Veikkauksen pelitositteita käytetty rahanpesuun

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Kokki
Agentti Scully

Veikkauksen pelitositteita käytetty rahanpesuun

Viesti Kirjoittaja Kokki »

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1509581

Poliisi: Veikkauksen pelitositteita käytetty rahanpesuun
26.03.2008 13:21

Keskisuomalaisen avioparin epäillään käyttäneen Veikkauksen pelitositteita rahanpesuun.

Aviopari on selittänyt viranomaisille lisääntynyttä omaisuuttaan useilla veikkaus- ja totovoitoilla, mutta keskusrikospoliisin valmistuvan tutkinnan mukaan varat on todellisuudessa hankittu harmaalla urakoinnilla, jota epäilty mies harjoitti laillisen liiketoiminnan ohessa.

Poliisin arvion mukaan mies sai pimeästä liiketoiminnasta voittoa 180 000 euroa. Poliisi epäilee avioparin hankkineen voittavia veikkaustositteita, millä on myöhemmin selitetty lisääntynyttä omaisuutta verottajalle.

Veikkaustositteita on käytetty rahanpesussa aiemminkin. Noin vuosi sitten keskusrikospoliisi siirsi vastaavanlaisen tapauksen syyteharkintaan. Poliisin mukaan on mahdollista, että veikkaustositteita käytetään rahanpesussa laajemminkin.

Lunastamattomista tositteista maksetaan voittajille voittosumman lisäksi pientä ylihintaa, jotta oikea voittaja olisi halukas luovuttamaan voittavat tositteensa. Poliisi varoittaa, että tositekauppaan ei pidä lähteä mukaan.

STT

Itseäni ihmetyttää tässä asiassa tuo loppuosa. Mistä tositteiden ostajat saavat selville voittajien nimet, jotta voivat sitten lunastaa nämä laput? Jos joskus itse voittaisin suuremman summan rahaa veikalta, lunastaisin voittoni aika nopeasti. Vai saisinkohan jostain soiton, jossa minulle luvattaisiin enemmän rahaa, jos myyn voittolapun.
A man's got to do what a man's got to do.
Bombay
Adrian Monk

Re: Veikkauksen pelitositteita käytetty rahanpesuun

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Kokki kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää tässä asiassa tuo loppuosa. Mistä tositteiden ostajat saavat selville voittajien nimet, jotta voivat sitten lunastaa nämä laput? Jos joskus itse voittaisin suuremman summan rahaa veikalta, lunastaisin voittoni aika nopeasti. Vai saisinkohan jostain soiton, jossa minulle luvattaisiin enemmän rahaa, jos myyn voittolapun.
Ei mistään. Itse voittajat menee sanomaan "pesijällä" voitoistaan, suusta suuhunhan nämä varmasti menee, "toi kaveri lupas että maksaa 30% bonusta jos myyt sille voittotositteesi, kandee mennä.." jne.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Aikanaan noissa porukoissa pyörin paljonkin (siis pelureissa) ja silloin puhuttiin yleisesti 5 % "lisäbonuksesta". Markkinoiden polttopiste oli eräs jo kuopattu maan alla sijainnut pelipaikka. Näin siis huhuttiin.
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

EuroJR kirjoitti:Aikanaan noissa porukoissa pyörin paljonkin (siis pelureissa) ja silloin puhuttiin yleisesti 5 % "lisäbonuksesta". Markkinoiden polttopiste oli eräs jo kuopattu maan alla sijainnut pelipaikka. Näin siis huhuttiin.
*TOISENKÄDENTIETOVAROITUS*

Kuulin että totokuitteja olisi osteltu raveissa juuri 5 %:n hinnalla.
Onko muuten rikos myydä voittotosite/kuitti? Ei kai?
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

rapier kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:Aikanaan noissa porukoissa pyörin paljonkin (siis pelureissa) ja silloin puhuttiin yleisesti 5 % "lisäbonuksesta". Markkinoiden polttopiste oli eräs jo kuopattu maan alla sijainnut pelipaikka. Näin siis huhuttiin.
*TOISENKÄDENTIETOVAROITUS*

Eipä ole tuosta tarkempaa tietoa. Jos olisi pakko veikata (heh), luulisin sen jonkinmoinen rikos olevan.
Kokki
Agentti Scully

Re: Veikkauksen pelitositteita käytetty rahanpesuun

Viesti Kirjoittaja Kokki »

Bombay kirjoitti:
Kokki kirjoitti:
Ei mistään. Itse voittajat menee sanomaan "pesijällä" voitoistaan, suusta suuhunhan nämä varmasti menee, "toi kaveri lupas että maksaa 30% bonusta jos myyt sille voittotositteesi, kandee mennä.." jne.
No joo. Jotain tämmöstä kyllä mielessäni ajattelinkin. Eivät taida pikkupelurit tai satunnaiset voittajat olla kohderyhmänä. Harmi, kun en hokannut tuota mahdollisuutta viime viikon vakiovoitto (21,90) -juhlinnassani.
A man's got to do what a man's got to do.
pastori
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja pastori »

Voittotositteiden ostaminen tai myyminen ei sinänsä sellaisenaan ole mikään rikos. Jos tällainen ostettu tosite kuitenkin liitetään johonkin kirjanpitoon tai veroilmoitukseen, niin silloin kyseessä on rikos.

Yleisesti ottaen voisi todeta tuosta rahanpesumuodosta vaan sen, että pidän tuollaista toimintatapaa aika typeränä. Niisanottu "rahanpesu" sillä tavalla, että siitä ei kuuna päivänä jää kiinni on hyvinkin yksinkertaista - ja varmaan myös hyvin yleistä. Arvelen, että rahanpesu toto -tositteilla tmv. liittyy erääseen etniseen ryhmään.
Gumshoe
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Gumshoe »

rapier kirjoitti: *TOISENKÄDENTIETOVAROITUS*

Juu 5% on tavallinen taksa raveissa. Voi olla melko vaikea syyttäjän osoittaa rikosta tapahtuneeksi, jollei epäilty nyt suoranaisesti todista itseään vastaan.
Vastaa Viestiin