmänkin.
Every ship must sail a world.

swisse
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: To Loka 18, 2007 1:07 pm

Viesti Kirjoittaja swisse »

Joo useinki, melkeen joka päivä. Kätevää on siinä mielessä, et jos meinaa ukon kans tulla jotain napinaa, nii osaaki jo valmiis kääntää omat sanansa niin ettei siitä pääse tuleen mitää kauhian issoo kuitenkaa. Ja tietää jos valmiiks että mitä toinen sanoo nii ei ainakaa kauheen syvästi loukkaannu. Vähä tietenki, noin niinku muodon vuoks.
And the wind blows through my heart
Shivers me one last time
As I now reach out in the dark
No one there

-Sentenced, No one there-

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja joey »

Lennox kirjoitti:
Bomba kirjoitti: Jamais vu tarkoittaa tilannetta, jossa et muista esim. jonkun henkilön nimeä vaikka tiedät sen tietäväsi, eli nimi on ns.kielen päällä. Tämä johtuu siitä, että aivoissa on tallennettuna tämä tieto, mutta aivot eivät saa aktivoitua sitä.
Tätä tapahtuu useinkin, mutta yleensä niin, että siihen liittyy joku tietty henkilö. Minulla on loistava nimimuisti (harvoja asioita, mitä tässä elämässä muistan!), mutta joidenkin ihmisten nimet unohtuvat aina. Nämä eivät edes ole mitään vaikeita muistettavia, mutta jostain syystä tiettyjen tyyppien kohdalla tökkii aina. Lienee yleistä, mutta silti kummastuttaa, miksi näin.
Tuo kielenpäällä -ilmiö johtuu siitä, että "hakukoodi" on väärä. Esimerkki: "Mikä ton nimi on... se alkaa eellä ja sit siinä on iitä ja.... mikä hitto se on!" Ja sitten oikea vastaus on "Tarja". Syy väärään hakukoodiin voi olla vaikka siinä, että jostain syystä kyseessä oleva henkilö/paikka/muu erisnimi tuo mieleen jonkin toisen asian, ja sitten yritetään hakea nimeä tuon toisen asian piirteillä muistin kätköistä.

PitBull
Martin Beck
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Marras 28, 2007 2:05 am
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja PitBull »

oon varmaan outo mutta näen unia ja sit ne unet tapahtuu joskus kuukauden parin sisällä. Siis ne unet on tietynlaisia ei siis jotain et leijailen pilvissä yms vaan ihan normaaleja juttuja. Esim kaupassa käymiset yms

:roll:
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.

UUSI TUNNUS! REALPITTI

Mariella
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:03 pm

Viesti Kirjoittaja Mariella »

On tapahtunut monesti...

Mutta mä olen kuullut että tuo dejavu on nimenomaan siitä aivopuoliskojen "viiveestä" johtuva juttu, ja taas tuo "kielen päällä" -fiilis johtuisi eri asiasta..

Se on tosi kumma tunne kun joku uusi tilanne tuntuu niin tutulta! :)

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

PitBull kirjoitti:oon varmaan outo mutta näen unia ja sit ne unet tapahtuu joskus kuukauden parin sisällä. Siis ne unet on tietynlaisia ei siis jotain et leijailen pilvissä yms vaan ihan normaaleja juttuja. Esim kaupassa käymiset yms

:roll:
Pitäiskö tässä sitten olla jotain omituista? :wink: "Hei, näin viime yönä enneunen - olin siinä kaupassa. Ja tänään sit, tsädäm, käytiin kaupassa!"
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Josey Wales
Lauri Hanhivaara
Viestit: 142
Liittynyt: To Maalis 01, 2018 12:51 am

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Josey Wales »

Mielenkiintoista! Muutaman kerran olisin voinut vannoa eläneeni tilanteen ennenkin!

Entäpä muut tällä vuosikymmenellä?

Vastaa Viestiin