Unihalvaus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Moser
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: La Loka 17, 2009 12:02 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Moser »

Mulle ei ole koskaan aiemmin tapahtunut mitään tälläisiä, mutta nyt viikko-pari sitten koin jotain tosi outoa nukkuessa. En osannut edes yhdistää unihalvaukseen ennen kuin aloin lukemaan tätä ketjua..

Heräsin yöllä ja huomasin että vieressä nukkuvan mieheni jalka (polvi) oli päälläni, jossain mahan kohdalla. Se painoi ihan vietävästi enkä pystynyt liikkumaan että saisin sen nostettua pois tai kiemurreltua alta. Hetken päästä liikuntakyky palasi, mutten jaksanut nostaa jalkaa pois. Muistan kuinka potkin, sätkin ja taistelin päästäkseni vapaaksi ja paniikki alkoi jo kaihertaa mielessä. Saatuani jalan työnnettyä pois käännyin katsomaan miestä, joka yllätyksekseni nukkui ihan leveän sängyn toisessa laidassa selkä minuun päin käännettynä. Eikä hän ollut millään kerennyt kääntää kylkeä taisteltuani jalan pois päältäni, vaan oli toisessa reunassa kokoajan. Vähän alkoi kyllä kammottaa, sillä se ei varmasti voinut olla hänen jalkansa, joka minua painoi.. Näin sen kyllä aivan selkeästi ja tunsinkin yrittäessäni nostaa sitä pois..
Jumala rankaisee meitä siitä, mitä emme osaa kuvitella.
-- Stephen King (Tapahtumapaikkana Duma Key)

LilyValley
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Kesä 04, 2009 8:45 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja LilyValley »

Minulle on sattunut sitä useinkin. Ja se on pelottava tila, jossa tietää olevansa hereillä muttei voi puhua eikä liikkua. Sitä voi yrittää liikauttaa edes sormeaan usean minuutin ajan siinä onnistumatta. Ainoa asia miten tämän "halvaustilan" saa "pois päältä" on nukahtaa uudestaan. Mikä onkin hauskaa jos sattuu olemaan vaikka ikävässä asennossa sitä pystymättä korjaamaan. En ole ajatellut sitä yliluonnollisena asiana tosin, mutta pelottava tila se joka tapauksessa on.
Potilas kuuro, muuten asiallinen.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Itselläni on tasaisesti unihalvauksia. Erityisesti jos nukun todella pitkään puolille päivin. Samoin myös jos nukun selälläni. (en tajua miksi.)
Aloin saamaan näitä kohtauksia joskus siinä 16-kesäisenä. Ensimmäisellä kerralla todellakin pelästyin ja uskoin kuolevani. Itselläni vahvasti tulee se todellisuuden ja "unimaailman" sekoitus yhteen. Kerran luulin nousseeni ja kulkevani ovestani ulos kunnes tajusin ,että ei perh...raajat ei liiku. Monesti myös tunnen tukehtumisentunnetta, mikä on näissä halvauksissa pahin itselläni. Siinä sitä vaan yrittää epätoivoisesti pakkoliikuttaa esim. vaikka jalkaansa, että tila poistuisi. Erikoinen tunne se, että ajatus kulkee hyvin, mutta kroppa nukkuu. Sitten, kun sen jalan saa nykäyksen omaisesti liikkeelle tulee se ihana tunne, kun kroppa alkaa liikkumaan. Usein en uskalla heti alkaa tämän jälkeen nukkumaan, koska muutaman kerran olen yön aikana saanut useamman unihalvauksen. :evil:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Kiiski Vastaranta
Olivia Benson
Viestit: 710
Liittynyt: Pe Helmi 19, 2010 12:50 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Kiiski Vastaranta »

Mikälie halvaus

Eli olin 10-vuotias ja heräsin selällään nukkumasta kun äitini huusi oveltani minulle että olisi aika nousta ja lähteä kouluun,en pystynyt nousemaan.
Meni jonkun aikaa kun äitini tuli huikkasi taas että nyt ylös sieltä ja äkkiä kello on jo niin ja niin paljon,en edelleenkään pystynyt liikkumaan mutta huusi hänen peräänsä että en mä pääse ylös silmäni olivat kokoaika auki ja varmasti teevadin kokoiset kauhusta joten yritin ja yritin nousta mutta en päässyt vain pää liikkui hiukan ja kädet.
Kolmannen kerran äitini tuli kuin tuulispää huusi jo tullessa ja tuli huoneeseeni asti ja komensi jällee että nyt ylös sieltä ja äkkiä sä myöhästyt vaikka olisit ja matkalla.
Sanoin en mä pääse johon äitini älä pelleile nouse nyt ylös tai joudun nostamaan sut sieltä johon sitten melkein itkua vääntäen en mä pelleile ihan oikeasti en pääse ylos ei mun jalat eikä mikään toimi käsiä pystyin myös hiukan liikutella ja varmasti kyyneleitä tulikin sen ikäisenä sillä olin todella shokissa sillä olin oikea himourheilija ja pelkäsin etten pysty koskaan harrastaa lempilajejani joissa olin oikeasti todella hyvä.
Siiten äitini näki kyyneleeni ja valitukseni ja tajusi että olen tosissaan ja hätääntyneenä alkoi höpöttöö jotain taksista ja ensiapuun menosta ja meni soittamaan taksin josta tuli takaisi ja kampesi minua sängynlaidalle ja siinä sitten puki vaatteet ja eteisessä sitten ulkokamppeet.
Sitten pihalle puoliksi raahasi ja kantoi minua sinne taksii joka jo odotti ja taksimies näkiessään meidät tuli auttamaan mun lkantamisessa/raahaamisessa ja sitten ensiapuun .
Ensiavussa oli hirmuinen jono siis jo pihalla asti jonoa ja jäimme hetkeksi aikaa siihen ulos jossa äitini yritti liikutella jalkojani jotka alkoivat pikkuhiljaa liiikkua hiukan enempi ja sitten kävelytti minua siinä puistossa kun huomasi että jalkani toimivat sen verran että pystys seisomaan jo omilla jaloillani.
En muista tarkalleen kuinka kauan siinä meni aikaa ehkä noin 15-30 min. ja jalkani alkoivat toimia ihan normaalisti ja samaan aikaan todella peloissani,todella iloinen ja huolissani että myöhästyn koulusta ja äitini käski kävellä ilman tukea joitakin pikkulenkkejä ja mä hihkuin adhd tapauksen innolla jo ties mitä hyvä etten jo puuhun kiivennyt ja olin jo juoksemassa kouluun,kun äitini varmisti epäluuloisena että oonko mä varmasti kunnossa,no olen kato nyt ja viuhuttelin jalkojani jne.
Sitten äitini epäuskoisena päästi mut lähtemään kouluun jonne oli alle kilometri ja jäi katselemaan todella hämmästyneenä kun lähdin taaplaamaan sinne,enkä ole vieläkään muistanut kysyä että mitä ihmettä se mahjtai selittää työpaikalla kun tuli myöhässä,kun minä itse taas sanoi vain että herätyskellä ei soinut kun en oikein uskonut että opettaja olisi selitystani edes uskonut.

Joskus olen joltain lääkäriltä kysynyt että mikä ihme juttu voisi olla syynä moiseen juttuun,mutta eivät hekään ole siihen oikein osanneet mitään sanoa tai eivät ole alkaneet arvailemaan.
Tiedelehti 27.05.2010 19:00
-Testosteroni vähentää sosiaalista sinisilmäisyyttä

Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 755
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Paras ystäväni kertoi jokunen vuosi sitten unihäiriöistään ja pelottavista kokemuksista nukkuessaan, ja pelkäsi välillä kovasti nukkumaan menoa ja varsinkin yksin nukkumista. Hän kertoi minulle näistä "oireista" ja arvelin että kyseessä on unihalvaus.

Hän oli ikäänkuin herännyt kesken unien, muttei ollut pystynyt liikkumaan. Hän oli kuullut ihmisääniä ja kaikkia kolinoita, ja huoneeseen oli tullut kammottavan näköisiä miehiä hänen sänkynsä ympärille ja tuijottaneet. Olivat olleet jotenkin todella vastenmielisen näköisiä ja oloisia, ystäväni oli ollut todella kauhuissaan muttei ollut voinut tehdä mitään, ei liikkua eikä puhua. Ymmärrettävästi tuollainen aiheuttaa pelkoa kun pitäisi mennä nukkumaan.

Nykyään hänellä ei noita unihalvauksia ole ollut.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja joey »

Muistin muiden juttuja lukiessani lisää omista lapsuuden unihalvauskokemuksistani: olin jostain syystä aina halvaukseen herätessäni selälläni jalat suorana, vaikka olen lapsesta saakka nukkunut normaalisti lähinnä solmuissa ja sykkyröillä. Jännä huomata, että tuo selällään nukkuminen on myös muilla liittynyt halvauksiin.

Muutama yö sitten mieheni koki ilmeisesti elämänsä ensimmäisen unihalvauksen. Tein itse vielä hereillä töitä, kun nukkumassa ollut mies kompuroi hengästyneenä makuuhuoneesta kauhistunut ilme kasvoillaan. Oli kuulemma herännyt ja kuullut, että olen hereillä, muttei ollut saanut noustua tai huudettua nimeäni. Oli jotenkin tullut ajatelleeksi, että elimistön shokkiherättäminen ehkä toimisi, joten oli sitten pidättänyt henkeään ja unihalvaus oli kuin olikin päättynyt siihen. Mies ei ole jostain syystä halunnut puhua aiheesta, on vain ohimennen sanonut, että kokemukseen liittyi tosi outo tunne. Eli on aivan taatusti hänkin nähnyt hahmoja, kuullut ylimääräisiä ääniä tmv., jota ei sitten omasta mielestään raavaana miehenä voi tunnustaa :D

Tatum
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Ma Kesä 16, 2008 1:28 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Tatum »

Itse olen myös kokenut kerran elämässäni unihalvauksen.

Nukuin selälläni huoneessani, kun yhtäkkiä heräsin ja huomasin etten pysty liikkumaan. Tämän jälkeen kuulin todella kovaa pauketta ja tunsin kuinka joku yritti repiä minua sängystä alas. Kaikki tapahtui melko nopeasti ja pystyin jo hetken päästä liikkumaan. Tämän jälkeen juoksujalkaa olohuoneeseen nukkumaan, missä nukkui myös äitini. Outoa on, että tämän tapahtuman aikana olin aivan varma että paholainen yrittää repiä minua sängyn alle. Itse en erityisemmin usko paholaisiin yms ja siksi tunne oli kummallinen.
What would Grissom do ?
Television has brought back murder into the home - where it belongs
- Alfred Hitchcock

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Jännä näissä myös itsellä, että jos nukun selälläni on 99,9% mahdollisuus, että saan unihalvauksen. Siksi en koskaan tieten tahtoen nuku selälläni.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Kanelitanko
Susikoski
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2008 3:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Kanelitanko »

Tervehdys kaikille kohtalotovereille!

Huomasin selaillessani minfoa tämän otsikon (unihalvaus), josta olen saanut "nauttia" jo pienestä pitäen.
Itselleni halvauskohtaukset eivät ole jättäneet onneksi sen kummempia traumoja, vaikka ne v....maisia ovatkin.

Noin 15 vuotta sitten opiskellessani kävin tohtorissedältä kysymässä mikä oikein on "vialla", kun olen pienestä kössistä saakka n. kerran viikossa joutunut ikään kuin rajatilaan unen ja valveilla olon väliin. Silloin tuntuu juuri siltä, niin kuin moni täälläkin on kertonut, että tietää olevansa hereillä, mutta ei pysty liikkumaan. On siis halvaantunut. Kaikki aistit myös toimivat tällöin ja olen niistä tietoinen. Joku täällä mainitsi, että ainoa keino olisi vain jatkaa nukkumista ja herätä "ajallaan". Sekin on joskus pienempänä toiminut, mutta itse saan itseni (toistaiseksi ainakin :D) hereille ja raajat liikkumaan riuhtaisemalla itseäni voimakkaasti. (Vaimokin vieressäni nukkuen tietää tällöin, milloin olen ko. tilaan joutunut.)
Toisinaan tokenemiseen menee jonkin aikaa, ja silloin tunne olo on erityisen epämiellyttävä. Myös, jos unihalvaus iskee selinmakuun aikana, on tunne kuin olisi kauhuelokuvassa.

Lääkäri, jonka luona siis kävin, kertoi tilan olevan vaaraton ja nimeltään unihalvaus. Eikä myöskään ollut kuulemma aihetta pelätä, että halvaustila iän karttuessa esim. pitkittyisi (tästä olin ollut eniten huolissani tuolloin!). Sen verran kuitenkin tulisi kuulemma olla tarkkana, että jos joskus joutuu esim. leikkaukseen, niin olisi hyvä mainita asiasta lääkärille, sillä jotkin nukutuslääkkeet saattavat aiheuttaa ongelmia! Valitettavasti en enää muista mitä, mutta näin hän sanoi.

Mielenkiintoisia nuo teidän muiden kohtalotoverien kertomukset noista äänistä yms. yliluonnollisista kokemuksista halvauksen yhteydessä. Aika spookeja! Itse en ole päässyt niistä nauttimaan, enkä toivottavasti pääsekään. Tossa halvauksessa on jo ihan tarpeeksi!
Kala on sushi toiselle kalalle.

PeppiTyttö
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 11:28 pm
Paikkakunta: satakunta

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja PeppiTyttö »

Muistan saaneeni unihalvauksen joskus 20v. asuessani omassa asunnossa.

Nukuin kyljelläni, avasin silmät, mutten pystynyt liikkumaan.. näin tulipalon ja olin varma että kuolen, en voinut liikkua ja asunto liekeissä.. JÄRKYTTÄVÄ fiilis. Lopulta aloin olla taas todellisuudessa ja luulin seonneeni, mutta kait se oli tälläinen normaali unihalvaus.

Jotenkin hämärästi muistaisin silti murehtineeni eniten sitä, että "Mitä helvettiä mä kerron vuokraisännälle? Se ei varmaan kyllä tykkää, et poltin sen asunnon!!"

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tästä unihalvauksesta on mainittu myös kirjassa Kuudes aisti, jonka on kirjoittanut Diane Hennacy Powell. Powell on neuropsykiatri, joka on toiminut professorina Harvardin lääketieteellisessä ja julkaissut useita tietoisuutta käsitteleviä teoksia.

Otteita:

On olemassa lääketieteellinen ilmiö nimeltä unihalvaus, jossa henkilö herää, mutta koko ruumis (silmiä lukuunottamatta) on täysin halvaantunut. Tila voi jatkua, kunnes joku ärsyke, kuten vaikka herätyskellon ääni tai kumppanin nykäisy, havahduttaa henkilön. Ihminen voi kokea unihalvauksen aikana hypnopompisia aistiharhoja, joita esiintyy heräämiseen liittyvässä tietoisuuden siirtymävaiheessa, ja hypnagogisia aistiharhoja, joita esiintyy nukahtamisen yhteydessä. Aistiharhat tulevat tiedostamattomasta unimateriaalista, jonka aivot projisoivat uneen vaipumisen tai siitä havahtumisen taustalle.

---
On muitakin esimerkkejä siitä, että unisyklin osaset menevät keskenään sekaisin. Unissakävely ja unissa puhuminen ovat käänteisiä ilmiöitä unihalvaukseen nähden. Ihminen näkee unta, mutta ruumis ei ole halvaantunut eikä mikään siis estä sitä käyttäytymästä unen mukaisesti. Kun ottaa huomioon unisyklin mahdolliset häiriintymistavat, samoin kuin ruumiistapoistumiskokemuksia kokeneiden ihmisten EEG-käyrät, niin tuntuu mielekkäältä olettaa että ruumiistapoistumiskokemukset voivat tarjota unenomaisen pääsyn tavallisesti tiedostamattomaan informaatioon ilman, että muut nukkumisen osaset ovat kokemuksessa läsnä.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Kakarana kärsin unissakävelystä, aikuisena unihalvauksista. Onkohan tässä joku yhteys?
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Nooruskalla on ilmeisesti häiriö hypännyt laidasta laitaan. :mrgreen:
Tämän kirjan perusteella ymmärsin näin, että unen aikana on aina "normaali halvaus" , jotta ihminen ei sitten lähtisi toimimaan sen unen mukaisesti. Eli se halvaus tavallaan suojelee ihmistä.
Tässä unihalvauksessa tuo halvaus ei päätykään heräämiseen, vaan siinä on häiriö.
Unissakävelijälle taas ei tule tuota "normaalia halvausta" täysimääräisenä, vaan se jää jotenkin vajaaksi ja sen vuoksi nukkuja toimii sitten unen mukaisesti ja lähtee liikkeelle tai touhuaa omiaan.

Eli siis kyllä minä uskon, että Nooruskan lapsuus- ja aikuisuusoireilla on yhteinen tekijä, joku häiriö unisyklissä (tai jossain :shock: )

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Jotenki ei yllätä, että mussa on häiriöö vaan kaikissa sykleissä, joissa voi olla. :D
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

SidoMinut
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: La Touko 08, 2010 2:15 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja SidoMinut »

Tämä ei taida ihan suoraan mennä unihalvaus -kategoriaan, mutta mutta...

Pari viikkoa sitten tein kovasti töitä ja sain sitten myöskin pöpön ja antibioottikuurin.
Pari viikkoa sitten tätä tapahtui joka ilta, monta kertaa. Nyt viimeisen viikon aikana ei muistaakseni ole tullut tällaista "kohtausta".

Menen normaalisti nukkumaan. Minulla on hyvä ja lämmin olla. Olen täysin rauhoittunut. Ajattelen ja mietin asioita...tajunnanvirtaa ym. Sitten yhtäkkiä "rauhotun" todella paljon. Kädet ja jalat painavat tonnin. Ne tuntuvat todella raskailta enkä halua niitä edes liikuttaa. Pystyisin kyllä, mutta se vaatii suunnattomia voimia. Sitten hengitystaajuus laskee, hengitys kevenee huomattavasti. Tuntuu, kuin tukehtuisin. Tässä vaiheessa olen juuri saamassa unenpäästä kiinni. Minun on pakko herättää itseni ja vetää kunnolla henkeä. Herään siis kunnolla ja taas kestää hetken aikaa, ennenkuin nukahdan. Ja taas saatan havahtua siihen, etten saa henkeä.
Tämän taivaan alla tuuli puhaltaa.

Vastaa Viestiin