Unihalvaus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Mike Manner kirjoitti:Paskat... Jos ihminen on sinut itsensä kanssa, niin hänen ei tarvitse vetää stressiä mistään muusta. Psyyke pysyy kasassa ja vaikka uskonkin noihin tuon puoleisiin "haamuihin" tms (en kumminkaan ole niin sekaisin, että uskoisin raamattuun), niin en näe niitä pahan suopaisina tms... Eli niiden henkien on tarkoitus vaan pitää tällä puolen rajaa olevasta ihmisestä huolta, ei aiheuttaa hankaluuksia. Ihminen on itselleen peto noissa jutuissa, eli mielikuvitus pistää kuvitelmat liikenteeseen...
jos tämä viljelemäsi "vain vahvimmat selviää"- ajatus olisi looginen ni miten selität että ihmisillä on edelleenkin säilyneet sellaiset ominaisuudet kun paniikkihäiriö, allergiat, skitsofrenia jne.? evoluutio karsii haitalliset geenit, eliö pyrkii aina säilymään hengissä ja lisäntymään, entäs ihmisten kohdalla? jos heikot ja hullut kuolevat ni miten ne geenit edelleen elää ja jatkaa sukupolvesta toiseen? voisko olla että niillä on ollut/on jokin tarkoitus ihmislajin selviämiselle? vaikkapa sellanen tarkotus että me ei ollakaan yksilöitä ja niin individualisteja niinku mainostetaan, vaan jokainen on osa jotain isompaa: mä oon säikky ja sä oot rohkea. jos sulle käy huonosti ni kaikille ei välttämättä käy (tai sit kaikille käy tosi hyvin), jos mä säikyn ja osa seuraa mua ni me saatetaan pelastua joltakin tai sitten perustaa uusi lauma. jos jollakulla on allergia tai herkkyys joutua psykoosiin, ni se on muillekin merkki vaihtaa ravintoa tai ympäristöä.

ihminen ja muut nisäkkäät ja eliöt muuttuu ennenpitkää immuuneiksi sairauksille. vain sellaiset geenit jatkaa joista on lajille hyötyä. ihminen on muuttunut paljon lyhyessä ajassa, on noustu seisomaan ja karvat on lähteny, olisi outoa jos aivokapasiteetti kasvaessaan ei olisi karsinut pois lajille epäedullisia piirteitä. hulluudesta on hyötyäkin.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Dead_End
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 2:17 pm

Viesti Kirjoittaja Dead_End »

En tiedä, liittyykö tämän topicin alle, mutta en keksinyt asialleni parempaakaan paikkaa...

Aina kun olen kuumeessa, nään samaa unta.
Olen unessa siinä huoneessa, missä olen oikeastikin, ja makaan sängyssä, jossa oikeasti olenkin. Unessani huoneessa on kuitenkin kamala sotku, ja se sotku tekee konkreettisesti kipeää. Kirjahyllyn kaatuminen lattialle koskee erityisen paljon.
Olen nähnyt samaa unta ihan nappulasta asti aina kuumeessa ollessani, ja uni on aina samanlainen. Herään siitä huoneesta, jossa olen unessanikin ollut. Ja olen varma, että olen nukkunut, nämä siis eivät ole vain kuumehourailua. Tai ainakaan pelkästään sitä. Herään täydestä unesta sydän hakaten katsomaan, onko huone sotkuinen kuin unessani. Painajainen pahimmasta päästä.

Friikeintä tässä on, että eräs kaverini näkee aivan samanlaista unta ollessaan kipeä. Muuten ehkä epäilisin häntä fuskauksesta, mutta kertoessani hänelle oudosta, toistuvasta unestani, hän huudahti ennen kuin olin ehtinyt kertoa yksityiskohtia: "Niin, ja se sotku tekee kipeää!"
Olin aivan :shock:
wtf
Iitu
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 2:00 am

Viesti Kirjoittaja Iitu »

Minulla on ollut näitä unihalvauksia niin pitkään, kuin kykenen muistamaan. Aina niihin myös liittyvät harhat jostain oliosta ja pahuudesta. Ovat kokemuksina tosiaan pelottavia. Kun ei pääse liikkumaan, vaikka on täysin valpas ja hereillä. Sydän hakkaa aina miljoonaa noiden jälkeen. Nyt aikuisena olen kuitenkin tajunnut niiden olevan noita unihalvauksia, joten ne eivät pelota enää ihan yhtä paljon kuin lapsena/teininä. Niiden jälkeen pystyy nykyään jopa nukkumaan, mikä aiemmin oli välillä mahdotonta.
combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Tuommoinen ei varmaan ole kamalan mukava tunne.
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
Avatar
HBIC
Remington Steele
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 5:06 am
Paikkakunta: Blue Ridge Mtns

Viesti Kirjoittaja HBIC »

Useamman vuoden tauon jälkeen iski epämiellyttävä unihalvaus. Ilmeisesti pidempään jatkunut unettomuus ja stressi olivat taas laukaisijana. Tällä kertaa makasin kasvot seinään päin, kun selvästi kuulin kuinka huoneeseen tuli ihmisiä. Joku istui sängyllekin niin, että tunsin hänen painonsa. Lisäksi joku riipi paperia sängyn alla, ihme juttuja. Olin siis hereillä, mutta en saanut kehoani pinnistelyistä huolimatta liikkeelle, silmiäkin pystyin vain raottamaan. Halvauksen alussa oli taas aivan järjetön paniikki ja pelko, kunnes vähitellen tajusin missä mennään. Kieltämättä hieman mietityttänyt tuon jälkeen nukkumaan meno. Luojan kiitos noita ei tule useammin.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Aah, unihalvaukset. Mulla on myös jo pidempään jatkunut univajaus ja stressi ja noita unihalvauksen tapaisia vittumaisuuksia tulee taas harva se yö. Nyt viimeisimmät ovat olleet siitä erikoisia, etten näe mitään unta, ainoastaan kuulen ääniä. Enkä kuvittele missään vaiheessa olevani hereillä, vaan tiedän olevani unessa äänten keskellä enkä pääse pois.

Hassua, että muutkin kuulevat jotain paperin repimistä tms. Itse kuuntelin samantapaista ääntä viime yönä, sitä edellisenä aivan saatanallista meteliä aiheuttavaa raapimista. Outo tunne, kun tietää nukkuvansa mutta silti tuntuu ettei voi nukkua moisessa melussa. Samana yönä päässäni myös kaikui aina sopivin väliajoin mainoksia! Matkamainoksia muunmuassa, olikohan se joku alitajuntani antama vihje että lähde nyt hyvä ihminen lomalle. :shock:
pippa
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 13, 2008 9:42 pm
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pippa »

Mulla tuli noita unihalvauksia nuorena vain yhdessä asunnossa n. vuoden ajan. Elämäntilanne silloin 18- vuotiaana oli levoton, työttömänä, ei opiskelupaikkaa ja myös paljon viihteellä käymistä.

Aina heräsin normaalisti omassa sängyssäni, asunto oli kuin normaalisti yöllä. käännän päätä ja näen oviaukossa seisovan tumman"mies"hahmon. Säikähdän tietysti ja yritän huutaa tai nousta, mut se ei onnistu.
Tämä toistui aika ajoin täsmälleen samanlaisena.

Kun aloin seurustella ja muutin asunnosta pois, sitä ei koskaan enää tapahtunut.

En tiedä liittyikö tuo sitten vaan siihen ahdistavaan elämäntilanteeseen.
Avatar
HBIC
Remington Steele
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 5:06 am
Paikkakunta: Blue Ridge Mtns

Viesti Kirjoittaja HBIC »

PaulaDrew kirjoitti: Hassua, että muutkin kuulevat jotain paperin repimistä tms. Itse kuuntelin samantapaista ääntä viime yönä, sitä edellisenä aivan saatanallista meteliä aiheuttavaa raapimista. Outo tunne, kun tietää nukkuvansa mutta silti tuntuu ettei voi nukkua moisessa melussa. Samana yönä päässäni myös kaikui aina sopivin väliajoin mainoksia! Matkamainoksia muunmuassa, olikohan se joku alitajuntani antama vihje että lähde nyt hyvä ihminen lomalle. :shock:
Mullakin soi välillä päässä jokin mainos tai rasittava laulu samalla tavalla. Unettomuuteen liittyen myös silmissä vilahtelee migreenille tunnusomaisia välähdyksiä. Krooninen unettomuus on kyllä melkoinen riesa.

Unihalvauksesta vielä, eräs ystäväni on kertonut haistaneensa usein yöllä mädän, "kalman" hajun. On ihmetellyt sitä silloin tällöin. Muistaakseni unihalvaukseen voi liittyä myös moiset hajuilmiöt. Onko kenelläkään muulla tuollaisia kokemuksia?
Mrs. Lovett
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 10:27 pm

Viesti Kirjoittaja Mrs. Lovett »

Unihalvauksen tunne on kyllä kauhea. Näitä unihalvauksia on tullut pari kertaa. Yksi inhottavimmista tunteista ikinä.
Elämäntilanteet tosin on noilla kerroilla olleet aika ikävässä jamassa. Omassa nukkumisessani näkyy stressi ja jos muuten elämä ei ole täysin raiteillaan. Alan kauheasti puhumaan ja kävelemään unissani, joten kai noi unihalvaukset itselläni liittyy kauheeseen stressiin myös.
"I didn't want to hurt them, I only wanted to kill them."
-David Berkowitz
Avatar
PinkCatz
Harjunpää
Viestit: 338
Liittynyt: To Maalis 27, 2008 9:58 pm
Paikkakunta: Desperation

Viesti Kirjoittaja PinkCatz »

Nyt luettuani näitä kokemuksia olen aika varma että minullekin olisi tällainen unihalvaus tullut pari kertaa.

Luulin silloin että se oli vain unta, ja voihan niin ollakin, mutta aika hyvin nää kokemukset osuu yks yhteen.

En ole ihan varma asuinko jo silloin ex-kihlattuni kanssa vai tapailimmeko vasta... Mutta hänen luonaan nämä tapahtui. Luulenpa että laukaisevana tekijänä oli meidän stressaava suhde.

Muistaakseni nämä tapahtuivat aamulla, sen jälkeen kun mies oli lähtenyt töihin.

Ei sen kummempaa, *havahduin* siihen että joku kulkee ulko-ovelta keittiöön, makuuhuoneen ohi... Olen selälläni enkä pysty liikkumaan. En muista pystynkö avamaan silmäni vai en... Mutta kuulen selvästi askelten äänet. Muistaakseni en sen kummemmin pelännyt kun ajattelin että se on vaan mies joka tulee hakemaan jotain kotoa... Mutta toki se että en pystynyt liikkumaan oli ahdistavaa. En sitten muista että nukahdinko uudelleen vai sainko itseni sitten vain liikkeelle...

Mistaakseni tätä tapahtui ihan muutama kerta lyhyen ajan sisällä...sen jälkeen ei ole tapahtunut. :)

Edit: Korjattu kirjoitusvirhe...
"Tits are for fucking, not for breastfeeding" -Rose West-
Susi-ihminen
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Elo 21, 2009 6:12 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Susi-ihminen »

Itse sain unihalvauksen ensimmäistä (ja tähän mennessä viimeistä) kertaa muutama viikko sitten.
Oli erittäin epämiellyttävä ja pelottava kokemus. Heräsin siis keskellä yötä siihen, etten pystynyt liikkumaan lainkaan, näin olevani huoneessa, jossa loisti punaista valoa, leijuin ilmassa, jonka jälkeen putosin lattialle (en siis oikeasti, todellisuudessa olin koko ajan liikkumattomana sängyssä.)
Wikipediassa luetelluista hallusinaatioista minulla oli siis: valoharhoja, (kuoleman)pelkoa, näköharhoja, leijumisen tunne, tuntoharhoja ja putoamisen tunne.

Tulipas epäselvää tekstiä, pahoittelen :oops:
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja esmes- »

...varmasti monet ufojen sieppaustarinat ja kummittelut menee unihalvauksen piikkiin. aivot on kyllä ihme elin, millä tavalla maailman näkisimme jos käyttäisimme niiden koko kapasiteettia? useat "yliluonnolliset" jutut olisivatkin osa ihan normaalia elämää, enneunet, kuolleiden ihmisten energioiden havaitsemiset jne. tällä hetkellä unihalvausta selitetään stressillä ja siitä johtuvilla hallusinaatioilla, entäpä jos se ei olekaan hallusinaatiota vaan meillä itsellä herkistyy aistit syystä tai toisesta? nähdään jotain mitä ei normaalisti nähdä? stressi lisää adrenaliinin eritystä ja kiihdyttää elintoimintoja, miksei se kiihdyttäisi myös aivojen toimintaa ja herkistäisi ihmistä tuntemaan ympärillään jotain mikä ei normiaistein ole havaittavaissa?
hmm, kunhan tässä itsekseni pähkäilen.. voihan se olla että ihminen stressin seurauksena tulee vaan yksinkertaisesti hulluksi eikä tuolla ole mitään mitä ei meidän korvilla tai silmillä muuten voisi havaita..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Wrath
Armas Tammelin
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:54 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Wrath »

Aamuyöllä heräsin kun mikään raaja ei liikkunut, pystyin silti kontrolloimaan hengitystäni. Menin suht paniikkiin, mutta pystyin rauhotella itseäni, kunnes tuli tunne että joku istuu rintakehäni päälle. Pulssini nousi kahteensataan ja ei mennyt aikaakaan kun heräsin. Viime vuosina unihalvauksia on tullut noin pari vuodessa.
reiska2
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 10:32 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja reiska2 »

Wrath kirjoitti:Aamuyöllä heräsin kun mikään raaja ei liikkunut, pystyin silti kontrolloimaan hengitystäni. Menin suht paniikkiin, mutta pystyin rauhotella itseäni, kunnes tuli tunne että joku istuu rintakehäni päälle. Pulssini nousi kahteensataan ja ei mennyt aikaakaan kun heräsin. Viime vuosina unihalvauksia on tullut noin pari vuodessa.
Saman kaltaisia kokemuksia ollut vajaa kymmenen vuotta sitten useampia. Usein kuvaan liittyi myös keinuminen, siis mahallani nukkuessani tunsin kuinka keinuin ikäänkuin suorana tikkuna siten että vuoroin vain varpaat tai kädet koskivat sänkyyn. Kerran myös tuntui kuin olisin irronnut kokonaan ja noussut istumaan noin metrin sängyn yläpuolelle.

Jokaisena kertana silmät ovat olleet kiinni ja olen keskittymisen jälkeen saanut käden tai sormen liikkumaan ja tunne on hävinnyt, joinain kertoina tuntui kuin olisi kadonnut kohti senkärankaa. "Vapautumisen" jälkeen jokainen lihas on ollut todella väsynyt, kuin olisivat ollet jännityksessä jonkin aikaa.

Kerran myös hieman myöhemmin, viitisn vuotta sitten, saattui samankaltainen kokemus selälläni nukkuessa. Tälä kertaa ei keinumista, mutta perheen koiran (oletettavasti, ainakin muistan tunnistaneeni) läsnä olo ja huohotus sängynreunalla. Tunsin myös kuinka kuolaa olisi tippunut rintakehälleni. Pian havahduin kuten edelläkin ja kuolaa tai muuta märkää ei ollut missään. Koira tällöin n.200km päässä, ja olin yksin asunnossa.
TinTin
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2008 2:31 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Mulla on näitä unihalvauksia harva se yö..Niihin on jo tottunut tietyllä tapaa kun tietää että ne on vain omien aivojen harhaa eikä todellisuutta. Lapsena kävelin useasti myös unissaan ja nykyäänkin puhun myös paljon unissaan. Lähinnä kai se on aviopuolisolleni rasittavaa kun on muutenkin herkkäuninen.. :roll:

Olen tosi usein nähnyt unihalvauksen aikana hämähäkkejä joko omassa sängyssäni tai katossa kiipeilemässä..Ja pelkään muutenkin hämähäkkejä kuollakseni.. :shock:

Kerran tumma hahmo(vanha mies) istui sängynlaidallani ja mä pystyin vain tuijottamaan hahmoa paikaltani ja toisella kertaa vaaleassa kaavussa oleva nainen tuli kädet ojossa mun sänkyä kohti. Noi oli ihan oikeasti pelottavia kokemuksia eikä uni meinannut tulla silmään sen jälkeen.
Vastaa Viestiin