Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 3:02 am En tiedä oletteko käyneet Tukholmassa, mutta itselleni tulee aina tästä koko nostaako vaiko ei nostaa -keskustelusta mieleen Vasa museo. Pelkääköhän ne ruotsalaiset Estonia museota? Koska kyllähän ne sen 333 vuoden meressäolon jälkeen sai ton puuhöskän nostettu ja laitettua esittelykuntoon... Ei tässä vanhalla oikein huumori enää riitä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vasa_(ship)
No alus teoriassa kuuluu virolle että siinä mielessä tuskin ainakaan ilman tappeluita ruotsille luovuttaisivat. Olishan toi melkoinen matkailuvaltti. :D Voisi Börjet jo pikku hiljaa luovuttaa sen visiirin sieltä lukittujen ovien takaa viron valtiolle. Siinähän ei tunnetusti ole mitään nähtävää joten mikäs siinä nyt oikein kun pitää armeijan toimeista jemmailla kun yhtä hyvin tuosta saisi vaikka muistomerkin torille.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Nyt on kuulkaas vanha eksynyt internetin vesillä. Joskus kun en jaksa nykyistä misinformaation määrää, niin googlainen ainoastaan 1990-luvulla julkaistuista nettisivuista tietoa. Kuten vaikka hillosipuliresepteistä tai jostain muusta sellaisesta, mistä tieto ei nyt merkittävästi vanhene. No, kokeilin tätä nyt huvikseni Estonian suhteen, ja löysin jotain mielenkiintoista.

Aika väsyneenä tätä nyt olen lueskellut, mutta täällä on nyt joku anarkistinen raportti vuodelta 2001. Kyseesä on siis itsenäinen komitea, joka kritisoi sekä JAIC:ia että Meyer Werftiä yhdessä osiossa M/S Estonian tutkintaa: matkan kulussa ennen onnettomuutta.

Aika kiinnostavaa, sinänsä, mutta saattaa olla myös turhaa. Mikä osui täällä erityisesti nyt kuitenkin silmään sillä tavalla, että ajttelin jakaa kanssanne, on tällainen lippulappunen tutkatiedoista Suomen rannikkovartiostolta. On vissiinpä näkynyt kaksi tunnistamatonta alusta vesillä tuona iltana. Sukellusveneteoriaahan ei ollut ilmoilla vielä 2001 käsittääkseni, eli tätä kirjoittaja ei tuolloin ole osannut arvella, on vaan sivuuttanut nämä tutkan tuntemattomat alukset.
The Finnish printout of "all passenger traffic" 27.09.94 called 'Estonia' 1758 40H.

The following picture has after the accident been the official printout, the log, of M/V Estonia's last route. To our knowledge this log has never been analyzed by JAIC. As seen it is not an printout of the M/V Estonia route, but an printout of the "passenger ship fleet", consequently it contains log information for more than one ship. Our analyze of the content has shown that the logs represent three ships where only one single log can refer from M/V Estonia. The other two ships are unidentified, confirmed by our analyze not to be anyone of the known ships in the Gulf of Finland this night. It is not possible to conclude the single log no. 5 as being from Estonia only from this "printout". Our conclusion that no. 5 originates from M/V Estonia is a result from putting together and analyzing all material presented in this report.

Picture 8. Printout of the Finnish "Estonia log."

In the left of the picture we have noted the logs from 1 to 32 in red. Those can be found on our plot (picture 10). All notes and areas in color has been added by us. The logs no. 1 - 4 are most likely to be from the same ship as the distance between them only are about 100 - 200 meters at "the same time". The log no. 5 can not be from the same ship as no. 1 - 4 as it in such case have had a speed of not under 36 knots. The follow-up of no. 5 is noted to have been lost (from Russarö, see also note at the bottom of the picture). Later the follow-up is moved to "Örö", no. 12 and 13, where the radar cover two ships. The follow-up is again lost, no. 25, for one of the ships, but it seem as the tracking has continued 30 minutes later, no. 27.

We have also analyzed a digitized printout for "Estonia" in the same way as described in the examples above (picture 2 and 5) with the result that this "Estonia-plot" correspond perfectly with the unidentified ships from the log in picture 8. However, as it is named "Estonia" with the same reference "1758" as the log in picture 8, the Finnish Coastal Surveillance must have had a reason believing this to be the Estonia plot.

Picture 9. Digitized printout for "Estonia"

In this picture 9 named "ESTONIA" we can se a handwriting "MEVAT MAALI 1758". "MEVAT" is the Finnish short name for "sea surveillance information system" (merivalvonnan tietojörjestelmä), and "MAALI" is the target, i.e. the ship in question. Every ship get a reference number, in this case it is 1758 (the Universal Coordinated Time for the ship entering in to the radar surveillance sector). Entering such sector does not automatically result in plotting the ship, at the time in 1994 mainly because it took a lot of computer memory. It was only when a ship came into a closer coastal range that it was plotted. It was still possible to follow each ship on the radar as they were identified with a reference number.

In the picture we can also read a note "SVO" and a text in Finnish that we have not fully been able to interpret. The word "seurannan" meaning "follow-up" can be seen together with "vastesenotto[?]", vasta meaning in the beginning/earliest. It may describe "loss of tracking" or "beginning/change" maybe to a "new ship". The position correspond with no. 12 and 13 in picture 8 where it refers to "follow-up moved". After that point we can follow two ships very close to each other for a while.


At this time in 1994, it was not possible to identify single ships from the automatic radar surveillance. All ships were at to be manually identified, either afterwards as a reconstruction of the events, or during the night by contacting any ship for identification. As all the ships besides the two unidentified ones described here and M/V Estonia have been successfully traced, it is understandable if the unidentified ships have been mistaken for M/V Estonia, especially if they really were unknown. See also the GGE interview (204 K) from 1998.
Alla kuvat, johon viitataan. Osaatteko tulkita? Mulla silmät jo harittaa, perkele.

Tässä vielä lähde: http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html
Liitteet
exestonia.jpeg
exestonia.jpeg (49.95 KiB) Katsottu 1813 kertaa
1758.jpeg
1758.jpeg (109.01 KiB) Katsottu 1813 kertaa
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Ti Loka 13, 2020 4:16 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tuli selailtua yön ratoksi youtubea jos siellä olisi jotain uutta estonia-kamaa ja tuollainen löytyi. Eli viikko sitten ladattu ja tuossa animaatiopätkässä demonstroidaan sukellusveneteoriaa ja sitä, että sukellusvene olisi osunut sekä keulaan, että runkoon. Ja tossa teoriassa siis ilmeisesti ideana hätäylösveto ja osuma tulee visiirin reunaan jonka johdosta sukellusvene jatkaa sivulla matkaa samalla kilistellen runkoa jolloin nyt teoreettinen selitys olisi valmiina. Mutta sitten taas ei siinä visiirissä kyllä tainnut tuossa törmäyskohdassa olla mitään jälkiä. Jos tuohon olisi osunut niin luulisi visiirin oikealta sivulta löytyvän ainakin helvetillinen lommo jos ei muuta. :D
https://www.youtube.com/watch?v=Xt0WtrIm7_w
reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 4:02 am Nyt on kuulkaas vanha eksynyt internetin vesillä. Joskus kun en jaksa nykyistä misinformaation määrää, niin googlainen ainoastaan 1990-luvulla julkaistuista nettisivuista tietoa. Kuten vaikka hillosipuliresepteistä tai jostain muusta sellaisesta, mistä tieto ei nyt merkittävästi vanhene. No, kokeilin tätä nyt huvikseni Estonian suhteen, ja löysin jotain mielenkiintoista.

Aika väsyneenä tätä nyt olen lueskellut, mutta täällä on nyt joku anarkistinen raportti vuodelta 2001. Kyseesä on siis itsenäinen komitea, joka kritisoi sekä JAIC:ia että Meyer Werftiä yhdessä osiossa M/S Estonian tutkintaa: matkan kulussa ennen onnettomuutta.

Aika kiinnostavaa, sinänsä, mutta saattaa olla myös turhaa. Mikä osui täällä erityisesti nyt kuitenkin silmään sillä tavalla, että ajttelin jakaa kanssanne, on tällainen lippulappunen tutkatiedoista Suomen rannikkovartiostolta. On vissiinpä näkynyt kaksi tunnistamatonta alusta vesillä tuona iltana. Sukellusveneteoriaahan ei ollut ilmoilla vielä 2001 käsittääkseni, eli tätä kirjoittaja ei tuolloin ole osannut arvella, on vaan sivuuttanut nämä tutkan tuntemattomat alukset.
The Finnish printout of "all passenger traffic" 27.09.94 called 'Estonia' 1758 40H.

The following picture has after the accident been the official printout, the log, of M/V Estonia's last route. To our knowledge this log has never been analyzed by JAIC. As seen it is not an printout of the M/V Estonia route, but an printout of the "passenger ship fleet", consequently it contains log information for more than one ship. Our analyze of the content has shown that the logs represent three ships where only one single log can refer from M/V Estonia. The other two ships are unidentified, confirmed by our analyze not to be anyone of the known ships in the Gulf of Finland this night. It is not possible to conclude the single log no. 5 as being from Estonia only from this "printout". Our conclusion that no. 5 originates from M/V Estonia is a result from putting together and analyzing all material presented in this report.

Picture 8. Printout of the Finnish "Estonia log."

In the left of the picture we have noted the logs from 1 to 32 in red. Those can be found on our plot (picture 10). All notes and areas in color has been added by us. The logs no. 1 - 4 are most likely to be from the same ship as the distance between them only are about 100 - 200 meters at "the same time". The log no. 5 can not be from the same ship as no. 1 - 4 as it in such case have had a speed of not under 36 knots. The follow-up of no. 5 is noted to have been lost (from Russarö, see also note at the bottom of the picture). Later the follow-up is moved to "Örö", no. 12 and 13, where the radar cover two ships. The follow-up is again lost, no. 25, for one of the ships, but it seem as the tracking has continued 30 minutes later, no. 27.

We have also analyzed a digitized printout for "Estonia" in the same way as described in the examples above (picture 2 and 5) with the result that this "Estonia-plot" correspond perfectly with the unidentified ships from the log in picture 8. However, as it is named "Estonia" with the same reference "1758" as the log in picture 8, the Finnish Coastal Surveillance must have had a reason believing this to be the Estonia plot.

Picture 9. Digitized printout for "Estonia"

In this picture 9 named "ESTONIA" we can se a handwriting "MEVAT MAALI 1758". "MEVAT" is the Finnish short name for "sea surveillance information system" (merivalvonnan tietojörjestelmä), and "MAALI" is the target, i.e. the ship in question. Every ship get a reference number, in this case it is 1758 (the Universal Coordinated Time for the ship entering in to the radar surveillance sector). Entering such sector does not automatically result in plotting the ship, at the time in 1994 mainly because it took a lot of computer memory. It was only when a ship came into a closer coastal range that it was plotted. It was still possible to follow each ship on the radar as they were identified with a reference number.

In the picture we can also read a note "SVO" and a text in Finnish that we have not fully been able to interpret. The word "seurannan" meaning "follow-up" can be seen together with "vastesenotto[?]", vasta meaning in the beginning/earliest. It may describe "loss of tracking" or "beginning/change" maybe to a "new ship". The position correspond with no. 12 and 13 in picture 8 where it refers to "follow-up moved". After that point we can follow two ships very close to each other for a while.


At this time in 1994, it was not possible to identify single ships from the automatic radar surveillance. All ships were at to be manually identified, either afterwards as a reconstruction of the events, or during the night by contacting any ship for identification. As all the ships besides the two unidentified ones described here and M/V Estonia have been successfully traced, it is understandable if the unidentified ships have been mistaken for M/V Estonia, especially if they really were unknown. See also the GGE interview (204 K) from 1998.
Alla kuvat, johon viitataan. Osaatteko tulkita? Mulla silmät jo harittaa, perkele.

Tässä vielä lähde: http://privat.bahnhof.se/wb576311/factg ... route.html
Sukellusvene teoria on ollu ilmoilla kyllä jo 90 luvulla ainakin mayerin telakan lakimies kyseli sukellus veneestä tältä kuka näki vedessä jotain estonian vieressä.
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Tuo vanha tutkadata on mielenkiintoista.
Tuntematon alus #1 on ollut n. 3km päässä Estoniasta sen kadotessa tutkasta. (Ero sijainnissa n. 3.5 kaariminuuttia, latitudilla 60°)

Ollut matkalla suunnilleen länteen, nopeudella 12 solmua.

Eli kulkenut periaatteessa Estonian perässä.
Mies 1968
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Loka 23, 2019 10:11 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Mies 1968 »

Paineet tekoihin kasvaa länsinaapurissa. Monet artikkeleista harmillisesti maksumuurin takana. Tässä tuore aamulta missä selviytyjä (koulumatkalla, menetti 13 luokkatoveria)kertoo ettei hyväksi joidenka asiantuntijoiden arvioita siitä ettei kylkeen ole voitu törmätä "koska selviytyjät olisivat huomanneet". Hän tähdentää että hän hyvin selväsanaisesti kertoi kovan rysähdyksen äänistä häntä kuulustelleelle suomalaispoliisille. Jutusta ei ilmene onko hänenkin kuulustelupöytäkirja sellainen mitä hän ei saanut lukea eikä allekirjoittaa. Lehti kertoo yrittäneensä saada yhteyttä ja lausuntoa silloiselta ministeri Sahlinilta ja Pääministeri Bildtiltä. Eivät suostu.https://www.expressen.se/nyheter/yasmin ... iskt-ljud/
Starbalia
Poliisikoira Rex
Viestit: 267
Liittynyt: La Helmi 27, 2016 3:37 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Starbalia »

Suosittelen jokaiselle tätä aihepiiriä nyt lukevalle avaamaan silmät, etenkin viimeaikaisten kirjoitusten osalta. Tämä Expressinin tarina oikeastaan vahvistaa omia käsityksiäni entisestään. On tämä käsittämätöntä miten 26 vuoden ajan on pystytty pitämään pimennossa nämä eloonjääneet ja ei pois pyyhityt ihmiset, joiden kertomuksia on jätetty pois tai vääristelty. Paljonkohan varjoissa elävät ihmiset ovat saaneet markkoja/kruunuja/euroja asiasta vaikenemisen osalta? Tai millä tavoin heitä on mahdollisesti uhkailtu asian tiimoilta jos ovat oikeasti nähneet Estonian uppoamiseen liittyvää epäkorrektia sisältävää?

En millään jaksa uskoa kyllä sukellusveneteoriaan. Lähinnä Estonian kohdalla on aivan liikaa muutakin epäkorrektia tuon yhden kylkirepeämän lisäksi, mikä ei itsessään olisi edes upottanut Estoniaa;

> Toinen repeämä keulassa
> Heikennetyt rakenteet keulaviisirin / rampin osalta
> Lukkojen repeämiset / hajoamiset
> Eriävät ja piilotellut keskustelut / havainnot tapahtumista
> Selviytyjen eliminointi ja piilottelu
> Sotakaluston roudaaminen jo useamman kerran ennen tapahtunutta todistetusti
> Hylyn betonointi aikeet
> Nopea hautarauhan julistaminen vastoin omaisten tahtoa (Vain. 80m syvyys)
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

Mies 1968 kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 10:15 am Paineet tekoihin kasvaa länsinaapurissa. Monet artikkeleista harmillisesti maksumuurin takana. Tässä tuore aamulta missä selviytyjä (koulumatkalla, menetti 13 luokkatoveria)kertoo ettei hyväksi joidenka asiantuntijoiden arvioita siitä ettei kylkeen ole voitu törmätä "koska selviytyjät olisivat huomanneet". Hän tähdentää että hän hyvin selväsanaisesti kertoi kovan rysähdyksen äänistä häntä kuulustelleelle suomalaispoliisille. Jutusta ei ilmene onko hänenkin kuulustelupöytäkirja sellainen mitä hän ei saanut lukea eikä allekirjoittaa. Lehti kertoo yrittäneensä saada yhteyttä ja lausuntoa silloiselta ministeri Sahlinilta ja Pääministeri Bildtiltä. Eivät suostu.https://www.expressen.se/nyheter/yasmin ... iskt-ljud/
Itse asiassa se meni niin, että Tuomo Karppinen oli sanonut, että jonkun olisi pitänyt kuulla
kyljen painuminen sisään, koska terälevyjen repeytymisestä olisi seurannut "hirvittävä ääni". Itsellänikin meinasi kahvit purskahtaa rinnuksille tuota kommenttia lukiessani. NIIn kuin tämä rouvakin sanoi, "hirvittäviä ääniä" kyllä kuultiin. Myös selviytyjä Reintman kertoi äänestä, joka oli kuin alus olisi ajanut jään läpi.
Vääryys ja kohtuuttomuus
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Oikeusnotaari kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 1:48 pm
Mies 1968 kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 10:15 am Paineet tekoihin kasvaa länsinaapurissa. Monet artikkeleista harmillisesti maksumuurin takana. Tässä tuore aamulta missä selviytyjä (koulumatkalla, menetti 13 luokkatoveria)kertoo ettei hyväksi joidenka asiantuntijoiden arvioita siitä ettei kylkeen ole voitu törmätä "koska selviytyjät olisivat huomanneet". Hän tähdentää että hän hyvin selväsanaisesti kertoi kovan rysähdyksen äänistä häntä kuulustelleelle suomalaispoliisille. Jutusta ei ilmene onko hänenkin kuulustelupöytäkirja sellainen mitä hän ei saanut lukea eikä allekirjoittaa. Lehti kertoo yrittäneensä saada yhteyttä ja lausuntoa silloiselta ministeri Sahlinilta ja Pääministeri Bildtiltä. Eivät suostu.https://www.expressen.se/nyheter/yasmin ... iskt-ljud/
Itse asiassa se meni niin, että Tuomo Karppinen oli sanonut, että jonkun olisi pitänyt kuulla
kyljen painuminen sisään, koska terälevyjen repeytymisestä olisi seurannut "hirvittävä ääni". Itsellänikin meinasi kahvit purskahtaa rinnuksille tuota kommenttia lukiessani. NIIn kuin tämä rouvakin sanoi, "hirvittäviä ääniä" kyllä kuultiin. Myös selviytyjä Reintman kertoi äänestä, joka oli kuin alus olisi ajanut jään läpi.
Tiedoksi kaikille, että Meyer Werftin raportin kautta pääsette Wayback Machinen avulla käsiksi alkuperäisiin todistajanlausuntoihin. Internet ei unohda. Tässä Yasminin lausunto (ruotsiksi): http://web.archive.org/web/200309020417 ... .1.296.htm
voihantoki
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 1:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja voihantoki »

Viro haluaa Ruotsin suostuvan uusiin sukelluksiin Estonian hylylle.

Viro on pyytänyt Ruotsia suostumaan uusiin sukelluksiin Estonian hylylle, kertovat muun muassa Aftonbladet ja SVT. Viron ulkoministeri Urmas Reinsalu lähestyi Ruotsin hallitusta asiasta kirjeitse viime viikolla.

Kirjeen mukaan Viro haluaa muun muassa tutkittavaksi, missä asennossa Estonia pohjassa nykyään makaa, millaisia reikiä rungossa on ja milloin ne ovat syntyneet. Virossa kaivataan myös tuoretta arviota siitä, ovatko reiät voineet vaikuttaa aluksen uppoamiseen.

Syyskuun lopussa tuli julki uutta kuvamateriaalia, jossa näkyi aiemmin raportoimaton repeämä Estonian kyljessä.

Ruotsin sisäministeri Mikael Damberg ei vastauksessaan maininnut sukelluksia ja korosti hautarauhan säilyttämisen merkitystä. Hän kirjoitti kannattavansa "vaihtoehtojen" selvittämistä.

******

Jännä nähdä miten Ruotsi kieltää.
Virolainen alus, kansainvälinen merialue, Suomen mannerjalusta 🤔


https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006668435.html
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tunnen kyllä myötätuntoa virolaisia kohtaan koska heidänhän se alus on/oli tai tarkalleen ottaen Estlinen alus. Heillä ei ollut resursseja 1994 osallistua silloisiin tutkimuksiin juurikaan varmaankaan taloudellisin vaikuttumin eikä varmaan ollut niin tekniikkaakaan. Nyt varmasti olisi paremmin resursseja kun ovat Eu ja Nato maa. Tosin luultavimmin sukellukset suoritettiin Rockwaterin osalta ihan puolueettomasti joten siitä ei lienee kyse ja virolaiset myös laittoivat nimensä papereihin jotta asialle ikäänkuin piirrettiin päätepiste hautarauhan ja muun osalta. Tuskin heitä on siihen tai mihinkään muuhunkaan mitenkään painostettu mutta olosuhteet itse Virossa olivat tuolloin niin toisenlaiset kuin nykyään ovat.

Jotenkin tuntuisi että heillä olisi oikeus ja kohtuus sukeltaa vielä Estonialle vaikka tottahan hautarauhaa pitäisi kunnioittaa kun se kerran on haudaksi on julistettu. Ymmärrän että asia on monisäikeinen ja varmaan edelleen aika herkkä myös ruotsalaisille vaikka Ruotsin päättäjät jotenkin suhtautuvat vähän nihkeästi ja kylmäkiskoisesti koko Estoniaan enää (tämä vain oma näkemys). Jotenkin tuntuu että Ruotsissa haluttaisiin asian tiimoilta jo eteenpäin vaikka siellä toki omaiset ovat painostaneet päättäjiä nämä vuodet ja nieleskelleet pettymystään.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

voihantoki kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 5:16 pm Jännä nähdä miten Ruotsi kieltää.
Virolainen alus, kansainvälinen merialue, Suomen mannerjalusta 🤔
Tätä mäkin ihmettelen Ruotsi on ilmeisen haluton paikalle menemään ja keksivät kyllä kaikki tekosyyt olla sinne menemättä. Mutta siihen se Ruotsin valta sitten jää eli jos eivät suostu niin painelkoot Viro sinne yksinään. Kansainvälistä huippuosaamista (muualta kuin valtiotasolta) saa kyllä paikalle ihan puhelinlangan päästä. Tutkintavastuu on aina ollut Virolla ja alus KV-vesillä joten bye bye svenssonit mun mielestäni.

Toki rahaahan tuo vaatii mutta tuskin viron kokoisella maalla nykytilassa nyt niin pulaa euroista on etteikö olisi 10-30 miljoonaa heittää näinkin tärkeän asian selvittämiseksi. Eiköhän ole pieni hinta siitä, että saadaan vastauksia kansalliseen traumaan
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Tänään on ollut niin tiukka mediapäivä MS Estonia -keissin ympärillä, että on alkanut suolan määrä jo struumautumaan... Juuri äsken vielä julkaistiin brittiläisessä lehdessä vaade MI6:n roolin selventämisestä. Popkornia!

https://www.thesun.co.uk/news/12916360/ ... -missiles/

Tässä myös tänään nettiin tupsahtanut kirje Virolta Ruotsille. Ai kun on makiaa, suolaisen sakiaa...
Liitteet
urmas-reinsalu-brev-linde.jpg
urmas-reinsalu-brev-linde.jpg (249.35 KiB) Katsottu 1222 kertaa
xflr6
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Su Loka 04, 2020 10:45 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja xflr6 »

ammattiamatööri kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 7:04 pm
voihantoki kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 5:16 pm Jännä nähdä miten Ruotsi kieltää.
Virolainen alus, kansainvälinen merialue, Suomen mannerjalusta 🤔
Tätä mäkin ihmettelen Ruotsi on ilmeisen haluton paikalle menemään ja keksivät kyllä kaikki tekosyyt olla sinne menemättä. Mutta siihen se Ruotsin valta sitten jää eli jos eivät suostu niin painelkoot Viro sinne yksinään. Kansainvälistä huippuosaamista (muualta kuin valtiotasolta) saa kyllä paikalle ihan puhelinlangan päästä. Tutkintavastuu on aina ollut Virolla ja alus KV-vesillä joten bye bye svenssonit mun mielestäni.

Toki rahaahan tuo vaatii mutta tuskin viron kokoisella maalla nykytilassa nyt niin pulaa euroista on etteikö olisi 10-30 miljoonaa heittää näinkin tärkeän asian selvittämiseksi. Eiköhän ole pieni hinta siitä, että saadaan vastauksia kansalliseen traumaan
Asiaa mutkistaa kv-oikeudellinen sopimus, joka tosiaan kieltää hylyn lähestymisen. Se, kenen laiva lopulta on ja missä se on ei paina niin paljoa kun on tässä Itämeren ympärysvaltiot menneet paperin hyväksymään.
Diplomaattisesti tosi hankala juttu, mutta vielä ällistyttävämpää Ruotsin suhtautuminen tähän!

Omaiset, Viro, selviytyneet ja me muut tiedonjanoiset ohitetaan taitavasti. On kyllä kutkuttavaa että mitä ihmettä siellä laivassa voi olla. Alan kallistua lastin salamyhkäisyyteen, sekä tietty edelleen tähän terrori-teoriaani.

Mutta niin, jotain siellä on ja toivottavasti pian selviää että mitä, elämme jänniä aikoja.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

xflr6 kirjoitti: Ti Loka 13, 2020 7:13 pm Asiaa mutkistaa kv-oikeudellinen sopimus, joka tosiaan kieltää hylyn lähestymisen. Se, kenen laiva lopulta on ja missä se on ei paina niin paljoa kun on tässä Itämeren ympärysvaltiot menneet paperin hyväksymään.
Diplomaattisesti tosi hankala juttu, mutta vielä ällistyttävämpää Ruotsin suhtautuminen tähän!
Niin no siis hautarauhasopimuksessa ei taideta juurikaan mainita valtiotasollista toimintaa vaan sillä tehtiin rangaistavaksi yksittäisten kansalaisten yritykset lähteä paikalle. Kuten tiedetään, niin Suomen rannikkovartiosto seisoskelee harva se viikko varmaan suoraan estonian hylyn päällä missä ei saisi kai olla kun se on rauhoitettua aluetta eli tässä tulee nyt kyllä melkoisia tulkintoja olemaan lähiaikoina. Luin nopsaan tuon Suomessa annetun asetuksen ja siellä on kyllä poikkeus miten hylylle voi mennä ja se kuuluu
4 §. Sopimuksen 4 artiklan 3 kappaleen mukaan sopimuspuolet voivat sopimuksen estämättä ryhtyä toimiin peittääkseen hylyn tai estääkseen ympäristön pilaantumista. Vastaava poikkeussäännös on otettava myös Suomen lainsäädäntöön. Ruotsissa on ehdotettu, että Estonian hylky peitettäisiin betonikuorella. Ennen sitä olisi hylystä poistettava aluksessa sen upotessa ollut öljy.
Eli hylylle siis saa "hautarauhaa rikkoen" mennä pumppaamaan öljyt pois mutta muuten sitten ei saa vai jos kyse on valtiotasosta ja esiin on tullut jotain sellaista mikä muuttaa koko virallisen totuuden?
Vastaa Viestiin