Unihäiriöt

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Yavanna
Armas Tammelin
Viestit: 74
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 1:16 pm

Re: Unihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Yavanna »

Joku kertoi että pystyy hallitsemaan uniaan, niin hän on ilmeisesti nähnyt selkounia (toisella nimellä myös lucid-unet). Täällä infoa aiheesta, jos se kiinnostaa> https://fi.wikipedia.org/wiki/Selkouni

Unihalvaus on itsellenikin tuttu kokemus ja niitä on tullu koettua usein, varsinkin jos on ollu stressiä tms. Mutta nyt ei oo hetkeen taas tullu *koputtaa puuta*.

Ja jotkin unien termit on tuttuja, sillä jotkin niistä ovat kiinnostaneet itseänikin siinä määrin, että olen itsekseni ottanut selvää. Ehkä kaikkein eniten mua on kiinnostanut enneunet. Itse tosin en voi väittää nähneeni sellaisia, mutta onhan niistä silti mielenkiintoista lukea.
Minä haluan tietää tarpeeksi, että pystyn valehtelemaan värikkäästi. - Mike Noonan, Kalpea Aavistus SK.

Avatar
Dortmunder
Hetty Wainthropp
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2016 12:15 pm
Paikkakunta: New York

Re: Unihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Dortmunder »

En tiedä onko minun kokemukset ihan unihäiriöitä...mutta olen taipuvainen uskomaan näkemiini uniin. Niillä on tapana toteutua.
Näin mm. enneunen että Suomi voittaa MM-kultaa lätkässä 95 ennen finaalia. Ja kas niin kävi.

Olen myös nähnyt unta ydinsodasta, useinkin. Eräässä sellaisessa juoksen sienimäistä pilveä karkuun johonkin latoon. Eli tod.näk Suomessa ollaan.
Lato ei paljoa suojaa paineaallolta mutta muutakaan paikkaa ei ole minne mennä. Paineaallon pyyhkäistessä ladon nurin herään.

Eräässä unessa hyppään ojaan pellolla suojaan panssarivaunua joka ajaa ylitseni. Ja ns toistuva uni on että olen armeijassa. Kun herään olen aina
onnellinen etten olekaan...

Nämä unet ovat riivanneet unihäiriön tavoin elämääni jo pitkään - onko nyt se hetki lähellä kun nämä toteutuvat?
'JOHN DORTMUNDER, a free man, not even on parole, walked into the O.J. Bar & Grill on Amsterdam Avenue that Friday night.'

Kummisetä
Jessica Fletcher
Viestit: 3245
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 4:52 pm

Re: Unihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

On kyllä unihäiriöitä ja useimmiten ne liittyy (omaan)kikkeliin.
Joko herää siihen että on karmea kusihätä ja vekkuli on puolijäykkänä tai sitten siihen että nahkanuija on kivikovana jonkun ihanan unen ansiosta.
Joskus heräilen kesken unien myös ihan ilman syytä.
qurqo kirjoitti:
To Loka 26, 2023 9:01 pm
Ei renkaat mustaa piirrä, kuin lukkiutuneena.
:mrgreen:

Saflor
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: La Elo 07, 2021 9:16 pm

Re: Unihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Saflor »

Lapsena tuli nähtyä paljon painajaisia ja varsinkin kipeänä ne olivat todella rankkoja. Kuumeessa useasti juoksin ympäri taloa ja vanhemmillani oli vaikeuksia saada minut hereille. Joutuivat monesti oikein kunnolla herättämään läpsimällä poskille, vaikka silmät olivat auki. Noissa tilanteissa oli aina unena hyvin vaikeasti selitettävä täysin tästä maailmasta poissa oleva avaruudellinen teema. En edes silloin heti herättyäni sitä koskaan osannut selittää, mutta edelleen sen kauhean tunteen muistan. Nuo onneksi loppui ennen murrosikää.

Vuorotöitä aikanaan tein pari vuotta ja vaikka tykkäsin yöllä olla duunissa, niin unet se kyllä sotki aivan täysin. Työt jatkuivat lähes aina sängyssäkin ja välillä oli aikaa koomistakin touhua. Trukkihommien jälkeen siirtelin tyynyjä sängyssä ja välillä hädissään ränkkäsin tietokonetta, kun ruutu mustana ja prosessit seisoo. Kerran yhtäkkiä olin varma jääneeni paikalliselle Essolle kolme markkaa velkaa ja ei kun sängystä ylös ja lompakkoa kaivelemaan. Siististi oli kolikot pöydällä pinossa.

Nykyään sairasteluista huolimatta nukun onneksi ihmeen hyvin ja erittäin harvoin unissa mitään negatiivista tapahtuu. Tosin positiivinenkin uni voi kääntyä tosi huonoksi, kuten reilu vuosi sitten kävi. Rapsuttelin hyvin todentuntuisessa unessa arvasta satatonnia. Yleensä mukavien unien jälkeen herättyä aika nopeasti palaa todellisuuteen ja tulee vain sellainen pieni pettymys. No nyt jo puin päälle ja olin niin perhanan onnellinen! Parin minuutin jälkeen vasta alkoi järki kunnolla pelaamaan ja voi helvetti sitä vitutuksen määrää! No pääsinpä hetken kokemaan miltä sellainen tuntuu...

Ehkä noin viisitoista vuotta on esiintynyt aika hauska ilmiö ja onneksi melko usein. Olen tavallaan jo hereillä, mutta tiedostan silmien edelleen olevan kiinni. Pystyn kuitenkin katselemaan ympärilleni luomien läpi ja ympäristö on melkein todellisuutta vastaava. Kuitenkin aina jotain erikoista näkyy ja sitä sitten hetken naureskelen, kunnes aivot alkavat kunnolla pelaamaan. Tuo ilmiö saisi pysyä jatkossakin, koska oikeasti on pirun hauskaa.
En ole keittänyt enkä myynyt.

Avatar
Jazzermasser
Rico Tubbs
Viestit: 1276
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Re: Unihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

Pienenä mulla oli tapana "herätä" unesta eli kävellä unissani..Kerran se oli niin voimakas kokemus että olin juossut ulos huutaen että elä jätä minua tänne haluan mukaasi..Ja siinä sitten vanhemmat olivat juosseet mun perään ja ravistelleet että mikä on..Olin kävellyt unissani siis talvella ulos pimeään tiedostamatta tilannetta oikeasti mikä oli yllä kunnes vanhemmat herätteli minut siitä "koomasta" hereille..
Nykyään näen painajaisia joka ikinen yö ja veikkaan että lääkkeillä on iso osuus niihin kun osa on sellaisia että herään henkeä haukkoen ja sydän tykyttäen tuhatta ja sataa..Voi olla että joskus se lähtö tulee tuolla unessa ollessani..Kenpä tietää...

Vastaa Viestiin