viewtopic.php?f=35&t=244&start=1545#post_content1080248 tässä on mainittu, että tilavuus on 19 kuutiota ja massa 56 tonnia. Ei siis kellu, mutta ei myöskään syöksy sukkana pohjaan, jos tulee veteen otollisessa asennossa, tai pyörähtää sellaiseen heti kun ei ole vielä suuremmin haukannut vettä. Liike myös jatkuu jonkin lyhyen matkaa eli jonkin lyhyen hetken siihen suuntaan mihin se oli menossa ennen veteen osumistaan.Keskitien Kulkija kirjoitti: ↑Ma Marras 16, 2020 10:04 am Vaikka visiiri olisikin surffannut, niin mistä laskelmien mukainen 600 tonnin voima on kehitetty reiän aiheuttamiseksi? Tämä pohjaa meritekniikan professorin Jørgen Amdahlin puheisiin, ei "kaiken alan väittelyn omasta mielestään tohtoreiden".
Lapsellisen ad hominem-kiukuttelun sijasta selkeästi muita paremmin asioita ymmärtävä ihminen voisi vaikka laskea visiirin sisätilavuuden ja kuinka suurta massaa sen sisään mahtuva ilmatasku kannattelisi. Ottaen tietysti huomioon aallokon korkeuden ja sen suunnan sekä sen, että visiiri on irronnut toisen puolen kannakkeista ensin ja pudonnut kyljelleen veteen, jolloin ilmataskua ei välttämättä pääse hyvin muodostumaan. Aalloilla on vaikutusta myös "leipäkiviefektiin", jonka muodostumisen ehdoista löytyy netistä tietoa. Vauhdin hidastuessa (veden vastus), olisiko visiirin pitänyt osua laivan kylkeen jo aikaisemmin ja koska voimalla on vastavoima, sinkoutua laivan kyljestä pois päin eikä pysyä kyljessä kiinni sitä raapien kuin magneetin vetämänä? Eikä pidä unohtaa 600 tonnin voimaa, joka on vaadittu reiän syntymiseksi.
Kiinnostaisi noista 600 tonnin, tai mistä tahansa törmäyslaskelmista, tietää, että mikä niissä on oletettu törmääväksi esineeksi ja mikä on oletettu törmättävän esineen (laivan) vauhdiksi ja suunnaksi suhteessa törmäävään esineeseen. Näitä luulisi olevan aika hankala laskea kun ainakin törmättävä esine ja mahdollisesti myös törmäävä esine on ollut kovinkin aaltojen armoilla. Puhutaan ihan eri luokan newtoneista mitkä törmätessä vaikuttaa, jos itse laiva sattuu samalla hetkellä keinahtamaan törmäävän päälle, kuin jos se törmäävä ikäänkuin yrittää antaa vauhtia laivalle, joka on aallon voimasta törmäyshetkellä keinahtamassa poispäin siitä törmääjästä.