Unien tulkintoja?

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Bombay kirjoitti:Mä näen jatkuvasti unia nuoruuden (13-17vee) ihmisistä ja paikoista, joiden kans en ole ollut vuosiin tekemisissä, varmaan päälle kymmeneen vuoteen. Outoa. Melkein joka yö. Tulkitkaapa :)
Unet tulevat todellisuuden "perässä". Esimerkiksi, saattaa mennä vuosikaudet ennen kuin näet uuteen asuntoosi sijoittuvia unia. Muutin itse 6 vuotta sitten, enkä vieläkään näe juuri lainkaan unia nykyisestä kodistani, kaikki unet sijoittuvat lapsuudenkotiini. Toisaalta, voihan kyse olla sun kohdalla siitäkin, että näet unia erittäin merkittävästä ajanjaksosta, murrosiästä, jossa tunteet on myllertäneet ja varmasti tullut paljon unohtumattomia kokemuksia, jotka sitten pyörivät unissakin.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ajattelen, että Bombay näkee unia tärkeästä murrosvaiheesta, koska on ehkä sellaisessa jälleen.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Mariella
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:03 pm

Viesti Kirjoittaja Mariella »

Olen asunut poissa kotoa kymmenen vuotta, enkä kertaakaan ole nähnyt unta kodista. Siis muusta kuin lapsuuden kodista. Tulkitsisin, että tarkoittaa sitä että koska "home is where the heart is", ei vielä ole sellaista mielenrauhaa kuin pitäisi..? :)

Lentäminen on kivaa unessa! Olen kuullut että se tarkoittaa henkistä vapautumista, irtautumista ja helpotusta..

Oletteko koskaan TIENNEET unessa että tämä on unta? Mä olen monesti tiedostanut sen, ja se tarkoittaa sitä että jos tietää että näkee unta, niin voi tehdä mitä vaan! :) Voi esim. hypätä alas loukkaantumatta, koska se tuntuu kivalta eikä satu mitään, tai voi harrastaa seksiä seuraavan vastaantulijan kanssa koska se on unta eikä tarvitse hävetä :D

Kerran näin unta, että yritin saada unta. Näin makuuhuoneen ikkunan ja sen perspektiivin täysin, joka omalta sängyltäni aukeaa. Ja kello oli ehkä noin kuus-seitsemän aamulla, kun naapurit oli lähdössä töihin. Näin unta että yritin saada unta, ja joku tuli mun eteiseen. Se rapisteli ovea, avasi oven ja tuli sisään. Ja mä huusin että kuka siinä on, mutten saanut ääntä ulos.. Joten tiesin että mä nään unta ja yritin sytyttää valoja että heräisin. Mutta se tyyppi meni keittiöön, sammutti valot ja jäi siihen. Sen hahmo siinä pimeässä näytti siltä tytöltä joka ringissä oli.. Pitkät mustat hiukset kasvojen peitteenä. Creapy! Ja taas jälleen se uni alkoi alusta. Ovi rapisi (=naapurit lähtee töihin) ja joku tulee mun kotiin, sammuttaa valot ja jää keittiöön ja mä yritän herätä koska tiedän että toi on unta, mutten pääse hereille. Tosi outoa... Mä olen varmaan unissani rämpytellyt valokatkaisintakin edestakaisin.. :shock:

Monesti näkee sellaista unta että juoksee muttei pääse eteenpäin, tai huutaa muttei tule ääntä.
Jaakko Terävä
Harjunpää
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2007 1:16 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaakko Terävä »

Unien ylöskirjaaminen saattaa olla terapeuttista, mutta ennen muuta se on asioita selventävää. Jotkut unet muokkaantuvat ennen nukkumaan menoa esillä olleista asioista, mutta toisinaan tulee uniin asioita käsittämättömän kaukaa ja sitten on niin, että jotkut unet saattavat olla oudosti totta useita vuosia niiden katselemisen jälkeen.

Unet ja unikuvat on syytä ottaa rennolla vakavuudella. Kyllä ne kertovat...

Ei muuta kuin vihko ja kynä esiin...
Elämässä on mielenkiintoisia asioita enemmän kuin mitä on aikaa niihin perehtymiseen
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Oho, nyt vasta hokasin että uneni oli tulkittu. Veikkaisin, että kummatkin osui oikeaan noilla murrosvaiheilla, itsekkin vähän samantyylistä ajattelin :)
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Vähän yli parikymppisenä näin useasti semmoista unta, että kaikki hampaat tippui suusta kerralla ja heräsin siihen kun purin hampaita yhteen niin, että leukaperät oli hellänä vielä seuraavana päivänäkin.
Unikirjan tulkinta oli, että pelkäät aikuistumista. :roll:
Pöh, mä mitään aikuistumista pelkää, ryppyjä kylläkin. :wink:
Mariella
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:03 pm

Viesti Kirjoittaja Mariella »

Tiina kirjoitti:Vähän yli parikymppisenä näin useasti semmoista unta, että kaikki hampaat tippui suusta kerralla ja heräsin siihen kun purin hampaita yhteen niin, että leukaperät oli hellänä vielä seuraavana päivänäkin.
Unikirjan tulkinta oli, että pelkäät aikuistumista. :roll:
Pöh, mä mitään aikuistumista pelkää, ryppyjä kylläkin. :wink:
Kiitos! :) Mäkin muistan nähneeni samoja unia joskus juuri sen ikäisenä.. Enpä olis uskonut mitä sekin meinaa.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Näin pari vuotta sitten unen, jossa Sauli Niinistö pyysi minua seurusteleman kanssaan. Hän oli unessani järisyttävän seksikäs ja miehekäs!! Unessani aloin empimään, että miksi juuri minun kanssani, emmehän edes tunne toisiamme, hän vastasi että tämä on näin määrätty!

En ole Saulin ihailija enkä äänestäjä, eikä hän herätä minussa mitään fiiliksiä valveilla ollessani, joten en ymmärrä koko uneni teemaa...

Voisiko joku minfolainen vähäsen valottaa, mitä tällainen julkkiksesta unen näkeminen on?

Se vielä, että hänellä oli rullaluistimet jalassa koko ajan ja että minä tunsin itseni aivan liian lihavaksi, on tää ihan kreisiä, eikö?
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Kysynpä teiltäkin, rakkaat kanssaMurhalaiset, tätä... Monia selityksiä olen tähän jo kuullut, mutta jotenkin tämä on aina yhtä outo kokemus minulle. Ihan piruuttani en kerro mitään pohjustusta silloisesta elämäntilanteestani yms, katsotaan mitä saatte aikaan.
Viime keväänä näin ainakin kahden viikon ajan joka yö samaa unta. Täsmälleen samaa. Se oli todella outoa.

Oli kesäyö, melkein valoisaa. Seisoin metsäaukiolla valkoisessa mekossa. Metsästä tallusteli karhu luokseni (karhu kulki neljällä jalalla) ja pysähtyi eteeni. En pelännyt yhtään ja muutenkin unen aikana oli koko ajan hyvin rauhallinen tunnelma. Karhu oli valtavan suuri ja viisaan näköinen, tuijotti minua silmiin ja oli aivan sen näköinen, että haluaisi sanoa minulle jotain. Yritin kuunnella, mutta emme löytäneet yhteistä kieltä vaikka karhu oli aivan selvästi sen näköinen, että se tuli sanomaan jotakin. Lopulta se tuhahti hermostuneesti ja tallusteli taakseen vilkaisematta takaisin metsään. Minä jäin seisomaan ja katsomaan sen perään.
Tämä aivan sama uni sitten toistui joka yö, loppui sitten joskus, eikä minulle koskaan selvinnyt mitä se karhu olisi sanonut.
anneli1
Olivia Benson
Viestit: 727
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 12:30 pm

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Katsa, Katsa...

Karhun unessa näkemisestä esim. näin:

"Karhu, sen näkeminen tietää pahaa, sen tappaminen hyvää" Me Naiset Unikirja 4/1981
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Mä näin viime yönä unta tai pikemminkin saman unen uudelleen ja uudelleen, mutta eri tilanteissa tapahtui vaan. Perusidea oli kumminkin sama, meni duuniin ja aina huomasin jossain oudossa tilanteessa, että minullahan ei ole minkäänlaisia housuja jalassa :D Mitähän ihmettä..
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Katsalle: tuo karhu on iso auktoriteetti, jonka kanssa sinun pitäisi käydä epämiellyttävä keskustelu.

Bombaylle: housut kintuissa kertoo, että olet tehnyt jotain, mistä pelkäät jääväsi kiinni.

Itse näin upeaa unta, jossa vihdoin olin vällyjen välissä erään aikoinaan fantasioimani kohteen kanssa. Oli ikävä herätä :cry:
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Minulla on kolme perusunta, jotka vaihtelevat teemoittain jatkuvasti. Idea on kuitenkin jokaisessa sama;

Ensimmäisessä pakenen poliiseja. Yleensä jään joka kerta kiinni. Olen tehnyt jonkinlaisen rikoksen, jonka tekemistä en yleensä muista juurikaan. Silloin kun muistan, on kyseessä oikeasti iso juttu; viimeksi räjäytin pommin koulussa ja uutisten mukaan (pääsin pakenemaan kyseisestä koulusta) kuolleita oli jopa 500.

Toisessa unessa minä kuolen. Tappaja on aina joku muu; yleensä noin keski-ikäinen ukko, joka joko ampuu/puukottaa/hukuttaa/silpoo minut. Kuoleman hetki on aina hyvä, rauhallinen ja lempeä. Toisinaan en kuitenkin herään unessa kuoleman jälkeen ja vaikka olen loukkaantunut, olen elossa.

Kolmannessa unessa olen vankilassa/siepattuna/koulukodissa. Aina kuitenkin niin, että joku toinen hallitsee menemisiäni ja tulemisiani. Yleensä näissä unissa pääsen liikkumaan kohtalaisen vapaasti ja jostain syystä yritän aina karata paikalta, mutta yleensä jään aina kiinni / antaudun. Vähintäänkin niin, että yritän piiloutua, mutta takaa-ajaja löytää minut aina.

Että siitäpä selittämään noita. Yleensä joka yö uneni on joku noista, joten olisi ihan kiva kuulla jos joku keksisi miten ne ovat jatkumona jatkuneet jo jotain 10-13 vuotta ainakin samojen aiheiden ympärillä.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

EuroJR kirjoitti:
Bombaylle: housut kintuissa kertoo, että olet tehnyt jotain, mistä pelkäät jääväsi kiinni.
Prkl, en kyllä keksi mitään sellaista. Pitääpä tehdä äkkiä jotain ilkeää että uni muuttuu enneuneksi :D
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Vodkalle:

Olet tehnyt jotain "rikollista" aikoinasi, josta olet kauankin pelännyt jäädä kiinni. Tämä seuraa sitten perusuniasi, pakoja ja kiinnijäämistä.

Muut unet ovat aikalailla sidoksissa palstaan ja kenties tunnet syyllisyyttä liiasta kiinnostuksesta, tai epäilet kuinka se sinuun vaikuttaa.

Vrt. korkean paikan kammo=pelkoa mahdollisesta halusta hypätä alas


t:sohvapsykologi
Vastaa Viestiin