Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

Tässä englanninkieliset artikkelit mitä sain summattua Postmees-lehden sivuilta. Mielenkiintoisin mielestäni on onnettomuustutkintajohtaja Rene Arikaksen haastattelu, jossa paljon aiheellisia kysymyksiä. Alkuperäissä aikataulussa loppuraportti tulisi ensi kesänä, mutta koska tutkinta viivästyi huhtikuulta heinäkuulle, loppuraportti saattaa myös viivästyä. Tosin Arikas toteaa: "Muutamassa päivässä on kerätty enemmän dataa kuin aiemmissa Estonian tutkimuksissa yhteensä." Mietin vain mitä aiempi OTK teki kaikki ne vuodet...

MS Estonia investigation chief: Sticking to March schedule unfeasible
https://news.postimees.ee/7283327/ms-es ... unfeasible

New cracks discovered in the wreck of M/S Estonia
https://news.postimees.ee/7292939/new-c ... -s-estonia

Bow ramp of M/S Estonia is completely open
https://news.postimees.ee/7294417/bow-r ... etely-open

Jakob Olszewski, who dove to the wreck of Estonia: someone has moved the ramp
https://news.postimees.ee/7296333/jakob ... d-the-ramp

https://youtu.be/AbOevtQ4A4Y
https://youtu.be/6t8Djm-l3oA
Loppuraporttia odotellessa tässä lienee parhaat mallinnukset nykytilanteesta. Lähdettiin tutkimaan reikää, mutta löydettiin avonainen ramppi...
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Ja pari uutta reikää :wink:

Mielenkiintoiseksi menee tosiaankin.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
factlover
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 102
Liittynyt: La Loka 17, 2020 2:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja factlover »

Suomesta on kerrottu, että alueella ei ole liikkunut kahteen vuoteen aluksia, joista olisi voitu tehdä sukelluksia Estonialle. Pitääköhän tämä tulkita niin, että veden pinnalla ei ole näkynyt mitään? Mutta jos jotain on silti puuhailtu autokannella, niin paikalle on tultu sukellusveneellä?
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

https://youtu.be/GXPHrUsVxsc
Lehdistötilaisuus huomenna klo 13:00. Popcornit esiin 8)

Turvallisuustutkintalautakunnan lehdistötilaisuus: yleiskatsaus Estonia lautan alustavaan arviointiin
Puhuminen lehdistötilaisuudessa
Kapteeni Rene Arikas, turvallisuustutkintakeskuksen päällikkö
Sten Suuroja, PhD, Viron geologian tutkimuskeskuksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10846
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

https://news.postimees.ee/7296333/jakob ... d-the-ramp

Who would have wanted to enter the car deck?

"Professionals. Maybe military divers, the navy? The Finnish Border Guard monitors the area 24 hours. Every time when I was there, the Finns were as well. Sometimes they were already waiting for us, sometimes arrived a bit later. But it is impossible to do anything there without Finland’s knowledge."

USAn erikoisjoukot olivat Ruotsissa harjoittelemassa Itämerellä sukeltamista ainakin 4 kuukautta syksystä 2020 vuoden loppuun. Toki Itämeri on iso alue enkä tiedä, missä he sukeltelivat. Ja onhan heitä Suomessakin käynyt myös.

Ramppi on tämän Olszewskin mukaan ollut paikoillaan 2019. Hän uskoo, että paikalla on ollut ammattilaisia, ehkäpä sotilaita. Ja Suomen pitäisi olla niistä tietoinen, koska paikalle ei pääse ilman että Suomen rannikkovartiosto asian huomaa.

Suomi on suhtautunut aika nihkeästi näihin uusiin tutkimuksiin.


[salaliittoketjussa kun ollaan]
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 264
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Jospa sinne autokannelle halusi luonto. Reilu neljännesvuosisata aikaa korroosiolla nakertaa hydrauliikan osia. Pikku öljyvuoto johonkin ja painovoima hoitaa loput vetäen rampin auki.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Storm501 kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 10:09 pm https://youtu.be/GXPHrUsVxsc
Lehdistötilaisuus huomenna klo 13:00. Popcornit esiin 8)

Turvallisuustutkintalautakunnan lehdistötilaisuus: yleiskatsaus Estonia lautan alustavaan arviointiin
Puhuminen lehdistötilaisuudessa
Kapteeni Rene Arikas, turvallisuustutkintakeskuksen päällikkö
Sten Suuroja, PhD, Viron geologian tutkimuskeskuksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö
Taitaa vaan olla viroksi tämäkin. Harmi kun nämä tutkimuksista tiedottamiset sun muut on joka kerta jollain toisella kielellä kuin sillä kansainvälisellä jotta voisi itsekin ymmärtää. Paljonhan näistä on ainakin viron mediassa kirjoiteltu ja youtubessakin näyttäisi kaikenlaista videota olevan mutta kun ei taivu tuo itänaapurin kieli eikä kyllä pahemmin länsinaapurinkaan. :D
Ja tietysti suomimediaa ei ole näyttänyt nämä sukellukset kiinnostavan tuon taivaallista. Mitä nyt maikkari oli hetkeksi toimittajansa laittanut matkaan mutta näköjään palasi sieltä yhtä nopeasti kuin lähtikin.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10723
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Kuolemannaakka kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 10:50 pm https://news.postimees.ee/7296333/jakob ... d-the-ramp

Who would have wanted to enter the car deck?

"Professionals. Maybe military divers, the navy? The Finnish Border Guard monitors the area 24 hours. Every time when I was there, the Finns were as well. Sometimes they were already waiting for us, sometimes arrived a bit later. But it is impossible to do anything there without Finland’s knowledge."

USAn erikoisjoukot olivat Ruotsissa harjoittelemassa Itämerellä sukeltamista ainakin 4 kuukautta syksystä 2020 vuoden loppuun. Toki Itämeri on iso alue enkä tiedä, missä he sukeltelivat. Ja onhan heitä Suomessakin käynyt myös.

Ramppi on tämän Olszewskin mukaan ollut paikoillaan 2019. Hän uskoo, että paikalla on ollut ammattilaisia, ehkäpä sotilaita. Ja Suomen pitäisi olla niistä tietoinen, koska paikalle ei pääse ilman että Suomen rannikkovartiosto asian huomaa.

Suomi on suhtautunut aika nihkeästi näihin uusiin tutkimuksiin.


[salaliittoketjussa kun ollaan]
Niin... paikalle ei pääse Suomen merivartioston huomaamatta, mutta...
Viime vuoden syyskuussa (2019*) toimittaja, dokumenttiohjaaja Henrik Evertsson ryhmineen astui Saksan lipun alla seilaavaan Fritz Reuter -alukseen ja lähti Estonian uppoamispaikalle.

Perillä heitä odotti Suomen rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva. Suomalaisviranomaiset ilmoittivat asiallisesti Estonian hautarauhasta, mutta lyhyen radiokeskustelun jälkeen he suostuivat ”navigoinnin turvaamiseksi” siirtymään puolen merimailin päähän paikasta. Saksa ei ollut mukana hautarauhasopimuksessa, ja Estonia makaa Suomen talousalueella, mutta kansainvälisillä vesillä, eli viranomaisilla ei ole valtuuksia tehdä esimerkiksi pidätyksiä.
Eli kuka tietää mitä kaikkea Evertssonin porukka siellä on touhuillut, kuvaamisen lisäksi, ei siihen ole tosiaan välttämättä tarvittu kuin sopiva hydraulisylinteri että rampin sarana on saatu väännettyä irti, niin on päästy siinä dokumentin kuvaamisen varjolla hieman piipahtamaan autokannellakin.

Muistaakseni vasta jokin aika sitten merivartiostolla kerrottiin olevan laitteet joilla he havaitsevat myös merenalaisen toiminnan alueella, ja ilmeisesti siellä ei ole lähiaikoina mitään suurempaa toimintaa havaittu, kuin ainoastaan tuo Evertssonin ryhmä.
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

^
Ai että sellaista teoriaa :lol: Tokihan tuokin mahdollista on jos oikein pinnistetään. Eiköhän siitä rampistakin videomateriaalia löytynyt dokkariporukalta kun asiasta nyt vasta mainittiin.

Kuolemannaakalta ihan hyvää spekulaatiota joka hyvinkin saattaa pitää paikkansa. :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

Varvikello kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 11:08 pm Jospa sinne autokannelle halusi luonto. Reilu neljännesvuosisata aikaa korroosiolla nakertaa hydrauliikan osia. Pikku öljyvuoto johonkin ja painovoima hoitaa loput vetäen rampin auki.
Juu, muttakun alus on enempi köli ylöspäin, kuin että edes kyljellään, niin hydrauliikan petettyä ramppi olisi painunut painovoimalla vain tiukemmin kiinni. Saranoiden petettyä se olisi pudonnut kutakuinkin samalle alueelle eteensä pohjaan, mutta nyt havaittu että ramppi on keulan vierellä (kyljellä) ja jos saranat pettäneet itsestään, on ramppi nyt ”väärässä” suunnassa :roll:


https://news.postimees.ee/7296333/jakob ... d-the-ramp

It is difficult to say, based on this video, why the ramp has detached, since its hinges cannot be seen. However, I would say that the ramp could not move like that without outside help. If the hinges had rusted through, the ramp should have moved in a different direction, in my opinion. This is not so in the present case. Therefore I would say that someone moved the ramp to gain access to the car deck.
Storm501
Scooby-Doo
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2021 9:01 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Storm501 »

https://youtu.be/GXPHrUsVxsc
https://www.postimees.ee/7297006/estoni ... -kokkuvote
Google-translatella Postmees-lehden tilaisuuden seurantaa.
Turvallisuustutkintakeskuksen päällikkö kapteeni Rene Arikas ja Viron geologian tutkimuskeskuksen merigeologian ja geofysiikan osaston päällikkö Sten Suuroja puhuvat lehdistötilaisuudessa. Klo 13.00 alkava turvallisuustutkintakeskuksen lehdistötilaisuus antaa yleiskuvan Viron lautan hylkyjen ja sitä ympäröivän merenpohjan alustavista tutkimuksista 9. – 16. Heinäkuu.

11:40
20.7.2021
Lehdistötilaisuus alkaa klo 13.

13:00
20.7.2021
Lehdistötilaisuus on alkamassa.

13:04
20.7.2021
Rene Arikas: Mikä on alkuarviointi ollenkaan? Euroopassa turvallisuustutkintakeskusten tavanomainen prosessi tapahtuu ensin onnettomuuden jälkeen. Jos todetaan, että lisäturvallisuustutkinnalle on perusteita, tehdään päätös. Samalla tavalla Viron tapauksessa norjalaiset elokuvantekijät paljastivat uusia faktoja. Tämän perusteella päätettiin tehdä alustava arvio. Koska Viro oli Viron lipun alla, Viro tekee kansainvälisen tutkimuksen. Alkuperäinen arviointi on tarkoitus valmistua ensi vuoden loppuun mennessä. Jos käy ilmi, että turvallisuustutkinta on tarpeen aloittaa, teemme niin. Olemme tehneet alustavan arvioinnin niin kauan.

13:06
20.7.2021
Arikas: Viron aihe oli hyvin kattava. Kaipasin enimmäkseen sitä. Työpäivä oli keskimäärin 18 tuntia pitkä. Tiedän, että Itämerellä oli suuri halu tavoittaa meidät keskellä yötä, mutta siellä ei ollut mobiilijakelua. Niin paljon kuin oli mahdollista heijastaa löytöjä, teimme.

13:07
20.7.2021
Arikas: Meillä oli kolme laivaa töissä. Työ tapahtui kolmessa paikassa käytännöllisesti katsoen vuorokauden ympäri. OJK: n oli katettava kolme alusta viidellä henkilöllä. Miksi sanon tämän? Lehdistölle katsottuna on melko paljon kysymyksiä. Minulla on pyyntö: tämä on suuri katastrofi. 757 ihmistä on edelleen merenpohjassa, se on edelleen hauta. Yritetään heijastaa tosiasioita. Se mikä on totta. Yritämme olla heijastamatta ei-tosiasiallisia hypoteeseja.

13:10
20.7.2021
Arikas: Tosiasia on, että emme tiedä paljoakaan Itämerestä, etenkään sen keskiosasta. Tiedän, että kahden viime viikon aikana keräämämme tiedot hyödynnetään hyvin.

13:14
20.7.2021
Arikas: Vuosina 1995-96 virolaisen hylyn ympärillä tutkittiin hylyn peittämistä ja sarkofagin muodostamista. Silloinkin havaittiin, että hylyn keskiosa ylittää rajan, mikä osoittaa, että kyseessä on erilainen geotekstiili. Keskellä on ulkoneva rinne, jolle hylky lepää. Tämä tieto oli jo vuonna 1996. Tiedettiin myös, että aluksen keskiosa lepää moreenilla ja perä perän savikerroksella. Suunnitelmana oli peittää ympäristö geotekstiileillä. Prosessi pysähtyi, kun maaperä alkoi romahtaa. Yhteensä on tunnistettu 4 erilaista romahtamista. Ensimmäinen oli silloin, kun alus makasi merenpohjassa, toinen oli keulassa, kolmas perässä ja neljä etelässä. Mitä se tarkoittaa? Hylyn ympärillä oleva alue on hyvin epävakaa, eikä ole mitään takeita siitä, että uusia romahtamisia tapahtuu.

13:15
20.7.2021
Rikas: Suuri osa alkuperäisestä merenpohjasta on peitetty

13:18
20.7.2021
Arikas: Ison vedenalaisen robotin ongelmana oli, että se ei mahtunut mihinkään. Käytimme pienempiä kameroita.

13:20
20.7.2021
Sten Suuroja: Geologian tutkimuskeskuksella on nykyaikaista tekniikkaa merenpohjan tutkimiseen. Menetelmä on epäsuora, ts. Emme saa mitään kiviä käsin, mutta ne on tulkittava kokemuksemme perusteella.

13:25
20.7.2021
Suuroja: on selvää, että hylyn keskiosa lepää kovilla kivillä.

13:28
20.7.2021
Rikas: Olipa kyseessä graniitti tai moreeni, tunnistamme uuden tutkimuksen seuraavien kolmen kuukauden aikana. Tulokset osoittavat, että keskiosaa, keulaa ja perää tukevat kivet ovat savikerroksia, jotka tarjoavat varmasti vähemmän tukea.

13:31
20.7.2021
Arikas: Rungon ja pohjan kosketuslinjoja ei voitu tunnistaa kaikkialla, koska kanavat olivat niin kapeita. Mutta kokonaiskuva on silti riittävä. Porattiin merenpohja ja viimeisen porauksen tulos oli, että kallio oli niin vahva, että se rikkoi häkin.

13:33
20.7.2021
Arikas: mitasimme ja dokumentoimme aluksen kunnon. Keskityimme keula-ramppiin, autokannelle ja oikeanpuoleisiin vammoihin. Vasemmalla puolella olevaan kaikkeen on helppo pääsy ja helppo dokumentoida. Päärynän muotoinen jousi on tutkittava tarkemmin, siinä oli naarmuja.

13:35
20.7.2021
Runsas visiiri ja luiska: olemme suorittaneet visiirille teoreettiset laskelmat. Niiden perusteella on nyt suunniteltu suorittamaan visiirin 3D-laserskannaus, jotta visiirin tarkka tilanne saadaan rakentavasti.

13:39
20.7.2021
Arikas: keularamppi on avautunut onnettomuuden aikana, sulkeutunut taas putoamisen aikana ja on osittain suljettu. Se on ohi nyt. Kun teimme hylkymittauksia 3D-kaikuluotaimella, se osoitti, että pystymme näkemään hyvin pitkän ajan hylyn sisällä (40-45 metriä). Näimme autokannen, kaaren, erilaisia ​​elementtejä. Näiden tietojen perusteella sovimme, että keskitymme vedenalaiseen robottiin pääasiassa keulaan. Saimme myöhemmin vahvistuksen, että se on täysin auki.

13:42
20.7.2021
Rich: miksi ramppi on rikki, vaatii lisätutkimuksia ja simulaatioita. Symmetrisen muodon epämuodostumat.

13:43
20.7.2021
Arikas: se ei mennyt autokannelle, koska se ei ollut alkuperäisessä suunnitelmassamme. Toiseksi meillä ei ollut mahdollisuutta ja sopivaa tekniikkaa. Tällä hetkellä meillä ei ole suoraa tarvetta mennä, koska se ei liity alkuperäiseen tarpeeseen.

13:45
20.7.2021
Rikas: Jos alus makaa pohjassa oikealla puolella, loukkaantumiset näkyvät oikealla puolella. Se on analyysin ja tutkimuksen paikka. Meidän on ymmärrettävä, kuinka suuret vammat ovat kehon läpi.

13:46
20.7.2021
Rikas: Peitteisiin 7 ja 8 ei päässyt. Olisi ollut liian vaarallista mennä sinne. Raja meille oli 6. ja 7. kannen viiva.

13:51
20.7.2021
Arikas: Peräramppi sekä vasemmalla että oikealla puolella oli suljettu.

13:54
20.7.2021
Rikas: oikean puolen muodonmuutos murskataan ulospäin. Vahinko vähintään 22 metriä, emme näe rungon alla.

13:59
20.7.2021
Rikas mikseri: Ensimmäisenä päivänä aloimme työskennellä 3D-kaikuluotaimen kanssa, luotain näki 150 metrin säteellä. Ensimmäisenä päivänä tunnin ajan sekoitin syttyi, seuraavina päivinä se oli suurimmaksi osaksi sekoittimessa. Näkyvyys 3D-luotain oli 20-50 metriä. Miksi tärkeä ja huolestuttava? Halusimme mitata aluksen pohjan kaltevuuden ja mitata rungon mahdollisen taipuman. Emme tehneet näitä kahta asiaa. Pystyimme mittaamaan vain kantapää. Jammer oli näkyvissä myös silloin, kun sammutimme kaikki aluksemme laitteet. En aio spekuloida signaalin alkuperästä.

14:02
20.7.2021
Arikas: suunniteltu merentutkimuksen ensimmäinen vaihe - kaikki tehtiin. Se oli erittäin vaikea logistinen tehtävä. Tutkimuksen valmisteluun osallistui erittäin suuri kansainvälinen tiimi. Minun täytyi sanoa vain kerran, että yksi tai toinen asia tarvitsi apua, ja tuo apu tuli.

14:02
20.7.2021
Kysymystuokio

14:04
20.7.2021
Kanava 2: Kuinka muotoisitte alustavien tutkimusten tarkoituksen? Saitko tämän tavoitteen saadaksesi lisätietoja? Arikas: Tämä oli meren alustavan tutkimuksen ensimmäinen vaihe. Meillä on myös toinen vaihe. Meille oli tärkeää saada yleiskatsaus hylyn ympärillä olevasta merenpohjasta, itse merestä. Vastaavasti dokumentoi hylyn tilanne. Ne kaikki täyttyvät. Tietoja käsitellään ja analysoidaan nyt. Hieman yli 3 kuukaudessa olemme valmiita esittelemään käsitellyt tiedot tarkemmin.

14:05
20.7.2021
Postimees: Onko OJK saanut kaikki varat tutkimuksen tekemiseen? Arikas: niitä on tänään ja minulla on oikeus käyttää niitä. Muuten niitä ei olisi voitu toteuttaa. Rahoitus on riittävä.

14:07
20.7.2021
Iltapaperi: hylky on vahingoittunut perusteellisesti. Törmäsikö norjalaisen elokuvan aukko merenpohjaan? Arikas: En ole nähnyt norjalaista elokuvaa. Meille ei myöskään ole näytetty mitään raaka-ainetta. Mutta vammat, jotka löysimme oikealta puolelta, niiden kokoonpano on sama kuin kivillä.

14:09
20.7.2021
Kanava 2: Kuinka voidaan tehdä riittävää lisätutkimusta sen perusteella, mitä näimme merenpohjassa?

Rikas: seuraava askel olisi perustutkimus. Meidän olisi luotava mahdollisimman paljon 3D-kuvia ja tiedettävä, kuinka paljon muodonmuutoksia on.

14:10
20.7.2021
Rikas: Alamme korjata kaikki loppuraportin tosiasiat. Tämä ei tarkoita, ettei loppuraportissa tehtyjen johtopäätösten pitäisi olla totta.

14:12
20.7.2021
Putoaminen: rungon taipumista ei mitata sekoittimien takia. Onko mahdollista tehdä tämä edelleen tulevaisuudessa? Arikas: Toivomme, ettei häiriötekijöitä ole. Aloitetaan katsomassa sitä.

14:13
20.7.2021
Koska aluksen ei ollut tarkoitus tulla sisään, ovatko suunnitelmat muuttuneet nyt? Arikas: Sanottiin, että se ei ollut mahdollista turvallisuuden kannalta. Alkuperäisen arvioinnin tarkoituksesta johtuen se ei pidä sitä tarpeellisena. Jos jossain vaiheessa tiedetään, että puuttuu tärkeitä tietoja, jotka edellyttävät pääsyä autokannelle, vastaava päätös tehdään.

14:15
20.7.2021
Ovatko tähän mennessä saadut tiedot osoittaneet sukellustyön tarvetta? Arikas: Laskeutuminen sukeltajien kanssa on viimeinen askel. Moderni tekniikka antaa osalle maata yksityiskohtaisemman ja turvallisemman kuvan. Käytämme sitä pikemminkin, kun on välttämätöntä poistaa kaikki esineet tekniikkaan tottumiseksi.

14:17
20.7.2021
Milloin OJK menee jälleen Viron hylkyyn?

Arikas: Meillä on tärkeä tutkimus, jonka tarkoituksena on tunnistaa kaikki hylyn ympärillä olevat metallirungot. Olemme jo havainneet, että hylyn välittömässä läheisyydessä on muovilaatikoita - oletettavasti pelastusliivit. On olemassa erilaisia ​​esineitä, esimerkiksi sedimenttien sisällä tai hiekan alla. Vastaavasti nykyinen mittari on asennettu kahdeksi kuukaudeksi.

14:19
20.7.2021
Milloin mennä uudelleen?

Rikas: tämä vaatii hankintoja. Tietojen käsittely kestää 3 kuukautta. Päähankinnan avulla voimme mennä tämän vuoden loppuun tai uuden alkuun. Hankintakausi on jäljellä 4 kuukautta. Mielestäni ei ennen ensi kevät-kesää. Meillä ei ole takeita veden läpinäkyvyydestä kesällä
Viimeksi muokannut Storm501, Ti Heinä 20, 2021 2:33 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Kaikkein loogisin selitys tuolle autorampille on se, että dokkarin jälkeen ollaan käyty paikalla koska reikää ei oltu suunniteltu löydettäväksi ja Ruotsihan sitä yritti aivan selkeästi aikoinaan peittää tai sitten oli melkoinen tuuri kun ne sorat on kipattu juuri sopivasti oikeaan paikkaan. Uudet tutkimukset tulossa ja Viro osoittaa selkeätä kiinnostusta totuuden etsimiseen niin kiire tuli.

Se paljonko Suomi tästä tietää onkin ihan mielenkiintoinen spekulaation aihe. Kyllä tosiaan ollaan kovinkin flegmaattisia oltu uusien tutkimusten suhteen. Ei niin mitään jeesiä edes kiinnosta antaa ja lausunnot tästä on olleet tyyliin yhden lauseen mittaisia. Kyllä mun pää kääntyy aika vahvasti taas kerran länsinaapuriin koska se taas selittäisi sen, että Suomi on hiiren hiljaa vaikka tietäisikin jonkun tahon käyneen aluksella viimeisen parin vuoden aikana. Jos taas olisi itänaapuri kyseessä niin tunnetusti täällä on tapana älähtää pienistäkin rajaloukkauksista. Miksi sitä piilotella julkisuudesta jos merivalvonta huomaa venäläistä toimintaa Estonialla?

Kyllähän siitä dokkaristakin kävi harvinaisen hyvin selväksi miten virkaintoisesti Suomi tuolla partioi ja helikopterit on kyllä hetkessä hätistelemässä vierailijoita. Mutta jos se vierailija onkin läheinen kaveri niin eipä tarvitse kovin pitkälle pohtia katsotaanko asioita kenties sormien läpi.

Ja mehän ei tiedetä myöskään sitä paljonko Suomi oikeasti tietää Estonian tapauksesta. Tiesikö esim. salakuljetuksista, rahdista ja muista kummallisuuksista eli sellaisia asioita joita Ruotsissa kyllä tiedetään mutta se tieto on kassakaapissa salassapidettävänä. Ihmettelen jos ei kyllä tämän tason tieto yleensä ainakin kumppanuusvaltioiden kesken vaihtuu pienen sisäpiirin kesken. Onhan Suomella kuitenkin iso rooli ollut alusta saakka eli turvata Estonian koskemattomuus. Pakkohan silloin on olla myös tieto siitä mitä se alus pitää sisällään.
Insomnia
Harjunpää
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2019 4:28 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Insomnia »

Tämäkin oli (minusta) mielenkiintoinen kohta tuossa Storm501 linkkaamassa tiedotuksessa:

13:59
20.7.2021
Rikas mikseri: Ensimmäisenä päivänä aloimme työskennellä 3D-kaikuluotaimen kanssa, luotain näki 150 metrin säteellä. Ensimmäisenä päivänä tunnin ajan sekoitin syttyi, seuraavina päivinä se oli suurimmaksi osaksi sekoittimessa. Näkyvyys 3D-luotain oli 20-50 metriä. Miksi tärkeä ja huolestuttava? Halusimme mitata aluksen pohjan kaltevuuden ja mitata rungon mahdollisen taipuman. Emme tehneet näitä kahta asiaa. Pystyimme mittaamaan vain kantapää. Jammer oli näkyvissä myös silloin, kun sammutimme kaikki aluksemme laitteet. En aio spekuloida signaalin alkuperästä.

Siis joku häiritsee 3D-kaikuluotainta jatkuvasti estonian lähellä, eivätkä pysty siksi mittaamaan laivan kylkien taipumaa. Ainoastaan laivan takapäästä pystyy mittaamaan, mutta keskeltä keulaa kohti jokin häiritsee laitteita :shock: Onkohan tuolla koskaan mittailtu säteilytasoja, tai että voiko olla sattumaa että tuolla alueella on ollut toimintaa…peitelty soralla kylkeä ja keularamppi auennut vuosikymmenien jälkeen juuri ennen tarkempia tutkimuksia nykyaikaisilla laitteilla? 🤔
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Tuo käy väkinkin vilkkaassa mielikuvituksessani, että onko aluksen sisällä jotain mikä tuon häiriön aiheuttaa. Tsernobyliin rakennettiin nelosreaktorin päälle aika massiivinen betonikuori ja muistelen vaan kun Ruotsilla oli aikoinaan lähes pakonomainen tarve hävittää koko laiva betonin sisään... No se siitä mielikuvituksen hedelmästä. :D
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10723
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Minusta mielenkiintoisin huomio tuossa on se että tuossakin haastattelussa todetaan että laivan keskikohta makaa kivien/kovan maaperän päällä, ja myöhemmin vielä todetaan että kyljessä on vaurioita jotka täsmäävät kivien tekemiksi.
Toki tuohonhan nyt kukaan ei halua kiinnittää huomiota koska se olisi liian tylsä selitys laivan vaurioille.

Tuosta häiriösignaalista, eikös tuolla alueella ole todettu olevan jatkuva venäläisten häirintälähetys josta venäjää on arvosteltu koska siitä on häiriötä radioliikenteelle, mutta venäjä pitää oikeutenaan jatkaa tuota koska heidän mielestään se kuuluu heidän maanpuolustuksensa toimintaan.
Vastaa Viestiin