Oikeusnotaari kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 10:09 am
Minua kiinnostaisi tietää, onko tämä nyt samasta kohdasta, josta Rabe ja Bemis raportoivat vuosituhannen alussa, että kohdassa olisi mahdollisesti reikä, mutta se on hiekan/mudan peitossa? En siis tarkoita sitä keulan reikää, josta polttoleikkasivat koepalan, vaan nimenomaan kyljessä. He väittivät silloin siis löytäneensä ilmeisesti noilta main alusta reikään viittavia muodostelmia hiekassa....
Raben koepalareiässä näkyy selvästi ulospäin painuneet kappaleet, jolloin impaktin olisi kaiken järjen mukaan tultava rungon sisäpuolelta.
https://youtu.be/gPx1bA4Y9XY?t=748
Tuo IL julkaisteman lyhyen klipin perusteella siellä näyttäisi olevan törkeän kokoinen halkeama, ilman minkäänlaista rosoista reunaa, ilmeisesti keskellä laivaa, alareunassa, jos tuo traileri vaan on ei ole pätkittyjä otoksia
Kyllähän tuo hyvinkin on voinut olla vuosikymmenet piilossa, kunnes laiva on alkanut kallistumaan enemmän merenpohjan painuessa alaspäin.
"Ennen laivan viimeiselle matkalle lähtöä sinne oli viety tullin ohi kaksi kuorma-autollista rahtia, jolla oli yhdysvaltalainen sotilassaattue. Lastiperämies lisäsi toisen kuorma-autoista Estonian lastiluetteloon käsin. Vuonna 1999 saksalaisen tutkimusryhmän johtava laiva-asiantuntija, onnettomuustutkija ja kapteeni Werner Hummel sai Viron laivaviranomaisilta kopion Estonian lastiluettelosta ja valvontakameran tallenteesta. Lastiluettelosta löytyi vielä toinen käsin lisätty kuorma-auto, jota ei löytynyt Estlinen lastiluettelosta.[Rabe 2002: Estonia : tragedia merellä s. 34–35, 193–195.]
Virolaiset kuljettivat Estonialla aseita
https://yle.fi/uutiset/3-5756249
Ihan ekana tulee mieleen tälläinen teoria:
Jospa neuvostoliiton vanha sotilaskama ei ollut varastoitu oikein NL kaatumisen jälkeen, se ei kestänyt merenkulkua laadukkaassa virolaisessa rahtauksessa, räjähti kappaleiksi autokannella, aiheuttaen Raben videolla näkyvän reiän, paineaalto ja sisääntullut vedenpaine työnsi hydrauliporttia sen verran auki että se vaurioitti keulavisiiriä, mikä lopulta irtosi laivan ollessa jo uppoamassa kyljellään. Dplayn dokumentilla näkyvä halkeaman taas aiheutti paineaalto alakannella, joka vaurioitti laivan rakenteita, ja sisään vuotanut vesi lopulta repi rungon massallaan auki, jolloin uppoaminen nopeutui huomattavasti. Pilssipumput eivät auttaneet koska rakenteet olivat erillään, alakannen konemiehet havaisivat tämän ja kerkesivät karkuun.